text_structure.xml 20.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam serdecznie pana ministra Piotra Stachańczyka wraz ze współpracownikami. W dzisiejszym porządku obrad mamy rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, a następnie rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Czy jest na sali przedstawiciel Senatu? Nie widzę, w związku z tym za chwilę przejdziemy do procedowania. Będę prosił pana ministra o krótkie scharakteryzowanie poprawek wniesionych do ustawy przez Senat, a następnie o przedstawienie stanowiska rządu wobec tych poprawek. Jeżeli państwo będą mieli jakieś uwagi, to po tej krótkiej charakterystyce bardzo proszę o zapisywanie się do głosu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrStachańczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o poprawki Senatu do ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego, to można je podzielić na dwie zasadnicze grupy. Zdecydowana większość tych poprawek, bo aż 17, ma charakter doprecyzowujący, legislacyjny, poprawiający brzmienie itd., natomiast poprawki piętnasta i osiemnasta dotyczą okresu przejściowego. Jak państwo pamiętają, Wysoka Komisja przyjęła półroczny okres przejściowy. Do Senatu na jedno z posiedzeń Komisji przybyli przedstawiciele związku kierowników urzędów stanu cywilnego i w wyniku dyskusji ustalono, że ten okres przejściowy oczywiście powinien być, ale nie może być to tak ogólnie zapisane, jak było w propozycji sejmowej. Kierownicy urzędów stanu cywilnego muszą precyzyjnie wiedzieć, co i jak mają wykonywać w okresie przejściowym, gdyby musieli skorzystać z tych rozwiązań. W związku z tym ministerstwo opracowało, uzgodniło tę nową propozycję dotyczącą okresu przejściowego, która jest bardzo szczegółowo rozpisana w poprawce osiemnastej. Z tym z kolei wiąże się poprawka piętnasta, wykreślająca definicję okresu przejściowego w brzmieniu przyjętym przez Wysoką Izbę.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PiotrStachańczyk">Jeśli chodzi o stanowisko rządu, to rząd co do zasady popiera wszystkie poprawki Senatu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Co do kwestii okresu przejściowego, to ja byłem wnioskodawcą poprawki, która wprowadzała ten bardzo ogólnie sformułowany przepis dotyczący sześciomiesięcznego okresu przejściowego, natomiast już podczas składania tej poprawki i w toku prac sejmowych chyba mieliśmy świadomość, że te kwestie wymagają pewnych regulacji, w związku z tym cieszę się, że samorządy i kierownicy urzędów stanu cywilnego byli w kontakcie z ministerstwem i udało się wypracować formułę, która umożliwi znacznie łatwiejsze stosowanie okresu ochronnego w praktyce. W związku z tym myślę, że intencja Wysokiej Izby również została zachowana. Najważniejsze jest to, żeby przez te sześć miesięcy można było stosować obecnie funkcjonujący system.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do rozpatrywania poprawek. Bardzo proszę pana mecenasa o zaopiniowanie poprawek, ale też pewnie wskazanie dotyczące ewentualnej łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SławomirOsuch">W naszej ocenie poprawki od pierwszej do szóstej, ósma, dziesiąta i szesnasta mają charakter redakcyjno-legislacyjny. Nie mamy do nich zastrzeżeń i jeśli taka będzie wola Komisji, to sugerujemy głosować i rozpatrywać je łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Przychylam się do tej propozycji. Czy są inne zdania, inne wnioski? Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym procedujemy poprawki od pierwszej do szóstej. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrStachańczyk">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">W takim razie proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawek. Czy są inne stanowiska? Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym poprawki od pierwszej do szóstej zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekWójcik">Poprawka siódma – panie ministrze, bardzo proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SławomirOsuch">Jeszcze ósma, dziesiąta i szesnasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Aha, ósma, dziesiąta…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SławomirOsuch">I szesnasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekWójcik">W takim razie proszę o stanowisko w sprawie poprawek ósmej, dziesiątej i szesnastej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrStachańczyk">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekWójcik">W takim razie proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawek. Czy są inne głosy? Nie widzę, w związku z czym poprawki ósma, dziesiąta i szesnasta również zostały przyjęte przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki siódmej. Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SławomirOsuch">W naszej ocenie te poprawki są merytoryczne. One pozbawiają kierownika urzędu stanu cywilnego tzw. luzu decyzyjnego, ale wpisują się też w filozofię poprawek dziewiątej, dwunastej i czternastej. Stąd sugestia, żeby rozpatrzyć je łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekWójcik">Siódma, dziewiąta, dwunasta i czternasta – proszę rząd o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrStachańczyk">Popieramy te poprawki. Zakładamy, że w demokratycznym państwie nie może być tak, że kierownik urzędu ma takie stwierdzenie: „może wydać”, bez wskazania przesłanek, kiedy może, a kiedy nie może – po prostu wydaje na wniosek zainteresowanej strony określony w ustawie dokument, dlatego popieramy te poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, dziękuję, więc za chwilę rozpatrzymy poprawkę siódmą, dziewiątą, dwunastą i czternastą. Czy są jakieś inne głosy w sprawie wymienionych przeze mnie poprawek? Nie widzę zgłoszeń, w związku z czym proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki siódmej, dziewiątej, dwunastej i czternastej. Nie słyszę uwag, stąd poprawki zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki jedenastej. Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SławomirOsuch">W naszej ocenie to też jest poprawka merytoryczna i należy ją rozpatrywać razem z poprawką siedemnastą i dziewiętnastą, czyli z przepisami, które przewidują okres przejściowy w kwestii wizerunku, jaki jest zawieszony na łańcuchu, na szyi kierownika urzędu stanu cywilnego podczas udzielania ślubów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekWójcik">Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PiotrStachańczyk">Popieramy te poprawki i nomenklaturę pojęciową, którą one wprowadzają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, w takim razie proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki jedenastej, siedemnastej i dziewiętnastej. Czy są inne głosy w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym poprawki jedenasta, siedemnasta i dziewiętnasta zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki trzynastej – proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SławomirOsuch">Nie mamy zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekWójcik">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PiotrStachańczyk">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">W takim razie proponuję przyjęcie poprawki trzynastej. Czy są inne głosy? Nie słyszę, poprawka trzynasta została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekWójcik">Poprawkę czternastą rozpatrzyliśmy, przechodzimy do poprawki piętnastej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SławomirOsuch">Można ją rozpatrywać łącznie z osiemnastą – to jest ten przepis przejściowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekWójcik">Tak jest. Panie ministrze, rozumiem, że pan już zajął stanowisko w tej sprawie. W takim razie proponuję przyjęcie poprawki piętnastej i osiemnastej. Czy są inne głosy? Nie widzę zgłoszeń, w związku z czym poprawka piętnasta i osiemnasta zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję. Czy coś nam jeszcze zostało? Już nic, to wszystko.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MarekWójcik">W takim razie zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu odnośnie do ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowało opinię, z której wynika, iż poprawki są zgodne z prawem UE.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Czy są kandydaci na posła sprawozdawcę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MirosławPawlak">Zgłaszam pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo, podejmę się tej roli. Czy są inni kandydaci? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję za zaufanie i obdarzenie mnie funkcją posła sprawozdawcy tej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do punktu drugiego, tj. ustawy o komisjach lekarskich. Czy jest na sali przedstawiciel Senatu? Nie widzę, w związku z czym proponuję, tak jak podczas rozpatrywania punktu pierwszego, aby pan minister krótko scharakteryzował poprawki i zajął wobec nich stanowisko. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PiotrStachańczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak jak poprzednio, naszym zdaniem poprawki Senatu w zdecydowanej większości mają charakter redakcyjno-legislacyjno-uszczegóławiający. Poprawką, która nieco może od nich odbiega, jest poprawka trzecia, która po konsultacjach z Ministerstwem Finansów nieco inaczej, bo w sposób bardziej czytelny, jak myślę, rozwiązuje problem, który się pojawiał w trakcie prac Komisji nad tą ustawą. Wtedy Ministerstwo Finansów wahało się: zmienić, nie zmienić, wreszcie zmieniło, dzięki czemu znacznie czytelniej opisane zostały regulacje dotyczące pracowników kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego. Tę poprawkę zakwalifikowałbym jako realnie merytoryczną. Być może w opinii BL niektóre też są merytoryczne, ale ich istotą było jedynie redakcyjno-legislacyjne poprawienie brzmienia tego, co Wysoka Izba przyjęła. Jeżeli chodzi o stanowisko rządu, to my popieramy wszystkie poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekWójcik">Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SławomirOsuch">Nie mamy zastrzeżeń do poprawek, które też byśmy sklasyfikowali jako legislacyjno-redakcyjne – są to poprawki pierwsza, czwarta, szósta i siódma oraz od dziesiątej do czternastej. One nie budzą naszych zastrzeżeń, w naszej ocenie mają charakter legislacyjno-redakcyjny i tu też sugestia, żeby ewentualnie rozpatrzyć je łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. W takim razie przychylam się do tej propozycji, proponuję łączne rozpatrzenie poprawki pierwszej, czwartej, szóstej, siódmej i od dziesiątej do czternastej. Rozumiem, że stanowisko rządu wobec tych poprawek jest pozytywne. Czy są inne opinie? Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym proponuję przyjęcie wymienionych przeze mnie poprawek. Czy są inne głosy w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym poprawki zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję. Dziękuję, przechodzimy do poprawki drugiej. Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SławomirOsuch">Chcemy wskazać Komisji, że doprecyzowanie tej kategorii podmiotów, czyli strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej, zostało już dokonane w art. 1, który określa zakres przedmiotowy i podmiotowy całej ustawy, dlatego powtarzanie tego w art. 2 wydaje się już zbędne. Stąd też mamy negatywne stanowisko wobec poprawki drugiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Proszę pana ministra o zajęcie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PiotrStachańczyk">Po wysłuchaniu opinii pana mecenasa przychylam się do stanowiska BL i proponuję poprawkę odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, w takim razie proponuję odrzucenie poprawki drugiej. Czy są inne wnioski? Nie widzę, zatem poprawka druga została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MarekWójcik">Poprawka trzecia. Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SławomirOsuch">Nie mamy zastrzeżeń, rzeczywiście jest to poprawka merytoryczna. Kwestia pracowników Ministerstwa Finansów sprawiała nam niesamowite problemy podczas prac podkomisji, a teraz naszym zdaniem jest to rzeczywiście poukładane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, w związku z tym proponuję przyjęcie poprawki trzeciej. Czy są inne wnioski? Nie widzę zgłoszeń, poprawka trzecia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MarekWójcik">Poprawkę czwartą rozpatrzyliśmy, przechodzimy do poprawki piątej. Panie mecenasie, proszę o stanowisko w sprawie poprawki piątej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SławomirOsuch">Jest to poprawka merytoryczna; nie budzi naszych zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekWójcik">Rozumiem, że rząd przychyla się do poprawki. W takim razie proponuję pozytywne zaopiniowanie poprawki piątej. Czy są inne wnioski? Nie widzę zgłoszeń, poprawka piąta została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarekWójcik">Poprawkę szóstą i siódmą rozpatrzyliśmy, przechodzimy do rozpatrzenia poprawki ósmej. Panie mecenasie, czy ma pan uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SławomirOsuch">Generalnie nie budzi ona naszych zastrzeżeń. Tu chodzi o domknięcie elementu treściowego upoważnienia ustawowego, czyli wytycznych, natomiast czy będzie, czy nie będzie to rodziło problemów przy wykonywaniu aktu wykonawczego to już jest kwestia organu, który jest wnioskodawcą i który będzie wykonywał to rozporządzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MarekWójcik">Rozumiem. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PiotrStachańczyk">Wcześniej nie patrzyliśmy na to pod takim kątem, o którym mówił pan mecenas, tj. możliwości wydania tego aktu. Propozycja senacka, wykreślająca słowa „w szczególności”, może jednak ograniczyć możliwość wydania tego aktu w pełnej treści, bo wtedy pojawia się tylko jedyna wytyczna, potrzeba zawarcia w nim informacji takich i takich, a wariant „w szczególności” powoduje, że w tym rozporządzeniu mogą też być zawarte inne informacje. W związku z tym po spojrzeniu na to z takiego punktu widzenia, o jakim mówił pan mecenas, proponowałbym tę poprawkę odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, w takim razie bardzo dziękuję, panie mecenasie, za czujność. W tej sytuacji ja również proponuję negatywne zaopiniowanie poprawki ósmej. Czy są inne wnioski w tej sprawie? Nie widzę, zatem poprawka ósma została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dziewiątej. Panie mecenasie, proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SławomirOsuch">Kwestia formalna: poprawkę dziewiątą należy rozpatrywać łącznie z piętnastą i szesnastą. Jest tu propozycja zastąpienia brzmienia fakultatywnego, że komisja może za zgodą funkcjonariusza skierować go na obserwację w podmiocie leczniczym, Senat natomiast proponuje brzmienie obligatoryjne: komisja kieruje. W naszej ocenie – i to też konsultowaliśmy z naszymi językoznawcami – zarówno brzmienie, które jest zawarte obecnie w ustawie, fakultatywne, jak i propozycja Senatu dają jednakowe rozumienie tego przepisu: że warunkiem koniecznym, niezbędnym, skierowania funkcjonariusza na badania, obserwację zawsze jest jego zgoda. Wynika to też z niektórych przepisów, które zostały zawarte choćby w ustawie o ABW czy innych, gdzie jest to dokonywane, stąd też w naszej ocenie ta poprawka nie wnosi nowej jakości do ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MarekWójcik">Panie ministrze, proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PiotrStachańczyk">Skoro nie wnosi nowej jakości i jest poprawką dla poprawki, proponuję ją odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Rozumiem, że procedujemy łącznie poprawkę dziewiątą, piętnastą i szesnastą, tak? Zgodnie z wnioskiem pana mecenasa możemy rozpatrzyć te trzy poprawki łącznie. W takim razie proponuję negatywne zaopiniowanie poprawek dziewiątej, piętnastej i szesnastej. Czy są inne wnioski? Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym poprawki dziewiąta, piętnasta i szesnasta zostały zaopiniowane negatywnie. Pozostałe poprawki wniesione do projektu ustawy o komisjach lekarskich już rozpatrzyliśmy. Przepraszam, trzynasta i czternasta? Były w bloku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SławomirOsuch">Były w bloku przy pierwszej – od 10 do 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Również w tym przypadku wpłynęła do mnie opinia MSZ stwierdzająca zgodność z prawem UE.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Chciałbym zaproponować pana posła Szymańskiego, który prowadził prace nad tą ustawą w Sejmie. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#TomaszSzymański">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, pan poseł wyraził zgodę. Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń, w związku z czym pan poseł Szymański został sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MarekWójcik">Na tym wyczerpaliśmy porządek tego posiedzenia. Dziękuję bardzo, dziękuję panu ministrowi i wszystkim państwu, a członkom Komisji przypominam, że mamy dzisiaj jeszcze kolejne posiedzenia związane z ratyfikacjami, w związku z czym bardzo proszę o obecność. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>