text_structure.xml
33.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, rozpoczynamy posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam bardzo serdecznie pana ministra Tomasza Szubielę, a także pana gen. Olbrysia. W dzisiejszym porządku obrad mamy właściwie dwie sprawy, tj. informację Ministra Spraw Wewnętrznych na temat informatyzacji rejestrów publicznych oraz projektów informatycznych realizowanych przez Policję oraz przyjęcie planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2015 r. Proponuję zamianę kolejności rozpatrzenia tych punktów, tak żebyśmy najpierw uchwalili plan pracy, a później wysłuchali informacji naszych gości. Czy ta propozycja została przez państwa zaakceptowana? Rozumiem, że tak, w związku z tym przechodzimy do realizacji punktu pierwszego zmienionego porządku obrad, czyli przyjęcia planu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekWójcik">Plan pracy został przedstawiony dzisiaj i przedyskutowany na posiedzeniu prezydium Komisji i został państwu dostarczony. Jeśli chodzi o propozycje, to chciałbym utrzymać tę zasadę, że oprócz posiedzeń legislacyjnych odbywamy posiedzenia problemowe, gdzie możemy szerzej spojrzeć na pewne kwestie. W związku z tym utrzymaliśmy kilka punktów, które do tej pory były stałymi tematami, jakimi zajmowała się Komisja, m.in. właśnie monitoring informatyzacji prowadzonej przez MSW i Policję. Mniej więcej za pół roku od dzisiejszego posiedzenia będą chciał wysłuchać informacji zarówno ministerstwa, jak i Policji na temat informatyzacji. W planie znajduje się też kilka punktów dotyczących m.in. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli, które w ciągu ostatniego pół roku do nas wpłynęły i jeszcze nie zostały rozpatrzone. Są też tematy, których niestety nie udało się zrealizować w poprzednim półroczu. Taką sprawą, której nie udało się nam zorganizować, jest m.in. wizyta na wschodniej granicy, a Straż Graniczna bardzo nas zaprasza, żeby pokazać, jak wygląda zabezpieczenie granicy z Kaliningradem. Jeżeli uzyskamy zgodę Prezydium Sejmu, to będzie to prawdopodobnie dwudniowy wyjazd, po to żeby zobaczyć, jak na tym trudnym odcinku polska SG zabezpiecza naszą granicę. Natomiast jeżeli chodzi o nowe propozycje, które zgłosiłem, to jest to m.in. informacja Ministra Administracji i Cyfryzacji na temat funkcjonowania Regionalnego Systemu Ostrzegania. To jest coś, co wprawdzie nie jest w tym momencie w kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych, natomiast myślę, że powinno być interesujące dla państwa, dlatego że już od przyszłego roku ruszy specjalna aplikacja i pojawi się specjalna możliwość nadawania za pośrednictwem telewizji komunikatów o sytuacjach zagrożenia. Biorąc pod uwagę zainteresowania większości członków Komisji, myślę, że to będzie ciekawy temat; to jest nowość, z którą z całą pewnością warto się zapoznać. To tyle, nie wiem, czy są jakieś pytania do planu pracy, jakieś sugestie? Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławZieliński">Powinniśmy wprowadzić jedno uzupełnienie, bo to wynika z wcześniejszych naszych prac, działań, tylko nie wiem, w którym miesiącu – może w tym, w którym jest przewidzianych mniej punktów. Mianowicie chodzi o pełniejszą niż dotąd, bo wtedy mieliśmy krótki okres, ocenę funkcjonowania Policji, wykonywania przez nią zadań po tej dużej reorganizacji, po likwidacji wielu posterunków Policji. Przypomnę, że my rozpatrywaliśmy kiedyś taki punkt, trochę doraźnie, bo był krótki okres do oceny, ale sami sobie kiedyś złożyliśmy obietnicę, że dokonamy tej oceny po dłuższym okresie, a mamy teraz kolejny rok, 2014, który mija, i jak będzie sprawozdawczość, to powinniśmy do tego wrócić.