text_structure.xml
55.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich przybyłych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Porządek – drugiego już – dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, Komisji do Spraw Służb Specjalnych oraz Komisji Obrony Narodowej o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 (druk nr 44). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego w zaproponowanej formie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Posiedzenie – jak wszyscy wiemy – poświęcone jest rozpatrywaniu opinii tzw. komisji branżowych na temat poszczególnych części budżetu państwa. Członkowie Komisji Finansów Publicznych otrzymali te opinie, a także opracowania Biura Analiz Sejmowych dotyczące tych części. Rozpatrywanie projektu budżetu w częściach dotyczących poszczególnych komisji będzie obywało się według ustalonego wcześniej porządku. Najpierw wysłuchamy posła sprawozdawcy reprezentującego komisję branżową, następnie posła koreferenta reprezentującego Komisję Finansów Publicznych, po czym odbędzie się runda pytań i dyskusji, na końcu poproszę przedstawicieli instytucji administracji publicznych, dysponentów omawianych części budżetowych o ustosunkowanie się do tych pytań.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">W związku z tym chciałbym powitać obecnych na naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej i instytucji, które są dysponentami części budżetu, będących przedmiotem dzisiejszych obrad naszej komisji. Witam panią minister Hannę Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Wojciecha Nowickiego – podsekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Stanisława Rakoczego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, pana Czesława Mroczka – sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana Macieja Berka – prezesa Rządowego Centrum Legislacji, pana Włodzimierza Karpińskiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, pana gen. Wiesława Leśniakiewicza – komendanta Państwowej Straży Pożarnej, pana Jerzego Matusika – zastępcę szefa Biura Ochrony Rządu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego – opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych na temat wyszczególnionych części budżetu. Mamy tutaj pewną trudność techniczną. Bowiem w związku z nowym podziałem kompetencji w ramach administracji rządowej – podziałem starego i utworzeniem nowego ministerstwa – Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych przedstawi opinię dotyczącą części budżetowych będących w dyspozycji zarówno nowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, jak i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Rządowego Centrum Legislacji, a także nowego Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Jeżeli państwo posłowie nie mogą na razie zorientować się w tym, to śpieszę uspokoić, że w trakcie naszych prac na pewno wszystko będzie o wiele jaśniejsze. A zatem, chciałbym prosić pana posła Wójcika o przedstawienie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dotyczącej części budżetowych 16 i 83, planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 13 oraz trzyletniego planu limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej. Chodzi o to wszystko, co dotyczy budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu państwa na 2012 r. w tych częściach.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo za tę zwięzłą wypowiedź. Poproszę pana posła o przedstawienie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dotyczącej części budżetowej 75, której dysponentem jest Rządowe Centrum Legislacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zaopiniowała pozytywnie tę część budżetową.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie pośle. Proszę o opinię Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dotyczącą części budżetowych 42, 83, 85, przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych z zał. nr 6 oraz planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 13. Czyli wszystko, co dotyczy budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, Komisja również zaopiniowała te części pozytywnie. Natomiast jestem zobligowany do przedstawienia nie tyle wniosku Komisji, bo taki nie został uchwalony, ale pewnej uwagi, która była troską Komisji w tej części budżetu. W budżecie znalazła się rezerwa na podwyżki wynagrodzeń dla funkcjonariuszy Policji od 1 lipca 2012 r. To jest rezerwa celowa z poz. 72. Ta rezerwa z pewnością jest wystarczająca na podwyżki uposażeń dla funkcjonariuszy Policji. Natomiast największe emocje podczas prac Komisji budził fakt, iż pozostałe służby będące w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, czyli Straż Pożarna i Straż Graniczna, chociaż do tej pory były podobnie traktowane, jeżeli chodzi o kształtowanie wynagrodzeń, nie otrzymają takich podwyżek w 2012 r.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekWójcik">Podczas prac Komisji podejmowaliśmy próby znalezienia w budżecie – w częściach powierzonych nam do zaopiniowania – 100.000 tys. zł – bo o takiej kwocie mówimy – na podwyżki dla tych funkcjonariuszy. Niestety, nie udało nam się. Nie sformułowaliśmy oficjalnego wniosku do Komisji Finansów Publicznych ze wskazaniem źródła, z którego można byłoby sfinansować takie podwyżki. Natomiast mamy nadzieję, że Komisja Finansów Publicznych mając możliwość ingerowania w całość budżetu państwa, pochyli się również nad tym problemem i być może uda się go rozwiązać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">Panie pośle, pochwaliłem pana za zwięzłość, ale chyba uczyniłem to pochopnie, ponieważ natychmiast rozwinął się pan zgłaszając propozycję, która jeżeli będzie wniesiona w charakterze formalnej poprawki, musi wskazywać źródło finansowania. Wtedy będzie przedmiotem prac naszej komisji. Rejestrujemy pański głos w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DariuszRosati">Chciałbym poprosić pana posła o opinię na temat pozostałych części budżetowych, będących przedmiotem uwagi Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Obecnie są one w dyspozycji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Chodzi o części budżetowe 17, 43 i 85.