text_structure.xml 68.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławRakoczy">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji, posłów do Parlamentu Europejskiego, jeżeli są z nami, witam wszystkich państwa ministrów i towarzyszące im osoby oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi do porządku obrad? Nie słyszę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławRakoczy">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji na temat projektów ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej, których termin implementacji już upłynął lub upłynie w pierwszej połowie 2011 roku. Zostały do tej połowy jeszcze dwa dni. Otrzymali państwo posłowie w materiałach informacje z poszczególnych ministerstw. Ponadto wczoraj otrzymaliśmy materiał z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, w którym jasno widać, jakie opóźnienia mają poszczególne ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławRakoczy">Rząd jest reprezentowany przez panów ministrów: Wiesława Szczukę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, Macieja Kaliskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, Macieja Jankowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Radosława Mleczkę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Tadeusza Nalewajka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa, Igora Dzialuka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, Piotra Stachańczyka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Macieja Szpunara, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Bernarda Błaszczyka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska i panią Małgorzatę Kozak, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławRakoczy">Proszę zatem panów ministrów, w kolejności mniej więcej takiej, jak przedstawiłem, bo była prośba o przyspieszenie – pan minister Szpunar chciałby zacząć, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MaciejSzpunar">Myślę, że to wynika z tego, że MSZ zajmuje się koordynacją tej kwestii. To jest nasza informacja ogólna, a potem byśmy przeszli do poszczególnych resortów. Dokument przedłożony przez MSZ stanowi wykonanie obowiązku nałożonego na Radę Ministrów w ustawie kooperacyjnej w art. 18. Zgodnie z tym przepisem Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Senatowi nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy informację o pracach legislacyjnych związanych z wykonywaniem aktów prawa UE, których termin wykonania upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od dnia przedstawienia informacji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MaciejSzpunar">Materiał, który przygotowaliśmy, wskazuje ministerstwa odpowiedzialne za implementacje poszczególnych dyrektyw, wskazuje także etap prac legislacyjnych toczących się w związku z przygotowaniem aktów prawa krajowego wykonujących dyrektywę. Informacja, którą przedstawiliśmy, jest oparta o dane pochodzące z tak zwanej bazy notyfikacji krajowych środków wykonawczych. Jest to baza danych służąca notyfikacji aktów prawnych danego państwa członkowskiego, która jest przekazywana Sekretariatowi Generalnemu Komisji Europejskiej. Dodatkowo podstawą opracowania był dokument zatytułowany „Informacja na temat stanu wdrożenia dyrektyw unijnych i zobowiązań legislacyjnych wynikających z orzeczeń Trybunału oraz uwag Komisji przekazywanych w oparciu o postępowania na podstawie art. 258 i 260 Traktatu o Funkcjonowaniu UE”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MaciejSzpunar">Ponadto, w odniesieniu do tych dyrektyw, których termin implementacji jeszcze nie upłynął, materiał opracowano w oparciu o system tzw. e-step, tj. elektroniczny system transpozycji prawa europejskiego, przygotowany przez nas instrument, umożliwiający nie tylko administracjom, ale także obywatelom bieżącą kontrolę nad tym, na jakim etapie znajduje się dany akt prawa unijnego w procesie implementacji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MaciejSzpunar">Załączone zestawienie, oprócz dyrektyw, których termin transpozycji jeszcze nie upłynął, obejmuje również te dyrektywy, co do których do pełnego wdrożenia potrzebne jest jedynie wydanie rozporządzeń wykonawczych przez poszczególnych ministrów. Tak że rzeczywista liczba dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął, a które do pełnej transpozycji wymagają uchwalenia ustaw, jest mniejsza, aniżeli liczba tych aktów prawnych, które są w zestawieniu. Oczywiście dodam, że MSZ jako resort nie ma narzędzi, które umożliwią sprawienie, że program prac będzie realizowany przez rząd terminowo. Program prac Rady Ministrów, póki jeszcze istnieje, jest opracowany w oparciu o poszczególne komórki w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, które MSZ także monitoruje i koordynuje wykonywanie planu prac Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MaciejSzpunar">Dodam jeszcze w ramach swoich uwag wstępnych, że Polska jest także oceniana w kontekście wdrażania prawa UE przez Komisję Europejską w ramach raportów Internal Market Scoreboard. One są publikowane dwa razy do roku. Wskazuje się w nich deficyt implementacyjny dyrektyw do rynku wewnętrznego w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MaciejSzpunar">Najbliższy dokument będzie publikowany w lipcu. Polska w ostatnim czasie, na podstawie danych, które miały być przekazane Komisji do 10 maja, obniżyła swój deficyt, który był planowany na 2,69 proc., do 1,70 proc. Liczymy, że Polska znacznie poprawi swoją pozycję w tym rankingu lipcowym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MaciejSzpunar">W ramach wykonywania swoich obowiązków MSZ na bieżąco monitoruje kwestię implementacji prawa. Kwestia terminowego wdrażania dyrektyw jest przedmiotem częstych dyskusji podczas posiedzeń Komitetu do Spraw Europejskich Rady Ministrów. Wielokrotnie w ciągu ostatnich miesięcy, nie tylko przy okazji rozpatrywania poszczególnych aktów prawnych, członkowie Komitetu byli informowani o tym, że terminowe wdrażanie prawa UE powinno być traktowane jako priorytet, zwłaszcza w kontekście zbliżającej się prezydencji. Kwestia ta była także przedmiotem informacji Rady Ministrów. W dniu 5 kwietnia rozpatrywany był dokument „Wstępna