text_structure.xml
19.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum i przepraszam za opóźnienie, z jakim rozpoczynamy nasze obrady – opóźnienie spowodowane trudnościami technicznymi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty, pkt 1 – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne (druk nr 648), pkt 2 – dyskusja nad propozycją inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Czy są uwagi do porządku dnia? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">W związku z niewniesieniem uwag stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">Chciałbym powitać gości uczestniczących w naszym posiedzeniu, panów ministrów z Ministerstwa Finansów, pana ministra Sekułę, pana ministra Kowalczyka, pana ministra Dominika. Jest z nami również kierownictwo Komisji Nadzoru Finansowego z panem przewodniczącym Andrzejem Jakubiakiem i panem Wojciechem Kwaśniakiem, wiceprzewodniczącym. Witam wszystkich innych gości równie serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku dziennego. Chciałbym przypomnieć, że w dniu 3 sierpnia bieżącego roku Senat przyjął uchwałę w sprawie nowelizacji ustawy – Prawo celne. Marszałek Sejmu skierowała uchwałę senacką, zawierającą jedną poprawkę, do naszej Komisji w celu zaopiniowania tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#DariuszRosati">Proponuję, żeby jej rozpatrywanie przebiegło według następującego porządku, po pierwsze, poproszę przedstawiciela Senatu, jeśli jest obecny. Czy jest ktoś z ramienia Senatu, żeby przedstawić uchwałę senacką? Nie ma. Damy sobie radę bez przedstawiciela Senatu. Następnie poproszę o wypowiedź przedstawiciela rządu, pana ministra Dominika, następnie poproszę o opinię Biuro Legislacyjne Sejmu w sprawie ewentualnych konsekwencji wprowadzenia tej poprawki, następnie głosy za i przeciw, chociaż nie ma takiego obowiązku – zwłaszcza przeciw – potem będziemy głosować nad tą poprawką. Czy jest zgoda na taki tryb pracy? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że tak będziemy procedować.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki Senatu. Ponieważ nie ma przedstawiciela Senatu, a druk został wszystkim paniom posłankom i panom posłom dostarczony, to ja tylko przypomnę, że Senat proponuje dokonanie jednej poprawki: zastąpienie w art. 1 pkt 2) lit. a) w ust. 1a proponuje zamienić wyrazy: „mniejsza niż równowartość kwoty 10 euro i nie wyższa” wyrazami: „niższa niż równowartość kwoty 10 euro i wyższa”. Czy mogę prosić o opinię rządu w sprawie tej poprawki Senatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedmiotowa zmiana z merytorycznego punktu widzenia nie zmienia nic. Jest to typowa zmiana legislacyjna. My preferujemy pierwotną wersję, taką, jaka była w przedłożeniu rządowym. Ta poprawka nie zmienia nic merytorycznie. Preferujemy wersję rządową, pierwotną.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Najpierw poproszę przedstawiciela Biura, czy ma w tej sprawie jakąś uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekMarkiewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, naszym zdaniem jest to korekta stricte językowa. Ta propozycja wydaje się w tej chwili, lepsza niż ten druk, który pierwotnie wyszedł z Sejmu. Formuła będzie: wyższa – niższa, a nie: mniejsza – wyższa. Druga sprawą jest to, że to brzmienie usuwa problem, ewentualny problem interpretacyjny z podwójnym przeczeniem. Nie będzie już takiego sformułowania, że dwukrotnie będziemy mieli do czynienia z wyrazem „nie”. W tej chwili będzie już tylko, że nie może być niższa niż równowartość kwoty 10 euro i wyższa niż równowartość celna towaru. Pierwotnie było: nie może być mniejsza niż równowartość kwoty 10 euro i nie wyższa niż równowartość celna towaru. W opinii językoznawców sejmowych – ta opinia dotarła do nas niestety dopiero po przyjęciu tego druku – i również w opinii Senatu lepiej będzie, jeżeli pozostanie tylko jedno przeczenie, czyli „nie będzie niższa niż równowartość kwoty 10 euro i wyższa niż wartość celna towaru”. Reasumując, uważamy, że poprawka Senatu jest zasadna – usuwa ewentualne wątpliwości interpretacyjne. Jest też lepsza z językowego punktu widzenia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z członków Komisji chciałby się wypowiedź, na rzecz tej