text_structure.xml
64 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dzień dobry państwu. Proszę o zajmowanie miejsc i wyciszenie rozmów. Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji. Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie. Witam państwa posłów i wszystkich zaproszonych gości. Przede wszystkim, chcę przywitać nowych członków Komisji, którzy są po raz pierwszy na dzisiejszym posiedzeniu naszej Komisji. Witam panią poseł Katarzynę Mrzygłocką, pana posła Piotra Łukasza Babiarza, pana posła Przemysława Czarneckiego, pana posła Piotra Króla i pana posła Jerzego Sądela. Witam bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejOrzechowski">W porządku dziennym posiedzenia Komisji mamy dwa punkty. Pierwszy to uzupełnienie składu prezydium Komisji. Drugi to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. (druk nr 2445) wraz z Analizą NIK. Część budżetowa 17 – Administracja publiczna. Część budżetowa 26 – Łączność. Część budżetowa 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 750 – Administracja publiczna. Taki jest proponowany porządek obrad posiedzenia Komisji. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny posiedzenia Komisji. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę i nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejOrzechowski">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego posiedzenia Komisji. Punkt pierwszy. Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, dotychczasowa przewodnicząca Komisji, poseł Julia Pitera, uzyskała mandat posła do Parlamentu Europejskiego w wyborach przeprowadzonych w dniu 24 maja 2014 r. Postanowieniem z dnia 27 maja 2014 r. marszałek Sejmu stwierdziła wygaśnięcie mandatu pani poseł Julii Pitery. Na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji pożegnaliśmy panią przewodniczącą. Wybór jest jednoznaczny z zakończeniem pełnienia funkcji przewodniczącej Komisji. Dlatego, zgodnie z przyjętym porządkiem, przystępujemy do wyboru nowego przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejOrzechowski">Przypominam, że Komisja na podstawie art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i policzenie głosów przez sekretarzy Komisji. Głosowanie przeprowadzimy według zasady: kto jest „za”, kto jest „przeciw”, kto się wstrzymał od głosu. Wybór zostanie dokonany, jeżeli kandydat na daną funkcję uzyska zwykłą większość głosów, tzn. więcej głosów za niż przeciw. Głosy wstrzymujące się nie będą brane pod uwagę. W przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów, uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów spowoduje jego wybór na przewodniczącego Komisji. Głosowanie na pozostałe kandydatury stanie się bezprzedmiotowe.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejOrzechowski">Czy powyższe zasady głosowania i wynikające z nich konsekwencje są jasne dla wszystkich posłów-członków Komisji? Dziękuję, nikt nie zgłasza wątpliwości. Zatem przystępujemy do zgłaszania kandydatów. Pani poseł Mrzygłocka.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Wysoko Komisjo, chcę zgłosić kandydaturę pana Andrzeja Orzechowskiego na przewodniczącego Komisji Administracji i Cyfryzacji. Kandydatura pana przewodniczącego jest bardzo uzasadniona, dotychczas prowadził on nasze obrady w imieniu pani Julii Pitery, której mandat wygasł.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję. Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Wypada teraz zadać pytanie: czy kandydat się zgadza? Tak, oczywiście, wyrażam zgodę. Czy są jeszcze inne kandydatury? Zamykam listę. Teraz chcę przejść do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku o wybór na przewodniczącego Komisji posła Andrzeja Orzechowskiego? Kto jest „za”? Dziękuję bardzo. Kto jest „przeciw”? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrażynaKućmierowska">Dwanaście głosów „za”, czyli jednogłośnie. Brak głosów „przeciw” i wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejOrzechowski">Informuję, że Komisja wybrała przewodniczącego. „Za” było 12 głosów. Bardzo dziękuję za wybór i za jednomyślność. Zgodnie z rotą ślubowania poselskiego, postaram się prowadzić tę Komisję najlepiej jak potrafię. Bardzo dziękuję za zaufanie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejOrzechowski">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, w związku z wyborem mojej osoby na przewodniczącego, pojawił się wakat na stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji. W związku z tym przechodzimy do wyboru wiceprzewodniczącego Komisji. Zasady wyboru są takie same, jak przy wyborze przewodniczącego Komisji. Myślę, że nie trzeba powtarzać formułki. Czy te zasady i konsekwencje są dla wszystkich państwa posłów jasne? Dziękuję. Jeśli nikt nie zgłasza wątpliwości, to przechodzimy do zgłaszania kandydatów.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejOrzechowski">Jako przewodniczący, chcę zgłosić kandydaturę pani poseł Katarzyny Mrzygłockiej na wiceprzewodniczącą Komisji. Pani poseł jest długoletnią posłanką z dużym doświadczeniem i bardzo się przyda w prezydium Komisji. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję. Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Zamykam listę. Przechodzimy do głosowania za wyborem pani Katarzyny Mrzygłockiej na wiceprzewodniczącą Komisji Administracji i Cyfryzacji. Kto z państwa posłów jest za tym wyborem? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GrażynaKućmierowska">Czternaście głosów „za”. Brak sprzeciwu i brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejOrzechowski">Czternaście głosów „za”. Nie było głosów przeciwnych ani wstrzymujących się. Informuję, że Komisja wybrała panią poseł Katarzynę Mrzygłocką na wiceprzewodniczącą Komisji Administracji i Cyfryzacji. Gratuluję bardzo serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejOrzechowski">W takim razie punkt pierwszy mamy za sobą. Przechodzimy do punktu drugiego - rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. wraz z analizą NIK. O zreferowanie poszczególnych punktów będę prosił przedstawiciela Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, następnie koreferat wygłosi poseł Jacek Brzezinka, którego wcześniej prosiłem o to, by przygotował koreferaty do wszystkich części. Następnie o zabranie głosu poproszę przedstawicieli NIK. Przechodzimy do części, która jest w pierwszej kolejności, czyli do części 17 – Administracja publiczna. O zabranie głosu poproszę przedstawiciela MAiC. Rozumiem, że będzie to pani minister. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MałgorzataOlszewska">Dziękuję bardzo. Jeżeli państwo pozwolą, na wstępie chciałabym pogratulować wyboru pana posła na przewodniczącego i pani poseł na wiceprzewodniczącą. Jest to dla nas bardzo ważna Komisja, ponieważ współpracujemy już z państwem od dłuższego czasu. Z racji spraw, którymi zajmuje się resort, jest to dla nas absolutnie najważniejsza Komisja.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MałgorzataOlszewska">Przechodząc do punktu posiedzenia Komisji w zakresie części 17 – Administracja publiczna, informuję, że dochody i wydatki budżetu państwa realizowane były zarówno przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, jak i przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Chcę podkreślić tylko niektóre z wielkości dochodów i wydatków realizowanych w 2013 r. Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację z tego zakresu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MałgorzataOlszewska">Dochody były zaplanowane w ustawie budżetowej na 970.000 zł. Zostały wykonane w nadmiarze w wysokości 1422 tys. zł. Dochody były realizowane głównie przez GUGiK oraz w znaczącej części przez ministerstwo. Wyższe wykonanie wynika przede wszystkim z tytułu zapłaconych kar za nieprawidłową realizację umów w ramach projektów realizowanych w ministerstwie oraz płatności wykorzystywanych przez beneficjentów niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystywaniem z naruszeniem procedur.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MałgorzataOlszewska">Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 251.136 tys. zł – stanowi to prawie 90% wykonania planu po zmianach. Wydatki w ramach budżetu państwa zrealizowano w wysokości 50.841 tys. zł. W ramach tych wydatków finansowane były przede wszystkim prace geodezyjne i kartograficzne. W skrócie przedstawię, czego dotyczyły prace. Otóż głównie dotyczyły prowadzenia państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych grawimetrycznych i magnetycznych, prowadzeniem kartograficznych opracowań tematycznych i specjalnych, prowadzeniem państwowego rejestru nazw geograficznych. Również związane to było z prowadzeniem baz danych zobrazowań lotniczych i satelitarnych, udziałem w pracach związanych z generalizacją danych powiatowych systemów geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, prowadzenia baz danych i systemu zarządzania państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziału terytorialnego kraju. Również w ramach wydatku finansowano koszty obsługi Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, koszty udziałów w komisjach, czyli Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej, Komisji Heraldycznej, Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych, a także koszty związane z bieżącą działalnością ministerstwa oraz GUGiK.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MałgorzataOlszewska">W ramach wydatków również została przekazana dotacja na sfinansowanie działalności Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań Polskiego Czerwonego Krzyża, przewidzianego w konwencjach międzynarodowych o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojny.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MałgorzataOlszewska">Na realizację projektów finansowanych z udziałem środków UE wydano 200.295 tys. zł. Jest to 91% planu po zmianach. Środki wydatkowane były głownie przez ministerstwo w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji rządowej. Wydatkowano również w ramach projektów systemowych, które realizowane są we współpracy z uczelniami. Projekty dotyczyły realizacji 147 projektów konkursowych oraz trzech projektów systemowych. W ramach projektów systemowych, które realizowane były we współpracy z uczelniami, zorganizowano szkolenia i studia podyplomowe dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, opracowano system wsparcia doradczo-eksperckiego służącego modernizacji procesów zarządzania.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#MałgorzataOlszewska">GUGiK zrealizował projekty w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2009–2014. W ramach programów POIG realizowane były następujące zadania. W projekcie TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia rejestrów adresowych – Etap I, przygotowano i zaktualizowano bazy danych ewidencji miejscowości ulic i adresów. Rozbudowano system zarządzana państwowym rejestrem granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnego kraju. W projekcie GEOPORTAL 2 rozbudowano infrastrukturę sieciową systemu GEOPORTAL. W projekcie Georeferencyjna Baza Danych Obiektów Topograficznych wraz z krajowym systemem zarządzania, opracowano i zaktualizowano bazę danych obiektów topograficznych. W projekcie Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami m.in. wykonano lotniczy skaning laserowy – jest to jedno z ważniejszych zadań dla tego systemu. W projekcie Budowa Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach – Faza I, przystąpiono do opracowania studium wykonalności i zakupienia sprzętu na potrzeby realizacji projektu. Projekt wszedł już w fazę realizacyjną, jeżeli chodzi o zbudowanie systemu, który ma przede wszystkim umożliwić komunikację, wymianę informacji, a także zebranie w jednym miejscu wszystkich danych o nieruchomościach. Faza I jest już rozpoczęta, kolejne są planowane w najbliższych latach.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#MałgorzataOlszewska">W ramach Mechanizmu Finansowego EOG rozpoczęto realizację projektu Model bazy danych przestrzennych dotyczących środowiska przyrodniczego wraz z systemem zarządzania w aspekcie kartograficznych opracowań tematycznych. Poniesiono wydatki związane przede wszystkim z systemem identyfikacji wizualnej projektu.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#MałgorzataOlszewska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając powyższą informację, uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. w części 17 – Administracja publiczna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję za skomasowaną informację. Bardzo proszę pana posła Brzezinkę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję panie przewodniczący. Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeśli chodzi o moją wypowiedź odnośnie do wykonania budżetu państwa w części 17 – Administracja publiczna, której dysponentem jest minister administracji i cyfryzacji, to pozwolę sobie podzielić się kilkoma uwagami odnośnie do realizacji tej części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JacekBrzezinka">Po pierwsze, jeśli chodzi o dochody, to dochody budżetu państwa w tej części zostały zrealizowane w kwocie 1421 tys. zł, co stanowi blisko 150% wysokości zaplanowanej w ustawie budżetowej. Wyższa realizacja planu wynika z uzyskania wyższych niż planowano dochodów, m.in. z grzywien, kar pieniężnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych oraz wpływów z kar umownych nieterminowo zrealizowanych i wpływów z różnych dochodów z GUGiK.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JacekBrzezinka">Mając na uwadze źródło ponadplanowych dochodów – w których naturalnie wpisana jest pewna trudność ich zaplanowania – w mojej ocenie, nie jest to kwestia, która powinna budzić jakieś szczególne wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JacekBrzezinka">Jeśli chodzi o wydatki części 17, to zostały one zrealizowane w wysokości 80,2% planu po zmianach. Na mniejszą realizację niż planowano wydatków budżetu państwa miały wpływ trzy konkretne czynniki. Po pierwsze, były to oszczędności w realizacji wydatków bieżących – one stanowią największą grupę wydatków w tej części budżetu państwa, a jest to blisko 60% . Ponadto były mniejsze wydatki majątkowe. Nie zostały wykorzystane środki zaplanowane na modernizację siedziby ministerstwa, a jest to kwota blisko 5400 tys. zł. Po trzecie, na poziomie 74% planu zostały wykorzystane środki przeznaczone na współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JacekBrzezinka">Z informacji, którą otrzymaliśmy od NIK, czytamy, że niepełne wykonanie wydatków w tym zakresie współfinansowania projektów z udziałem środków unijnych, wynikało z przyczyn leżących – przede wszystkich – po stronie beneficjentów, którym z uwagi na dokonywane przez nich aktualizacje harmonogramów płatności, przekazywano niższe niż planowane kwoty dotacji – myślę, że jest to istotna informacja.