prognoza dotycząca stanu transpozycji dyrektyw rynku wewnętrznego w Polsce”. Tutaj także był położony bardzo duży nacisk na to, aby te kwestie były z należytym zaangażowaniem podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MaciejSzpunar">Chcę zwrócić uwagę na fakt, że Polska jest jednym z nielicznych, o ile nie jedynym państwem, gdzie właściwie każda implementacja prawa UE wymaga wszczęcia procedur legislacyjnych. W większości państw członkowskich niektóre techniczne kwestie mogą być implementowane w drodze rozporządzeń. U nas wszędzie musi być ustawa, co też jest okolicznością uzasadniającą do pewnego stopnia istniejące obecnie opóźnienia. Może tyle tytułem wprowadzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję panu ministrowi. Teraz przejdziemy do wystąpień poszczególnych panów ministrów. Proponuję kolejność taką, w jakiej byli państwo wymienieni przy przywitaniu. Proszę bardzo pana Wiesława Szczukę, podsekretarza w Ministerstwie Finansów. To jest osiem aktów prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiesławSzczuka">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, zrobię krótkie wprowadzenie, natomiast w sprawach szczegółowych będę prosił o wsparcie pana dyrektora Piłata, który prowadzi te dyrektywy w ramach swojego departamentu. Nie wiem do końca, jakie są oczekiwania ze strony Komisji. Czy mam się skupiać na szczegółowym przedstawianiu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławRakoczy">Jeśli można, i to do wszystkich państwa, żeby się potem nie powtarzać. Chodzi o to, żeby najzwięźlej jak można, wytłumaczyć przyczyny opóźnień i przedstawić prognozy czasowe, kiedy te akty będą implementowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiesławSzczuka">Właśnie chciałbym zwrócić uwagę na to, że został osiągnięty bardzo znaczący postęp w tych pracach, między innymi dzięki dobrej współpracy z parlamentem w ostatnim czasie. Implementacja większości z tych ośmiu dyrektyw, które zostały tu przedstawione, jest już na dalekim stopniu zaawansowania. Poczynając od projektu dyrektywy dotyczącej usług płatniczych, w dniu 9 czerwca odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o usługach płatniczych, natomiast przedwczoraj na posiedzeniu podkomisji projekt ten został o godzinie 22.30 dokończony i przyjęty przez podkomisję. Jutro Komisja Finansów Publicznych będzie się mogła nim zająć i rozpatrzyć efekty prac, czyli sprawozdanie podkomisji, czyli jesteśmy na dobrej drodze. Aczkolwiek trzeba przyznać, że ten projekt jest akurat najbardziej opóźniony, dlatego że termin ekspozycji minął już w listopadzie 2010 r. Projekt jest niezmiernie złożony, wprowadza nowego rodzaju instytucje na polskim rynku, instytucje działające w obszarze usług płatniczych. Mógłbym tłumaczyć historię, ale wolałbym odnotować postęp, jaki się dokonał na ostatnim etapie, i podziękować za niego parlamentowi. Mam przekonanie, że w krótkim czasie dojdziemy do finału, bo jesteśmy na jak najlepszej drodze. Oczywiście jesteśmy gotowi odpowiedzieć na szczegółowe pytania w odniesieniu do tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WiesławSzczuka">W odniesieniu do punktu drugiego, jak to zostało odnotowane w materiale przygotowanym dla Komisji przez MSZ, ustawa wdrażająca dyrektywę tak zwaną CRD II została już opublikowana i wkrótce wejdzie w życie. Warunkiem przyjęcia tej ustawy było rozpoczęcie prac dotyczących rozporządzeń wdrażających postanowienia tej dyrektywy i ustawy. Te projekty są już w tej chwili po uzgodnieniach międzyresortowych, czyli tu też można stwierdzić, że jesteśmy na dobrej drodze, by dokończyć proces implementacji tej dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WiesławSzczuka">Kolejna dyrektywa w pkt 3 jest, jak to zostało odnotowane, po uzgodnieniach międzyresortowych. Jeśli będą pytania techniczne, to poproszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi, bo ja się bezpośrednio nie zajmowałem tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WiesławSzczuka">W pkt 4 są rozporządzenia wykonawcze do CRD II, o której przed chwilą mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WiesławSzczuka">Kolejna sprawa to jest projekt ustawy o zmianie ustawy o ostateczności rozrachunku wdrażający dyrektywę z 6 maja 2009/44/WE. Ten projekt został już przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich i wkrótce powinien trafić do parlamentu. Czyli jest to kolejne potwierdzenie postępu, jaki w tych projektach został osiągnięty w ostatnim czasie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WiesławSzczuka">Pkt 6 to jest dyrektywa CRD III, która ma podwójny termin wejścia w życie. Pierwszy termin to jest 1 stycznia 2011 r. i w tym przypadku jesteśmy opóźnieni. Zasadnicza część dotyczy tutaj głównie polityki wynagrodzeń w bankach i domach maklerskich. Została ona wdrożona poprzez uwzględnienie części zapisów dyrektywy w ustawie wdrażającej dyrektywę CRD II, która weszła w życie i została opublikowana. W związku z tym zrąb implementacji został częściowo dokonany, natomiast warunkiem pełnej implementacji tego będzie rozporządzenie Ministra Finansów i uchwała Komisji Nadzoru Finansowego, która określi szczegółowo zasady kształtowania wynagrodzeń. Te rozporządzenia są w tej chwili przygotowywane na bazie postanowień dyrektywy CRD III. Natomiast na wdrożenie pozostałej części dyrektywy CRD III mamy czas do końca roku, nie ma tu więc żadnego opóźnienia.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WiesławSzczuka">Jeśli chodzi o pkt 7, czyli dyrektywę w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego, która modyfikuje wcześniejszą dyrektywę w sprawie pieniądza elektronicznego, to w trakcie prac nad dyrektywą o usługach płatniczych znaleźliśmy dobrą współpracę na posiedzeniach podkomisji. Kilka najważniejszych postanowień tej dyrektywy zostało w tej chwili włączone do ustawy o usługach płatniczych wdrażającej dyrektywę o usługach płatniczych i dzięki temu będziemy mogli mieć podstawy do twierdzenia, że to pojawiające się już w tej chwili opóźnienie w stosunku do 30 kwietnia 2011 r. zostanie usunięte po przyjęciu przez Sejm i Senat ustawy o usługach płatniczych. To więc kolejny punkt, w którym chciałbym odnotować postęp.