text_structure.xml
47.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSośnierz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam wszystkich zgromadzonych – panie i panów posłów, pana ministra i zaproszonych gości. Dzisiejszy porządek obrad w pierwszym punkcie przewiduje przyjęcie opinii odnośnie do ustawy budżetowej, a w drugim punkcie, rozpatrzenie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSośnierz">Wczoraj odbyła się dyskusja nad projektem ustawy budżetowej. Proszę pana posła Andrzeja Orzechowskiego o przedstawienie propozycji opinii Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze. Od 1999 roku, odkąd mamy do czynienia z systemem ubezpieczeń zdrowotnych, zasadnicze środki na ochronę zdrowia, leczenie, znajdują się w Narodowym Funduszu Zdrowia – wcześniej w kasach chorych. Tych środków na 2011 r. – jak wiemy – jest około 57.000.000 tys. zł, natomiast w budżecie państwa po stronie wydatkowej znajduje się kilka miliardów złotych, ale jest to relatywnie niewiele w stosunku do tego, czym dysponuje Narodowy Fundusz Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejOrzechowski">Wczoraj były przedstawione informacje odnośnie do wszystkich części budżetowych w zakresie właściwości Komisji. Pokrótce przypomnę, że wydatki na zdrowie w budżecie państwa, w dziale – ochrona zdrowia, wyniosą 6.500.000 tys. zł. Jeśli dodamy do tego rezerwy celowe, to uzyskamy łącznie 7.500.000 tys. zł. Ponadto ze środków Funduszu Pracy będą finansowane staże i specjalizacje medyczne na łączną kwotę 718.000 tys. zł. Jeśli te środki zsumujemy, to otrzymamy 8.200.000 tys. zł, co w stosunku do roku 2010 daje dynamikę 108,4%. Wydaje się, że należy to ocenić pozytywnie. Dodam, że w odrębnym załączniku – budżecie środków unijnych na zdrowie przewidziana jest kwota 440.000 tys. zł, a poza zdrowiem, w innych działach budżetowych, znajduje się około 2.000.000 tys. zł zaplanowanych na składki na ubezpieczenia zdrowotne obywateli.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejOrzechowski">Jeśli mowa o wydatkach, to trzeba powiedzieć, że w części 46 – Zdrowie jest to kwota 3.682.000 tys. zł z dynamiką 105,5%, w części 85 – Budżety wojewodów – 3.683.000 tys. zł z dynamiką 101,7%, w części 83 – Rezerwy celowe – 976.000 tys. zł, w części 66 – Rzecznik Praw Pacjenta – 6500 tys. zł. Nie będę się nad tym zanadto rozwodzić.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejOrzechowski">Jak powiedziałem, wczoraj została przedstawiona informacja i przeprowadzona dyskusja. W związku z tym chciałbym Komisji zaproponować przyjęcie pozytywnej opinii w zakresie wszystkich części budżetowych dotyczących zdrowia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję bardzo. Jest wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu. Czy są w tej sprawie inne głosy? Nie ma. W takim razie poddam opinię pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSośnierz">Kto jest za przyjęciem pozytywnej opinii Komisji, tak jak została przedstawiona? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSośnierz">Stwierdzam, że Komisja przy 14 głosach za, 3 przeciw i 1 wstrzymującym się, przyjęła pozytywną opinię dotyczącą projektu ustawy budżetowej na rok 2011.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejSośnierz">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego, czyli rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Pierwsze czytanie projektu już się odbyło. W związku z tym przystępujemy do procedowania.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejSośnierz">Zaczniemy od tytułu: „Ustawa z dnia… o zmianie stawy o ochronie zdrowia psychicznego”. Czy są uwagi w tym zakresie? Czy ktoś jest przeciw przyjęciu tytułu w takim brzmieniu? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejSośnierz">Art. 1. „W ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego wprowadza się następujące zmiany:”. Będziemy głosować nad kolejnymi zmianami.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejSośnierz">Zmiana nr 1: „w art. 3 dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu:”. Panie ministrze, może przedstawi pan istotę zmiany, po czym przystąpimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CezaryRzemek">Poproszę o udzielenie wyjaśnień pana dyrektora Wojciecha Kłosińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechKłosiński">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Zmiany dotyczą dołączenia do art. 3 dodatkowych pkt 5 i 6. Pkt 5 wskazuje na dyspozytora medycznego, który pojawił się w naszej rzeczywistości prawnej, a nie funkcjonował w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego. Natomiast niezależnie od tego funkcjonowały i funkcjonują zespoły ratownictwa medycznego, które często były i są wzywane do pacjentów psychiatrycznych, ale nie miały szansy zlecania na przykład stosowania przymusu bezpośredniego, co znacznie utrudniało podejmowanie efektywnych działań i musiało skutkować wzywaniem innych zespołów funkcjonujących z lekarzem lub policji albo innych służb do pomocy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WojciechKłosiński">Natomiast pkt 6 jest przeniesieniem niezwykle ważnej materii dotyczącej stosowania przymusu bezpośredniego z rozporządzenia do treści ustawy. Jednocześnie punkt ten wskazuje rodzaje przymusu, który może być stosowany wobec osób z zaburzeniami psychicznymi, wobec których tego typu interwencja jest konieczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy są uwagi do takiego brzmienia nowych pkt 5 i 6? Jeśli nie, zapytam, kto jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 1? