text_structure.xml
20.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArturBramora">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje: 1. rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności NIK w 2012 r. (druk nr 1462) w zakresie działania Komisji, 2. rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy NIK na 2014 r., 3. rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArturBramora">Przystępujemy do realizacji pkt 1. Informuję, że marszałek Sejmu skierowała do Komisji Sprawozdanie z działalności NIK w 2012 r. (druk nr 1462) w celu rozpatrzenia w swoim zakresie działania oraz przedstawienia uwag i wniosków Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Proszę panią Ilonę Kielan-Glińską wicedyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK o przedstawienie sprawozdania z działalności NIK w 2012 roku w zakresie działania Komisji. Proszę panią o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IlonaKielanGlińska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowne prezydium, szanowni państwo, Wysoka Komisjo. Mam przyjemność po raz pierwszy przedstawić sprawozdanie z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. Jednocześnie chciałabym państwu powiedzieć, że wszystkie działania, o których za chwilę będę mówić, były realizowane jeszcze pod kierownictwem poprzedniego pana dyrektora – pana dyrektora Grzegorza Buczyńskiego, który po dziesięcioletnim kierowaniu departamentem jest obecnie na urlopie i przejdzie na emeryturę. Teraz departamentem będzie kierował pan Piotr Prokopczyk, który dzisiaj – niestety – nie mógł przybyć.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#IlonaKielanGlińska">Szanowni państwo, Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego jest to departament średniej wielkości w NIK. Należą do niego sprawy objęte działami administracji rządowej: nauka, oświata i wychowanie, szkolnictwo, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, kultura fizyczna i sport, turystyka oraz działalność organów jednostek organizacyjnych funkcjonujących w ramach tych działów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#IlonaKielanGlińska">Oczywiście, ograniczę się tutaj do zakresu działania państwa Komisji. Prowadzimy kontrole w szczególności ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania a także organów jednostek organizacyjnych podległych lub podporządkowanych temu ministrowi. Współpracujemy z czterema komisjami sejmowymi, przede wszystkim z państwa Komisją.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#IlonaKielanGlińska">Zatrudnienie w departamencie w 2012 roku wynosiło 34 pracowników, w tym 33 to były osoby nadzorujące i wykonujące czynności kontrolne a więc – tak, jak już powiedziałam wcześniej – nie jest to duży departament, natomiast przeprowadzamy wiele kontroli koordynowanych, co oznacza, że mamy dość silną grupę osób mocno już wyspecjalizowanych w tych sześciu obszarach.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#IlonaKielanGlińska">Szanowni państwo, w 2012 roku przeprowadziliśmy 89 kontroli jednostkowych. W sprawozdaniu mam podane łączne dane, więc w 2012 roku oraz w pierwszym półroczu tego roku tych kontroli było już 112, przy czym w obszarze oświaty i wychowania, czyli we właściwości Komisji, przeprowadziliśmy około 30 kontroli jednostkowych. Tych kontroli będzie znacznie więcej, jeżeli weźmiemy pod uwagę kontrole koordynowane przez nasz departament a więc takie, które my nadzorujemy, my koordynujemy, natomiast realizują je delegatury.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#IlonaKielanGlińska">W 2012 roku oraz w pierwszym półroczu 2013 roku opracowaliśmy również 18 informacji o wynikach kontroli. Wykaz tematów planowych i doraźnych realizowanych przez departament został załączony do sprawozdania. W 2012 roku przekazaliśmy około 10 informacji o wynikach kontroli przeprowadzonych przez nasz departament, 5 z nich było rozpatrzonych przez Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży. Były to m.in. informacje budżetowe, jako że jest to nasza najważniejsza działalność. Były również informacje dotyczące kontroli merytorycznych a więc np. organizacji finansowania kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Była także informacja o wykorzystaniu środków publicznych na naukę, którą rozpatrzyły wspólnie komisje a także informacja dotycząca nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty i dyrektorów szkół publicznych. W pierwszym półroczu 2013 roku przekazaliśmy też ważną informację dotyczącą kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami, uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#IlonaKielanGlińska">Szanowni państwo, sprawozdanie z