text_structure.xml
53.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RobertTyszkiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów. Serdecznie witam pana Andrzeja Kremera podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem panem Stanisławem Jaroszem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RobertTyszkiewicz">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia, wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RobertTyszkiewicz">Porządek obrad obejmuje następujące punkty: pkt 1 – rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie: Wstępnej Umowy o Partnerstwie Gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Wybrzeżem Kości Słoniowej, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli dnia 17 grudnia 2008 r. (druk nr 2032). Punkt 2 – rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r.(druk nr 2031), wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 2055), w zakresie działania Komisji. Punkt 3 – zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2008 r. (druk nr 2055) w zakresie działania Komisji. Punkt 4 – przyjęcie sugestii tematów badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w 2010 r. oraz pkt 5 – sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RobertTyszkiewicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji pkt 1 posiedzenia. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 29 maja 2009 r. zawiadomienie z druku nr 2032 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji Wstępnej Umowy o Partnerstwie Gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Wybrzeżem Kości Słoniowej, z drugiej strony, sporządzonej w Brukseli dnia 17 grudnia 2008 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#RobertTyszkiewicz">Bardzo proszę pana ministra Andrzeja Kremera o przedstawienie uzasadnienia dotyczącego przedłożonego zawiadomienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejKremer">Chciałbym zaprezentować Komisji Wstępną Umowę o Partnerstwie Gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Wybrzeżem Kości Słoniowej, z drugiej strony, sporządzoną w Brukseli dnia 17 grudnia 2008 r. Jest to umowa wykonawcza do umowy o partnerstwie pomiędzy Wspólnotą Europejską a krajami Afryki, Karaibów i Pacyfiku, czyli szerokim regionem świata, który kiedyś określano pojęciem Trzeciego Świata. Umowa została podpisana dnia 23 czerwca 2000 r. i następnie zmieniona w Luksemburgu w 2005 r. Obie umowy były przedmiotem refleksji Wysokiej Izby i procedury prowadzącej do ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejKremer">W tym sensie obecnie przedkładana umowa wiąże się z tamtą procedurą ratyfikacyjną, a celem umowy jest zapewnienie pomocy rozwojowej ze strony Unii Europejskiej dla Wybrzeża Kości Słoniowej i określenie warunków umożliwiających zrównoważony rozwój oraz wzrost gospodarczy w tym kraju. Umowa reguluje różne aspekty pozwalające na realizację przez Komisję Europejską tych zadań, dążenie do liberalizacji handlu na Wybrzeżu Kości Słoniowej, a także rozwój regionalny i osiągnięcie stabilizacji politycznej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejKremer">Cztery główne dziedziny objęte tą umową to partnerstwo pomiędzy Wspólnotą Europejską a Wybrzeżem Kości Słoniowej; integracja regionalna, wspomożenie rozwoju i powiązanie z WTO poprzez wzmocnienie zasad dotyczących obrotu towarami; uproszczenie procedury celnej i ułatwienia w handlu oraz określenie środków kontrolnych w zakresie kontroli sanitarnej i fitosanitarnej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejKremer">Umowa wynika z udziału Polski w pomocy rozwojowej realizowanej poprzez Wspólnotę Europejską. Ze względu na sytuację w tej części kontynentu afrykańskiego Polska zamknęła swoją placówkę w tym kraju kilka lat temu. Korzystanie z instrumentów unijnych jest realizacją celów polskiej polityki zagranicznej, zakorzenionej w członkostwie Polski w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejKremer">Skutki dla Polski to zapewnienie ram prawnych dla wymiany gospodarczej z Wybrzeżem Kości Słoniowej. Podmiotami prawa, których dotyczy umowa, są osoby prawne i fizyczne eksportujące produkty do Wybrzeża Kości Słoniowej oraz importujące produkty z tego państwa do Unii Europejskiej, w tym do Polski. W tym zakresie umowa ustanawia nowe taryfy celne. Nie przewiduje się negatywnych skutków gospodarczych wynikających ze związania się umową. Obroty handlowe Polski z Wybrzeżem Kości Słoniowej są minimalne, co powoduje, że nie wystąpią skutki społeczne lub finansowe. Skutki finansowe związane są z udziałem Polski w budżecie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejKremer">Jest to kolejny przykład umowy, w której mamy do czynienia z działaniem Wspólnoty Europejskiej w przypadku kompetencji mieszanych, gdzie większość zagadnień dotyczy wyłącznych kompetencji Wspólnoty Europejskiej, a tylko niektóre z nich dotyczą kompetencji dzielonych lub kompetencji państw członkowskich. Przyjęte rozwiązanie zakłada, że stroną umowy jest zarówno Wspólnota Europejska, jako całość, jak i poszczególne kraje członkowskie. Wspólnota, za zgodą także Rzeczypospolitej Polskiej, związała się niniejszą umową poprzez wyrażenie przez Radę Unii Europejskiej zgody na jej zatwierdzenie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejKremer">Nie zachodzą przesłanki określone w art. 89 ust. 1 konstytucji, uzasadniające przeprowadzenie procedury ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Wnoszę w imieniu rządu o wyrażenie opinii, że związanie się Rzeczypospolitej Polskiej wyżej wymienioną umową powinno nastąpić w trybie ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji. Opinia prawna Biura Analiz Sejmowych wykonana przez panią Krystynę Łacny nie kwestionuje przyjętego trybu ratyfikacji. Proponuję zatem, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RobertTyszkiewicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 1. Przystępujemy do pkt 2 obejmującego sprawozdanie z wykonania budżetu państwa. Wszyscy państwo otrzymali sprawozdanie MSZ z realizacji budżetu, informację NIK o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa oraz opinię Biura Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RobertTyszkiewicz">Bardzo proszę