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, dziękuję, panie przewodniczący, ja proponuję taką formułę, aby pan przewodniczący w trakcie posiedzenia Komisji ten punkt przyjął i ja też myślę, że takie posiedzenie powinniśmy odbyć, w związku z czym na pewno wprowadzimy ten punkt do programu pracy Komisji. Natomiast teraz chciałbym przyjąć cały plan z tą informacją dla pana przewodniczącego, że ten punkt na pewno w planie się znajdzie, tylko bardzo proszę, żeby w trakcie posiedzenia pan przewodniczący go sformułował i wtedy rzeczywiście w jakimś miesiącu, w którym mamy więcej posiedzeń – spojrzymy też na terminarz posiedzeń Sejmu – spróbujemy ten punkt zrealizować. Czy są jeszcze jakieś inne uwagi? Proszę, pan przewodniczący Polaczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyPolaczek">Nie byłem na posiedzeniu prezydium z powodów ode mnie niezależnych, natomiast dla informacji członków Komisji gdyby pan spróbował w trzech zdaniach uzasadnić propozycję z marca dotyczącą założeń do ustawy o monitoringu wizyjnym – to jest informacja MSW – bo jak rozumiem, jeśli nie mamy do czynienia z projektem ustawy, to możliwość zrealizowania tego do końca kadencji jest, mówiąc delikatnie, niewielka.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, panie przewodniczący, w porządku, ja chętnie ten punkt omówię. Po pierwsze, Prezes NIK przekazał nam informację o funkcjonowaniu monitoringu wizyjnego i to jest rzecz, którą moim zdaniem warto się zająć. W tym momencie MSW prowadzi prace nad założeniami do ustawy o monitoringu wizyjnym, uzgodnienia dotyczące założeń do projektu ustawy są w tej chwili procedowane. Uważam, że to jest bardzo ważne zagadnienie, i mam nadzieję, że MSW rzeczywiście przygotuje projekt ustawy. Chciałbym, żeby taki projekt ustawy był uchwalony w tej kadencji, a jeśli to się nie uda, to myślę, że to posiedzenie Komisji będzie takim, na którym będziemy mogli zapoznać się z wynikami kontroli NIK, jak również z tym, co do tej pory zostało przygotowane i przedyskutowane przez MSW. Z góry zaznaczam, że chciałbym, aby w tym posiedzeniu wzięła również udział pani rzecznik praw obywatelskich, dlatego że pani prof. Irena Lipowicz przygotowała analizę dotyczącą monitoringu. Planuję zaprosić również najważniejsze organizacje pozarządowe, które zajmują się tą dziedziną, dlatego że uważam, iż ta tematyka leży w zakresie naszych kompetencji. Prace nad ustawą o monitoringu wizyjnym w MSW rzeczywiście trochę się przeciągnęły, natomiast przypomnę, że w ostatnim półroczu już planowaliśmy zająć się tym tematem i dlatego m.in., przygotowując się do tego tematu, odbyliśmy wizytację w Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawy, po to, żeby spotkać się z panią dyrektor Gawor, z Komendantem Głównym Policji i zapoznać się z funkcjonowaniem monitoringu, jak również po to, aby zobaczyć, jak wygląda współpraca pomiędzy Policją a służbami miejskimi, jeżeli chodzi o wykorzystanie tego narzędzia do zapewnienia bezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyPolaczek">Panie przewodniczący, jeśli pan pozwoli. Ja oczywiście nie kwestionuję tego punktu, wręcz przeciwnie, natomiast istota wprowadzenia tego tematu do planu posiedzeń na pierwsze półrocze byłaby taka, żeby gdyby zrealizować scenariusz przyjęcia takiej ustawy do końca kadencji – a czas mamy, generalnie rzecz biorąc, do lipca – to proponowałbym skorygowanie tej marcowej informacji w taki sposób, aby resort spraw wewnętrznych obok założeń do ustawy przygotował też roboczą wersję tego projektu, tak żebyśmy mogli debatować przynajmniej nad roboczą wersją projektu ustawy, wiedząc jak ona wygląda.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Panie przewodniczący, trudno mi jest zgodzić się z tą propozycją, dlatego że nie ma pojęcia „robocza wersja ustawy”. Jest pojęcie „założenia projektu ustawy” i te założenia wyglądają w gruncie rzeczy tak jak ustawa, czyli tak jak, kolokwialnie mówiąc, robocza wersja ustawy. W związku z tym na pewno zapoznamy się z tym dokumentem w takiej formie, w takim kształcie, jaki będzie on miał w dniu odbywania posiedzenia, więc proponuję pozostawienie określenia „założenia”, dlatego że ono jest rzeczywiście zbieżne z tym pojęciem, które w procedurze związanej z przygotowywaniem aktów prawnych funkcjonuje.