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WiesławSzczuka">I ostatnia sprawa – tu jest właściwie wymieniony jeden element zestawu, który wprowadza rewizję dyrektywy zwanej UCITS. To jest bardzo obszerna i złożona problematyka, która najprawdopodobniej dzisiaj lub w poniedziałek zostanie skierowana do konsultacji międzyresortowych. Projekt jest już gotowy. W stosunku do dzisiejszego terminu zakładam, że opóźnienie w jego wdrożeniu nie będzie znaczące.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WiesławSzczuka">Podsumowując i jeszcze raz potwierdzając gotowość do udzielania odpowiedzi na wszelkie szczegółowe pytania, chcę powiedzieć, że wydaje mi się, że możemy z pełną satysfakcją odnotować bardzo znaczący postęp, jaki się dokonał w ostatnim okresie, dzięki, między innymi, bardzo intensywnej pracy posłów. Jak już wspomniałem, przedwczoraj podkomisja pracowała prawie do godziny 23.00, żeby przyjąć obszerną regulację dotyczącą usług płatniczych. Dziękuję za to, jak również za wysłuchanie wyjaśnień. Jestem gotowy na bardziej szczegółowe wyjaśnienia, jeśli będą pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Myślę, że reszta wyniknie ewentualnie w dyskusji. Poproszę teraz pana ministra Piotra Stachańczyka, podsekretarza w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, ze względu na to, że jeszcze coś go później czeka w parlamencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrStachańczyk">W zestawie przygotowanym przez MSZ trzy akty dotyczą MSWiA. Dyrektywa w sprawie zobowiązania przewoźników do przekazywania danych pasażera miała pecha, bo została, jeszcze przez poprzedni rząd i utrzymano to, powiązana z prawem lotniczym. Ponieważ zmiany prawa lotniczego były znacznie szersze i bardziej dyskusyjne, więc ona dość długo była uchwalana, ale w trakcie bieżącego posiedzenia Sejmu zostaną rozpatrzone poprawki Senatu do prawa lotniczego, co zamknie proces. Minister Jankowski podpowiada, że już to zostało rozpatrzone, więc proces przyjmowania tej dyrektywy przez parlament został zakończony. Teraz już tylko będziemy oczekiwać na podpis i wdrażanie dyrektywy będzie zamknięte.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PiotrStachańczyk">Dyrektywa w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich to jest tak zwana dyrektywa powrotowa. Mamy w tej chwili na bieżącym stanie prawnym stopień zgodności z tą dyrektywą w granicach 75 proc. Pozostałe 25 proc. będziemy chcieli w toku prac poprawić ustawą o zalegalizowaniu pobytu niektórych cudzoziemców na terytorium RP oraz o zmianie niektórych ustaw, która prawdopodobnie jutro wpłynie do Sejmu. Przy okazji prac nad tym aktem prawnym będziemy chcieli zamknąć również prace nad tą dyrektywą i doprowadzić do stuprocentowej zgodności.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PiotrStachańczyk">Natomiast, jeśli chodzi o trzecią dyrektywę, dyrektywę w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu podjęcia pracy w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji, to ta dyrektywa będzie stanowić element całościowej zmiany prawa o cudzoziemcach. Założenia tej nowej ustawy są całkowicie gotowe i czekają tylko na decyzję Rady Ministrów. Co do tego, czy ustawa będzie procedowana w najbliższym czasie, czy z pewnym opóźnieniem, decyzję podejmie Rada Ministrów. Z uwagi na ukształtowanie obecnych przepisów o cudzoziemcach, tej dyrektywy do obecnej ustawy nie da się już wprowadzić. Poziom jej skomplikowania byłby bowiem taki, że stałaby się niewykonywalna i niezrozumiała dla odbiorców. W związku z tym ta dyrektywa będzie wdrożona całościowym nowym projektem ustawy o cudzoziemcach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Proszę teraz pana Macieja Kaliskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MaciejKaliski">Stan prac nad wdrożeniem dyrektyw z zakresu właściwości MG został państwu posłom przekazany w formie pisemnej w miarę szczegółowo. Postaram się w skrócie omówić stan prac nad wdrożeniem tych dyrektyw, będąc oczywiście gotowym do udzielenia wszelkich odpowiedzi na mogące się pojawić pytania czy wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MaciejKaliski">Pierwsza to jest dyrektywa PE i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE. Zmiana harmonogramu prac wynika z konieczności pełnej korelacji prac legislacyjnych z projektami ustawy – prawo energetyczne oraz ustawy – prawo gazowe. Po pogłębionej analizie dyrektywy stwierdziliśmy, że obszar regulacji projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii stanowi transpozycję tych przepisów dyrektyw, które zostały już wdrożone – myślę tutaj o prognozie i krajowym planie działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych – albo tych, których transpozycja planowana jest w terminach późniejszych, przykładowo: wzorcowa rola budynków administracji publicznej. Wchodzi to w życie 1 stycznia przyszłego roku. Certyfikacja instalatorów OZE w dniu 1 stycznia 2013 r., obligatoryjny udział energii z OZE w nowo oddanych budynkach lub poddanych generalnemu remontowi 1 stycznia 2015 r. Przewidujemy, już nie wchodząc w szczegóły, że ustawa o odnawialnych źródłach energii pod obrady Rady Ministrów trafi około 20 października br.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MaciejKaliski">Kolejnym aktem prawnym jest ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Ta ustawa, jak państwo posłowie doskonale wiedzą, dzisiaj była głosowana w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MaciejKaliski">Kolejnym aktem prawnym jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie narodowych celów wskaźnikowych na lata 2011–2016. Stan prac jest taki, że w najbliższym czasie przewidujemy przekazanie tego rozporządzenia pod obrady Komitetu do Spraw Europejskich.