text_structure.xml 27.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o częściach projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013 (druk nr 1625). Będziemy rozpatrywać dwie opinie, opinie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Czy są uwagi do porządku dnia? Nie słyszę uwag. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Przypominam, że kontynuujemy rozpatrywanie opinii komisji sejmowych w zakresie nowelizacji budżetu na 2013 rok. Opinie komisji sejmowych są zamieszczone w formie elektronicznej, są dostępne dla wszystkich członków Komisji. Mam nadzieję, że członkowie Komisji zapoznali się z nimi. Opinie będziemy rozpatrywać według ustalonego porządku. Najpierw poproszę posła referenta reprezentującego komisję branżową o przedstawienie głównych założeń opinii. W dalszej kolejności poproszę posła koreferenta z ramienia naszej Komisji o przedstawienie koreferatu. Potem będzie czas na pytania i wypowiedzi. Na pytania będą odpowiadać przedstawiciele naczelnych organów administracji państwowej, dysponentów określonych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">Chciałbym w związku z tym powitać obecną na naszym posiedzeniu panią minister Beatę Stelmach, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, które to ministerstwo jest dysponentem części budżetowych, które za chwilę będą przedmiotem naszej uwagi. Witam panią minister. Witam także towarzyszące pani osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DariuszRosati">Opinia Komisji Spraw Zagranicznych dotyczy części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne i członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31 i 75. Referentem, przedstawicielem Komisji Spraw Zagranicznych jest pan poseł Marek Krząkała. Witam, panie pośle, na posiedzeniu naszej Komisji i od razu udzielam panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekKrząkała">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Tak jak pan wspomniał, Komisja Spraw Zagranicznych na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia rozpatrzyła projekt ustawy w części budżetowej 45, jak też w części budżetowej 83, a także w zakresie punktu związanego z dotacją podmiotową dla Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekKrząkała">Jeżeli chodzi o dochody, w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2013 dochody uległy zwiększeniu o kwotę 1530 tys. zł. Jeżeli natomiast chodzi o wydatki, uległy one zmniejszeniu o kwotę około 38.000 tys. zł. Zmniejszenie wydatków związane jest przede wszystkim ze zmniejszeniem wydatków majątkowym w centralnych i naczelnych organach administracji rządowej, czy to związanych z placówkami zagranicznymi, jak też w rozdziale poświęconym pozostałej działalności, tyle tylko, że zmniejszenie to głównie wynika z niepłacenia składek do poszczególnych organizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekKrząkała">Po przeprowadzeni dyskusji Komisja Spraw Zagranicznych rekomenduje przyjęcie przedłożonego projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej. Jeżeli chodzi o głosowanie, za przyjęciem opinii głosowało dziesięciu posłów, przeciw było czterech posłów, jeden poseł wstrzymał się od głosu. Proszę Wysoką Komisję o przyjęcie naszej opinii. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie pośle. Koreferentem z ramienia naszej Komisji jest pan poseł Zbigniew Matuszczak. Czy jest na sali? Tak. Bardzo proszę, panie pośle. Udzielam panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewMatuszczak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Tak, jak stwierdził pan poseł referent, zmiany w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych na 2013 rok po stronie dochodów i wydatków dotyczą części 45 – Sprawy zagraniczne i członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Po stronie dochodów budżet ulega zwiększeniu o kwotę 1553 tys. zł. Wynika to z rzeczywistego zwiększenia dochodów w stosunku do zaplanowanych. Odniesieniem zwiększenia jest realizacja budżetu w pierwszym półroczu bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewMatuszczak">Po