działalności NIK zostało przyjęte przez kolegium 5 czerwca br. Jest ono dostępne na naszej stronie. Państwo również je otrzymaliście. Chciałabym powiedzieć, że kierownictwo i pracownicy departamentu nauki wzięli udział w dziewięciu posiedzeniach Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, w wielu posiedzeniach podkomisji. Staramy się brać udział i odnotowywać państwa uwagi, które padają w trakcie. Monitorujemy też ryzyka w obszarze oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki. Braliśmy też udział w trzech posiedzeniach Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży wspólnych z innymi komisjami: z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, z Komisją Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#IlonaKielanGlińska">Szanowni państwo, jeśli chodzi o przyszłość, to w drugim półroczu br. departament będzie kontynuował prace związane z realizacją kontroli planowych i przekażemy państwu informacje. Będzie to dotyczyło kontroli już zrealizowanych w tej chwili, ale nadal przygotowujemy raporty, więc one jeszcze nie są zakończone. Będzie raport dotyczący efektów kształcenia w szkołach podstawowych i średnich, przy czym postanowiliśmy, aby przedstawić ten raport w wersji połączonej, ponieważ realizowaliśmy kontrolę dotyczącą efektów kształcenia w szkołach podstawowych i średnich i jednocześnie, na bazie doświadczeń z tej kontroli, podjęliśmy kontrolę efektów kształcenia w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. Tutaj na podstawie decyzji pana prezesa przedstawimy państwu połączony raport. Postaramy to się zrobić w końcu roku. Jesteśmy już bardziej doświadczeni, jeśli chodzi o taki audyt efektywnościowy i ta kolejna kontrola będzie jeszcze lepsza. Ponieważ metodyka kontroli była podobna i również zakres tematyczny, to myślę, że w jednym raporcie wyniki zostaną lepiej zaprezentowane.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#IlonaKielanGlińska">Przedstawimy państwu również raport dotyczący projektów edukacyjnych w ramach priorytetu 3 PO Kapitał Ludzki. Ten raport właściwie już jest przygotowany, więc myślę, że w ciągu najbliższych miesięcy uda się go przesłać, po wakacjach. Skończyliśmy przygotowywać raport dotyczący przygotowania gmin i szkół do objęcia dzieci 6-letnich obowiązkiem szkolnym. Myślę, że we wrześniu będzie możliwe przekazanie go państwu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#IlonaKielanGlińska">Jeżeli chodzi o działania, które podejmujemy, to rozpoczęliśmy kontrolę, czy właściwie rekontrolę, dotyczącą audytu przeciwdziałania zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży. Rozpoczęliśmy również kontrolę dotyczącą zjawiska likwidacji szkół i wpływu likwidacji szkół na organizację gminnej sieci szkół i warunki kształcenia uczniów. Rozpoczęliśmy także kontrolę rozpoznawczą dotyczącą organizacji wycieczek szkolnych i wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii letnich i zimowych. Obserwujemy, że jest to bardzo ciekawe zagadnienie, szczególnie jeśli chodzi o opiekę nad dziećmi podczas wakacji. Jak już wspomniałam, stale monitorujemy obszar oświaty i wychowania. W tej chwili interesuje nas system egzaminów zewnętrznych i tu już też gromadzimy dane na ten temat, kierunki zamawiane, jeśli chodzi o zakres szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#IlonaKielanGlińska">Szanowni państwo, chciałabym powiedzieć, że obecnie NIK jest na etapie przygotowywania planu pracy na kolejny rok, więc będę odnotowywać wszystkie państwa propozycje. Na pewno też, jako Izba otrzymamy państwa propozycje. Jak już wspomniałam, departament nie jest duży, więc będziemy starali się je realizować w miarę możliwości.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#IlonaKielanGlińska">Na zakończenie chciałabym jeszcze powiedzieć, że w kolejnym roku bardzo ważnym priorytetem działalności Izby, jeśli chodzi o analizę ryzyka, o projektowanie tematów pracy, jest poprawa systemu edukacyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArturBramora">Dziękujemy pani dyrektor. Teraz poprosimy panią poseł Zofię Ławrynowicz o przedstawienie projektu opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZofiaŁawrynowicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. „Projekt opinii Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej o Sprawozdaniu z działalności NIK w 2012 roku uchwalonej na posiedzeniu w dniu 9 lipca: Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży na posiedzeniu 9 lipca 2013 roku zgodnie z zakresem swego działania rozpatrzyła Sprawozdanie z działalności NIK w 2012 roku (druk nr 1462) w zakresie właściwości kontrolnej Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. Departament w ramach