text_structure.xml
33.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekKuchciński">Witam wszystkich serdecznie, szczególnie państwa posłów, na pierwszym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Informuję państwa, że posiedzenie to zwołane zostało przez Marszałka Sejmu, na podstawie art. 20 ust. 2 regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekKuchciński">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje wybór prezydium Komisji, to znaczy przewodniczącego oraz jego zastępców.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekKuchciński">Proszę państwa, kilka informacji dotyczących przebiegu tego posiedzenia. Zgodnie z art. 163a regulaminu Sejmu uchwały Komisji zapadają większością głosu w obecności co najmniej jednej trzeciej liczby członków Komisji. Na podstawie listy obecności członków Komisji, która liczy 38 posłów, stwierdzam, że mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekKuchciński">Przypominam także, że Komisja, na podstawie art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu, powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez sekretarzy Komisji. Głosowanie prowadzimy według zasady, kto jest „za”, kto jest „przeciw”, kto się wstrzymał. Wybór zostaje dokonany, gdy kandydat na daną funkcję uzyska zwykłą większość głosów, to znaczy więcej głosów „za” niż „przeciw”. Głosy wstrzymujące nie są brane pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekKuchciński">Przystępując do wyboru przewodniczącego Komisji pragnę zwrócić państwu uwagę, że w przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów spowoduje jego wybór na przewodniczącego Komisji. Głosowanie nad pozostałymi kandydaturami stanie się wtedy bezprzedmiotowe. Czy powyższe zasady są przez państwa posłów przyjęte. Czy ktoś z państwa ma głos inny bądź chciałby zadać pytanie? Nie słyszę. Rozumiem, że wątpliwości nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekKuchciński">Proszę państwa, proszę o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji. Proszę bardzo pana posła, gdyby mógł się pan przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrBauć">Piotr Bauć – Ruch Palikota. Pragnę zgłosić kandydata z Ruchu Palikota, kolegę Artura Bramorę, siedzącego obok mnie. Dosłownie trzy zdania o Arturze. Od czternastu lat pracuje jako nauczyciel zawodów związanych z optyką. Jest wykładowcą. Między innymi pracuje również w sądzie jako osoba, która wydaje opinie biegłego sądowego w tym zakresie. W swojej działalności społecznej jest współzałożycielem Środowiskowej Komisji Akredytacyjnej Optyki Okularowej i Optometrii w Warszawie. Myślę, że te czternaście lat praktyki edukacyjnej świadczy o tym, że powinien poradzić sobie z merytoryczną stroną prac naszej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Pan poseł Artur Bramora, czy pan poseł zgadza się kandydować na przewodniczącego Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ArturBramora">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Proszę państwa, czy ktoś z państwa chciałby zgłosić jeszcze inną kandydaturę? Jeżeli nie, rozumiem, że została zgłoszona jedna kandydatura. Pytania? Proszę bardzo. Czterech posłów. Pan poseł Dolata, pani poseł Łybacka, pan poseł Piontkowski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewDolata">Bardzo dziękuję, panie marszałku. Jako że nie mieliśmy nigdy okazji poznać pana posła, który jest kandydatem na przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, chciałem zadać kilka pytań, ponieważ mogłem się jedynie zapoznać z jego wypowiedziami, które były zamieszczone na stronie internetowej. Między innymi chciałbym, żeby pan poseł ustosunkował się powtórnie do pytania, które zadał panu jeden z internautów, czy popiera pan wyrok w Norymberdze. W tym wywiadzie odpowiedział pan – „zdecydowanie nie”.