stronie wydatków nastąpi zmniejszenie o kwotę 38.599 tys. zł. Wszystkie zmiany zawarte są w dziale 750 – Administracja publiczna, dotyczą trzech rozdziałów. W rozdziałach dotyczących naczelnych i centralnych organów administracji rządowej oraz placówek zagranicznych wydatki zmniejsza się o kwotę 13.599 tys. zł. Zmiany dotyczą opóźnienia lub czasowego wstrzymania działań związanych z przygotowaniem lub realizacją zadań inwestycyjno-modernizacyjnych tak w kraju, jak i w placówkach zagranicznych MSZ. Natomiast w rozdziale obejmującym pozostałą działalność proponowane jest zmniejszenie wydatków o 25.000 tys. zł. Dotyczy to płatności składek do organizacji międzynarodowych, w tym głównie na operacje pokojowe ONZ. W związku z tym, że niezapłacenie w terminie składki nie jest zagrożone żadnymi sankcjami i odsetkami ministerstwo, jak deklaruje, zamierza zrealizować tę należność w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewMatuszczak">W trakcie krótkiej debaty padło kilka pytań. Głównie pytano o zaległości Ministerstwa Spraw Zagranicznych na rzecz organizacji międzynarodowych. Pytano na rzecz jakich organizacji są zaległości, w jakich kwotach, kiedy ministerstwo zamierza wywiązać się z owych zaległości. Pytano także o planową sprzedaż nieruchomości i stopień jej realizacji. Tak, jak powiedział pan poseł Krząkała, Komisja większością głosów przyjęła projekt zmian. W mojej ocenie, w trakcie dyskusji nie budził on żadnych kontrowersji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie pośle. Zanim przystąpimy do dyskusji chciałbym powitać obecną na naszym posiedzeniu panią minister Izabelę Leszczynę, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DariuszRosati">Proszę państwa, przechodzimy do pytań, wypowiedzi. Bardzo proszę, kto z członków Komisji chciałby zadać pytanie bądź wypowiedzieć się na temat tych części budżetowych, które są przedmiotem naszego zainteresowania? Pani poseł Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GabrielaMasłowska">W kwestii ograniczenia o 20.000 tys. zł wydatków na składki do organizacji międzynarodowych. Czy kwestie te nie są uregulowane prawnie na tyle, że składki powinny być wpłacone w ramach kończącego się roku kalendarzowego? Czy w związku z tym można sobie tak swobodnie, przesuwać na rok następny składki, zwłaszcza na operacje pokojowe ONZ i to jeszcze pod warunkiem, że ministerstwo będzie miało pieniądze na ten cel w 2014 roku? Czy możliwa jest taka dowolność w tej kwestii?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GabrielaMasłowska">Czy brak środków, wstrzymanie budowy pawilonu Małego Ruchu Granicznego w Konsulacie Generalnym RP w Kaliningradzie było rozważane pod względem skutków, jakie będzie to powodowało w ruchu?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#GabrielaMasłowska">Przy okazji następna kwestia. Czy tego typu cięcia, które proponuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych, obejmują czy nie obejmują finansowania pomocy dla Polonii i Polaków, ponieważ w tym zakresie jest pewien stopień niezadowolenia? Czy proponowane cięcia nie pogorszą sytuacji w tym względzie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję. Proszę o dalsze pytania. Jeżeli nie ma dalszych pytań, może ja zadam pytanie. Jest tutaj długa lista wydatków, które zostały ograniczone, wydatków inwestycyjnych, majątkowych. Mam wrażenie, że niektóre z nich mogą wpływać na bezpieczeństwo naszych placówek. Chciałbym zapytać, na ile wstrzymanie bądź opóźnienie realizacji zadań w zakresie systemu zabezpieczenia technicznego w konsulatach generalnych bądź też w zakresie wykonania systemu sygnalizacji pożarowej w Ambasadzie RP w Paryżu – na ile są to wydatki, które można odłożyć w czasie, a na ile są one konieczne ze względu, jak powiedziałem, na bezpieczeństwo naszych placówek? Jeżeli nie ma innych uwag i pytań, to proszę panią minister Stelmach o odpowiedź na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BeataStelmach">Bardzo dziękuję za pytania. Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie i panowie posłowie. Odniosę się do po kolei do poszczególnych pytań. Pierwsze pytanie pani poseł dotyczyło odroczenia płatności pozostałej części składki. Powiem tylko, że składka częściowo już została zapłacona w kwocie 46.000 tys. zł. Kwota 25.000 tys. zł jest to pozostała część, którą planujemy zrealizować w terminie późniejszym. Stąd proponowane oszczędności.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BeataStelmach">W tym miejscu dwa komentarze. Po pierwsze, komentarz jest taki, że jeszcze raz chciałabym podkreślić, że nie wiąże się to ani z żadnymi sankcjami, ani z dodatkowymi opłatami, płatnościami, odsetkami karnymi itp. Z tego tytułu nie ma żadnych niekorzystnych rozwiązań. Rok obrachunkowy w organizacji międzynarodowej kończy się w czerwcu przyszłego roku. Jeżeli uregulujemy pozostałą część do czerwca przyszłego roku, to cały czas będzie to zgodnie z rokiem obrachunkowym ONZ.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BeataStelmach">Mamy też na uwadze kwestię tego, żeby mimo wszystko poszukiwać oszczędności. Zwykle jest tak, że pod koniec roku pojawiają się niewykorzystane środki, które np. nie są w pełni wykorzystane przez placówki zagraniczne. Stąd jest szansa, że pojawią się dodatkowe oszczędności, które będziemy mogli wykorzystać jeszcze w tym roku, nie wiem, czy w całości, na uregulowanie zaległości. Tym niemniej, w skrajnie niekorzystnym przypadku będziemy starali się zrobić to do końca czerwca przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BeataStelmach">Jeżeli chodzi o inwestycje związane z pawilonem w Kaliningradzie, to dzisiejsze rozwiązania pozwalają na sprawne i bezpieczne obsługiwanie obywateli, którzy przekraczają granicę w tamtym miejscu. Możliwość odroczenia inwestycji, które były zaplanowane, nie wpłynie na pogorszenie obsługi. Mówiąc krótko, możemy sobie pozwolić na przesunięcie tych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BeataStelmach">Żadne ograniczenia, które zaproponowaliśmy, nie dotykają środków przeznaczonych na wsparcie Polonii. Było to trzecie pytanie. Nasze propozycje nie odnoszą się, nie będą miały wpływu na obniżenie jakości obsługi naszych obywateli czy przedstawicieli Polonii za granicą.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BeataStelmach">Jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego odnośnie do przesunięcia pewnych decyzji związanych z inwestycjami i zabezpieczeniem naszych placówek, to, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, poproszę pana dyrektora Łukaszuka, który bezpośrednio odpowiada za owe projekty. Poproszę o odniesienie się ogólnie do pytania, ale też do konkretnych przypadków, które proponujemy przesunąć w czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszRosati">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TomaszŁukaszuk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jeżeli chodzi o uwagę ogólną, to tak jak zaznaczyliśmy, jest to nie tylko rezygnacja, ale też opóźnienie inwestycji. Co do systemów zabezpieczenia technicznego czy też ochrony przeciwpożarowej, inwestycje te będą przesunięte w czasie tylko i wyłącznie o kilka miesięcy. Konsulaty generalne, o których pan wspomniał, panie przewodniczący, są to nowe siedziby, czyli nie jest to kwestia zabezpieczenia technicznego siedzib już istniejących. Są to nowe siedziby, które planujemy uruchomić od wiosny przyszłego roku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo za te odpowiedzi i wyjaśnienia. Bardzo proszę, pani poseł Rafalska w drugiej turze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaRafalska">Pani minister, mówi pani o tym, że nie ma żadnych konsekwencji wynikających z opóźnienia i że można to uregulować w następnych latach. Mówię tutaj o składkach do organizacji międzynarodowych. Równocześnie z nowelizacją trwają prace nad budżetem na 2014 rok. Proszę powiedzieć, czy w takim razie przygotowaliście państwo plan wzrostu wydatków na składki. Czy dobrze zrozumiałam, że stopień planowanego wykonania płatności składek jest na poziomie 50%? Jeżeli w następnym roku nastąpi skokowy wzrost płatności na składki, to na posiedzeniu tej Komisji będziecie się państwo tłumaczyli, dlaczego owa składka tak znacząco rośnie. Czy zaplanowaliście już państwo taki wzrost, czy też liczycie, że oszczędności pozwolą na tak poważne manewry?