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#JacekBrzezinka">Pani minister już wspomniała, że w ramach wydatków sfinansowana została dotacja, która jest przeznaczona na działalność Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań Polskiego Czerwonego Krzyża.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#JacekBrzezinka">Jeśli chodzi o przeciętne zatrudnienie w 2013 r., to wyniosło w części 17 – 294 osoby i było wyższe w stosunku do roku poprzedniego o 39 osób. W głównej mierze wzrost dotyczy MAiC i był spowodowany kontynuacją w ub. r. procesu tworzenia ministerstwa. Wydaje się on w pełni uzasadniony.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#JacekBrzezinka">Jeśli chodzi o wydatki budżetu środków europejskich, to zostały one zrealizowane w wysokości 94,6% planu. Należy zwrócić uwagę, że w ciągu roku plan uległ istotnym zmianom. Nastąpiło zwiększenie o ponad 59.000 tys. zł - głównie są to środki z rezerwy celowej, poz. 98 - i jednocześnie zmniejszenie o ponad 52.400 tys. zł z uwagi na przeniesienie części środków do części 27, czyli Informatyzacja. Powody mniejszego wykorzystania w stosunku do planów wskazanych w informacji, którą otrzymaliśmy, wydatków budżetów środków europejskich są różne, np. późniejsze niż planowane zawarcie umów, oszczędności w wyniku przeprowadzonych postępowań na udzielenie zamówień publicznych, postępowanie odwoławcze w ramach procedur na udzielenie zamówień publicznych oraz polityka oszczędnościowa ministerstwa. Wydaje się, że to dość jasno tłumaczy tę sytuację, jednak ze swojej strony chcę zadać pytanie – również mam na uwadze to, o czym mówiłem wcześniej, czyli wykorzystanie na podobnym poziomie środków na współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych. Otóż, czy niższe wykonanie nie zagraża realizacji projektów, które są finansowane środkami europejskimi?</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#JacekBrzezinka">Ponadto, w ubiegłym roku minister administracji i cyfryzacji był koordynatorem dwóch wieloletnich programów. Pierwszy z nich to Narodowy program przebudowy dróg lokalnych. Etap II, na realizację którego w 2013 r. zaplanowano w rezerwie celowej kwotę 500.000 tys. zł, a wydatkowano ponad 99,5% tych środków, czyli 497.682 tys. zł. Na podstawie zawartych umów jednostki samorządu terytorialnego zrealizowały 632 zadania, które związane były z budową, przebudową lub remontem dróg lokalnych.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#JacekBrzezinka">Drugi wieloletni program to Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy. Etap IV 2012–2015. Jego celem jest uporządkowanie i zagospodarowanie terenu wokół Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, rozwój działalności edukacyjnej, poprawa dostępności komunikacyjnej i atrakcyjności turystycznej. Na realizację celów programu w 2013 r. zaplanowano 9.840 tys. zł, środki te zostały wydatkowane przeszło w 99% .</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#JacekBrzezinka">Jeśli chodzi o rezerwy, to w tym punkcie omawiamy rezerwy ujęte w części 83 budżetu państwa pozycje 4, 9, 14 i 29. W pierwszej z nich zaplanowano środki w wysokości 1.237.834 tys. zł na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Rezerwa została rozdysponowana w ponad 97,6% . W przeważającej części środki te zostały przeznaczone na działania związane z ochroną przeciwpowodziową i usuwaniem szkód powodziowych, obejmujące m.in. odbudowę infrastruktury komunalnej, infrastruktury przeciwpowodziowej, realizację programów przeciwpowodziowych w dorzeczu Odry i górnej Wisły. Ponad 26.000 tys. zł zostało przeznaczonych na bezpośrednią pomoc dla poszkodowanych. Wydaje się, że sytuacja z przełomu kwietnia i maja br., gdy pojawiło się pewne zagrożenie powodziowe – zwłaszcza na Wiśle – pokazuje, że te środki są dobrze wykorzystywane, ponieważ infrastruktura jest dobrze przygotowana na takie zagrożenia. Nie było znaczących szkód jeśli chodzi o porównanie tej sytuacji do lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#JacekBrzezinka">Kolejna rezerwa to środki zaplanowane na budowę i rozbudowę oraz utrzymanie systemu powiadamiania ratunkowego na terenie kraju. Rezerwa została zaplanowana w wysokości blisko 42.000 tys. zł, z czego uruchomionych zostało 40.115 tys. zł. Środkami z tej rezerwy zwiększone zostały przede wszystkim wydatki w części 85 – budżety wojewodów z przeznaczeniem na funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego, czyli rozbudowę CPR, wynagrodzenia operatorów numerów alarmowych oraz bieżące funkcjonowanie CPR.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#JacekBrzezinka">Szanowni państwo, mając na uwadze, że wykonanie budżetu w części 17 nie budzi zastrzeżeń, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie i przyjęcie sprawozdania z wykonania tej części budżetu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo panu posłowi. Było jakieś pytanie, ale może wcześniej poroszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DariuszZielecki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dariusz Zielecki, jestem wicedyrektorem Departamentu Administracji Publicznej w NIK. Część 17 – Administracja publiczna NIK oceniła pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości wykonania budżetu. Powyższa ocena jest wypadkową pozytywnej oceny dla ministra administracji i cyfryzacji oraz pozytywnej oceny – mimo stwierdzonych nieprawidłowości – GUGiK.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DariuszZielecki">Nieprawidłowości, które wpłynęły na obniżenie oceny, polegały na nieterminowym regulowaniu płatności na łączną kwotę prawie 1300 tys. zł. oraz nieprawidłowym rejestrowaniu w ewidencji GUGiK zobowiązań, wskutek czego zobowiązania wymagalne w kwocie prawie 130.000 tys. zł nie zostały ujęte w księgach rachunkowych. Z tej kwoty 19.3 tys. zł należało wykazać w sprawozdawczości, a nie zostały ujęte w sprawozdawczości rocznej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o MAiC, to stwierdzono nieprawidłowości polegające na niecelowym i niegospodarnym zleceniu podmiotom zewnętrznym usług w zakresie opracowania wniosku o dofinansowanie termomodernizacji oraz o sporządzenie opinii prawnej na łączną kwotę 23.600 zł oraz zawarcie umowy na najem pięciu samochodów osobowych do celów służbowych bez przeprowadzenia rzetelnej analizy opłacalności tej formy ich pozyskania. Według szacunku NIK, zakup samochodu – np. w systemie zakupów centralnych, który był realizowany przez Centrum Usług Wspólnych, która działa przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – byłby znacznie korzystniejszy o ponad 200 tys. zł. Uznaliśmy, że wydatkowana przez MAiC w 2013 r. kwota z części 17, czyli 18.8 tys. zł, została wykonana niezgodnie z zasadami gospodarowania środkami publicznymi.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#DariuszZielecki">Niemniej jednak, jak mówiłem wcześniej, ocena dla MAC była pozytywna, a wynikło to z tego, że kwota stwierdzonych nieprawidłowości nie przekroczyła progu, który jest przyjęty dla obniżenia tej oceny.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o sprawozdawczość, to opinia NIK jest pozytywna, za wyjątkiem sprawozdania Rb-28, które opiniujemy pozytywnie pomimo stwierdzonych nieprawidłowości z uwagi na nie wykazanie wszystkich zobowiązań wymagalnych GUGiK.