text_structure.xml 71.2 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BolesławPiecha">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Dobry wieczór państwu. Proszę wszystkich o zajęcie miejsc.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BolesławPiecha">Dzisiejsze posiedzenie Komisji ma ekstraordynaryjny charakter. W porządku dzisiejszych obrad mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o działalności leczniczej. Przypomnę państwu, że projekt rządowy został opublikowany w druku sejmowym nr 3489, a sprawozdanie Komisji o tym projekcie zostało przedstawione w druku nr 3921. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku dzisiejszych obrad Komisji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BolesławPiecha">Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BolesławPiecha">Sądzę, że już zapoznali się państwo ze zgłoszonymi poprawkami. Na pewno orientują się państwo, że do projektu ustawy zgłoszono także kilkanaście wniosków mniejszości, które nie są przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji. Sądzę, że ze względu na późną porę oraz zmęczenie, należy jak najszybciej przystąpić do rozpatrzenia zgłoszonych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BolesławPiecha">W zestawieniu poprawek na pierwszym miejscu przedstawiony został wniosek o odrzucenie projektu ustawy w całości. Od razu chciałbym zadać pytanie. Czy w sprawie tego wniosku Komisja powinna przyjąć jakieś stanowisko? Proszę o udzielenie odpowiedzi przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanCichy">Tak, panie przewodniczący. Jest to poprawka, która polega na odrzuceniu projektu ustawy w całości. Komisja powinna zająć stanowisko w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że stanowisko rządu w tej sprawie jest jednoznaczne. Także Biuro Legislacyjne nie widzi przeciwwskazań, żeby rozpatrzyć tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BolesławPiecha">W związku z tym poproszę panie i panów posłów o przygotowanie się do głosowania. Głosować będziemy przy pomocy systemu elektronicznego używając legitymacji poselskich lub kart do głosowania. Proszę o umieszczenie legitymacji i kart do głosowania w urządzeniach. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki polegającej na odrzuceniu projektu ustawy w całości?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BolesławPiecha">Przepraszam, ale mam zgłoszenie, że urządzenia nie działają. Czy możemy porosić o pomoc techniczną? Proszę chwilę zaczekać.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#BolesławPiecha">Czy już wszystko działa? Rozumiem, że tak. W takim razie jeszcze raz powtórzymy to głosowanie. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki polegającej na odrzuceniu projektu ustawy w całości?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła tę poprawkę przy 10 głosach za wnioskiem, 24 głosach przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie przewodniczący, chciałabym zgłosić wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BolesławPiecha">Proszę bardzo. Rozumiem, że będzie to wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BeataMałeckaLibera">Tak, będzie to wniosek formalny. Bardzo proszę o dziesięciominutową przerwę w obradach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że nie ma sensu głosowania nad tym wnioskiem. Na tej sali nie udało nam się jeszcze niczego przegłosować.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BolesławPiecha">Ogłaszam dziesięciominutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#BolesławPiecha">Wznawiam obrady. Poproszę wszystkich posłów o powrót na salę obrad. Nie będę wypowiadał w tej chwili swoich komentarzy. Pomimo próśb o to, żeby określić, jak długo będzie trwała ta przerwa, nie usłyszeliśmy odpowiedzi. Rozumiem to, że negocjacje są sprawą ważną. Jednak tu jest Sejm. W Sejmie nie jest tak, że rząd może sobie prowadzić negocjacje, nie szanując przy tym posłów. W związku z tym kończymy przerwę w posiedzeniu Komisji i wznawiamy obrady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DamianRaczkowski">Panie przewodniczący, czy mógłbym zabrać głos w kwestii formalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BolesławPiecha">Momencik, panie pośle. Poproszę o zgłoszenie wniosku formalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DamianRaczkowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, w związku z tym, że w tej chwili pani minister wraz z panami wiceministrami prowadzi rozmowy z przedstawicielami strony społecznej, poproszę o przedłużenie przerwy w obradach do godz. 22.00. z tego, co wiem, to o tej porze będziemy już mogli wznowić obrady Komisji. Mam nadzieję, że tak się stanie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DamianRaczkowski">Bardzo proszę wszystkich posłów o to, żeby uszanowali to, że w tej chwili toczą się rozmowy, które są istotne dla sprawy. Chciałbym żebyśmy mogli przegłosować taki wniosek i dać jeszcze kilkanaście minut obu stron na rozmowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Zgłasza się jeszcze pan poseł Balicki. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekBalicki">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Oczywiście, że jest zrozumiałe dla większości, o ile nie dla wszystkich z nas, iż w tej chwili nie możemy kontynuować obrad. Jednak, jeżeli w tej chwili ogłosimy przerwę do godz. 22.00, to nie mamy żadnej pewności, że o godz. 22.00 będziemy gotowi do wznowienia obrad. Uważam, że należy postępować racjonalnie i ogłosić przerwę do jutra rana. W ten sposób damy rządowi czas na spokojne zakończenie negocjacji. Zgłaszam taki wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem. W takim razie zgłoszone zostały dwa wnioski formalne. Jeden z nich dotyczy ogłoszenia przerwy w obradach Komisji do jutra rana. Natomiast drugi dotyczy ogłoszenia przerwy do godz. 22.00. Zgłasza się jeszcze pan poseł Latos oraz pani przewodnicząca Ochman. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TomaszLatos">Panie przewodniczący, są trzy wnioski formalne. Uważam, że powinniśmy się szanować. Daliśmy rządowi 40 minut zamiast 10, o które proszono. W związku z tym zgłaszam wniosek formalny o kontynuowanie w tej chwili obrad Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Widzę, że zgłasza się jeszcze pani przewodnicząca. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariaOchman">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, bardzo prosiłabym o zapisanie w protokole informacji, że rząd prowadzi w tej chwili rozmowy nie ze stroną społeczną, lecz tylko ze Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych. Partnerzy społeczni są również na tej sali, ale nie zostali zaproszeni na te rozmowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BolesławPiecha">Proszę państwa, zostały zgłoszone 3 wnioski formalne. Najdalej idący wniosek dotyczy ogłoszenia przerwy w obradach Komisji do jutra do godz. 11.00, po głosowaniach w Sejmie. Drugi wniosek dotyczy ogłoszenia przerwy do godz. 22.00. Natomiast trzeci wniosek dotyczy niezwłocznego przystąpienia do kontynuowania pracy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BolesławPiecha">Najpierw poddam pod głosowanie najdalej idący wniosek, czyli wniosek o ogłoszenie przerwy w obradach Komisji do jutra do godz. 11.00. Kto z państwa jest za ogłoszeniem przerwy w obradach do godz. 11.00 w dniu jutrzejszym?