text_structure.xml
27.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Mikołajem Budzanowskim. Witam prezesa zarządu PGNiG pana Marka Szubskiego oraz prezesa zarządu OGP Gaz-System pana Jana Chadama.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje dwa punkty. Pkt 1 – informacja na temat podpisanego polsko-rosyjskiego porozumienia gazowego. Wnioskodawcą wprowadzenia informacji na ten temat do porządku dziennego jest – nieobecny, jak widzę – pan poseł Ryszard Zbrzyzny. Pan poseł w piśmie skierowanym do mnie zwrócił się z prośbą, aby Komisja zapoznała się z informacją na temat polsko-rosyjskiego porozumienia gazowego. Pkt 2 – informacja o aktualnej sytuacji w PGNiG SA. Obie informacje przedstawia minister Skarbu Państwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra Mikołaja Budzanowskiego o przedstawienie informacji na temat podpisanego polsko-rosyjskiego porozumienia gazowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MikołajBudzanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na wstępie chciałbym wyjaśnić, że w sumie zostały podpisane cztery umowy i cztery porozumienia, które dotyczą dostaw gazu z Federacji Rosyjskiej. Dwa podstawowe, najważniejsze porozumienia zostały podpisane na poziomie międzyrządowym 29 października br. Chodzi o Protokół o wniesieniu zmian do Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu gazu rosyjskiego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach gazu rosyjskiego do Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 sierpnia 1993 r. oraz o Protokół o wniesieniu zmian do Protokołu Dodatkowego do Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu gazu rosyjskiego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach gazu rosyjskiego do Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 sierpnia 1993 r., zawartego dnia 12 lutego 2003 r. (tzw. Protokół Pola). Oba dokumenty zostały podpisane przez wicepremiera rządu polskiego Waldemara Pawlaka i wicepremiera rządu rosyjskiego Igora Sieczina.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MikołajBudzanowski">Ponadto zostały podpisane dwie bardzo istotne umowy korporacyjne na poziomie spółek. Pierwsza – to kontrakt między polską spółką PGNiG a rosyjskim Gazprom-Export na dostawy gazu do Polski do 2022 r. Druga – o której bardzo dużo mówiło się w mediach i która była również przedmiotem dyskusji rządu polskiego i przedstawicieli Komisji Europejskiej – to umowa o operatorstwie, tzw. porozumienie operatorskie wynegocjowane między polską spółką Skarbu Państwa Gaz-System a EuRoPol Gazem. To porozumienie ostatecznie zostało parafowane w Moskwie. Następnie było szczegółowo omówione w Komisji Europejskiej, po czym zostało zaakceptowane przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MikołajBudzanowski">Chciałbym bardzo wyraźnie podkreślić, że umowy, o których wspomniałem, w szczególności porozumienia międzyrządowe w ostatniej rundzie negocjacyjnej, która trwała dwa miesiące, były negocjowane w obecności przedstawicieli Komisji Europejskiej (Dyrektora Dyrekcji Generalnej ds. Energii).</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MikołajBudzanowski">Porozumienie międzyrządowe przewiduje dostawy 10,3 mld m³ gazu do 2022 r. Pragnę podkreślić, że nie zwiększamy per saldo importu gazu z Federacji Rosyjskiej. Ta umowa zastępuje nierealizowany od stycznia 2009 r. – w związku z konfliktem rosyjsko-ukraińskim – kontrakt z RosUkrEnergo.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MikołajBudzanowski">Chciałbym skoncentrować się na podstawowych zaletach polsko-rosyjskiego porozumienia gazowego, w tym umowy na import gazu rosyjskiego do Polski. Po pierwsze – udało się wynegocjować zniesienie klauzuli zakazującej reeksportu rosyjskiego gazu do państw trzecich. Ta klauzula była zawarta w porozumieniu międzyrządowym z 1993 r. Jej zniesienie ma istotne znaczenie w aspekcie importu rosyjskiego gazu do Polski. Otwiera w przyszłości możliwości reeksportu potencjalnych nadwyżek gazu z Polski do krajów ościennych np. do Niemiec. Zniesienie tej klauzuli może być impulsem dla rozbudowy i budowy nowych połączeń międzysystemowych między Polską a Niemcami, Polską a jej południowymi sąsiadami, ale także między Polską a np. Danią (projekt Baltic Pipe). Reasumując – klauzula ewidentnie niezgodna z prawem wspólnotowym została zniesiona.