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSośnierz">Zmiana nr 2. Proszę o przedstawienie tej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechKłosiński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, zmiana nr 2 jest właściwie kosmetyczna. Zamiana z lit. a) polega na zmianie w art. 4 ust. 2 pkt 1, w którego poprzednim brzmieniu była mowa o placówkach oświatowych. W tej chwili mówimy o placówkach systemu oświaty. Natomiast zmiana oznaczona lit. b) jest delegacją konieczną do wydania odpowiedniego rozporządzenia w sprawie organizowania i prowadzenia działalności w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego, która uwzględnia wytyczne obowiązujące w naszej rzeczywistości prawnej. Poprzednia delegacja tychże wytycznych nie zawierała.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy są uwagi do zmiany nr 2? Ze strony Biura Legislacyjnego nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś jest przeciw przyjęciu zmiany nr 2? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 2.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejSośnierz">Zmiana nr 3. Proszę o wyjaśnienia w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechKłosiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Zmiana nr 3 też jest wynikiem przeniesienia z materii rozporządzenia do tekstu ustawy delegacji do utworzenia Rady do spraw Zdrowia Psychicznego, z tym, że jest tu pewna różnica – poprzednio była Rada do Spraw Promocji Zdrowia Psychicznego, a obecnie będziemy tworzyć Radę do spraw Zdrowia Psychicznego, ponieważ obejmuje ona szerszy zakres. W sposób szczegółowy w art. 4a ust. 2 zostały określone zadania nowej Rady, która ma być utworzona. W ust. 3 określony jest sposób powoływania i odwoływania Rady, a w ust. 4, 5 i 6 są określone szczegóły funkcjonowania Rady. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa ma uwagi lub propozycje dotyczące zmiany nr 3? Zmiana ta obejmuje art. 4a i 6 ustępów i w tym miejscu się kończy. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechKłosiński">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSośnierz">Ze strony Biura Legislacyjnego nie ma uwag. Czy ktoś z państwa jest przeciw przyjęciu zmiany nr 3? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 3.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejSośnierz">Przystępujemy do rozpatrywania zmiany nr 4. Proszę o krótkie jej omówienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechKłosiński">Zmiana nr 4 jest zmianą porządkową. Ponieważ w art. 18 przybywa ustępów, musi nastąpić zmiana numeracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Numerację zawsze łatwo pomylić. Czy ze strony Biura Legislacyjnego są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś jest przeciw przyjęciu zmiany nr 4? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 4.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejSośnierz">Zmiana nr 5. Proszę o omówienie tej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechKłosiński">Zmiana nr 5 też jest zmianą porządkową. Zmieniło się odniesienie do Dziennika Ustaw – ponieważ obowiązuje nowa ustawa, musi się naleźć odpowiednie odniesienie do tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy są uwagi do zmiany nr 5? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś jest przeciw przyjęciu zmiany nr 5? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 5.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejSośnierz">Proszę o omówienie zmiany nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechKłosiński">Zmiana nr 6 też jest dostosowaniem do obecnego stanu prawnego i polega na dołożeniu wytycznych do delegacji dla Ministra Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSośnierz">Zgłasza się pani poseł Krystyna Skowrońska. Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, mam pytanie do pana ministra dotyczące zmiany w ust. 4, w którym mówi się o zajęciach rehabilitacji społecznej organizowanych w domach pomocy społecznej oraz o sposobie nagradzania uczestników tych zajęć. Chciałabym się dowiedzieć, jaki jest sposób nagradzania uczestników zajęć prowadzonych w domach pomocy społecznej związanych z rehabilitacją społeczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę odpowiedzieć na pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję. Będą to drobne wydatki pieniężne na skromne nagrody.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSośnierz">Co to znaczy skromne nagrody i z jakiego tytułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CezaryRzemek">Będzie to regulował indywidualny regulamin każdego zakładu. Mogę jedynie powiedzieć, że na pewno nie będą to znaczne wydatki, tylko drobne. Każdy regulamin będzie to określać.