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, moja wypowiedź będzie zwięzła. W częściach, które pan wymienił, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Chciałbym teraz poprosić o opinię posła koreferenta – członka naszej komisji, pana posła Konstantego Oświęcimskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KonstantyOświęcimski">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, panowie komendanci, szanowni państwo, skrócę swoje wystąpienie. Nie będę szczegółowo omawiał poszczególnych części. Były one przedmiotem analizy Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Skupię się na niektórych ważnych zagadnieniach.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KonstantyOświęcimski">Na początek kilka cyfr. Najważniejszą częścią jest na pewno część 42 – Sprawy wewnętrzne. Projekt ustawy budżetowej na 2012 r. przewiduje w części 42 wydatki w łącznej kwocie 17.616.640 tys. zł, z tego najwięcej przypada na działy Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne – 7.241.627 tys. zł (41%) oraz Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 9.800.531 tys. zł (55,6% ogólnej części wydatków).</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KonstantyOświęcimski">Wymienioną wyżej kwotę wydatków (ponad 17.000.000 tys. zł) można podzielić na następujące grupy: dotacje – 153.000 tys. zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 7.605.000 tys. zł, w tym emerytury i renty – 7.184.000 tys. zł. Kolejną grupą są wydatki bieżące jednostek budżetowych – 9.500.000 tys. zł, z tego wynagrodzenia wraz pochodnymi – ok. 7.733.000 tys. zł. Następną grupą są pozostałe wydatki bieżące – 1.793.000 tys. zł. Wydatki majątkowe wynoszą 295.646 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KonstantyOświęcimski">Jeżeli chodzi o szczegółowe nakłady na formacje z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej – to są służby, takie jak Policja, Straż Pożarna, Straż Graniczna czy BOR, które strzegą praworządności i bezpieczeństwa naszego państwa, ich bezpośrednie działanie ma przełożenie na nasze życie codzienne i też – można powiedzieć – na nasze dobre samopoczucie – łączne nakłady planowane na Policję w 2012 r. wynoszą 8.131.183 tys. zł. Liczba etatów – 102.309 etatów. Jest to na poziomie roku bieżącego. Zatem Policji nic nie przybywa i nic nie ubywa.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KonstantyOświęcimski">Jeżeli chodzi o etaty w podziale na poszczególne jednostki, to – jak wiadomo – najwięcej etatów posiadają komendy powiatowe – ponad 77 tys., następnie komendy wojewódzkie – 20.876 oraz Komenda Główna – 3381. Planowane przeciętne miesięczne uposażenie policjantów wynosi ok. 4037 zł, w komendach powiatowych – 3908 zł, w komendach wojewódzkich – 4217 zł, w Komendzie Głównej – 5591 zł.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#KonstantyOświęcimski">Nakłady na Państwową Straż Pożarną w 2012 r. wynoszą 2.276.437 tys. zł. Zapewniają one obsadę 30.490 etatów. Podobnie jak w Policji, liczba etatów w PSP nie ulega zmianie w stosunku do poprzedniego roku. Przeciętne miesięczne uposażenie strażaków w 2012 r. wyniesie 3945 zł.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#KonstantyOświęcimski">Nakłady na Straż Graniczną w 2012 r. wynoszą 1.280.837 tys. zł. Liczba funkcjonariuszy – 4400. W porównaniu z 2011 r. nie ulega zmianie. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniesie w Komendzie Głównej – 3800 zł, w oddziałach – 2413 zł.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#KonstantyOświęcimski">Ostatnia formacja to Biuro Ochrony Rządu. Budżet wynosi 189.505 tys. zł, co zapewnia zatrudnienie 2286 funkcjonariuszy z przeciętnym uposażeniem miesięcznym 4204 zł.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#KonstantyOświęcimski">Ważnym czynnikiem, jeżeli chodzi o finanse, są środki ujęte w rezerwach celowych. Zostały zaplanowane w 12 pozycjach, m.in. takich jak przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych w wysokości 1.422.000 tys. zł, budowa, rozbudowa, utrzymanie i funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego na terenie kraju – 71.000 tys. zł. Zaplanowano również środki – nie będę przytaczał liczby – na pomoc dla repatriantów, pomoc społeczności romskiej i pomoc dla cudzoziemców. Na budowę, modernizację i utrzymanie przejść granicznych zaplanowano środki w wysokości ok. 52.000 tys. zł. Kolejną pozycją są środki na realizację rządowego Programu Ograniczania Przestępczości i Aspołecznych Zachowań „Razem bezpieczniej” – 3000 tys. zł. Następnie, rezerwa na zabezpieczenie bezpieczeństwa podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej – 20.000 tys. zł. Środki z tej rezerwy zostaną przeznaczone na sfinansowanie wydatków związanych z bezpieczeństwem imprez masowych, czyli na wypłatę zryczałtowanego ekwiwalentu pieniężnego za przedłużony czas służby dla funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu w okresie od 1 czerwca 2012 r. do 30 czerwca 2012 r. W poz. 69 zaplanowano środki na modernizację Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w kwocie ok. 50.000 tys. zł. W poz. 72 przewidziano środki na podwyżkę uposażeń funkcjonariuszy Policji od 1 lipca 2012 r. w kwocie 202.143 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#KonstantyOświęcimski">Jak wspomniał przedstawiciel Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, na posiedzeniu Komisji, a także poza posiedzeniem Komisji trwa ciągła dyskusja na temat możliwości sfinansowania podwyżek dla pozostałych służb, nie tylko dla Policji i wojska, ale Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej, zwłaszcza jeżeli chodzi o ich udział w sytuacjach nadzwyczajnych. Funkcjonariusze tych służb zawsze ruszają z pierwszą pomocą w przypadku powodzi oraz różnego rodzaju kataklizmów. Ponadto – co istotne dla Straży Granicznej – w bieżącym roku będą wzmożone kontrole graniczne związane z EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#KonstantyOświęcimski">Dołączam się do prośby przedstawiciela Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, żebyśmy – jeżeli istnieje taka możliwość – z inicjatywy Komisji Finansów Publicznych razem z panami komendantami, przedstawicielami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zastanowili się, czy można – w trakcie przygotowania budżetu pod głosowanie – wygospodarować kilkadziesiąt milionów zł na podwyżki dla pozostałych służb, aby uniknąć pewnych niedomówień. Wiemy, że niektóre służby szykują się do akcji protestacyjnej, co może być kłopotliwe.