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZbigniewDolata">Mówił pan też wiele na temat legalizacji marihuany. Nie wiem, czy taki zdecydowany pogląd w tej sprawie, a opowiada się pan za legalizacją marihuany, będzie dla pana korzystny i będzie sprzyjał tej pracy, do której Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży jest powołana, bo wydaje się, że większość środowiska nauczycielskiego, a ja z tego środowiska się wywodzę, i akademickiego – tak podpowiada mi pan profesor – ma diametralnie inne zdanie na ten temat. Wydaje się, że większość społeczeństwa polskiego ma inną opinię na ten temat i to, co pan mówił publicznie, niestety może się przyczyniać do dalszego pogorszenia sytuacji w polskich szkołach, do dużego zamętu w umysłach młodzieży.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZbigniewDolata">Można by tych pytań zadać jeszcze więcej, bo w pana programie poza edukacją seksualną, liberalizacją ustawy antyaborcyjnej, finansowania in vitro i tak dalej, nic więcej nie ma na temat wychowania, więc chciałbym poznać pana opinię na temat finansowania polskiej edukacji. Jak pan ocenia sytuację, jeśli chodzi, na przykład o wiejskie szkoły? Proszę coś na ten temat powiedzieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, proponuję, żeby ta część posiedzenia Komisji przebiegała w sposób następujący: naprzód poproszę państwa posłów o zabranie głosu, skierowanie pytań i uwag do pana posła Bramory, następnie pana posła poproszę o odpowiedź. Zapisałem sobie takie zgłoszenia: teraz pani poseł Krystyna Łybacka, potem pan poseł Dariusz Piontkowski, następnie pan poseł Jan Kazimierczak i pani poseł Joanna Fabisiak. Mamy jeszcze dwa zgłoszenia – pani poseł Wróbel i pan poseł Bauć. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, to zaproponuję zamknięcie listy, zamknięcie listy mówców. Proszę bardzo, pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję, panie marszałku. Jedną z pierwszych kwestii, jakie będziemy musieli rozstrzygnąć na posiedzeniu Komisji, jest problem edukacji dzieci sześcioletnich i przesunięcie terminu obligatoryjności rozpoczęcia tej edukacji. Chciałabym poznać pana pogląd w tym względzie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaŁybacka">Druga rzecz, która była przedmiotem szerokiej dyskusji, która jeszcze nie odbywała się w Sejmie, a poza nim, ale niewątpliwie trafi na posiedzenie naszej Komisji, to jest problem nadzoru pedagogicznego. Czyli krótko mówiąc, czy jest pan zwolennikiem istnienia kuratoriów, czy nie?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrystynaŁybacka">I wreszcie trzecia rzecz. Jaki jest pana pogląd na temat odpłatności za drugi kierunek studiów? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję pani minister. Teraz pan poseł Dariusz Piontkowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszPiontkowski">Pani poseł Łybacka częściowo już zadała pytania, o których chciałem mówić, ale chciałbym jeszcze zapytać pana Bramorę o jego dotychczasowe doświadczenia w pracy w edukacji, bądź o jego związek z nauką, bo była mowa o optyce, ale to bardzo wąski wycinek. Czy miał pan jakieś doświadczenia osobiste ze szkolnictwem wyższym, może z kimś pan współpracował? Żeby dokończyć pytania dotyczące przyszłości edukacji, jak pan się zapatruje na pomysły poprzedniej pani dyrektor, a obecnej nowej pani minister, która popierała pomysły dotyczące reformy programowej w szkołach?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekKuchciński">To wszystko, tak? Dziękuję panu posłowi. Teraz pytanie zadaje pan poseł Jan Kazimierczak, następnie – pani poseł Fabisiak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję bardzo, panie marszałku. Ponieważ Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się oprócz edukacji jeszcze dwoma ważnymi aspektami życia społecznego, ja może swoje pytania skoncentruję na tym drugim aspekcie, czyli na nauce i szkolnictwie wyższym. Chciałbym pana zapytać, po pierwsze, o kompetencje w tym zakresie, ponieważ z prezentacji nie dowiedziałem się, czy ma pan jakieś podstawy do wiedzenia czegokolwiek na temat funkcjonowania systemu zarówno nauki jak i szkolnictwa wyższego w Polsce.