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MaciejKaliski">Drugim aktem prawa unijnego jest dyrektywa PE i Rady 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE odnoszącą się do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylająca dyrektywę 93/12/EWG. Jak wygląda dziś sytuacja? Mamy w związku z tym aktem prawa unijnego jedną ustawę i rozporządzenie: ustawa o zmianie systemu monitorowania, kontrolowania jakości paliw oraz zmianie niektórych innych ustaw – to też było dzisiaj omawiane na posiedzeniu Sejmu, rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych – przewidujemy, że konferencja uzgodnieniowa odbędzie się w pierwszej połowie lipca bieżącego roku, oraz ustawa o zmianie ustawy systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw – tutaj czekamy na informację od Komitetu ds. Jakości Paliwa wspomagającego Komisję Europejską, który do tej pory nie opracował jednolitej dla wszystkich państw członkowskich polityki obliczania emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw stosowanych w transporcie oraz sprawozdawczości tychże emisji niezbędnej do przygotowania projektu ustawy. Obecnie trwają prace koncepcyjne nad projektem ustawy. Oczekuje się przekazania przez Komisję Europejską propozycji implementacji tego przepisu, o którym mówiłem. Jesteśmy w trakcie opracowania tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#MaciejKaliski">Kolejny akt prawa unijnego to dyrektywa PE i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią. Możemy powiedzieć, że w chwili obecnej ramy prawne funkcjonowania tego mechanizmu zostały stworzone w ramach prawa energetycznego: rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 20 maja 2005 roku. Przepisy art. 52 ustawy – Prawo energetyczne zobowiązują producentów i importerów urządzeń wprowadzonych do obrotu w szczególności do informowania o efektywności energetycznej urządzeń na etykiecie i w charakterystyce technicznej. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zostały zawarte w tym rozporządzeniu, natomiast nowa ustawa o etykietowaniu zapewni rozszerzenie etykietowania ograniczonego dotychczas jedynie do urządzeń gospodarstwa domowego, tak, aby umożliwić etykietowanie wszystkich produktów związanych z energią. Mogę powiedzieć, że obecnie trwają uzgodnienia projektu. Przedłożenie pod obrady Komitetu do Spraw Europejskich planowane jest we wrześniu br.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#MaciejKaliski">Kolejnym aktem unijnym jest dyrektywa PE i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie. Stan prac nad ustawą o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa jest następujący: 31 maja miało miejsce przyjęcie założeń, natomiast prace nad projektem ustawy toczą się w tej chwili w Rządowym Centrum Legislacji.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#MaciejKaliski">Kolejnym i ostatnim dokumentem prawa UE jest dyrektywa PE i Rady 2011/17/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie uchylenia dyrektyw Rady w odniesieniu do metrologii – i tu są wymienione te wszystkie dyrektywy. Aktem, który będzie u nas wdrażał te postanowienia dyrektywy, jest rozporządzenie Ministra Gospodarki zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorcowania zbiorników statków żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej na podstawie ustawy o pomiarach. Rozpoczął się okres uzgodnień międzyresortowych z terminem zgłaszania uwag do 7 lipca. Uzgodniony projekt zostanie przekazany do notyfikacji Komisji Europejskiej, co umożliwi kontynuowanie prac przez kolejne minimum trzy miesiące. To tyle, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Proszę o zabranie głosu pana Macieja Jankowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MaciejJankowski">Tak jak moi koledzy z innych resortów szczegółowe informacje przekazaliśmy na piśmie. Pozwolę sobie pokrótce przedstawić obecny stan projektów, o których mowa. Zresztą znaczna ich część znajduje się w tej chwili w Sejmie i jest przedmiotem prac różnego rodzaju instancji Wysokiej Izby.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MaciejJankowski">Pierwszy to projekt ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego. Projekt ten oprócz wdrażania właściwej dyrektywy określa nowy sposób regulowania zagadnień homologacji, dopuszczania pojazdów do ruchu, co powodowało bardzo długi okres dyskusji podczas uzgodnień. Projekt jest gotowy, dzisiaj będzie przedmiotem obrad Komitetu do Spraw Europejskich Rady Ministrów i w niedługim czasie znajdzie się w Wysokiej Izbie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MaciejJankowski">Projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych jest w tej chwili przedmiotem obrad odpowiedniej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MaciejJankowski">Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym został przyjęty przez Radę Ministrów 14 czerwca 2011 roku i w ciągu najbliższych dni znajdzie się w Wysokiej Izbie.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MaciejJankowski">Projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 14 czerwca i też w najbliższym czasie zostanie przekazany Wysokiej Izbie.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#MaciejJankowski">Projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim będzie rozpatrywany dzisiaj przez Komitet do Spraw Europejskich Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#MaciejJankowski">Projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Ten projekt został 10 czerwca uchwalony przez Sejm i skierowany do Senatu. Przewidziany jest do rozpatrzenia na posiedzeniu plenarnym Senatu w dniu 6 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#MaciejJankowski">Nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w tej chwili trwają prace w Rządowym Centrum Legislacji.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#MaciejJankowski">Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw znajduje się w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego i natychmiast po uzyskaniu opinii tejże komisji zostanie przekazany do Rady Ministrów i do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#MaciejJankowski">Projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji, prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe został przekazany do Sejmu, jest uchwalony i przekazany do Senatu.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#MaciejJankowski">Jeżeli chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze, to Prawo lotnicze zostało dzisiaj przez Wysoką Izbę przyjęte. W przypadku prawa pocztowego prace nad projektem zostały właściwie zakończone, z tym że rząd wykorzystał możliwość dwuletniej derogacji terminu wejścia w życie tak zwanej trzeciej dyrektywy pocztowej. Termin implementacji został przedłużony do 31 grudnia 2012 r., tak że mamy jeszcze bardzo dużo czasu.