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#KonstantyOświęcimski">Zwróciłem uwagę na najważniejsze kwestie. Dokładne omówienie całości wymagałoby ponad godziny. Nie chciałbym przedłużać.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#KonstantyOświęcimski">Dodam, że wydatki w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w 2012 r. będą znacznie mniejsze niż w 2011 r. Większe wydatki w ubiegłym roku były związane z pełnieniem przez Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Wydatki KPRM w 2012 r. wyniosą 117.052 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#KonstantyOświęcimski">Nie będę omawiał szczegółowo poszczególnych funduszy, budżetów wojewodów i administracji publicznej, bo to znacznie przedłużyłoby moje wystąpienie. Ale jeżeli będą pytania, to postaram się odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DariuszRosati">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zadać pytanie lub zgłosić wniosek czy poprawkę? Nie widzę chętnych. W związku z tym chciałbym zapytać przedstawicieli instytucji będących dysponentami części budżetowych, o których mówiliśmy, czy w tej części dyskusji chcieliby wypowiedzieć się na temat zgłoszonych opinii, może nie tyle przez pana posła Wójcika, bo te były krótkie, ale tej ostatniej bądź jego wniosku. Patrzę na przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Policji, Straży... Witam w naszym gronie pana nadinspektora Andrzeja Trelę – zastępcę komendanta głównego Policji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#DariuszRosati">Jeżeli nie ma chętnych – bo nie ma obowiązku wypowiadać się – to – polecam wniosek o 100.000 tys. zł uwadze pani minister, ale nie proszę o odpowiedź w tej chwili – stwierdzam, że zakończyliśmy omawianie opinii Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącej części budżetowych będących w dyspozycji instytucji, o których mówiliśmy.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#DariuszRosati">Przechodzimy do punktu drugiego – opinia Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii na temat części budżetowych 27, 83 oraz planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 13. Poproszę o zabranie głosu przedstawiciela Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, pana posła Piotra Tomańskiego. Czy pan poseł jest obecny? Nie ma pana posła.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#DariuszRosati">Dziękuję wszystkim naszym gościom.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#DariuszRosati">Pan poseł Tomański jest nieobecny, będziemy procedować bez wysłuchania opinii komisji branżowej. Poproszę o zabranie głosu koreferenta – przedstawiciela naszej komisji, pana posła Brzezinkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekBrzezinka">Panie przewodniczący, państwo ministrowie, Wysoka Komisjo, omawianie części budżetowej 27 pozwolę sobie zacząć od kwestii dochodów, które na 2012 r. zostały zaplanowane w wysokości 50 tys. zł. Jest to niewielka kwota, podobnie jak w latach ubiegłych, w stosunku do spodziewanego wykonania budżetu roku poprzedniego. Wydaje się jednak, że jest to w pełni zrozumiałe, jeżeli weźmiemy pod uwagę, iż na dochody składają się przede wszystkim zwroty udzielonych dotacji przez beneficjentów. Zatem, trudno na etapie planowania budżetu zakładać, iż dotacje nie zostaną wykorzystane lub będą niewłaściwie wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JacekBrzezinka">Wydatki na 2012 r. zaplanowane w części 27 wynoszą blisko 268.000 tys. zł i są ponad trzykrotnie wyższe niż wydatki zaplanowane na ubiegły rok. Warto tutaj podkreślić, że wzrost jest spowodowany przede wszystkim znaczącym wzrostem środków zaplanowanych na wspołfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. W 2011 r. ten plan wnosił 46.000 tys. zł. Natomiast na 2012 r. zostało zaplanowanych ponad 227.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JacekBrzezinka">Jeśli chodzi o budżet środków europejskich w części 27, to na 2012 r. zostały zaplanowane środki w wysokości ponad 1.123.000 tys. zł, to jest o blisko 900.000 tys. zł więcej niż w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JacekBrzezinka">W sumie na współfinansowanie i finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej zaplanowano łącznie wydatki w kwocie ponad 1.350.000 tys. zł. Wydatki te będą realizowane przede wszystkim przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości – ok. 686.000 tys. zł, Centrum Projektów Informatycznych – blisko 400.000 tys. zł, Władzę Wdrażającą Projekty Europejskie – prawie 250.000 tys. zł oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji – ok. 16.500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JacekBrzezinka">Na potrzeby części 27 przewidziane są także środki rezerwy celowej w pozycji 29 pn. „Środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do internetu”. Na 2012 r. zaplanowano kwotę 31.580 tys. zł. Jest to kwota o 3,5% wyższa niż rezerwa zaplanowana na 2011 r.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JacekBrzezinka">Zmierzając powoli do końca mojego wystąpienia, pozwolę sobie jeszcze powiedzieć dwa zdania na temat planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej, jaką jest Centralny Ośrodek Informatyki, który – przypomnę – wykonuje usługi na rzecz ministra, pozwalające na sprawną realizację zadań publicznych w zakresie prowadzenia centralnej ewidencji pojazdów oraz centralnej ewidencji kierowców.