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanKaźmierczak">Drugie pytanie dotyczy przemyśleń na temat tego, co Sejm siódmej kadencji ma do zrobienia w tym obszarze. Sejm szóstej kadencji dość sporym wysiłkiem przyjął znaczące zmiany w ustawodawstwie dotyczącym nauki i szkolnictwa wyższego. W związku z tym byłbym wdzięczny, gdyby pan mi powiedział, które z tych zmian, pana zdaniem, idą w dobrym lub złym kierunku.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanKaźmierczak">Ostatnia sprawa, bardzo szczegółowa, ponieważ to jest coś, co w tej chwili przez środowisko dość mocno się przetacza, a byłoby dobrze, gdyby sejmowa Komisja w tym zakresie też się wypowiedziała. Otóż Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego sygnalizuje dosyć daleko idące zamiary w zakresie zmian tak zwanych współczynników kosztochłonności studiów. Gdyby pan w tym zakresie zechciał się wypowiedzieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję panu posłowi. Teraz poproszę o zabranie głosu panią poseł Joannę Fabisiak. Następną będzie pani poseł Marzena Wróbel. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Jak pan pewnie wie, spektrum spraw, którymi zajmuje się Komisja Edukacji Nauki i Młodzieży, jest ogromnie szerokie. Ja chciałabym dotknąć sprawy edukacji młodzieży, ale nie w Polsce, a poza jej granicami. W poprzedniej kadencji rozpoczęła się reforma tej edukacji, tego szkolnictwa. Chciałabym spytać, czy ma pan jakiś pogląd w tej sprawie, bo jesteśmy jak gdyby w połowie drogi. Zatem, czy popiera pan przyjęty kierunek, czy nie? Jakie pan ewentualnie proponowałby zmiany, rozszerzenia? Jak pan się ustosunkowuje w ogóle do tej rozpoczętej reformy? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję pani poseł. Teraz pytanie zadaje pani poseł Marzena Wróbel. Następny będzie pan poseł Piotr Bauć. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarzenaWróbel">Na wstępie chciałabym zapytać, czy dopuszcza pan, by dzieci i młodzież miały prawo do posiadania i zażywania narkotyków? Dotyczy to zarówno narkotyków miękkich, jak i twardych. Co pan sądzi o zmianach zaproponowanych przez poprzednią panią minister, zmianach, które zostały zawarte w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy, w rozporządzeniu dotyczącym podstawy programowej kształcenia ogólnego. Czy, według pana, te zmiany, które tam zostały zaproponowane przez resort edukacji, idą w dobrym kierunku? Jak modyfikowałby pan system egzaminów zewnętrznych? Czy, według pana, są tutaj potrzebne jakieś zmiany, czy też nie? Może jeszcze zarządzanie poprzez jakość. Czy jest pan zwolennikiem tego sposobu zarządzania? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję pani poseł. Teraz pytanie zadaje pan poseł Piotr Bauć. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PiotrBauć">Skorzystam z tego, że można poza pytaniami mieć jeszcze swoje własne uwagi. Pierwszą uwagę mam taką. Rozumiem, że państwo jesteście ciekawi przeszłości i przyszłości – przeszłości, jeżeli chodzi o mojego kolegę, jak ewentualnie jest przygotowany do tej funkcji, którą ma wykonywać. Jeżeli chodzi o część pytań, to chyba były to tylko pytania po to, żebyście państwo mieli komfort lub dyskomfort światopoglądowy, bo nie widzę powodu, dla którego ktoś, kto ma kierować pracami Komisji, zajmować się regulacją tych prac, ma się tłumaczyć ze światopoglądu. Natomiast wiele pytań było chyba kierowanych do ministra edukacji narodowej, prawda? Co z reformą szkoły i tak dalej. My, sądzę, że będziemy jako ciało kolegialne podejmować decyzje, w jakimi kierunku ma to iść. Myślę, że ja zadam pytanie koledze, jak widzi sposób funkcjonowania siebie jako przewodniczącego, czyli, jak będzie nami zarządzał. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, ja wcześniej ogłosiłem zamknięcie listy, jednak zgłosił się jeszcze jeden pan poseł Mariusz Jędrysek, więc dopuszczę, proszę bardzo, pana posła, pana ministra do głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MariuszJędrysek">Panie marszałku, szanowni państwo, chciałbym zapytać, jaki jest stosunek pana posła do prawa lustracji nauczycieli akademickich na uczelniach. Z proceduralnego punktu widzenia, czy konstytucyjnego, nie udało się tego przeprowadzić, a wiadomo, że jest to tragedia polskich uczelni, ponieważ niski poziom naukowy uczelni wiąże się między innymi ze słabą kadrą, która była związana z poprzednim reżimem. Chciałbym wiedzieć, czy będzie pan popierał tego typu rozwiązania, które będą dążyły do podwyższenia poziomu naukowego polskich uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję panu posłowi. Proszę państwa, lista pytań i uwag jest dość szeroka. Tylko państwu przypomnę, że Komisja obecna, jak i inne komisje, są organami pomocniczymi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej – mają między innymi funkcję kontrolną, ustawodawczą, ustrojodawczą, inspirującą, żeby wymienić te pierwsze z rzędu, jedne z najważniejszych funkcji organów Sejmu, w tym Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MarekKuchciński">Proszę bardzo pana posła Artura Bramorę o odpowiedź i ustosunkowanie się do tych głosów. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArturBramora">Pierwsza sprawa, moi państwo, jeżeli będę przewodniczącym tej Komisji, której posiedzenie dziś mamy, to będę koordynował jej prace. To jest sprawa pierwsza. Sprawa druga, nie będę odpowiadał dziś na pytania merytoryczne w większości zadawane przez państwa z powodu naszych różnic programowych. Wydaje mi się, że jesteśmy w stanie w tym gremium wypracowywać takie kompromisy, że będą to kompromisy rozsądne, że będą to kompromisy, które będą gwarantowały pójście edukacji we właściwym kierunku. Mam pełną świadomość tego, że jest to trudna Komisja. Myślę, że państwo również macie świadomość tego, że wspólnie w niej będziemy pracować. Światopogląd nie ma tutaj znaczenia. Mają dla mnie znaczenie rozsądne rozwiązania, które będziemy wspólnie wypracowywać. Tyle mam do powiedzenia w tej kwestii. Dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ArturBramora">Jeszcze jedna uwaga. Na pytania związane z moją osobą mogę odpowiadać. Nie będę odpowiadał w tej chwili programowo na zarzuty kierowane w stosunku do mojej osoby z racji mego, takiego, a nie innego, państwa również, światopoglądu politycznego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Jeszcze dwóch. Rozumiem, że ad vocem, tak? Proszę bardzo, pan poseł Kazimierczak i następnie pan poseł Piontkowski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanKaźmierczak">Chciałem tylko powiedzieć panu posłowi, że w swoich pytaniach nie widzę cienia polityki, widzę wyłącznie kwestie czysto merytoryczne. Nie widzę również w tym, co powiedziałem, żadnego zarzutu pod czyimkolwiek adresem. Jestem ciekaw opinii potencjalnego przewodniczącego Komisji na temat kwestii, które podniosłem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Jeszcze pan poseł Piontkowski chciałby odpowiedzieć. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DariuszPiontkowski">Rozumiem, że pan poseł nie musi odpowiadać, czy nie chce odpowiedzieć na wszystkie pytania programowe, ale przynajmniej o swoich doświadczeniach mógłby nam co nieco opowiedzieć, bo ta prezentacja była tak enigmatyczna, że poza twarzą to naprawdę nie wiemy, co pan dotąd robił. Gdyby pan w kilku zdaniach powiedział o swoim wykształceniu, doświadczeniach dotychczasowych, współpracy, poza sprawami optycznymi, ze szkołami i uczelniami wyższymi. Być może ma pan jakieś doświadczenia, którymi warto się podzielić.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Czy pan poseł Artur Bramora chciałby odnieść się do tych dwóch głosów dodatkowych panów posłów? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArturBramora">Tak, już odpowiadam na pytania. Pierwsza sprawa to jest mój związek z edukacją. Jak kolega wspomniał, od czternastu lat jestem wykładowcą. Jestem jedną z pierwszych osób w Polsce, która zaczęła korelować współpracę pracodawców z kształceniem zasadniczym, z kształceniem zawodowym. Na dzień dzisiejszy jestem członkiem współzałożycielem Środowiskowej Komisji Akredytacyjnej, w której, wraz z profesorami wyższych uczelni podejmujemy decyzje dotyczące przebiegu kształcenia w moim zawodzie. To jest sprawa pierwsza.