text_structure.xml
47 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BeataMałeckaLibera">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. W porządku przewidziane jest pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii zawartego w druku nr 3021. Witam serdecznie panie i panów posłów, pana ministra oraz wszystkich zaproszonych gości i proponuję przekazać głos osobie reprezentującej grupę posłów – jest to bowiem projekt poselski. Projekt będzie uzasadniać pan poseł Maciej Orzechowski. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejOrzechowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, zaproszeni goście, nowelizacja ustawy to poprawka do projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Została ona opracowana ze względu na pilną potrzebę objęcia kontrolą ustawową substancji chemicznych, które w ostatnim czasie są przedmiotem obrotu handlowego w sklepach, w tym internetowych, z tak zwanymi dopalaczami. Rosnąca w szybkim tempie liczba sklepów oferujących substancje w czystej postaci lub jako mieszanki skłania do objęcia tych alternatywnych narkotyków – nie zawaham się takich słów użyć – kontrolą ustawową w celu przeciwdziałania zagrożeniu zdrowia publicznego. Wszystkie środki odurzające, zaproponowane do objęcia kontrolą, mają działanie psychoaktywne, czyli wywierają wpływ na ośrodkowy układ nerwowy. W przypadku substancji psychoaktywnych zaproponowanych do objęcia kontrolą, w większości wchodzą one w skład produktów proponowanych w sklepach z „dopalaczami”. Kanabinoidy są aktywnym składnikiem wielu substancji oferowanych w sklepach z „dopalaczami”. Przykładowo, jest to JWH-073, JWH-398, JWH-250, JWH-200. Austria, Francja i Luksemburg objęły te substancje kontrolą. Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii prowadzi obecnie monitoring i ocenę stanu zagrożenia konsumpcją mefedronu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MaciejOrzechowski">Podstawą światowej kontroli w obszarze środków odurzających, substancji psychotropowych i prekursorów narkotyków są trzy międzynarodowe konwencje Organizacji Narodów Zjednoczonych. Pierwsza, to Jednolita Konwencja o środkach odurzających z 1961 r., sporządzona w Nowym Jorku 30 marca 1961 r., zmieniona protokołem z 1971 r. Druga, to Konwencja o substancjach psychotropowych, sporządzona w Wiedniu 21 lutego 1971 r. I trzecia – Konwencja Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi, sporządzona w Wiedniu 20 grudnia 1988 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MaciejOrzechowski">Zgodnie z art. 39 Konwencji z 1961 r.: „Żadne z postanowień niniejszej konwencji nie wyklucza przyjęcia i nie będzie uważane za wykluczające przyjęcie przez Stronę surowszych i ściślejszych przepisów kontroli od przepisów przewidzianych niniejszą konwencją, a w szczególności nie przeszkodzi Stronie wymagać, by przetwory objęte Wykazem III lub środki odurzające objęte Wykazem II były poddane wszystkim przepisom kontroli przewidzianym dla środków odurzających objętych Wykazem I lub niektórym z tych przepisów, jeśli będzie to uważała za konieczne albo pożądane dla ochrony zdrowia publicznego i dobrobytu”. Mając powyższe na uwadze, należy uznać, że włączenie substancji i roślin o udowodnionym negatywnym wpływie na organizm ludzki do załącznika środków odurzających jest właściwe i nie powinno wzbudzać wątpliwości odnośnie do zgodności z prawem międzynarodowym, zwłaszcza że przykład tego mieliśmy przed rokiem.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MaciejOrzechowski">Odnosząc się do regulacji Unii Europejskiej w sprawie środków odurzających i substancji psychotropowych, należy zauważyć, że Decyzja Rady 2005/387/WSiSW z 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji i oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych, w istocie ustanawia przede wszystkim mechanizm szybkiej wymiany informacji o nowych substancjach psychoaktywnych, procedury ich identyfikowania i obejmowania kontrolą. Jednakże jej art. 9 ust. 3 wyraźnie wskazuje, że żadne postanowienie niniejszej decyzji nie stanowi przeszkody dla utrzymania lub wprowadzenia przez państwo członkowskie na swoim terytorium wszelkich krajowych środków kontroli jakie uzna za stosowne, po zidentyfikowaniu przez państwo członkowskie nowej substancji psychoaktywnej. Dlatego też objęcie kontrolą ustawową roślin i substancji psychoaktywnych zaproponowane w niniejszym projekcie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii wydaje się jedynym środkiem kontroli proporcjonalnym do zagrożenia zdrowia publicznego w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MaciejOrzechowski">Do substancji proponowanych objęciem kontrolą należy mefedron – w załączeniu mają państwo opis substancji, jej działania i zagrożenia jakie powoduje. Projekt tej ustawy uzasadnia również objęcie kontrolą prawną syntetycznych kanabinoidów wchodzących w skład niektórych „dopalaczy”, takich jak: JWH-073, JWH-398, JWH-250, JWH-200, HU-210, CP-47,497 oraz homologi tych substancji. Wyjaśnienie działania i toksycznego wpływu na organizm tychże substancji jest zawarte w projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MaciejOrzechowski">Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, a ustawa nie spowoduje żadnych obciążeń finansowych ani dla budżetu państwa, ani dla budżetów jednostek samorządów terytorialnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Myślę, że akurat na posiedzeniu Komisji Zdrowia nie powinniśmy mieć wątpliwości odnośnie do tego, że te substancje wpływają negatywnie na centralny układ nerwowy i że ten załącznik powinien być poszerzony.