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JacekBrzezinka">Plan przychodów Centralnego Ośrodka Informatyki na 2012 r. jest o 1250 tys. zł wyższy, wynosi 38.750 tys. zł. Planowane koszty wyniosą 37.265 tys. zł. Oznacza to, że Centralny Ośrodek Informatyki na koniec 2012 r. planuje wypracowanie zysku brutto w wysokości blisko 1500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JacekBrzezinka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wydaje się w pełni uzasadnione – podzielam opinię Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii – by tę część budżetową zaopiniować pozytywnie. Wzrost wydatków powinien służyć – przy efektywnym wykorzystaniu środków – przełamywaniu barier rozwojowych, usprawnieniu działań administracji publicznej, a przede wszystkim ułatwieniu życia obywatelom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DariuszRosati">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie, zadać pytanie? Nie widzę chętnych. Rozumiem, że Komisja bez zastrzeżeń przyjmuje tę opinię do wiadomości. Stwierdzam w związku z tym zakończenie omawiania projektu budżetu w częściach 27, 83 oraz planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 13. Dziękuję panu posłowi koreferentowi.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#DariuszRosati">Przechodzimy do punktu trzeciego, czyli do rozpatrzenia opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych na temat części budżetowych 29, 56, 57 i 59. Poproszę o zabranie głosu przedstawiciela Komisji do Spraw Służb Specjalnych, pana posła Stanisława Wziątka.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, jako przewodniczący Komisji do Spraw Służb Specjalnych chciałbym na wstępie prezentacji opinii Komisji wyraźnie powiedzieć, że opinia została przyjęta w pełnym consensusie. To oznacza, że sprawy dotyczące bezpieczeństwa, porządku publicznego traktowane są przez członków Komisji w sposób priorytetowy i w ponadpolitycznych porozumieniach.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#StanisławWziątek">Komisja po zapoznaniu się ze wszystkimi materiałami, a także omówieniu ich przez przedstawicieli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz poszczególnych służb specjalnych, wnosi o przyjęcie projektu budżetu państwa w częściach: 29 – Obrona narodowa w zakresie Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego, 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne, 59 – Agencja Wywiadu, w wersji przedłożonej przez Radę Ministrów oraz wnosi o zwiększenie budżetu w części 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego o kwotę 22.000 tys. zł, z przeznaczeniem na wydatki rzeczowe i fundusz operacyjny.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#StanisławWziątek">Zwiększenie budżetu Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na 2012 r. jest uzasadnione koniecznością przeciwdziałania możliwościom powstania niedoboru środków finansowych niezbędnych na pokrycie kosztów funkcjonowania Agencji i realizacji przez nią ustawowych zadań związanych z rozpoznawaniem i neutralizacją zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#StanisławWziątek">Komisja wskazuje jako źródło pokrycia tej kwoty zmniejszenie kosztów Administracji publicznej – część budżetowa 17, dział 750 bądź kosztów innych działów wskazanych przez ministra finansów, jeśli nasza propozycja nie byłaby możliwa do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#StanisławWziątek">Chciałbym prosić wszystkich członków Komisji Finansów Publicznych o przyjęcie naszej propozycji. A teraz pozwolę sobie w kilku słowach uzasadnić głębiej, zwłaszcza tę część naszej opinii, która dotyczy zwiększenia środków niezbędnych na działalność statutową Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#StanisławWziątek">Komisja po dokładnej analizie materiałów zwróciła uwagę, że środki, którymi dysponuje Agencja w ostatnich trzech latach w części dotyczącej wydatków rzeczowych, operacyjnych i majątkowych zmniejszyły się o 26%, przy jednoczesnym zwiększeniu zadań, zwłaszcza w 2012 r., w którym Agencja będzie dodatkowo obciążona zadaniami dotyczącymi zapewnienia bezpieczeństwa i rozpoznania różnego rodzaju zagrożeń związanych z organizacją EURO 2012. Dodatkowo pragnę przypomnieć, że w ub. r. została przyjęta nowa ustawa o cyberprzestrzeni i cyberatakach. Nie ma jeszcze przygotowanych narzędzi do skutecznego wdrażania w życie tej ustawy. Dlatego też Agencja powinna także pod tym względem umiejętnie przygotować się do realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem tym zagrożeniom.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#StanisławWziątek">Pozwolę sobie wskazać tylko kilka grup – które są możliwe do omówienia na jawnym posiedzeniu Komisji – wydatków potraktowanych przez Komisję do Spraw Służb Specjalnych jako niezbędne. Po pierwsze – mówimy o funkcjonowaniu w łączności niejawnej w dwóch obszarach. Pierwsza część odnosi się do rządowej mobilnej łączności niejawnej. Tutaj pozwolę sobie wskazać na pewną niekonsekwencję. Otóż, 16 września 2010 r. prezes Rady Ministrów wydał rozporządzenie mówiące o działalności w zakresie bezpieczeństwa telekomunikacyjnego i w sieci łączności rządowej. Już wówczas w rozporządzeniu była mowa o potrzebie zwiększenia środków dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. W żadnym budżecie, ani na 2010 r., ani na 2011 r., ani na 2012 r., nie zwiększono środków na ten cel.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#StanisławWziątek">Drugi obszar – to koordynacja działań antyterrorystycznych, zwłaszcza jeśli chodzi o rozbudowę systemu szyfrowej łączności radiowej w ABW i uruchomienie systemów łączności cyfrowej na potrzeby EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#StanisławWziątek">Niezwykle istotną kwestią jest sprawa dotycząca rozbudowy zabezpieczenia zasobów administracji rządowej przed cyberatakami oraz rozbudowa nowoczesnego systemu radiokontrwywiadowczego.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#StanisławWziątek">Pozwolę sobie także wskazać pewien priorytet, bo odnoszę wrażenie, że niestety, być może, nie wszystkie potrzeby zostaną uwzględnione. Za niezbędny priorytet Komisja do Spraw Służb Specjalnych uważa przyjęcie naszego wniosku, zwłaszcza w części, która odnosi się do sfinansowania sporządzania opinii, ekspertyz kryminalistycznych. Nie może być sytuacji, żeby tego rodzaju ekspertyzy – badania DNA, badania autentyczności dokumentów – nie mogły być sfinansowane. Potrzeby w tym zakresie zostały zaprogramowane w budżecie na ok. 67%. To oznacza, że Agencja po prostu nie będzie w stanie realizować swoich zadań, a tym samym bezpieczeństwo państwa i obywateli może być zagrożone.