współpracy z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży przekazywał do Komisji merytoryczne raporty o wynikach kontroli przeprowadzonych zgodnie z planem a także raporty z kontroli doraźnych. Raporty te były uważnie analizowane i wykorzystywane przez Komisję w pracach na różnych etapach jej działalności. Ogółem departament przeprowadził 89 kontroli jednostkowych, w tym 30 kontroli z zakresu edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego. Do Sejmu skierowano 10 informacji o wynikach kontroli, w tym 5 zostało rozpatrzonych przez Komisję. W 2012 roku kierownictwo i pracownicy Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego uczestniczyli łącznie w 56 posiedzeniach komisji sejmowych lub podkomisji, w tym w 12 posiedzeniach Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, na których prezentowali raporty pokontrolne i odpowiadali na pytania członków Komisji. Większość tych raportów cechuje wysoka wartość merytoryczna. Były one przydatne w pracach Komisji. Opinia Komisji na temat Sprawozdania z działalności NIK w 2012 roku w zakresie właściwości kontrolnej Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego jest pozytywna. Komisja dziękuje pracownikom Departamentu za współpracę.” Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArturBramora">Dziękuję, pani poseł. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ArturBramora">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii przedstawionej przez panią poseł Ławrynowicz? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła raport bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ArturBramora">Przystępujemy do realizacji pkt 2. Czekamy na propozycje tematów kontroli do planu pracy NIK w 2014 roku. Informuję, że marszałek Sejmu skierowała do Komisji pismo z prośbą o przekazanie w terminie do 10 lipca br. propozycji tematów co do spraw i problemów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych NIK w przyszłym roku, stąd posiedzenie w dniu dzisiejszym. Czy są jakieś propozycje ze strony państwa posłów? Nie widzę propozycji. W związku z tym poddam pod głosowanie wniosek, że Komisja nie wnosi propozycji tematów kontroli do planu pracy NIK. Czy jest sprzeciw wobec tego wniosku? Nie słyszę. Stwierdzam, że taka opinia Komisji zostanie przekazana do NIK, której pracownikom w osobistym imieniu, całego prezydium, jak i Komisji dziękuję za współpracę w roku 2012.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ArturBramora">Przystępujemy do realizacji pkt 3. dzisiejszego posiedzenia a mianowicie do rozpatrzenia projektu planu pracy Komisji na drugie półrocze br. Pani marszałek Sejmu zwróciła się do Komisji o sporządzenie planu pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 roku. Projekt planu pracy został opracowany przez prezydium Komisji w oparciu o wnioski zgłaszane przez państwa posłów, propozycje tematów do wspólnego rozpatrzenia zgłaszane przez inne komisje, skierowane do Komisji projekty ustaw, sugestie MEN oraz informacje pokontrolne NIK. Zaplanowaliśmy również dwie wizytacje poselskie. Pierwsza z nich to wizyta w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju we wrześniu br. oraz w Centrum Nauki „Kopernik” w październiku.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ArturBramora">Zaplanowaliśmy także jedną konferencję, o której kilka słów powiem później. Będzie to konferencja organizowana przy współudziale naszej Komisji oraz BAS. Temat konferencji: „Nauka i szkolnictwo wyższe”. Konferencja odbędzie się 24 września br., ale szczegółowe informacje na ten temat przekażę państwu w dalszej części dyskusji.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#ArturBramora">Projekt planu pracy został państwu przekazany. Mamy jeszcze wniosek pana posła Baucia o zorganizowanie posiedzenia wyjazdowego w Gdańsku. O tym również dziś porozmawiamy. Pozwolę sobie tylko tutaj przekazać informację, że prezydium zgodnie podjęło decyzję o tym, aby posiedzenie, o które wnosi pan poseł Bauć, z racji specyfiki wydarzenia i pracy komisji sejmowych jednak zostało zorganizowane na terenie Sejmu, nie w trakcie posiedzenia wyjazdowego. Odczytam część informacji, którą przekazaliśmy panu profesorowi Tomaszowi Szkudlarkowi, przewodniczącemu Komitetu Programowego Zjazdu Pedagogicznego. To jest oczywiście decyzja prezydium Komisji: „ze względu na specyfikę wydarzenia, jakim jest Zjazd, niestety, nie widzimy możliwości zorganizowania wyjazdowego posiedzenia Komisji sejmowej podczas Zjazdu na zasadach i w trybie określonym regulaminem Sejmu”. Takie pismo wystosowaliśmy 18 kwietnia 2013 roku. W związku z tym jest sugestia z mojej strony, ale – oczywiście – poddamy to pod dyskusję tutaj na posiedzeniu Komisji, żebyśmy ewentualnie zastanowili się nad tym, czy nie zorganizować posiedzenia Komisji na terenie Sejmu na temat, który zaproponował pan poseł Bauć.