text_structure.xml
79 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BeataMałeckaLibera">Otwieram posiedzenie Komisji. Rozpoczynamy prace w Komisji Zdrowia. Serdecznie witam wszystkich państwa – pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, zaproszonych gości, a przede wszystkim panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BeataMałeckaLibera">W dzisiejszym porządku są przewidziane dwa punkty – rozpatrzenie „Sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 rok”, zawartego w druku nr 2289 oraz rozpatrzenie „Sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 rok”, zawartego w druku nr 2295.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BeataMałeckaLibera">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Udzielam głosu panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, aby nie przedłużać, oddam głos przedstawicielom Narodowego Funduszu Zdrowia, którzy mogą zdać najpełniejszą relację z realizacji planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2008, oczywiście z pozwoleniem pani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DariuszJarnutowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2008 zostało sporządzone na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przedmiotowe sprawozdanie, na podstawie art. 128 ust. 4 ww. ustawy, podlegało badaniu biegłego rewidenta oraz zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia. Badanie sprawozdania finansowego przeprowadziła Agencja Usług Księgowo-Prawnych „Biegli-Rewidenci” Spółka z o.o. z siedzibą w Kielcach. Biegli rewidenci sporządzili opinię niezależnego biegłego rewidenta oraz raport z badania łącznego sprawozdania finansowego, jednocześnie opiniując pozytywnie rzetelność, prawidłowość i jasność sporządzonego sprawozdania oraz prawidłowość prowadzenia ksiąg rachunkowych Narodowego Funduszu Zdrowia. Minister Finansów, w piśmie z dnia 25 czerwca 2009 r., po zasięgnięciu opinii ministra zdrowia, zatwierdził łączne sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia, sporządzone za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DariuszJarnutowski">Sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. obejmuje: wprowadzenie do sprawozdania finansowego; bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 2008 r., który po stronie aktywów i pasywów zamyka się sumą 11.502.300 tys. zł; rachunek zysków i strat za rok obrotowy od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r., wykazujący zysk netto w wysokości 1.152.100 tys. zł; zestawienie zmian w kapitale własnym za rok obrotowy 2008, wykazujący wzrost funduszu o kwotę 1.152.100 tys. zł; rachunek przepływów pieniężnych za rok 2008, wykazujący zwiększenie stanu środków pieniężnych o kwotę 2.572.200 tys. zł oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DariuszJarnutowski">Jak już wspomniałem, bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 2008 r. zamyka się sumą bilansową w wysokości 11.502.300 tys. zł, przy czym aktywa Funduszu na dzień 31 grudnia 2008 r. obejmują: wartości niematerialne i prawne w kwocie 10.907 mln zł; rzeczowe aktywa trwałe w wysokości 257 mln zł; należności długoterminowe w wysokości 100 tys. zł, zapasy w wysokości 1100 tys. zł, należności krótkoterminowe w wysokości 4.614.500 tys. zł; inwestycje krótkoterminowe w wysokości 6.616.300 tys. zł, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe w wysokości 1800 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DariuszJarnutowski">Po stronie pasywów sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. wykazuje: fundusz własny w wysokości 4.240.500 tys. zł; rezerwy na zobowiązania w wysokości 1.102.800 tys. zł; zobowiązania długoterminowe w wysokości 100 tys. zł; zobowiązania krótkoterminowe w wysokości 5.305.900 tys. zł oraz rozliczenia międzyokresowe w wysokości 852.900 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DariuszJarnutowski">Rachunek zysków i strat Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. zamyka się wynikiem finansowym w postaci zysku netto w wysokości 1.152.100 tys. zł. Na ten wynik składają się: przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi, w wysokości 52.084.300 tys. zł, koszty z działalności operacyjnej w wysokości 51.377.100 tys. zł; pozostałe przychody operacyjne w wysokości 341.200 tys. zł; pozostałe koszty operacyjne w wysokości 199.900 tys. zł; przychody finansowe w wysokości 382.500 tys. zł oraz koszty finansowe w wysokości 78.900 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Panie prezesie, czy to wszystko na ten temat? Jeśli tak, otwieram dyskusję. Kto chce zabrać głos? Proszę bardzo, pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam szczegółowe pytanie, nie ogólne. Chciałabym zapytać przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia o rezerwę na zobowiązania. Ona jest ujęta w bilansie w wysokości 1.150.000 tys. zł. Ile postępowań jest w toku? Rozumiem, że rezerwa na zobowiązania została utworzona na postępowania, które toczą się przed sądami. W związku z tym chciałabym zapytać, ile rezerw w ciągu roku 2008 utworzono? Ile wypłacono zobowiązań podmiotom, które się sądziły z NFZ? Czy w stosunku do roszczeń podmiotów rezerwa określona w bilansie jest wystarczająca, czy trzeba ją będzie dotworzyć w trakcie roku bieżącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Widzę, że zgłasza się pan poseł Hoc. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, pani przewodnicząca. Mam dwa krótkie pytania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#CzesławHoc">Pierwsza sprawa. Jeśli chodzi o opinię niezależnego biegłego rewidenta, jestem zaniepokojony pewnymi informacjami, aczkolwiek nie o charakterze ekonomicznym, gospodarczym i racjonalnym. Podano tutaj, że są potencjalne zobowiązania w wysokości prawie 500 mln zł za wykonanie przez świadczeniodawców ponadumownych świadczeń. Reasumując, za 2008 r. NFZ nie wypłacił 418.828 tys. zł. Jest to pokaźna kwota. Rozumiem, że za 2008 r. Narodowy Fundusz Zdrowia jest winien szpitalom 419 mln zł.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#CzesławHoc">Druga sprawa. Biegły rewident wskazuje też, że są potencjalne zobowiązania z tytułu „ustawy 203”. Niepokoi suma w wysokości 500 mln zł. Pytam, które oddziały nie zaspokoiły roszczeń świadczeniodawców? Dlaczego jeszcze tak dużo zobowiązań nie zostało zaspokojonych, jeśli chodzi o te roszczenia?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#CzesławHoc">Jeszcze jedno pytanie, ogólne, do pana ministra. Co z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a więc dotyczącą algorytmu, z którą tak się spieszyliśmy? Jest wielkie opóźnienie. Senat nie zajmie się nią na tym posiedzeniu – dopiero 7 października – istnieje więc obawa, że pomimo naszych przyspieszonych prac rząd nie ma determinacji, żeby nowy algorytm zaczął obowiązywać od 2010 r. Na czym to polega? Czy to jest celowe opóźnienie, czy też jest taki natłok prac legislacyjnych w Senacie, że nie można tego przyspieszyć, aby nie było aneksów? A prawdopodobnie chodzi o to, że trzeci rok z kolei będziecie aneksować umowy, co nie jest ani ekonomiczne, ani racjonalne i wbrew biznesplanom.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie pośle, odpowiem na ostatnie pytanie. Szkoda, że wylał pan tyle złych słów dotyczących pracy rządu i parlamentu, że brak jest determinacji i woli w tym zakresie. To wszystko nieprawda. Nie ma pan wiadomości na ten temat. Dzisiaj temat algorytmu wchodzi pod obrady komisji senackiej, jest w porządku obrad, nie rozumiem tych małych złośliwości z pana strony.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Na razie nikt się nie zgłasza. Poproszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszJarnutowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r., rezerwy na zobowiązania – tak jak pani poseł wskazywała – wynoszą 1.102.800 tys. zł. Przy czym te rezerwy obejmują zarówno rezerwy z tytułu postępowań sądowych – to jest kwota 89.900 tys. zł. – jak i utworzone, zgodnie z ustawą o rachunkowości, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów działalności operacyjnej i koszów finansowych w wysokości 1.112.900 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DariuszJarnutowski">Zgodnie z zasadami postępowania, przyjętymi zarządzaniami prezesa NFZ, rezerwy na sprawy sądowe są tworzone w przypadku negatywnego rozstrzygnięcia w wyroku pierwszej instancji w związku z toczącym się postępowaniem sądowym, zarówno na kwotę roszczenia zasądzonego przez sąd pierwszej instancji, jak i na kwotę odsetek. Stan rezerw z tytułu toczących się postępowań sądowych na dzień 31 grudnia 2007 r. wynosił 142.925.099.022 zł, a rozwiązano lub wykorzystano rezerwy w kwocie 147.162 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DariuszJarnutowski">Jeżeli chodzi o informacje o ujętych w ewidencji pozabilansowej roszczeniach zgłoszonych przez świadczeniodawców, zarówno z „ustawy 203”, jak i z tytułu nadwykonań, to kwota zgłoszonych roszczeń