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekWójcik">Rozumiem, że jest akceptacja dla zaproponowanego planu pracy Komisji. Dziękuję bardzo, plan pracy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego, czyli informacji Ministra Spraw Wewnętrznych na temat informatyzacji rejestrów publicznych oraz projektów informatycznych realizowanych przez Policję. Myślę, że to jest moment szczególny, dlatego wczoraj przegłosowaliśmy w Sejmie ustawę dotyczącą najważniejszego projektu informatycznego prowadzonego przez MSW, która przesuwa wejście w życie tych rozwiązań o dwa miesiące. Jestem państwu winien informację, że w tym momencie trwają prace w Senacie nad tą ustawą. Senat prawdopodobnie wprowadzi do niej jedną poprawkę, ale jest decyzja Prezydium Sejmu, że projekt nie będzie potem kierowany do Komisji, w związku z czym bezpośrednia dyskusja nad tą poprawką odbędzie się na posiedzeniu plenarnym jutro w bloku głosowań. W związku z tym nie będziemy musieli specjalnie zwoływać posiedzenia Komisji Spraw Wewnętrznych, żeby te poprawki, które zostaną wniesione do projektu ustawy – na razie spodziewam się jednej – zaopiniować. To tyle, panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TomaszSzubiela">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, czuję się zobowiązany wyjaśnić państwu, dlaczego to przesunięcie o dwa miesiące ma miejsce. Na kilku gremiach deklarowałem, że zamierzam przeprowadzić to wdrożenie w sposób odpowiedzialny, tzn. bez zakłócania procesu obsługi obywatela. Dla mnie program pl.ID to nie tylko system informatyczny, nie tylko łącza, które trzeba dostarczyć do gmin, ale to jest także pewien poziom przygotowania wszystkich uczestników tego projektu w ujęciu podmiotowym. Podam państwu kilka danych dotyczących aktualnego stanu projektu, które – jak myślę – uzupełnią informację o decyzji dotyczącej przesunięcia terminu wdrożenia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TomaszSzubiela">Do końca grudnia będą jeszcze trwały testy bezpieczeństwa – prowadzi je Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego – i jak już wielokrotnie mówiłem wcześniej, system przed wdrożeniem musi spełniać określone parametry, on nie może zakłócać pracy urzędów. Druga sprawa to jest kwestia łączności. Wokół tego tematu było bardzo dużo emocji i podważania w ogóle możliwości zrealizowania tego zadania w tak krótkim czasie od momentu rozstrzygnięcia postępowania na wybór wykonawcy. Podam państwu dane sprzed dwóch dni, bo co trzy dni otrzymujemy raporty od wykonawcy. W tej chwili podłączonych jest 2309 gmin, 264 jest umówionych na podłączenie jeszcze w tym miesiącu i co jest istotne – bo to nie są tylko i wyłącznie podłączenia w siedzibach urzędów – nasi administratorzy sieci już widzą na ruterach 1800 gmin, więc prawdopodobnie w tym miesiącu skończymy jeśli nie wszystkie, to zdecydowaną większość połączeń do tych gmin. Zostało nam jeszcze 136 gmin, które mają status „do wyjaśnienia”. Przy takiej skali zdarzają się też takie miejsca, gdzie wielokrotnie trzeba informować o wizycie instalatora, zdarzają się gminy, które wyłączają rutery dostępowe. Jest to duże przedsięwzięcie logistyczne, ale to zadanie będzie wkrótce zakończone.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TomaszSzubiela">Następna ważna sprawa. Będąc otwartym na to, co gminy mówią o wdrożeniu, i przede wszystkim uważnie słuchając ich uwag, doszedłem do wniosku, że należy jeszcze wykorzystać dodatkowe kanały komunikacji z samorządami, a także uruchomić ponadmiarowe w stosunku do założeń projektu wsparcie w procesie wdrożenia, przed wdrożeniem, po wdrożeniu. Zadeklarowaliśmy gminom, że uruchomimy serwis, desk call center, infolinię – wiele nazw można tu wymieniać, ale tak naprawdę będzie to miejsce, gdzie gminy w razie jakichkolwiek problemów będą mogły się