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ArturBramora">Sprawa druga. W kwestii współpracy z uczelniami wygląda to tak, jak powiedziałem. Może nie mam ogromnego doświadczenia, ale przypomnę państwu jeszcze raz to, co powiedziałem wcześniej, że będziemy tutaj wspólnie wypracowywać kompromisy. Moje zdanie nie ma znaczenia. Gdyby tak było, ad vocem do tego, co pan poseł powiedział przed momentem w stosunku do mojej osoby, gdyby tak było, lobbowałbym w tej Komisji, a nie zamierzam tak robić. Zamierzam współtworzyć wraz z państwem prawo, czy to się państwu podoba, czy nie, z całym szacunkiem do wszystkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję panu posłowi. Rozumiem, że tę część, nazwijmy ją dyskusją, dotycząca kandydata na przewodniczącego Komisji, uznamy za zamkniętą i w związku z tym przystąpimy do głosowania. Proszę państwa, zgodnie z procedurą, którą wcześniej opisałem, w tej chwili zarządzam głosowanie. Kto z państwa jest za wyborem na funkcję przewodniczącego Komisji pana posła Artura Bramory, proszę podnieść rękę do góry. Wszystkie? Dziękuję. Kto jest przeciw, proszę podnieść rękę do góry. Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu, proszę podnieść rękę do góry. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełWitecki">15 głosów za, 15 przeciw, 3 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarekKuchciński">Ogłaszamy wyniki wyborów. 15 głosów za kandydaturą pana posła Bramory, 15 przeciw, 3 wstrzymujące się. Proszę państwa, w tej sytuacji, gdy nie został dokonany wybór przewodniczącego Komisji. Zarządzam piętnaście minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#MarekKuchciński">Wznawiam posiedzenie Komisji. Po konsultacjach wstępnych chciałem państwu zaproponować powrót do procedury wyboru przewodniczącego Komisji, czyli, jak wynika z regulaminu, zgłaszanie kandydatów i następnie głosowanie. Więc w związku z tym bardzo proszę o zgłoszenie kandydatów. Proszę bardzo, pan poseł Piotr Bauć.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PiotrBauć">Z pruskim uporem jeszcze raz zgłaszam kandydata na przewodniczącego naszej Komisji, kolegę Artura Bramorę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Pan poseł Artur Bramora zgadza się kandydować, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ArturBramora">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Lech Sprawka zgłasza kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LechSprawka">Króciutkie pytanie, chociaż ono dwukrotnie było zadawane – jakie jest formalne wykształcenie pana posła? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekKuchciński">Dobrze, ale chwileczkę, panie pośle, jeszcze muszę przeprowadzić procedurę naboru kandydatów na przewodniczącego. Czy jest jakieś inne zgłoszenie, innego kandydata? Jeżeli nie ma, to zamykam listę. Jest jeden kandydat. Padło pytanie do pana posła Artura Bramory. Czy pan chciałby odpowiedzieć na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ArturBramora">Tak chciałbym odpowiedzieć na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekKuchciński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ArturBramora">Posiadam dwa profile średniego wykształcenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekKuchciński">Dobrze, dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Jędrysek, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MariuszJędrysek">Chciałbym zapytać, czy to jest związane z egzaminem dojrzałości, znaczy maturą? Coś więcej: czy to było technikum, czy to było zawodowe niepełne. Bardzo bym prosił o bardziej szczegółowe wyjaśnienie. Jak się nazywała ta szkoła?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Czy pan poseł Artur Bramora chciałby odpowiedzieć na to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ArturBramora">Tak, chciałbym odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarekKuchciński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ArturBramora">To nie są dane tajne. Jestem technikiem mechanikiem i technikiem optykiem. To są dwa zawody, z czego drugi jest po maturze.