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MikołajBudzanowski">Po drugie – PGNiG podpisał kontrakt gazowy z Gazprom-Export, czyli z bezpośrednim producentem i dostawcą gazu, a nie z pośrednikiem, jak w przypadku spółki RosUkrEnergo. Przypominam, że w styczniu 2009 r. ta spółka przestała dostarczać gaz do Polski. Jest zarejestrowana w Szwajcarii. Nie wiemy, jak kontaktować się z jej władzami. Natomiast bezpośredni dostawca, który – na co wskazują dotychczasowe kilkunastoletnie doświadczenia – nie zawiódł, jeśli chodzi o dostawy gazu do Polski.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MikołajBudzanowski">Po trzecie – wbrew wcześniejszej negatywnej opinii Komisji Europejskiej porozumienie wyraża intencję stron utrzymania do 2045 r. tranzytu gazu rosyjskiego do Europy Zachodniej przez terytorium Polski. Przypomnę, że w pierwotna umowa wynegocjowana na początku bieżącego roku jednoznacznie przewidywała, że wszystkie umowy na tranzyt zostaną przedłużone do 2045 r. Ten zapis został zakwestionowany przez Komisję Europejską. Ostatecznie w podpisanym w październiku porozumieniu międzyrządowym obie strony zadeklarowały wolę utrzymania tranzytu gazu rosyjskiego do Europy Zachodniej przez terytorium Polski do 2045 r.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MikołajBudzanowski">Ta intencja wyrażona w porozumieniu międzyrządowym ma bardzo ważne znaczenie. Mimo bardzo zaawansowanego etapu budowy gazociągu na dnie Morza Bałtyckiego, który prawdopodobnie w ciągu najbliższych dwóch lat zostanie oddany do użytku i będzie przesyłał ok. 30 mld m³ gazu (docelowo dwukrotnie więcej), udało się utrzymać tranzyt przez terytorium Polski do punktu odbiorczego w Mallnow we wschodnich Niemczech.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MikołajBudzanowski">Kilka dni później premier Rosji Władimir Putin potwierdził intencję utrzymania do 2045 r. tranzytu gazu rosyjskiego przez terytorium Polski. Poziom tranzytu – to 28 mld m³ gazu. Taka ilość gazu jest obecnie przesyłana przez terytorium naszego kraju do Europy Zachodniej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MikołajBudzanowski">Po czwarte – osiągnięto porozumienie w zakresie akcjonariatu EuRoPol Gazu. Spółka jest właścicielem gazociągu jamalskiego. Porozumienie w tej sprawie przewiduje dokonanie zmian w akcjonariacie EuRoPol Gazu, w wyniku których PGNiG oraz Gazprom-Export posiadałyby po 50% akcji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MikołajBudzanowski">Po piąte – w umowie gazowej zarządowi PGNiG udało się wynegocjować rabat na pewne ilości gazu dostarczane do Polski w najbliższych pięciu latach, co przekłada się na cenę gazu importowanego do naszego kraju. Zatem można spodziewać się, że w pewnym stopniu wpłynie na zmniejszenie ceny pewnej ilości gazu dla odbiorców końcowych. Myślę o taryfie, która – być może – w związku z rabatem zostanie odpowiednio zmniejszona.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MikołajBudzanowski">Konkludując – umowa jest korzystna z ekonomicznego punktu widzenia. Została wynegocjowana w takim momencie, w którym polski przemysł – kilkadziesiąt spółek zarówno Skarbu Państwa, jak i sektora prywatnego znajdowało się w przededniu kryzysu, wprowadzenia ograniczeń w dostawach gazu. Te ograniczenia groziły przemysłowi rafineryjnemu, chemicznemu oraz wielu prywatnym firmom na terenie kraju. Udało się wynegocjować porozumienie gazowe, korzystne dla interesów indywidualnych odbiorców, a także Skarbu Państwa. Zostało ono – co istotne – zaakceptowane przez Komisję Europejską i przyjęte zgodnie z obecnie obowiązującym prawem unijnym oraz polskim prawem energetycznym. Komisja Europejska nie wnosi żadnych zastrzeżeń do umowy gazowej, co zostało potwierdzone w komunikacie wydanym przez komisarza Oettingera. Komisarz Oettinger wyraźnie stwierdził, że przedstawione w Brukseli przez polski rząd wyjaśnienia dotyczące umowy gazowej zostały przyjęte z zadowoleniem.