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#BolesławPiecha">Za wnioskiem głosowało 8 posłów, 26 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Wniosek nie uzyskał większości.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#BolesławPiecha">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o ogłoszenie przerwy w obradach Komisji do godz. 22.00? Mam nadzieję, że tym razem posłowie, którzy zgłaszają taki wniosek, wywiążą się ze złożonych zapewnień. W innym przypadku nie będzie to nic innego, jak tylko zabawa.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że za wnioskiem głosowało 25 posłów, 8 było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Komisja przyjęła ten wniosek i rozstrzygnęła tę sprawę.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#BolesławPiecha">Zwracam się do pana przewodniczącego Raczkowskiego. Rozumiem, że pan przewodniczący postawił na szali swój honor.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#BolesławPiecha">Zgodnie z podjętą przez Komisję decyzją ogłaszam przerwę w obradach do godz. 22.00.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#BolesławPiecha">Wznawiam obrady. Czas przeznaczony na przerwę już się skończył. Dzisiejsze posiedzenie Komisji zostało zwołane naprędce na prośbę rządu. Teraz okazuje się, że rząd bojkotuje obrady Komisji. Jest to trochę niepoważna sytuacja. Myślę, że poczekamy jeszcze pół minuty. Po tym czasie trzeba będzie przerwać obrady Komisji z powodu nieobecności umocowanego przedstawiciela rządu.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#BolesławPiecha">Widzę, że na posiedzenie Komisji przybył przedstawiciel rządu, w związku z czym możemy wznowić obrady. Jak rozumiem, wiedzą państwo o tym, że posiedzenie Komisji zostało zwołane o tak późnej porze na prośbę rządu. Jednak wszystko ma swoje granice. Bardzo dziękuję panie ministrze, że przybył pan na posiedzenie Komisji. Rozumiem, że po wznowieniu obrad przystępujemy do omówienia poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#BolesławPiecha">Czy pan przewodniczący Raczkowski chciałby zgłosić wniosek formalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DamianRaczkowski">Tak się składa, panie przewodniczący, że mam taki wniosek. Jak pan pozwoli, to poproszę szanowną Komisję o wyrażenie zgody na przerwę w obradach do godz. 23.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BolesławPiecha">Jak rozumiem, jest to całkiem normalne. Rozumiem panie przewodniczący, że jest pan człowiekiem honoru. Jeszcze przed chwilą zaklinał się pan na wszystkie świętości, że rządowi wystarczy 15 minut. Do zabrania głosu zgłosili się posłowie Jolanta Szczypińska, Tomasz Latos oraz pan poseł Marek Balicki. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JolantaSzczypińska">Dziękuję panie przewodniczący. Mam wniosek formalny, który jest dokładnie przeciwny. To, co w tej chwili powiedział pan poseł, to jest naprawdę kpina z posłów, ale nie tylko. Jest to również kpina z osób, które tu dziś przybyły, z przedstawicieli strony społecznej, ze związków zawodowych. Zebraliśmy się tu po to, żeby pracować nad poprawkami. Były już ogłaszane przerwy. Dlatego w tej chwili zgłaszam wniosek formalny, żeby niezwłocznie przystąpić do procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Głos zabierze teraz pan poseł Latos, a następnie pan poseł Balicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TomaszLatos">Panie przewodniczący, to są rzeczywiście jakieś żarty z posiedzenia Komisji i z nas wszystkich. Chciałbym przypomnieć i ostrzec wysoką Komisję, że prace podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o innych zawodach medycznych są blokowane przez pana przewodniczącego Raczkowskiego już przez 2,5 roku. W związku z tym chcę państwa ostrzec, że o godz. 23.00 może się okazać, iż trzeba poczekać do godz. 24.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BolesławPiecha">Głos zabierze pan poseł Balicki. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekBalicki">Przed kilkoma minutami pan poseł Raczkowski wprowadził nas w błąd mówiąc, że o godz. 22.00 Platforma Obywatelska będzie gotowa do dalszej pracy. Teraz widzimy, że nie jest gotowa. W związku z tym apeluję do pana przewodniczącego o to, żeby to pan podjął teraz decyzję w tej sprawie. Uważam, że decyzja może dotyczyć albo niezwłocznego podjęcia pracy nad poprawkami, albo ogłoszenia przerwy w obradach Komisji do jutra do godz. 11.00. Nie możemy w ten sposób procedować, gdyż na sali są nie tylko posłowie, ale również pracownicy Kancelarii Sejmu. Jutro od rana trzeba rozpocząć trudny dzień pracy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekBalicki">Dlatego powinniśmy niezwłocznie przystąpić do pracy, albo ogłosić przerwę w obradach do jutra do godz. 11.00. Bardzo proszę, żeby pan przewodniczący podjął decyzję w tej sprawie bez głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Prawdopodobnie właśnie tak trzeba będzie zrobić. Rozumiem, że są to absolutne kpiny z prac Komisji. Dobrze jest mieć przewagę arytmetyczną, ale ma się ją tylko do czasu. Zawsze tak jest. Za chwilę oddam głos pani przewodniczącej. Jestem w Sejmie od 10 lat. Takich kpin z prac Komisji jeszcze nie widziałem. Proszę bardzo pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam jednak prośbę do pana przewodniczącego. Pan przewodniczący Raczkowski zgłosił wniosek formalny. Ten wniosek formalny powinien zostać poddany pod głosowanie. Rozumiem to, że pan minister Balicki apeluje do pana przewodniczącego o podjęcie decyzji w tej sprawie w innej formie. Jednak trwa posiedzenie Komisji, w związku z czym jest to wniosek formalny. Dlatego poproszę o zastosowanie przepisów regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BolesławPiecha">Znam regulamin Sejmu, w odróżnieniu od posłów, którzy prowadzili inne komisje. Rozumiem, że pani poseł zgłasza taką prośbę. O głos prosi jeszcze pan poseł Hoc oraz pan przewodniczący Raczkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#CzesławHoc">Chcę powiedzieć kilka zdań o tej sytuacji. Mówię przede wszystkim do przedstawicieli rządu oraz do posłów Platformy Obywatelskiej. Tak właśnie jest, kiedy brakuje transparentności, a także jasnych reguł i standardów. Jeśli się przez cały czas kugluje, jeżeli dogaduje się za plecami, to takie są tego konsekwencje.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#CzesławHoc">Proszę państwa, bądźmy na tyle poważni i na tyle uczciwi, żeby powiedzieć, że nadal kuglujemy za plecami. Praktycznie możemy zapomnieć o standardach i parlamentaryzmie. Można powiedzieć, że jest tu tylko „maszynka do głosowania”. Wtedy wszystko będzie można przegłosować. Jeśli tego państwo chcą, to możemy tak robić, że jest większość arytmetyczna, która jest maszynką do głosowania. Praktycznie robią państwo to, co chcą robić. Róbta, co chceta!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BolesławPiecha">O głos poprosił także pan poseł Raczkowski. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DamianRaczkowski">Dziękuję panie przewodniczący. Szanowny panie pośle Hoc, szanowna pani poseł Szczypińska, szanowny panie pośle Latos, mam nadzieję, że uszanują państwo tę prośbę. Wynika ona z tego, że potrzebny jest jeszcze jakiś czas na to, żeby wykonać analizy pokazujące, jakie będą konsekwencje wprowadzenia tego przepisu. Ten przepis wzbudza kontrowersje już od jakiegoś czasu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DamianRaczkowski">Przypominam sobie prace nad bardzo trudną ustawą w Sejmie poprzedniej kadencji. Wtedy na wniosek posłów z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość pracowaliśmy do godz. 3 nad ranem. Nie budziło to żadnych kontrowersji. Była taka potrzeba. Wtedy my, jako opozycja, szanowaliśmy wolę marszałka, który poprosił, żeby komisja zakończyła prace w wyznaczonym terminie. Oczywiście, nie jest moją wolą, ani –jak sądzę innych członków Komisji – żeby dziś pracować tak długo. Jeżeli poczekamy do godz. 23.00 to będzie szansa na to, żeby spełnić wolę, czy też prośbę pana marszałka, który prosił o to, żeby Komisja zakończyła pracę nad zgłoszonymi poprawkami w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#DamianRaczkowski">Jednocześnie mam wielką prośbę, żeby pan przewodniczący nie używał sformułowań, które nie mają pokrycia w rzeczywistości, gdyż ja nie powoływałem się na żadne świętości. Jedynie poprosiłem o to, żeby Komisja dała jeszcze 15 minut przedstawicielom części strony społecznej oraz Ministerstwa Zdrowia na wypracowanie pewnego stanowiska. Jest prośba o to, żebyśmy poczekali jeszcze godzinę. Sądzę, że należałoby taki wniosek przegłosować. Mam wielką prośbę do pani poseł Szczypińskiej, do pana posła Hoca oraz do pana posła Latosa, żeby uszanować prośbę o przedłużenie przerwy.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#DamianRaczkowski">Ze swojej strony, w związku z wypowiedzią pana posła Latosa odpowiem, że podkomisja przy zaangażowaniu pana posła w najbliższym czasie rozpocznie swoje prace, chociaż Komisja Zdrowia prosiła o to, żeby podkomisja prowadziła prace nad dwoma projektami równolegle. Chodzi tu o projekt zgłoszony przez Prawo i Sprawiedliwość oraz o projekt, który opuścił mury ministerstwa już jakiś czas temu. Podkomisja rozpocznie pracę także nad tym projektem, o który panu posłowi chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BolesławPiecha">Już nie będę się do tego odnosił, gdyż nie jest to w moim stylu. Nie pamięta wół, jak cielęciem był. Jednak jest to takie przysłowie, które działa chyba tylko w jedną stronę. Zgłasza się jeszcze pani przewodnicząca. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Z pełnym szacunkiem chciałabym powiedzieć, że siedzimy na tej sali, czekamy na rozstrzygnięcie i nie pracujemy. Przypomnę państwu, że w dniu dzisiejszym o godz. 13.00 rozpoczęliśmy pracę na projektami ustaw w Sejmie. Są to projekty, nad którymi komisje pracowały przez kilkadziesiąt godzin. Wszystkie tematy zostały bardzo szczegółowo omówione. W dniu dzisiejszym od godz. 13.00, kiedy przedstawione zostały stanowiska poszczególnych klubów, pani minister udziela wywiadów i snuje się po korytarzach sejmowych. Natomiast pielęgniarki były dziś do dyspozycji przez cały dzień.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">W związku z tym nie widzę żadnego powodu, dla którego mielibyśmy oczekiwać na zakończenie rozmów. Widzę, że przedstawiciele strony społecznej są na sali. W związku z tym chcę zadać pytanie. Z kim w tej chwili negocjuje pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję. Proszę bardzo panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, chciałbym powiedzieć tylko i wyłącznie o kilku kwestiach. Zdaję sobie sprawę z tego, że sytuacja jest bardzo nadzwyczajna i ekstraordynaryjna. Natomiast prosiłbym wysoką Komisję z całym głębokim i uniżonym szacunkiem o to, żeby przychyliła się do prośby pana posła Raczkowskiego i ogłosiła jeszcze godzinną przerwę, abstrahując zupełnie od tego, czy – jak państwo mówią – są to kpiny z Komisji, czy jest to cokolwiek innego.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JakubSzulc">Przypominam sobie doskonale z nie aż tak bardzo długiego stażu parlamentarnego, że robiliśmy różne rzeczy, włącznie z głosowaniami do godz. 3 lub 4 nad ranem, z przerwami co kilkanaście minut. Proszę także docenić to, że nie jest tak, jak mówi pani poseł. My nie snujemy się po Sejmie, tylko staramy się wykonać naszą pracę od początku aż do końca. Dlatego przedstawiam państwu w tej sprawie moją gorącą prośbę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BolesławPiecha">Zgłasza się jeszcze pan poseł. Proszę bardzo panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekBalicki">Panie ministrze, nie odpowiedział pan na pytanie pani poseł Streker-Dembińskiej. Co jest powodem przedłużającej się przerwy? Nie można w taki sposób traktować partnerów. Jeżeli pan minister lub pan poseł Raczkowski prosi o przerwę, to proszę nam powiedzieć, co jest powodem tej prośby. W czasie debaty plenarnej słyszeliśmy, że wszystko jest jasne, że jest dużo determinacji i odwagi. Jeśli tak, to na czym teraz polega problem? Proszę odpowiedzieć na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BolesławPiecha">Czy pan minister chce odpowiedzieć na to pytanie, czy nie bardzo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JakubSzulc">Oczywiście, panie przewodniczący, gdyż w przeciwieństwie do tego, co mówił pan poseł Hoc, nam jest jak najdalej od tego żeby kuglować. Nie mamy absolutnie niczego do ukrycia. W tym przypadku mamy do czynienia z bardzo prostą z jednej strony, a z drugiej strony z trudną sytuacją. Nie chcemy doprowadzać do sytuacji, w której którakolwiek ze stron wyjdzie z tej sali w poczuciu, że jest niezadowolona, że będziemy mieli do czynienia z poważnym kłopotem. Nie taki jest cel naszych działań. Musimy jeszcze raz dokładnie przeanalizować kwestie związane z poprawkami, które zostały zgłoszone w dniu dzisiejszym do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BolesławPiecha">Proszę państwa, o zwołanie posiedzenia Komisji w dniu dzisiejszym wystąpił marszałek Sejmu. O zwołanie posiedzenia Komisji wystąpiły także przedstawicielki strony społecznej. Konflikt jest prosty. Platformie Obywatelskiej zabrakło odwagi. Nie będę poddawał zgłoszonego wniosku formalnego pod głosowanie. Nie będę również stosował obstrukcji.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#BolesławPiecha">Chcę tylko państwa poinformować, że za chwilę ogłoszę przerwę w obradach Komisji do godz. 23.00. Jeżeli o godz. 23.00 nie będą państwo gotowi do podjęcia pracy, ogłoszę przerwę w obradach Komisji do jutra do godz. 11.00. Takie jest moje ostateczne zdanie. Dziękuję bardzo. Na tym kończę dyskusję na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BolesławPiecha">Ogłaszam przerwę do godz. 23.00.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#BolesławPiecha">Wznawiam obrady Komisji. Przypominam, że obrady przerwaliśmy przy rozpatrywaniu poprawki nr 1. Autorami tej poprawki jest Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska oraz Klub Parlamentarny Polska Jest Najważniejsza. Poproszę o przedstawienie uzasadnienia poprawki nr 1. Rozumiem, że w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska uzasadnienie poprawki przedstawi pan poseł Katulski. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JarosławKatulski">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Tak, rzeczywiście w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska została zgłoszona poprawka. Nie wiem, czy mam teraz odczytać treść tej poprawki. Czy pan przewodniczący tego sobie życzy? Jeżeli tak, to oczywiście mogę to zrobić. Chyba wszyscy mają te poprawki przed sobą, w związku z tym wydaje mi się, że nie ma takiej potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BolesławPiecha">Wszyscy posłowie mają poprawki przed sobą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JarosławKatulski">Celem tej poprawki jest przede wszystkim spełnienie wymogów dotyczących równości podmiotów. Chodzi tu o spełnienie pewnych wymogów konstytucyjnych. Było już kiedyś orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie. Istnieje także opinia konstytucjonalisty, który zdecydowanie twierdzi, że nie można rozróżniać pod względem prawa praktyk pielęgniarskich i położniczych od praktyk lekarskich. W związku z powyższym w ustawie powinien znaleźć się analogiczny zapis jak dla praktyk lekarskich, który będzie dotyczył praktyk pielęgniarskich oraz specjalistycznych praktyk pielęgniarskich. Takie jest uzasadnienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Mam pytanie do przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Chodzi mi o konsekwencje, które zostały opisane w uwadze następującej po poprawce nr 1. Rozumiem, że przyjęcie poprawki nr 1 powoduje konieczność uzupełnienia innych przepisów. Te zmiany zostały podane w sekwencji, jako zmiany nr 1, 2 i 3 do różnych artykułów ustawy. Czy tak, panie mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BogdanCichy">Tak należałoby to rozumieć. W przypadku przyjęcia poprawki nr 1 dla zachowania spójności ustawy należy uwzględnić pewne konsekwencje. Wprowadzenie tych zmian spowoduje, że ustawa będzie spójna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BolesławPiecha">W takim razie mam drugie pytanie. Czy powinniśmy głosować te zmiany łącznie z poprawką nr 1, czy oddzielnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#BogdanCichy">Panie przewodniczący, przedmiotem głosowania jest jedynie treść zawarta w poprawce nr 1. W zestawieniu poprawek, po poprawce nr 1 zapisana została uwaga, która informuje o tym, że w przypadku przyjęcia poprawki nr 1 do ustawy należy wprowadzić określone zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#BolesławPiecha">Przepraszam, ale rozumiem, że są to konsekwencje legislacyjne związane z przyjęciem poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#BogdanCichy">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 1? Jeśli dobrze widzę, to zgłasza się pani poseł Janowska. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#ZdzisławaJanowska">Panie przewodniczący, mam do pana gorącą prośbę. Chciałabym poprosić, żeby w sprawie tej poprawki mogli zabrać głos przedstawiciele strony społecznej, aby mogli nam powiedzieć, dlaczego przeciwstawiają się wprowadzeniu do ustawy takiej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BolesławPiecha">Nikomu nie odbieram głosu. Na razie pytałem panie i panów posłów, czy mają do tej poprawki jakieś uwagi. Zgłasza się pan przewodniczący Sośnierz. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSośnierz">Chcę poinformować, że Klub Parlamentarny Polska Jest Najważniejsza złożył poprawkę o identycznej treści. Do uzasadnienia tej poprawki dodam jeszcze to, że nie widać żadnego powodu, dla którego jedna grupa zawodowa miałaby mieć mniejsze prawa niż druga grupa zawodowa. Ta poprawka powoduje zrównanie praw pielęgniarek z prawami lekarzy. Przyjęcie takiego rozwiązania wydaje się w pełni uzasadnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Czy w tej sprawie chciałby zabrać głos ktoś spośród zaproszonych gości? Zgłasza się pani przewodnicząca. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#DorotaGardias">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, pani minister, szanowni państwo, Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych od kilku miesięcy rozmawia na temat tej ustawy oraz zapisów dotyczących równości i nierówności podmiotów. Jeżeli te podmioty są takie równe, to dlaczego są one tak podzielone pod względem finansowym? Pielęgniarka pracuje za 12 zł, a lekarz za 100 zł.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#DorotaGardias">Jeżeli te podmioty są takie równe, to jaką pracę my wykonujemy? Czy znają państwo ustawę o zawodzie lekarza i lekarza dentysty oraz ustawę o zawodzie pielęgniarki i położnej? Lekarz ma inne zadania, a inne zadania ma pielęgniarka i położna. Są to dwa różne zawody, chociaż oba mają swoje samorządy i ze sobą współpracują. Zawód pielęgniarki to opieka, pielęgnacja, wykonywanie zleceń lekarskich oraz czuwanie. Po łacinie nazywano to infirmeria vigilare. Było wiadomo, do czego jest ten zawód i kto ma go wykonywać. Dlaczego nasz Związek ma dziś tak duże obawy? Szanowne panie i panowie posłowie, mamy obawy dlatego, że boimy się, iż kiedy taki przepis wejdzie w życie, to bardzo szeroko otworzy drzwi dla umów cywilnoprawnych. Na pewno wiedzą państwo o tym, gdyż w większości są państwo lekarzami, że pracodawcy tupią nogami. Nie dziwi mnie to, co mówi pan poseł Sośnierz. Pan poseł jako były prezes Narodowego Funduszu Zdrowia dobrze wie o tym, że koszty pracodawcy pozwolą na funkcjonowanie ochrony zdrowia może jeszcze przez dwa lata. W związku z tym przez jakiś czas za pieniądze dla pielęgniarek, przeznaczone na składki ZUS oraz na inne koszty ponoszone przez pracodawcę, będzie można jeszcze przez jakiś czas utrzymać szpitale i je przekształcić.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#DorotaGardias">Jak państwo wiedzieli, to jeśli chodzi o przekształcenia, to nasz Związek o nich nie dyskutował w trakcie prac nad tą ustawą. Nasz Związek w ogóle o tym nie dyskutował. Uważaliśmy, że bez względu na to, kto jest właścicielem szpitala, pielęgniarka musi tam pracować. Jeżeli widzą państwo taką potrzebę, to my o tym nie dyskutowaliśmy. Nie jest tak, że nie jesteśmy przeciwni przekształceniom. Podchodząc do tej sprawy po ludzku, to jesteśmy temu przeciwni, gdyż widzimy, co się robi w przekształconych placówkach. W przekształconych placówkach zwalnia się przede wszystkim pielęgniarki. Tak było w województwie opolskim, gdzie z 220 pielęgniarek pozostało 70. Pozostałe zostały zwolnione w czasie, gdy tworzyła się spółka. Zatrudnia się pielęgniarkę w jednym mieście, a tego samego dnia ma ona dyżur w innym województwie. Jest to możliwe do sprawdzenia. Cóż możemy zrobić z Państwową Inspekcją Pracy, jeżeli są takie przepisy? Dyrektor płaci karę w wysokości od 1 do 5 tys. zł i dalej robi to samo. Nadal omija prawo. Dobrze państwo wiedzą, jakie praktyki są stosowane w szpitalach wobec pielęgniarek i położnych, gdyż w większości przypadków sami byli państwo pracodawcami.