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSośnierz">Rozumiem, że szczegóły będą w rozporządzeniu ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#CezaryRzemek">Taki zapis był również wcześniej. Tu się nic nie zmienia. Być może do tej pory niektórzy dyrektorzy nie stosowali nagradzania, skromnych upominków, ale ten zapis zostaje i daje taką możliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania dotyczące tej zmiany? Nie ma więcej pytań. Czy ze strony Biura Legislacyjnego są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś jest przeciw przyjęciu zmiany nr 6? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 6.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AndrzejSośnierz">Zmiana nr 7. Proszę o jej omówienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechKłosiński">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeśli chodzi o zmianę nr 7, musiało ulec zmianie brzmienie jeszcze obowiązującego art. 9 ust. 3, który dopuszcza udzielanie świadczeń zdrowotnych w domach pomocy społecznej. Nowe brzmienie wyraźnie wskazuje na to, że domy pomocy społecznej mają udzielić pomocy w korzystaniu ze świadczeń osobom tam przebywającym. To brzmienie jest oczywiście uzgodnione z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Proszę, zgłasza się pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Jest to zapis budzący chyba największe emocje, jeśli chodzi o domy pomocy społecznej i udzielanie świadczeń medycznych w tych domach. Kiedy rozmawialiśmy o świadczeniach medycznych dla mieszkańców domów pomocy społecznej, odsyłano nas do koszyka świadczeń medycznych mówiąc, że każdy mieszkaniec domu pomocy społecznej jest takim samym obywatelem jak inny mieszkaniec bloku spółdzielni mieszkaniowej, a w związku z tym podlega takim samym świadczeniom jak osoba fizyczna, a więc ma swojego lekarza rodzinnego i procedurę postępowania, jeśli chodzi o leczenie. Takie samo odesłanie usłyszeli dyrektorzy domów pomocy społecznej przeznaczonych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Z tego wynika ogromne zaniepokojenie, szczególnie w zakresie kontraktowania świadczeń, odnośnie do których zwracaliśmy się z wyraźną prośbą, aby Ministrowie Zdrowia oraz Pracy i Polityki Społecznej doszli do porozumienia i określili świadczenie, które przynależne będzie wyłącznie w takich przypadkach i aby to dyrektor domu pomocy społecznej mógł występować o takie świadczenie do Narodowego Funduszu Zdrowia. Oczywiście spotkało się to z odmową, wyszydzeniem, że przecież jasne jest, że Fundusz kieruje pieniądze na konkretnych pacjentów. Dzisiaj czytamy przepis, że to jednostka organizacyjna pomocy społecznej, czyli dom pomocy społecznej, adekwatnie do potrzeb i stanu zdrowia pacjenta ma zapewnić pomoc w korzystaniu z przysługujących świadczeń opieki zdrowotnej. Zatem znowu wracamy do sprawy, która w dalszym ciągu nie jest do końca uregulowana. Gdyby w tym miejscu było odesłanie albo upoważnienie dla jednostki organizacyjnej pomocy społecznej, aby w imieniu swoich pacjentów chorych psychicznie mogli kontraktować dodatkowe świadczenia medyczne, byłoby to rozwiązanie problemu. Natomiast tą ustawą nakładamy na jednostki organizacyjne pomocy społecznej świadczące usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi obowiązek zapewnienia świadczeń medycznych odsyłając do innych ustaw, które po macoszemu traktują dyrektorów domów pomocy społecznej i w ogóle te placówki, jeśli chodzi o zapewnienie świadczeń zdrowotnych dla ich pacjentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaZakrzewska">Zwracam uwagę na jeszcze jedno, w kontekście tego, co powiedziała pani przewodnicząca. Otóż domom pomocy społecznej nie wolno zatrudniać pielęgniarek. Dopóki pielęgniarki były zatrudniane w formie zadaniowej, to pielęgniarki w domach pomocy społecznej były. W tej chwili jest inna forma zatrudniania, jest skala dla pielęgniarek długoterminowych i większość domów pomocy społecznej, tak naprawdę, nie ma opieki pielęgniarskiej, a jeśli ma, to symboliczną.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#ElżbietaZakrzewska">Zwracam uwagę na jeszcze jedno, bo za tydzień będziemy dyskutować o innych ustawach zdrowotnych, że pielęgniarka zatrudniona w domu pomocy społecznej nie jest pielęgniarką – ona nie ma tych uprawnień, jakie mają pielęgniarki zatrudnione w zakładach opieki zdrowotnej. To jest temat, nad którym Komisja będzie musiała się pochylić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Proszę, pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MichelRyba">Dziękuję, panie ministrze, jeszcze nie jestem dyrektorem. Legislator – Departament Prawny Ministerstwa Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MichelRyba">Jeśli chodzi o ten ostatni problem, to w chwili obecnej w podkomisji Komisji Zdrowia jest projekt ustawy dotyczący zawodów pielęgniarki i położnej, gdzie usuwamy ten problem, który powstał w wyniku błędnej interpretacji przepisów dotyczących ustawy o wykonywaniu zawodów. Będziemy tam wpisywać wprost, że za wykonywanie zawodów pielęgniarki i położnej uważa