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#StanisławWziątek">Propozycje, o których mówiłem, traktujemy jako priorytety, mając świadomość, że wszystkie służby będą prowadziły swoją działalność przy mocno zaciśniętym pasie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Informuję, że w tej części naszych obrad bierze udział pan płk Zdzisław Skorża – zastępca szefa ABW. Witam.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DariuszRosati">Do tego punktu nie wyznaczyliśmy koreferenta. Okazało się, że w Komisji Finansów Publicznych nie zasiada poseł mający pełny dostęp do danych wymaganych do całościowej analizy budżetu służb specjalnych. Zatem, w tym przypadku polegamy w całości na opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych i pana posła.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DariuszRosati">Otwieram dyskusję. Czy są pytania lub uwagi?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#DariuszRosati">Pani poseł Rafalska, uprzejmie proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaRafalska">Mam pytanie do pana posła Wziątka. Pan poseł referując stanowisko mówił, że Komisja zaopiniowała bez żadnych zastrzeżeń, po czym przedstawił wniosek o zwiększenie planu o 22.000 tys. zł. Proszę mi powiedzieć, jak budżet ABW na 2012 r. ma się do budżetu ABW na 2011 r. Pan poseł wspomniał, że plan rzeczowy wynosi 67%. Czy to dotyczy również innych wydatków? Czy to, co pan poseł zawarł w swoim uzasadnieniu, było przedmiotem starań ABW adresowanych do ministra finansów? Rozumiem, że budżet ABW ma zostać zwiększony o kwotę 22.000 tys. zł. Źródłem pokrycia ma być część 17 – Administracja publiczna, dział 750, rozdział – Urzędy naczelne i centralne organy administracji rządowej. Komu i z jakich zadań chce pan zabrać 22.000 tys. zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#DariuszRosati">Nie widzę innych zgłoszeń. Panie pośle, proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję. Panie przewodniczący, pani poseł, będąc precyzyjnym, pozwolę sobie przypomnieć pierwszą część mojej wypowiedzi. Powiedziałem, że Komisja bez zastrzeżeń zaopiniowała pozytywnie części 29, 56 i 59, czyli Obrona narodowa w zakresie Służby Wywiadu i Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz Agencja Wywiadu. Opiniujemy te części pozytywnie, mając świadomość, że budżet państwa jest w trudnej sytuacji, aczkolwiek większość tych służb ma poczucie wielkiego niedosytu. Może wielkiego – to byłoby za dużo powiedziane, ale na pewno niedosytu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#StanisławWziątek">Natomiast jeżeli chodzi o część 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, to zwracamy się o zwiększenie budżetu o 22.000 tys. zł. Z informacji, które posiada Komisja wynika, że Agencja przygotowując swój budżet zwracała się o większe środki. Ale w projekcie budżetu państwa otrzymała takie, jakie zostały przedstawione.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaRafalska">Jak te środki mają się do 2011 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławWziątek">W posiedzeniu uczestniczy wiceszef ABW. Będzie mógł precyzyjnie powiedzieć procentowo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławWziątek">Odniosłem się tylko do analizy porównawczej ostatnich trzech lat w tej części, która jest naprawdę sensem funkcjonowania Agencji, czyli wszystko to, co dotyczy działalności operacyjnej, skuteczności działań, także w zakresie wyposażenia w narzędzia, które mogą pomóc sprawnie zrealizować te zadania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaRafalska">Kluczowe było pytanie, komu chce pan zabrać 22.000 tys. zł z działu 750?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławWziątek">To jest dyskusja, które przekracza kompetencje Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Czując się w obowiązku wskazania źródła, musieliśmy je wskazać. Ale jednocześnie w opinii, którą skierowaliśmy do pana przewodniczącego – mam nadzieję, że została dostarczona wszystkim członkom Komisji – mówimy, iż być może lepszym rozwiązaniem będzie wskazanie przez ministra finansów innych działów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaRafalska">Jakie źródło?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DariuszRosati">Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">Myślę, że pan przewodniczący Wziątek bardzo elegancko starał się wybrnąć z odpowiedzi na pytanie, które zadała pani poseł Rafalska. Mimo wszystko to wzbudziło jeszcze większe emocje i zainteresowanie. Wiemy, że ta poprawka, jeżeli nie wskaże źródła finansowania, nie może być głosowana, ponieważ będzie powiększała deficyt. Jeśli państwo chcieli pokazać, że chcą dać, a nie rzeczywiście dać, to państwo tak z tego wybrnęli. Ale jeśli istotnie państwo z troską pochylali się nad potrzebą wydatków dla tej służby, to trzeba było wskazać źródło pokrycia. Poprosilibyśmy jeszcze o przypomnienie, komu zabrać 22.000 tys. zł lub w jaki sposób złożyć tę kwotę, aby można było zrealizować tę propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DariuszRosati">Czy pan poseł chce odpowiedzieć na to pytanie, bo nie wiem, czy jest sens kontynuowania dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławWziątek">Panie przewodniczący, pozwolę sobie odpowiedzieć na to pytanie dokładnie w takim zakresie, w jakim jestem upoważniony przez Komisję. Komisja wyraźnie wskazała, że jest to część budżetowa 17, dział 750. Jednocześnie mówimy, że mając świadomość trudności budżetowych w 2012 r., być może, minister finansów będzie w stanie wskazać inne źródło finansowania tych potrzeb. One są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Naprawdę, są to zadania, które powinny być uwzględnione już w projekcie budżetu. Jeżeli nie zostały uwzględnione, to być może także przez niepełne rozpoznanie tych potrzeb.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani poseł jeszcze, ale coś nowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ElżbietaRafalska">Chciałabym poprosić panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DariuszRosati">Pani minister zaraz zostanie poproszona o opinię. Chyba, że pani poseł ma odrębne pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ElżbietaRafalska">Wniosek musi spełniać warunki formalne: wskazywać część budżetową, dział, rozdział. Dodatkowo musi zawierać określenie, czy to są wydatki bieżące jednostek, wydatki majątkowe lub dotacje i subwencje. Pan poseł jest doświadczonym parlamentarzystą. Dobrze wie, jak ma wyglądać wniosek formalny.