pana ministra Pawła Wojciechowskiego o zabranie głosu. Ponieważ pan minister Wojciechowski jeszcze nie dotarł do nas, rozumiem, że pan minister Andrzej Kremer będzie reprezentował stanowisko MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejKremer">Ponieważ ocena wykonania budżetu opiera się na wynikach kontroli NIK, więc, jeśli pan przewodniczący pozwoli, poprosilibyśmy o zabranie głosu przedstawicieli NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RobertTyszkiewicz">Rozumiem. Bardzo proszę przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli o zabranie głosu i poinformowanie o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w zakresie działania Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławJarosz">Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie z zastrzeżeniami wykonanie budżetu państwa w Części 45 – Sprawy zagraniczne za rok 2008. Przy kontroli budżetowej stosujemy skalę trzystopniową, w przeciwieństwie do innych kontroli. Ocena może być pozytywna, pozytywna z zastrzeżeniami bądź negatywna. W tym przypadku jest to ocena pozytywna przy pewnych zastrzeżeniach, o których za chwilę powiem. Uwzględniliśmy nasze kontrole nie tylko w centrali MSZ, ale również w ambasadzie w Moskwie oraz w konsulatach generalnych w Łucku i Grodnie, w zakresie wydawania wiz oraz przyznawania Karty Polaka, a także wybranych elementów gospodarki finansowej i inwestycyjnej, a także w przedstawicielstwie RP przy OECD oraz w ambasadzie RP w Paryżu, w zakresie gospodarki finansowej i prowadzenia spraw administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławJarosz">Dochody były planowane w kwocie 78 mln zł, a wydatki w kwocie 1180 mln zł. Zaplanowany w ustawie budżetowej limit wydatków był w trakcie roku zwiększany. Dochody zrealizowano na poziomie 124,7% kwoty zaplanowanej, natomiast wydatki były zrealizowane w kwocie o 5,9% niższej od planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławJarosz">W ubiegłym roku sformułowaliśmy kilka wniosków do Ministra Spraw Zagranicznych po kontroli za 2007 r. Stwierdzamy, że wnioski przedstawione przez NIK nie zostały zrealizowane w 2008 r. Dotyczyły one m.in. planowania przewidzianych zadań inwestycyjnych, prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, planu finansowego oraz sporządzania sprawozdań budżetowych. Nieprawidłowości stwierdzone w wyniku ubiegłorocznej kontroli nie zostały wyeliminowane.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławJarosz">Jeśli chodzi o nowe kwestie, stwierdziliśmy kilka spraw, które wpłynęły na obniżenie oceny pozytywnej. Nierzetelnie zaplanowano wydatki inwestycyjne i składki do organizacji międzynarodowych. Kwota 62 mln zł ujęta w ustawie budżetowej na składki do organizacji międzynarodowych była prawie o połowę niższa niż wykonanie tego rodzaju wydatków w 2007 r. i niższa niż faktyczne potrzeby. Została ona w trakcie roku zmniejszona na wniosek MSZ, które w ten sposób chciało zwiększyć środki na wydatki inwestycyjne na placówki zagraniczne. Niektóre zadania inwestycyjne na skutek nienależytego ich przygotowania nie zostały zrealizowane, a z niewykorzystanych środków uregulowano zobowiązania z tytułu składek.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#StanisławJarosz">Po raz kolejny zwracamy uwagę na potrzebę bardziej rzetelnych analiz, co do możliwości wykonania zaplanowanych zadań inwestycyjnych oraz na brak wymaganych przepisami programów inwestycyjnych. W konsekwencji zrezygnowano między innymi z budowy urzędu ambasady RP i konsulatu generalnego w Waszyngtonie, z budowy budynku wydziału konsularnego i mieszkalnego w Lizbonie, remontu i adaptacji ambasady RP w Bagdadzie, a także rozbudowy i modernizacji ambasady RP w Zagrzebiu oraz budowy nowego gmachu ambasady w Bratysławie.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#StanisławJarosz">W 2008 r. po raz kolejny stwierdziliśmy, że były ponoszone nieuzasadnione – naszym zdaniem – koszty związane ze zwrotem opłaty za czesne za naukę dla dzieci pracowników ambasady w angielskiej szkole Byron College w Atenach. Wydatki z tego tytułu wyniosły prawie 350 tys. zł. Oceniamy, że wydatkowanie środków na ten cel było niewłaściwe i już w poprzednim roku wnosiliśmy o jego zaprzestanie. W Atenach funkcjonuje bowiem zespół polskich szkół, które bezpłatnie realizują ramowy program nauczania. Minister Spraw Zagranicznych wskazywał na plany dotyczące zmiany w systemie szkolnictwa zagranicznego, w tym wprowadzenia w służbie zagranicznej formuły jednolitego standardu szkoły międzynarodowej, co mogłoby doprowadzić do uregulowania kwestii prawnych związanych z kształceniem dzieci dyplomatów.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#StanisławJarosz">Zamierzenia te do czasu zakończenia kontroli nie zostały zrealizowane, a mimo to dyrektor generalny służby zagranicznej podjął decyzję o dalszym finansowaniu nauki w wyżej wymienionej szkole.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#StanisławJarosz">Kilka zdań o informatycznym systemie księgowym, który funkcjonował w MSZ w taki sposób, że m.in. umożliwiał wprowadzanie błędnych formatów i sekwencji danych oraz przypisywanie w dzienniku księgowań tego samego numeru różnym operacjom gospodarczym. To stało w sprzeczności z art. 13 ustawy o rachunkowości. Jeśli chodzi o miesięczne i kwartalne sprawozdania budżetowe, były one sporządzane na podstawie niezatwierdzonych zapisów księgowych, bowiem system nie dopuszczał bieżącego trwałego zapisywania wprowadzanych danych do zapisów księgowych. Te problemy dotyczące funkcjonowania księgowości wskazujemy z uwagi na to, że mają one wpływ na rzetelność przedstawiania danych w księgach.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#StanisławJarosz">W dalszym ciągu stwierdzamy przypadki udzielania zamówień publicznych, zwłaszcza na placówkach zagranicznych, z naruszeniem przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#StanisławJarosz">Jeśli chodzi o kontrolowane placówki, prawidłowo, stosownie do możliwości realizowały one zadania w zakresie obsługi wizowej. W tym zakresie stwierdzamy istotny postęp. Okres oczekiwania na Kartę Polaka w konsulatach w Łucku i Grodnie był jednak bardzo długi. W konsulacie generalnym w Łucku z powodu trudnych warunków lokalowych czas oczekiwania na złożenie wniosku o wydanie wizy również był bardzo wydłużony.