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to zgodnie z przyjętymi założeniami kontroli budżetowej, nie badaliśmy szczegółowo i nie ocenialiśmy dochodów, a co za tym idzie, ograniczyliśmy się do analizy danych przeprowadzonych w sprawozdawczości. Dochody zrealizowane w kwocie ponad 1.400 tys. zł, tj. 146,5% kwoty planowanej. Wyższa realizacja dochodów wystąpiła przede wszystkim w GUGiK. Wynikła z osiągnięcia nieplanowanych dochodów z grzywien i kar pieniężnych.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#DariuszZielecki">Zaległości na koniec 2013 r. wyniosły w kwocie 675.9 tys. zł – głównie w GUGiK. Zaległości dotyczyły głównie niezapłaconych przez firmy kar umownych z tytułu robót oraz usług i odsetek z tego tytułu.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#DariuszZielecki">Wydatki budżetu państwa to 79.411.8 tys. zł, tj. 80,2% planu po zmianach. Pan poseł już wskazał powody niższej realizacji planu. Chodzi o kwoty na współfinansowanie projektów z UE, gdzie beneficjenci zgłosili mniejsze zapotrzebowanie na dotacje niż pierwotnie planowano. Wpływ na to miało również nieuzyskanie w 2013 r. pozwolenia na budowę i nie przeprowadzenie planowanej modernizacji budynku ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#DariuszZielecki">Szczegółowe badanie wydatków, którym objęliśmy prawie 30% wydatków zrealizowanych w części 17 – poza wymienionymi przez mnie już wcześniej przypadkami zlecania zadań, wynajmu samochodów itd. – nie wykazały nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu środków europejskich, to wydatkowano 171.724.7 tys. zł, tj. 94,6% planu po zmianach. Podobnie jak w przypadku środków na współfinansowanie, jest kwestia aktualizacji harmonogramu płatności przez beneficjentów. Jest również przypadek nieodebrania od wykonawcy prac na uzupełnienie i aktualizację zbiorów danych z uwagi na ich niską jakość. Szczegółowe badanie wydatków budżetu środków europejskich, którym objęto prawie 23% wydatków poniesionych w części 17, nie wykazało nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#DariuszZielecki">Rzeczowe efekty wydatkowania środków w ramach wydatków majątkowych to kwota prawie 18.000 tys. zł. Zakupiono m.in. sprzęt informatyczny na potrzeby GUGiK, sprzęt multimedialny. Minister, który w 2013 r. – pan poseł o tym wspominał – był koordynatorem dwóch programów wieloletnich. Były to: przebudowa dróg lokalnych oraz Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy. Planowane środki zostały w pełni wykorzystane, a efekty rzeczowe planowane w tych programach osiągnięto nawet w nieco wyższym stopniu niż zakładano.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#DariuszZielecki">Zatrudnienie w części 17 wyniosło 294 osoby i było wyższe o 39 osób niż w roku poprzednim. Przeciętne wynagrodzenie to 6.640.60 zł i było niższe 84 zł niż w roku poprzednim. Przyczyny wzrostu zatrudnienia zostały wskazane również przez pana posła i dotyczą zmian administracyjnych w związku z podziałem MAiC i kontynuowanej budowy struktur MAiC.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, czy też mam referować, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejOrzechowski">Nie, nie trzeba, ponieważ jest to przedmiotem obrad innej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DariuszZielecki">Rozumiem. Zatem, tyle mam do powiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Otwieram dyskusję. Teraz jest czas na dyskusję lub ewentualnie zadanie pytań. Czy ktoś z państwa posłów chciałby? Nie widzę. Dziękuję. Czy pani minister chciałby powiedzieć dwa zdania? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejOrzechowski">Chcę zaproponować następującą formułę. Otóż, były propozycje co do pozytywnej opinii, więc chcę zapytać państwa posłów, czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonaniu budżetu w części 17? Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że w części 17 Komisja przyjęła opinię pozytywną.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejOrzechowski">Przechodzimy do części 26 – Łączność. Również poproszę panią minister Olszewską. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MałgorzataOlszewska">Dziękuje bardzo, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w części 26 – Łączność, dochody i wydatki budżetu państwa były realizowane przez MAiC. Dochody zaplanowane w ustawie budżetowej na kwotę 33 tys. zł, zostały zrealizowane w wysokości 184 tys. zł, tj. powyżej dochodów planowanych. Wyższe niż planowane wykonanie dochodów wynika głownie ze zwrotu przez Telewizję Polską odsetek bankowych od przekazanej przez ministerstwo dotacji celowej w związku z procesem cyfryzacji telewizji. Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 57.805 tys. zł. Wydatki w ramach budżetu państwa wyniosły 46.529 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MałgorzataOlszewska">Znaczną kwotę tych wydatków przeznaczono dla Telewizji Polskiej na dotacje na odtworzenie sygnału analogowego w związku z włączeniem telewizji cyfrowej, na tzw. doświetlenie obszarów, które wcześniej miały dostęp do sygnału analogowego, natomiast w związku z procesem cyfryzacji tego sygnału mogły być pozbawione. Takie zadanie zostało zrealizowane. Dotacja dla Telewizji Publicznej została rozliczona.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MałgorzataOlszewska">Ponadto w ramach tej części również zrealizowane zostały dotacje przedmiotowe w wysokości 1754 tys. zł z przeznaczeniem na dopłaty do przesyłek pocztowych, które ustawo są zwolnione z opłat, m.in. przesyłki dla osób niepełnosprawnych. Na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków UE wydatkowano 11.376 tys. zł. Wydatki były ponoszone w ramach dwóch projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, tj. System Informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa oraz Projektu systemowego – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do internetu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MałgorzataOlszewska">Wynagrodzenia i pochodne zostały zrealizowane w wysokości 12.267 tys. zł. Według planu, po zmianach, faktyczne zatrudnienie wyniosło 136 pracowników. Informacja na temat wydatków jest przedstawiana na podstawie sprawozdania Rb-28. Natomiast dane o zatrudnieniu - na podstawie sprawozdania Rb-70: sprawozdanie o zatrudnieniu i wynagrodzeniach.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MałgorzataOlszewska">Na koniec chcę podkreślić, że NIK pozytywnie oceniła wykonanie części 26 – Łączność.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#MałgorzataOlszewska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając powyższą informację, uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. w części 26 – Łączność. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, pani minister. Poproszę pana posła Brzezinkę o kilka słów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, pani minister, szanowni państwo, dochody budżetu państwa w części 26 – Łączność, pozwolicie państwo, że nie będę komentował. Pani minister wyjaśniła wszystko w szczegółach, zarówno wysokość jak i przyczyny i powody przekroczenia planu.