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#ElżbietaRafalska">Prosiłabym, żebyśmy nie unikali takich pytań. Czy pani minister powie mi, co kryje się w rozdziale 75001 – Urzędy naczelne i centralne organy administracji rządowej. Jakie tam są instytucje, którym możemy zabrać środki?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#ElżbietaRafalska">Chciałabym też zwrócić się do pana przewodniczącego. Po raz kolejny – może akurat nie w tym przypadku – nie przychodzili referenci z innych komisji. Słyszałam tę informację, ale już wcześniej kogoś nie było. Może dla powagi dyskusji należy pilnować, aby osoby zobowiązane do referowania – mimo, że dziś nie ma posiedzenia plenarnego – przychodziły na posiedzenia Komisji albo aby właściwa komisja wyznaczała zastępcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DariuszRosati">W ostatniej sprawie pani poseł ma oczywiście rację. Mieliśmy do końca zapewnienie, że wszyscy posłowie referenci będą na posiedzeniu. Uznajemy, że zdarzyła się jakaś katastrofa panu posłowi Tomańskiemu. Zima, podobno ostry śnieg pada. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#DariuszRosati">Czy pan płk Skorża chciałby coś dodać, bo właściwie w pewnym sensie został pan wywołany przez pana posła Wziątka?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ZdzisławSkorża">Dziękuję bardzo. Wydaje mi się, że pan poseł Wziątek tak znakomicie przedstawił sytuację urzędu, że trudno byłoby, abym w pewnych kategoriach uzupełniał jego wypowiedź, tym bardziej, że nasze posiedzenie ma charakter jawny. Natomiast referowałem wszystko na posiedzeniu Komisji do Spraw Służb Specjalnych w charakterze „ściśle tajne”.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#ZdzisławSkorża">Odpowiem na pytanie pani poseł. Nasz budżet w stosunku do 2008 r. jest mniejszy – powiem kwotowo – o kilkadziesiąt milionów zł. To mogę powiedzieć. W związku z tym realizacja zadań nałożonych przez rząd i to, co pan poseł powiedział, wymaga od nas dodatkowych nakładów, sił i środków, na co nie mamy pieniędzy. Na tym chciałbym zakończyć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Chciałbym teraz zapytać panią minister Majszczyk o opinię na temat tych propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli można, to uzupełnię informację na temat kształtowania budżetu tej jednostki. Rzeczywiście, całość budżetu jest niższa o 0,3 – biorąc pod uwagę 100% z 2011 r. – i wynika to z mniejszych wydatków na prezydencję. Natomiast zadania, o których mówił pan poseł, w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony są finansowane z działu 754, a akurat ten dział wzrósł nieco w stosunku do 2011 r.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o samą poprawkę, w tej propozycji – jak słusznie pani poseł Rafalska zauważyła – nie ma podanych kryteriów, które są niezbędne dla prawidłowego wkomponowania jej w budżet. Co więcej – sama propozycja odnosząca się do części 17 jest niemożliwa do zrealizowania, ponieważ przekracza kilkakrotnie budżet w tej części. Bo, rzeczywiście, w części 17 jest chyba 27.000. tys. zł, przy czym aż 18.000. tys. zł to są środki unijne. Zostaje zatem niecałe 10.000. tys. zł, a państwo chcecie przenieść z tej części 22.000 tys. zł, podczas gdy tam do dyspozycji jest w ogóle niecałe 10.000. tys. zł po odjęciu środków unijnych.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli w ogóle chodzi o kwestię budżetu Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, to chciałam zwrócić uwagę, że budżety wszystkich służb specjalnych są opiniowane przez Kolegium do Spraw Służb Specjalnych. Kolegium do Spraw Służb Specjalnych nie wnosiło uwag – podobnie jak premier, który bezpośrednio opiniuje również te części – i nie było propozycji w zakresie zmiany finansowania tych agencji.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#HannaMajszczyk">W związku z powyższym podział tego budżetu został tak zaproponowany, że rozdział środków w odniesieniu do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest taki, jak państwo widzicie. Stąd też stanowisko moje jest takie, iż nie mogę uznać podstaw – przynajmniej z punktu widzenia stanowiska rządu – do zwiększenia tej części budżetowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DariuszRosati">Pan przewodniczący Wziątek, ponownie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławWziątek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to jest poważna sprawa. We wniosku, który składamy mówimy, że liczmy, iż minister finansów zapozna się ze zobowiązaniami, które przyjął rząd. Wynikają one z przyjętych ustaw i rozporządzeń wykonawczych. Mamy nadzieję, że znajdą się środki, które zagwarantują bezpieczeństwo państwa w 2012 r. Jeśli nie, to do protokołu posiedzenia Komisji wyraźnie wpisuję słowa: „Bez zagwarantowania środków dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na rok 2012 we wskazanej wielkości albo zbliżonej do wnioskowanej, może być zagrożone bezpieczeństwo państwa”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję. Użył pan najcięższych argumentów, panie pośle. Proponuję nie kontynuować tej dyskusji. Pan poseł Kowalczyk, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, proponuję konstruktywne rozwiązanie. Zaproponowana poprawka nie może być głosowana, bo nie ma tych pieniędzy. Jest 8000 tys. zł, a chcemy zabrać 22.000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#DariuszRosati">Nie głosujemy dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#HenrykKowalczyk">Proponuję, aby sięgnąć do Kancelarii Prezydenta. Tam jest wzrost, znacznie przekraczający 20.000 tys. zł. Zdjęcie 22.000 tys. zł i tak nie uszczupli – w porównaniu z poprzednim rokiem – Kancelarii Prezydenta. To podpowiedź dla kolegi, aby zaproponował taką poprawkę, rozumiejąc trudną sytuację Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#DariuszRosati">Proponuję kończyć tę dyskusję, bo nawet nie znamy liczb, o których mówimy. Bądźmy poważni.