zgłaszać, przy czym istotne jest to, że będę chciał obsłużyć wszystkich urzędników, którzy będą mieli tego typu potrzebę, nie ograniczając się tylko i wyłącznie do lokalnych administratorów systemów gminnych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#TomaszSzubiela">Następna rzecz, którą robimy w związku z tym, żeby wyrównać poziom wiedzy na temat wdrożenia i tego, czego mogą się spodziewać urzędnicy, to przygotowanie dodatkowej instrukcji dla urzędników, która będzie się składała z trzech części. Pierwsza część dotyczy porównania stanu prawnego przed i po zmianie, żeby upewnić się, że ta wiedza na pewno trafiła w te miejsca, w które miała trafić. Druga część będzie dotyczyła kwestii łączności, bo zidentyfikowaliśmy, że jest potrzeba dodatkowej informacji. Trzecia część to są wszystkie rzeczy związane z poinformowaniem gmin, w jaki sposób mogą uzyskać wsparcie, jeśli taka potrzeba by zaistniała po wdrożeniu.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#TomaszSzubiela">Przeprowadziliśmy pierwszą fazę egzaminu, która jak większość zadań w tym projekcie budzi dużo kontrowersji. Ja podam może tylko i wyłącznie dane, bo one pokażą, jaki jest stopień przygotowania do korzystania z aplikacji, która ma być wdrażana. Egzaminy zdano łącznie 11.841 razy, z czego dotyczyły one poszczególnych komponentów systemowych. W ujęciu podmiotowym 6741 osób zdało egzamin z systemu w tzw. terminie zerowym. Dla uściślenia dodam, że te 6741 osób pochodzi z 1718 gmin, więc pozostała nam jeszcze pewna praca do wykonania, ale jak na termin zerowy jest to wynik, wydaje mi się, bardzo dobry.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#TomaszSzubiela">Chciałem jeszcze powiedzieć, jak będziemy się przygotowywali do samego momentu wdrożenia, bo oprócz tego, że na początku stycznia będziemy szykowali wsparcie w postaci infolinii, to zamierzamy przygotować – po pierwsze – listę dla gmin, na podstawie której gmina będzie mogła sama, odhaczając sobie, sprawdzić, czy jest już gotowa do tego wdrożenia, tzn. czy jest stanowisko komputerowe, czy jest łączność, czy widzi system, czy urzędnik został uwierzytelniony. W tej chwili do pracy w systemie zostało już uwierzytelnionych 90% urzędników. To będzie pierwsze zadanie tej infolinii, bo chcemy uzyskać od każdej gminy w Polsce potwierdzenie gotowości do wdrożenia.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#TomaszSzubiela">Biorąc pod uwagę te dane, widać, że być może w pierwotnie zakładanym terminie udałoby się nam to wdrożenie przeprowadzić, ale na pewno otworzylibyśmy bardzo dużo ryzyk związanych z koordynacją wszystkich uczestników tego procesu.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#TomaszSzubiela">Jeśli chodzi o kwestię rozwoju programu CEPiK 2.0, to poproszę swojego współpracownika o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ŁukaszSkowron">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Szanowni państwo, jeśli chodzi o projekt CEPiK 2.0, to obecnie Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji rozpatruje projekt nowelizacji ustawy, który dotyczy ułatwień, jeśli chodzi o dostęp do danych w CEPiK. To będzie tzw. mała nowelizacja tej ustawy. Obecnie trwają prace komitetu uzgodnieniowego przed posiedzeniem komitetu ds. cyfryzacji. Zamierzamy wprowadzać w 2016 r. kolejne usługi, np. profil kandydata na kierowcę, będzie też realizowany projekt stworzenia kart parkingowych dla niepełnosprawnych. Jeśli chodzi o sam harmonogram, który państwo otrzymaliście w materiałach, to nie ma żadnych opóźnień w realizacji poszczególnych etapów. Obecnie zakończyła się analiza trzeciego etapu, do końca grudnia po naszej stronie, czyli po stronie zamawiającego, będzie zrealizowany odbiór polegający na zweryfikowaniu dokumentacji technicznej. Reasumując, realizacja projektu CEPiK 2.0 postępuje zgodnie z założonym harmonogramem. Jeśli chodzi o kolejne usługi, które może zbyt szeroko omówiłem, to