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JacekBrzezinka">Jeśli chodzi o wydatki w części 26, to ich wykonanie na koniec 2013 r. wyniosło 47.960 tys. zł, co stanowi 87,6% planu po zmianach. Mogę powiedzieć, że potwierdzam to, co przed chwilą usłyszeliśmy, że na poziom wykonania wydatków najistotniejszy wpływ miało zdecydowanie niższe niż planowane – o ponad 5.400 tys. zł – wykorzystanie dotacji przez TP S.A. na koszty tzw. doświetlania sygnałem cyfrowej telewizji naziemnej obszarów izolowanych od sygnałów głównych nadajników.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JacekBrzezinka">Drugim, istotnym czynnikiem niższych dochodów niż planowano były mniejsze wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE, to z kolei wiązało się z rozstrzygnięciami przetargów na kwoty niższe niż te, które były pierwotnie szacowane.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JacekBrzezinka">Na stosunkowo niskim poziomie, bo 67,1% , zostały zrealizowane wydatki budżetu środków europejskich. Dotyczy to przede wszystkim wydatków na dwa projekty, które są realizowane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JacekBrzezinka">Mając na uwadze, że powodem niższych wydatków – obok oszczędności uzyskanych w postępowaniach przetargowych – jest również przesunięcie niektórych wydatków na 2014 r., pozwolę sobie skierować pytanie o tempo realizacji tych projektów i o to, czy stopień zaawansowania ich realizacji nie niesie ewentualnego zagrożenia utratą środków unijnych?</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#JacekBrzezinka">Na koniec jeszcze dwie kwestie. Przeciętne zatrudnienie w części 26 wyniosło 136 etatów i było wyższe o 15 niż w roku poprzednim, czyli w 2012 r. Przyczyna jest ta sama, co przyczyna wzrostu zatrudnienia w części 17, czyli tworzenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie na osobę zatrudnioną w 2013 r. wyniosło 6.755.9 zł i było niższe o ok. 240 zł niż w roku poprzednim.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#JacekBrzezinka">Analizując wydatki w części 26 w układzie zadaniowym, należy mieć na uwadze, że są one przeze wszystkim realizowane w funkcji polityka gospodarcza kraju poprzez zadanie: wspieranie rozwoju i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego. Wydatki na to zadanie wynoszą 50.430 tys. zł, czyli przeszło 87% ogólnych wydatków części budżetowej 26 – Łączność. Celem jest wzrost dostępności usług. Założony na 2013 r. poziom miernika został przekroczony.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#JacekBrzezinka">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, realizacja wydatków w części 26 – Łączność nie budzi zastrzeżeń pod względem ich celowości i wysokości. Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie i przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu tej części za 2013 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, panu posłowi. Teraz czas na NIK. Bardzo proszę, pan dyrektor Zielecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DariuszZielecki">Będzie zmiana, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejOrzechowski">Zmiana, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AdamBandos">Witam serdecznie, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Adam Bandos, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury w NIK. Niedużo zostało mi do powiedzenia, bo zarówno pani minister, jak i pan poseł powiedzieli już chyba wszystko na ten temat. Pozwolę sobie tylko powiedzieć, że NIK pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w części 26 – Łączność w 2013 r. W ocenie NIK, prawidłowo wykonano budżet państwa zarówno w zakresie dochodów, wydatków, jak i wydatków budżetu środków europejskich. Uzyskane dochody w całości zostały przekazane na centralny rachunek budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#AdamBandos">W sposób celowy i gospodarny zostały zrealizowane wydatki budżetu państwa w części 26. Na koniec 2013 r. w części 26 nie występowały zobowiązania wymagalne oraz wydatki, które nie wygasały z upływem roku budżetowego.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#AdamBandos">Sprawozdawczość budżetowa prowadzona była w sposób poprawny. Przekazywała prawidłowy i rzetelny obraz dochodów i wydatków, a także należności i zobowiązań. Rzetelnie i zgodnie z zasadami rachunkowości prowadzone były również księgi rachunkowe. Dysponent tej części budżetowej, czyli minister administracji i cyfryzacji, rzetelnie i skutecznie sprawował nadzór nad całością gospodarki finansowej.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#AdamBandos">W związku z faktem, że NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa, odstąpiliśmy od formułowania jakichkolwiek uwag i wniosków. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, panu dyrektorowi. Taka opinia jest bardzo miła.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejOrzechowski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej części? Pani minister? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AndrzejOrzechowski">Formuła podobna jak przy poprzedniej części. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 26? Nie widzę. Stwierdzam, że tę część wykonania budżetu zaopiniowano pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#AndrzejOrzechowski">Przechodzimy do następnego punktu, do części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Bardzo proszę, pani minister Olszewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MałgorzataOlszewska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w nawiązaniu do przekazanego sprawozdania z wykonania w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne dochody i wydatki budżetu państwa realizowane były przez ministerstwo oraz podległą ministerstwu jednostkę władzy wdrażającą programy europejskie. Dochody w ustawie budżetowej zaplanowane były na kwotę 19 tys. zł, zostały wykonane w wysokości 76 tys. zł. Wyższe niż planowano wykonanie dochodów wynika przede wszystkim z odzyskania – w wyniku działań windykacyjnych – kwot dotacji niewykorzystywanych lub niewykorzystanych zgodnie z przeznaczeniem, a także dotacji uznanych za pobrane w nadmiernej wysokości, które były udzielone w latach poprzednich różnego rodzaju organizacjom, które korzystały z tych dotacji oraz z dotacji udzielonych ze środków unijnych – głównie chodziło o gminy, fundacje i stowarzyszenia.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MałgorzataOlszewska">Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 168.548 tys. zł, jest to prawie 98% planu po zmianach. Wydatki w ramach budżetu państwa zostały zrealizowane na poziomie 151.253 tys. zł. Środki te wydatkowano głównie na refundacje składek dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, składek na ubezpieczenia osób duchownych oraz alumnów wyższych seminariów duchownych i teologicznych, postulantów, nowicjuszy oraz juniorystów i ich odpowiedników, niebędących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku od przychodów osób duchownych. Ponadto w 80% sfinansowane zostały składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe duchownych niepodlegających ubezpieczeniu z innych tytułów. Na koniec 2013 r. szacunkowa liczba duchownych objęta ubezpieczeniem wyniosła 26.164 osoby. Na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne osób duchowych niezbędne było również uruchomienie środków z rezerwy celowej w wysokości 23.856 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MałgorzataOlszewska">Wydatki przeznaczono na finansowanie prac Komisji Regulacyjnej, Komisji Regulacyjnej ds. Gmin Wyznaniowych Żydowskich, Komisji Regulacyjnej ds. Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, Międzykościelnej Komisji Regulacyjnej, mniejszościowej Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz na wypłaty odszkodowania dla Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej – za szkodę poniesioną na skutek orzeczenia Urzędu do Spraw Wyznań z maja 1961 r. Udzielono również dotacji dla Centrum Doradztwa i Informacji dla Romów w Polsce – na zadanie: Stypendia dla uczniów romskich szczególnie uzdolnionych. Również dla Związków Romów Polskich – na zadanie: Edukacja krok do lepszej przyszłości. Dla Stowarzyszenia Romów w Polsce – na zadnie: Wsparcie asystentów edukacji romskiej udzielone poprzez organizację ogólnopolskiego szkolenia. Dla Związku Romów Polskich – na zadanie: Program stypendialny dla stypendystów romskich. Uniwersytetowi Pedagogicznemu im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie – na zadanie: Działalność służąca zachowaniu i rozwojowi języka łemkowskiego – kształcenie kandydatów na nauczycieli języka łemkowskiego. Dotacji udzielono również jednostkom stowarzyszeń domów kultury, fundacji oraz innym organizacjom, które nie są zaliczane dla sektora finansów publicznych, a realizują zadania wynikające z ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, tj. m.in. wydawanie publikacji, czasopism, periodyków w językach mniejszości lub w języku polskim, realizacja projektów w Internecie, organizowanie festiwali, koncertów, przeglądów twórczości – i zapewne można jeszcze wiele podobnych wymienić, ale nie będę zajmować czasu Komisji, bo wszystko jest w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MałgorzataOlszewska">Wynagrodzenie i pochodne zostało zrealizowane w wysokości 3.934 tys. zł, stanowi to wykonanie prawie 99% planu po zmianach. Faktycznie zatrudnienie wyniosło 43 pracowników. Informacje o wynagrodzeniach oraz o zatrudnieniach pochodzą odpowiednio ze sprawozdań Rb-28 i Rb-70.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#MałgorzataOlszewska">Na realizację projektów finansowanych z udziałem środków unijnych wydatkowano środki w wysokości 17.295 tys. zł. Środki te wydatkowane były na realizację 48 projektów w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 1.3 Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej. Są to projekty na rzecz społeczności romskiej. Ich celem jest przede wszystkim wzrost poziomu zatrudnienia, edukacji i integracji społecznej i zdrowia społeczności romskiej. Środki były przekazywane jako dotacje celowe gmin, stowarzyszeniom, fundacjom, uczelniom i ośrodkom pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#MałgorzataOlszewska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając powyższą informację, uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. w części 43 – Wyznania religijnie oraz mniejszości narodowe i etniczne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, pani minister. Poproszę o koreferat pana posła Jacka Brzezinkę. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, szanowni państwo. Wykonanie budżetu w części 43 – Wyznania religijnie oraz mniejszości narodowe i etniczne, nie budzi zastrzeżeń. Środki tej części budżetu są rozdysponowanie głównie w formie dotacji przeznaczonych na refundację ZUS składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne osób duchowych oraz w formie dotacji na działania i funkcjonowanie organizacji mniejszości narodowych oraz inne zadania wykonywane przez gminy, instytucje edukacyjne związane z realizacją celów określonych w ustawie o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JacekBrzezinka">Wykonanie wydatków w 2013 r. było na poziomie 99% planu po zmianach. W tym miejscu chcę tylko zwrócić uwagę na te wydatki, które zostały w mniejszym stopniu zrealizowane. Po pierwsze, mamy środki na dotacje celowe, które zostały wykorzystane w dziale 750 – Administracja publiczna, w wysokości blisko 80% planu. Jednak, jeśli się przyjrzymy zadaniom, które są realizowane przy wykorzystaniu tych środków, to widać, że ich niepełne wykonanie wynika ze strony partnerów, którzy otrzymują dotacje. Są to gminy lub, tak jak w przypadku porozumień, otrzymują one dotacje na wymianę tablic informacyjnych wynikających z ustalenia dodatkowych nazw miejscowości lub obiektów fizjograficznych w językach mniejszości narodowych i etnicznych – nie we wszystkich gminach te planowane porozumienia zostały zawarte. Ponadto władza wdrażająca programy europejskie realizuje projekty na rzecz społeczności romskiej, również nie wszystkie środki na realizację projektów zostały wykorzystane przez beneficjentów.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JacekBrzezinka">Mniejsze niż blisko 100% wydatkowanie środków miało miejsce w dziale 801 – Oświata i wychowanie. Również środki są przekazywane w formie dotacji i niższe koszty wykonywania zadań przez te organizacje pozarządowe, które korzystają z tych dotacji wpłynęło na niższe wykonanie wydatków budżetowych. W przypadku projektu: Przebudowa budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Markiana Szaszkiewicza w Przemyślu, zmniejszony został kosztorys zadania.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JacekBrzezinka">Jeśli chodzi o przeciętne zatrudnienie w części 43, to wyniosło ono 43 osoby i było wyższe od przeciętnego zatrudnienia w 2012 r. o 4 osoby. Tak jak już wcześniej mówiłem – tak jak w części 17 i 26 – wzrost wynikał z kontynuacji w ubiegłym roku procesu tworzenia struktur organizacyjnych ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#JacekBrzezinka">Na koniec chcę wspomnieć jeszcze o dwóch kwestiach. Po pierwsze, minister administracji i cyfryzacji był koordynatorem programu wieloletniego na rzecz społeczności romskiej w Polsce na lata 2004–2013, którego celem było zapewnienie pełnego uczestnictwa Romów w życiu społeczeństwa obywatelskiego. W 2013 r. w ramach tego programu realizowane były 573 zadania. Środki zostały wydatkowane w wysokości przeszło 95% planu po zmianach, czyli w kwocie ponad 9.565 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#JacekBrzezinka">W poszczególnych obszarach zrealizowano zakładane zadania – tak informuje w swojej informacji NIK – w tym na edukacje wydatkowano ponad 5.200 tys. zł, a na poprawę sytuacji bytowej wydano blisko 3.000 tys. zł. Dla oceny osiągnięcia celu programu minister administracji i cyfryzacji określił miernik odsetek dzieci romskich uczestniczących w programie w stosunku do liczby dzieci romskich realizujących obowiązek szkolny w wysokości 81% . Wartość tego miernika na koniec 2013 r. osiągnęło poziom 83% .</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#JacekBrzezinka">Drugą kwestią, o której chcę wspomnieć, to propozycja z mojej strony, by spojrzeć na wydatkowanie środków w tej części w układzie zadaniowym. Realizowane są dwa podstawowe zadania. Pierwsze to przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymanie tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych. Przyjęty miernik, czyli liczba odbiorców realizowanych zadań na rzecz podtrzymywania i rozwoju tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych w stosunku do liczby osób należących do tych mniejszości, na 2013 r. został zaplanowany na poziomie 5,3, a wykonany na poziomie 5,8. Również osiągnięty został zaplanowany miernik jeśli chodzi o zadanie utrzymania stosunków pomiędzy państwem a Kościołami i związkami.