z tytułu „ustawy 203” wynosi ponad 500 mln zł. Ta kwota sukcesywnie, w trakcie lat – począwszy od wyroku Sądu Najwyższego z 2005 r., który wskazał w swoim uzasadnieniu, iż NFZ jest zobowiązany do zaspokojenia roszczeń zgłaszanych z tytułu „ustawy 203” w przypadku, jeżeli świadczeniodawca, pomimo prawidłowo prowadzonej gospodarki finansowej, nie był w stanie sfinansować tych roszczeń – zmalała z prawie 3 mld do 500 mln zł. Została zaspokojona w wyniku wyroków sądowych czy ugód zawartych przed sądem, jak i w wyniku oddalonych powództw, z uwagi na niespełnienie warunków określonych przez Sąd Najwyższy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#DariuszJarnutowski">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Hoca odnośnie do niesfinansowanych nadwykonań, to – jak już wspominaliśmy w trakcie omawiania sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, które było prezentowane Komisji – wartość niesfinansowanych świadczeń zgłoszonych przez świadczeniodawców zamyka się kwotą 418.828 tys. zł, przy czym w znacznej mierze dotyczy to pięciu oddziałów wojewódzkich: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, które, pomimo wydania środków zabezpieczonych w planie finansowym na poziomie ponad 99% – wykonanie tego planu kształtuje się na poziomie od 99,02% w oddziale warmińsko-mazurskim do 99,6% w oddziale podkarpackim – nie były w stanie zaspokoić roszczeń zgłaszanych przez świadczeniodawców z uwagi na algorytm podziału środków obowiązujący w roku 2008. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz pan poseł Hoc, a następnie pan poseł Sopliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, pani przewodnicząca. Zwracam się do pana prezesa, ponieważ pan potwierdził to, co jest w tym sprawozdaniu. Chciałbym jednak dowiedzieć się konkretnie, czy nadwykonania w kwocie 418 mln zł zostaną wypłacone tym województwom, zwłaszcza – co chciałbym podkreślić – że te województwa zostały niejako podwójnie ukarane, ponieważ, po pierwsze, algorytm faktycznie nie był dla nich sprzyjający, a po drugie, tym województwo nie zapłaciliście za nadwykonania. W ten sposób pogłębiacie ich zadłużenie. Konkretne pytanie jest następujące – kiedy wypłacicie środki za nadwykonania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#CzesławHoc">Proszę również odpowiedzieć na moje drugie pytanie, bo chociaż pani przewodnicząca, poza uprzejmymi pozdrowieniami w stosunku do mnie, mówiła na ten temat, chciałbym od państwa uzyskać potwierdzenie w tym zakresie. A panią przewodniczącą też uprzejmie pozdrawiam.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję za pozdrowienia. Pan poseł Sopliński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Mnie interesuje kolejka oczekujących na pewne procedury medyczne, szczególnie na programy terapeutyczne i to, jak działa system informatyczny, który – jeśli chodzi o kolejki – nie działał właściwie. Prosiłbym o przybliżenie nam, jak ten system informatyczny działa, ponieważ właściwe cały czas raportowanie elektroniczne, pisemne, było rozbieżne i różny był czas oczekiwania, co często wynikało z niewłaściwego funkcjonowania systemu informatycznego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Jeszcze pani poseł Skowrońska, a następnie pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">W świetle informacji, która znalazła się w sprawozdaniu z działalności NFZ i w opinii biegłych, jest kwota 418 mln zł określona jako nadwykonania. Rozumiem, że w tym przypadku istnieją dwa tryby dochodzenia roszczenia – pierwszy, tryb negocjacji sądowych i zawarcie ugody, a drugi, sądzenie się o zapłatę. W związku z tym chciałabym zapytać, czy w bieżącym roku może się pojawić konieczność dokonania wypłaty tej kwoty, aczkolwiek może nie w 100-procentach, po zasądzeniu przez sąd, że takie roszczenie świadczeniodawcy w stosunku do płatnika przysługuje. Chciałabym więc zapytać, czy Narodowy Fundusz Zdrowia przeprowadził szacunek, jaka to może być wielkość i jak długi okres na rozstrzygnięcie sądowe można przewidywać? Wiem, że to jest „gdybanie”. A na marginesie, zwracając się do pana posła Hoca powiem – panie pośle, sami taki los tym województwom państwo zgotowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję bardzo. Odpowiadając panu posłowi Hocowi powiem, że nie zgłaszałem się do zabrania głosu, ponieważ myślałem, że pani przewodnicząca już udzieliła odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JakubSzulc">Faktycznie, dzisiaj o godzinie 15.00 odbędzie się posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia, na którym będzie rozpatrywany projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, czyli dotyczący algorytmu.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JakubSzulc">Natomiast odnosząc się jeszcze w kilku słowach do pytania pana posła Soplińskiego, które, tak naprawdę, dotyczyło sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2008. Myślę, że odpowiedź na to pytanie można by przenieść do kolejnego punktu porządku dziennego, chyba że w tym momencie otworzymy dyskusję nad sprawozdaniem z działalności Funduszu i potraktujemy te dwa punkty łącznie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie pośle, czy możemy w ten sposób postąpić, że przeniesiemy to pytanie do drugiego punktu porządku dziennego?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AleksanderSopliński">Tak, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos odnośnie do pierwszego punktu porządku dziennego? Nie ma chętnych. W takim razie przechodzimy do drugiego punktu – rozpatrzenia sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2008.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie prezesie, proszę o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekPaszkiewicz">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie. Roczne Sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. zostało sporządzone zgodnie z uregulowaniami art. 102 ust. 5 i art. 187 ust. 1 ustawy i zawiera w szczególności informacje o dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W niniejszym sprawozdaniu wykorzystano dane finansowe ze sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. oraz Sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r., którego badanie przez biegłych rewidentów zostało zakończone dnia 15 maja 2009 r. W sprawozdaniu wykorzystano również dane źródłowe i informacje zagregowane przez oddziały wojewódzkie Funduszu w Systemie Informatycznym Wspomagania Działalności Funduszu oraz dane pochodzące z aplikacji Centralnego Wykazu Ubezpieczonych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o informację o ogólnych warunkach umów, wobec wygaśnięcia obowiązujących ogólnych warunków umów prezes Fundusz przygotował nowy projekt ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawierający w szczególności rodzaje świadczeń opieki zdrowotnej, sposób wyceny, sposób finansowania oraz warunki ich udzielania. W dniu 4 lutego 2008 r. prezes Funduszu przesłał przedmiotowy projekt Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych i reprezentatywnym organizacjom świadczeniodawców. Negocjacje rozpoczęły się 19 lutego i w trzech turach trwały do 29 lutego 2008 r. Chcę podkreślić, że w odróżnieniu od uzgodnień sprzed trzech lat, zakończyły się skutecznym uzgodnieniem projektu ogólnych warunków. Przedstawiciele wszystkich stron biorących udział w negocjacjach złożyli pod nim podpisy, a uzgodniony projekt został niezwłocznie przesłany do Ministra Zdrowia, który wydał nowe rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z dniem 6 maja 2008 r.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JacekPaszkiewicz">W stosunku do wcześniejszych przepisów nowe ogólne warunki umów zostały uzupełnione między innymi o następujące regulacje: poszerzono krąg podmiotów opiniujących zarządzenia prezesa, dotyczące przedmiotu postępowania w sprawie zawarcia umowy, kryteriów oceny ofert i warunków wymaganych od świadczeniodawców, o Naczelną Radę Lekarską, Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych oraz reprezentatywne organizacje świadczeniodawców; doprecyzowano wzajemne relacje i zobowiązania między świadczeniodawcami; wprowadzono możliwości wspierania czynności administracyjnych związanych z realizacją umowy przez wykorzystywanie dedykowanego serwisu internetowego, czyli portalu świadczeniodawcy. Wprowadzono przepis, zgodnie z którym, w przypadku gdy świadczeniodawca rażąco narusza obowiązek realizowania umowy zgodnie z planem rzeczowo-finansowym, polegający na nienależytym wykonaniu umowy, dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu może wypowiedzieć dotychczasowe warunki umowy w zakresie kwoty zobowiązania i zaproponować nowe, odpowiadające dotychczasowemu wykonywaniu umowy.