się zatrudnienie w domach pomocy społecznej. Ten problem, który powstał w wyniku błędnej interpretacji przepisów, usuwamy poprzez wskazanie wprost w tamtej ustawie, że praca pielęgniarki i położnej w domach pomocy społecznej jest uważana za wykonywanie zawodów pielęgniarki i położnej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Panie mecenasie, zanim przekażę głos dalej powiem, że pielęgniarka wykonuje zawód na mocy prawa wykonywania zawodu i niepotrzebny jest taki wpis, ale pod jednym warunkiem, że nie przerwała ciągłości wykonywania zawodu i nie straciła prawa wykonywania zawodu. To są dwie różne sprawy. Każda pielęgniarka zatrudniona gdziekolwiek albo będąc gdziekolwiek ma prawo wykonywania zawodu, w związku z tym, jeśli przyjdzie do mnie prywatnie ma prawo zrobić mi zastrzyk itd. i wyłącznie za to nie zostanie zapłacone, ponieważ nie kontraktuje tych świadczeń dom pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#BolesławPiecha">Zawód lekarza również jest wykonywany na podstawie ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty oraz prawa wykonywania zawodu. Takie same regulacje dotyczą pielęgniarek. Kto może tego zakazać? Kto może lekarzowi zakazać prawa wykonywania zawodu, poza jego odebraniem? Nie będziemy tutaj dyskutować. Wiem, o czym mówię. Uprawnienia pielęgniarki nie wynikają z żadnych innych ustaw poza ustawą o wykonywaniu zawodów pielęgniarki i położnej. Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZdzisławBujas">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Zdzisław Bujas. Muszę zgodzić się z opinią zarówno pani przewodniczącej, jak i pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ZdzisławBujas">Proszę państwa, pielęgniarki zatrudnione w domach pomocy społecznej są to osoby zatrudniane często jako opiekuni, natomiast problem polega na tym – powiedział o tym pan przewodniczący Piecha – że te pielęgniarki często wykonują czynności pielęgniarskie. Tu się kryje dwoistość sprawy. Pani przewodnicząca wskazała problem, że jednak w przepisach powinno znaleźć się oddelegowanie umożliwiające rozszerzenie na czynności w zakresie opieki finansowanej ze środków publicznych, ponieważ w takich sytuacjach pielęgniarka nie może odmówić wykonania pewnych czynności – nakłada to na nią ustawa o jej zawodzie, która jednoznacznie stanowi, że pielęgniarka bezwzględnie musi te czynności podjąć w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia – a z drugiej strony nie daje się delegacji, która by to jednoznacznie określała. Zatem zdecydowanie w zmianie nr 7 należałoby się zastanowić nad tym, jak usankcjonować prawnie element odesłania do ewentualności zawierania przez dyrektorów tych ośrodków umów na świadczenia zdrowotne z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BolesławPiecha">To jest problem, w który wikłamy się od początku ustawy o świadczeniach zdrowotnych – wykonywanie zawodu a możliwość finansowania tego z innych źródeł niż budżet państwa.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że sprawa się wyjaśniła, iż wprost nazwie się zatrudnienie pielęgniarki w domu pomocy społecznej jako nieprzerwanie funkcjonowania w ramach zawodu, w związku z czym nie traci się prawa wykonywania zawodu. Natomiast – jak powiedziałem – jest to w zasadzie zawód wolny, korporacyjny. Tak jak powiedział pan przewodniczący, jest obowiązek udzielenia pomocy, niezależnie od tego, czy to będzie na ulicy, czy w domu pomocy społecznej i wykonania tych świadczeń. Inną sprawą są przepisy finansowe.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#BolesławPiecha">Czy jest propozycja poprawki w tej materii? Czy pani przewodnicząca chciałaby zabrać głos w tej sprawie? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Trudno jest wprowadzić dokładną poprawkę, ponieważ sam zapis tego artykułu jest bardzo ogólny. Zapis o adekwatnym udzielaniu pomocy w stosunku do potrzeb i stanu zdrowia jest tak ogólny i dotyczący praktycznie każdego działania w medycynie, że trudno mówić o wprowadzeniu poprawki. Raczej upatrywalibyśmy poprawki w tym względzie w ustawie o świadczeniach zdrowotnych – wpisanie tam wprost, że w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi konieczne jest wprowadzenie dodatkowego świadczenia medycznego pielęgniarskiego. I takie świadczenie powinno znaleźć się w koszyku świadczeń. Nie powinno się tego odsyłać.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Natomiast absolutnie nie mogę się z tym zgodzić. My dzisiaj przejdziemy nad tym zapisem do porządku dziennego, bo w sensie ogólnym jest on słuszny, ale ten przepis nie ma nic wspólnego z opieką długoterminową, o której często mówimy, ponieważ tam jest określona skala Barthel. W zakładzie psychiatrycznym nie mamy do czynienia z tak ciężkimi przypadkami, natomiast wszyscy pacjenci wymagają stałej pomocy pielęgniarskiej i medycznej. Dlatego korzystając z tej okazji, panie przewodniczący, kieruję prośbę do posłów z Platformy Obywatelskiej, ale również do ministerstwa, aby – po raz kolejny wskazujemy miejsce – w sposób szczególny potraktować opiekę pielęgniarską w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Powód jest, bo w tej ustawie ta delegacja jest zbyt ogólna, abyśmy byli nią usatysfakcjonowani.