text_structure.xml
28 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam ministra Witolda Waszczykowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz towarzyszące mu osoby. Witam pana Tomasza Niegodzisza kandydata na ambasadora RP.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia przeciwko niemu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo porządek obrad, który obejmuje przesłuchanie kandydata na ambasadora RP pana Tomasza Niegodzisza oraz sprawy różne. W sprawach różnych omówimy plan pracy Komisji na drugie półrocze 2008 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofLisek">Bardzo proszę ministra Witolda Waszczykowskiego o przedstawienie kandydatury pana Tomasza Niegodzisza.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WitoldWaszczykowski">Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma zaszczyt przedstawić kandydata na ambasadora w Libanie. Pan Tomasz Niegodzisz jest absolwentem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Jest z wykształcenia prawnikiem.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WitoldWaszczykowski">W Ministerstwie Spraw Zagranicznych pracuje od 1993 r. Ma za sobą karierę zarówno w centrali, jak i na placówkach zagranicznych. Pragnę wspomnieć, że był m.in. dyrektorem instytutu polskiego w Mińsku oraz ambasadorem w Republice Senegalu. Od października 2007 r. kieruje placówką w Bejrucie w randze chargé d’affaires. Ta sytuacja była wynikiem komplikacji politycznej w Libanie i paraliżu decyzyjnego. Kiedy nastąpiło porozumienie w Doha, które rozładowało kryzys polityczny w Libanie, jesteśmy w stanie przeprowadzić całą procedurę, aby polski ambasador mógł złożyć listy uwierzytelniające i być traktowany jako pełny ambasador.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WitoldWaszczykowski">Pan Tomasz Niegodzisz jest ambasadorem tytularnym. Mam przyjemność zarekomendować państwu pana Tomasza Niegodzisza jako kandydata na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Libańskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję, panie ministrze. Proszę pana Tomasza Niegodzisza o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TomaszNiegodzisz">Panie ministrze, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Przedstawiając koncepcję sprawowania misji w Republice Libańskiej, pragnę zwrócić uwagę na specyfikę tego państwa w regionie Bliskiego Wschodu. Jest to państwo bardzo zróżnicowane konfesyjne, w którym żyją obok siebie chrześcijanie, muzułmanie, sunnici i szyici oraz druzowie. Oficjalnie uznawanych jest 18 wspólnot religijnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TomaszNiegodzisz">Przepisy konstytucyjne oraz ustalenia Paktu Narodowego i Karty Pojednania Narodowego gwarantują współuczestnictwo w rządzeniu krajem przedstawicielom różnych wyznań. Prezydent wybierany jest spośród chrześcijan, urząd premiera sprawuje sunnita, stanowisko przewodniczącego parlamentu przypisane jest przedstawicielowi szyitów. Ta mozaika wyznaniowa jest zjawiskiem unikalnym, ale również źródłem szeregu konfliktów, które spadają na ten kraj przez ostatnie dziesięciolecia. Wojna domowa trwająca od 1975 r. do 1990 r. pozostawiła widoczne do dnia dzisiejszego zniszczenia, a co gorsze lęk i wzajemną niechęć.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TomaszNiegodzisz">Od zakończenia wojny domowej Liban cieszył się względnym spokojem wewnętrznym, ale trzeba pamiętać, że był to okres dominacji syryjskiej. Premier Hariri rozpoczął odbudowę kraju i starał się prowadzić politykę niezależną od Syrii. Niestety, zamach z 14 lutego 2005 r. przerwał ten okres spokoju. Zabójstwo premiera spowodowało masowe wystąpienia. Presja Francji i Stanów Zjednoczonych doprowadziły do tego, że w maju 2005 r. wojska syryjskie po 27 latach opuściły Liban.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TomaszNiegodzisz">Przeprowadzono wolne wybory, niemniej nadal pozostają problemy związane z rozbrojeniem Hezbollahu i wielu innych ugrupowań paramilitarnych, szczególnie związanych z Palestyńczykami, którzy w liczbie 400 tysięcy przebywają od dawna na terenie Libanu.