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#StanisławJarosz">Co do generalnej oceny sprawozdawczości i systemu finansowo-księgowego, Izba ocenia pozytywnie bez zastrzeżeń roczną sprawozdawczość budżetową dysponenta Części 45 w zakresie sporządzania łącznych rocznych sprawozdań budżetowych Rb-23, Rb-N i kolejnych, natomiast pozytywnie z zastrzeżeniami sprawozdanie RB-27 z wykonania planu dochodów budżetowych i sprawozdania RB-28 z wykonania planu wydatków budżetowych, w których w niewłaściwych podziałach klasyfikacji budżetowej były ujmowane zrealizowane dochody z tytułu najmu oraz wydatki. Wynikało to z nieprawidłowego księgowania wyżej wymienionych dochodów i wydatków.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#StanisławJarosz">Jeżeli chodzi o systemy księgowe i kontrolę finansową, w zakresie organizacji systemu kontroli finansowej i systemu rachunkowości, stwierdziliśmy, że system rachunkowości nie spełniał wymogów określonych w ustawie o rachunkowości, co przedstawiliśmy powyżej. Ministerstwo dopiero w 2009 r. udzieliło zamówienia publicznego autorowi dotychczas użytkowanego programu na świadczenie usług dostosowawczych. Procedury kontroli finansowej, podobnie jak w latach ubiegłych, nie uwzględniały sposobu udzielania i rozliczania dotacji oraz planowania budżetu, w tym planowania i realizacji zadań inwestycyjnych. Braki w procedurach kontroli utrudniały wykonywanie kontroli finansowej, zgodnie z art. 47 ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#StanisławJarosz">W celu oceny skuteczności powyższych systemów oraz oceny rzetelności ksiąg rachunkowych przeprowadziliśmy badanie próby 162 dowodów księgowych, z tego 119 wybraliśmy statystycznie i 43 metodą niestatystyczną. Łączna wartość operacji, które badaliśmy, wyniosła prawie 86,5 mln zł. Na tej podstawie dokonaliśmy oceny systemów finansowo-księgowych i systemu sprawozdawczości. Zgodnie z przyjętą metodą badania, z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości, wydaliśmy ocenę pozytywną z zastrzeżeniami, zarówno w odniesieniu do wiarygodności ksiąg rachunkowych, jak i skuteczności systemu księgowości i kontroli finansowej.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#StanisławJarosz">Reasumując, ocena ogólna wykonania budżetu w Części 45 – Sprawy zagraniczne jest pozytywna z zastrzeżeniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RobertTyszkiewicz">Witam pana ministra Pawła Wojciechowskiego i proszę o przedstawienie wykonania budżetu państwa w Części 45 – Sprawy zagraniczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełWojciechowski">Chciałbym zwrócić uwagę, że ocena NIK jest pozytywna z zastrzeżeniami. Chciałbym odnieść się do kilku z nich. Pierwsze dotyczy prowadzenia ksiąg rachunkowych z naruszeniem przepisów ustawy o rachunkowości. Rzeczywiście popełnione zostały pewne błędy, ale poczynione były korekty, o których poinformowaliśmy pisemnie NIK. Drugie zastrzeżenie dotyczyło nierzetelnego planowania wydatków, w tym inwestycyjnych i składek do organizacji międzynarodowych. Kwestia składek do organizacji międzynarodowych naszym zdaniem powinna być inaczej uregulowana, prawdopodobnie poza Częścią 45, ponieważ to są składki państwa, które nie powinny znajdować się w budżecie MSZ. Wymaga to pewnych prac przygotowawczych w ustawie o finansach publicznych oraz w innych ustawach, które miałyby tu zastosowanie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PawełWojciechowski">Wydatki były planowane najpierw w składkach międzynarodowych, potem w inwestycjach, ale ze względu na brak możliwości realizacji pewnych inwestycji MSZ doszło do wniosku, że w celu utrzymania wiarygodności Polski należy zapłacić należne składki, oczywiście nie w całości. Jak państwo wiedzą, Polska nie uiszcza wszystkich swoich składek do organizacji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PawełWojciechowski">Kolejny argument dotyczył błędnego klasyfikowania dochodów i wydatków. Pewne korekty w tym zakresie zostały poczynione i przesłane do NIK.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PawełWojciechowski">W kwestii finansowania inwestycji budowlanych, dla których nie sporządzono programów inwestycji podjęliśmy środki naprawcze. Zostało wyodrębnione specjalne biuro infrastruktury, które zajmuje się inwestycjami poza granicami kraju.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PawełWojciechowski">Najpoważniejszy zarzut dotyczył refundacji kosztów nauki dzieci pracowników ambasady w Atenach, pobierających naukę w angielskiej szkole Byron College. Sytuacja prawna była dość trudna. Zgodnie z prawem, pracodawca powinien zapewnić porównywalne warunki edukacyjne dla dzieci polskich dyplomatów. W Atenach istnieje szkoła polska, do której uczęszczają przeważnie dzieci Polonii w liczbie ponad 1000 osób. Jest to szkoła raczej o charakterze polonijnym niż związana z ambasadą. Kiedy była podejmowana decyzja o refundacji kosztów, w MEN pojawiły się plany, które obecnie są realizowane, żeby zlikwidować tego typu placówki. Żeby nie przerywać cyklu kształcenia, podjęta została decyzja o kontynuacji edukacji i refundacji kosztów. Ze szkodą dla dzieci byłoby, gdyby zostały przeniesione do innej szkoły np. w ostatniej klasie cyklu kształcenia. Taka była decyzja pracodawcy.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PawełWojciechowski">Ministerstwo Spraw Zagranicznych podjęło działania w kierunku przeniesienia rodziców mających dzieci w wieku szkolnym z placówki w Grecji. Podkreślam element utrzymania stabilności kształcenia dzieci na placówce w Atenach. Do była decyzja pracodawcy.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PawełWojciechowski">Ostatnia sprawa dotyczy niezrealizowanych wniosków sformułowanych po kontroli wykonania budżetu 2007 r. Informuję, że harmonogram realizacji stosownych prac został zgłoszony do NIK w maju br.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy przedstawiciele Ministerstwa Finansów chcą zabrać głos? Rozumiem, że są nieobecni.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#RobertTyszkiewicz">Otwieram debatę. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszWitaniez">Mam przyjemność pracować również w Komisji do Spraw Kontroli Państwowej i ta Komisja obradowała już nad kwestiami budżetowymi. Muszę powiedzieć, że nie zetknęliśmy się jeszcze z tak złą opinią, jak ta dotycząca wykonania budżetu MSZ. Jestem, przerażony tym, co się dzieje w MSZ. Pewnego rodzaju rywalizacja, a nawet walka na arenie międzynarodowej toczy się od wieków, zarówno na płaszczyźnie politycznej, jak i gospodarczej oraz kulturalnej. Państwa i narody rywalizują ze sobą.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszWitaniez">Informacje są bardzo ogólnikowe. Autor sprawozdania, czyli MSZ, stwierdza, że osiągnięto wyznaczone cele, ale trudno te cele jasno sprecyzować. Chyba sprawozdawcy przyjęli, że celem jest wydanie pieniędzy. Cel osiągnięto, gdyż pieniądze zostały wydane. Podkreśla się niekiedy szczególną pozycję państw, z którymi mamy specjalne relacje. Trudno dopatrzeć się tej szczególności i nie wiem, na czym ona polega. Jeśli niektóre państwa traktujemy w sposób szczególny, to chciałbym dowiedzieć się, na czym ta szczególność polega i w czym się wyraża.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszWitaniez">Interesuje mnie porównanie realizacji budżetu nie tylko z 2007 r. Chciałbym widzieć to w dłuższej perspektywie, przynajmniej w odniesieniu do kierunków strategicznych. Obecnie mamy do czynienia z pewnym chaosem – w jednym miejscu wyremontujemy elewację, w innym zapłacimy czesne, opłacimy składkę.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#TadeuszWitaniez">Nie mogę domyślić się, na czym polega promocja naszego kraju. Czy to jest promocja naszych owczych serów, muzyki czy czegoś innego? Ze sprawozdania to jasno nie wynika.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#TadeuszWitaniez">Jak wygląda sprawa zapowiadanej przez pana ministra Sikorskiego likwidacji ambasad w krajach afrykańskich? Osobiście jestem zdecydowanie przeciw. Jeśli ambasady działają słabo, to należy zastanowić się, w jaki sposób poprawić ich pracę. Afryka jest kontynentem bogatym, aczkolwiek z wieloma problemami. Nasza obecność tam jest bardzo potrzebna. Interesuje mnie, jak MSZ postrzega aktywność na terenie Afryki.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#TadeuszWitaniez">Mamy 21 instytutów polskich na świecie. Chciałbym wiedzieć, na który instytut ile pieniędzy się wydaje i jakie są efekty. Miałem przyjemność bywać za granicą w poprzedniej kadencji i wiem, że działalność może być na bardzo zróżnicowanym poziomie. Można zaprosić artystę, na którego nikt nie chce kupić biletów w Polsce, i „zafundować” go Polonii w ramach promocji kultury polskiej.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#TadeuszWitaniez">Wpływy do budżetu, jakie osiągnęliśmy dzięki strefie Schengen, będą stopniowo się zmniejszać. Chciałbym usłyszeć, jak zmieniły się opłaty dla Białorusinów. Czy zmiany dotyczą również obywateli innych państw? Czego spodziewamy się w najbliższych latach?</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#TadeuszWitaniez">Proszę podać przykłady działań promocyjnych. Jakie działania zostały podjęte np. w ramach Roku Polskiego w Izraelu? Co zostało zrobione w ramach Roku Herberta? Nie wiemy, jakie przedsięwzięcia zrealizowano w ramach Roku Chopinowskiego. Sprawozdawca nadmienia, że powodem niepełnego wykorzystania środków jest oszczędne i racjonalne działanie. Słusznie – oszczędność i racjonalność jest bardzo pożądana i chętnie bym w to uwierzył, gdyby nie to, iż okazuje się, że w ramach pomocy dla Afryki nie rozbudowujemy ośrodka dla dzieci niewidomych, ponieważ nie udało się kupić materiałów budowlanych na rynku. Trudno przyjąć takie uzasadnienie.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#TadeuszWitaniez">Zastanawia mnie sformułowanie „z powodu braku możliwości prawnych wykonania remontu siedziby instytutu nie wydano 6 mln zł”. Chciałbym dowiedzieć się, o który instytut chodzi i na czym polegały problemy prawne. Czy w momencie planowania nie mieli państwo wiedzy co do braku możliwości prawnych? Ja jestem inżynierem budownictwa i może byłbym w stanie coś poradzić i przewidzieć, czy możliwości prawne remontu istnieją, czy też nie.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#TadeuszWitaniez">Ciekawa jest pozycja – szkolenie młodych dyplomatów z krajów partnerskich. W tabelce jest z kolei mowa o dyplomatach z krajów rozwijających się. Interesuje mnie, co kryje się pod tymi pojęciami, ile osób szkolimy i jakie ponosimy koszty z tego tytułu.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#TadeuszWitaniez">Bardzo interesuje mnie kwestia zwiększenia środków na rzecz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Nasze zobowiązania są bardzo duże. Domyślam się, z czego wynikają. Otóż rocznie przegrywamy około 40 spraw przed Trybunałem, podczas gdy inne państwa europejskie przegrywają 3–5. Oczywiście nie można powiedzieć złego słowa o sądach, bo można być posądzonym, że występuje się przeciwko konstytucji. Ja jednak będę podkreślał, że opieszałość naszych sądów dużo nas kosztuje. Oczekiwałbym potwierdzenia, że kwota 153 mln zł, którą wydaliśmy (planowaliśmy 62 mln zł), jest efektem opieszałego działania polskich sądów.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#TadeuszWitaniez">Cieszy mnie bardzo szczegółowa informacja dotycząca dokształcania i doskonalenia nauczycieli. W tym rozdziale wydano 2 tys. zł. Jestem ciekaw, ilu nauczycieli udało się wykształcić za 2 tys. zł i w jakim zakresie?</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#TadeuszWitaniez">Z materiału wynika, że na pomoc społeczną czekają repatrianci. Nie można było im pomóc, ponieważ brak było informacji o możliwości zapewnienia mieszkania. Nie wiem, czy ktoś prowadzi tę akcję w sposób sensowny. Od dawna wiadomo, że potrzebne są mieszkania dla osób repatriowanych.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#TadeuszWitaniez">Nie zrealizowano zadania polegającego na organizacji kolonii i obozów dla młodzieży polonijnej na poziomie około 20%. Wiemy, czym jest dla młodzieży polskiej na Wschodzie możliwość wyjazdu na wakacje. Moim zdaniem niewykonanie budżetu w tym zakresie jest karygodne.