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jest propozycja poprawki, czy na razie jej nie ma? Rozumiem, że na razie nie ma propozycji poprawki.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z państwa chciałby się jeszcze wypowiedzieć na temat dyskutowanej zmiany nr 7? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#BolesławPiecha">Będziemy głosować nad przyjęciem zmiany nr 7, dotyczącej art. 9 ust. 3 w brzmieniu zaproponowanym w przedłożeniu. Czy są uwagi ze strony Biura Legislacyjnego lub rządu? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 7 zaproponowanej treści, biorąc pod uwagę wnioski wynikające z dyskusji dotyczące innego uregulowania. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 7.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do procedowania zmiany nr 8, która dotyczy art. 10b ust. 4. Czy są chętni do zabrania głosu w tej sprawie? Czy są propozycje poprawek?</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#BolesławPiecha">Jak państwo wiedzą, jest to sprawa uprawnień rzecznika praw pacjenta szpitala psychiatrycznego. Rozumiem, że rząd podtrzymuje swoje stanowisko. Czy są uwagi ze strony Biura Legislacyjnego do brzmienia zmiany nr 8? Nie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 8. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 8.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 9 dotyczy art. 11 i mówi o skierowaniu do szpitala psychiatrycznego.</u>
<u xml:id="u-39.8" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z państwa ma uwagi, propozycje zmian odnośnie do zmiany nr 9 dotyczącej innego brzmienia art. 11? Proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Przepraszam, mam uwagę, nie zmianę, bo zapis jest bardzo dobry – skierowanie w sytuacji pacjenta psychiatrycznego powinno być zrealizowane natychmiast. Natomiast ust. 2 wskazuje niejako na sytuację patologiczną w naszej ochronie zdrowia, ponieważ mówi, co się dzieje, jeżeli pacjent nie może natychmiast być objęty opieką. Trudno mi sobie wyobrazić, żeby pacjent będący w stanie najwyższego wzburzenia czy wymagający natychmiastowej pomocy szpitalnej był zapisywany do kolejki do szpitala w sytuacji, kiedy na swoją kolej już nie doczeka albo jego stan jest już tak zły, że wymaga zupełnie innych środków. Przestrzegałabym przed dokonywaniem zapisów ustawowych, które sankcjonują i uznają patologiczną sytuację w naszej ochronie zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pan dyrektor chciałby udzielić wyjaśnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WojciechKłosiński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, pani przewodnicząca, nie istnieje takie zagrożenie, dlatego że w przypadku wydania skierowania do szpitala psychiatrycznego, jeśli istnieją przesłanki do przyjęcia natychmiastowego, pacjent przyjmowany jest natychmiast, w danej chwili, nie jest kierowany do kolejki oczekujących. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ElżbietaZakrzewska">Chciałabym zwrócić uwagę na to, że na Dolnym Śląsku w szpitalach psychiatrycznych Narodowy Fundusz Zdrowia na 2011 r. założył o 30% niższe kontrakty. W efekcie kolejka oczekujących faktycznie będzie, czy to się panu podoba, czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#BolesławPiecha">Spokojnie, pani przewodnicząca, spróbujmy opanować wzburzenie. Zastanówmy się jeszcze raz, czy są jakieś uwagi lub propozycje poprawek. Ja rozumiem, że jeśli ktoś wymaga przyjęcia w trybie nagłym, to decydują o tym sprawy medyczne – położy się go na korytarzu lub gdzieś indziej. Wszędzie są takie same zasady. Natomiast niepokoi mnie sprawa kolejki, jeśli chodzi o stan psychiczny, ponieważ jest to coś innego niż planowanie na przykład operacji stawu biodrowego. Przedłużanie ważności tego skierowania może mieć określone konsekwencje. Jednak generalnie lecznictwo psychiatryczne zmierza w kierunku odstępowania od hospitalizacji. Jeżeli więc kolejka jest półroczna, to pacjent nie jest leczony. Czy ten pacjent będzie wymagać skierowania, czy nie?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że to jest uproszczenie, ale skoro nie ma innych propozycji, to jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmie tę zmianę. Wcześniej jednak zapytam o stanowisko rządu. Czy rząd podtrzymuje swoje stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WojciechKłosiński">Tak. Chciałbym jeszcze dodać komentarz. Ta zmiana wynika również z czasu ważności skierowania. Musimy pamiętać, że jeśli chodzi o populację pacjentów psychiatrycznych, w przypadku tych, którzy otrzymują skierowanie, nie zawsze wskazania do przyjęcia są aktualne. Może być tak, że stan pacjenta ulegnie poprawie…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BolesławPiecha">I nie będzie przyjęty. Rozumiem. Dziękuję bardzo. Czy są uwagi ze strony legislatorów?