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#DorotaGardias">Poza tym pielęgniarka, która działa na podstawie umowy cywilnoprawnej, od razu musi pracować więcej, gdyż nie obowiązuje jej czas pracy. Największy absurd, jaki mamy dziś w ochronie zdrowia, nie dotyczy pielęgniarek. Powiem państwu o technikach rentgenowskich. Proszę sobie wyobrazić, że technik rentgenowski, który pracuje na podstawie umowy o pracę, może pracować przez 5 godzin dziennie. Natomiast, jeśli w tym samym zakładzie jest drugi technik, który działa na podstawie umowy cywilnoprawnej, to może on pracować przez 24 godziny na dobę. Oznacza to, że aparaty rentgenowskie nie mają żadnego negatywnego wpływu na osoby zatrudnione w formie umowy cywilnoprawnej. Natomiast mają negatywny wpływ na osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, w związku z tym takie osoby mogą pracować tylko przez 5 godzin dziennie. To jest dopiero absurd.</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#DorotaGardias">Oprócz tego ta pielęgniarka jest przemęczona. Ile może wytrzymać organizm człowieka bez urlopu? Pielęgniarka musi pracować 300 godzin miesięcznie, czyli po 10 godzin dziennie, bez żadnego wolnego dnia, a przecież szpital funkcjonuje przez 24 godziny na dobę. Trzeba również wziąć pod uwagę to, że są tam żywi ludzie. My nie produkujemy tam kubków. Dlatego mówimy tu dzisiaj o tym, że ci pacjenci są w niebezpieczeństwie. Mówimy również, że pewnego dnia ta pielęgniarka popełni jakiś błąd ze zmęczenia, z wycieńczenia fizycznego pracą. To będzie straszne. Dobrze wszyscy wiemy o tym, co wtedy stanie się takiemu pacjentowi oraz pielęgniarce. Zostanie ona ukarana. Odczuje to również jej rodzina.</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#DorotaGardias">Jeżeli spojrzeć na tę sprawę z innej perspektywy, to pielęgniarkami są kobiety, a przede wszystkim matki. Są to osoby wychowujące dzieci. Kto wyjedzie z tymi dziećmi na wakacje? Jak będą wychowywane dzieci, młodzież i nasze polskie społeczeństwo? Jaka jest polityka prorodzinna? Na te wszystkie aspekty proszę spojrzeć trochę szerzej. O tym mówimy przez cały czas. Nie byliśmy w mediach przez kilka ostatnich miesięcy. Do tej pory mediom o tym nie opowiadaliśmy. Robiliśmy to tam, gdzie powinniśmy to robić, czyli w gabinetach Ministerstwa Zdrowia. Przedstawialiśmy tam wszystkie nasze argumenty.</u>
          <u xml:id="u-56.6" who="#DorotaGardias">Panie i panowie posłowie, poza tym jest ustawa, która jest nazywana Kodeksem pracy. W tej ustawie napisano, że jeśli pracownik jest pod nadzorem, to nie może zawierać umów cywilnoprawnych. Mówi o tym art. 22. Proszę mi powiedzieć, że pielęgniarka gdziekolwiek w Polsce nie jest pod nadzorem. Pielęgniarka jest pod nadzorem. Podlega ona służbowo i hierarchicznie. W związku z tym te dwa przepisy w obu ustawach wzajemnie się wykluczają ze względów prawnych. Oznacza to, że pracodawcy omijają prawo. Czy w tej chwili zrobią to także posłowie? W to nie wierzę. Dlatego apelujemy do państwa o to, żeby przemyśleli państwo tę decyzję. Bardzo proszę o umożliwienie także wypowiedzi pani wiceprzewodniczącej Borchulskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#BolesławPiecha">Za chwilę oddam głos pani wiceprzewodniczącej. Jednak wcześniej zgłosiła się do głosu pani przewodnicząca Ochman, pani wiceprzewodnicząca oraz pani poseł. Bardzo proszę pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MariaOchman">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, pani przewodnicząca Gardias poruszyła bardzo istotną kwestię, jaką jest rozstrzygnięcie zawarte w Kodeksie pracy. Kodek pracy bardzo wyraźnie stanowi, co może być przedmiotem zatrudnienia na podstawie kontraktu lub umowy cywilnoprawnej.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#MariaOchman">Chciałabym państwu przypomnieć o wypadku, do którego niedawno doszło. Robotnik spadł z rusztowania. Jednak w tym wypadku nie zabił się człowiek. Po prostu zniknął podmiot działalności gospodarczej. Przepisami prawa doprowadzili państwo do takiej sytuacji, w której już niedługo zamiast szpitala będziemy mieli kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset podmiotów gospodarczych, wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Zadam państwu pytanie. Czy chcieliby państwo leczyć się w takiej placówce, w której jedyną osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę będzie dyrektor szpitala, albo prezes spółki prowadzącej szpital, albo lekarz ordynator, żeby był zachowany porządek? Natomiast catering, pranie, laboratoria i wszystko inne zostanie wyprowadzone na zewnątrz, łącznie z usługami pielęgniarek i lekarzy.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#MariaOchman">Nasz Związek nie uczestniczył w żadnych gabinetowych rozmowach. W związku z tym nie mamy żadnych długów do spłacenia ani zaciągniętych zobowiązań. Nie mamy żadnych roszczeń, gdyż niczego się nie spodziewaliśmy po Platformie Obywatelskiej i po Polskim Stronnictwie Ludowym. Nikt nam niczego nie obiecywał. Braliśmy i nadal będziemy brali udział w posiedzeniach Komisji. Będziemy szanowali prawo, dzięki któremu mamy możliwość, żeby tu przyjść i przyglądać się państwa pracy. Tak, jak państwo nas tutaj zapraszają, tak samo my chcemy zagwarantować sobie prawo do tego, żebyśmy mogli informować społeczeństwo o tym, w jaki sposób państwo, czy obecna koalicja rządząca traktuje dialog, możliwość zgłaszania uwag i uczestniczenia w tych pracach. Będziemy o tym informowali, ale w sposób zgodny z przepisami prawa.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#MariaOchman">Obecni na tej sali przedstawiciele „Solidarni” nie oczekują na to i nie chcą tego, żeby nas państwo kupili za jakiekolwiek zmiany w tej ustawie. One niczego nie zmienią ani dla pracowników, ani dla pacjentów. Biorą państwo, jako parlamentarzyści, na własne sumienia system opieki zdrowotnej w Polsce. Pisaliśmy od tym do państwa. Chcą państwo ten system całkowicie rozregulować. Chcą państwo puścić to wszystko na żywioł. Dzięki temu, że przy pomocy kreatywnej księgowości z długu publicznego zniknie 10 mld zł, chcą państwo przerzucić ten problem na samorządy, które rzekomo nie mają szpitali, gdyż chcieli im państwo te szpitale przekazać. Teraz okazuje się, że samorządy mają szpitale. W związku z tym nie będziemy prosić. Nie będziemy państwa o nic prosić i nie będziemy niczego negocjować pod osłoną nocy.</u>