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o zasady kontraktowania na 2008 r., w tym wprowadzenie systemu Jednorodnych Grup Pacjentów, informuję, że stosowane w ostatnich latach zasady kontraktowania świadczeń, w przeważającej części oparte były na metodzie płacenia za usługę, z jednej strony przyczyniły się do wzrostu realizowanej liczby świadczeń, jednak z drugiej strony wyeliminowały mechanizmy samoregulacji systemu. W związku z tym Fundusz podjął działanie zmierzające do uporządkowania i usprawnienia procesu kontraktowania, w tym planowania zakupów świadczeń i wyboru realizatorów świadczeń na podstawie jednoznacznych kryteriów, a następnie poprawy zasad monitorowania i weryfikacji procesu realizacji zawartych umów.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JacekPaszkiewicz">W połowie 2008 r., do rozliczenia świadczeń udzielanych, np. leczenia szpitalnego, wprowadzono system Jednorodnych Grup Pacjentów. Wprowadzenie tego systemu związane było z koniecznością dokonania wyboru docelowych klasyfikatorów, według klasyfikacji ICD 10 i ICD 9, stworzenie opisu charakterystyki poszczególnych grup świadczeń przy pomocy procedur medycznych i jednostek chorobowych, przygotowania algorytmu kwalifikowania hospitalizacji pacjentów do odpowiednich grup wraz z ustaleniem parametrów sterujących, wyceny grup oraz oceny skutków finansowych.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#JacekPaszkiewicz">W celu złagodzenia potencjalnych negatywnych skutków wejścia w życie nowatorskiego systemu, od 1 lipca do 31 grudnia ubiegłego roku wprowadzono okres przejściowy, w którym, w przypadku wystąpienia problemów uniemożliwiających pełne rozliczenie świadczeń według metodologii JGP, świadczeniodawcy mogli je rozliczyć w trybie uproszczonym. Już w końcu listopada wartość świadczeń sprawozdanych w nowym systemie przekroczyła 100% wartości umów za okres lipiec-sierpień, a do końca roku praktycznie wszystkie szpitale na bieżąco rozliczały się w nowym systemie.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#JacekPaszkiewicz">W 2008 r. Fundusz zrealizował kolejne etapy wdrożeń związanych z wprowadzeniem nowych funkcji w portalu Narodowego Funduszu Zdrowia dla świadczeniodawców oraz oddziałów wojewódzkich. Fundusz, doceniając technologię związaną z wymianą informacji oraz wprowadzaniem transakcji przy pomocy przyjaznych i bezpiecznych aplikacji internetowych, dostrzegł potrzebę stworzenia nowoczesnego środowiska komunikacji między Funduszem a świadczeniodawcami oraz świadczeniobiorcami. W związku z powyższym podjęto intensywne prace nad opracowaniem i rozwojem odpowiedniego środowiska technicznego, czyli portalu NFZ. Jest to platforma, która umożliwia i usprawnia świadczeniodawcom wprowadzenie, uzupełnienie i aktualizację danych o potencjale wykonawczym niezbędnym do kontraktowania i realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o projekt dotyczący weryfikacji i walidacji danych, w 2008 r. Fundusz rozpoczął prace nad projektem ujednolicenia procesu walidacji i weryfikacji danych o wykonanych świadczeniach we wszystkich oddziałach wojewódzkich Funduszu, zarówno pod kątem zakresu, jak i procesu jej przeprowadzania. W konsekwencji projekt powinien doprowadzić do jednolitego traktowania świadczeniodawców w tym obszarze przez wszystkie oddziały wojewódzkie. Zamierzony cel zdecydowano się osiągnąć poprzez: centralne definiowanie warunków walidacji i weryfikacji; centralne koordynowanie stosowania reguł definiowanych na poziomie oddziałów wojewódzkich Funduszu; ujednolicenie procesu przeprowadzania walidacji i weryfikacji w systemach informatycznych oddziałów wojewódzkich Funduszu. Prace w tym zakresie są kontynuowane i zamierzamy je zakończyć w roku 2009.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#JacekPaszkiewicz">Odnośnie do projektów unijnych realizowanych przez Fundusz, powiem, że od 2008 r. Fundusz jest beneficjentem systemowym realizującym projekt „Szkolenia kadry zarządzającej szpitali, posiadających umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartą z oddziałami wojewódzkimi Funduszu albo udzielających świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, na podstawie innych tytułów oraz dysponentów środków publicznych w sektorze ochrony zdrowia, to jest kadry zarządzającej NFZ”, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Zdrowia a Narodowym funduszem Zdrowia. Głównym działaniem realizowanym w ramach projektu jest przeprowadzenie serii szkoleń dla kadry zarządzającej Funduszu w zakresie posługiwania się systemem JGP, w szczególności w zakresie tworzenia, utrzymywania i wykorzystania systemu JGP dla oceny produktywności szpitali i rozliczania świadczeń szpitalnych oraz kadry zarządzającej szpitali w zakresie raportowania i wykorzystania systemu JGP, w szczególności w dziedzinie organizacji procesu raportowania w systemie JGP, zasad wyboru przyczyny głównej i dodatkowych oraz kodowania z użyciem klasyfikacji procedur medycznych.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#JacekPaszkiewicz">Powyższy projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – w 85%, a jego realizacja będzie trwać do 31 grudnia 2010 r.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o Centralny Wykaz Ubezpieczonych, w grudniu 2007 r. w CWU zarejestrowanych było 32.398.582 osób uprawnionych do świadczeń, a na koniec 2008 r. zarejestrowanych było 37.288.345 osób, które, z mocy ustawy z dnia 27 sierpnia o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, miały uprawnienia do świadczeń. W ogólnej liczbie ubezpieczonych obowiązkowo 28.459.562 osób to ubezpieczeni opłacający składkę, a 8.801.310 osób to członkowie rodzin osób opłacających składkę. Porównując dane z grudnia 2008 r. z analogicznym okresem roku ubiegłego zauważyć można, że o 110.237 uległa zmniejszeniu liczba osób zarejestrowanych jako uprawnionych do świadczeń. Jest to wynikiem wzrostu liczby opłacających składkę o 223.352 osoby i spadku o 333.589 osób w grupie członków rodzin. Największy spadek w wartościach bezwzględnych odnotowano w oddziałach wojewódzkich: śląskim, łódzkim i dolnośląskim. Natomiast wzrost liczby ubezpieczonych odnotowano w oddziałach: wielkopolskim, pomorskim i mazowieckim.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#JacekPaszkiewicz">Na podstawie art. 109 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dyrektorzy oddziałów wojewódzkich wydają decyzje dotyczące indywidualnych spraw z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego. W 2008 r. w oddziałach wojewódzkich wydano łącznie 7445 decyzji, w tym 2070 decyzji dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym i 5375 decyzji dotyczących ustalenia prawa do świadczeń. Decyzje w zakresie objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym dotyczyły: objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym osób prowadzących działalność gospodarczą; podlegania dobrowolnemu ubezpieczeniu zdrowotnemu, posiadania statutu członka rodziny, ustalenia ustawodawstwa właściwego, posiadania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o prowadzenie kolejek oczekujących, w 2008 r. dane statystyczne z zakresu list oczekujących świadczeniodawcy przekazywali właściwym oddziałom wojewódzkim przy pomocy komunikatów sprawozdawczych XML, które zostały wprowadzone zarządzeniami prezesa Funduszu z dnia 30 stycznia 2008 r. oraz z dnia 27 listopada 2008 r. Drugie z wymienionych zarządzeń prezesa wprowadziło zmiany w zakresie danych dotyczących list oczekujących, wynikające z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców. Od 1 grudnia 2008 r. zaczął obowiązywać nowy format komunikatu sprawozdawczego XML, zgodnie z którym świadczeniodawcy zaprzestali przekazywania danych o liczbie osób oczekujących do komórek organizacyjnych wpisanych na listy oczekujących po 1 stycznia 2007 r. Z informacji przekazanych przez świadczeniodawców, zgodnych ze stanem na koniec grudnia 2008 r. wynika, że największa w skali kraju liczba świadczeniobiorców zakwalifikowanych do kategorii medycznej „przypadek stabilny” znajduje się na listach oczekujących do następujących oddziałów szpitalnych: chirurgii urazowo-ortopedycznej, otolaryngologicznych, chirurgicznych ogólnych, okulistycznych i reumatologicznych. Spośród wyżej wymienionych komórek organizacyjnych oddział okulistyczny wyróżnia się największą wartością średniego przewidywanego czasu oczekiwania, określoną w kategorii medycznej „przypadek stabilny”. Jednocześnie należy dodać, że do 45% oddziałów okulistycznych średni oczekiwany czas oczekiwania wynosi zero dni.