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, przystąpimy zatem do głosowania. Kto jest za wyborem na funkcję przewodniczącego Komisji pana posła Artura Bramory, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciw, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu, proszę podnieść rękę. Dziękuję. Proszę podać wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PawełWitecki">19 głosów za, 14 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Proszę państwa, w wyniku ponownego głosowania stwierdzam, że przewodniczącym Komisji został wybrany pan poseł Artur Bramora, przy 19 głosach za, 14 przeciwnych i 1 wstrzymującym się. Serdecznie gratuluję wyboru panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#MarekKuchciński">Proszę państwa, przystępujemy obecnie do wyboru zastępców przewodniczącego Komisji. Zgodnie z ustaleniami przedstawicieli klubów poselskich i parlamentarnych oraz Konwentu Seniorów z dnia 14 i 17 listopada bieżącego roku Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży uznano za komisję dużą i w związku z tym proponujemy wybór pięciu zastępców przewodniczącego. Wiem, że nastąpiła tutaj zmiana i jest propozycja, żeby zastępców przewodniczącego Komisji było pięciu, nie czterech. W związku z tym, taką propozycję w imieniu Konwentu Seniorów składam. Czy jest ktoś przeciw? Czy ktoś z państwa ma inne zdanie? Jeżeli nie, to w takim razie przystępujemy do zgłaszania kandydatów na wiceprzewodniczącego. Pani poseł, proszę bardzo. Tylko proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#IzabelaLeszczyna">Izabela Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MarekKuchciński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#IzabelaLeszczyna">Poseł Platformy Obywatelskiej, panie marszałku. Panie marszałku, wysoka Komisjo, chciałabym zarekomendować państwu kandydaturę pani poseł Urszuli Augustyn. Pani poseł była posłanką piątej i szóstej kadencji. W obu tych kadencjach była członkiem Komisji Edukacji. W poprzedniej kadencji, jak zapewne wielu z państwa pamięta, pani poseł pełniła funkcję wiceprzewodniczącej i dała się poznać jako osoba kompetentna, rzeczowa, a także dobra współorganizatorka prac naszej Komisji. Myślę, że nie bez znaczenia jest też fakt, że pani poseł z wykształcenia jest filologiem polskim. Jedno z zadań naszej Komisji to dbałość o kulturę, poprawność, czystość języka polskiego. Myślę, że dobrze będzie, jeśli jej reprezentanci piękną i czystą polszczyzną będą się posługiwać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Czy pani poseł Urszula Augustyn zgadza się kandydować na funkcję wiceprzewodniczącej?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#UrszulaAugustyn">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MarekKuchciński">Zgadza się pani, tak? Dziękuję. Proszę, pani poseł Ewa Wolak.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#EwaWolak">Panie marszałku, szanowni państwo, chciałam zarekomendować państwu panią poseł Domicelę Kopaczewską, posłankę piątej, szóstej i siódmej kadencji, osobę bardzo doświadczoną w zakresie znajomości prawa oświatowego, wielokrotnie reprezentującą Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży, szefową podkomisji do spraw jakości edukacji. Wcześniej pani poseł Domicela Kopaczewska była kuratorem oświaty. Myślę, że wszyscy znamy jej dobre strony. Pani poseł jest osobą konstruktywnie działającą i dobrze z nami współpracującą – z posłami różnych opcji politycznych. Bardzo proszę o poparcie kandydatury pani poseł Domiceli Kopaczewskiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję pani poseł. Czy pani poseł Domicela Kopaczewska zgadza się kandydować? Tak, dziękuję bardzo. Teraz pan poseł Witold Czarnecki, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję, panie marszałku. Panie marszałku, Wysoka Komisjo, chcę zgłosić na stanowisko zastępcy przewodniczącego dotychczasowego zastępcę w poprzedniej kadencji, pana Sławomira Kłosowskiego. Pan Sławomir Kłosowski