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#TadeuszWitaniez">Jeśli chodzi o administrację publiczną, wykonanie budżetu również jest niższe o 34% niż w 2007 r. Interesuje mnie, jakich zadań nie zrealizowano. Chciałbym również zapytać o rezerwy celowe. W materiale wymienia się pięć pozycji w ramach rezerw celowych. Wszystkie rezerwy zostały uruchomione w trakcie roku i nie były wykonane. Podam przykład pozycji – promocja wiedzy o Polsce. Okazało się, że projekty, które miały być finansowane, nie spełniały wymogów formalnych. Kto, wobec tego, stwierdził, że miały być finansowane? Czy projektów było na tyle mało, że nie udało się wykonać planu? Wyobrażałem sobie, że do konkursu zgłaszanych jest wiele projektów. Część z nich może zostać odrzucona z powodu braków formalnych, natomiast z pozostałych trzeba wybierać te najlepsze. Tymczasem okazuje się, że środki nie zostały wydatkowane w całości, gdyż projekty nie spełniały wymogów formalnych. Proszę o ustosunkowanie się do wszystkich pozycji uwzględnionych w ramach rezerw celowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszIwiński">Rokrocznie odbywamy tę dyskusję i niekiedy przybiera ona podobny charakter. Zmartwiła mnie część wstępna. Odniosłem bowiem wrażenie, że koncentrujemy się na drobiazgach, a nie kwestiach generalnych. Najwięcej uwagi poświęcono kwestii, czy płacić za naukę dzieci dyplomatów w Byron College, czy w szkole polskiej w Atenach, a nie sprawom zasadniczym.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym zapytać, dlaczego w odróżnieniu od lat poprzednich w materiale MSZ nie jest podana wysokość należnych składek do poszczególnych organizacji, tylko kwoty, które zapłaciliśmy. Nie wiadomo, jaki to jest procent należności. Bez takich informacji nie ma o czym rozmawiać. Jest to oczywisty błąd metodologiczny, który jest kompromitujący. Rzeczywiście nigdy nie opłacaliśmy wszystkich należnych składek. Dokonaliśmy pewnej selekcji. Wiadomo, że płacimy składkę do Rady Europy i bardzo dobrze. Trzeba mieć wiedzę, jaki procent składek jest opłacany do poszczególnych organizacji.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszIwiński">W materiale NIK stwierdza się, że Izba wystawiła ocenę pozytywną z zastrzeżeniami. Jest to ocena minimalnie gorsza, zważywszy na procentowy wymiar stwierdzonych nieprawidłowości, niż za wykonanie budżetu 2007 r. Czy to się zdarza po raz pierwszy, czy bywały już sytuacje, że z roku na rok formułowano gorsze oceny?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#TadeuszIwiński">Martwi mnie, że nie dostrzega się, iż pewne decyzje organizacyjne i polityczne są związane nieuchronnie z pieniędzmi. Likwidacja wielu placówek często kosztuje więcej niż ich utrzymanie. Zwracam uwagę na absurdalną i błędną decyzję ministra Radosława Sikorskiego, za którą odpowie w przyszłości, dotyczącą zamknięcia konsulatu generalnego w Karaczi. Ile kosztowała likwidacja tego konsulatu, a ile kosztowałoby jego utrzymanie?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#TadeuszIwiński">Likwiduje się misje wojskowe za granicą. Uważam, że rząd podjął błędną decyzję o wycofaniu naszych kontyngentów ze Wzgórz Golan, Libanu i Czadu. Otrzymujemy za to refundację środków.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#TadeuszIwiński">Uzbekistan jest placówką, gdzie od wielu lat nieobsadzone pozostaje stanowisko ambasadorskie, a utrzymuje się funkcję charge d’affaires. Co więcej, osoba pełniąca tę funkcję zmienia się co roku, co wiąże się z określonymi kosztami. Nie można zmieniać rokrocznie charge d’affaires i nie mianować ambasadora od 4 lat. To budzi zaniepokojenie z dwóch powodów – politycznych i materialnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JarosławSellin">Trochę zaskoczyła mnie informacja pana ministra, że składki do organizacji międzynarodowych są zapisane w budżecie MSZ. Czy dotyczy to wszystkich organizacji, czy tylko Unii Europejskiej? Jaka była składka Polski do budżetu UE w ubiegłym roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są jeszcze zgłoszenia do dyskusji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RobertTyszkiewicz">Przed oddaniem głosu panu ministrowi chciałbym podzielić się pewną opinią w trosce o szczegółowość odpowiedzi pana ministra. Otóż przedmiotem naszych obrad jest sprawozdanie budżetowe MSZ. Rozumiem, że wiąże się to również z merytoryczną oceną działań resortu, ale głównym naszym zadaniem jest zaopiniowanie wykonania budżetu za rok ubiegły. Jestem pod głębokim wrażeniem detaliczności uwag pana posła Tadeusza Wity, ale wydaje mi się, że sięganie zbyt daleko w przeszłość mogłoby być przekroczeniem zakresu tematycznego.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#RobertTyszkiewicz">Bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełWojciechowski">Nie wiem, czy uda mi się szczegółowo odpowiedzieć na wszystkie pytania, ale postaram się. Pierwsze pytanie dotyczyło strategii promocyjnej i wydatków na promocję. Chciałbym poinformować, że po raz pierwszy powstała ramowa strategia promocji Polski do 2015 r. Została wypracowana pod kierunkiem pana ministra Radosława Sikorskiego i jest w ostatniej fazie przed akceptacją przez Radę Ministrów. Wysokość środków na promocję będących w gestii MSZ jest dość ograniczona. Działania promocyjne, które są wykonywane, są funkcją środków będących w dyspozycji MSZ. Więcej środków znajduje się w wielu innych resortach. MSZ w pewnym sensie pełni funkcję przewodnią, ale nie do końca koordynującą. Te działania są rozproszone. W Radzie Promocji Polski reprezentowanych jest 10 resortów.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PawełWojciechowski">Jeśli chodzi o działania promocyjne, nastąpiło ogromne ożywienie. Przykładem tego są obchody rocznicowe, podczas których MSZ przygotowało prawie 300 różnych wydarzeń na całym świecie, w tym 60 najważniejszych we współpracy z ministrem Zdrojewskim, który skoncentrował się na obchodach rocznicowych w kraju. Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowało wszystkie wydarzenia zagraniczne. Odsyłam do strony internetowej www.poland.gov.pl lub msz.gov.pl, gdzie wymienia się duże wydarzenia rocznicowe. Oczywiście można dyskutować o pewnych elementach, np. dotyczących wykonywania zadań przez instytuty polskie. Instytuty polskie zajmują się przede wszystkim dyplomacją publiczną i kulturalną i mają programy opracowane we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza pod nadzorem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PawełWojciechowski">Jest regułą, że są realizowane przedsięwzięcia takie, jak Rok Polski. Obecnie odbywa się Rok Polski w Wielkiej Brytanii. W wielu miejscach realizowanych jest kilkadziesiąt różnych wydarzeń. Chętnie służę wyjaśnieniami, jaki mają charakter te wydarzenia. Otóż ich paleta jest bardzo szeroka – od wystaw, przez reklamy i konferencje. Działania są koordynowane przez Ministra Spraw Zagranicznych w ramach grupy roboczej podlegającej Radzie Promocji Polski. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa narodowego przygotowuje ustawę o instytucie polskim. To będzie kolejny element porządkujący system promocji Polski w obszarze wizerunkowym. Osobnym tematem jest kwestia promocji gospodarczej Polski, czyli obsługi przedsiębiorstw, zarówno inwestorów, jak i eksporterów. Wydatki na instytuty polskie to rząd wielkości kilku mln zł rocznie na wszystkie działania promocyjne. Chcielibyśmy otworzyć więcej instytutów, bo one mają pewną niezależność, specyfikę związaną z działaniami w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PawełWojciechowski">Rok Chopinowski będzie realizowany w roku przyszłym. Obecnie czynione są przygotowania pod kierunkiem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz pana Waldemara Dąbrowskiego.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PawełWojciechowski">Jeśli chodzi o remonty budynków, jest oczywiste, że są plany dotyczące pewnych nieruchomości, które MSZ chciałoby zrealizować. Dotyczy to placówek, które są niedoinwestowane, wymagają zmian, np. placówka w Moskwie i w Berlinie. Czasami inwestycje nie są realizowane. Pan poseł pytał o brak możliwości prawnych. Chodzi o brak zezwoleń na realizację inwestycji.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PawełWojciechowski">Kolejna kwestia dotyczyła rezerw celowych. Otóż część rezerw celowych jest wykorzystywana w takim zakresie, w jakim są poczynione pewne zgłoszenia.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PawełWojciechowski">Pan poseł Jarosław Sellin pytał, czy składki są opłacane tylko przez MSZ i czy MSZ dokonuje opłaty składek do wszystkich organizacji. Tak się nie dzieje. Inne resorty również opłacają składki do niektórych organizacji międzynarodowych. Chcielibyśmy uporządkować tę kwestię. Rozmawialiśmy o tym z Ministrem Finansów. Należy dokonać przeglądu składek płaconych do poszczególnych organizacji i ustalić priorytety. W naszym przypadku wykonanie budżetu w tym zakresie wyniosło około 90%. W załączniku nr 3 podane są wszystkie składki, które zostały opłacone, ale rzeczywiście nie ma dodatkowej rubryki, jaki to jest procent należnych składek do poszczególnych organizacji.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PawełWojciechowski">Kolejna sprawa dotyczy ambasad. W Afryce i Azji dokonaliśmy likwidacji wielu placówek. Do pana posła Tadeusza Iwińskiego skierowana była odpowiedź na interpelację w tej sprawie. Koszt likwidacji konsulatu generalnego w Karaczi wyniósł 95 tys. zł. Likwidacja pewnych ambasad, które są kosztowne, wynika ze zmiany celów polityki zagranicznej, które ewoluują w takim kierunku, jak wyznacza je rząd. MSZ znajduje się w niezmiernie trudnej sytuacji budżetowej ze względu na różnice kursowe. Nasz budżet został zaplanowany na 2009 r. na poziomie 3,4 złotego do euro. Obecnie mamy kurs euro wyższy o 30%, a kurs dolara wyższy o 50%. Ponieważ 2/3 budżetu MSZ stanowią wydatki dewizowe, oznacza to faktycznie ubytek budżetowy rzędu 30%.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PawełWojciechowski">Oszczędności, które poczynił Minister Spraw Zagranicznych w roku ubiegłym, i restrukturyzacja, były krokami przemyślanymi na czasy kryzysy. Gdyby tych oszczędności nie było, gdyby te ambasady nadal funkcjonowały, nie poradzilibyśmy sobie z realizacją zadań w roku bieżącym. Restrukturyzacja była konieczna i nieodzowna. Niestety, budżet mamy zaplanowany w złotych i nie mamy żadnych możliwości wykorzystania instrumentów pochodnych, takich jak opcje, żeby zapobiegać różnicom kursowym. To powoduje bardzo poważne konsekwencje dla tegorocznego budżetu i zapewne przyszłorocznego.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PawełWojciechowski">Jedno z pytań dotyczyło kwestii, co to znaczy, że nie realizujemy wydatków w pewnych kategoriach, to znaczy nie wykorzystujemy środków w 100%. Można zastanawiać się, czy to dobrze, że minister redukuje pewne wydatki, czy źle. Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Oczywiście jest pewien limit wydatków w danej kategorii. Jeśli minister poczynił oszczędności, można to postrzegać jako przezorność, a niekoniecznie jako rzecz negatywną.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PawełWojciechowski">Teraz oddałbym głos dyrektorowi Biura Prawnego i Zamówień Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RobertTyszkiewicz">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzemysławCzyż">Jeśli chodzi o Uzbekistan, celowo utrzymywaliśmy tam charge d’affaires przez dłuższy czas z tego powodu, że Uzbekistan nie miał w Polsce ambasadora. To był ten sam człowiek od 2007 r. Jeśli chwilowo ktoś go zastępował, to tylko z takiego powodu, że wyjechał na wakacje. Obecnie Uzbekistan ma ambasadora w Polsce, a my jesteśmy na etapie szukania kandydata. Właściwy człowiek będzie Komisji przedstawiony.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzemysławCzyż">Co do wydawania rezerw celowych, zapewne chodzi o rezerwę na pomoc rozwojową albo rezerwę na promocję. MSZ wydaje te pieniądze w trybie konkurencyjnych i bardzo transparentnych procedur. Organizowane są ogólnopolskie konkursy. Jesteśmy zdani na podaż ofert przedkładanych głównie przez organizacje pozarządowe. Jeżeli żadna z tych ofert nie zostanie wybrana, nie będziemy na siłę tych pieniędzy wydawali. Trudno. Wiem, że w pewnym sensie wpływa to na wolumen realizowanych przez MSZ zadań, ale zasada dialogu ze społeczeństwem obywatelskim polega na tym, że dajemy ludziom szansę działać, płacimy za to, realizują oni zadania państwowe, ale nie na siłę. Nie możemy sobie na to pozwolić.