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że Komisja wysłuchała opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych i zakończyła dyskusję na temat budżetu w częściach 56, 57, 59 i 29. Dziękuję bardzo panu posłowi za zreferowanie sprawy. Dziękuję naszym gościom.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#DariuszRosati">Przechodzimy do ostatniego punktu porządku dziennego, mianowicie do rozpatrzenia opinii Komisji Obrony Narodowej na temat części budżetowych 29, 83, 85, przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych z zał. nr 6, planów finansowych agencji wykonawczych z zał. nr 12, planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 13. Proszę przedstawiciela Komisji Obrony Narodowej, pana posła Mieczysława Łuczaka, o zreferowanie opinii. Nie ma pana posła?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StanisławWziątek">Panie przewodniczący, pełnię funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej, a wyznaczony przez Komisję zastępca przewodniczącego, pan poseł Łuczak, jest nieobecny, to może pozwolę sobie stwierdzić kilkoma słowami...</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StanisławWziątek">...że Komisja Obrony Narodowej pozytywnie zaopiniowała budżet Ministerstwa Obrony Narodowej, jednocześnie z satysfakcją wskazując, że został utrzymany wskaźnik finansowania armii i obrony narodowej na poziomie 1,95. Jest gwarancja wydatków związanych z przebudową i modernizacją techniczną, które będą zamykały się kwotą 24,4% wydatków całości. Komisja pozytywnie ocenia działania resortu i pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję, panie pośle. Chciałbym poinformować – po szybkiej konsultacji w prezydium – że skieruję zawiadomienia do kierownictw klubów, do których należą posłowie mający w dniu dzisiejszym referować opinie swoich komisji branżowych, iż nie pojawili się na posiedzeniu, nie usprawiedliwiając wcześniej swej nieobecności. Krótko mówiąc – wystawili nas wszystkich do wiatru. A to są w końcu poważne sprawy, omawiamy budżet państwa. Dziękuję bardzo posłom, którzy szybko weszli w rolę zastępców. Niemniej jednak nie zwalnia to z odpowiedzialności naszych kolegów, którym przydzieliliśmy określone zadania, zresztą sami się ich podjęli. To tyle tytułem uwagi porządkowej.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#DariuszRosati">Otwieram dyskusję nad częściami budżetowymi będącymi w dyspozycji ministra obrony narodowej i nad opinią Komisji Obrony Narodowej. Przepraszam bardzo, jest jeszcze koreferat pani poseł Szydłowskiej. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BożenaSzydłowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, uczestniczyłam zarówno w pracach podkomisji, jak i Komisji Obrony Narodowej na posiedzeniu w dniu 21 grudnia 2011 r., kiedy był rozpatrywany projekt ustawy budżetowej. Jak wspomniał pan poseł Wziątek, przedstawiony projekt budżet nie budził żadnych kontrowersji i wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#BożenaSzydłowska">Wydatki budżetu państwa w części 29 – Obrona narodowa zostały zaplanowane w kwocie 29.202.826 tys. zł i są nominalnie wyższe o 7,1% w stosunku do 2011 r. Dodatkowo Ministerstwo Obrony Narodowej otrzymało środki w wysokości 379 tys. zł, z czego 262 tys. zł stanowią środki na skutki przechodzące na 2012 r. z tytułu dodatków dla urzędników służby cywilnej zatrudnionych w MON oraz 117 tys. zł na wydatki związane z przygotowaniem, obsługą i sprawowaniem przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r. Łączne wydatki na obronę wynoszą 29.489.577 tys. zł, co stanowi 1,95% przewidywanego wykonania PKB w 2011 r. Zachowane zostały wszelkie zapisane w ustawach wskaźniki dotyczące wydatków MON. Podobnie w przypadku wydatków majątkowych, gdzie spełniono ustawowy wymóg przeznaczenia na ten cel nie mniej niż 20% wydatków obronnych. Na wydatki majątkowe w 2012 r. przeznaczono 24,3% wydatków obronnych.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#BożenaSzydłowska">Przedstawiony projekt budżetu w części 29 – Obrona narodowa oceniam pozytywnie zarówno w zakresie wydatków, jak i dochodów. Dochody zaplanowane na 2012 r. są nieco niższe od planu 2011 r. Przyczyny niższych dochodów – według informacji MON – wynikają m.in. z wygasania refundacji ONZ dotyczących udziału Wojska Polskiego w operacjach ONZ.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#BożenaSzydłowska">Na zakończenie chciałabym powiedzieć, że budżet Ministerstwa Obrony Narodowej skonstruowany jest jak nigdy dotąd. W minionych dwóch dekadach, to znaczy od czasu, gdy budżet MON planowany jest w wolnej Polsce, nie zdarzyło się, żeby kwoty były tak wysokie. Umożliwia to realizację planowanego procesu szkolenia i pozwala kontynuować rozwój sił zbrojnych. Środki pozwolą również na zabezpieczenie wzrostu miesięcznego uposażenia żołnierza średnio o 300 zł od 1 lipca 2012 r.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#BożenaSzydłowska">Jedyna uwaga zgłoszona przez Komisję Obrony Narodowej w swojej opinii dotyczyła podniesienia kwoty bazowej do 2,84, co wcześniej zostało zapisane w dezyderacie z dnia 14 kwietnia 2011 r. Zwracam uwagę, że ta kwota została podniesiona. Dotychczas było 2,60 a jest 2,82. Zatem są to pobożne życzenia Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo za zreferowanie opinii i również za pobożne życzenia na końcu.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#DariuszRosati">Otwieram dyskusję. Pan poseł Kowalczyk zgłasza się jako pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, mam pytanie do pani minister. Zwykle wskaźnik był projektowany na przyzwoitym poziomie. Stąd opinia Komisji Obrony Narodowej i pani poseł, które wyrażały się z uznaniem o zachowaniu wskaźnika 1,95. Ale przez ostatnie kilka lat ten wskaźnik nie był dotrzymywany. Blokowanie wydatków – niekiedy na wiele miliardów zł – w obronie narodowej było dość powszechnym zjawiskiem. Pani minister, czy ten wskaźnik jest tylko projektem i będzie kolejne blokowanie, czy też możemy ufać, iż będzie realizowany? Jak przedstawia się wykonanie za 2011 r., jeśli chodzi o wskaźnik?