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#MaciejJankowski">W przypadku projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne to projekt obecnie jest poprawiany po uzgodnieniach wewnątrzresortowych. Powinien być przekazany niedługo do parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#MaciejJankowski">Nad projektem ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw Rządowe Centrum Legislacji kończy pracę. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Proszę o zabranie głosu pana Tadeusza Nalewajka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszNalewajk">Poproszę pana Grzegorza Wykowskiego, dyrektora departamentu, o przedstawienie informacji w moim imieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzWykowski">Grzegorz Wykowski, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w MRiRW. W zestawieniu projektów ustaw nadesłanych przez pana przewodniczącego w zakresie właściwości MRiRW znajduje się pięć projektów ustaw, z czego cztery projekty ustaw znajdują się w załączniku I, czyli są to projekty, które były przewidziane do wykonania w pierwszym półroczu 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#GrzegorzWykowski">Jeżeli chodzi o wykaz dyrektyw, które prowadzi MSZ, w zakresie właściwości MRiRW znajdują się dwie dyrektywy, których termin implementacji już minął. Są to dyrektywa Rady 2008/90/WE w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin sadowniczych oraz roślinami sadowniczymi przeznaczonymi do produkcji owoców oraz dyrektywa Komisji 2009/145/WE z 26 listopada 2009 r. Obie dyrektywy będą implementowane ustawą o nasiennictwie. Projekt tej ustawy znajduje się już w Wysokiej Izbie. Przewidziane jest trzecie czytanie na 1 lipca 2011 r. Jednocześnie tym projektem będzie wykonana dyrektywa Komisji z 2010 r. przewidująca pewne odstępstwa dotyczące wprowadzenia do obrotu mieszanek materiału siewnego roślin pastewnych oraz decyzja Komisji 2011/180 z dnia 23 marca 2011 r. To, że pojawiły się te dwa nowe akty prawne UE, było jednym z powodów przedłużających się prac nad projektem ustawy o nasiennictwie.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#GrzegorzWykowski">Jeżeli chodzi o pozostałe projekty ustaw znajdujące się w wykazie nadesłanym przez pana przewodniczącego, to projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej został już przyjęty przez Radę Ministrów i w dniu 15 czerwca wpłynął do Sejmu. Przewiduje się pierwsze czytanie tego projektu ustawy w dniu 1 lipca.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#GrzegorzWykowski">Kolejny projekt to projekt ustawy o środkach ochrony roślin. Tu będzie wykonane rozporządzenie PE i Rady nr 1107/2009 oraz dyrektywa PE i Rady 2009/128 w dniu 21 października. Termin transpozycji tej dyrektywy upływa dopiero 14 grudnia 201 r. Projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. Przewidujemy, że w lipcu zostanie przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Wysokiej Izby.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#GrzegorzWykowski">Kolejny akt to projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu UE przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej. Projekt ma na celu realizację wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE. Był tu problem z realizacją tego wyroku. Sama Komisja Europejska nie do końca wiedziała, w jaki sposób ten wyrok będzie wykonany. Ostatecznie został wykonany poprzez zmianę rozporządzenia Komisji. Rozporządzenie zmieniające to weszło w życie 29 kwietnia, co umożliwiło ministerstwu podjęcie prac nad projektem ustawy zmieniającej. Projekt ustawy zmieniającej znajduje się obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i wkrótce zostanie skierowany do Wysokiej Izby.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#GrzegorzWykowski">I ostatni to jest projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych. Ten projekt jest w załączniku nr 2, czyli jest przewidziany do realizacji do końca roku. Znajduje się na etapie komisji prawniczej i wkrótce zostanie skierowany na Radę Ministrów i, mam nadzieję, do Wysokiej Izby. To wszystko, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Proszę o zabranie głosu pan Radosława Mleczkę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RadosławMleczko">We właściwościach MPiPS pozostają dwa akty prawne. Jest to dyrektywa przewidująca minimalne normy w odniesieniu do kar i środków stosowanych wobec pracodawców zatrudniających nielegalnie przebywających obywateli krajów trzecich. Chcę poinformować, że termin implementacji mija 20 lipca 2011 r. Projekt założeń do ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów 12 kwietnia 2011 r., a projekt ustawy został przygotowany przez Rządowe Centrum Legislacji i przekazany do MPiPS 10 czerwca. Trwają ostateczne uzgodnienia pomiędzy MPiPS a RCL co do ostatecznych zapisów. W każdym razie w najbliższych dniach projekt powinien zostać przekazany do Komitetu do Spraw Europejskich.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#RadosławMleczko">Drugi akt to dyrektywa w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym. W tym przypadku termin implementacji minął 5 czerwca 2011 r. Chciałbym poinformować, że projekt ustawy został przekazany wcześniej do konsultacji z partnerami społecznymi. Te konsultacje zakończyły się 24 czerwca. Wpłynęły pewne drobne uwagi, które są w tej chwili przedmiotem analizy. W najbliższych dniach projekt zostanie skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Proszę o zabranie głosu pana Igora Dzialuka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#IgorDzialuk">Ministerstwu Sprawiedliwości przypisano w wykazie jedną dyrektywę. Jest to dyrektywa dotycząca połączeń i podziału spółek. Prace nad ustawą wdrażającą tę dyrektywę toczą się już w Sejmie. W porządku obrad obecnego posiedzenia Sejmu jest ten projekt przewidziany w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#IgorDzialuk">W wykazie znajduje się co prawda druga dyrektywa – dyrektywa PE i Rady z 5 kwietnia 2011 r. dotycząca łączenia się spółek akcyjnych, jednakże w istocie jest to tak zwana wersja skodyfikowana wcześniejszej dyrektywy. Czyli mówiąc terminologią polską, tekst jednolity wcześniejszych dyrektyw absorbujący zmiany wprowadzone między innymi przez tę dyrektywę, która jest wymieniana w pkt 32. Z punktu widzenia prac dostosowawczych ta dyrektywa nie wywołuje więc żadnego samoistnego obowiązku dostosowawczego i wszelkie dostosowania dokonywane są właśnie przez projekt ustawy zawarty w druku sejmowym nr 4255.