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie ministrze, proszę o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AdamFronczak">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, przede wszystkim chciałbym podziękować grupie inicjatywnej posłów z Komisji Zdrowia, która podjęła się nowelizacji ustawy w tym zakresie, ponieważ ta ścieżka legislacyjna daje szansę na w miarę szybkie wprowadzenie tych substancji na listę, co na dalszym etapie postępowania daje możliwość objęcia tych substancji efektywną kontrolą. Ponieważ druk otrzymaliśmy kilka dni temu, w tym momencie przedstawię stanowisko Ministra Zdrowia, natomiast stanowisko rządu, które jest przygotowywane, przekażemy państwu, kiedy będzie zakończone procedowanie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AdamFronczak">Przedmiotem poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii są zmiany w wykazie środków odurzających grupy I-N, zawartego w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 9 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz wykazu substancji psychotropowych grupy I-P, zawartego w załączniku nr 2 do tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AdamFronczak">Do wykazu środków odurzających grupy I-N dodano środki o międzynarodowych nazwach CP 47, 497, HU-210, JWH-073, JWH-200, JWH-250 oraz JWH-398. Do wykazu substancji psychotropowych grupy I-P dodano substancję o zaleconej międzynarodowej nazwie mefedron. Wobec faktu – jak wynika z informacji Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w Lizbonie, jak i z ekspertyz krajowych dotyczących wyżej wymienionych środków odurzających i substancji psychotropowej – że są one wykorzystywane w produktach oferowanych przez sklepy, w tym internetowe, z tak zwanymi dopalaczami, Ministerstwo Zdrowia z satysfakcją przyjmuje, że rozpoczynamy procedowanie, które – mam nadzieję – będzie szybkie i te substancje zostaną objęte kontrolą ustawową.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AdamFronczak">Ekspertyzy Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie oraz Katedry i Zakładu Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego sporządzone dla ministra zdrowia jednoznacznie wskazują, że proponowane do objęcia kontrolą ustawową środki odurzające i substancja psychotropowa stwarzają zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, a w związku z funkcjonowaniem około 260 sklepów z tak zwanymi dopalaczami, mogących sprzedawać produkty zawierające wymienione wcześniej środki psychoaktywne, stwarzają one zagrożenie również dla zdrowia publicznego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AdamFronczak">Zgodnie z otrzymaną ekspertyzą Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna, mefedron jest substancją wykazującą mieszane działanie stymulujące i entaktogenne, można więc uznać, że działa on na organizm w sposób zbliżony do 3,4 metylenodioksymetamfetaminy lub, w mniejszym stopniu, amfetaminy, przy czym działanie to jest prawdopodobnie słabsze. Głównymi zgłaszanymi efektami działania tej substancji są; euforia, podniecenie, uczucie pobudzenia, chęć rozmowy i otwartości oraz halucynacje. Do działań niepożądanych zaliczyć można: krwawienie z nosa, nudności, wymioty, problemy z krążeniem krwi, wysypkę, niepokój, paranoje, drgawki i urojenia. Mefedron może również powodować obniżenie koncentracji, zaburzenia rytmu serca, depresję, zwiększone pocenie się, rozszerzenie źrenic.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AdamFronczak">Zgodnie z drugą ekspertyzą – z Katedry i Zakładu Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – syntetyczne analogi kanabinoidów, wymienione przeze mnie poprzednio, są obecnie najczęściej stosowaną grupą środków uzależniających, zwłaszcza przez młodocianych i młodych dorosłych. Konsekwencją stosowania kanabinoidów u młodocianych są trwałe modulacyjne zmiany neuroprzekaźnictwa szczególnie istotne dla aktywnej plastyczności neuronalnej charakteryzującej rozwijający się mózg. Poważne zagrożenie stwarza stosowanie tych substancji przez kobiety w ciąży, bo może to prowadzić do trwałego uszkodzenia mózgu w okresie życia płodowego i wystąpienia objawów neuropsychiatrycznych. Substancje te, poza sennością i apatią, powodują upośledzenie koncentracji i pamięci, zaburzenia orientacji i osłabienie siły mięśniowej. Wywołują działanie immunosupresyjne, zwiększając podatność na zakażenia. Stosowanie ich znacznie nasila ryzyko wypadków komunikacyjnych, zwłaszcza przy równoczesnym spożywaniu alkoholu. Szczególnym zagrożeniem jest zwiększenie rozwoju psychoz, schizofrenii i chorób afektywnych średnio o 40% – jak podają autorzy różnych wydawnictw.