text_structure.xml 9.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Dzisiejsze posiedzenie poświęcone jest pierwszemu czytaniu komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz ustawy o ochronie przyrody, druk nr 341. Uzasadnia pan poseł, przewodniczący Konstanty Miodowicz.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Witam bardzo serdecznie pana ministra. Przede wszystkim witam organizacje.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KonstantyMiodowicz">Szanowni panowie przewodniczący, panowie ministrowie, panie i panowie posłowie. Prezentowany projekt opublikowany w druku sejmowym nr 341 jest reakcją na stan rzeczy wywołany dokonanymi w ubiegłym roku przekształceniami zapisu art. 12 ust. 9 ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. Stanowił on, że „opłaty pobierane za wstęp do parku narodowego w wysokości 15% wpływów za każdy kwartał przeznacza się na dofinansowanie działalności ratowniczej specjalistycznych organizacji ratowniczych działających na terenie danego parku narodowego”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KonstantyMiodowicz">Nowe wersje przytoczonego przepisu wprowadziły odpowiednio – ustawa o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach, w art. 49 pkt 1 z odwołaniem się do art. 17 ust. 4 oraz ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody, art.1 pkt 7 lit. b). Niestety, w interesującym nas zakresie cytowane regulacje stanowią dwa odmienne rozwiązania. Obowiązujące obecnie, tzn. od 1 stycznia 2012 r., brzmienie art. 12 ust. 9 ustawy o ochronie przyrody pozostaje w kolizji z treścią art. 17 ust. 4 ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach. Daje to efekt godnej ubolewania niespójności formalnej w systemie prawa odsłaniającej naruszenie zasad poprawnej legislacji, ale nie tylko. Skutki opisanego dualizmu mogą się konkretyzować kontrowersjami natury finansowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KonstantyMiodowicz">Położenie kresu takiej, przyznacie państwo, co najmniej kłopotliwej sytuacji jest celem proponowanej obecnie korekty nowelizacyjnej. Przypomnijmy w tym miejscu, że w stosunku do pierwotnej wersji art. 12 ust. 9 ustawy o ochronie przyrody jego obecne brzmienie zawęża powinności finansowe parków narodowych na rzecz działalności ratowniczej. Z kolei ustawa o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach znacząco je rozszerza. Intencją wnioskodawców jest wyeliminowanie tych różnic na drodze dokładnego określenia zakresu przedmiotowego opłat pobieranych przez parki narodowe, z tytułu których piętnastoprocentowy odpis przekazywany jest służbom ratowniczym. To właśnie ta sprawa budziła szereg wątpliwości będących m.in. rezultatem różnego jej rozumienia. Bez wątpienia zachodzi potrzeba dokonania rozstrzygnięcia czytelnego, roztropnie wyważającego racje zainteresowanych podniesionym problemem stron.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KonstantyMiodowicz">Szanowni państwo, rozpatrywany projekt ustawy liczy 3 artykuły. Zaopatrzono go w dwustronicowe uzasadnienie. Projekt przygotowany w trybie przewidzianym art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, z uwzględnieniem wymogów określonych w art. 39 ust. 2 tegoż regulaminu. W jego przygotowaniu znaczącą rolę odegrało Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu. Treść projektu po jego opublikowaniu poddano konsultacjom na szczeblu przewodniczących Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Środowiska w osobie pana ministra Zaleskiego, dyrekcji zainteresowanych parków narodowych oraz organizacji ratowniczych. W ich trakcie dokonano stosownych uzgodnień pozwalających na zaproponowanie dwóch poprawek optymalizujących zapisy projektu ustawy. Pierwsza poprawka dotycząca art. 1 sugeruje nadanie mu następującej postaci: „W ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, art. 17 ust. 4 otrzymuje brzmienie: Opłaty za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary, o których mowa w art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, przekazuje się w wysokości 15% wpływów pomniejszone o należny podatek od towarów i usług za każdy kwartał podmiotom uprawnionym do wykonywania ratownictwa górskiego na obszarze, na którym znajduje się określony park narodowy, z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań w zakresie ratownictwa górskiego nieobjętych umową, o której mowa w ust. 1” Przypomnę, że ust. 1 cytowanego artykułu mówi o finansowaniu z budżetu państwa zadań zakontraktowanych umową przez ministra spraw wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KonstantyMiodowicz">Druga z poprawek, dotycząca art. 2 projektu, jest konsekwencją rozwiązania proponowanego w poprawce 1, eliminując dublowanie się tych samych regulacji w dwóch różnych ustawach. Brzmi ona: „W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w art. 12 uchyla się ust. 9.”