          <u xml:id="u-58.4" who="#MariaOchman">Zwracamy się do państwa z apelem o to, żeby zechcieli państwo rozważyć to, że podejmują państwo decyzje, które zostaną policzone. Te decyzje będą rozliczone. Chcielibyśmy, żeby zwłaszcza ci z państwa, którzy powołują się na etos „Solidarności” oraz na społeczną naukę kościoła, w tym posłowie prawicy, posłowie z PO, posłowie z PiS, a zwłaszcza posłowie z PJN, zechcieli zastanowić się nad tym, za czym będziecie głosować i jakie podejmiecie decyzje. Nie przyszliśmy tu po to, żeby coś utargować, czy uhandlować. Mamy nadzieję, że jesteśmy tu głosem sumienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#BolesławPiecha">O głos porosiła jeszcze pani wiceprzewodnicząca. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#IwonaBorchulska">Dziękuję bardzo. Jeśli państwo pozwolą, to nie będę komentowała polityki, gdyż nie przyszłyśmy tu po to, żeby prowadzić rozważania polityczne o tym, gdzie kto coś ustala. Natomiast odniosę się do uzasadnienia pana posła, który przedstawił uzasadnienie tej poprawki. Pan poseł powiedział, że rozwiązanie, jakie obecnie jest zapisane w projekcie ustawy jest niezgodne z konstytucją. Z tego powodu uznał pan, że sytuację pielęgniarek należy zrównać z sytuacją lekarzy. Może jednak lepiej byłoby zrównać tę sytuację w drugą stronę? Nie mówimy tu przecież o statusie zawodu, lecz o działalności gospodarczej i o umowach cywilnoprawnych. Generalnie nie jesteśmy przeciwne temu, żeby pielęgniarki podejmowały działalność gospodarczą. Pielęgniarki mają do tego prawo. Jest to samodzielny zawód. Nie sprzeciwiamy się także kontraktom i działalności gospodarczej lekarzy, tyle tylko proszę państwa, że nie w szpitalach.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#IwonaBorchulska">Chyba nikt rozsądnie myślący nie uwierzy w to, że szpital może funkcjonować w formie 500 odrębnych działalności gospodarczych, a przecież taką furtkę otwieramy. Pan poseł Sośnierz bardzo popiera ten projekt. Zapraszam pana posła do nas do województwa, do Chorzowa, gdzie w szpitalu dziecięcym funkcjonuje 130 podmiotów gospodarczych. W tym szpitalu pielęgniarki, które nie zgodziły się na to, żeby przejść na kontrakty zostały najpierw sprowadzone do piwnicy, w oddelegowaniu na czas wypowiedzenia pracy, po czym zostały zwolnione. Dotyczyło to m.in. wysoko kwalifikowanych pielęgniarek anestezjologicznych, które w największym stopniu odpowiadały za życie dzieci przebywających w tym szpitalu. Panie pośle, ta sprawa jest w sądzie. Tyle tylko, że trwa ona już rok. Trudno jest dochodzić sprawiedliwości w sprawach dotyczących przymuszania do zawarcia umów kontraktowych, którego rzekomo nie ma.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#IwonaBorchulska">Myślę, że każdy, kto myśli racjonalnie o ochronie zdrowia może porównać różne zawody. Nie będę już w tej chwili krążyć na poziomie medycyny. Jednak jako przykład podam, że kierowca musi odpocząć po 4 godzinach pracy. Myślę, że nikt nie jest sobie w stanie wyobrazić działalności gospodarczej w zawodzie policjanta. Proszę państwa, wszystko robi się w biegu. Z tego, co mówią nasze koleżanki z pomorskiego, to ta bardzo nagłośniona sprawa także chyba była wynikiem zawarcia umów cywilnoprawnych. Niemożna gonić pomiędzy pacjentami. Szpitali, które mają być zabezpieczeniem dla pacjentów, nie można przestawić na firmy zarabiające pieniądze. Zabezpieczmy chociaż wymogi dotyczące zatrudnienia, pracy i dobrej organizacji na stałym personelu medycznym. Tylko o to państwa prosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Zgłosiła się jeszcze pani poseł Bożena Sławiak oraz pan poseł Katulski. Następnie chciałbym poznać stanowisko rządu w sprawie tej poprawki. Później przystąpimy do rozstrzygnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#BożenaSławiak">Panie przewodniczący, pani minister, panowie ministrowie, wysoka Komisjo, już od dłuższego czasu otrzymuję wiele listów pocztą elektroniczną od pielęgniarek kontraktowych. Teraz chciałabym odczytać państwu tylko jeden z takich listów: „My, niżej podpisane pielęgniarki kontraktowe Specjalistycznego Szpitala Szczecin Zdunowo, zwracamy się do sejmowej Komisji Zdrowia o umożliwienie dalszej swobody wyboru podstawy świadczenia usług pielęgniarskich w zakresie opieki stacjonarnej. Podstawą naszego zaniepokojenia i niniejszej petycji jest stanowisko Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych. W świetle wypowiedzi prominentnych działaczek tej organizacji pielęgniarki na podstawie umowy cywilnoprawnej w szpitalach nie powinny pracować. Proponują jednocześnie doprecyzowanie pojęcia indywidualnej praktyki w miejscu wezwania w ustawie o działalności leczniczej w taki sposób, aby nie mógł nim być szpital.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#BożenaSławiak">Zgodnie z art. 32 ust. 2 konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wszyscy są wobec prawa równi. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Mamy nadzieję, że dotyczy to także pracowników ochrony zdrowia wszystkich grup zawodowych realizujących osobiście usługi medyczne w szpitalach, lekarzy, innego personelu wyższego, pielęgniarek, czy też techników medycznych. Każda regulacja narzucająca ograniczanie praw gospodarczych tylko jednej z tych grup byłaby jaskrawym naruszeniem konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#BożenaSławiak">Całkowicie chybione są argumenty sugerujące zmuszanie pielęgniarek na kontrakty. W Szpitalu Szczecin Zdunowo takie przypadki nie miały miejsca. Z całą stanowczością podkreślamy, że podjęcie przez nas działalności w formie praktyk indywidualnych było całkowicie dobrowolne. Nie czujemy się ani zmęczone, ani wykorzystywane. Mamy za to elastyczny czas pracy i satysfakcjonujące zarobki. Bardzo prosimy także o zwrócenie uwagi na fakt, że z podobnymi inicjatywami nie występują organizacje reprezentujące inne zawody medyczne, w tym organizacje z założenia reprezentujące wszystkich przedstawicieli danej profesji. Bardzo prosimy o uwzględnienie powyższego stanowiska w toku rozpatrywania ustawy o działalności medycznej.”. W imieniu pielęgniarek kontraktowych ten list podpisała Stanisława Dudzińska pielęgniarka operacyjna. Pozostawiam to bez komentarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Myślę, że nie będziemy teraz wznawiać dyskusji na ten temat. Stanowiska w tej sprawie są znane. Pani poseł niepotrzebnie czytała ten list, gdyż do posłów przychodzi wiele takich listów. O zabranie głosu poprosił jeszcze pan poseł Katulski. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JarosławKatulski">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Tym razem moja wypowiedź będzie już bardzo krótka. Nie chciałbym polemizować ze stanowiskiem przewodniczących Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, ponieważ w sposób merytoryczny starają się przedstawić swoje zdanie na temat proponowanej poprawki. Szanuję to zdanie, chociaż w całości podtrzymuję argumentację, która została wcześniej przedstawiona przeze mnie oraz przez pana przewodniczącego Sośnierza. Natomiast chciałbym stanowczo zaprotestować przeciwko wypowiedzi pani przewodniczącej Ochman, która imputuje nam, jakoby odbywał się tu jakiś targ.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#JarosławKatulski">Pani przewodnicząca, jesteśmy w polskim parlamencie. Jest już prawie noc, a my ciężko pracujemy po to, żeby wypracować przepisy, które według nas będą najlepsze. Może się pani z tym nie zgadzać, ale nie ma pani prawa do tego, żeby sugerować wszystkim w obecności mediów, że odbywa się tu jakieś targowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Pan poseł ma dziś wyjątkową tendencję do personalizacji wszystkich wystąpień. Jakie jest stanowisko rządu? Bardzo proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejWłodarczyk">Panie przewodniczący, w imieniu rządu chciałbym powiedzieć, że rząd popiera poprawki zgłoszone przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska oraz Klub Parlamentarny Polska Jest Najważniejsza.