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AdamFronczak">Należy również wziąć pod uwagę doniesienia zagraniczne o zagrożeniach dla zdrowia i życia powodowanych przez mefedron. Do tej pory odnotowano jeden potwierdzony przypadek śmiertelny bezpośrednio powiązany z użyciem mefedronu, w Szwecji oraz 14 przypadków w Anglii, w których istniało duże prawdopodobieństwo, iż przyczyną zgonu mógł być mefedron. Ponadto od stycznia 2009 r. odnotowano w Londynie 31 przypadków ostrego zatrucia związanego z mefedronem. Powyższe fakty są dowodem na to, że mefedron należy do substancji, które można przedawkować, także ze skutkiem śmiertelnym.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AdamFronczak">Odnosząc się do regulacji Unii Europejskiej w sprawie środków odurzających i substancji psychotropowych, należy zauważyć, iż decyzja Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych w istocie ustanawia przede wszystkim mechanizm szybkiej wymiany informacji o nowych substancjach psychoaktywnych, procedury ich identyfikowania i obejmowania kontrolą. Jednakże art. 9 ust. 3 wyraźnie wskazuje, że żadne postanowienie niniejszej decyzji nie stanowi przeszkody dla utrzymania lub wprowadzenia przez państwo członkowskie na swoim terytorium wszelkich krajowych środków kontroli, jakie uzna za stosowne, po zidentyfikowaniu przez państwo członkowskie nowej substancji psychoaktywnej. Dlatego też objęcie kontrolą ustawową substancji psychoaktywnych, zaproponowane w opiniowanym projekcie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii wydaje się jedynym środkiem kontroli proporcjonalnym do zagrożenia zdrowia publicznego Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AdamFronczak">Należy zaznaczyć, że w Rzeczypospolitej Polskiej, a także w innych państwach Unii Europejskiej, mefedron nie ma zastosowania w przemyśle farmaceutycznym, chemicznym, spożywczym ani w innych branżach. Mefedron nie ma także zastosowania jako prekursor, odnośnie innych państw członkowskich informacje zebrane na ten temat przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii mogą być niepełne. Sprawa jest dynamiczna i cały czas kontrolowana.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AdamFronczak">Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii i zaproponowane w nim zmiany obejmujące dodanie siedmiu nowych substancji psychoaktywnych do załączników nr 1 i 2 ustawy we właściwy sposób uzupełniają wykazy substancji kontrolowanych i przyczynią się do lepszej skuteczności wyżej wymienionej ustawy wobec ciągłych zmian sceny narkotykowej w Polsce. Jednocześnie minister zdrowia pragnie zauważyć, że w poselskim projekcie wystąpiły niewielkie błędy w zastosowanych nazwach substancji chemicznych i oznaczeniach chemicznych, które proponujemy skorygować w trakcie prac parlamentarnych nad tym projektem ustawy. Proponujemy również dodanie do wpisanego w projekcie wykazu środków odurzających grupy I-N środka odurzającego CP-47, 497 i jego homologów o nazwach C6,C8 i C9, co znacznie zwiększy możliwość skutecznego kontrolowania tej wcześniej wymienionej substancji. Homologi są związkami chemicznymi o takiej samej strukturze, zbliżonych właściwościach chemicznych i regularnie zmieniających się właściwościach fizycznych.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AdamFronczak">Doceniamy inicjatywę autorów poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii zawartego w druku nr 3021 i wyrażamy poparcie dla tego projektu. Rozwiązania w nim zawarte będą służyć jak najlepszej realizacji polityki państwa w zakresie zdrowia publicznego i przeciwdziałania narkomanii. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo za ciepłe słowa pod adresem posłów. Panie ministrze, rozumiem, że stanowisko rządu będzie gotowe na drugie czytanie projektu w Sejmie. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamFronczak">Postaramy się, żeby było dostarczone jak najszybciej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze. W takim razie otwieram dyskusję. Zgłasza się pani poseł Skowrońska. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani przewodnicząca, cieszę się, że ta inicjatywa została dobrze odebrana, ale mam pytanie do pana ministra, czy w przypadkach, kiedy pojawią się nowe substancje psychoaktywne, będzie możliwe takie rozwiązanie, żeby poprzez rozporządzenie lub przepis w ustawie upoważnić Ministra Zdrowia do wydania rozporządzenia, które byłoby błyskawiczną reakcją na pojawienie się takich substancji na rynku. Pytam o to, ponieważ nawet dzisiejsza szybka ścieżka legislacyjna – a w przypadku tego rodzaju ustawy trudno jest mówić o szybkiej ścieżce – i tak jest za wolna w stosunku do konsekwencji, jakie pociąga za sobą używanie przez ludzi tego rodzaju substancji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaSkowrońska">Interesuje nas również to, czy jest szansa – i czy rozmawia się o tym w Unii Europejskiej – aby takie rozwiązania, czyli taką formułę, można było zastosować. Nasze dzisiejsze posiedzenie jest szybką reakcją na sytuację na rynku i dostępność tego rodzaju produktów, ale chodzi o to, żeby problem rozwiązać na przyszłość, aby można było jeszcze szybciej reagować, bo nowe psychoaktywne substancje chemiczne mogą pojawiać się na rynku szybciej niż myślimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Pan