poprawki. Pan poseł Kowalczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, sformułowanie zaproponowane przez Senat jest dla mnie mniej jasne i mniej logiczne, niż to pierwotne. Czytając wersję Senatu, ma się obraz jeszcze bardziej zaciemniony. Przynajmniej taka jest moja opinia. Jest to: „niższa niż równowartość kwoty 10 euro i wyższa”, a tam było wyraźnie „nie wyższa”. Mimo, że jest rzeczywiście podwójne zaprzeczenie: „nie – nie”, ale przynajmniej wiadomo, do czego się ono odnosi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">To był głos, jak rozumiem, przeciwko poprawce Senatu. Czy jest głos za? Nie ma głosów za. Proszę państwa, poprawka Senatu jest bardzo istotna, ale proponuję, żebyśmy tutaj zamknęli dyskusję i przeszli do głosowania. Możemy nawet głosować elektronicznie. Proszę o przygotowanie się do głosowania elektronicznego. Czy wszyscy posłowie są przygotowani do tego, żeby głosować elektronicznie? Czy są tacy, którzy nie mają kart na przykład? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DariuszRosati">Proszę państwa, przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki Senatu w przedstawionym brzmieniu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#DariuszRosati">Ogłaszam wyniki. Wystąpił problem z obliczeniem danych. Bez posła Wiplera nie możemy głosować, okazuje się, że system odmawia.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#DariuszRosati">Przepraszam, będziemy musieli powtórzyć głosowanie, chyba że zagłosujemy przez podniesienie ręki. Wiadomo, technika zawodzi – pozostaje człowiek na placu boju, który jest niezawodny. Proszę państwa, głosujemy jeszcze raz. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki Senatu? Głosujemy za przyjęciem poprawki Senatu – proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw poprawce Senatu? Kto się wstrzymał od głosu? Zamykam głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichałNowak">28 głosów za, 10 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DariuszRosati">28 głosów za, 10 przeciw, 1 wstrzymujący się. Głosowanie było o tyle oryginalne, że opozycja głosowała za rządem, a koalicja głosowała przeciwko poprawce. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DariuszRosati">W związku z przyjęciem poprawki Senatu przez Komisję w głosowaniu chciałbym poprosić o wyznaczenie posła sprawozdawcy. Proponujemy, żeby sprawozdawcą był pan przewodniczący poseł Łopata, który prowadził tę sprawę w imieniu Komisji wcześniej – był posłem sprawozdawcą. Panie pośle, zgoda? Czy Komisja się zgadza? Zgadza się. Dziękuję bardzo. Zakończyliśmy pkt 1.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DariuszRosati">Chcę również poinformować, że w tej sprawie mamy opinię Ministerstwa Spraw Zagranicznych o zgodności z prawem europejskim.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DariuszRosati">Przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego. Informuję, że do Komisji Finansów Publicznych wpłynęło pismo Marszałka Sejmu z dnia 16 sierpnia bieżącego roku – posłowie otrzymali to pismo w formie elektronicznej – dotyczące potrzeby nowelizacji ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych w okresie vacatio legis, czyli przed 27 października 2012 r., kiedy ta ustawa wejdzie w życie. Zwróciłem się do służb prawnych Kancelarii Sejmu o wskazanie przepisów ustawy o SKOK, których jak najszybsza nowelizacja jest niezbędna. Chcę przypomnieć, że potrzeba nowelizacji wynika z faktu, że ustawa była przyjęta w listopadzie 2009 r. Od tamtej pory leżała w Trybunale Konstytucyjnym i po jego orzeczeniu została ostatecznie zwrócona przez prezydenta Sejmowi. Sejm mógł jedynie dokonać zmian w zakresie objętym orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego – nie mógł dokonywać żadnych innych zmian. Jednak w ciągu tych trzech lat doszło w polskim systemie prawnym do szeregu zmian w rozmaitych ustawach, które powodują konieczność dostosowania odpowiednich przepisów ustawy o SKOK. Te zmiany mają charakter techniczno-prawny. Jak powiedziałem, stanowią wyłącznie dostosowanie do istniejącego stanu prawnego tekstu ustawy przyjętej przez Sejm i podpisanej przez pana prezydenta. Otrzymali państwo przygotowany przez Biuro Legislacyjne Sejmu materiał w formie projektu ustawy, nowelizacji ustawy o SKOK, w którym to projekcie zawarte zostały wyłącznie zmiany niezbędne z punktu widzenia dostosowania tekstu ustawy do istniejącego stanu prawnego.