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#TomaszNiegodzisz">Latem 2006 r., w odwecie za porwanie przez Hezbollah żołnierzy izraelskich, rozpoczęła się wojna izraelsko-libańska. Wojna trwała 34 dni, straty materialne to około 10 mld zł oraz wiele istnień ludzkich. W grudniu 2006 r. opozycja, głównie Hezbollah i Amal, wycofała swoich ministrów z prozachodniego rządu premiera Seniory, co spowodowało dalszy paraliż prac rządu, jak również blokadę centrum miasta. W maju 2007 r. islamscy ekstremiści rozpoczęli walkę w obozie palestyńskim Nahr al-Bared.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#TomaszNiegodzisz">Te wydarzenia powodują, że sytuacja w Libanie cały czas jest niespokojna. Na początku maja br. rząd podjął decyzję w sprawie kontroli linii telefonicznych Hezbollahu, co spowodowało, że w maju walki rozpoczęły się w samym Bejrucie. Przez blisko dwa i pół tygodnia Bejrut był kompletnie odcięty od świata. Było blokowane lotnisko, jak również przejścia graniczne. Dzięki porozumieniom z Doha, o których wspomniał pan minister, opozycja i strona rządowa doszły do porozumienia. 25 maja br. został wybrany nowy prezydent – gen. Suleiman.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#TomaszNiegodzisz">Niezależnie od złożonej sytuacji, w jakiej od lat znajduje się Liban, nadal pierwszoplanową rolę w relacjach z tym krajem odgrywają Francja, Stany Zjednoczone oraz Arabia Saudyjska. To właśnie w Libanie jak w soczewce odbija się konflikt bliskowschodni. Należy zdać sobie sprawę, że wiele decyzji, których skutki obserwujemy w Bejrucie, zapada w gabinetach innych stolic. Pomimo krytycznej oceny Liban jest nadal ważnym miejscem dla zrozumienia sytuacji na Bliskim Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#TomaszNiegodzisz">Stosunki polityczne polsko-libańskie należy uznać za dobre. W Libanie Polska i Polacy są dobrze postrzegani. Jest to efekt różnych czynników, zarówno instytucjonalnych, jak i międzyludzkich. Związki historyczne pomiędzy Polską a Libanem sięgają pobytu Juliusza Słowackiego w Libanie. Najstarszy uniwersytet w Libanie zakładał polski jezuita. To w Libanie znaleźli schronienie polscy uchodźcy, którzy w 1941 r. dotarli z Syberii przez Iran i Irak z armią Andersa. Polski rząd na uchodźstwie był pierwszym, który uznał suwerenność Libanu. Nastąpiło to w sierpniu 1944 r.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#TomaszNiegodzisz">W latach 40. w Bejrucie wydawane były książki i czasopisma polskie, m.in. redagowane przez Jerzego Giedroycia i Józefa Czapskiego – przyszłych założycieli paryskiej „Kultury”. W Bejrucie realizował swoje projekty światowej sławy polski architekt Karol Schayer, urodzony we Lwowie, absolwent tamtejszej politechniki.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#TomaszNiegodzisz">Polska kojarzy się w Libanie bardzo pozytywnie, również poprzez prawie 16-letnią obecność polskich żołnierzy w kontyngencie ONZ na południu Libanu. Dla wielu Libańczyków Polska to również ojczyzna papieża Jana Pawła II. Papież odwiedził Liban. Jego troska o to, co dzieje się w tym kraju, poruszyła zarówno chrześcijan, jak i muzułmanów.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#TomaszNiegodzisz">Wysoka Komisjo, w swojej pracy mam zamiar wykorzystać pozytywny obraz naszego kraju i wizerunek Polski jako kraju członkowskiego Unii Europejskiej, który odgrywa aktywną i konstruktywną rolę w polityce wspólnotowej wobec Bliskiego Wschodu. Działania prowadzone przez nas powinny zmierzać przede wszystkim do wzmocnienia pozycji naszego kraju w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#TomaszNiegodzisz">Za najważniejsze zadanie uważam podtrzymanie dobrego stanu relacji dwustronnych. Będę poszukiwać, pomimo trudności, jakie przeżywa ten kraj, sposobu podwyższenia szczebla stosunków politycznych. Do stałych zadań politycznych zaliczam współpracę międzyparlamentarną oraz samorządową. Wiele nadziei pokładam we współpracy między miastami bliźniaczymi – Łodzi, Bydgoszczy, Zabrza czy Częstochowy. Są to miasta, które już obecnie mają kontakty ze swoimi odpowiednikami w Libanie.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#TomaszNiegodzisz">Za kwestię pierwszoplanową uważam utrzymanie i pogłębienie wzrostu wymiany handlowej, większy udział polskich firm w targach międzynarodowych organizowanych w Libanie. W roku bieżącym kilkanaście polskich firm odwiedziło ten kraj z okazji targów, pomimo zagrożeń, o których wspomniałem. Chciałbym również wspomnieć o zainteresowaniu resortu obrony Libanu produktami naszego przemysłu obronnego. Dodam, że współpraca pomiędzy resortami obrony układa się dobrze. Polska ma w planach dozbrojenie armii libańskiej. Inwestowanie w Liban ma ważne znaczenie. Libańczycy są aktywni na rynkach arabskich. Poprzez Liban można promować się w całym regionie.