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#ArturBramora">Otwieram dyskusję i proszę o zgłoszenia. Czy są jakieś uwagi co do planu pracy? Pani przewodnicząca w pierwszej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo. Rzeczywiście, mamy obszerną tematykę posiedzeń, bardzo istotne problemy i ważne, żebyśmy rzeczywiście na nie rozmawiali w sposób kompleksowy i całościowy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DomicelaKopaczewska">Panie przewodniczący, ja bym chciała zgłosić poprawkę biorąc pod uwagę propozycje, które przedstawił również pan poseł Bauć. Temat dotyczy działań związanych z bezrobociem absolwentów szkół i uczelni i oceny dotychczasowych działań. Chciałabym, abyśmy ten temat rzeczywiście podjęli kompleksowo w powiązaniu z tematem, który zaproponowaliśmy na wrzesień w pkt 13: rozpatrzenie informacji Ministra Edukacji Narodowej na temat – Szkolnictwo zawodowe po pierwszym roku reformy. Analiza skutków reformy, ocena stanu i perspektywy funkcjonowania szkół zawodowych oraz ocena dotychczasowych działań podjętych w celu przeciwdziałania bezrobociu wśród młodzieży przez MNiSW, MEN. Uważam, że te tematy powinny być podjęte wspólnie jako drugi punkt łącznie. Może to być na tym samym posiedzeniu, niekoniecznie na jednym posiedzeniu, ale żebyśmy te tematy powiązali wspólnie, bo wtedy rzeczywiście możemy dokonać kompleksowej analizy tego istotnego i ważnego problemu. To jest moja propozycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArturBramora">Czekam na kolejne zgłoszenia ze strony państwa posłów. Pani posłanka Fabisiak, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Chciałabym zaproponować, abyśmy na którymś posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży (nie precyzuję, kiedy) zajęli się sprawą programu, podstawy programowej nauczania przedmiotów artystycznych. Myślę o przedmiotach muzycznych, plastycznych, bowiem jest marginalizacja tych przedmiotów a nawet powiedziałabym, że ciągle postępuje ich degradacja. Chciałabym zaproponować, abyśmy spojrzeli na propozycje ministerstwa, na to, jaka jest polityka ministerstwa w tej sprawie. Ten temat uważam za ważny i potrzebny.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArturBramora">Dziękuję pani posłance za zgłoszenie. To niewątpliwie jest bardzo ważny temat, jednak z racji bardzo dużego obłożenia pracą naszej Komisji (państwo macie okazję o tym się przekonać) moja propozycja jest następująca, abyśmy postarali się to przeanalizować w możliwie szybkim terminie w podkomisji ds. jakości i wtedy zastanowimy się, czy organizować posiedzenie na ten temat. Czy pani posłanka wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JoannaFabisiak">Jeśli wolno, to tylko z pewną modyfikacją, aby to była podkomisja ds. jakości i także podkomisja ds. młodzieży, by to było wspólne posiedzenie obu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArturBramora">Zaprotokołujemy więc taki wniosek ze strony pani posłanki, jeśli – oczywiście – nie będzie sprzeciwu wobec tego wniosku. Sprzeciwu nie słyszę, w związku z tym przyjmujemy takie ustalenia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ArturBramora">Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym poddam pod głosowanie w formie zapytania: czy jest sprzeciw wobec przyjęcia planu pracy z poprawką pani przewodniczącej Kopaczewskiej na następne półrocze czyli na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 roku? Jest sprzeciw ze strony pana posła. Oddajemy głos panu posłowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrBauć">Zgodnie z logiką muszę się sprzeciwić, bo wówczas moja propozycja staje się bezprzedmiotowa a jednak chciałbym, byśmy o niej rozmawiali.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArturBramora">W związku z tym, że jest sprzeciw, będziemy głosować.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ArturBramora">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem przedstawionej przeze mnie propozycji wraz z poprawką pani przewodniczącej Kopaczewskiej?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ArturBramora">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ArturBramora">Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EwaMuszyńska">18 głosów za, 1 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ArturBramora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła przedstawiony przeze mnie wniosek. Na tym porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z pełnym zapisem będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>