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RobertTyszkiewicz">Były także pytania skierowane do Najwyższej Izby Kontroli. Czy pan prezes zechciałby odnieść się do nich?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławJarosz">Jedno z pytań dotyczyło relacji oceny tegorocznej do poprzednio formułowanych. W ostatnich dwóch latach obowiązywała skala trzystopniowa, wcześniej czterostopniowe i pojawiała się ocena pozytywna z nieprawidłowościami bądź z uchybieniami. W roku poprzednim, podobnie jak w bieżącym sformułowana została ocena pozytywna z zastrzeżeniami. Czy tegoroczna ocena jest nieco niższa? Może ze względu na kwoty nieprawidłowości. Trudno jest dokonywać porównań. Na pewno nie widać istotnej poprawy w obszarach, które kontrolujemy. Częściowo wynika to z systemu finansowo-księgowego. Jeśli to się zmieni, będzie można spodziewać się poprawy. Takie deklaracje formułuje MSZ.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#StanisławJarosz">W poprzednich latach bywały oceny pozytywne z uchybieniami oraz pozytywne z nieprawidłowościami. Nie pamiętamy oceny pozytywnej. Może wynika to z trudności obszaru, jakim zajmuje się MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejHalicki">Panowie posłowie zadali bardzo interesujące pytania, ale wykraczające nieco poza temat dzisiejszego posiedzenia. Warto przybliżyć się do tematu i skoncentrować na kwestii wykonania budżetu. Proponuję Komisji rozmowę na temat polityki promocyjnej Polski na osobnym posiedzeniu. To jest interesujący temat na odrębne posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejHalicki">Proponuję również przyjęcie pozytywnej opinii dotyczącej wykonania budżetu w 2008 r. przez resort spraw zagranicznych. Również NIK przedstawiła taką rekomendację.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy pan poseł Tadeusz Wita chciałby kontynuować pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszWitaniez">Chciałbym odnieść się do wypowiedzi mojego przedmówcy. Pan poseł chyba nie wie, w jakiej Komisji pracuje i jakie materiały otrzymał. Nie przekroczyłem tematyki zawartej w sprawozdaniu. Pytałem tylko o sprawy uwzględnione w sprawozdaniu, które otrzymaliśmy. Jeśli chodzi o stwierdzenie, czy zgadzają się słupki, mogłaby to zrobić Komisja Finansów Publicznych i każda inna, która potrafi wykonywać proste działania matematyczne. Komisja Spraw Zagranicznych jest powołana do oceny merytorycznej wykonania budżetu. Pozostanę zatem przy swoim zdaniu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#TadeuszWitaniez">Chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie, ile nas kosztują wyroki Trybunału w Strasburgu?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#TadeuszWitaniez">Rozumiem, że odpowiedź na to pytanie pozwoli nam zamknąć dyskusję i przejść do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełWojciechowski">Przepraszam najmocniej, zapomniałem o tym pytaniu. Oddaję głos panu dyrektorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzemysławCzyż">Panie pośle, dziękuję za to pytanie, bo to jest kolejny przykład obrazujący, w jakiej sytuacji jest budżet MSZ, jako płatnika zobowiązań całego systemu państwowego wobec swoich obywateli. Ten wolumen wzrasta. Co do przyczyn, jest raport pełnomocnika rządu ds. postępowań przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka, który dokładnie opisuje poszczególne przypadki. Są to kwestie wymiaru sprawiedliwości, więzień, długości tymczasowego aresztowania. Z punktu widzenia MSZ istotne jest, że wiemy, iż w tych sprawach bronimy spraw przegranych. Oczywiście stajemy przed Trybunałem strasburskim i robimy to profesjonalnie, czego dowodem jest chociażby oddalenie skarg Powiernictwa Pruskiego. Poczytujemy to sobie za sukces naszej dyplomacji.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzemysławCzyż">Liczy się tendencja. Mam nadzieję, że ten wynik w następnych latach będzie się poprawiał, ale konieczny jest wysiłek całego systemu państwowego, również ustawodawcy, aby tę sytuację poprawić. Pamiętajmy, że wyroki trybunału mają dwojaki charakter – w konkretnej sprawie, w której płacimy odszkodowanie, oraz w kwestii rozwiązań systemowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszWitaniez">Pytałem, ile nas to kosztuje. Chodzi o kwotę.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszWitaniez">Chodzi o kwotę odszkodowań zapłaconych przez państwo polskie obywatelom polskim w wyniku orzeczeń Trybunału.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#RobertTyszkiewicz">Proponuję, aby MSZ udzieliło panu posłowi informacji na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszIwiński">Dyskusja, która odbywa się rokrocznie, nie może być dyskusją księgowych. To ma być dyskusja o problemach. Jeśli ktoś myśli, że to jest dyskusja księgowych, to się myli. Nie chciałbym, żeby słowa pana ministra o likwidacji placówek i restrukturyzacji były przyjęte jako rzecz naturalna. Minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski popełnił poważny błąd, likwidując konsulat generalny w Karaczi i ambasadę w Mongolii oraz niektóre placówki w Afryce. W tej sprawie nic nie zdejmie z niego odpowiedzialności.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RobertTyszkiewicz">Chcę przypomnieć, że na ten temat już debatowaliśmy z udziałem ministra Sikorskiego. Jeżeli byłaby taka potrzeba, możemy do tej sprawy wrócić.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#RobertTyszkiewicz">Zamykam debatę. Proponuję, aby Komisja rekomendowała przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Proponuję również, aby pan poseł Marek Krząkała reprezentował nasze stanowisko podczas posiedzenia Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#RobertTyszkiewicz">Kto jest za przyjęciem tego wniosku? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Stwierdzam, że Komisja przy 6 głosach za, 1 przeciw i 2 wstrzymujących się przyjęła opinię pozytywną oraz wybrała pana posła Marka Krząkałę, by reprezentował nasze stanowisko podczas posiedzenia Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszIwiński">Przepraszam, zaszło chyba nieporozumienie. Rozumiem, że powinny być dwa głosowania – pierwsze było głosowaniem za wyborem sprawozdawcy, a drugie powinno dotyczyć przyjęcia opinii. Nie można łączyć tych kwestii. W sprawie przyjęcia opinii wstrzymam się od głosu. Proszę powtórzyć głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RobertTyszkiewicz">W tekście opinii, którą mamy przedstawić dla Komisji Finansów Publicznych, zawarta jest zarówno pozytywna rekomendacja, jak i informacja, że do reprezentowania Komisji w tej sprawie został upoważniony pan poseł Marek Krząkała. W związku z tym poddaję pod głosowanie treść opinii Komisji. Tak było każdorazowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszIwiński">Mam przyjemność zasiadać w tej Komisji od 1991 r. Dziesiątki razy w różnych sprawach przyjmowaliśmy stanowisko, a dopiero później podejmowaliśmy decyzję, kto ma reprezentować Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RobertTyszkiewicz">Panie pośle, proszę mi wierzyć, że jeśli chodzi o procedurę, opieram się na opinii sekretariatu, który towarzyszy nam od wielu lat. Panowie sekretarze twierdzą, że zawsze w tej sprawie w ten sposób odbywały się głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszIwiński">Wobec tego proszę odnotować, że wstrzymałem się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RobertTyszkiewicz">Odnotowujemy to.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#RobertTyszkiewicz">Zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 2. Przechodzimy do pkt 3 porządku obrad, który obejmuje zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2008 r. (druk nr 2055) w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#RobertTyszkiewicz">Bardzo proszę pana prezesa o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławJarosz">Jeżeli chodzi o obszar działania Komisji Spraw Zagranicznych, to poza kontrolami budżetowymi, które państwu przedstawiamy rokrocznie, prowadzimy kontrole również w trakcie roku. W ubiegłym roku między innymi prowadzona była kontrola w ośrodkach Polskiej Organizacji Turystycznej w Amsterdamie, Berlinie, Londynie, Moskwie, Paryżu i Wiedniu. Ocenialiśmy działalność tych instytucji w zakresie realizacji działań promocyjnych i celów, jakie były stawiane przed POT i jej placówkami za granicą. Była również realizowana kontrola dotycząca obsługi wizowej i przyznawania Kart Polaka, przeprowadzona w konsulatach w Grodnie, Łucku i Moskwie.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#StanisławJarosz">Wykazały one, że placówki te pomimo trudnych warunków kadrowych i lokalowych na ogół dobrze radziły sobie z zadaniami, które były im przypisane. Uchybienia w Łucku dotyczyły wydawania wiz i przyznawania Karty Polaka pomimo nieprawidłowego wypełniania wniosków o ich wydanie, a także braku niektórych wymaganych załączników. Wszystkie placówki miały problemy z ewidencją księgową. Nieprawidłowości dotyczyły klasyfikowania wydatków budżetowych i prowadzenia ksiąg rachunkowych niezgodnie z obowiązującymi przepisami.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#StanisławJarosz">Kontrolowaliśmy również działania podejmowane przez Ministerstwo Gospodarki, Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz urzędy marszałkowskie i urzędy gmin w celu pozyskania bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Ta kontrola była realizowana przez Departament Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji. Wykazała ona, że pomimo przystąpienia do Unii Europejskiej, Polska pod względem klimatu inwestycyjnego nadal jest postrzegana jako rynek wschodzący, charakteryzujący się niespójnymi przepisami prawnymi, opieszałym postępowaniem sądowym, korupcją oraz fatalnym stanem infrastruktury drogowej i kolejowej. Rząd nie wypracował jednoznacznej strategii przyciągania kapitału zagranicznego do Polski. Nie zostały sfinalizowane prace mające stworzyć system wspierania inwestycji zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#StanisławJarosz">Izba pozytywnie oceniła funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych, stwierdzając, że umożliwiły one tworzenie miejsc pracy w regionach o wysokim bezrobociu i w ten sposób wpływały na zwiększenie zainteresowania inwestorów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#StanisławJarosz">W 2009 r. planujemy nadal realizować kontrole w tym zakresie. Departament Administracji Publicznej planuje przeprowadzić kontrolę w 4 placówkach zagranicznych. Oczywiście nasze działania są ograniczone możliwościami finansowymi. Prawdopodobnie problemy budżetowe spowodują pewne ograniczenia możliwości przeprowadzania kontroli przez NIK na placówkach zagranicznych. W miejscach, gdzie widzimy ryzyko wystąpienia zjawisk nieprawidłowych, nasze kontrole są realizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są pytania do pana prezesa? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#RobertTyszkiewicz">Odczytam treść opinii, którą za chwilę poddam pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#RobertTyszkiewicz">„Opinia Komisji Spraw Zagranicznych dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2008 r. uchwalona na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2008 r.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#RobertTyszkiewicz">Komisja Spraw Zagranicznych na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2009 r. rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2008 r. w zakresie właściwości Komisji. Komisja postanowiła rekomendować przyjęcie sprawozdania”.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#RobertTyszkiewicz">Kto z posłów jest za przyjęciem opinii? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#RobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#RobertTyszkiewicz">Przechodzimy do pkt 4, który obejmuje przyjęcie sugestii tematów badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w 2010 r. Czy państwo posłowie mają jakieś propozycje? Stwierdzam, że posłowie mają pełne zaufanie do profesjonalizmu i dociekliwości NIK. Komisja nie sformułowała żadnych propozycji tematów.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#RobertTyszkiewicz">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#RobertTyszkiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>