poseł Katulski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławKatulski">Ja krótko i w tym samym duchu co moja poprzedniczka. Rzeczywiście problemem tym zajmujemy się od pewnego czasu. To było widoczne w pytaniach w sprawach bieżących, które co najmniej kilkakrotnie dotyczyły tego tematu. Zasadniczym problemem wydaje się to, na jak długi czas zmiany w prawie, obojętnie, czy czynione przez nas na poziomie ustawowym czy na poziomie rozporządzeń, zabezpieczają przed wystąpieniem nowych substancji, które będą mogły być wprowadzane legalnie do obrotu. Moje pytanie do pana ministra, które kieruję jako do fachowca, jest bardziej konkretne. Panie ministrze, jak pan przewiduje, jaki mniej więcej będziemy mieć teraz okres bezpieczeństwa – czy może tylko poczucia bezpieczeństwa – po nowelizacji tej ustawy. Czy to będzie pół roku, rok czy dwa lata, biorąc pod uwagę sprawność nielegalnych dystrybutorów i producentów? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Pan poseł Sopliński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AleksanderSopliński">Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, przeglądając dzisiejszą „Gazetę Prawną”, przeczytałem, że w Ministerstwie Sprawiedliwości powstał inny projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, który łagodzi postępowanie w sytuacji posiadania nieznacznej ilości narkotyków. Co prawda posiadanie małej ilości narkotyków, cytuję: „nie będzie całkowicie dozwolone, ale postępowanie w takim przypadku będzie można umorzyć przed wydaniem postanowienia o wszczęciu śledztwa lub dochodzenia”. Tak będzie, gdy prokurator uzna, że substancja jest przeznaczona, na przykład, na własny użytek. Dlatego dobrze, że pan minister powiedział, że to jest opinia Ministerstwa Zdrowia, bo ważne jest, aby skorelować ją z opinią Ministerstwa Sprawiedliwości w tej sprawie, ponieważ w tym zakresie zaczynają się dziać dwie różne sprawy. I dlatego, cytując dzisiejszą notatkę z „Gazety Prawnej”, mam pytanie, czy Ministerstwo Zdrowia wie o propozycji zmiany ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Proszę, pan prezes Radziwiłł.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KonstantyRadziwiłł">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej, Konstanty Radziwiłł.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KonstantyRadziwiłł">Po pierwsze, chciałbym serdecznie pogratulować inicjatorom tego projektu. To bardzo dobry projekt i dobrze, że jest teraz procedowany.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KonstantyRadziwiłł">Natomiast niejako odnosząc się do pytań, które padły z ust pani poseł Skowrońskiej i pana posła Katulskiego, można powiedzieć, że pewnie istnieje potrzeba całościowego rozwiązania, ale inwencja twórcza i wynalazczość producentów czy dystrybutorów środków psychoaktywnych jest tak ogromna, że prawdopodobnie nigdy nie da się wszystkiego skodyfikować w tym zakresie. Dobrze więc, że ten projekt powstał, bo on realizuje to, co jest potrzebą chwili.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KonstantyRadziwiłł">Jednocześnie trzeba pogratulować tego, że państwo proponują delegalizację substancji – bo tak to można nazwać – odnośnie do których nie ma żadnych wątpliwości, że są niebezpieczne i szkodliwe. Jest bardzo ważne, aby prawo w tym zakresie tworzone było na podstawie medycyny opartej na dowodach i żeby nie było dyskusji, czy to jest, czy nie jest szkodliwe. Myślę, że dobrze się dzieje, że w tej chwili państwo posłowie chcą potwierdzić to, co medycyna wie już od dawna, a więc, że nie ma bezpiecznych narkotyków, że nie ma takich substancji, w szczególności kanabinoidów, których można bezkarnie używać i że nie zagrażają one różnymi niebezpieczeństwami, o których mówił pan minister Fronczak – nie będę ich już przypominać – a które przede wszystkim prowadzą do uzależnienia od innych, gorszych, bardziej toksycznych i bardziej szkodliwych substancji. A zatem państwo to potwierdzają, a to jest godne zauważenia.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#KonstantyRadziwiłł">Naczelna Rada Lekarska popiera ten projekt w całej rozciągłości. Rzeczywiście istnieje konieczność dokonania kilku poprawek w zakresie chemicznego nazewnictwa, ale to nie zmienia faktu, że cały projekt jest zdecydowanie godny poparcia.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#KonstantyRadziwiłł">Przy okazji, nawiązując do wypowiedzi pana posła Soplińskiego, muszę przyznać, że dobrze, że pan poseł to powiedział, może nie w tym sensie, że dobrze by było, aby rząd miał jedno zdanie w tej sprawie. Mam nadzieję, że to zdanie będzie takie – jak rozumiem –wynika ze stanowiska wnioskodawców, a więc, że należy utrzymać nielegalność tych substancji, które są uznane za narkotyki w poszerzonej liście, którą państwo proponują i w taki sposób, w jaki przewiduje to obecnie obowiązująca ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii. A zatem wydaje się, że zwłaszcza w tej Komisji, gdzie jest wielu ludzi, którzy zawodowo znają się na tej sprawie, ten projekt powinien wzmacniać stanowisko w tej sprawie, że nielegalność narkotyków należy utrzymać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Myślę, że jednak wrócimy do naszego projektu, bo to, o czym mówił pan poseł Sopliński, to są tylko zapowiedzi wyczytane z jednego zdania w gazecie. Ponieważ tego projektu nie znamy, nie będziemy dzisiaj na ten temat rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#BeataMałeckaLibera">Pan minister prosił o głos. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AdamFronczak">Dziękuję bardzo. Odpowiem na pytania w innej kolejności niż były zadane. Ponieważ wywiązała się tutaj dyskusja na temat projektu nowelizacji ustawy dokonywanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości, chcę państwu powiedzieć, że tak naprawdę dotyczy to wymiaru karnego postępowania i łagodzi postępowanie, ale wtedy, kiedy nie ma interesu publicznego ścigania sprawcy. Chodzi o następujące sytuacje. Mamy obywateli ciężko chorych z powodu uzależnienia narkotykowego. Do tego trzeba umiejętnie podejść i zastosować odpowiednie postępowanie do danej sytuacji. Tak więc tutaj nie ma niezgodności – znamy tę nowelizację. Ministerstwa współpracują ze sobą bez zarzutu. Jak państwo widzą, ta ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii wymaga modyfikacji w związku z życiem, które tworzy takie, a nie inne sytuacje. Na pewno na dalszym etapie będziemy mieć okazję wspólnie procedować te inne zmiany.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AdamFronczak">Natomiast wracając do meritum dzisiejszego spotkania – jak pani przewodnicząca była uprzejma zaznaczyć – chciałbym powiedzieć, że pan poseł Katulski poruszył bardzo istotny problem. Zastanawialiśmy się z dyrektorem Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, a także z departamentem i wewnątrz ministerstwa, na jak długo wystarczy zeszłoroczna nowelizacja. Można powiedzieć, że wystarczyła na kilka miesięcy. Był duży trud procedowania, było kilka miesięcy pozytywnego efektu, natomiast już od jesieni stało się widoczne, że problem zaczyna się ponownie. Dlatego przechodząc do dopowiedzi na pierwsze pytanie pani poseł Skowrońskiej, której w tej chwili nie widzę na sali, powiem, że w ministerstwie powstała propozycja zmian legislacyjnych, które będą mogły przyspieszyć tę procedurę. Chodzi o to, że chcemy wprowadzić do ustawy upoważnienie dla ministra właściwego do spraw zdrowia do wydania rozporządzenia wprowadzającego ograniczenia lub warunki w obrocie stosowania substancji uznanych za niebezpieczne. Mówiąc krótko, chodzi o to, żeby minister miał ustawową delegację do wydania rozporządzenia, które wycofuje czasowo z obrotu substancje, odnośnie do których ma podejrzenie, że wywołują taki efekt, o jakim mówimy, a więc „dopalacze”, po czym substancje te podlegają badaniu i w wyniku potwierdzenia ich szkodliwości dla zdrowia i konieczności umieszczenia w wykazie są umieszczane w załączniku, ale już w normalnej procedurze. Jest na to czas. Nie chcę teraz mówić o terminach, na jaki czas byłoby to zawieszenie, ponieważ ten projekt jest teraz procedowany, a ostateczną wersję będziemy mogli poznać na posiedzeniu rządu. Wtedy projektowane zmiany wpłyną do państwa.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AdamFronczak">Myślę, że odpowiedziałem na wszystkie pytania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, przede wszystkim rozwiał pan wątpliwości odnośnie do nowego projektu, który państwo znają, a my jeszcze nie. Stąd wynika ta rozbieżność.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BeataMałeckaLibera">Zgłasza się pani przewodnicząca. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Kiedy ustawa była ostatnio nowelizowana, właśnie o tym rozmawialiśmy. I chyba wszyscy zgłaszali taką konieczność ułatwienia wprowadzenia rozporządzeniem tych przepisów. Wówczas państwo wyraźnie mówili, że jest to niemożliwe, ponieważ wszystko, co jest zagrożone karą, czyli penalizacją, musi być dookreślone w ustawie. Dzisiaj pan minister mówi o czasowym wycofaniu substancji z obrotu, czyli zawieszeniu jej obecności na rynku na okres niezbędny do przeprowadzenia badań, które pozwolą na wprowadzenie tej substancji do ustawy. W związku z tym pytam, czy to zawieszenie obrotu daną substancją przyniesie taki skutek, że w okresie zawieszenia ktoś, kto używa tej substancji, będzie karany, czy nie będzie karany. To są szczegóły i te zasadnicze sprawy, które poprzednio odwiodły nas od dyskutowania o rozporządzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AdamFronczak">Dziękuję bardzo. To, o czym pani poseł mówi, jest bardzo istotne. Faktycznie prawo jest tak skonstruowane, że dla wymiaru sprawiedliwości istotne jest to, żeby to miało rangę ustawy. Natomiast delegacja ustawowa do wydania rozporządzenia będzie brzmieć w ten sposób, że minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia, możliwość ograniczenia, zakazy lub warunki produkcji, obrotu lub stosowania środka zastępczego albo wprowadzania do obrotu lub stosowania produktów zawierających środki zastępcze – tak nazwaliśmy ten produkt – mając na celu ograniczenie ryzyka powstania szkód zdrowotnych i społecznych wynikających z używania środków zastępczych oraz zawierających je produktów, uwzględniając stopień zagrożenia dla życia i zdrowia człowieka oraz szkody społeczne, jakie może powodować używanie tych środków. Tak brzmi jeden z artykułów.