text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanŁopata">Dobry wieczór. Witam państwa serdecznie. Na prośbę pana przewodniczącego otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanŁopata">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Spraw Wewnętrznych oraz Komisji do Spraw Służb Specjalnych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013 (druk sejmowy nr 1625). Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanŁopata">W dniu dzisiejszym to już ostatnie posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. W imieniu prezydium – mam nadzieję, że w prezydium zasiądzie więcej osób – chciałbym bardzo serdecznie powitać na naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. I tak, bardzo serdecznie witam pana Janusza Cichonia sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Marcina Jabłońskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, pana Czesława Mroczka sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Kłaniam się i bardzo serdecznie witam też panów, którzy zostali zanotowani – pana Wojciecha Olbrysia zastępcę komendanta głównego Policji i pana Marka Kowalskiego zastępcę komenda głównego Państwowej Straży Pożarnej. Witam również pozostałe osoby, które albo nie podpisały listy, albo nie zostały mi tutaj przez sekretariat przedstawione. Również państwa współpracowników witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanŁopata">Kontynuujemy rozpatrywanie opinii komisji sejmowych w zakresie nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2013. Materiały zostały państwu przesłane. Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o nowelizacji ustawy budżetowej na 2013 r. będzie się odbywało w następującym porządku. Tak zresztą, jak do tej pory to było. Pierwsze jest wystąpienie posła referenta komisji branżowej, z tym że dzisiaj mamy taką specyficzną sytuację, że do opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych nie ma koreferenta Komisji. Następnie jest wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji. Potem są pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych i – oczywiście – dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanŁopata">Przystąpilibyśmy teraz do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego – opinia Komisji Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji Spraw Wewnętrznych panią poseł Dorotę Rutkowską o zabranie głosu i przedstawienie swojego referatu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DorotaRutkowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Komisja Spraw Wewnętrznych na posiedzeniu 29 sierpnia zapoznała się z propozycjami zmian w budżecie na rok 2013 w częściach należących do kompetencji naszej Komisji. Po dyskusji nie zgłoszono uwag do zaproponowanej nowelizacji i większością głosów Komisja zaopiniowała zmiany pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DorotaRutkowska">W części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne zmniejszenie wydatków nie obejmuje wynagrodzeń i świadczeń. Nie obejmuje też środków europejskich, a także programów finansowanych i współfinansowanych z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DorotaRutkowska">W nowelizacji pojawia się nowa pozycja – dywidendy, która zwiększa dochody o 30.000 tys. zł. Jest to związane z przekazaniem Ministerstwu Spraw Wewnętrznych przez Ministerstwo Skarbu Państwa pełnomocnictwa do wykonywania uprawnień Skarbu Państwa wynikających z praw do akcji Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DorotaRutkowska">Warto tutaj wspomnieć, że największe zaniepokojenie członków Komisji Spraw Wewnętrznych wzbudziło zmniejszenie wydatków w części 42 w dziale 753 o kwotę 71.000 tys. zł na cele emerytalno-rentowe. Z wyjaśnień ministerstwa wynika, że w budżecie na ten rok szacowano, iż średnie świadczenie z tytułu przejścia na emeryturę bądź rentę będzie wynosiło 3178 zł. Okazało się jednak, że ze względu na niższe uposażenia i niższą wysługę lat funkcjonariuszy odchodzących z pracy ta średnia zmniejszyła się o ponad 29 zł, co przy 202.425 świadczeniobiorcach dało kwotę właśnie 71.000 tys. zł. Te pieniądze nie byłyby wykorzystane i można je bezpiecznie wykazać jako oszczędności przy nowelizacji budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DorotaRutkowska">Z zapewnień resortu wynika, że przy cięciu wydatków budżetowych zwracano uwagę na to, aby nie zostały uszczuplone wydatki zapewniające bezpieczeństwo państwa. Zmiany nie stwarzają zagrożenia w zakresie wykonania zadań ustawowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DorotaRutkowska">Panie przewodniczący, jak wspomniałam na wstępie, Komisja Spraw Wewnętrznych rekomenduje przyjęcie zmian w budżecie na rok 2013 bez uwag, oczywiście, w tych częściach, które należą do Komisji Spraw Wewnętrznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanŁopata">Bardzo dziękuję, pani poseł. Koreferentem ze strony naszej strony jest pan poseł Konstanty Oświęcimski. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KonstantyOświęcimski">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, panowie komendanci, Wysoka Komisjo, nowelizacja budżetu w części 42 obejmuje zarówno dochody, jak i wydatki. Jest tu duże procentowo zwiększenie, jeżeli chodzi o dochody, bo aż o około 60%, ale to wynika z dodatkowej kwoty 40.000 tys. zł, o której po części powiedziała pani poseł z Komisji Spraw Wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KonstantyOświęcimski">Natomiast jeżeli chodzi o zmniejszenie wydatków, to w tej części zmniejszono wydatki o 110.070 tys. zł, tj. o 0,6%. Po ograniczeniach budżet wynosi w tych częściach 18.560.831 tys. zł. I tak, 110.000 tys. zł rozkłada się na administrację publiczną, 5000 tys. zł – obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, 71.000 tys. zł – bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – o 34.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KonstantyOświęcimski">Dodatkowo jeszcze zmniejszono też budżety wojewodów w części 85, jeżeli chodzi o dochody i wydatki Państwowej Straży Pożarnej i obrony cywilnej. Tutaj ograniczenia wydatków dokonano na kwotę 9235 tys. zł, co stanowi 0,5% całości dochodów. Tak, jak to już wcześniej zostało powiedziane, przy nowelizacji na pewno nie zostaną wprowadzone ograniczenia, jeżeli chodzi o służby i instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo naszego kraju. Przychylam się więc do opinii Komisji Spraw Wewnętrznych i też wnoszę o to, aby tę nowelizację uchwalić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanŁopata">Bardzo dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzySzmit">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, chciałbym zwrócić uwagę na zmniejszenia w zakresie rezerw celowych, które są w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych, łącznie na kwotę 19.230 tys. zł. W pozycji 13 dotyczy to pomocy dla repatriantów i zmniejszenia jej o kwotę 500 tys. zł do kwoty 8566 tys. zł. Wydaje się, że to niewielka kwota i może nie jest warto Wysokiej Komisji zwracać na to uwagę, niemniej pamiętajmy, że to jest kwota, która ma pomagać Polakom wracającym do Polski, żyjącym często w bardzo złych warunkach, przede wszystkim w krajach byłego Związku Sowieckiego. Pierwszy wniosek, który się nasuwa, jest taki. O tym też wielokrotnie dyskutowaliśmy. Dlaczego generalnie jako państwo tak niewielkiej pomocy udzielamy naszym rodakom? Jednak to dyskusja nie na dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzySzmit">Natomiast chciałbym zapytać, czy kwota 500 tys. zł wynika z faktu – jak tu często słyszymy – że po prostu nie da rady, nie ma możliwości zrealizowania tych wydatków i w żaden sposób zadania nie zostaną uszczuplone, czy wynika to z innych względów. Mam również pytanie dotyczące pozycji 43, czyli skutków podwyżki uposażeń funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej i Służby Więziennej. Otóż zostały tutaj zmniejszone wydatki – przy SG o 10.100 tys. zł i w BOR o 1630 tys. zł. Czy to oznacza, że w tych instytucjach są braki kadrowe? Jeżeli tak, to proszę powiedzieć, jakiej wielkości i w jaki sposób stosowne służby mają zamiar te braki kadrowe uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanŁopata">Bardzo dziękuję, panie pośle. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Kto z dysponentów zechciałby odpowiedzieć na te pytania? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinJabłoński">Marcin Jabłoński, podsekretarz stanu w MSW. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiadając na pytanie pana posła w kwestii dotyczącej zmniejszenia rezerwy celowej o kwotę 500 tys. zł na pomoc dla repatriantów, pragnę wyjaśnić, iż to zmniejszenie jest wynikiem mniejszego zapotrzebowania na środki, zgłoszonego przez wojewodów, którzy rekompensują ponoszone wydatki samorządom lokalnym, prezydentom, starostom. To jest powód wykazania takiej właśnie kwoty oszczędności.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarcinJabłoński">Jeśli chodzi o drugie pytanie, związane z oszczędnościami dotyczącymi podwyżek uposażeń funkcjonariuszy PSP, BOR, SG i SW, jest to wynikiem liczby wakatów, które występują. W SG liczba ta wynosi 2763 wakaty, co daje łączną kwotę 10.100 tys. zł. W przypadku BOR dotyczy to liczby 446 wakatów, co stanowi kwotę 1630 tys. zł. To jest proces, który trwa i utrzymuje się. Tak jedna, jak i druga formacja z całą pewnością będą potrzebowały trochę czasu, by liczbę tych wakatów docelowo zmniejszyć. Na teraz jest, jak podałem, stąd wykazane oszczędności, które składają się na kwoty, które pan poseł był uprzejmy wymienić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanŁopata">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy pana posła ta odpowiedź zadowala? Czy ktoś jeszcze miałby jakieś inne pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanŁopata">Stwierdzam w takim razie zakończenie dyskusji dotyczącej punktu pierwszego w części budżetowej 42 i 83 oraz części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem. Bardzo dziękuję tym z państwa, którzy byli zaangażowani w tę opinię.