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#JacekPaszkiewicz">W odniesieniu do decyzji prezesa, dotyczących zgody na przeprowadzenie leczenia lub badań diagnostycznych oraz pokrycie kosztów transportu na podstawie art. 25, 26 i 26a ustawy o świadczeniach, powiem, że od 1 stycznia 2008 r. prezes Funduszu, realizując ustawowy obowiązek wydawania decyzji dotyczących planowego leczenia poza granicami kraju, rozpatruje wnioski osób uprawnionych w zakresie sfinansowania świadczeń, które mogą być wykonane na terenie kraju, ale długi czas oczekiwania na ich realizację w placówkach przekracza dopuszczalny czas oczekiwania wnioskującego świadczeniobiorcy, sfinansowania świadczeń, które nie są wykonywane na terenie kraju, oraz sfinansowania kosztów transportu związanego z koniecznością wykonania świadczeń poza granicami kraju. W 2008 r. prezes Funduszu rozpatrzył 162 wnioski na leczenie poza granicami kraj. 22 wnioski dotyczyły leczenia, które może być przeprowadzone w kraju, ale z powodu długiego okresu oczekiwania na udzielenie świadczenia świadczeniobiorcy wnosili o skierowanie na leczenie za granicą, natomiast 142 wnioski dotyczyły leczenia, które nie może być przeprowadzone na terenie kraju. Ogółem wartość świadczeń, na realizację których prezes Funduszu wyraził zgodę w 2008 r., szacowana jest na kwotę 6.309.490 zł, z tego 6213 tys. zł dotyczy świadczeń, które powinny być wykonane poza granicami kraju z powodu braku możliwości wykonania w placówkach krajowych, a tylko 96 tys. zł dotyczy świadczeń, które powinny być wykonane poza granicami kraju, ponieważ czas oczekiwania na ich udzielenie w kraju jest dłuższy niż dopuszczalny czas oczekiwania ze względów zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#JacekPaszkiewicz">Ponadto, w 2008 r. prezes Funduszu rozpatrzył 38 wniosków o pokrycie kosztów transportu, z czego 28 wniosków dotyczyło pokrycia kosztów transportu do miejsca udzielania świadczeń poza granice kraju, a 10 wniosków dotyczyło pokrycia kosztów transportu powrotnego, to jest do miejsca leczenia lub zamieszkania w kraju. Ogółem wartość transportu, na sfinansowanie którego prezes wyraził zgodę, szacowana jest na kwotę 246 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#JacekPaszkiewicz">W odniesieniu do realizacji zadań wynikających z przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, powiem, że od roku 2004 Fundusz pełnił funkcję instytucji łącznikowej i właściwej. Zadanie instytucji właściwej, czyli instytucji miejsca zamieszkania oraz instytucji miejsca pobytu, realizuje poprzez oddziały wojewódzkie Funduszu, natomiast instytucji łącznikowej, poprzez Departament Współpracy Międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#JacekPaszkiewicz">Na podstawie wyników analizy porównawczej danych dotyczących realizacji przez Fundusz zadań wynikających z przepisów o koordynacji, zaobserwować można następujące najważniejsze zjawiska charakterystyczne dla rozwoju tego obszaru działalności w 2008 r.: stały w czasie wzrost liczby zaświadczeń wydawanych przez Fundusz, potwierdzających uprawnienia osób ubezpieczonych do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej podczas pobytu na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej i EFTA; wzrost bezwzględnej liczby osób uprawnionych z innych państwa członkowskich, zamieszkałych na terenie Polski, które posiadają prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych w pełnym zakresie na podstawie zarejestrowanego w Funduszu formularza E 106, E 109, E 120 lub E 121; wzrost liczby formularzy E 125, które wpłynęły do centrali Funduszu przy notach obciążeniowych wystawionych przez inne państwa członkowskie o 56% w 2008 r. w stosunku do roku 2007; wzrost liczby osób uprawnionych korzystających na terenie Polski ze świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji. Liczba formularzy rozliczeniowych E 125, jakie zostały przesłane za świadczenia udzielone w roku 2008 do innych państw członkowskich wzrosła o 118% w porównaniu z rokiem poprzednim.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#JacekPaszkiewicz">Odniosę się teraz do gospodarki finansowej. Odnotowany na koniec 2008 r. dodatni wynik finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia w łącznej wysokości 1152 mln zł objął: wyniki finansowe oddziałów wojewódzkich Funduszu, których łączna wartość wyniosła minus 274 mln zł oraz wynik finansowy centrali w wysokości plus 1426 mln zł.</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#JacekPaszkiewicz">Istotnym czynnikiem mającym wpływ na poziom wyniku finansowego Funduszu za 2008 r. była niższa niż planowana realizacja kosztów świadczeń zdrowotnych. Pomimo prowadzonej w ciągu roku przez oddziały wojewódzkie bieżącej przebudowy już zawartych umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, poprzez ich aneksowanie lub prowadzenie nowych albo uzupełniających postępowań o zawarcie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, świadczeniodawcom nie udało się w pełni wykorzystać środków finansowych przeznaczonych na ten cel w planach niektórych oddziałów wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-22.19" who="#JacekPaszkiewicz">Kolejnym istotnym powodem odnotowania przez NFZ nadwyżki przychodów nad kosztami było uzyskanie w trakcie roku ponadplanowych przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne. Mimo iż w trakcie 2008 r. Fundusz wykorzystał uzyskane w okresie pierwszych miesięcy 2008 r. ponadplanowe przychody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, przeznaczając je na zwiększenie planu kosztów świadczeń w oddziałach wojewódzkich, jak również dokonał zwiększenia planu przychodów z tytułu składki należnej brutto w roku planowania, równej przypisowi składki, do poziomu prognozowanej na rok 2008. Uzyskane w roku 2008 ponadplanowe przychody z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 848 mln zł były znaczącym elementem, odnotowanego na koniec 2008 r. dodatniego wyniku finansowego. Pozostałe czynniki kształtujące poziom wyniku finansowego Funduszu to: niepełna realizacja planu kosztów administracyjnych; wyższy niż planowano wynik pozostałej działalności oraz działalności finansowej; wyższe niż planowane przychody wynikające z przepisów o koordynacji. Jednocześnie informuję, że uchwałą nr 22 z dnia 30 lipca rada Narodowego Funduszu Zdrowia przeznaczyła zatwierdzony zysk netto za 2008 r. na fundusz zapasowy, na zwiększenie planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej. Dokonana zmiana planu finansowania w tym zakresie została przyjęta zarządzeniem 37/2009 prezesa NFZ z dnia 4 sierpnia br. i sankcjonowała podział wyżej wymienionych środków w planie na 2009 r. pomiędzy oddziały wojewódzkie NFZ, z uwzględnieniem między innymi potrzeb oddziałów wojewódzkich w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz oszacowanego niedoboru środków w obecnie obowiązującym planie finansowym na 2009 r. na refundację cen leków. Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Przekazuję prowadzenie obrad panu przewodniczącemu Piesze. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję, panie prezesie, za przedstawienie nam w skrótowy sposób całości dokumentu, który zawarty jest w druku sejmowym nr 2295. Rozumiem, że w związku z tym, że wysłuchaliśmy pana prezesa, pan minister na razie nie chce nic do tego dodać.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BolesławPiecha">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Po pierwsze, chciałabym podkreślić, że materiał, który państwo przygotowali jest bardzo szczegółowy i zawiera tak wiele informacji, że nie do wszystkich będziemy dzisiaj mogli się odnieść. Niemniej jednak, jako źródło informacji, jest to materiał bardzo dobry. Natomiast mam pytanie dotyczące realizacji świadczeń zdrowotnych w 2008 r. W materiale przedstawiona jest tabela, w której pokazana jest wartość umów w poszczególnych zakresach. Proszę mi powiedzieć, jaka była przyczyna tego, że liczba umów zawartych w zakresie „podstawowa opieka zdrowotna” – czyli świadczeniodawców, jak rozumiem – zmalała aż o 3 tys. Z czego to wynika? Gdyby też państwo byli uprzejmi wyjaśnić, dlaczego akurat wartość umów w tym zakresie i w zaopatrzeniu w przedmioty ortopedyczne jest zerowa. Nie doszukałam się tutaj pewnych informacji. Będę wdzięczna za wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Jeżeli w materiale znajdują się takie informacje, to bardzo proszę o ich wskazanie. Pan prezes był uprzejmy powiedzieć, iż ponad 37 mln osób jest uprawnionych do świadczeń opieki zdrowotnej w podziale na ubezpieczonych i członków ich rodzin. Czy są państwo w stanie powiedzieć, ile osób nie jest uprawnionych w naszym kraju do świadczeń medycznych? Ile osób nie ma uprawnień do świadczeń medycznych? Z czego ten brak uprawnień wynika?</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Kolejne pytanie. Czy mogą państwo podać dane dotyczące liczby pacjentów przyjętych w poszczególnych zakresach świadczeń medycznych? W materiale są dane dotyczące świadczeniodawców, osób uprawnionych, są statystyki dotyczące jednego ubezpieczonego, ale chciałabym się dowiedzieć, ilu pacjentów zostało zaopatrzonych w leczeniu szpitalnym, specjalistycznym i podstawowej opiece zdrowotnej, tym bardziej, że – jak widać – nakłady w roku 2008 były stosunkowo duże, czyli większe niż w roku 2007. Czy wynika to z większej liczby pacjentów, czy z droższego leczenia?