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#TomaszNiegodzisz">Bardzo ważnym elementem w działalności ambasady i moim będzie angażowanie się w pomoc humanitarną i rozwojową, zarówno samodzielnie, jak i z innymi krajami unijnymi. Powinniśmy wykorzystać przychylność Libańczyków wobec Polski, zachęcać ich do dialogu, w tym do dialogu międzywyznaniowego. Naszymi partnerami w tych inicjatywach mogą być szczególnie chrześcijanie libańscy.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#TomaszNiegodzisz">Liban miał zawsze ogromny potencjał turystyczny. Sądzę, że w miarę stabilizacji sytuacji w tym kraju coraz więcej turystów z Polski będzie odwiedzało Liban. Infrastruktura turystyczna, tj. hotele, muzea, zabytki są na najwyższym poziomie. Chciałbym również zachęcić polskie biura podróży, aby przygotowały ofertę adresowaną do Libańczyków – np. Polska śladami Karola Wojtyły, o co byłem pytany niejednokrotnie.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#TomaszNiegodzisz">Zadaniem, z którego nie zrezygnuję, jest promocja polskiej kultury w Libanie. Będę starał się, aby polscy artyści uczestniczyli w międzynarodowych festiwalach. Będę wspierać działalność polskich archeologów, którzy cieszą się w Libanie wielkim uznaniem.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#TomaszNiegodzisz">Wierzę, że moje doświadczenie zawodowe, jak również przychylność Libańczyków pozwolą mi na zrealizowanie planów mojej misji w Libanie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#TomaszNiegodzisz">Dziękuję serdecznie. Kto z państwa posłów chciałby zadać pytanie kandydatowi? Proszę bardzo, pan poseł Ćwierz.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejĆwierz">Moje pytanie dotyczy kwestii turystyki. Pan poruszył ten problem jako jedne z bardziej istotnych, natomiast chciałbym zapytać, czy Liban jest teraz państwem bezpiecznym z punktu widzenia turystycznego. Czy istnieją lądowe przejścia graniczne pomiędzy Libanem a Izraelem i innymi państwami? Czy turystyka mogłaby wyjść poza jedno państwo, czy można by oferować szersze programy turystyczne?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejĆwierz">Interesuje mnie również kwestia, której pan nie poruszył w swojej wypowiedzi. Otóż Liban był kiedyś uważany za bankiera Wschodu. Jak pan ocenia teraz sytuację i perspektywy Libanu? Czy Liban odzyskuje dawną pozycję, czy też jest ona stracona bezpowrotnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofLisek">Bardzo proszę, panie ambasadorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TomaszNiegodzisz">Panie pośle, jeśli chodzi o kwestie turystyczne, Liban cały czas jest niebezpiecznym miejscem, przy czym do starć dochodzi w rejonach niechrześcijańskich. Turyści, którzy przyjeżdżają do Libanu omijają miejsca zapalne. Jeśli w ofercie biur turystycznych pojawia się Liban, jest to głównie północ Libanu, czyli rejony chrześcijańskie. Odradza się przyjazd na południe Libanu, gdyż są to rejony zapalne.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TomaszNiegodzisz">Co do przejść granicznych z Izraelem, nie ma takich przejść. W ofercie turystycznej należy myśleć o zwiedzaniu Libanu i Syrii. Przejście graniczne lądowe pomiędzy Syrią a Libanem funkcjonuje. W tym kontekście można myśleć o rozwoju turystyki z Polski. Z pewnością ułatwieniem byłoby wznowienie lotów PLL „LOT”. Obecnie nie ma połączenia. Zostało ono przerwane w związku z działaniami wojennymi w 2006 r.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TomaszNiegodzisz">Jeśli chodzi o rolę Libanu jako bankiera, Bejrut był kiedyś zwany Szwajcarią Bliskiego Wschodu. Wieloletnia wojna domowa pozbawiła Liban tej roli, natomiast wielu Libańczyków jest dyrektorami banków na całym Bliskim Wschodzie. Liczba banków w Bejrucie nadal jest bardzo duża. Jeśli będzie tam spokój, na pewno Bejrut odzyska rolę bankiera Bliskiego Wschodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Lenz, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TomaszLenz">Mówił pan, panie ambasadorze, że będzie pan zabiegał o zwiększenie wymiany gospodarczej i zaistnienie naszych firm na tym rynku. Jaki jest stan obecny i perspektywy rozwoju wymiany gospodarczej?