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#IgorDzialuk">Jeśli chodzi o przebieg prac legislacyjnych, zarówno na etapie sejmowym, jak i rządowym, dotyczących innych dostosowań, dla których termin wdrożenia upływa do kwietnia 2012 r., informowaliśmy szczegółowo w piśmie skierowanym do pana przewodniczącego w dniu 29 kwietnia. W tym kontekście miło mi poinformować, a właściwie przypomnieć państwu posłom, że dzisiaj Sejm uchwalił ustawę o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w RP, która była także objęta obowiązkiem dostosowawczym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Proszę o zabranie głosu pana Bernarda Błaszczyka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BernardBłaszczyk">W wykazie, który został przedstawiony, jeśli chodzi o pierwszą sprawę dotyczącą jakości powietrza i czystego powietrza dla Europy, czyli CAFE, implementacja zostanie dokonana przez nowelizację ustawy – Prawo ochrony środowiska i innych ustaw. Projekt ustawy znajduje się na etapie konsultacji społecznych do dnia 1 lipca br. Następnym etapem będzie przedłożenie projektu Komitetowi do Spraw Europejskich.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#BernardBłaszczyk">Kolejny akt to dyrektywa w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej, w następstwie uchylającej dyrektywę Rady oraz zmieniającej dyrektywę PE i Rady. Implementacja większości tych przepisów zostanie zrealizowana przez nowelizację ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Termin realizacji tych spraw jest w tej chwili również na etapie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#BernardBłaszczyk">Kolejna, czwarta to jest dyrektywa w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy. Implementacja zostanie dokonana przez ustawę o odpadach. Projekt jest przygotowywany przez Rządowe Centrum Legislacji na podstawie założeń, które zostały przyjęte przez Komitet do Spraw Europejskich w dniu 31 maja 2011 r. Obecnie wymaga to również dalszych uzgodnień międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#BernardBłaszczyk">I ostatnia, piąta sprawa to jest dyrektywa PE i Rady w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla zmieniająca dyrektywę Rady. Założenia do projektu ustawy o zmianie tej ustawy – Prawo geologiczne i górnicze zostały przyjęte 15 marca 2011 r. przez Radę Ministrów. Rządowe Centrum Legislacji kończy już projekt. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Proszę o zabranie głosu panią Małgorzatę Kozak, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o Prezesa UOKiK, to w załączonym wykazie zostały zamieszczone: dyrektywa PE i Rady w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do niektórych aspektów umów timeshare, umów o długoterminowe produkty wakacyjne, umów odsprzedaży oraz wymiany. Dyrektywa ta zostanie wdrożona ustawą o timeshare, która w tej chwili czeka na rozpatrzenie przez Radę Ministrów. Została ona przyjęta przez Komitet Stały Rady Ministrów w dniu 22 czerwca. Pismem z dnia 24 czerwca skierowaliśmy ją do pana ministra Berka celem przedłożenia Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MałgorzataKozak">Jeżeli chodzi o regulacje, które zawiera projekt ustawy, to dotyczą one instrumentów, które do tej pory nie występowały w systemie prawa polskiego. Chodzi tutaj przede wszystkim o umowę timeshare. Umowa timeshare to umowa zawarta na ponad rok, na podstawie której konsument odpłatnie nabywa prawo do korzystania z co najmniej jednego noclegowego miejsca zakwaterowania przez ponad jeden okres jego korzystania. Czyli tak naprawdę chodzi tu o sprzedaż miejsc w apartamentach położonych zwykle poza granicami Polski na okres najczęściej kilkunastu – kilkudziesięciu lat.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MałgorzataKozak">Instrumenty, które zostały zawarte w projekcie ustawy, przewidują ochronę konsumentów, jak również jakiejś części praw przedsiębiorców, gdyż dotyczy to również na przykład indeksacji opłat za te miejsca noclegowe czy długoterminowe produkty wakacyjne. Ponieważ projekt ustawy został przekazany na Radę Ministrów bez rozbieżności, mam nadzieję, że dalsze prace również będą się toczyły nad tą ustawą w miarę sprawnie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję pani minister. Otwieram teraz dyskusję. Jako pierwszy prosił o głos pan poseł Andrzej Gałażewski. Mam tylko prośbę do państwa, aby na wstępie zaznaczać, do którego z ministrów będzie kierowane ewentualne pytanie czy uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejGałażewski">Jedna uwaga ogólna do wszystkich państwa ministrów, a cała reszta do pana ministra Szpunara. Zacznę od tej uwagi ogólnej. Kończy się kadencja Sejmu i rozumiem, że ministerstwa będą prowadziły w ten sposób swoją pracę i uzgodnienia z marszałkami Sejmu i Senatu, że jakiekolwiek nowe ustawy będą przyjęte jeszcze w tej kadencji. Bo jeżeli nie zostaną przyjęte w tej kadencji, cała procedura musiałaby się rozpocząć od nowa. W związku z tym dobrze by było przyjąć takie priorytety, które pozwoliłyby nam na zakończenie całego procesu legislacyjnego, biorąc pod uwagę jeszcze to, że mamy w tym czasie, krótkie wprawdzie, wakacje. To dość ogranicza możliwości implementacyjne.