jest wybitnym posłem, a obszar edukacji leży bezpośrednio w jego zainteresowaniach. Jest urlopowanym nauczycielem, kuratorem, w przeszłości wiceministrem edukacji. Sprawy szkolnictwa średniego, podstawowego, a nawet wyższego, są mu bardzo bliskie i dlatego, biorąc pod uwagę jego dotychczasowe doświadczenie, uważam, że pan Sławomir Kłosowski będzie doskonałym członkiem prezydium naszej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję panu posłowi. Czy pan poseł Sławomir Kłosowski zgadza się kandydować na wiceprzewodniczącego Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#SławomirKłosowski">Tak, zgadzam się, panie marszałku.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#ArturOstrowski">Poseł Artur Ostrowski. Panie marszałku, Wysoka Komisjo, w imieniu klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej mam zaszczyt zgłosić na zastępcę przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży kandydaturę pani poseł Krystyny Łybackiej. Jestem przekonany, że wszyscy doskonale znamy osobę, dokonania, kompetencje i doświadczenie pani poseł Krystyny Łybackiej. Przypomnę, iż pani poseł pełni mandat posła od 1991 r., czyli od pierwszej kadencji, nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Była również ministrem edukacji narodowej i sportu. Myślę, że jest to osoba powszechnie znana i szanowana. Proszę o oddanie głosu na panią minister i poseł Krystynę Łybacką.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Czy pani minister zgadza się kandydować?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaŁybacka">Tak, panie marszałku, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#HenrykSmolarz">Henryk Smolarz. Panie marszałku, szanowni państwo, chciałbym zgłosić kandydaturę Zbigniewa Włodkowskiego, nauczyciela, pedagoga, wychowawcy, wieloletniego dyrektora szkoły a także starosty. Oznacza to, że występował wobec wielu szkół również w roli organu prowadzącego. Był również posłem piątek kadencji, a ostatnio pracował jako podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, przygotowując wiele zmian w szkolnictwie zawodowym. Myślę, że stałym członkom Komisji jest bardzo dobrze znana osoba Zbyszka Włodkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł Włodkowski zgadza się kandydować na wiceprzewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#ZbigniewWłodkowski">Tak, panie marszałku, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. Więcej zgłoszeń nie słyszę. W związku z tym zamykam listę. Proszę państwa, przypominam, zostali zgłoszeni na wiceprzewodniczących Komisji: pani poseł Urszula Augustyn, pani poseł Domicela Kopaczewska, pani poseł Krystyna Łybacka, pan poseł Sławomir Kłosowski i pan poseł Zbigniew Włodkowski. Proszę państwa, w związku z tym, że zgodnie z propozycją zostało zgłoszonych pięciu kandydatów na funkcję wiceprzewodniczącego Komisji, proponuję wybranie ich w jednym głosowaniu łącznym. Prezydium Komisji ma liczyć pięciu wiceprzewodniczących. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że będę mógł przeprowadzić taki wybór. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#MarekKuchciński">W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za wyborem pięciu, wymienionych wcześnie, wiceprzewodniczących Komisji, proszę bardzo podnieść rękę do góry. Dziękuję. Kto jest przeciw, proszę podnieść rękę do góry. Nie widzę. Kto wstrzymał się od głosu, proszę podnieść rękę do góry. Dziękuję. Proszę podać wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PawełWitecki">34 głosy za, brak przeciwnych, 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję bardzo. 34 głosy za, brak przeciwnych i 2 głosy wstrzymujące się. Informuję zatem, że wiceprzewodniczącymi Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży zostali posłowie: Urszula Augustyn, Domicela Kopaczewska, Sławomir Kłosowski, Krystyna Łybacka i Zbigniew Włodkowski. Gratuluję państwu wyboru. Gratuluję wyboru całego prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#MarekKuchciński">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>