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TomaszNiegodzisz">Dla mnie najlepszym doświadczeniem był ten rok, gdyż od 7 miesięcy jestem w Libanie. Mimo niepokojów – wspominałem, że w maju były zamieszki i Bejrut był kompletnie sparaliżowany – na przełomie maja i czerwca w Bejrucie odbyły się największe targi regionalne i natychmiast pojawiło się 16 polskich firm. Polscy przedsiębiorcy mają świadomość, że Bejrut jest oknem na świat Bliskiego Wschodu. Wiele firm budowlanych i innych ma Libańczyków jako kadrę zarządzającą.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TomaszNiegodzisz">Obroty handlowe między Polską a Libanem nie są powalające. Trudno jest to precyzyjnie ocenić, gdyż gros firm polskich sprzedaje swoje produkty przez Francję. Związki handlowe Libanu z Francją są o wiele żywsze. Libańczycy interesują się polskim przemysłem budowlanym. Przyjeżdżali do Polski nawiązywać kontakty z firmami, które produkują okna, drzwi i inne elementy. Bejrut jest wielkim placem budowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Poseł Tyszkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RobertTyszkiewicz">Panie ambasadorze, jak pan ocenia relacje pomiędzy Libanem a Izraelem. Jak wiadomo, sytuacja w Libanie pozostaje w ścisłym związku z przebiegiem procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie. Jak pan ocenia tę sytuację? Jakie są szanse na to, aby te relacje uległy poprawie? Jaka jest rola Polski?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TomaszNiegodzisz">W 2006 r. była wojna Izraela nie tyle z Libanem, ile z Hezbollahem. Obecnie oba kraje nie mają kontaktów dyplomatycznych, natomiast proces pokojowy pomiędzy Izraelem a Syrią rzutuje bardzo pozytywnie na Liban. Pojawiły się sygnały ocieplenia, zarówno ze strony Libanu, jak i Izraela. Mówi się o tym, żeby podjąć rozmowy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TomaszNiegodzisz">Cały czas teren przygraniczny okupowany jest przez Izrael. W czasie ostatniej wizyty amerykańska sekretarz stanu powiedziała, że będzie mediatorem po stronie Libanu, żeby Izrael oddał te tereny Libanowi. Mając to na względzie można powiedzieć, że jeśli sytuacja w Libanie się uspokoi, jeżeli powstanie rząd i będzie postępował proces pokojowy izraelsko-syryjski, są szanse, żeby relacje pomiędzy Libanem a Izraelem uległy poprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Nie słyszę więcej pytań.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofLisek">Przechodzimy do części zamkniętej posiedzenia. Bardzo proszę pana ambasadora o poczekanie chwilę na zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów ma pytania do pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanKuriata">Pan minister przedstawił kandydata jako prawnika, a w notce biograficznej znajduje się informacja, że pan ambasador jest magistrem prawa kanonicznego. To chyba nie do końca to samo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WitoldWaszczykowski">Nie jestem prawnikiem, ale wydaje mi się, że prawo kanoniczne jest jedną z dziedzin prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne pytania? Poseł Tyszkiewicz, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RobertTyszkiewicz">Prosiłbym pana ministra o doprecyzowanie odpowiedzi w kwestii, którą poruszyłem. Moją intencją było pytanie o pozycję Polski. Wspieramy w określony sposób proces pokojowy. Jeśli chodzi o Liban, sytuacja jest bardzo trudna. Czy pan minister widzi ryzyko jej rzutowania na nasze relacje z Izraelem?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WitoldWaszczykowski">Panie pośle, rzeczywiście ta sytuacja jest skomplikowana. Chociaż oficjalnie państwa arabskie, w tym Liban, odnoszą się do konfliktu palestyńsko-izraelskiego i akcentują problem polityki izraelskiej, to w przypadku Libanu większym zagrożeniem niż Izrael jest Syria. Syria nie uznaje Libanu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WitoldWaszczykowski">Jest to podobna sytuacja jak w przypadku Iraku i Kuwejtu. Tak, jak Irak nie uznaje Kuwejtu, bo uważa, że jest to wyrwana kiedyś przez imperialistów prowincja, tak Syria uważa, że Liban został oderwany od Syrii i stworzono sztuczne państwo zlepione z kilku narodów i religii. Ten problem jest daleko ważniejszy dla Libanu, niż bardziej podnoszony na forum publicznym problem izraelski. Przypomnę, że Izrael wycofał się z Libanu w 2000 r. i w tej chwili ma konflikt nie z Libanem, tylko z Hezbollahem wspieranym przez Iran. Rzeczywiście jest to bardzo skomplikowana sytuacja.