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanŁopata">Natomiast teraz omówilibyśmy opinię Komisji do Spraw Służb Specjalnych o części budżetowej 29 – Obrona narodowa oraz o częściach budżetowych 56, 83, 57 i 59. Ze strony Komisji do Spraw Służb Specjalnych proszę teraz o zabranie głosu panią poseł Elżbietę Radziszewską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">A w zastępstwie jest pan poseł Kierwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanŁopata">Pan poseł Kierwiński w zastępstwie pani poseł Radziszewskiej. Przepraszam najmocniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarcinKierwiński">Dzień dobry. Państwo przewodniczący, panowie ministrowie, w zastępstwie pani przewodniczącej Radziszewskiej mam przyjemność przedstawić opinię Komisji do Spraw Służb Specjalnych na temat projektu zmian ustawy budżetowej na rok 2013 w zakresie działów i części, które są przedmiotem obrad Komisji. Komisja na posiedzeniu 30 sierpnia podjęła pozytywną opinię dotyczącą tych zmian.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarcinKierwiński">Jeżeli chodzi o zakres merytoryczny, w części budżetowej 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego nastąpiło zmniejszenie wydatków ogółem o 5000 tys. zł. Niemal po połowie. Część to wydatki bieżące – 2541 tys. zł – na wynagrodzeniach bezosobowych, usługach remontowych, zakupie materiałów. Drugie zmniejszenie – 2459 tys. zł – to redukcja wydatków majątkowych, głównie inwestycje budowlane plus zakupy inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarcinKierwiński">Jeżeli chodzi o część 59 – Agencja Wywiadu, wydatki zmniejszone zostały o 1500 tys. zł, z czego 300 tys. zł to redukcje na zakupie sprzętu łączności i informatyki, a 1200 tys. zł to redukcje na wydatkach bieżących.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarcinKierwiński">Jeżeli chodzi o część 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne, łącznie skala redukcji to 1100 tys. zł, z czego 876 tys. zł to redukcje na wydatkach inwestycyjnych, a 224 tys. zł zmniejszenia zakupów usług pozostałych.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MarcinKierwiński">Komisja opiniuje też część budżetową 29 w zakresie działu 752, w zakresie dwóch rozdziałów – Służba Wywiadu Wojskowego i Służba Kontrwywiadu Wojskowego. Tutaj odpowiednio, jeżeli chodzi o SWW, zmniejszenia budżetowe to 5120 tys. zł, jeżeli chodzi o SKW, redukcje wynoszą 7000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#MarcinKierwiński">Tak jak powiedziałem, bez żadnych uwag i zastrzeżeń Komisja podjęła decyzję o pozytywnym zaopiniowaniu projektu zmian. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanŁopata">Bardzo dziękuję, panie pośle. Jak mówiłem uprzednio, koreferenta nie ma, więc otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Niezawodny pan poseł Szmit. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzySzmit">Myślę, że jeszcze nie zasłużyłem na to miano. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, otóż słuchając wystąpienia pana posła, zwróciłem uwagę na to, że największe oszczędności zostały poczynione na wydatkach w kontrwywiadzie wojskowym. W takiej specyficznej służbie, szczególnie ważnej dla bezpieczeństwa państwa. Czym można to wytłumaczyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanŁopata">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze z państwa chciał zabrać głos? Nie słyszę. Bardzo proszę w takim razie o odpowiedź. Pan minister Mroczek, tak? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący, szanowny panie pośle, szanowni państwo, jak to przedstawiał pan poseł Kierwiński, rezygnujemy przede wszystkim z rozpoczęcia nowej inwestycji, więc nie ograniczamy działań służby w żaden sposób. Wszystkie zadania postawione przed SKW zostaną wykonane. Te zmniejszenia zresztą były uzgadniane ze służbami i nie wpłyną na ich działalność. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanŁopata">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy są jeszcze pytania i wątpliwości? Nie słyszę, więc wypada mi tę formułkę wygłosić, że wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanŁopata">Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jest wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji. Zapraszam członków Komisji jutro na godzinę 9.00 do sali 118. Dobranoc państwu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>