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AdamFronczak">Dodam, że jest to bardzo trudne, ponieważ my procedowaliśmy „na roboczo” tę ustawę z kilkoma resortami – szczególnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwem Sprawiedliwości i Rządowym Centrum Legislacji – żeby znaleźć optymalne rozwiązanie. Jednak podczas obowiązywania tych zakazów – odpowiadam na pytanie – jest również penalizacja tych działań. Myślę, że przygotowujemy to tak, że wejdziemy na wyższy poziom możliwości działań w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BogdanCichy">Jeśli państwo pozwolą, chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że do projektu ustawy w druku nr 3021 jest dołączona opinia Biura Analiz Sejmowych. Na str. 4 tej opinii, w pkt 4, jest konkluzja i stwierdzenie, że projekt podlega notyfikacji Komisji Europejskiej. Chcemy zwrócić na to państwa uwagę i powiedzieć, że nie ma żadnych formalnych procedur dotyczących postępowania z aktem, który jest podejmowany w wyniku inicjatywy poselskiej odnośnie do sposobu notyfikowania. W tym zakresie, niestety, nie ma żadnych procedur, więc gdyby nawet przyjąć, że państwo podzielają tę opinię, to napotykamy na dość istotną barierę spowodowaną brakiem procedur związanych z postępowaniem w kwestii projektu ustawy, który takiej notyfikacji wymaga w przypadku, kiedy jest to inicjatywa poselska. Na ten element zwracamy państwa uwagę. Sprawa jest istotna, bo jeżeli coś wymaga notyfikacji, to powinno być notyfikowane w Komisji, inaczej powstanie sytuacja, w której nastąpi naruszenie prawa europejskiego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BeataMałeckaLibera">Tak, my zwracaliśmy uwagę na ten problem i zastanawialiśmy się, jak z tego wybrnąć. Jednak chcę zauważyć, że przy pierwszej nowelizacji w zeszłym roku – fakt, że wtedy był to projekt rządowy – była jednoznaczna opinia, że nie trzeba przeprowadzać notyfikacji. Idąc więc tym tokiem myślenia, że jest to ten sam typ projektu i ta nowelizacja jest w zasadzie taka sama, uważamy, że pierwsze czytanie i procedowanie możemy dzisiaj przeprowadzić, natomiast decyzja dotycząca dalszego losu projektu będzie w rękach marszałka. Takie jest nasze stanowisko. Oczywiście wiemy, że jest dwugłos w tej sprawie. Nikt z nas nie wypowie się jednoznacznie, czy należy, czy nie należy przeprowadzić notyfikacji.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AdamFronczak">Dziękuję bardzo. Poprzedni projekt był delegacją Komisji Europejskiej, która mówiła o benzylopiperazynie. Wtedy nie było problemu. Jednak na etapie prac sejmowych, dzięki poprawkom poselskim, udało się wprowadzić dodatkowo kilkanaście substancji. Wtedy notyfikacji nie było. Teraz, kiedy jest to ustawa poselska, widzimy to per analogiam – popieramy stanowisko wyrażone przez panią poseł przewodniczącą. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WaldemarWiązowski">Mam pytanie, chyba do pana ministra. Ze swojej praktyki zawodowej wiem, że niektóre z tych substancji, które są przewidziane do zażywania jako środki dopingujące, są stosowane w przetwórstwie tworzyw sztucznych. A skoro tak, to wiem również, że do produkcji tworzyw sztucznych dopuszczane są również związki chemiczne, które muszą mieć atest, o który występuje producent tychże środków chemicznych. Powstaje pytanie, na podstawie jakich zasad i pozwoleń te substancje znajdują się w obrocie handlowym jako „dopalacze”. Kto taką zgodę wydaje i czy są regulacje w tym zakresie? Jeśli takich regulacji nie ma, to każdy, kto zechce robić zwykły kant lub działać przeciwko zdrowiu publicznemu, może to swobodnie robić. Nieważne, czy te surowce pochodzą z Niemiec, Izraela czy Polski – to nie ma znaczenia. Na podstawie jakich kryteriów dopuszczane są do obrotu takie substancje i kto wydaje na to zgodę? Wydaje mi się, że wprowadzane ograniczenia, takie czy inne, czy penalizacja przyszłych działań, prowadzą donikąd. Dlaczego producent tych substancji nie występuje do, na przykład, Państwowego Zakładu Higieny czy gdzieś indziej o przeprowadzenie badań na jego koszt, jeśli produkt ma się znaleźć w obrocie rynkowym? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo, panie pośle. Pana uwaga jest bardzo cenna, dlatego że pamiętam wiele dyskusji na temat suplementów. Jest to oczywiście diametralnie inna sprawa, ale suplementy w celu dopuszczenia ich na rynek wymagają wielu pozwoleń. Pamiętam, że przy nowelizacji również było wiele wątpliwości, a tym bardziej dotyczy to tego typu substancji. Czy pan minister może nam ewentualnie coś na ten temat powiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AdamFronczak">Tym razem mogę udzielić częściowej odpowiedzi, w zakresie tego, co jest w kompetencji Ministra Zdrowia. Otóż substancje te są wprowadzone bez żadnej zgody, ponieważ ci, którzy prowadzą wolny handel wstawiają te substancje na półki w swoich sklepach jako produkty kolekcjonerskie. A więc nie mają one charakteru produktu używanego przez ludzi. Dopiero kiedy będą państwo odklejać kolejne nalepki i szukać, może się ukazać informacja, żeby nie stosować u kobiet w ciąży. Jeżeli więc jest to produkt kolekcjonerski, to nie wiadomo, w jakim charakterze nie stosować go u kobiet w ciąży. Prawda? Czyli ktoś się zabezpiecza takim stwierdzeniem, żeby kobiety w ciąży nie kolekcjonowały takiego produktu. Zatem nie obowiązują żadne zasady poza zasadą wolnego przepływu towarów i usług. I dlatego te produkty płyną przez granicę i stają się zagrożeniem zdrowia publicznego.