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WitoldWaszczykowski">My jesteśmy dobrze postrzegani w Libanie. Było wiele spotkań wysokiego szczebla. Liban pomógł nam sprawnie przeprowadzić w 2006 r. ewakuację obywateli polskich i tych, którzy czuli się Polakami. Potem zrealizowaliśmy skromną, ale istotną pomoc humanitarną dla Libanu. Skierowaliśmy tam, oprócz tradycyjnych koców i śpiworów, urządzenia, generatory prądy, oczyszczalnie wody itd. Zostało to zauważone. Ponadto jesteśmy tam od wielu lat obecni wojskowo. Obecnie prawie 500 żołnierzy polskich stacjonuje w Libanie. Relacje są zatem dobre.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WitoldWaszczykowski">Duże znaczenie ma współpraca z chrześcijańską częścią Libanu, która odnosi się pozytywnie do Polski. Chrześcijanie pamiętają papieża. Obecny ambasador Libanu w Polsce jest chrześcijaninem, poprzedni również był chrześcijaninem i bardzo aktywnym ambasadorem, wspierającym współpracę Polski z Libanem.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#WitoldWaszczykowski">Nie ma żadnych formalnych przeszkód. Nasze dobre i rozbudowane kontakty z Izraelem nie rzutują na współpracę z Libanem.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo. Ponieważ nie słyszę innych pytań, przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KrzysztofLisek">Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pana Tomasza Niegodzisza na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Libańskiej? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała kandydaturę, przy 9 głosach za, braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#KrzysztofLisek">Zamykam zamkniętą część posiedzenia. Proszę o zaproszenie pana Niegodzisza.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#KrzysztofLisek">Z przyjemnością pragnę poinformować, że sejmowa Komisja Spraw Zagranicznych pozytywnie zaopiniowała pańską kandydaturę na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Libańskiej. Dziewięciu posłów głosowało za, jeden poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#KrzysztofLisek">Serdecznie gratuluję i życzę powodzenia. Komisja Spraw Zagranicznych liczy na dobrą współpracę w przyszłości. Na marginesie pragnę poinformować, że ambasador Libanu w Polsce przekazał Komisji Spraw Zagranicznych zaproszenie do odwiedzenia Libanu przez delegację Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#KrzysztofLisek">Przechodzimy do pkt II obejmującego sprawy różne. Chciałbym, żebyśmy zaakceptowali plan pracy Komisji na okres od 1 sierpnia br. do 31 stycznia 2009 r. Oprócz standardowych posiedzeń Komisji, które dotyczą opiniowania kandydatów na ambasadorów czy rozpatrywania projektów ratyfikacji umów międzynarodowych, planujemy spotkania tematyczne, które dotyczą różnych ważnych dla polskiej polityki zagranicznej regionów świata, czy państw partnerskich.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#KrzysztofLisek">Otrzymaliśmy również propozycję od jednej z organizacji pozarządowych, aby włączyć się w przygotowanie międzynarodowego seminarium poświęconego pomocy rozwojowej i wspieraniu demokracji. Jest to o tyle ważny moment, że otrzymałem informację od pana ministra spraw zagranicznych, iż po wakacjach trafi do Sejmu, po wielu latach oczekiwania, rządowy projekt ustawy o polskiej pomocy rozwojowej. Są tam kwestie, które będą wymagały pochylenia się nad nimi.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#KrzysztofLisek">Chciałbym państwa poinformować, że w dniu wczorajszym pani poseł Szymanek-Deresz oraz moja skromna osoba, a także przewodniczący senackiej Komisji Spraw Zagranicznych, prof. Leon Kieres, wzięliśmy w Brukseli udział w posiedzeniu komisji ds. pomocy rozwojowej Parlamentu Europejskiego. Przez cały dzień kwestie te były bardzo dokładnie omawiane, w tym różne modele pomocy rozwojowej realizowanej przez poszczególne państwa członkowskie Unii, przez całą Unię i jej instytucje. Temat jest niezwykle frapujący i wymaga pewnych politycznych rozstrzygnięć, np. dotyczących tego, czy ma być powołana specjalna agencja rządowa. W przypadku Stanów Zjednoczonych mamy do czynienia z dwiema agencjami – jedna zajmuje się typową pomocą humanitarną i infrastrukturalną, druga wspieraniem demokracji. W niektórych państwach pomoc rozwojowa jest realizowana wyłącznie przez rządy, przez ambasady, z pewnym udziałem organizacji pozarządowych. Tak jest w naszym przypadku. Jednak w większości państw Unii Europejskiej powołane są specjalne agencje rządowe do spraw pomocy rozwojowej. Tę kwestię polecam państwa uwadze.