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MikołajBudzanowski">Komisja Europejska będzie monitorować sposób zarządzania gazociągiem jamalskim, czy wykonywania operatorstwa przez spółkę Gaz-System.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MikołajBudzanowski">Konkluzją negocjacji gazowych i podpisanego porozumienia było podjęcie w dniu 18 listopada br. przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzji o wyznaczeniu spółki Gaz-System operatorem polskiego odcinka gazociągu jamalskiego. Decyzja prezesa URE potwierdziła zgodność z polskim i unijnym prawem umowy operatorskiej podpisanej między spółkami Gaz-System i EuRoPol Gaz.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MikołajBudzanowski">Jeżeli będą pytania szczegółowe, jestem do dyspozycji państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MikołajBudzanowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejJaworski">Mam kilka pytań do pana ministra. Co naprawdę zostało podpisane – nowe porozumienia, które anulowały stare porozumienia, czy aneksy do starych porozumień, które dają możliwość podpisania nowych umów?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejJaworski">Na jakim prawie oparte są porozumienia i kontrakt? Według jakiego prawa będą rozstrzygane ewentualne spory?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejJaworski">Czy zapisy, które dotyczą zapewnia utrzymania tranzytu gazu wiążą się z koniecznością zakupu tego gazu przez stronę polską? Chodzi o okres do 2045 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszAziewicz">Przypominam, na dzisiejszym posiedzeniu nieobecny jest wnioskodawca – pan poseł Ryszard Zbrzyzny, który skierował do mnie pismo w sprawie informacji na temat polsko-rosyjskiego porozumienia gazowego. Może ktoś z Klubu Sojuszu Lewicy Demokratycznej chciałby uzyskać stosowne informacje w tym zakresie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MikołajBudzanowski">Odpowiadając panu posłowi Jaworskiemu, chciałbym wyjaśnić, że podpisano cztery umowy, w tym dwa porozumienia międzyrządowe – protokoły, czyli aneksy do porozumienia z 1993 r. oraz protokół do protokołu z 2003 r. Aneksy wprowadzają nową treść do porozumienia międzyrządowego, ale również także znoszą pewne zapisy – np. klauzulę zakazującą reeksportu gazu – zawarte w porozumieniu z 1993 r. Kolejnym elementem jest aneks do umowy gazowej z 1996 r. – a nie nowa umowa – między PGNiG a Gazprom-Export.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MikołajBudzanowski">Ewentualne spory będą rozstrzygane na gruncie prawa międzynarodowego. Jeżeli chodzi o spółkę – to przez Trybunał w Sztokholmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejJaworski">Proszę o odpowiedź na pytanie, czy w aneksach jest zapisane zapewnienie tranzytu gazu do 2045 r., jeżeli strona polska w późniejszym okresie będzie kupowała gaz.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MikołajBudzanowski">Pierwotna wersja porozumienia wynegocjowana na początku br. jednoznacznie przesądzała o utrzymaniu tranzytu gazu rosyjskiego przez Polskę do 2045 r. Zapis został zakwestionowany przez Komisję Europejską. Zapis zawarty w obecnym porozumieniu nie ma tak sztywnego charakteru. Zobowiązuje obie strony do podjęcia odpowiednich działań mających na celu przedłużenie tego kontraktu. Zatem porozumienie zawiera wyraźną deklarację polityczną obu rządów. Chodzi przede wszystkim o rząd Federacji Rosyjskiej. Ale ta deklaracja nie ma charakteru rozstrzygającego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszAziewicz">Nie widzę innych zgłoszeń. Wnioskodawcy są nieobecni na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MikołajBudzanowski">Chciałbym