</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Jeszcze pytanie dotyczące ratownictwa medycznego. Zgodnie ze sprawozdaniem, w pkt 2.3.8. opisują państwo sposób, w jaki zawierane są kontrakty w zakresie ratownictwa medycznego, ale mamy w tym roku dowód na to, że trudno jest rozstrzygnąć postępowanie konkursowe, szczególnie w Wielkopolsce, ponieważ te decyzje są zaskarżane. Moje pytanie zmierza do wyjaśnienia, czy zastanowili się państwo nad tym, czy zasady i kryteria przyjęte przy ogłaszaniu tych konkursów są na tyle jasne, czytelne i wystarczająco precyzyjne, że można bez wątpliwości takie rozstrzygnięcie podjąć. Czy podstawowym kryterium jest spełnianie tych warunków, a więc wyposażenia, odpowiedniej kadry, czy jest to również cena? W jaki sposób zamierzają państwo – jest to właściwie pytanie, które kieruję do pana ministra – doprowadzić do sytuacji, w której nie będzie takich zdarzeń, że przez rok świadczeniodawcy właściwie nie wiedzą, czy mają uprawnienie do ratownictwa medycznego, czy nie mają takiego uprawnienia i odwołują się przez cały rok? Czy chodzi o to, żeby tego rodzaju sytuacje się nie powtarzały? Czy biorą państwo pod uwagę wzmocnienie roli wojewody, który odpowiada za ratownictwo, zabezpieczenie ratownicze, w celu wytypowania podmiotów, które miałyby podpisać kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Pan poseł Hoc, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#CzesławHoc">Mam dwa krótkie pytania do pana prezesa. Na str. 134 jest tabela zawierająca wyszczególnienie rodzajów świadczeń. Proszę wytłumaczyć, w czym jest problem. W lecznictwie szpitalnym realizacja planu wynosi 95,52%. Zatem jakby zaoszczędzono 1 mld zł. Przypomnę, że niedawno mówiliśmy o tym, że nadwykonania wyniosły niecałe 0,5 mld zł. Czyli, jeśli w stosunku do planu na 2008 r. zaoszczędzono około 1 mld zł, to w czym problem? Dlaczego tych pieniędzy od razu nie przesunięto i nie wypłacono? Również jeśli chodzi o ambulatoryjną opiekę specjalistyczną, realizacja planu wynosi 93% – czyli zaoszczędzono około 300 mln zł – aczkolwiek wiemy, że nie poprawiono dostępności do ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Jest więc dysonans między efektem a realizacją planu. To pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#CzesławHoc">Drugie pytanie – albo raczej luźna refleksja – jest następujące. Leczenie stomatologiczne – jak każdy z nas wie – w praktyce jest sprywatyzowane. Proszę jednak zauważyć, że dynamika wzrostu jest tu najwyższa – praktycznie 140%, jeśli chodzi o porównanie roku 2008 z rokiem 2007. Wydawać by się więc mogło, że skoro odnosimy takie wrażenie, że każdy obywatel płaci za opiekę stomatologiczną, to nakłady z Narodowego Funduszu Zdrowia powinny maleć, a mają największy przyrost. Czy jest to wytłumaczalne? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BolesławPiecha">Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Panie ministrze, chciałabym dopytać o sprawę leczenia uzdrowiskowego. Albo na str. 13 jest pomyłka, albo rzeczywiście liczba umów zdecydowanie wzrosła, ponieważ w stosunku do roku 2007 wzrosła ze 137 do 1663. W związku z tym pytam, co się działo, że ta liczba jest tak duża?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#BeataMałeckaLibera">Z tym pytaniem wiążą się koszty świadczeń opieki zdrowotnej na str. 134. Otóż plan na rok 2008 był zdecydowanie wyższy niż wykonanie w roku 2007, a w efekcie wykonanie tego zawyżonego planu jest na poziomie 92%. W związku z tym mam pytanie ogólne – czy Ministerstwo Zdrowia planuje konkretną strategię, jeśli chodzi o leczenie uzdrowiskowe? Jak państwo postrzegają ten problem? Jakie – tak naprawdę – są efekty leczenia uzdrowiskowego? To jest pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#BeataMałeckaLibera">Drugie pytanie dotyczy podstawowej opieki zdrowotnej. Na str. 21 mamy porównanie liczby porad – jak rozumiem – w stosunku do roku 2007 – tu zapewne jest pomyłka. Liczba udzielonych porad ma tendencję spadkową… Nie wiem, gdzie jest rok 2007… Rozumiem, odczytywałam to odwrotnie. Tak więc, liczba udzielonych porad rośnie. Dobrze, w takim razie wycofuję pytanie.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#BeataMałeckaLibera">Natomiast bardzo prosiłabym o wyjaśnienie, jaka jest strategia i jakie są globalnie plany odnośnie do leczenia uzdrowiskowego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ZdzisławaJanowska">Panie przewodniczący, panie ministrze, chciałbym zadać kilka pytań. Pierwsze dotyczy str. 64 – refundacja leków. Jak wynika z informacji, koszt refundacji recept na leki i wyroby medyczne wzrósł w stosunku do roku 2007 o 86,97%. Z tego wynika moje pytanie – jaka jest przyczyna takiego wzrostu refundacji? Czy to dotyczy ludzi, którzy częściej chorują, czy wiąże się to z cenami wprowadzanych leków, których koszty państwo zwracają? Czy wiąże się to z różnymi cenami leków, które wynikają z cen hurtowni i innych instytucji? To jest pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#ZdzisławaJanowska">Drugie pytanie. Jak się ma to, o czym mówił pan poseł, a więc niewykonanie usług w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej – 98%, leczenia szpitalnego – 95%, rehabilitacji leczniczej – 95% – są to dane z tabeli na str. 134 – do danych z tabeli na str. 87, gdzie zawarta jest informacja dotycząca oczekiwania na leczenie? Oczekiwanie na leczenie jest coraz dłuższe. Należy więc zapytać, czy nagle wszyscy zaczęli chorować, czy jesteśmy na tyle niewydolni, że przy tak zwanych wolnych mocach kolejki nie zmniejszają się a zwiększają? Mamy też podział na przypadki pilne i stabilne. Prosiłabym o wyjaśnienie, co to jest przypadek pilny i przypadek stabilny. Podają państwo również, że potrzeba okulistyczna jest stabilna. Czy to znaczy, że zaćma jest stabilna czy inne schorzenia, więc można z tym żyć i czekać? Jakiego rodzaju podział państwo przyjęli, że przy schorzeniach ortopedycznych pozwala on, w przypadku oczekiwania na endoprotezę czy różnego rodzaju operacje, zakwalifikować pewne rzeczy w kategorii „stabilne”, a inne w kategorii „pilne”. Tak czy inaczej oczekiwanie na oddziale okulistycznym w przypadku stabilnym – nie wiem, jakim – wynosi 778 dni, a na oddziale chirurgii urazowo-ortopedycznej 540 dni. Wiemy, że to jest tragedia, bo ludzie czekający nie wiedząc, czy dożyją do czasu, kiedy będą mogli mieć operację. Jak jest tego przyczyna? Proszę tylko nie tłumaczyć tego tym – jak zawsze mówi pani minister Kopacz – że to jest nasza wina – bo państwo rządzą już 2,5 roku i wciąż mówią, że gdyby to było sprywatyzowane, to już nikt by nie czekał. Proszę więc tego rodzaju argumentacji nam nie podawać. Co w związku z tym zamierzają państwo robić w roku 2009, aby ta liczba dni nie skoczyła z 700 do 1500?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#ZdzisławaJanowska">Jeszcze jedno pytanie. Szukamy oszczędności. W związku z tym pytam, dlaczego się rozrastacie administracyjnie? Są bardzo duże różnice między 2007 r. a 2008 r. Jeśli chodzi o liczbę etatów, to ona wzrasta. Jest ich coraz więcej, zarówno w centrali, jak i w oddziałach wojewódzkich. A więc jest niemożność wykonywania świadczeń, inna procedura rozpisywania konkursu, natomiast rośnie liczba etatów, a także, w związku z tym, rosną koszty administracyjne, zarówno w centrali, jak i w oddziałach wojewódzkich. Dlatego, jeśli państwo poszukują oszczędności, to niech zrobią je u siebie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Jeśli nie, udzielę głosu sobie, ponieważ padło wiele pytań szczegółowych, a ja chciałbym uzyskać od pana ministra i pana prezesa informacje o zjawiskach w skali makro, które są istotne przy tak dużych przepływach pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#BolesławPiecha">Po pierwsze, zauważaliśmy niewątpliwy ogromny wzrost środków finansowych Funduszu. 8,5 mld zł – to jest ta różnica in plus na wykupienie i zapłacenie świadczeń za 2008 r. Ten plan został prawie wykonany. Z tego, co widziałem w tabelach, wynika, że jest niewielka różnica między przyrostem składki a tym, co zostało wykonane. W związku z tym rodzą się dwa pytania. Pierwsze pytanie. Co powoduje, że pomimo tak gwałtownego wzrostu nakładów w roku 2008 – ponad 20% – zawsze otrzymujemy podobne sprawozdanie o kolejkach? To znaczy, że albo się nad kolejkami nie panuje, albo że generowana jest taka potrzeba na wykonanie świadczeń zdrowotnych, tych separowanych, że ktoś tego nie kontroluje. Czy to jest wina nagłej epidemii schorzeń, z powodu których tworzą się kolejki, czy też kryteriów, które z roku na rok są coraz bardziej miękkie, aby kwalifikować pacjenta do danej procedury?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#BolesławPiecha">Drugie pytanie. Jeżeli nic się nie stało, jeśli chodzi o kolejki, to co się stało w zakresie nowoczesnych technologii? Bo to oczywiście też jest asumpt do tego, żeby wydać więcej pieniędzy. Zatem, ile programów terapeutycznych polityki zdrowotnej – tak je nazwijmy, bo są lekowe i być może inne – uruchomiono w tym samym czasie? Czy miało to jakikolwiek wpływ, jeżeli chodzi o onkologię, na skrócenie czasu oczekiwania na pewne zjawiska?