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RadosławRadosławski">Rozumiemy, że w ust. 2, w miejscu, w którym jest odesłanie do art. 20 ustawy o świadczeniach, mamy na myśli ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BolesławPiecha">Myślę, że tak. Panie mecenasie, czy pan proponuje jakieś rozwiązanie, żeby to doprecyzować? Ustawa o świadczeniach jest jedna. Czy to jest ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, czy odesłanie do ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MichelRyba">W art. 10 ust. 1 został wprowadzony skrót przez ustawodawcę: „ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych… itd. zwana dalej ustawą oświadczeniach”.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi, panie mecenasie? Czy w słowniczku jest to wprowadzone? Dziękuję bardzo. Rozumiem, że to nieporozumienie wyjaśniliśmy.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z państwa jest przeciw przyjęciu zmiany nr 9 w brzmieniu zaproponowanym w projekcie? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 9.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 10 dotyczy zmiany brzmienia art. 14. Chodzi o tak zwane urlopy.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#BolesławPiecha">Czy są propozycje poprawek lub uwagi dotyczące tej zmiany? Proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie. Jak jest dokumentowany ten okres urlopowy i jak jest rozwiązana sprawa zapłaty za okres urlopowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. To pytanie już padało, ale proszę o udzielenie odpowiedzi, ponieważ sprawa finansowania urlopu jest bardzo ważna. Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#WojciechKłosiński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, na okres urlopowy oczywiście wystawiana jest przepustka na odpowiednim druku, to po pierwsze. Jest sporządzana adnotacja dotycząca historii choroby, to po drugie. Okres urlopowania pacjenta wyznacza lekarz prowadzący pacjenta lub lekarz kierujący oddziałem lub ordynator. Natomiast w kwestii finansowania powiem, że finansowane jest 70% stawki dziennej.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że są określone przepisy, ale 70% to jest bardzo dużo. Koszty stałe są na poziomie 70%. Niezależnie od tego, czy pacjent jest, czy nie, pielęgniarki, lekarze, woda i prąd muszą być. Koszty zmienne są określane w szpitalach – zależnie od rodzaju – na poziomie 20–30%. Wiemy jednak, że jest inny sposób finansowania.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#BolesławPiecha">Mam jeszcze pytanie uzupełniające. Jak to jest odnotowywane w dokumentacji? Czy Narodowy Fundusz Zdrowia jest o tym informowany w sprawozdaniu miesięcznym? Czy ktoś kontroluje sprawy przepustek? To jest przecież źródło określonych przychodów.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że przyjęliśmy te wyjaśnienia. Kończymy pracę nad zmianą nr 10. Czy są uwagi ze strony legislatorów? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 10. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 10.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 11 dotyczy nowego brzmienia art. 15 ust. 2. Jest to delegacja dla ministra.</u>
<u xml:id="u-55.5" who="#BolesławPiecha">Czy są uwagi do zmiany nr 11? Nie ma uwag. Rozumiem, że rząd podtrzymuje swoje stanowisko. Czy są uwagi ze strony legislatorów? Nie.</u>
<u xml:id="u-55.6" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 11. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 11.</u>
<u xml:id="u-55.7" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 12 dotyczy art. 18. Jest to obszerna zmiana, a odnosi się do użycia przymusu bezpośredniego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi przy wykonywaniu czynności przewidzianych w tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-55.8" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z pań i panów posłów lub zaproszonych gości ma uwagi do tej zmiany? Przypomnę, że to jest uzupełnienie do uprawnień stosowania przymusu bezpośredniego również osób związanych z ratownictwem medycznym, sposobu dokumentowania – jak to ma wyglądać, kto to ma zapisywać, jak to jest kontrolowane, jak współdziałać z policją itd. Konieczność uzupełnienia wynikała głównie ze zmian organizacyjnych dotyczących funkcjonowania ratownictwa medycznego.</u>
<u xml:id="u-55.9" who="#BolesławPiecha">Nikt nie zgłasza uwag. Rząd popiera swoje stanowisko. Panie mecenasie, czy ze strony Biura są uwagi do całości zmiany pod względem legislacyjnym. Nie.</u>
<u xml:id="u-55.10" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 12. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 12.</u>
<u xml:id="u-55.11" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 13 dotyczy art. 21. Jest to kontynuacja przepisów dotyczących użycia przymusu bezpośredniego w przypadku transportu i przy udziale pracowników zespołu ratownictwa medycznego. Czy są uwagi do tej zmiany? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-55.12" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 13. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 13.</u>
<u xml:id="u-55.13" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 14 dotyczy art. 30, w którym jest mowa o przymusowym leczeniu w szpitalach psychiatrycznych.</u>