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pan poseł Święcicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarcinŚwięcicki">Mam jedno, bardzo szczegółowe pytanie. Czy w poszukiwaniu oszczędności udało się państwu dotrzeć do Kazachstanu, gdzie kilkanaście lat temu stolica została przeniesiona z Ałma-Aty do Astany? Tym niemniej, w Ałma-Acie jest piękny, wspaniały budynek naszej ambasady, który obecnie stoi na wpół pusty, ponieważ teraz jest tam tylko konsulat. Jednocześnie wynajmuje się biura – czy może mamy własny budynek, nawet tego nie wiem – dla radcy handlowego w Ałma-Acie, czy jak się to teraz nazywa, wydziału handlowo-ekonomicznego. Jak to jest możliwe, że w Ałma-Acie tyle lat nie można dogadać się z Ministerstwem Gospodarki i przenieść wydziału handlowego do budynku naszej ambasady, który stoi na wpół pusty. Tym samym można byłoby zaoszczędzić na wynajmowaniu lokalu, na ochronie, na rozmaitych innych rzeczach. Czy w swoich oszczędnościach znaleźliście państwo tę sprawę czy też będziecie tego bronić, nie wiem jeszcze ile lat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję. Kto jeszcze chciałby zadać pytanie? Nie słyszę dalszych pytań. W takim razie ponownie pani minister Stelmach w prośbą o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BeataStelmach">Bardzo dziękuję. W uzupełnieniu pytania pani poseł Rafalskiej. Ostrożnie planujemy zwiększony wydatek na składkę w przyszłym roku, ale naprawdę liczymy na to, że uda się, jeżeli nie całość, to dużą część wygospodarować ze środków tegorocznych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#BeataStelmach">O odpowiedź na pytanie pana posła Święcickiego proszę pana dyrektora Łukaszuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TomaszŁukaszuk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowny panie pośle. Jak już wcześniej informowaliśmy na forum nie tylko tej Komisji, ale też kilku innych, prowadzimy program racjonalizacji zarządzania nieruchomościami. Placówka w Ałma-Aty również jest w tym programie. Nieruchomości, które, naszym zdaniem, są zbędne, sprzedajemy w porozumieniu z Ministrem Skarbu Państwa. Te, które są zbyt duże, wykorzystujemy do wynajmu albo do kolokacji, czyli do umieszczania dyplomatów z innych krajów Unii Europejskiej na terenie naszych placówek. Placówka ta również będzie objęta owym programem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Nie ma dalszych pytań. Na koniec dyskusji wyrażę tylko nadzieję, że cięcia nie dotkną wydatków na Ambasadę RP w Berlinie, która jest jedną z najdłużej realizowanych inwestycji. Pamiętam, że jeszcze sam rozpoczynałem owe działania. Jest to jakieś bardzo skomplikowane przedsięwzięcie, ponieważ do tej pory nie udało się owej ambasady zbudować.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DariuszRosati">Jeżeli nie ma innych pytań, innych zgłoszeń, ani ze strony członków Komisji, ani ze strony naszych gości, to chciałbym stwierdzić zakończenie omawiania opinii Komisji Spraw Zagranicznych o części budżetowej 45 i części budżetowej 83. Dziękuję posłom referentom.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#DariuszRosati">Niezwłocznie przystępujemy do omówienia drugiej opinii, opinii Komisji do Spraw Unii Europejskiej o części budżetowej 83, w zakresie pozycji 8 i 19 oraz części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej, wydatki z załącznika nr 2. Referentem z ramienia Komisji do Spraw Unii Europejskiej jest pan poseł Marek Łapiński. Panie pośle, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekŁapiński">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie minister, szanowni państwo. W imieniu Komisji do Spraw Unii Europejskiej mam przyjemność przedstawić państwu opinię dotyczącą części budżetowej 83 w zakresie pozycji 8 i 19 oraz