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#BolesławPiecha">Wreszcie ostatnia sprawa, którą chciałbym poruszyć, bo to był pewnie ostatni rok tak gwałtownego wzrostu przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia. Czy w przypadku załamania się wpływów albo ich stabilizacji, kolejki się wydłużą, czy skrócą? Bo skoro dołożono 8 mld zł, a do lecznictwa szpitalnego 5 mld zł, i kolejki się nie skróciły, to myślę, że jeśli się wpływ ustabilizuje, w tym roku powinniśmy się spodziewać 100% wzrostu czasu oczekiwania na określone świadczenia, przy tak ogromnej dynamice liczby ludzi zapisujących się i oczekujących w kolejce. Chyba że, panie prezesie, nikt nad problemem kolejek nie panuje. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#BolesławPiecha">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JakubSzulc">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ponieważ większość zadanych pytań to były pytania szczegółowe, zaraz poproszę pana prezesa o zabranie głosu. Natomiast, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, ja krótko odniosę się do części pytania pani poseł Janowskiej.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JakubSzulc">Faktycznie, w roku 2008 odnotowaliśmy wzrost kosztów administracyjnych w Narodowym Funduszu Zdrowia, a także wzrost zatrudnienia. Musimy jednak pamiętać o tym, że Narodowy Fundusz Zdrowia przejął w tym czasie dodatkowe zadania. Jeżeli przyjrzymy się, jak ma się skala kosztów administracyjnych do przyrostu przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia w ogóle, to okaże się, że dynamika przyrostu kosztów administracyjnych nie jest aż tak dramatyczna. Ponadto, jeśli uwzględnimy, że koszty administracyjne Narodowego Funduszu Zdrowia stanowią koszt rzędu 1% całkowitych jego przychodów, to okaże się, jeśli porównamy NFZ w Polsce z innymi tego rodzaju instytucjami, które działają w Europie, że jest to najtańsza instytucja w Unii Europejskiej. Mówię o tym, ponieważ jest to temat bardzo modny – często słyszymy w prasie o tym, jakie nagrody otrzymali pracownicy, jaki mają wynagrodzenia, ile pieniędzy przeznaczył prezes na dodatkowe wyposażenie. Pamiętajmy jednak o tym, że mówimy o instytucji, która działa w ramach administracji publicznej, że do pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia nie chcą przychodzić lekarze, ponieważ wynagrodzenie im proponowane nie jest adekwatne do ich oczekiwań. Powtarzam, że jest to temat drażliwy i często podnoszony przez media. Dlatego o nim mówię. Zatem zawsze bierzmy pod uwagę sytuację, jak wygląda druga strona medalu, a więc nie tylko to, ile pieniędzy wydaje Narodowy Fundusz Zdrowia na realizację zadań, do których został powołany, ale jak wygląda ta skala w porównaniu z innymi instytucjami, które zarządzają pieniędzmi, a ona jest naprawdę niewielka przy tych zadaniach, jakie realizuje NFZ. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JacekPaszkiewicz">Odnosząc się do pytań pani przewodniczącej, dotyczących danych o liczbie osób i porad wykonanych w poszczególnych rodzajach świadczeń czy hospitalizacji, powiem, że te dane znajdują się na stronie 22 i kolejnych. Natomiast, niestety, dane dotyczące liczby osób hospitalizowanych są przekazane w podziale na półrocza, co wymagałoby w poszczególnych oddziałach wojewódzkich zsumowania, żeby zobaczyć, ile osób hospitalizowanych było w danym województwie w ciągu roku. Dane dotyczące liczby osób hospitalizowanych znajdują się na str. 27.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o liczbę umów w podstawowej opiece zdrowotnej – było pytanie, co się stało, że ta liczba się zmieniła – zmieniła się, ponieważ zmieniły się warunki udzielania świadczeń. Doszło do konsolidacji pewnych umów między rokiem 2007, a rokiem 2008.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JacekPaszkiewicz">W kwestii dotyczącej ratownictwa medycznego chciałbym powiedzieć, że nie odczuwamy tego, żeby powstało jakieś zagrożenie odnośnie do sposobu realizacji czy kontraktowania usług ratownictwa medycznego. Casus Wielkopolski wiąże się niestety z pewnymi błędami zarządczymi na poziomie oddziału i z błędami, które popełniała komisja konkursowa w kolejnych postępowaniach konkursowych. Zjawisko to ogranicza się wyłącznie do Wielkopolski. Nie rozpowszechnia się w Polsce, w innych województwach. Nie ma takiego problemu. Jest to więc problem jednostkowy, dotyczący sposobu przeprowadzania konkursu ofert w Wielkopolsce.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o lecznictwo uzdrowiskowe, zasadnicza różnica między liczbą umów zawartych w roku 2007, a liczbą umów zawartych w roku 2008 wiąże się ze zmianą kontraktowania świadczeń. W 2007 r. panowała zasada, że dyrektor oddziału wojewódzkiego kupował świadczenia lecznictwa uzdrowiskowego dla wszystkich oddziałów wojewódzkich z terenu całej Polski. Natomiast w roku 2008 każdy dyrektor oddziału wojewódzkiego kupuje te świadczenia sam w tych uzdrowiskach, w których chce – oczywiście jeśli wymogi dotyczące lecznictwa uzdrowiskowego mogą być realizowane. To powoduje oczywiście znakomite zwiększenie liczby umów, natomiast tak naprawdę jest inny efekt o strony zarządzania tymi środkami finansowymi w lecznictwie uzdrowiskowym.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o niewykorzystane środki w lecznictwie uzdrowiskowym, chciałbym powiedzieć, że w okresie 2008 r. funkcjonowało jeszcze porozumienie zawarte przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia i ministra zdrowia z Ligą Uzdrowisk Polskich – jeśli pamiętam – dotyczące sposobu finansowania i określenia wzrostu nakładów na lecznictwo uzdrowiskowe w trzech kolejnych latach. Jak widać, te środki nie zostały w pełni wykorzystane w roku 2008. W roku 2009 to porozumienie już nie obowiązuje i z pewnością będą nas czekać pewne oszczędności w tym rodzaju świadczeń, chociażby związane z tym, że środki przeznaczone w ubiegłym roku nie zostały całkowicie wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o kolejki oczekujących, podział na przypadki pilne i stabilne, pani poseł, niestety, muszę odesłać do rozporządzenia Ministra Zdrowia, bo tam jest określone, jakie to są przypadki pilne, a jakie stabilne. To nie jest wymysł Narodowego Funduszu Zdrowia. My to tylko realizujemy. Natomiast chciałbym państwu zwrócić uwagę na to, przy tych alarmistycznych głosach na temat gigantycznych kolejek oczekujących na endoprotezy, że w zeszłym roku wdrożyliśmy ogólnopolski system indywidualnych czasów oczekiwania, czyli spersonalizowanej kolejki oczekujących na endoprotezoplastykę biodra oraz kolana. Istnieją, proszę państwa, zasadnicze rozbieżności między zakładanym czasem oczekiwania – tym, jaki nam podaje świadczeniodawca, że prawdopodobnie tyle będzie czekać nasz ubezpieczony – a rzeczywistym czasem oczekiwania. Otóż te czasy podawane przez świadczeniodawców jako prawdopodobne sięgają powyżej 1000 dni, natomiast rzeczywiste czasy oczekiwania są krótsze niż rok – wynoszą obecnie około 300 dni. Muszę powiedzieć, że w skali Unii Europejskiej jest to bardzo dobry wynik, jeśli chodzi o endoprotezo plastykę. Wystarczy to porównać chociażby z kolejkami w Wielkiej Brytanii czy we Francji. Myślę więc, że powinniśmy realnie podjeść do tych czasów oczekiwania. Są one różne – co chciałbym podkreślić – w zależności od województwa. Są takie województwa, w których jest bardzo dobry dostęp do endoprotezo plastyki i rzeczywiste czasy oczekiwania wynoszą nawet poniżej 180 dni, a są też takie, które mają z tym zasadniczy problem, a rzeczywiste czasy oczekiwania są nawet wyższe niż 400 dni – na przykład na Dolnym Śląsku. Oczywiście ta sytuacja wymaga pewnego zarządzania ze strony NFZ, czyli celowego przekierowania pieniędzy na określone procedury medyczne po to, żeby zrównać czasy oczekiwania pomiędzy województwami. Takie działania w Narodowym Funduszu Zdrowia są podejmowane.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli mogę się odnieść do refleksji pana przewodniczącego Piechy na temat – środki finansowe a czasy oczekiwania, powiem, że niestety mamy sytuację tak zwanej inflacji medycznej, o której wszyscy państwo wiedzą, że zawsze wyprzedza wzrost gospodarczy. Praktycznie żaden system opieki zdrowotnej na świecie nie jest w stanie nadążyć za wzrastającymi potrzebami, które są liniowo zależne od wzrostu gospodarczego. Dlatego też myślę, że w tej kwestii będziemy mieć pewne problemy w roku 2009, a już na pewno w roku 2010, związane chociażby z ustabilizowaniem wpływów NFZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów lub z zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#BolesławPiecha">Zanim przystąpimy do zakończenia dzisiejszego posiedzenia, chciałbym jeszcze się dowiedzieć, panie prezesie, o wzroście kosztów związanych z wprowadzaniem nowych technologii. Czy w 2008 r. był to poważny problem, czy wprowadzano nowe technologie – bo z nowych technologii wprowadzonych do lecznictwa już trudno się wycofać, one już tam będą?