<u xml:id="u-55.14" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z pań i panów posłów lub zaproszonych gości ma uwagi do tej zmiany? Czy są uwagi ze strony rządu lub Biura Legislacyjnego? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-55.15" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 14. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 14.</u>
<u xml:id="u-55.16" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 15 polega na uchyleniu art. 30a. Mam pytanie. O czym traktuje art. 30a? Proszę o przypomnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WojciechKłosiński">Dotyczy on doprowadzania osób chorych psychicznie do szpitala lub domu pomocy społecznej w przypadkach, kiedy się na to nie zgadzały. Poprzednio obowiązek ten był scedowany na policję. Uważamy, że to jest niedopuszczalne w państwie prawa. Jest to scedowane na sąd.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że przepisy, które wprowadzamy, powodują, że art. 30 można bez przeszkód z ustawy wykreślić.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#BolesławPiecha">Czy są uwagi do tej zmiany? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 15. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 15.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 16 dotyczy art. 32, który mówi o ważnych czynnościach i zarządzeniach sądu opiekuńczego. Czy są uwagi w tej materii? Nie ma uwag. Zwracam się do legislatorów z pytaniem, czy wszystkie przywołania są w porządku? Tak.</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 16. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 16.</u>
<u xml:id="u-57.5" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 17 dotyczy art. 33 ust. 3. Jest to delegacja dla Ministra Zdrowia dotycząca rozporządzenia dotyczącego potrzeby zapewnienia sprawnego postępowania leczniczego i podwyższonego ryzyka dla pacjenta w związku ze zgodą i przymusem. Czy są uwagi do treści tej delegacji? Nie ma uwag. Ze strony Biura Legislacyjnego również nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.6" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 17. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 17.</u>
<u xml:id="u-57.7" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 18 proponuje inne brzmienie art. 40. Dotyczy to domów opieki społecznej i decyzji sądu. Czy są uwagi do tej zmiany? Ze strony Biura Legislacyjnego nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.8" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 40 w proponowanym nowym brzmieniu w zmianie nr 18. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 18.</u>
<u xml:id="u-57.9" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 19, jest to kolejna delegacja. Chodzi o kontrolę dokumentacji z uwzględnieniem ochrony praw i godności pacjenta w związku z pobytem w szpitalach psychiatrycznych i domach pomocy społecznej. Czy są uwagi do tej delegacji? Ze strony Biura Legislacyjnego nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.10" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 19. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 19.</u>
<u xml:id="u-57.11" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 20 dotyczy art. 46, w którym ust. 2a otrzymuje inne brzmienie, a po nim dodaje się dwa nowe ustępy. Czy ktoś z pań lub panów posłów wnosi uwagi do tej zmiany? Nie ma uwag. Rząd podtrzymuje stanowisko. Ze strony Biura Legislacyjnego nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.12" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 20 dotyczącą art. 46. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 20.</u>
<u xml:id="u-57.13" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 21 – art. 46a otrzymuje inne brzmienie. Czy ktoś z pań i panów posłów lub zaproszonych gości ma uwagi do tej zmiany? Czy są uwagi ze strony rządu lub Biura Legislacyjnego? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.14" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 21. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 21.</u>
<u xml:id="u-57.15" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 22 – art. 49 otrzymuje nowe brzmienie. Są to oczywiście delegacje dla Ministra Zdrowia, który w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości będzie określać przepisy wykonawcze. Czy ktoś z pań i panów posłów lub zaproszonych gości ma uwagi do tej zmiany? Czy są uwagi ze strony rządu lub Biura Legislacyjnego? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.16" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 22? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 22.</u>
<u xml:id="u-57.17" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 23. Dotyczy ona art. 50 ust. 2, w którym dodaje się pkt 5 odnośnie do upoważnienia policji do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych. Czy ktoś z pań i panów posłów lub zaproszonych gości ma uwagi do tej zmiany? Czy są uwagi ze strony rządu lub Biura Legislacyjnego? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.18" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 23. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 23.</u>