</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KonstantyMiodowicz">Przyjęcie analizowanych regulacji wraz z przedstawionymi zmianami, co uprzejmie rekomenduję Wysokim Komisjom, wpłynie na podniesienie możliwości wykonywania zadań ratowniczych. Specjalistyczne służby ratownicze wspierają dyrekcje położonych na terenach górskich parków narodowych w realizacji przypisanego im ustawowo obowiązku uczestniczenia w zapewnieniu warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, tzn. na obszarach wzmożonego ryzyka wypadkowego. To właśnie stanowi o znaczeniu omawianej inicjatywy legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KonstantyMiodowicz">Bardzo dziękuję za uwagę. Pozostaję do dyspozycji, gdyby przedstawione treści wywoływały pytania lub wątpliwości. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Z prezydium Komisji i przedstawicielami klubów parlamentarnych doszliśmy do wniosku, że należy powołać podkomisję, mimo że jest to prosty projekt, zawiera tylko dwie poprawki. Uważam jednak, że jest to uczciwe rozwiązanie dla wszystkich państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekBiernacki">Na razie trwa jeszcze pierwsze czytanie. Proszę o stanowisko rządu, później o pytania ze strony państwa posłów. Następnie powołamy podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławRakoczy">Z tego, co wiem, nie ma jeszcze ostatecznego stanowiska rządu w tej sprawie, natomiast resort spraw wewnętrznych wspólnie z resortem środowiska osiągnęły pewien konsensus zgodny z oczekiwaniami służb ratowniczych i parków narodowych. Myślę, że przede wszystkim powinni się wypowiedzieć ich przedstawiciele, bo to ich dotyczy. Jesteśmy tu w dziwnej sytuacji, ponieważ z jednej strony rozumiemy potrzeby parków narodowych, a z drugiej strony widzimy mizerię finansową służb ratowniczych. Nie trzeba tu jednak wywoływać żadnego sztucznego konfliktu czy nieporozumień. Można tu osiągnąć konsensus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi lub pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę. Sugeruję, aby dyskusję skumulować w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekBiernacki">Nie było wniosku o wysłuchanie publiczne. Zamykam pierwsze czytanie. Proponuję powołanie podkomisji w składzie jedenastoosobowym – 5 osób z Platformy, 2 osoby z PiS, po 1 osobie z SLD, PSL, Ruchu Palikota i Solidarnej Polski. Intencją naszą jest, aby każde ugrupowanie, każdy klub miał swoją reprezentację w pracach podkomisji i dlatego tego typu skład podkomisji proponujemy. Jest zgoda? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekBiernacki">Proponuję ze strony Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej powołać panów posłów: Marka Wójcika, Piotra Van der Coghena, Konstantego Miodowicza, Romana Kaczora i pana prezydenta Józefa Lassotę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MarekBiernacki">Proszę o zgłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyPolaczek">Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość zgłasza do podkomisji panią poseł Annę Paluch oraz pana posła Bogdana Rzońcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Klub SLD zgłosił przedtem panią poseł Stanisławę Prządkę. Proszę bardzo, kto jeszcze? PSL proponuje posła Marka Gosa, Ruch Palikota proponuje pana posła Henryka Kmiecika, a Klub Solidarna Polska pana posła Jerzego Rębka.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Podkomisja ukonstytuuje się po posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarekBiernacki">Dziękuję zaproszonym gościom. Wiem, że przyjechaliście panowie specjalnie – i reprezentanci organizacji ratunkowych, i przedstawiciele parków, ale tak będzie zdecydowanie lepiej i korzystniej dla nas wszystkich, jeżeli praca skumuluje się tam, gdzie powinna, czyli w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MarekBiernacki">Panów ministrów gościć to, jak zwykle, wielka przyjemność. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>