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#KrzysztofLisek">Jeśli chodzi o wyjazdy zagraniczne Komisji, w imieniu prezydium Komisji wystąpiłem do pana marszałka Komorowskiego z prośbą o spotkanie. Chcielibyśmy z panem marszałkiem ustalić pewne priorytety dotyczące wyjazdów zagranicznych i przyjmowania delegacji. Poza wymienionymi w planie zaproszeniami na Litwę i do Gruzji, mamy zaproszenia od Komisji Spraw Zagranicznych parlamentu węgierskiego. Mamy również wielokrotnie ponawiane zaproszenie, przekazywane przez ambasadora Izraela. Jest to szczególnie ważne ze względu na to, że cały czas trwa „Rok Polski” w Izraelu. Wizyta przedstawicieli parlamentu byłaby tam potrzebna.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#KrzysztofLisek">Jeśli państwo mają jakieś uwagi bądź pytania, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanKuriata">Chciałbym prosić, żeby Komisja zechciała zająć się sprawą działalności instytutów polskich. Jest to istotna kwestia z punktu widzenia obrazu Polski w świecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofLisek">Bardzo cenna uwaga. Zwracała się do mnie pani poseł Iwona Śledzińska-Katarasińska, abyśmy odbyli wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Spraw Zagranicznych, dotyczące promocji kulturalnej Polski za granicą. Z pewnością uwzględnimy ten temat w planie pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KrzysztofLisek">Musimy dopisać do planu pracy jeszcze jedną kwestię. Otóż ambasador Francji zwrócił się do mnie z prośbą o spotkanie z Komisją i możliwość przedstawienia priorytetów prezydencji francuskiej. Najprawdopodobniej zrobimy to w czasie przyszłego posiedzenia Sejmu. Musimy skontaktować się z ambasadą Republiki Francuskiej. Będzie to wspólne posiedzenie z Komisją do Spraw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KrzysztofLisek">Pan poseł Orzechowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MaciejOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na terenie województwa wielkopolskiego działa Towarzystwo Historyczne imienia Szembeków. Hrabia Szembek był wiceministrem spraw zagranicznych. Przed 10 laty Towarzystwo zorganizowało konferencję w 80. rocznicę polskiej służby zagranicznej. Chciałbym zaproponować pomoc w zorganizowaniu tego typu konferencji w związku z 90. rocznicą polskiej służby zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MaciejOrzechowski">Liczyłbym na przychylność pana przewodniczącego. Sesja mogłaby być zorganizowana we wrześniu lub październiku, nie później niż w listopadzie br., na terenie Sejmu. W związku z konferencją, która odbyła się przed 10 laty, były wystosowane zaproszenia do korpusu dyplomatycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję za propozycję. Pan Piotr Babiński podpowiada, że powinniśmy skonsultować z Marszałkiem Sejmu, czy nie planuje tego typu uroczystości, albo czy minister spraw zagranicznych nie ma takich planów, żeby nie dublować inicjatyw. Wydaje mi się, że powinniśmy się w to włączyć. Rozumiem, że pan poseł z ramienia Komisji będzie tego pilnował.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MaciejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofLisek">Ponieważ nie słyszę więcej uwag, proponuję, żeby Komisja przyjęła plan pracy wraz z wszystkimi uwagami, które państwo posłowie zgłosili. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam plan pracy za przyjęty. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KrzysztofLisek">Przypominam, że o godz. 11.30 mamy zaplanowane krótkie posiedzenie z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka,</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne sprawy różne? Nie słyszę. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#KrzysztofLisek">Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>