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#StanisławWziątek">Panie przewodniczący, jeżeli pan pozwoli, chciałbym przedstawić informację uzupełniającą. Pani poseł koreferent była tak miła, że swojej opinii zawarła także uwagę odnoszącą się do opinii Komisji Obrony Narodowej i dezyderatu Komisji. Chciałbym przypomnieć, że Komisja stwierdza z satysfakcją, iż wiele wniosków, które przedstawiała, zostało uwzględnionych. Z satysfakcją odnotowujemy fakt, iż środki na modernizację techniczną są powyżej minimalnego progu 20%. Stanowią ponad 24%. Z satysfakcją również przyjmujemy kierunki, które zostały zaproponowane w zakresie tej modernizacji.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#StanisławWziątek">Jeśli chodzi o kwestię wskaźnika bazowego, to nasz dezyderat rzeczywiście wskazywał na 2,84. W 2012 r. przewidziano 2,82. Może to nie jest w pełni satysfakcjonujące, ale przyjmujemy to jako wynik także ponadpolitycznego porozumienia i dobrego współdziałania wszystkich sił politycznych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję za to wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#DariuszRosati">Pan minister Mroczek chciałby zabrać głos. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, odpowiadając na pytanie o wielkość planu wydatków w odniesieniu do niepełnego wykonania w latach poprzedzających, chciałbym powiedzieć, że tu nie ma żadnego związku. Wskaźnik 1,95 odnosi się do prognozy wykonania PKB z roku poprzedniego, a nie do wykonania budżetu w latach poprzednich. Zatem, niezależnie od tego, jakie jest wykonanie planu wydatków w latach poprzednich, plan na rok bieżący jest rzeczywiście taki, iż są to największe wydatki w ostatnich latach w części Obrona narodowa, z których – mówiąc wprost – jesteśmy zadowoleni.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#CzesławMroczek">Planowane wydatki gwarantują utrzymanie procesu modernizacji polskich sił zbrojnych. Obejmują również – jak zostało powiedziane – podwyżki uposażeń, którą przyjmujemy z satysfakcją, ale najbardziej zadowoleni są żołnierze. Chciałoby się, aby wzrost uposażeń był większy. Ale 300 zł po kilku latach, kiedy nie było wzrostu uposażeń witamy z dużą radością. Cały budżet jest naprawdę dobry. Będziemy starali się wykonać go w całości. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#DariuszRosati">Proszę o zabranie głosu panią minister Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie pośle, częściowo – a nawet w całości – na to pytanie dotyczące wskaźnika PKB odpowiedział już pan minister Mroczek. Wskaźnik ten jest liczony od PKB planowanego z roku poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o wykonanie, to nie przypominam sobie blokad dokonywanych przez lata, o których mówił pan poseł. Pan poseł pytał o 2011 r. W tej chwili nie podam kwoty. Biorąc pod uwagę cały budżet, zapewne są jakieś oszczędności w części 29. Mówiąc oszczędności mam na myśli niewydatkowanie w pełni całej kwoty. One wynikają wyłącznie z bieżącej działalności. Zwracam uwagę na generalną zasadę, która dotyczy wszystkich dysponentów środków publicznych, mianowicie gospodarowania w sposób oszczędny i racjonalny. Trudno sobie wyobrazić, aby zasadą samą w sobie miało być wydatkowanie wszystkich pieniędzy do ostatniej złotówki tylko dlatego, że są zaplanowane, bez zwrócenia uwagi czy to wydatkowanie jest racjonalne. W poprzedniej kadencji Komisja Finansów Publicznych – w tym przypadku musiało być racjonalne zachowanie – dokonywała pewnych blokad i przeniesień środków w związku z koniecznością przekierunkowania środków na odprawy dla żołnierzy, którzy odchodzili ze służby. Rozmawialiśmy o tym długo. Te środki musiały zostać w jakiś sposób wygospodarowane. Można zwrócić uwagę na postępowanie ministra obrony narodowej, który potrafił gospodarować tak racjonalnie i oszczędnie, aby w przypadkach pojawienia się sytuacji pierwotnie nieprzewidzianych można było wygospodarować odpowiednie środki.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#HannaMajszczyk">Natomiast nie było żadnej blokady. Oszczędności, które powstały, są niewielkie. Wynikają – jak powiedziałam – wyłącznie z racjonalnego gospodarowania powierzonymi środkami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję, pani minister.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#DariuszRosati">Pan poseł Kowalczyk – jak rozumiem – w sprawie blokady.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, pani minister, rozumiem, że wówczas pani nie była odpowiedzialna za realizację budżetu. Odsyłam do wykonania budżetu za 2008 r., 2009 r. Proszę spojrzeć, jakie były blokady i czym były spowodowane. Niektóre blokady rodziły dodatkowe koszty. To dla przypomnienia.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#HenrykKowalczyk">Plan spełnia wszystkie kryteria. Nie podważam go. Pan minister Mroczek doskonale rozumie, o czym mówimy. Natomiast czym innym jest zaplanować zgodnie z ustawą, a czym innym zrealizować w trakcie roku, kiedy później wskaźnik sięgał 1,60 czy 1,65. Pytałem, czy Ministerstwo Finansów nie zamierza blokować tych wydatków, tak jak w 2008 r. i w 2009 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#DariuszRosati">Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie pośle, mówiąc o braku blokad rzeczywiście odniosłam się do ostatnich dwóch lat, czyli do 2010 r. i 2011 r. Planując budżet nie przewidujemy żadnych blokad. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że zakończyliśmy dyskusję nad częściami budżetowymi 29, 83 i 85, dotyczącymi budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Chciałem podziękować posłom sprawozdawcom.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#DariuszRosati">Chciałbym przypomnieć, że termin składania poprawek i wniosków poselskich został ustalony na dzień 12 stycznia na godz. 10.00. Następnego dnia, czyli 13 stycznia, będziemy rozstrzygać o tych poprawkach.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#DariuszRosati">Na tym kończymy posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Przypominam, że jutro spotykamy się o godz. 9.00. Będziemy dyskutować kolejne części budżetu. Dziękuję gościom. Dziękuję wszystkim.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>