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#JacekBrzezinka">Wysoka Komisjo, realizacja wydatków w tej części także nie budzi zastrzeżeń pod względem ich celowości i wysokości. Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie i przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu w części 43 budżetu państwa za 2013 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuje bardzo, panie pośle. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DariuszZielecki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, ponownie Dariusz Zielecki. Szanowni państwo, ocena wykonania budżetu państwa w części 43 jest pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości. Nieprawidłowości, które głównie wpłynęły na obniżenie oceny, polegały na nierzetelnym zaplanowaniu środków na składki dla ZUS odprowadzane za osoby duchowne. W związku z niedoborem środków, dopuszczono do powstania wobec ZUS zobowiązań wymagalnych w kwocie 23.856.1 tys. zł. Zobowiązania zostały uregulowane ze środków rezerwy celowej budżetu państwa. Ustalono, że niedobór środków w planie założono już na etapie projektu ustawy budżetowej, licząc na środki z rezerw jeżeli zabraknie pieniędzy. NIK zwróciła uwagę, że tak planować nie wolno. Nie można uwzględniać w swoich planach środków, którymi minister nie dysponuje.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#DariuszZielecki">W ministerstwie stwierdzono również… powtarza się zawarcie umowy na najem pięciu samochodów osobowych, ponieważ część kwoty z tytułu najmu, jest opłacana w ramach części 43 – powtarza się również w części 27.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#DariuszZielecki">Kolejną sprawą jest podjęcie działań windykacyjnych należności w kwocie ponad 164 tys. zł plus odsetki, ze znaczną ponad roczną zwłoką – właściwie dopiero podczas kontroli NIK podjęto jakiekolwiek działania, by odzyskać tę kwotę. Należność jest zwrotem kwoty dotacji udzielonej beneficjentowi w latach 2010–2011.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o sprawozdawczość i księgi rachunkowe, to nie było nieprawidłowości. Opiniujemy pozytywnie sprawozdawczość budżetową w części 43.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#DariuszZielecki">Wydatki – pan poseł szczegółowo je już omówił. Realizacja na poziomie 99% . Dominujące wydatki w wydatkach, to operacje tworzące zwrot kosztów usług i świadczeń zleconych do wypłaty ZUS oraz dotacje dla Funduszu Kościelnego. Szczegółowo zbadaliśmy 25,9% wydatków zrealizowanych w ministerstwie z wyjątkiem – już omówionej wcześniej kwestii – powstania zobowiązań wymagalnych. Nie było nieprawidłowości. Zobowiązania wymagalne na koniec 2013 r. nie wystąpiły – należy to podkreślić.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o w wydatki budżetów środków europejskich, to kwota wydatków wynosi 14.600 tys. zł - to 87,9% planu po zmianach. Głównie przeznaczano je na finansowanie projektów konkursowych realizowanych przez jednostki samorządowe, stowarzyszenia, fundacje – głównie w zakresie wsparcia społeczności romskiej – pan poseł już to zaznaczył. Minister administracji i cyfryzacji jest również koordynatorem programu wieloletniego. Cele tego programu, wyznaczone odpowiednimi miernikami, zostały w całości osiągnięte.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#DariuszZielecki">Przeciętne zatrudnienie to 43 osoby i było o 4 osoby wyższe niż w roku poprzednim. Wynagrodzenie wyniosło 6.505 zł i było niższe o prawie 305 zł, czyli o 3,5% . Wzrost zatrudnienia jest związany ze sprawami organizacyjnymi związanymi z formułowaniem nowego ministerstwa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, panu dyrektorowi. Otwieram dyskusję, czy są jakieś głosy? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne? Nie widzę. Stwierdzam, że wobec niezgłoszenia sprzeciwu Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w tej części.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejOrzechowski">Przechodzimy do części 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 750. O zreferowanie w tym punkcie poproszę przedstawicielki lub przedstawiciela Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AnetaCieloch">Aneta Cieloch, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej. Jeśli chodzi o część 85 – Budżety wojewodów, dział 750 – Administracja publiczna, to dochody, zaplanowane w wysokości 800.061 tys. zł, zostały wykonane w kwocie 735.532 tys. zł, co stanowi 91,8% planu. Niższe niż zakładano wykonanie dochodów wynika przede wszystkim z uzyskania niższych niż planowano wpływów z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, nakładanych głównie przez funkcjonariuszy policji – 581.702 tys. zł, tj. 88,7% planu. Powyższe wynika przede wszystkim z niższej niż zakładano liczby oraz łącznej kwoty nałożonych kar.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AnetaCieloch">Źródłami dochodów były również wpływy z różnych opłat, m.in. opłaty paszportowe, opłaty za karty stałego i czasowego pobytu, wpływy z tytułu przejętych zadań, które w 2010 r. finansowane były z rachunku dochodów własnych w kwocie 124.981 tys. zł, oraz dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa; są to głównie wpływy z tytułu przejętych zadań, które w 2010 r. realizowane były przez gospodarstwa pomocnicze, jest to kwota 12. 561 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#AnetaCieloch">Wydatki w dziale 750 – Administracja publiczna zostały zaplanowane w kwocie 1.212.750 tys. zł. W toku wykonywania budżetu zostały zwiększone per saldo o 55.132 tys. zł, tj. do wysokości 1.267.882 tys. zł. Na zmianę planu wydatków złożyły się przede wszystkim uruchomienia z rezerw celowych o kwotę 49.617 tys. zł m.in. z tytułu przeznaczenia na skutki zmian systemowych wynikających z art. 94 ustawy przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, tj. na realizację przez państwowe jednostki budżetowe zadań, które w 2010 r. finansowane były ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych oraz zadań wykonywanych w 2010 r. przez gospodarstwa pomocnicze tych jednostek w kwocie 10.781 tys. zł. Dotyczyło to również zwiększenia z rezerw utworzonych w budżetach wojewodów na podstawie art. 140 ust. 4 ustawy z dnia o finansach publicznych o kwotę 4.239 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#AnetaCieloch">Zrealizowane w 2013 r. wydatki wyniosły 1.251.950 tys. zł, co stanowi 98,7% planu po zmianach. Wydatki bieżące zostały zrealizowane w wysokości 1.191.926 tys. zł, co stanowi 98,97% planu po zmianach i przeznaczone były na utrzymanie i funkcjonowanie urzędów wojewódzkich w kwocie 775.340 tys. zł, z tego głównie na wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla pracowników urzędów wojewódzkich, zakup usług, materiałów i wyposażenia, energii, zakup usług remontowych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, również na dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 414.024 tys. zł, z tego na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami w kwocie 282.104 tys. zł. Zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej wyniosły 81 tys. zł. Bieżące zadania własne realizowane przez gminy wyniosły 249 tys. zł. Zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat – 110.306 tys. zł. Dotacje te zostały przeznaczone na realizację zadań, m.in. zadań z zakresu geodezji i kartografii, ochrony gruntów rolnych i leśnych, obrony cywilnej, a także na przygotowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej. Na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej wydatkowano kwotę 1.562 tys. zł. Dotacje przeznaczono na realizację zadań dotyczących przyjmowania wniosków paszportowych i wydawania paszportów – głównie w woj. mazowieckim – 174 tys. zł, a także na przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej, tj. 1.388 tys. zł. Na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa wydatkowano 18.734 tys. zł. Dotacje te przeznaczono m.in. na prowadzenie ewidencji zaszeregowania obiektów hotelarskich, finansowanie działalności komisji przeprowadzających egzamin na przewodnika turystycznego i pilota wycieczek. Na zadania własne samorządu województwa - 988 tys. zł. W tym dziale m.in. przeznaczono jeszcze środki na finansowanie zadań wojewodów związanych z przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej, tj. 1.498 tys. zł. Przeznaczono na działalność komisji egzaminacyjnych przy urzędach wojewódzkich, m.in. sprawdzających kwalifikacje kandydatów na instruktorów nauki jazdy, kwotę 273 tys. zł. Przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, tj. 34 tys. zł, oraz na zadania związane z pozostałą działalnością, tj. 330 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#AnetaCieloch">Wydatki inwestycyjne zrealizowane zostały w wysokości 60.024 tys. zł, co stanowi 94,5% planu po zmianach. Środki te przeznaczone zostały na zadania związane z funkcjonowaniem urzędów wojewódzkich tj. 59.829 tys. zł. Przeznaczono głównie na opracowanie dokumentacji projektowej, termomodernizację budynków, modernizację, budowę i przebudowę pomieszczeń. Przeznaczono również na zakupy inwestycyjne 17.728 tys. zł, głównie sprzętu komputerowego, informatycznego i łączności.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#AnetaCieloch">Wydatki na wynagrodzenia zostały zaplanowane w kwocie 534.961 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe - 493.815 tys. zł, a dodatkowe wynagrodzenie roczne - 41.146 tys. zł. Zgodnie z drukami planistycznymi przedstawionymi przez wojewodów, środki te zostały przewidziane dla 12.604 etatów. W trybie wykonania budżetu wydatki na wynagrodzenia zostały per saldo zmniejszone do kwoty 533.970 tys. zł, tj. o 991 tys. zł, w wyniku zwiększenia z rezerw celowych decyzjami ministra finansów o 3.386 tys. zł, z przeznaczeniem na sfinansowanie wynagrodzeń operatorów numerów alarmowych, tj. 3.041 tys. zł, oraz zmniejszenia decyzjami wojewodów o 4.377 tys. zł, z przeznaczeniem na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#AnetaCieloch">Zgodnie ze sprawozdaniem Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach, średnioroczne zatrudnienie w 2013 r. w urzędach wojewódzkich wyniosło 10.778 osób, a wydatki na wynagrodzenia wykonano w wysokości 530.397 tys. W tym: wynagrodzenia osobowe - 495. 207 tys. zł, dodatkowe wynagrodzenie roczne - 35.190 tys. zł. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym wyniosło w grupie: członków korpusu służby cywilnej – 4.299 zł; osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń – 3.095 zł; osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe – 11.315 zł; funkcjonariuszy – 7.424 zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo. Czy przedstawiciel NIK chciałby zabrać głos w tej części, w tym dziale? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DariuszZielecki">Jeśli można, panie przewodniczący, bardzo króciutko. Są to nasze zebrane ustalenia z 16 kontroli przeprowadzonych w urzędach wojewódzkich w zakresie realizacji budżetu przez poszczególnych wojewodów. Oczywiście, robimy to w układzie części budżetowych, a nie działów w klasyfikacji budżetowej. Niemniej jednak zebraliśmy trochę poszczególnych informacji od poszczególnych wojewodów. Powstała zbiorcza informacja w zakresie działu 750 – Administracja publiczna.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o dochody zrealizowane w kwocie 732.500 tys. zł, jest to niecałe 92% planu. Pani dyrektor przedstawiła bardzo szczegółowo wszystkie dane liczbowe, pozwolę sobie jednak zwrócić uwagę na to, że kolejny rok z rzędu, ze względu na bardzo małą skuteczność egzekucji grzywien z tytułu kredytowanych mandatów karnych, część należności zaległości budżetowych wygasa – po prostu z tytułu przedawnienia. Dla przykładu: w woj. dolnośląskim w 2013 r. kwota odpisu z tytułu przedawnienia możliwości egzekucji środków wyniosła 15.100 tys. zł; w woj. podkarpackim przedawnieniu uległy należności w kwocie 3.400 tys. zł; w woj. śląskim wygasły należności w kwocie 13.600 tys. zł. Tak jak powiedziałem, NIK już kolejny raz zwraca uwagę na problem słabej egzekucji zaległości z tytułu grzywien i mandatów.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o wydatki, tj. kwota 1.212.800 tys. zł, które zostały zwiększone w ciągu roku prawie do kwoty 1.300.000 tys. zł, to zrealizowano 98,7% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#DariuszZielecki">Wydatki tego działu stanowiły 4,3% wydatków ogółem zrealizowanych w budżetach wojewodów.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o wydatki krajowe, to nie stwierdziliśmy nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#DariuszZielecki">Wydatki budżetu środków europejskich: stwierdzono parę drobnych nieprawidłowości na niskie kwoty, aczkolwiek jest też sprawa, którą nie można nazwać drobną. Otóż, w Wielkopolskim Urzędzie w Poznaniu jedno zlecenie płatności na niską kwotę 14.400 zł przekazano do Banku Gospodarstwa Krajowego w terminie uniemożliwiającym terminową zapłatę zobowiązań. W związku z tym naruszono zasadę z ustawy o finansach publicznych z art. 44 ust. 3 o regulowaniu zobowiązań w odpowiednich terminach wynikających z terminu płatności. W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim również były przypadki różnego rodzaju przedpłat płatności z tytułu dostaw towarów i usług, tzn. przed otrzymaniem, czyli przed wpływem środków na rachunek z BGK. Jest to niewielka kwota, jednak zwracamy uwagę na takie historie.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#DariuszZielecki">Innych nieprawidłowości nie stwierdziliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w tej sprawie? Nie widzę osób chętnych. Chcę zaproponować opinię pozytywną dla części 85 dział 750. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowana wykonania budżetu w tej części, w tym dziale? Nie widzę; stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię pozytywną.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejOrzechowski">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, chcę przypomnieć, że wykonanie pozostałych części budżetowych, które leżą w kompetencjach naszej Komisji, rozpatrzymy na jutrzejszym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#AndrzejOrzechowski">Jeszcze jeden komunikat: w czwartek planujemy posiedzenie Komisji o 8.30, ponieważ dziś, w drugim czytaniu projektu ustawy o petycjach, zgłoszono poprawkę. W związku z tym, jako Komisja, musimy odnieść się do tej poprawki. Będzie to krótkie posiedzenie, w czwartek o 8.30. Na oba posiedzenia Komisji – jutrzejsze i czwartkowe – serdecznie zapraszam.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#AndrzejOrzechowski">Wobec wyczerpania dzisiejszego porządku obrad posiedzenia, zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji. Bardzo dziękuję wszystkim za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>