dodać, że wspomniane porozumienie dotyczy tranzytu. Nie dotyczy importu gazu do Polski. Krótko mówiąc – import gazu do Polski – to okres do 2022 r., tranzyt gazu rosyjskiego do Europy Zachodniej – to okres do 2045 r. Nie ma przedłużenia kontraktu jamalskiego do 2037 r., ani tym bardziej do 2045 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszAziewicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego porządku dziennego. Przechodzimy do punktu drugiego – informacja o aktualnej sytuacji w PGNiG SA. Przedstawia minister Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MikołajBudzanowski">Chciałbym oddać głos panu prezesowi Michałowi Szubskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MichałSzubski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MichałSzubski">Szanowni państwo, z dużą satysfakcją mogę stwierdzić, że spółka jest przygotowana do sezonu zimowego 2010/2011. Przygotowanie do tego sezonu było bardzo nerwowe. Jak przed chwilą powiedział pan minister Budzanowski, widmo kryzysu towarzyszyło nam do ostatniej chwili. Zarówno strona rządowa, jak i korporacyjna – PGNiG i Gaz-System – wykazała się zimną krwią, która pozwoliła prowadzić negocjacje do ostatniej chwili. Groźba braku dostaw gazu w czwartym kwartale była naprawdę realna. Nie była to czcza pogróżka. Istniało jak najbardziej realne ryzyko, że będziemy zmuszeni wyłączyć prawie całą polską gospodarkę, z nadzieją, że uda się nam dostarczyć gaz do klientów indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MichałSzubski">Powtarzam, PGNiG jako sprzedawca gazu oraz sześciu operatorów systemów dystrybucyjnych, którzy wchodzą w skład PGNiG są przygotowani do zimy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MichałSzubski">Po trzech kwartałach br. Grupa PGNiG odnotowała bardzo dobry wynik, który wyniósł ponad 1 mld zł. Nie mogę mówić o wyniku za cztery kwartały, bo nie wolno nam ogłaszać prognoz. Komisja Nadzoru Finansowego jest bardzo rygorystyczna w tej sprawie. Ale wydaje nam się, że nie będzie to zły wynik.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MichałSzubski">Kończymy przygotowywać plany inwestycyjne na 2011 r. Problematyka poszukiwań złóż gazu w kraju była wielokrotnie poruszana na posiedzeniach Komisji Skarbu Państwa. W przyszłym roku na poszukiwania złóż gazu planujemy wydać ponad 1 mld zł, z czego ok. 780 mln zł na poszukiwania w kraju, a około 600 mln zł – poza granicami Polski.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MichałSzubski">Plan na przyszły rok przewiduje również poszukiwania gazu niekonwencjonalnego. Ostatnio ta kwestia stała się bardzo modna, zwłaszcza w mediach. PGNiG włączył się w poszukiwanie gazu niekonwencjonalnego. Otrzymaliśmy 15 koncesji. W bieżącym roku rozpoczniemy wiercenie pierwszego otworu w okolicach Wejherowa. Jest to nowe przedsięwzięcie wymagające nowych doświadczeń nie tylko od nas, ale także od zagranicznych firm, które są dostawcami technologii.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MichałSzubski">Niekiedy pojawiają się pytania, czy PGNiG może mieć taką technologię. Chciałbym wyjaśnić, że żadna firma naftowa nie ma własnej technologii. Na świecie funkcjonują wyspecjalizowane firmy serwisowe, które na zlecenie realizują tego typu prace. W Markowoli dla PGNiG pracowała międzynarodowa firma Haliburton, która zajmuje się serwisami specjalistycznymi. Przeprowadzaliśmy zabiegi szczelinowania w poszukiwaniu tight gazu, który jest łagodniejszym rodzajem gazu niekonwencjonalnego. Przedsięwzięcie nie przyniosło oczekiwanych – przede wszystkim przez firmę Haliburton – efektów. Eksperci amerykańscy przyznali, że Polska ma swoją charakterystyczną geologię, którą musi poznać nie tylko PGNiG, ale zwłaszcza dostawcy specjalistycznych serwisów płuczkowych.