<u xml:id="u-57.19" who="#BolesławPiecha">Zmiana nr 24 dotyczy art. 55, w którym ust. 2 i 3 otrzymują nowe brzmienie. Chodzi o utworzenie sieci domów pomocy społecznej dla osób psychicznie chorych w terminie do końca roku 2025, w którym ten przepis będzie w pełni wykonywany.</u>
<u xml:id="u-57.20" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z pań i panów posłów lub zaproszonych gości ma uwagi do tej zmiany? Czy rząd podtrzymuje termin do końca 2025 roku? Ze strony Biura Legislacyjnego również nie ma uwag odnośnie do daty 31 grudnia 2025 r. Zgadzam się, że jest to sprawa merytoryczna.</u>
<u xml:id="u-57.21" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zmianę nr 24. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 24.</u>
<u xml:id="u-57.22" who="#BolesławPiecha">Przyjmując zmianę nr 24 zakończyliśmy procedowanie art. 1 projektu ustawy. Poddam teraz pod głosowanie Komisji art. 1.</u>
<u xml:id="u-57.23" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 1 w brzmieniu z przedłożenia? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
<u xml:id="u-57.24" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2, który dotyczy Rady do Spraw Promocji Zdrowia Psychicznego. Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-57.25" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że jest to przepis przejściowy albo korygujący, polegający na dopisaniu dwóch wyrazów. Ze strony rządu i Biura Legislacyjnego nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-57.26" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-57.27" who="#BolesławPiecha">Art. 3 dotyczy przepisów wykonawczych przejściowych. Kieruję pytanie do legislatorów, czy są uwagi w tym zakresie? Nie ma uwag. Czy ktoś z pań i panów posłów lub zaproszonych gości ma uwagi do pkt 1 i 2 art. 3? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-57.28" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 3. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3.</u>
<u xml:id="u-57.29" who="#BolesławPiecha">Art. 4 – „Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia”. Czy ktoś z państwa ma uwagi lub poprawki do tej zmiany? Czy są uwagi ze strony rządu lub Biura Legislacyjnego? Nie ma uwag. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-57.30" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 4. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę art. 4.</u>
<u xml:id="u-57.31" who="#BolesławPiecha">W związku z zakończeniem procedowania szczegółowego, przystępujemy do zaopiniowania całości projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego zawartego w druku nr 3349.</u>
<u xml:id="u-57.32" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny przyjęciu zmian zaproponowanych w projekcie ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy i przekazała o dalszych prac na planarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-57.33" who="#BolesławPiecha">Mamy do rozstrzygnięcia jeszcze dwie sprawy. Z opinii Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jako że nie było poprawek do projektu ustawy, możemy zrezygnować. Słucham, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#ElżbietaZakrzewska">Proszę o wyjaśnienie do Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie organizacji zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć – jest to str. 55. Mam pytanie odnośnie do § 4. 2, w którym mówi się, że „Zajęcia rehabilitacyjne w pracowni powinny być prowadzone 5 razy w tygodniu, co najmniej przez 4 godziny dziennie”. Czy nie powinno być zapisu; „do 4 godzin dziennie”? Pytam o to, dlatego że czas funkcjonowania oddziałów dziennych wynosi nie mniej niż 5 godzin. Czy zapis „co najmniej przez 4 godziny dziennie” nie jest zbyt sztywny?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, ale wyjaśnię, pani poseł, że my w tej chwili jesteśmy w trakcie głosowania nad zmianą ustawy. Rozporządzenie jest wewnętrzną kwestią rządu i odpowiednich procedur, które towarzyszą wykonywaniu delegacji ustawowej i konstrukcji rozporządzenia. Propozycja Ministerstwa Zdrowia jest konsultowana, po pierwsze, przez wszystkie środowiskowe podmioty, które uczestniczą w budowaniu prawa, po drugie, również wewnątrz rządu, a dopiero potem są przyjmowane przez Radę Ministrów. Właściwy czas na tę dyskusję zatem będzie. Jeśli pani chce, żeby to było zapisane, to bardzo bym prosił, żeby tę pani uwagę zgłosić pisemnie do Ministra Zdrowia, aby tego nie przeoczył. Praktyka jest taka, że Ministerstwo Zdrowia lubi przeoczać uwagi społeczne i nie brać ich pod uwagę – robi to nawet specjalnie. Jeśli pani to napisze, będzie pani mieć czarno na białym, czy ktoś to uwzględnił, czy odrzucił.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że całość projektu ustawy już przyjęliśmy. Został nam wybór posła sprawozdawcy. Kto był sprawozdawcą? Pani poseł Janina Okrągły. Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że pani poseł Janina Okrągły wyraża zgodę. Tak. Dziękuję bardzo. Pani poseł będzie sprawozdawcą Komisji.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#BolesławPiecha">Dziękuję za dzisiejsze spotkanie – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>