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DariuszRosati">Chciałbym zaproponować, żebyśmy najpierw wysłuchali krótkiego wprowadzenia, krótkiej informacji ze strony przedstawiciela Biura Legislacyjnego, który uzasadni te propozycje, a następnie przedyskutujemy tę sprawę. Gdybyśmy uznali te propozycje za zasadne, to chciałbym zaproponować Komisji podjęcie inicjatywy ustawodawczej w tym zakresie, czyli podjęcie decyzji o przygotowaniu projektu komisyjnego, który następnie zostanie skierowany do pani marszałek.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DariuszRosati">Zwracam również uwagę, że oprócz tego dokumentu, nad którym za chwilę będziemy dyskutować, jest jeszcze w Sejmie – została wniesiona – poselska inicjatywa ustawodawcza zmiany ustawy o SKOK. Projekt poselski został złożony do laski marszałkowskiej, ale nie otrzymał jeszcze numeru druku sejmowego, w związku z czym nie jest, oczywiście, jeszcze przedmiotem prac sejmowych, formalnie rzecz biorąc. Niemniej jednak, dla kompletności tego obrazu chciałem państwu o tym przypomnieć. Jeżeli jest zgoda, to tak proponuję procedować, czyli chciałbym teraz poprosić przedstawiciela Biura Legislacyjnego o przedstawienie w kilku słowach treści proponowanej nowelizacji. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, tak, jak pan przewodniczący na wstępie zaznaczył, zawarte w tym materiale propozycje mają charakter wyłącznie techniczno-prawny. Mają na celu dostosowanie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do zmian, które zostały dokonane w systemie prawnym w okresie tych trzech lat, które upłynęły od momentu jej uchwalenia w listopadzie 2009 r. do dnia dzisiejszego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechBiałończyk">Teraz, pozwolą państwo, omówię pokrótce zmiany zawarte w materiale przygotowanym na polecenie pana przewodniczącego przez Biuro Legislacyjne. Zmiana pierwsza polega na dostosowaniu ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do nowej ustawy o kredycie konsumenckim. Przepis art. 36 ust. 3 ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych w wersji opublikowanej w dzienniku ustaw odsyła do nieobowiązującej już ustawy o kredycie konsumenckim. Stąd propozycja, by ten przepis odsyłał do ustawy z 2011 r. o kredycie konsumenckim.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WojciechBiałończyk">W zmianie drugiej, która dotyczy art. 83, który zawiera nowelizację ustawy o Narodowym Banku Polskim… Nieprzyjęcie tej zmiany spowodowałoby, że nie zostaną uwzględnione zmiany wprowadzone w międzyczasie ustawą wprowadzającą Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WojciechBiałończyk">Zmiana trzecia dotyczy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w której w międzyczasie zostały dokonane innymi ustawami pewne zmiany, których nieuwzględnienie spowodowałoby niejako cofnięcie się w tym stanie prawnym o 3 lata.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WojciechBiałończyk">Zmiana czwarta ma na celu dostosowanie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym do zmian wprowadzonych ustawą z 2011 r. o usługach płatniczych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#WojciechBiałończyk">Z kolei zmiana piąta dotyczy przepisu przejściowego art. 88 ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, który wprowadza obowiązek zastosowania po raz pierwszy przepisów ustawy o rachunkowości. Ustawa o SKOK-ach mówi, że dotyczy to roku obrotowego rozpoczynającego się w roku 2010. Propozycja jest taka, żeby przepisowi temu nadać brzmienie, że przepisy te będą miały zastosowanie po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się w roku, w którym ustawa weszła w życie, czyli będzie to rok 2012.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#WojciechBiałończyk">Zmiana szósta dotyczy kolejnego przepisu przejściowego – art. 91, czyli zabezpieczeń wkładów w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Stanowi ona uzupełnienie regulacji zawartej w ust. 1, który był dostosowany do wyroku Trybunału Konstytucyjnego uchwałą usuwającą niezgodność. Stąd nasza propozycja dostosowania tej ustawy. Propozycje, które są zawarte w tym materiale, mają czysto techniczny charakter. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo za to wyjaśnienie. Otwieram dyskusję. Kto chciałby zabrać głos na temat zmian proponowanych w projekcie ustawy? Pan minister Sekuła, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławSekuła">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, z uwagą wysłuchaliśmy propozycji Biura Legislacyjnego, a ponieważ wcześniej została skierowana do nas do wstępnego zaopiniowania przez Ministra Finansów ta propozycja poselska, to teraz sprawdzaliśmy i stwierdziliśmy, że wszystkie te propozycje, które Biuro Legislacyjne złożyło, są zawarte w przedłożeniu poselskim, które jeszcze nie zostało poddane obróbce legislacyjnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Jak rozumiem, Ministerstwo Finansów nie zgłasza jakichś zastrzeżeń. Panie mecenasie, proszę, jeszcze coś?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechBiałończyk">Chciałem jeszcze tylko dopowiedzieć, że w tym materiale, który został przez nas przygotowany, jest propozycja, aby te zmiany weszły w życie z dniem ogłoszenia i niejako zostały uchwalone. W ogóle, warto nad nimi pracować tylko pod warunkiem, że zmiany te zostaną przyjęte w okresie vacatio legis, czyli przed dniem 27 października 2012 r. tak, aby przed dniem wejścia w życie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych usunąć niezgodności tej ustawy z obowiązującym stanem prawnym. Nasz projekt jest wynikiem tego, że są obawy, czy projekt złożony przez pana posła Neumanna zostanie uchwalony w terminie umożliwiającym jego wejście w życie z dniem 27 października 2012 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę. Czy są chętni do zabrania głosu? Nie widzę chętnych do zabrania głosu. W takim razie rozumiem, że Komisja przyjmuje propozycję, którą przedstawiłem, aby podjąć inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie, czyli w zakresie określonym przez treść przedstawionego dokumentu i w takim terminie, aby jeszcze w okresie vacatio legis, jak najszybciej dokonać takich zmian w ustawie, które pozwolą, że w momencie wejścia ustawy o SKOK-ach w życie będą w niej skorygowane te niezgodności. Wszystkie te niezgodności ze stanem prawnym zostaną wyeliminowane.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DariuszRosati">Stawiam wniosek o podjęcie przez Komisję Finansów Publicznych inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Czy są głosy sprzeciwu wobec tej inicjatywy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DariuszRosati">W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjmuje ten wniosek przez aklamację. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#DariuszRosati">Komisja musi wybrać posła, który będzie posłem sprawozdawcą w tym zakresie. Musimy to zrobić już dzisiaj. Po krótkiej naradzie prezydium proponujemy panią poseł Kołacz, jeżeli można. Jest zgoda? Jest zgoda pani poseł, jest zgoda Komisji. Cieszę się w takim razie – mamy posła sprawozdawcę, posłankę sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#DariuszRosati">Proszę Biuro Legislacyjne o przygotowanie odpowiedniego wniosku czy pisma przewodniego do tego projektu ustawy, abyśmy mogli zgodnie z regulaminem skierować komplet dokumentów do pani marszałek.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#DariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy posiedzenie. Dziękuję wszystkim i zamykam posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, jeszcze jedna kwestia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DariuszRosati">Przepraszam bardzo, jeszcze chwileczkę – pół minuty.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechBiałończyk">Jeszcze jest kwestia uzasadnienia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DariuszRosati">Prosimy o przygotowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechBiałończyk">Ewentualnie w konsultacji czy w porozumieniu z panią poseł sprawozdawcą Komisji, przygotujemy uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DariuszRosati">Tak jest, przecież powiedziałem, żebyście państwo przygotowali wszystkie niezbędne dokumenty.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>