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejGałażewski">Pytania do pana ministra Szpunara. Czy mógłby pan powiedzieć, w jakim miejscu mniej więcej Polska, jeśli chodzi o implementację prawa UE, znajduje się w stosunku do innych państw członkowskich? Po drugie, czy były już jakieś konsekwencje finansowe dla Polski za nieimplementowanie niektórych ustaw lub za opóźnienia w implementacji? Następne pytanie, jaką fazę uznaje Komisja Europejska za termin transpozycji do prawa unijnego? Czy moment przyjęcia ustawy, czy moment przyjęcia aktów wykonawczych? To wszystko, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławRakoczy">Proszę, pan poseł Szyszko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanSzyszko">Pierwsza uwaga – wcale nie musi być przerwy w procedowaniu, gdy się skończy kadencja tego rządu. Procedura legislacyjna nie musi być przerwana. Bo nawet gdyby obecna koalicja przegrała, to jeśli projekt jest dobry i zgodny z dyrektywą, to przecież może być dalej procedowany.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanSzyszko">Mam pytanie do ministra środowiska. Panowie przedstawili projekty ustaw, rozporządzeń na różnym etapie legislacyjnym. Dlaczego nie znalazła się wśród nich ustawa o GMO? Czyżby nie obowiązywała dyrektywa? Czy może nie obowiązuje termin implementacji lub w ogóle ta dyrektywa nie obowiązuje Polski w tym układzie? A być może prawo, które jest, jest obowiązujące? Chcę panu przypomnieć, panie ministrze, że ustawa, którą złożyła obecna koalicja, jest rozpatrzona przez podkomisję i już rok czeka. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo proszę, pan poseł Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#EdwardSiarka">Moje pierwsze pytanie jest do pana ministra Szpunara. Chcę zapytać o całą procedurę nadzoru nad procesem wdrażania prawa unijnego do naszego systemu prawnego. Bo rozumiem, że mamy jakąś listę dyrektyw, których los jest śledzony, bo państwo taki materiał przysłali i to wyraźnie widać, mamy konkretne terminy. Czy z tego wynika, że państwo mają jakiś instrument, żeby wpływać mobilizująco na poszczególnych ministrów, aby terminy były przestrzegane? Jak to się od strony technicznej odbywa? Gdyby pan minister mógł powiedzieć. Czy to jest tak, że po prostu mamy informację i nie wiadomo, jak mamy mobilizować ministerstwa do wdrażania dokumentów? To jest takie pytanie techniczne.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#EdwardSiarka">Drugie pytanie jest do pana ministra z MSWiA i dotyczy projektu ustawy o cudzoziemcach. Pan minister powiedział, tak zrozumiałem, że tę ustawę, którą w tej chwili mamy, właściwie trzeba od początku pisać, bo stopień skomplikowania wprowadzania kolejnych zmian czyniłby ją niezrozumiałą. Czyli piszemy ustawę od początku? Prosiłbym o uszczegółowienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławRakoczy">Pan poseł Gawęda, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AdamGawęda">Jesteśmy, jak powiedział mój przedmówca, w dość charakterystycznym okresie. Do zakończenia kadencji zostało już niewiele czasu, w tym jeszcze będą krótkie wakacje. W związku z tym chciałbym zapytać odnośnie do projektów dotyczących regulacji paliw oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii i wszystkich tych, które generalnie dotyczą spraw związanych z energetyką, czy MG planuje jeszcze w tej kadencji wprowadzenie tych regulacji? Te regulacje bowiem, o których mówię, w swoim zakresie i obszarze funkcjonowania są dosyć istotne i myślę, że powinniśmy wiedzieć, czy te projekty będą wprowadzone pod obrady jeszcze w tej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławRakoczy">Proszę, pan poseł Karski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KarolKarski">Chcę się podzielić takim ogólnym wrażeniem, że w wypowiedziach wszystkich panów ministrów zabrakło wskazania na powody, dla których mamy do czynienia z tymi bardzo znaczącymi przecież opóźnieniami. Nie jest tak, że transpozycja dyrektywy spada na Polskę jak grom z jasnego nieba. Dyrektywa z zasady ma trzyletni okres, w ciągu którego trzeba tej implementacji dokonać. I nie jest tak, że rząd dowiaduje się w momencie jej wejścia w życie, że ten termin już minął.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KarolKarski">Myślę, że dzisiaj już nie będziemy mieli czasu, żeby wszystkich państwa ministrów odpytać, dlaczego mamy do czynienia z tymi opóźnieniami. Sądzę jednak, że byłoby właściwe, aby rząd przesłał Komisji informację w stosunku do tych wszystkich aktów, jakie są przyczyny, że do tej pory ta transpozycja się nie dokonała.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#KarolKarski">Jednocześnie mam pytanie, czy istnieją jakieś dyrektywy, w stosunku do których rząd polski w ogóle nie widzi celowości transpozycji? To bardzo delikatne pytanie, ale czy ktoś z państwa widzi jakieś szczególne dolegliwości dla Polski związane z wejściem w życie poszczególnych dyrektyw, które powodują, że bardzo długo zastanawiamy się nad tym, czy należy je transponować do prawa wewnętrznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję panu posłowi. Chcę poinformować, że ten materiał, który jest dostępny, taki gruby, to są właśnie odpowiedzi ministerstw na piśmie. Pan poseł do Parlamentu Europejskiego Janusz Wojciechowski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanuszWojciechowski">Chcę się przyłączyć do pytania pana profesora Szyszki. Sprawa GMO jest niesłychanie skandaliczna, można powiedzieć, bo nawet trudno się zorientować, jaki stan prawny jest w Polsce, gdzie jest zgodność z prawem europejskim. Jest totalne zamieszanie i uporządkowanie sytuacji w tym zakresie jest pilnie potrzebne, tym bardziej, że w tej chwili zmienia się podejście UE. Chcę zapytać jeszcze raz, bo pytałem już o to na tej sali, co z zakazem upraw GMO w Polsce? Czy korzystając ze zmian w prawie europejskim, rząd polski zamierza możliwie jak najszybciej wprowadzić pełny zakaz uprawiania roślin GMO w Polsce? Bo to już jest na gruncie prawa europejskiego lub za chwilę stanie się możliwe.