będzie dostęp kierowców do własnych danych, płacenie mandatu przez Internet, dostęp właścicieli pojazdów do danych ich pojazdów, otrzymywanie powiadomień o zbliżających się terminach i sprawdzenie szkoły jazdy przed planowanym kursem. Te usługi będą dostępne w roku 2016. I to chyba tyle, pozostałe informacje są zawarte w dokumencie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekWójcik">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechOlbryś">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w materiałach, które zostały przygotowane na posiedzenie Komisji, są szczegółowo omówione systemy policyjne, które były też relacjonowane pół roku temu, ale chciałbym zwrócić uwagę na to, co zrobiliśmy przez te pół roku, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WojciechOlbryś">Pierwszy system, System Wspomagania Dowodzenia, przeznaczony jest głównie do przekazywania informacji o sytuacji na zarządzanym terenie. Co nam się udało tutaj zrobić? Udało się nam, po pierwsze, rozszerzyć funkcjonalność SWD. W momencie kiedy policjant dokonuje sprawdzenia danego adresu, to automatycznie ma również podgląd, czy pod wskazanym adresem jest zarejestrowana broń, czyli w momencie zgłoszenia interwencji już wie, w jaki sposób może postępować i czego może się spodziewać. Przedtem nie było możliwe takie automatyczne sprawdzenie, trzeba było szukać tego w różnych systemach, a my to wprowadziliśmy właśnie głównie dla bezpieczeństwa funkcjonariuszy, którzy muszą przeprowadzić interwencję w danym miejscu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WojciechOlbryś">Drugi element, który był realizowany, związany jest z tym, że chcemy, aby był interfejs wymiany informacji pomiędzy SWD a centrum powiadamiania ratunkowego. Pierwszy etap testów już wykonaliśmy w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie i tam stwierdziliśmy pewne błędy w zakresie działania tego interfejsu, a także w zakresie możliwości przekazywania formatek pomiędzy SWD a wojewódzkim centrum powiadamiania ratunkowego. Zostały wyciągnięte wnioski i dokonane poprawki na tyle, że postanowiliśmy przeprowadzić próbnie – i to odbywa się w tej chwili – testowanie na mniejszej jednostce. Wybraliśmy jednostkę Komendy Powiatowej Policji w Wieliczce, gdzie w tej chwili w fazie testowania jest interfejs wymiany informacji pomiędzy SWD policyjnym a systemem CPR i jeżeli pojawiają się jakieś drobne błędy, to są one natychmiast usuwane. A cel jest jeden: interfejs ma być na tyle sprawny, żeby można było przejść do automatycznego przekazywania formatek pomiędzy SWD i WCPR. I to jest to, co w tej chwili się dzieje w SWD. Jeśli chodzi o inne elementy, to mówiłem o nich już przedtem, więc tym razem nie będę już o nich wspominał.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WojciechOlbryś">System radiokomunikacji DMR. System ten był współfinansowany z Funduszu Granic Zewnętrznych, dotyczył doposażenia przygranicznych jednostek w sprzęt radiokomunikacyjny i obejmował trzy zadania. Pierwsze dwa zadania przewidywały doposażenie 11 przygranicznych powiatów województwa warmińsko-mazurskiego i województwa podlaskiego w sprzęt radiokomunikacyjny. Zostało to zrealizowane, ale w ramach przetargu, który był organizowany, powstały oszczędności, i w związku z tym zostało dodane zadanie trzecie, które wiązało się z zakupem 90 sztuk radiotelefonów przewoźnych i 150 sztuk radiotelefonów noszonych dla województwa podlaskiego. To zadanie zostało zrealizowane, więc w tej chwili można powiedzieć, że system radiokomunikacyjny DMR został zrealizowany, dlatego nie będziemy już go zgłaszać następnym razem, bo to zadanie zostało wykonane.