</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#BolesławPiecha">Jeśli chodzi o kolejki, dość gładko przeszedł pan nad tym problemem, ale rozumiem, że z tym systemem kolejkowym mamy spore kłopoty. Chciałbym się jednak dowiedzieć, czy nie jest tak, że pan próbował wyspecyfikować kryteria kwalifikowania pacjenta do określonego świadczenia, potem w prasie, zwłaszcza w tabloidach, podniósł się krzyk, następnie Ministerstwo Zdrowia stanęło murem za tabloidem, po czym pan szybko te kryteria zmieniał. Jeśli tak było, to czy te pierwsze kryteria, które pan określił – a takie sytuacje były – były nieadekwatne medycznie, bo gdybyśmy utrzymali pewien standard dostępu, to wtedy, być może, byłaby szansa zmierzenia się z problemem kolejek do okulisty, ortopedy itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JacekPaszkiewicz">Panie przewodniczący, jeśli chodzi o nowe technologie medyczne, to w tej kwestii mamy dwa obszary – technologie lekowe i nielekowe. Chciałbym powiedzieć, że w 2008 r. nie odczuwaliśmy zdecydowanego nacisku na wzrost pewnych technologii medycznych. Mogę powiedzieć, że weszło tyle nowych metod terapeutycznych, ile wypadło, czy też przeszło do innego sposobu finansowania. Uważam, że do sukcesów Narodowego Funduszu Zdrowia należy wprowadzenie procedur kwalifikacyjnych dotyczących, na przykład leczenia biologicznego w programie RZS oraz generalnie do użycia pewnych rejestrów medycznych dotyczących pacjentów leczonych RZS, leczonych na wirusowe zapalenie wątroby interferonem i lamiwudyną. Mamy w tej chwili bardzo dobre ogólnokrajowe rejestry tych pacjentów i ogólnokrajową możliwość weryfikacji wskazań do tego typu terapii, co – z mojego punktu widzenia – przyczyniło się do pewnej stabilizacji wskazań. Mamy teraz dość dobrą ocenę tego, czy nie dochodzi do nadużywania kwalifikowania pacjentów do tych technologii medycznych. Natomiast, poza kwestią chemioterapii standardowej nie przypominam sobie, żebym pod naciskiem tabloidów zmieniał przepisy dotyczące jakiegoś programu terapeutycznego…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BolesławPiecha">Na przykład balonikowanie serca…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JacekPaszkiewicz">Balonikowanie serca, panie przewodniczący, jest jeszcze otwartą sprawą. Ja w tej kwestii nie zmieniłem zdania. Jesteśmy jeszcze w trakcie postępowania administracyjnego z Ministerstwem Zdrowia w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#BolesławPiecha">Zastanawiam się tylko, dlaczego nie zajmują się państwo wyceną tych najdroższych procedur, które niekoniecznie muszą być wyodrębnione jako programy terapeutyczne polityki zdrowotnej. Jest część świadczeń zdrowotnych, które są drogie i są kontraktowane na ogólnych zasadach. Wiadomo przecież, że Narodowy Fundusz Zdrowia musi myśleć o pewnym systemie zrównoważenia kosztów i przychodów. Jest też system Pareto – wystarczy wycenić i rygorystyczni przestrzegać 15–20% procedur, bo 80% procedur zawartych w świadczeniach zdrowotnych nie ma znaczenia kosztowego. Oczekiwałbym tego, żeby był nacisk, aby 20% najdroższych procedur, często nadużywanych, wycenić i postawić żelazne kryteria kwalifikacyjne. Wtedy być może byłaby większa szansa niż spór o taką lub inną metodę operacji ślepej kiszki. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#BolesławPiecha">Proszę, panie przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Chciałabym jeszcze wrócić do str. 13, bo albo nie usłyszałam albo nie udzielił mi pan odpowiedzi dotyczącej wartości zero w podstawowej opiece zdrowotnej i mniejszej liczby zawartych umów – z czego to wynika?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Jeszcze jedno pytanie. Na str. 27 rzeczywiście jest wykazana liczba pacjentów przyjętych w szpitalach w pierwszym i drugim półroczu, po to, żeby pokazać różnice chociażby w systemie rozliczenia. Nie mamy danych z roku 2007 – ja to jeszcze przejrzę – ale wynika z tego, a także z komentarza, jaki państwo zamieścili – że jeżeli wartość punktu wynosiła między 10 a 12 zł, to pacjentów było wiele więcej, a jeżeli wartość punktu wynosi 48 zł to liczba pacjentów hospitalizowanych zmalała. Czy gdybyśmy, idąc w tym kierunku, podnieśli wartość punktu do 100 zł, to o połowę zmalałaby liczba pacjentów? Czy to jest właśnie ten zaczarowany świat finansowania służby zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Zanim poproszę o udzielenie odpowiedzi, zabiorą jeszcze głos: pani poseł Janowska i pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ZdzisławaJanowska">Bardzo przepraszam, ale nie otrzymałam odpowiedzi na pytanie, dlaczego wzrosła refundacja o 86,97%. Jaki są tego przyczyny?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JakubSzulc">Pani poseł, jeśli można, już odpowiadam. Refundacja wzrosła o 7,5%, natomiast o 86% wzrosła refundacja wynikająca z przepisów o koordynacji. A to są dwie różne rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#BolesławPiecha">Jeszcze pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#CzesławHoc">Krótko podzielę się pewną refleksją. Ponieważ odnoszę wrażenie, że pytania niektórych posłów zostają niezauważone i nawet nie ma chęci albo woli odpowiadania na nie, w takim razie na pytania, które zadałem, proszę odpowiedzieć na piśmie. Proszę z biuletynu przeczytać pytania, które zadałem – w ogóle nie odnieśli się państwo do kwestii, którą poruszyłem – i przygotować odpowiedź na piśmie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Jeszcze głos zabierze pan dyrektor. Rozumiem, że pan minister zanotował prośbę pana posła o odpowiedź na piśmie.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#BolesławPiecha">Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#DariuszDziełak">W kwestii podstawowej opieki zdrowotnej – jak pan prezes powiedział – zmniejszenie liczby umów wynikało ze zmiany zasad kontraktowania i konsolidowania pewnych zakresów w pojedyncze umowy. Dlatego nie jest to zmniejszenie, ani liczby podmiotów, ani liczby osób objętych opieką, tylko wynik zmiany zasad administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#DariuszDziełak">Odnosząc się do pytania, dlaczego kwoty są zerowe, powiem, że ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stanowi, że w tych rodzajach świadczeń, czyli w opiece podstawowej i w zaopatrzeniu ortopedycznym umowy nie zawierają kwoty zobowiązania – nie są to kwoty zawierające wartość jako taką. One są rozliczane co miesiąc w charakterze refundacyjnym. Dlatego jest wstawione zero.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#DariuszDziełak">Chcąc porównać całkowite koszty, trzeba wziąć z planu czy ze sprawozdania wykonanie kosztów. W samej umowie nie ma określonej kwoty. Tak, należałoby do tego dodać wykonanie świadczeń w opiece podstawowej i w zaopatrzeniu ortopedycznym.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#DariuszDziełak">Odniosę się teraz do kwestii różnicy w pierwszym i drugim półroczu. Dlaczego w ogóle znalazły się dwie tabele w tym zakresie? Dlatego, że na przełomie półrocza wprowadziliśmy system Jednorodnych Grup Pacjentów i ewentualna różnica, jeśli chodzi o liczbę osób, którym udzielono świadczeń, wynika, po pierwsze, z sezonowości – drugie półrocze obejmuje dwa miesiące wakacyjne, a wtedy zawsze jest mniej leczonych osób niż w pierwszym półroczu. Po drugie, nie można wykluczyć – aczkolwiek staraliśmy się to pominąć – że zmiana sposobu ewidencjonowania świadczeń również miała na to wpływ. Dlatego pokazaliśmy to oddzielenie. Jednak przede wszystkim jest to kwestia sezonowości pierwszego i drugiego półrocza. Dostępność raczej się nie zmieniła.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania, sugestie w tym punkcie porządku obrad? Nie ma chętnych do zabrania głosu. W związku z tym przed nami jeszcze dwie procedury. Pierwsza dotyczy ewentualnego przyjęcia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tych sprawozdań? Tak, jest sprzeciw. W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#BolesławPiecha">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r., zawartego w druku nr 2289? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że Komisja, przy 15 głosach za, 1 przeciwnym i 8 wstrzymujących się, przyjęła sprawozdanie finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do głosowania nad drugim sprawozdaniem – z działalności finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania zawartego w druku nr 2295? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że Komisja, przy 14 głosach za, 1 przeciwnym i 7 wstrzymujących się, przyjęła sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#BolesławPiecha">Druga procedura dotyczy wyznaczenia posła sprawozdawcy. Jakie są propozycje? Ja w imieniu pani przewodniczącej Małeckiej-Libery – taka była prośba z jej strony – proponuję kandydaturę pani poseł Bożeny Sławiak. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#BożenaSławiak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#BolesławPiecha">Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec propozycji, żeby posłem sprawozdawcą była pani poseł Bożena Sławiak? Zaznaczam, że mówimy o dwóch sprawozdaniach. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#BolesławPiecha">W sprawach bieżących zgłasza się pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#TomaszLatos">Mam pytanie do pana prezesa. Zobowiązałem się w Bydgoszczy, że takie pytanie postawię. Korzystam niniejszym z pierwszej nadarzającej się sposobności.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#TomaszLatos">Panie prezesie, było to dość szeroko opisywane w Bydgoszczy, a nawet było jednym z elementów debaty radiowej z politykami. Kwestia jest następująca. Przy Centrum Onkologii w Bydgoszczy, z pieniędzy Urzędu Marszałkowskiego został wybudowany hotel, który miał potencjalnie służyć pacjentom ambulatoryjnym przyjeżdżającym na chemię lub radioterapię. Żeby już nie mówić o szczegółach – wiadomo, że ten hotel stoi pusty. Rodzi się więc pytanie o możliwości uwzględnienia obecnie lub w przyszłości tego typu sytuacji w kontraktach zawieranych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#TomaszLatos">Dodam od siebie dwie sprawy. W moim przekonaniu, jedyna możliwość, która ewentualnie wchodziłaby w grę – tak mi się na gorąco wydaje – to w podziale procedur ambulatoryjnych i być może w niektórych przypadkach, gdy względy medyczne uniemożliwiałyby codzienny przyjazd pacjenta, możliwość opłacenia quasi hospitalizacji. Pytanie, czy w hotelu, czy jednak w zakładzie opieki zdrowotnej. Druga sprawa i moja uwaga. Jeśli w jakimś miejscu do tego przystosowanym, to czy wtedy powstałby problem, czy nie powinno to być w jakimś sensie zaproponowane na wolnym rynku, bo może być tak, że 200m dalej ktoś inny mógłby w konkurencyjnej cenie zapewnić podobne możliwości. Oczywiście są to tylko moje uwagi.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#TomaszLatos">Chciałbym zapytać, czy sprawa jest panu prezesowi znana i jaki jest pański pogląd w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JacekPaszkiewicz">Panie pośle, na dzisiaj, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, nie ma możliwości finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia usługi hotelowej, dlatego że niestety, zgodnie z ustawą, mamy tylko możliwość finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Zatem nie możemy finansować tej usługi.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#TomaszLatos">To jest oczywiste. Pytanie jest jednak takie, czy państwo w ogóle widzą ten problem, czy chcecie coś z tym zrobić, czy nie. Pomijam już kwestię szumu medialnego wywołanego przez posła kolacji, Platformy Obywatelskiej, ale chciałem poznać państwa opinię na przyszłość.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, jeszcze pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poza wszystkim trzeba sobie zadać zasadnicze pytanie, czy szpital jest instytucją powołaną do tego, żeby prowadzić hotel. Jeżeli mówimy o tym, żeby hotel zagospodarować na udzielanie świadczeń, czy to w procedurach jednodniowych ambulatoryjnych, czy zaadaptować go do warunków szpitalnych, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby organ założycielski szpitala zaczął ten hotel do tego dostosowywać. Ale żadna w tym rola ministra zdrowia ani Narodowego Funduszu Zdrowia, dlatego że jeżeli pojawią się określone procedury i będzie możliwość ich zakontraktowania w tymże budynku posthotelowym – jeżeli ten budynek będzie spełniać odpowiednie wymagania – to oczywiście nic nie stanie na przeszkodzie. Natomiast inną sprawą jest to, czy szpital – samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – to jest instytucja, która powinna co do zasady zajmować się świadczeniem usług hotelarskich. Można oczywiście myśleć o zagospodarowaniu tego w taki oto sposób, żeby umożliwić, na przykład odwiedzającym, czy rodzinom leżących pacjentów, skorzystanie z tego, jednak w dalszym ciągu bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy powinno się to odbywać w ramach tej samej struktury.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#JakubSzulc">Mnie ten problem jest znany, zapoznawałem się z nim już pewien czas temu. Powstaje również pytanie, czy w myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej odpowiada definicji przedsiębiorcy. Wokół tego toczył się długi spór prawny. Powinniśmy jednak pamiętać, że co do zasady, szpital jest instytucją powołaną do tego, żeby leczyć, a nie udzielać usług noclegowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo za to wyjaśnienie. Jedno zdanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#BolesławPiecha">Panie pośle, chwileczkę, bo to przeradza się w dyskusję, a miał być tylko wniosek. Proszę o jedno zdanie, a następnie pan przewodniczący Sośnierz.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#TomaszLatos">Jak powiedziałem, jestem tylko przekazicielem myśli, która została podjęta przez prasę, a wywołana przez czołowego menadżera opieki zdrowotnej i jednocześnie obecnego senatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#BolesławPiecha">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSośnierz">Panie ministrze, pozwolę sobie nie zgodzić się z częścią pana wypowiedzi. Jeśli chodzi o pobyt hotelowy, przetrzymanie osoby wymagającej usług medycznych przez dobę, to jednak jest to część świadczenia medycznego. Takie rozwiązanie może też być lepsze dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Są takie stany medyczne, które nie wymagają pobytu w szpitalu, a przecież pobyt w szpitalu jest znacznie droższym sposobem przenocowania pacjenta niż w hotelu, gdzie są zupełnie inne wymogi, bo nie jest tam potrzebny cały zespół medyczny. W związku z tym płatnik, Narodowy Fundusz Zdrowia, mógłby być zainteresowany tym, żeby kupować taką usługę jako pobyt pacjenta krótkoterminowy – to można różnie nazwać – kiedy taka usługa jest finansowana. Problem tylko w tym, żeby pacjenci nie leżeli w droższym szpitalu, tylko przenocowali w hotelu. Natomiast problem będzie taki – jeśli znam życie – że w szpitalu nadal będzie pełno i w hotelu też będzie pełno, bo szpital w to miejsce załatwi sobie innego pacjenta, który znajdzie powód, żeby tam leżeć. To jest dramat polskiej służby zdrowia, że nam ciągle rosną koszty i nie potrafimy tak przeprowadzić tego procesu, żeby pacjent był wyprowadzany z droższego. Oczywiście w szpitalu będzie pusto. I tak powinno być. Ale kiedy w szpitalu będzie pusto to myślę, że tu część moich kolegów też będzie rozdzierać szaty, że jest tam pusto. Tak właśnie powinno być i być może połowę tego szpitala należałoby zamknąć, bo my, niestety, realizując czasem niepotrzebnie w pełni usługę hotelową w szpitalu ponosimy wyższe koszty. Jest to oczywiście sprawa systemowa. To jest problem znacznie większy i bardziej złożony, natomiast nie uważam, żeby to był problem poza zainteresowaniem służby zdrowia i Ministerstwa Zdrowia. Co więcej, należałoby się zastanowić, jak do tego doprowadzić, żeby w ten sposób koszty części usług obniżyć, bo chociaż w ubiegłym roku o ponad 20% wzrosły nakłady na szpitalnictwo, to nic się nie zmieniło, kolejki są takie, jakie były, a może nawet dłuższe, aczkolwiek może było mniej protestów, bo te pieniądze stłumiły protesty, ale pacjentom się nie poprawiło. Zatem, to nie jest najlepsza droga, aby wydawać pieniądze na najdroższe możliwe usługi. Taka jest moja uwaga. To było dobrze pomyślane w tym szpitalu. Obawiam się jednak, że w ten sposób nie wyprowadzi się pacjentów z łóżek szpitalnych, tylko zapełni się je innymi, a tam będą mieć dodatkowe pieniądze. To na tym ma polegać.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#BolesławPiecha">Jak widać, rozgorzała dyskusja na ten temat, ja jednak ją przetnę. Jeszcze jedno zadnie pan minister. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#JakubSzulc">Chciałbym powiedzieć, że zostałem źle zrozumiany. Czym innym jest możliwość kontraktowania, jeżeli świadczeniodawca spełnia określone warunki, a czym innym jest usługa hotelowa. Natomiast odnośnie do zasady – aczkolwiek rzeczywiście problem jest dość szeroki – konia z rzędem temu, kto będzie w stanie prowadzić leczenie na zasadzie quasi ambulatorium i quasi hospitalizacja, czyli pół na pół i finansować to w taki sposób, żeby nie doprowadzić do wydatkowania środków w sposób nieuzasadniony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#BolesławPiecha">Widzę, że pan minister, mimo ogromnej innowacyjności i pomysłów Platformy Obywatelskiej jest sceptykiem. Otóż da się to zrobić, ja to widziałem. Wiele pobytów w szpitalu ma charakter diagnostyczny. Nie wiem, po co ma być sztab pielęgniarek tam, gdzie ktoś śpi od godziny 13.00–14.00, po określonych procedurach diagnostycznych. Natomiast transparentność finansowania to już jest całkiem inna sprawa.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#BolesławPiecha">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>