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#MichałSzubski">Sądzę, że to zagadnienie ma charakter perspektywiczny. Ale dzisiaj trudno mówić o efektach. Przewidujemy, że na początku 2012 r. będziemy mogli dokonać pierwszej oceny zasobów. W przyszłym roku PGNiG i firmy zagraniczne będą wiercić co najmniej kilkanaście otworów. Trzeba w nich wykonać zabiegi szczelinowania, a następnie zabiegi geofizyki i geochemii otworowej, aby ocenić wielkość zasobów możliwych do eksploatacji. Będziemy aktywni w poszukiwaniu gazu niekonwencjonalnego.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#MichałSzubski">Nadal jednak uważamy, że poszukiwania gazu tradycyjnego są jak najbardziej opłacalne. PGNiG – jak każda inna firma naftowa – przede wszystkim poszukuje ropy i gazu na terenie Polski. Na ten cel – jak wspomniałem wcześniej – przeznaczymy w przyszłym roku prawie 800 mln zł. Ponadto zamierzamy przeznaczyć ok. 4,5 mld zł na zagospodarowanie odkrytych i udokumentowanych zasobów i przyłączanie nowych odwiertów do istniejących kopalni.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#MichałSzubski">Zadania w zakresie gazownictwa realizujemy za pośrednictwem sześciu spółek dystrybucyjnych, które zajmują się obsługą aktualnych i przyłączaniem nowych klientów. PGNiG posiada sieć sprzedaży na terenie całego kraju. W przyszłym roku planujemy zwiększenie efektywności funkcjonowania sieci sprzedaży. Zamierzamy również zaoferować klientom nowocześniejsze usługi. Chcemy zwiększyć możliwość dostępu poprzez internet. Planujemy wprowadzenie contact center, e-booków, pasaży handlowych (bo chcielibyśmy dostarczyć klientom szerszą ofertę zamówienia budowy instalacji, zakupu urządzeń grzewczych, klimatyzacyjnych i gazowych).</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#MichałSzubski">Jestem gotów do udzielenia odpowiedzi na pytania państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszAziewicz">Przed rozpoczęciem dyskusji, chciałbym prosić prezesa Gaz-Systemu pana Jana Chadama o informację dotyczącą inwestycji w infrastrukturę gazową.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanChadam">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, inwestycje w infrastrukturę gazową mają bardzo ważne znaczenie z perspektywy bezpieczeństwa kraju i rozwoju gospodarki. Bez rozwoju infrastruktury gazowej nie będzie możliwa istotna zmiana poziomu zużycia gazu w Polsce. W ostatnich kilkunastu latach inwestycje w infrastrukturę w Polsce osiągnęły minimalny poziom. Stąd znaczenie obecnie prowadzonych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanChadam">Realizujemy je w kilku głównych grupach. Pierwsza – to interkonektory, za pomocą których chcemy połączyć nasz system z systemem krajów Unii Europejskiej. Obecnie budujemy nowe połączenie z Czechami. Polska część tego gazociągu będzie gotowa jeszcze w bieżącym roku. Natomiast do zbudowania pozostaje jeszcze stacja rozliczeniowa gazu po stronie polskiej i część odcinka czeskiego. Cały gazociąg będzie gotowy na przełomie III i IV kwartału przyszłego roku. Zatem to przejście zostanie oddane do użytku przed sezonem zimowym 2011. Umożliwia ono transport gazu ze strony południowej do Polski, a także udostępnienie możliwości regazyfikacyjnych polskiego terminala naszym partnerom na południu – Czechom, Słowacji i Węgrom.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JanChadam">Drugi projekt w zakresie interkonektorów dotyczy rozbudowy przejścia w Lasowie. Jest to jedyne polskie przejście po stronie zachodniej. Rozbudowa tego przejścia sprowadza się do wybudowania dwóch dużych odcinków gazociągu na Dolnym Śląsku. Przejście będzie gotowe w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JanChadam">Kolejna priorytetowa grupa – to terminal LNG. Chciałbym zapewnić, że ten projekt realizowany jest z dużą dynamiką. Nasi morscy partnerzy budują obecnie falochron i część portu morskiego związaną z przyszłymi instalacjami pod terminal LNG. Podpisane są wszystkie stosowne porozumienia i umowy. Trwają prace naszego konsorcjum – wybranego w trybie przetargu – nad tzw. projektem technicznym. W maju przyszłego roku rozpoczną się prace na terenie właściwej części terminala. Cały teren został przygotowany zarówno w zakresie infrastruktury drogowej, jak i infrastruktury energetycznej.