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WojciechOlbryś">Następna sieć to ogólnopolska sieć teleinformatyczna, słynne OST 112, gdzie Policja jest operatorem tego systemu. Przewidzieliśmy, że w roku 2014 wykonamy 52 przyłącza do OST 112, a ponadto utworzyliśmy strukturę w komendzie wojewódzkiej, wydział do OST 112, żeby zapewnić właściwe utrzymanie tego systemu. Struktura ta ma również odzwierciedlenie w komendach wojewódzkich, gdzie są albo pojedyncze osoby, albo zespół osób, które zajmują się sprawnym funkcjonowaniem OST 112 w sensie zapewnienia łączy i bezpośredniego utrzymania, jak również realizacji. Wśród 52 przyłączy, które zaplanowaliśmy, było 51 przyłączy do jednostek Państwowej Straży Pożarnej i jedno przyłącze do pogotowia ratunkowo-medycznego. Muszę powiedzieć, że na chwilę obecną nie wykonamy 10 przyłączy z powodów natury technicznej – wykonawcy, którzy podjęli się tych zadań, po podpisaniu umów po prostu nie przystąpili do ich realizacji i z tego powodu nie zdążymy na czas, ale przewidzieliśmy, że te 10 przyłączy, których nie zrealizujemy, plus 20 przyłączy do podstawowych jednostek powiatowej straży pożarnej wykonamy w roku 2015. Jeżeli uda się nam zrealizować te zadania, to wtedy już wszystkie jednostki PSP będą podłączone i będą działały na OST 112. W roku 2014 podłączyliśmy także główne delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, żeby współpracowały w ramach OST 112. Na rok 2015 zaplanowane jest dołączenie delegatur zamiejscowych ABW. Trzeba też powiedzieć, że na bazie OST 112 i sieci światłowodowej jest oparty również system wideokonferencji, który planujemy wykorzystać do lepszego komunikowania się w razie sytuacji kryzysowych i tutaj Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, a także wszystkie jednostki zarządzania kryzysowego będą oparte na systemie szerokopasmowym, wykorzystującym sprzęt i łącza policyjne.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#WojciechOlbryś">Następny system, który został zaprezentowany, to Krajowy System Informatyczny i tutaj mamy SIS II. Kwestia problemów, które mieliśmy, na dzień dzisiejszy wygląda w ten sposób, że przeszliśmy testy z Agencją eu-LISA – jest to organizacja europejska, która sprawdza, czy system SIS II działa i spełnia swoją rolę. Testy wypadły pozytywnie. Dało to jednocześnie możliwość przejścia na nową platformę sprzętową, dzięki czemu wypełniliśmy również to zadanie, które wynikało ze zobowiązań unijnych. Mamy w tej chwili również narodową kopię SIS II, dzięki czemu sprawdzenia są o wiele szybsze i nie trzeba dokonywać sprawdzeń w SIS II centralnym. Ta nowa platforma, na którą przeszliśmy, po pierwsze, zwiększyła wydajność i w tym momencie mamy kopię zapasową SIS II, czyli narodową, na której działamy, więc w razie gdyby nie było możliwości połączenia z schengenowskim SIS II głównym, to możemy korzystać z kopii narodowej i w ten sposób dokonywać sprawdzeń. Jednocześnie nie obciążamy centralnego SIS II i nie czekamy na odpowiedź z systemu europejskiego.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#WojciechOlbryś">Następny system w ramach KSI to jest system VIS. Właśnie po przejściu na nową platformę SIS II rozpoczęliśmy prace w zakresie przeniesienia VIS, czyli systemu wizowego, na nową platformę sprzętową. Pozwoli to na zwiększenie wydajności i szybkości działania i to jest zadanie, które zaplanowaliśmy na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#WojciechOlbryś">Jest jeszcze dosyć ważny system Vis Mail, który jest realizowany – obecnie przystąpiliśmy do drugiej fazy. Vis Mail ma na celu przygotowanie interfejsu dla Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w zakresie komunikowania się na tej zasadzie właśnie w ramach drugiej fazy Vis Mail. Związany z tym systemem harmonogram prac jest w tej chwili aktualizowany przez MSW.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#WojciechOlbryś">Kolejny system to System Teleinformatyczny Biura Sirene, tj. STBS II. Umowa na nowy STBS została podpisana, obecnie trwają prace związane z odbiorem STBS II. System ten będzie działał i będzie dawał możliwość komunikowania się Biura Sirene w zakresie sprawdzeń. Będzie on działał na nowym rozwiązaniu i na nowej platformie.