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#AndrzejWłodarczyk">Dla formalności chciałbym jeszcze ustosunkować się do wypowiedzi pani przewodniczącej Doroty Gardias. Zdaniem rządu zaproponowana poprawka nie zrównuje zawodu lekarza i zawodu pielęgniarki. Ta poprawka daje jedynie równe szanse zatrudnienia na takich samych prawach zarówno lekarzowi, jak i pielęgniarce. Na tym polega różnica.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu jest jasne. W sprawie poprawki nr 1 były różne kontrowersje. W związku z tym informuję, że przyjęcie poprawki nr 1, która została zgłoszona przez dwa kluby parlamentarne, spowoduje wprowadzenie do ustawy przedstawionych w uwadze do tej poprawki zmian legislacyjnych w innych artykułach. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 1? Rozumiem, że tak.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#BolesławPiecha">W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska oraz przez Klub Parlamentarny Polska Jest Najważniejsza?</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#BolesławPiecha">Za wnioskiem głosowało 24 posłów, 8 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 1 uzyskała rekomendację Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Wnioskodawcą tej poprawki był Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Ta poprawka dotyczy art. 6. Chodzi w niej o to, żeby w spółce kapitałowej tworzonej przez Skarb Państwa lub przez jednostkę samorządu terytorialnego kapitał założycielski stanowił 100% kapitału. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu? Proszę panią minister o przedstawienie stanowiska rządu do poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JakubSzulc">Rozumiem, panie przewodniczący, że poprawki nr 2 i 3 dotyczą tego samego artykułu. Przyjęcie jednej z tych poprawek wyklucza przyjęcie drugiej. Można powiedzieć, że jedna z nich jest poprawką dalej idącą. Do tego się to sprowadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#BolesławPiecha">Tak. Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#JakubSzulc">Rząd jest przeciwny tej poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem. Dziękuję. Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#BogdanCichy">Chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że te dwie poprawki są poprawkami alternatywnymi. Jeżeli przyjmą państwo rekomendację dotyczącą przyjęcia poprawki nr 2, to automatycznie będzie oznaczało, że poprawka nr 3 zostanie odrzucona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiemy. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#BolesławPiecha">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#BolesławPiecha">Za wnioskiem głosowało 7 posłów, 27 było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 2 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. W tej poprawce udziały lub akcje w spółce prawa handlowego będącej właścicielem szpitala zostały określone na 75%. Oczywiście jest tu jeszcze taka uwaga, że dotyczy to również szpitali klinicznych. Czy do tej poprawki mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu w sprawie tej poprawki jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 9 posłów, 27 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 3 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Jest to poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Proszę o przedstawienie uzasadnienia tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#JarosławKatulski">Panie przewodniczący, nie będę odczytywać tej poprawki, gdyż wszyscy posłowie mającą przed sobą. Mogę powiedzieć, że generalnie intencją tej poprawki jest to, żeby podmioty lecznicze przekazywały do Państwowej Inspekcji Pracy informację o liczbie zawartych umów cywilnoprawnych. Uważamy, że pozwoli to w pewien sposób monitorować dane statystyczne, dotyczące tego ile osób pracuje na podstawie umowy o pracę, a ile na podstawie umów cywilnoprawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu w sprawie tej poprawki jest pozytywne. Wychodzi ono naprzeciw tego, o czym mówiły przedstawicielki Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych oraz „Solidarności”. Mamy przepisy i normy, które wynikają z Kodeksu pracy. Ponieważ dochodzą do nas głosy mówiące o tym, że te przepisy nie zawsze są przestrzegane. Chcemy mieć możliwość monitorowania umów cywilnoprawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję. Chciałbym zapytać przedstawicieli Biura Legislacyjnego, czy taka ingerencja jest w ogóle możliwa w podmiocie, który jest przedsiębiorcą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#BogdanCichy">Panie przewodniczący, jest to kwestia merytoryczna. Natomiast mamy drobną uwagę redakcyjną. Napisano, że poprawka polega na dodaniu ust. 4 do art. 17. Natomiast powinien to być ust. 3, a nie ust. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że pan mecenas uchylił się od udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy taka możliwość jest w ogóle przewidziana w przepisach. Mamy tu przepisy prawa pracy dotyczące samo zatrudnienia. Pierwszy raz o czymś takim słyszę. Rozumiem jednak, że zostało to już przedyskutowane przez rząd. Jakie jest stanowisko rządu w sprawie poprawki, której przyjęcie sugeruje przedstawiciel Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#JakubSzulc">Jak najbardziej jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Zgłasza się pan poseł Latos. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#TomaszLatos">Mam pytanie do wnioskodawcy. Czy w takiej sytuacji osoba, która pracuje w formie samozatrudnienia, czyli prowadzi gabinet lekarski lub inną jednoosobową działalność medyczną, co kwartał będzie musiała składać sprawozdanie o tym, że pracuje sama, indywidualnie i że nikogo innego nie zatrudniła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy przedstawiciel rządu potrafi odpowiedzieć na to pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#JakubSzulc">W tej poprawce nie mówimy o tym, że dana osoba ma składać takie sprawozdanie. Takie sprawozdania będzie sporządzał kierownik zakładu pracy i przekazywał je Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Myślę, że dalsza dyskusja na ten temat nie ma sensu. Jest to pytanie o naturę tego przepisu oraz o jego konstrukcję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4?</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 27 posłów, 8 posłów było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 4 uzyskała rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-89.3" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Ta poprawka została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Sojusz Lewicy Demokratycznej. Proszę o przedstawienie uzasadnienia tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#MarekBalicki">Jest to poprawka, która idzie w podobnym kierunku, jak poprawka, nad którą przed chwilą głosowaliśmy. Można powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju dopełnienie, czy dookreślenie, że norma, która jest przedstawiona w art. 22 § 1 Kodeksu pracy ma również zastosowanie do tych sposobów zatrudnienia w zakładach opieki zdrowotnej zawodów medycznych, kiedy są wypełnione kryteria, o których mówi art. 22 § 1 Kodeksu pracy. W związku z różnymi nieprawidłowościami jest to zwrócenie uwagi na to, że w zakładach opieki zdrowotnej, jak również w przyszłych podmiotach leczniczych ten przepis również obowiązuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów ma jakieś uwagi do poprawki nr 5? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu jest negatywne. Poprawka, która została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska wyczerpuje intencje, które leżały u podstaw zgłoszenia tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Jakie jest stanowisko przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 11 posłów, 22 było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 5 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-95.2" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Wnioskodawcą tej poprawki był Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. W tej poprawce chodzi o określenie, na co powinny być przeznaczone dochody z działalności spółki. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-95.3" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu w sprawie poprawki nr 6 jest negatywne. O ile w ogóle, to powinno to zostać uregulowane w statucie spółki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. W tej sprawie nie będziemy się zgadzać z panem ministrem. Takie regulacje dotyczą działalności non profit.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#BolesławPiecha">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego mają do tej poprawki jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#BogdanCichy">Do tej poprawki nie zgłaszamy zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#BolesławPiecha">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 13 posłów, 23 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 6 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-99.2" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Jest to poprawka, która dotyczy art. 49. Chodzi w niej o katalog stanowisk, na które powinien zostać przeprowadzony konkurs. W poprawce zaproponowano, żeby do katalogu tych stanowisk dodać kierownika laboratorium. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-99.3" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowiska przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#BolesławPiecha">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 7?</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 8 posłów, 23 było przeciwnych, 5 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 7 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-103.2" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Ta poprawka odnosi się do art. 162. Dotyczy ona ustawy o diagnostyce laboratoryjnej. Chodzi w niej o katalog świadczeń wykonywanych w ramach diagnostyki laboratoryjnej. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-103.3" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowiska przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#BolesławPiecha">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 8?</u>
          <u xml:id="u-107.2" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 10 posłów, 22 było przeciwnych, a 4 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 8 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-107.3" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Jest to także poprawka dotycząca ustawy o diagnostyce laboratoryjnej. Poprawka mówi o osobach będących członkami samorządu, o których jest mowa w odpowiednim artykule tej ustawy. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-107.4" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#BolesławPiecha">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 9?</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 13 posłów, 23 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 9 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 10. Ta poprawka należy także do sekwencji poprawek dotyczących zawodów diagnostycznych. Poprawka mówi o tym, że laboratorium jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy, którą w tej chwili rozpatrujemy. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-111.3" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu jest negatywne. Brzmienie tej poprawki jest w zasadzie identyczne jak obecne brzmienie tego przepisu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowiska przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-115.1" who="#BolesławPiecha">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 10?</u>
          <u xml:id="u-115.2" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 14 posłów, 22 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 10 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-115.3" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 11. Ta poprawka także dotyczy ustawy o diagnostyce laboratoryjnej. Odnosi się on do spraw związanych z rejestracją jednostki organizacyjnej, jaką jest laboratorium medyczne. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-115.4" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowiska przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#BolesławPiecha">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 11?</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 13 posłów, 23 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 11 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-119.2" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 12. Ta poprawka dotyczy procedur związanych z tworzeniem lub likwidowaniem laboratorium. Mamy tu odpowiedni przepis porządkowy, który dotyczy jego rejestracji. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-119.3" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#JakubSzulc">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#BolesławPiecha">Jakie jest stanowisko przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#BolesławPiecha">W związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 12?</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#BolesławPiecha">Za poprawką głosowało 11 posłów, 23 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 12 nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-123.2" who="#BolesławPiecha">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o działalności leczniczej. Wyznaczam termin zaopiniowania poprawek przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych do jutra do godz. 10.00.</u>
          <u xml:id="u-123.3" who="#BolesławPiecha">Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Do tej pory sprawozdawcą Komisji w pracach nad tą ustawą była pani poseł Małecka-Libera. Myślę, że pani poseł powinna nadal być sprawozdawcą Komisji do tego projektu ustawy. Czy w tej sprawie ktoś z pań i panów posłów ma inne zdanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-123.4" who="#BolesławPiecha">Wobec braku sprzeciwu uznaję, że Komisja wybrała panią poseł Małecką-Liberę na sprawozdawcę stanowiska Komisji.</u>
          <u xml:id="u-123.5" who="#BolesławPiecha">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Przypominam, że w dniu jutrzejszym posiedzenie Komisji Zdrowia odbędzie się bezpośrednio po głosowaniach w Sejmie. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>