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JanChadam">Trzecia grupa inwestycji – to gazociągi na terenie kraju. W ostatnim dziesięcioleciu zbudowano w Polsce ok. 80km gazociągów przesyłowych. Jest to znikoma liczba. Inwestycje liniowe nie były prowadzone głównie z powodu trudności natury prawnej. Obecnie – w ciągu czterech lat – realizujemy inwestycje na poziomie ponad 1 tys. km gazociągów o zupełnie innych parametrach – o średnicach 700mm – 800 mm. Obecnie w Polsce jest mało takich gazociągów.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#JanChadam">Rozstrzygnęliśmy wszystkie przetargi na projektowanie tych gazociągów. W przyszłym roku rozpocznie się realizacja wszystkich projektów. Inwestycje zostaną zakończone do końca 2013 r. i połowy 2014 r. Prowadzone są na niespotykaną dotychczas skalę. Zmienią mapę gazową Polski.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#JanChadam">Koszt realizacji omawianych trzech grup projektów wyniesie ok. 8 mld zł. Chciałbym zapewnić, że są zabezpieczone środki na realizację tych inwestycji. W ok. 45%–50% spółka zrealizuje je ze środków własnych. Otrzyma również bardzo duże dotacje z dwóch programów Unii Europejskiej. Pierwszy – to tzw. recovery plan. W ramach tego programu otrzymujemy środki na terminal oraz na intekonektory. Na wszystkie nasze projekty otrzymamy wsparcie z funduszy unijnych w kwocie 1,7 mld zł. Pozostałą kwotę ok. 2,3 mld zł pożyczymy z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Ok. 1,3 mld zł – z banków komercyjnych. Musimy jedynie podpisać umowy.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#JanChadam">Pracujemy nad strategią rozwoju sieci spółki w następnych latach. Program, których chcemy zrealizować w ciągu najbliższych czterech lat jest bardzo ambitny zarówno pod względem finansowym, jak i technologicznym. Po 2014 r. chcemy skoncentrować się na rozwoju tzw. osi północ – południe, która umożliwiałaby oferowanie zdolności terminala naszym południowym sąsiadom, a także Danii. Rozpatrujemy również możliwość zbudowania gazociągu w kierunku północno-wschodnim Polski i w konsekwencji przyłączenia krajów bałtyckich do naszej sieci. Prowadzimy prace analityczne w zakresie tych projektów. Sporządzane jest studium wykonalności. Projekty mają wsparcie Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#JanChadam">Konkludując – wszystkie projekty są bardzo zaawansowane. Są realizowane zgodnie z założonymi harmonogramami. Będą zakończone w terminie zgodnym z terminem oddania terminala do użytku, czyli w połowie 2014 r.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#JanChadam">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Eugeniusz Kłopotek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#EugeniuszKłopotek">Moja wypowiedź jest luźno związana z tematem dzisiejszego posiedzenia. Mam gorącą prośbę do pana prezesa PGNiG dotyczącą w zakładu w Inowrocławiu. Występowałem już w tej sprawie. Pan prezes wie o co chodzi. Proszę, aby dać szansę temu zakładowi. Jeżeli syndyk chce podjąć się kontynuowania produkcji, bowiem jest zbyt na produkty szacownej historycznej Huty Szkła „Irena”, to może warto dać szansę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Nie było to pytanie ani przedstawienie opinii, lecz postulat.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszAziewicz">Informacje przedstawione przez panów prezesów były pełne i wyczerpujące. Zamykam posiedzenie Komisji. Chciałbym poinformować, że następne posiedzenie odbędzie się jutro. Początek o godz. 14.00. Podkomisja pod przewodnictwem pana posła Andrzeja Czerwińskiego zakończyła prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Przedstawi sprawozdanie Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#TadeuszAziewicz">Kolejne posiedzenie odbędzie się o godz. 18.00.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>