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AdamFronczak">Odnośnie do mefedronu – dlatego powiedziałem, że odpowiem na to pytanie częściowo – z informacji, które posiadamy, wynika, że zarówno w Polsce, jak i w innych państwach Unii Europejskiej nie ma on zastosowania w przemyśle farmaceutycznym, chemicznym, spożywczym ani w innych branżach. Jeśli chodzi o inne substancje, o których tu również mówimy, nie mamy wiedzy na ten temat – resort zdrowia nie posiada informacji, że stosowane są one w przemyśle chemicznym czy w jakiejś produkcji itd. Jednak umieszczenie ich na liście substancji kontrolowanych nie ma wpływu na produkcję, jeśli takowa by zależała od tychże substancji, dlatego że producent wtedy informuje, jaką ilość sprowadza, co jest rejestrowane przez nadzór farmaceutyczny. W związku z tym nie można mówić o jakimkolwiek negatywnym wpływie na działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli faktycznie zależy ona od niektórych z tych substancji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Zgłasza się pani poseł Rajewicz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Dziękuję. Pani przewodnicząca, panie ministrze i szanowni państwo, ja pociągnę ten wątek, bo trochę się tym interesowałam i zastanawiałam się, jak to jest możliwe, że w kraju pochodzenia te substancje psychoaktywne są rejestrowane jako suplementy diety. Gdyby u nas to były suplementy diety, to producent na własny koszt musiałby dostarczyć opinię, czy ten produkt jest bezpieczny dla zdrowia. Ponieważ jednak tam są to suplementy diety, a u nas mogą to być substancje kolekcjonerskie, my wszyscy jako podatnicy płacimy za te ekspertyzy, które ostatecznie decydują o tym, że niektóre z tych substancji co jakiś czas wprowadzamy na listę narkotyków. Zastanawiałam się, czy ten problem był badany, że jeden produkt może być czymś innym w jednym kraju, a czymś innym w drugim i czy jest jakaś możliwość, aby w sytuacji, kiedy wszyscy wiemy, że te produkty nie są produktami kolekcjonerskimi tylko raczej substancjami, które działają jak lek czy suplement diety, przekwalifikować to odgórnie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Rozumiem, że to pytanie kierowane jest do pana ministra. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AdamFronczak">Pani przewodnicząca, jeśli można, ponieważ już dużo mówiłem, a jesteśmy tutaj w dużym zespole, poproszę o odpowiedź specjalistów w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BarbaraOlędzka">Barbara Olędzka – Główny Inspektorat Sanitarny.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#BarbaraOlędzka">Na pewno w Polsce nie ma żadnego suplementu diety zarejestrowanego czy zaopiniowanego przez Głównego Inspektora Sanitarnego, który notyfikuje suplementy diety w Polsce, które by zawierały jakiekolwiek związki psychoaktywne czy narkotyczne, bo jest to niezgodne z definicją żywności, a suplementy diety są żywnością. Jest to niezgodne z definicją żywności zawartą w prawie żywnościowym, czyli w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 178/2002 z dnia 28 stycznia 2002 r. Dlatego w Polsce na pewno nie ma suplementów diety z takimi składnikami. A jeśli chodzi o to, jak jest w innych krajach, mogę powiedzieć, że w Unii Europejskiej, w której obowiązuje takie samo prawo żywnościowe i, między innymi, właśnie to rozporządzenie nr 178/2002, które określa definicję żywności, nie powinno być suplementu diety, który by zawierał narkotyki albo substancje psychotropowe. Jeżeli takie produkty wytwarza jakiś inny kraj pozaeuropejski, to według swego prawa. Jeśli nawet gdzieś poza Europą są dopuszczone takie składniki w preparatach typu suplementy diety, to w Polsce na pewno takie suplementy nie są oficjalnie dopuszczone.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Myślę, że to wyjaśnienie jest na razie wystarczające.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze raz zabrać głos w tej części posiedzenia? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym zamykam pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii i przystępujemy do procedowania.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę, czy ktoś z państwa ma wątpliwości lub zastrzeżenia do tytułu ustawy? Jakie jest stanowisko strony legislacyjnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BogdanCichy">Nie zgłaszamy uwag do tytułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BeataMałeckaLibera">Strona rządowa, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AdamFronczak">Nie zgłaszamy zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#BeataMałeckaLibera">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#BeataMałeckaLibera">Art. 1. Kto z państwa ma zastrzeżenia w tym zakresie? Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MaciejOrzechowski">Chciałbym zgłosić poprawkę. Polega ona na korekcie oznaczeń chemicznych wymienionych substancji – tam wkradły się drobne błędy, co ma znaczenie dla poprawnego zapisu wzoru chemicznego tychże substancji – oraz rozszerzeniu załącznika dotyczącego środków odurzających o wspomniane wcześniej ze strony resortu zdrowia homologi, czyli CP 47, 497, C6,C8 i C9. Stosowną poprawkę składam na ręce prani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Rozumiem, że jest to wyłącznie uszczegółowienie zapisów chemicznych, błędów, które się wkradły w te dość trudne wzory chemiczne.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ze strony legislacyjnej są uwagi w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BogdanCichy">Chcielibyśmy zobaczyć tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#BeataMałeckaLibera">Ogłosimy krótką przerwę, żeby państwo zapoznali się z tą poprawką.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AdamFronczak">Proszę państwa, mamy propozycję, żeby poszerzyć odwołania do Dziennika Ustaw i metryczkę. Przekażemy to również, bo wymienianie tych nazw będzie skomplikowane. Chodzi o poszerzenie odwołań do Dziennika Ustaw. Zaraz do państwa podejdziemy. Mamy gotową, wyszlifowaną wersję, przygotowaną na podstawie tego, co otrzymaliśmy od państwa w zeszłym tygodniu, gdzie błędy, o których mówił pan poseł, są poprawione. Przekażemy to za chwilę do Biura Legislacyjnego z prośbą o uwzględnienie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#BeataMałeckaLibera">W takim razie ogłaszam 5 minut przerwy. Proszę o uzgodnienie poprawek z legislatorami. Po 5 minutach będziemy dalej procedować.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#BeataMałeckaLibera">Panie pośle – zwracam się do pana posła Orzechowskiego – czy mogę prosić o zgłoszenie jeszcze raz wszystkich poprawek i uzgodnień?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MaciejOrzechowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, poprawki te zostały ujęte w tabeli 1 – „Środki odurzające grupy I-N”. Polegają one na dodaniu trzech homologów oraz korekcie wzorów. Powiem szczerze, że nie podejmuję się czytania tych wzorów. Są one dołączone do poprawki łącznie z prawidłowym zapisem…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#BeataMałeckaLibera">Także fonetycznym, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MaciejOrzechowski">Tak. Zostały już udostępnione legislatorom, a wszystkich zainteresowanych informujemy, że dysponujemy kserokopią, jeśli będzie taka potrzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko ze strony legislatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#BogdanCichy">Na tym etapie nie wnosimy zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Ponieważ – jak rozumiem – była to podpowiedź dla posłów ze strony ministerstwa, nie ma żadnych wątpliwości w tym zakresie, panie ministrze. Czy tak? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#BeataMałeckaLibera">W takim razie przystępujemy do głosowania nad tymi poprawkami. Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym stwierdzam, że poprawki jednogłośnie zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#BeataMałeckaLibera">Czy to wszystko, panie pośle? Jeszcze nie. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MaciejOrzechowski">Chciałbym zgłosić kolejną poprawkę polegającą na dołączaniu do ustawy art. dotyczącego wejścia w życie nowelizacji. Art. 2 przyjmuje brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Rzeczywiście jest to duże niedopatrzenie z naszej strony, że zabrakło tego artykułu. Sprawa jest dość istotna.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy strona legislacyjna zgadza się z naszą poprawką?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#BogdanCichy">Tak, i na tym etapie nie zgłaszamy zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Czy coś jeszcze, panie pośle? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MaciejOrzechowski">Chciałbym dodać, że akurat przy tym artykule, w przypadku poprzedniej nowelizacji, była najdłuższa dyskusja – chodziło o swobodę konkurencji. Taki przepis mówiący o 14 dniach był w poprzedniej ustawie nowelizowanej przez Sejm, Senat i podpisanej przez prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję z pamięć.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#BeataMałeckaLibera">Pan minister, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AdamFronczak">W pełni to akceptujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. W takim razie głosujemy nad całością proponowanej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Sprzeciwu nie słyszę. W związku z tym stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#BeataMałeckaLibera">Na posła sprawozdawcę wyznaczam pana posła Macieja Orzechowskiego. Czy ktoś z państwa jest przeciwny tej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#BeataMałeckaLibera">Termin dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE na wydanie opinii wyznaczam na czwartek.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#BeataMałeckaLibera">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za obecność i aktywny udział w naszych pracach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>