części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej. Komisja do Spraw Unii Europejskiej zajmowała się opiniowaniem owych zmian w dniu 30 sierpnia. W zakresie części budżetowej 83, pozycji 8 i 19 dyskusja nie była zbyt ożywiona. Przyjęliśmy do wiadomości, iż w tej pozycji kwotę zaplanowanych środków zmniejsza się o 36.000 tys. zł, natomiast w pozycji 19 nie dokonuje się żadnych zmian. Jeżeli natomiast chodzi o część budżetową 84 – Środki własne Unii Europejskiej, tutaj dyskusja była nieco żywsza, dlatego że w zakresie owej pozycji wydatki zwiększa się o ponad 404.000 tys. zł. Dotyczy to składki Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej. Członkowie Komisji do Spraw Unii Europejskiej przyjęli do wiadomości wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w tej sprawie i wydali pozytywną opinię. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie pośle. Koreferentem z ramienia naszej Komisji jest pan poseł Michał Jaros. Panie pośle, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MichałJaros">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie minister. Mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Komisji opinię Komisji do Spraw Unii Europejskiej z dnia 30 sierpnia 2013 roku o projekcie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013 odnośnie do części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8 i 19 oraz części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej. Jeżeli chodzi o część budżetową 83 – Rezerwy celowe, pozycja 8 dotyczy współfinansowania projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, finansowania projektów z udziałem środków otrzymywanych od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, projektów z udziałem innych środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, nieujętych w budżecie środków europejskich, projektów pomocy technicznej, Wspólnej Polityki Rolnej, finansowania potrzeb wynikających z różnic kursowych oraz rozliczeń programów i projektów finansowych z udziałem środków z Unii Europejskiej. W rezerwie tej zaplanowano środki w kwocie 6.404.683 tys. zł. W projekcie nowelizacji zmniejszono ową kwotę o 36.468 tys. zł do wysokości 6.368.215 tys. zł. Jeżeli chodzi o pozycję 19 przeznaczoną na zmiany organizacyjne, nowe zadania oraz na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej oraz środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie oraz państwa EFTA, nie przewiduje się zmian.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MichałJaros">Jeżeli chodzi o część budżetową 84 – Środki własne Unii Europejskiej, w ustawie na rok 2013 zaplanowano wydatki w kwocie 17.775.269 tys. zł. W projekcie nowelizacji przewidziano zwiększenie owej kwoty o 404.658 tys. zł. Część budżetowa 84 została utworzona w celu dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej do budżetu Unii Europejskiej. Wpłacone środki, w wysokości zapisanej w budżecie ogólnym, stanowią wypełnienie traktatowego zobowiązania Polski wobec Unii Europejskiej. Konieczność zwiększenia limitu wydatków w części 84 wynika z przyjmowania w ciągu roku przez Radę i Parlament Europejski budżetów korygujących do budżetu ogólnego Unii Europejskiej, które wpływają na zmianę wysokości składek wpłacanych przez państwa członkowskie, wzrost składki w 2013 roku wyniósł 327.738 tys. zł, a dodatkowe płatności z tytułu opłat cukrowych, nakładane na podstawie rozporządzeń Komisji Europejskiej, dotyczące rozliczeń na rynku cukru w roku gospodarczym 2012/2013, wzrosły o 76.920 tys. zł. W wyniku dokonanej nowelizacji wydatki w części 84 – Środki własne Unii Europejskiej zwiększą się do kwoty 18.179.927 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MichałJaros">Na zakończenie chciałbym dodać, że o dwóch prezentowanych przeze mnie częściach budżetowych Komisja do Spraw Unii Europejskiej w dniu 30 sierpnia 2013 roku wyraziła pozytywną opinię. Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie pośle. Otwieram dyskusję. Kto z członków Komisji chciałby zabrać głos w tej sprawie? Pani poseł Masłowska, niezawodna dzisiaj. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#GabrielaMasłowska">Chciałabym tylko zapytać, na jakie konkretnie zadania zmniejszono wydatki o 36.000 tys. zł, co w Komisji nie wywołało żadnej dyskusji. Jest to dosyć znaczna kwota, jak na nasze potrzeby. Proszę o informację, co, bądź kto na tym ucierpi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani poseł Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaRafalska">Chciałabym zapytać panię minister o wzrost składek wpłacanych przez państwa członkowskie. Był on dosyć znaczący, wyniósł 327.000 tys. zł. Proszę powiedzieć, gdyby nie było nowelizacji budżetu i nastąpiłby wzrost owej składki, to jakbyście państwo uporali się z tym problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są dalsze pytania? Nie słyszę innych pytań. Chciałbym zapytać, czy na pytania te odpowie... Patrzę na panią minister Leszczynę, czy zechce pani odpowiedzieć na pytania dotyczące finansów. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#IzabelaLeszczyna">Bardzo dziękuję paniom posłankom za pytania. Jeżeli chodzi o część 83, rezerwę celową oraz pytanie pani poseł, kto ucierpi na tym, że w nowelizacji ustawy budżetowej zmniejszamy rezerwę o kwotę ponad 36.000 tys. zł, to chciałabym uspokoić panią poseł, że nikt nie ucierpi. Pozycja ta dotyczy dopłat bezpośrednich, tzn. płatności w ramach systemu wsparcia bezpośredniego. Płatności te są realizowane od grudnia do czerwca. Zakończyliśmy ów proces. Wszystkie wnioski rolników o płatność, które zostały złożone, zostały zrealizowane. Jest to po prostu oszczędność, tyle pieniędzy zostało.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#IzabelaLeszczyna">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Rafalskiej, to chciałabym powiedzieć, że w związku z korektą budżetu unijnego oraz tym, że musimy wnieść wyższą niż pierwotnie przewidywano składkę, gdyby nie ta nowelizacja ustawy budżetowej, którą obecnie państwo posłowie, Wysoka Komisja proceduje, musielibyśmy utworzyć inną rezerwę, musielibyśmy znaleźć pieniądze. W tej chwili nie potrafię pani poseł dokładnie powiedzieć gdzie, ponieważ nie było takiej potrzeby. Trudno mi na to pytanie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Na temat rezerw celowych mieliśmy już odrębną debatę, o ile sobie przypominam. Ministerstwo Finansów przedstawiało dość szczegółową informację na ten temat. Pan poseł Kowalczyk prosi o głos. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Ponieważ pani minister zechciała powiedzieć, że nikt nie ucierpi na zabraniu rezerwy, chciałbym wyjaśnić, że z akcji – tak to jest – płatności bezpośrednich w roku 2012/2013 mogły pozostać jakieś drobne pieniądze. Tak naprawdę bilansuje się to rokiem budżetowym z jednej strony oraz akcją wypłat z drugiej strony. Pieniądze te nie zostaną wypłacone po dniu 1 grudnia, czyli pomiędzy 1 grudnia a 31 grudnia 2013 roku, tylko przejdą, jako płatności na rok 2014, a mogłyby być wypłacone w grudniu. To jest ten efekt. Przez zabranie pieniędzy rolnicy nie otrzymają części dopłat w tym roku, czyli w grudniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi? Słucham? Czy pan poseł Popiołek chciałby zabrać głos? Nie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DariuszRosati">W prezydium doszliśmy do wniosku, że nowelizacja dobrze nam idzie, że właściwie specjalnie nie ma strat, a więc może za miesiąc zrobimy kolejną. Wtedy wreszcie uda się nam doprowadzić budżet do realnych rozmiarów. Oczywiście był to żart.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#DariuszRosati">Jeżeli nie ma innych uwag, chciałbym stwierdzić zakończenie omawiania opinii Komisji do Spraw Unii Europejskiej w zakresie właściwych jej części budżetowych. Dziękuję posłom referentom. Dziękuję naszym gościom.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#DariuszRosati">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Informuję, że o godz. 18:00 mamy kolejne posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#DariuszRosati">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>