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#WojciechOlbryś">I na koniec sławetny System Wspomagania Obsługi Policji. Aktualnie jesteśmy na etapie wdrożenia produkcyjnego zarówno w warstwie technicznej, jak i informacyjnej we wszystkich jednostkach Policji. To co udało się nam zrobić, to od dnia 1 stycznia będzie ujednolicona polityka rachunkowości, bo do tej pory różnie to wyglądało – wymusił to SWOP. Będzie też ujednolicona polityka bezpieczeństwa, a ponadto w roku 2015 chcemy uruchomić procedurę w zakresie kursów z obsługi SWOP, bo taki postulat otrzymaliśmy od osób, które tym zagadnieniem się zajmują. Zatem na dzień 1 stycznia prawidłowo z całym SWOP powinniśmy pracować w zakresie: kadra, płace, środki trwałe i gospodarka materiałowa. SWOP będzie elementem wspomagającym naszą pracę i obsługę Policji. Dodatkowo powołaliśmy zespół do spraw rozwoju SWOP i całość trzymamy w swoich rękach, ale korzystamy z informatyków, którzy pracowali przy SWOP, na umowę zlecenie, bo chcemy ten system rozbudować, stworzyć funkcję analityczną i cały system rozwijać.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#WojciechOlbryś">Powiem jeszcze może o tym, o czym dość głośno media mówiły w październiku, o awarii KSIP, i wyjaśnię, z czego to wynikło. Powodem awarii było uszkodzenie dwóch węzłów plastra macierzy, co sprawiło, że owa macierz w ogóle przestała być operacyjna i logiczna. To wygląda w ten sposób, że dwie karty, czyli dwie macierze zabezpieczają działanie systemu i jeżeli jedna pada, to druga przejmuje jej funkcje. Pierwszy raz, odkąd funkcjonuje, zdarzyło się tak, że padła jedna karta, za chwilę padła druga i system po prostu przestał działać. Firma, z którą mamy podpisaną umowę, dokonała wymiany tych kart, jednak z uwagi na to, że doszło do zachwiania macierzy, system przestał być operacyjny, nie można było go otworzyć. Według firmy można było szybko usunąć tę awarię, bo można było zresetować system, kolokwialnie mówiąc, ale w tym momencie utracilibyśmy zbyt dużo danych, które przez ten okres zostały zgromadzone w KSIP. W związku z powyższym została podjęta decyzja, że chcemy odzyskać dane, przez co usuwanie awarii będzie trwało dłużej. W międzyczasie przerzuciliśmy KSIP na nową platformę sprzętową, bo do takiego procesu byliśmy przygotowani, tylko że planowaliśmy to na rok 2015, pozbieraliśmy to, żeby utracić jak najmniej danych, otworzyliśmy aż do momentu, kiedy dane zostały utracone, kiedy system przestał działać i całość danych została wprowadzona. Zatem, szczerze mówiąc, KSIP też już działa na nowej platformie z dodatkowymi zabezpieczeniami. Nie oznacza to, że Policja była „ślepa”, dlatego że inne systemy, czyli SIS, system analityczny KSIP pozwalał na dokonywanie sprawdzeń, tylko wymagało to niestety kontaktu z funkcjonariuszem, który w przypadku kontrolowania danej osoby musiał ją sprawdzać w jednostce, nie odbywało się to automatycznie. W roku 2015, który niedługo się zacznie, chcemy całkowicie zakończyć ten proces, czyli nową platformę, chcemy również zrobić kopię zapasową, żeby w razie konieczności mieć możliwość przejścia na nią. Dziękuję ślicznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Czy pan minister lub ktoś z państwa chciałby jeszcze coś dodać? To wszystko? Dziękuję. Czy są pytania ze strony państwa posłów? Czy są chętni do zadania pytań? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie dopytam pana generała o jedną kwestię. Wspomniał pan o tym, że SWD jest wyposażone w funkcjonalność związaną z pokazywaniem pozwolenia na posiadanie broni. Czy inne służby, które są uprawnione do dokonywania zatrzymań, mają dostęp do tego systemu? Prawdę mówiąc, pamiętam sprawę np. Barbary Blidy, gdzie ABW dokonywała zatrzymania, ale wtedy informacji o posiadaniu broni nie miała.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechOlbryś">Panie przewodniczący, SWD to system policyjny, ABW nie ma dostępu do systemu policyjnego. Ten system wspomaga naszą pracę i dokonuje sprawdzenia automatycznie. Jeżeli inna służba chciałaby dokonać sprawdzenia, to musiałaby to zrobić w naszym systemie, w zakładce, gdzie jest pozwolenie na broń. A tutaj chodziło o szybkość i automatyczność, z tego prostego względu, że kiedy dostajemy zgłoszenie i trzeba gdzieś pojechać na wykonywanie czynności np. przeszukania, to trzeba się przygotować, trzeba sprawdzić w odpowiednich systemach, czego się można spodziewać, a dzięki SWD można posiąść wiedzę, że ktoś posiada pozwolenie na broń. W związku z powyższym przygotowanie np. do przeszukania wygląda inaczej. Kiedy policjant otrzymuje zgłoszenie i musi dokonać interwencji, automatycznie wrzuca adres do SWD i otrzymuje informację: Uwaga, osoba, która tam zamieszkuje, może posiadać pozwolenie na broń. Chodziło o tę szybkość.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekWójcik">W przypadku realizacji planowanych przez inne służby pozostaje po staremu, czyli muszą…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechOlbryś">To jest oddzielnie, a w SWD właśnie chodziło o to, że jest zgłoszenie i trzeba natychmiast mieć wiedzę, bo jak załoga jedzie na interwencję, to nie ma czasu, dlatego ten system ma pomóc zapewnić bezpieczeństwo i wybrać sposób działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekWójcik">Jasne, z pewnością jest to słuszny tok myślenia i dobre rozwiązanie. Czy są jakieś pytania? W międzyczasie żadne się nie pojawiły, więc rozumiem, że wszystko jest jasne.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarekWójcik">Panie ministrze, bardzo dziękuję za przygotowany materiał i szczegółowe zaprezentowanie harmonogramu poszczególnych działań związanych z systemem rejestrów państwowych. Myślę, że każdy z nas może się z tym zapoznać i w różnych dyskusjach, które pewnie będą się odbywały, posiłkować się tym materiałem, z którego rzeczywiście wynika to, jaki był harmonogram i jakie działania MSW podejmowało. A ja w tym kontekście mam nadzieję, że państwo wykorzystacie te najbliższe dwa miesiące – zresztą prosiłem o to z mównicy sejmowej ministra Stachańczyka – na jak największą liczbę szkoleń i spotkań z samorządami, po to żeby te 2500 samorządów dobrze przygotować do wdrożenia systemu. Jeszcze pan poseł Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławZieliński">Ja tylko chcę życzyć powodzenia i prosić, żeby wcześniej sygnalizować, jeśli terminy nie byłyby dotrzymywane, żeby nie było już tak jak ostatnio mieliśmy z ustawą, którą wczoraj głosowaliśmy. Różnie się może zdarzać, liczymy, że już nie będzie takich sytuacji, ale gdyby były, to prosimy wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekWójcik">Okoliczności były omawiane przez pana ministra Stachańczyka i mamy nadzieję, że terminy, które zostały dodatkowo uchwalone w ustawie wczoraj przyjętej przez Sejm, będą już ostateczne, biorąc pod uwagę okoliczności, o których wspominał pan minister Stachańczyk na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarekWójcik">Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TomaszSzubiela">Ja tylko dwie rzeczy. Oczywiście, panie przewodniczący, byłoby grzechem niewybaczalnym, gdyby ten czas został zmarnowany. Ten czas należy wykorzystać na takie dopieszczenie tego wdrożenia, żeby zminimalizować wszelkie ryzyko u wszystkich uczestników, i to zamierzam zrobić. Mam nadzieję, że uda mi się skutecznie to przeprowadzić.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TomaszSzubiela">I druga kwestia. Korzystając z tego, że spotykamy się w okresie przedświątecznym, chciałem wszystkim państwu życzyć miłych, spokojnych świąt, a jako że pewnie zobaczymy się po Nowym Roku, to także szczęśliwego Nowego Roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo, panu ministrowi również w imieniu Komisji, myślę, że prywatne życzenia będzie jeszcze okazja złożyć.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>