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JanuszWojciechowski">Druga sprawa – nie wiem, do kogo z prezentujących się zwrócić, więc kieruję ogólnie – czy są planowane jakieś zmiany w polskim prawie w celu przystosowania go do dyrektywy dotyczącej harmonizacji prawa podatkowego unijnego i polskiego? Widzę w tym prawie zasadniczą rozbieżność polegającą na tym, że o ile prawo unijne wyklucza karanie podatników za błędy w realizacji obowiązków podatkowych popełnione bez ich winy, o tyle w prawie polskim bardzo liczne są sytuacje, że ludzie są karani niekiedy bardzo dolegliwymi sankcjami, wręcz ich rujnującymi, za błędy, do których się sami w żaden sposób nie przyczynili. Chodzi o formalne uchybienia. Nie chcę wchodzić w szczegóły, ale przy podatku VAT takie sytuacje są, że podatnik nie popełnił żadnego błędu, nikogo nie oszukał, nie popełnił żadnego nadużycia, a jest karany niekiedy w sposób drastyczny. W związku z tym, czy w tym zakresie jakieś zmiany w prawie polskim są przewidywane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#StanisławRakoczy">Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Bardzo proszę panów ministrów. Myślę, że tradycyjnie zaczniemy od wypowiedzi pana ministra Szpunara, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MaciejSzpunar">Odniosę się do tych wszystkich pytań ogólnych, które padły. Zacznę od szczegółowych pytań pana przewodniczącego Gałażewskiego. Rzeczywiście w odniesieniu do wielu projektów ustaw implementujących przekazanych Sejmowi istnieje niebezpieczeństwo, że nie będą one uchwalone przed końcem tej kadencji. Mamy zasadę dyskontynuacji. Ale wydaje się, że w odniesieniu do ustaw implementujących rząd powinien kontynuować prace, chociażby z tego względu, że to są często kwestie techniczne i należy przypuszczać, że jeżeli projekt będzie gotowy, to tylko to ułatwi prace kolejnemu rządowi.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MaciejSzpunar">Co do miejsca Polski w odniesieniu do innych państw członkowskich, w ostatnim raporcie byliśmy na miejscu 26, wyprzedzaliśmy tylko Włochów. Natomiast przekazując informacje do 10 maja, zredukowaliśmy ten deficyt z 2,69 do 1,70, tak że liczymy na to, że znacząco poprawimy swoją pozycję w raporcie, który będzie opublikowany w lipcu. To będzie zależało od tego, jakie postępy poczyniły inne państwa członkowskie.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MaciejSzpunar">Jeśli chodzi o konsekwencje finansowe, to nie są mi znane żadne sprawy odszkodowawcze. Bo konsekwencje finansowe mogą być dwojakie. Po pierwsze, obywatele mogą pozywać państwo polskie przez sądami o odszkodowanie z tytułu nieprawidłowej lub braku implementacji prawa unijnego. Nie mam takich informacji, aby było zasądzone jakieś roszczenie odszkodowawcze w tym zakresie. Natomiast druga sprawa to są kary finansowe, które może nakładać Komisja w związku z niewykonywaniem wyroków, a także obecnie po Lizbonie w związku z brakiem notyfikacji. Polska do tej pory nigdy nie zapłaciła kary. Mamy w tej chwili wszczęte jedno postępowanie o nałożenie kar w związku z GMO, ale jest to dopiero na etapie przedsądowym. Są postawione zarzuty formalne. Chodzi o niewykonanie wyroku sprzed bodajże dwóch lat. Wiemy, że ustawa, która te niezgodności usuwa, jest na etapie prac parlamentarnych. Mamy nadzieję, że zostanie uchwalona przed końcem kadencji tego rządu i wtedy z pewnością Komisja umorzy postępowanie w tej sprawie. Jest więc jedno zagrożenie.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MaciejSzpunar">Gdy chodzi o moment zakończenia procesu implementacji, czyli tak zwana notyfikacja Komisji Europejskiej, to jeżeli do implementacji w Polsce wymagana jest i ustawa, i potem akty wykonawcze do tej ustawy, to notyfikacja jest pełna w momencie notyfikacji i ustaw, i rozporządzeń wykonawczych do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#MaciejSzpunar">Pytanie pana przewodniczącego Siarki dotyczące roli MSZ w tym zakresie, ja bym tego nie nazwał nadzorem. Ustawa mówi tylko o koordynacji. W praktyce wygląda to w ten sposób, że w momencie opublikowania danej dyrektywy aktu prawa unijnego, przesyłamy ją wszystkim resortom i identyfikujemy resort wiodący. To jest najczęściej sprawa jasna, bo to jest ten resort, który brał udział w pracach nad przygotowaniem danego aktu prawnego. Czyli jeżeli resort X uczestniczył w formacji Rady, która uchwaliła daną dyrektywę, to zasadniczo on będzie odpowiedzialny za przygotowanie środków implementujących.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#MaciejSzpunar">Wszystkie projekty aktów prawnych implementujące prawo europejskie są przedmiotem obrad Komitetu do Spraw Europejskich. Zwracamy między innymi uwagę na to, czy akt implementujący w przeważającej mierze nie służy innym celom. Bo może być akt implementujący, i to stanowi 5 proc., a reszta to są zupełnie inne kwestie. Tak że na te rzeczy zwracamy uwagę posiedzeń Komitetu do Spraw Europejskich. Dwa lata temu, jeszcze jako Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, uruchomiliśmy taką bazę danych e-step. To jest baza danych dostępna wszystkim, także obywatelom, przedsiębiorcom. Jest tam możliwość śledzenia procesu implementacji prawa europejskiego. Ona służy z jednej strony obywatelom, aby mieli dostęp do tego, co się w danej sprawie dzieje, a z drugiej strony ułatwia nam kwestie koordynacyjne, bo tam prawo wpisu mają wszystkie resorty, czyli od razu jesteśmy w stanie ustalić, jaka osoba w danym ministerstwie przygotowuje projekt aktu implementującego.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#MaciejSzpunar">Gdy chodzi o pytanie pana posła Karskiego, to w zasadzie była to refleksja. Natomiast co do dyrektyw, to ze znanych mi, tylko dyrektywa usługowa miała trzyletni termin implementacji. W tej chwili terminy są znacznie krótsze. To jest około 18 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#MaciejSzpunar">Czy istnieje celowość nieimplementacji? Wydaje mi się, że takie pytanie trzeba sobie zadawać na etapie przyjmowania aktu prawnego. W momencie, kiedy jest już przyjęta dyrektywa prawa unijnego, to na Polsce jako na państwie członkowskim ciąży obowiązek implementacji. Odstąpienie od implementacji wiąże się z negatywnymi konsekwencjami, i chodzi nie tylko o wszczynanie postępowań przez Komisję, czy w konsekwencji nakładanie kar, ale także powoływanie się na brak implementacji przed polskimi sądami, za co Skarb Państwa będzie ponosił odpowiedzialność odszkodowawczą. Tak że celowość nieimplementacji to jest raczej pytanie o prowadzenie polityki europejskiej i udziału Polski w tych pracach, zresztą nie tylko przedstawicieli rządu w Radzie UE, ale także w PE, bo PE jest w tej chwili współlegislatorem. To wszystko, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#StanisławRakoczy">Zanotowałem sobie, że pytania były kierowane do resortów środowiska, gospodarki, rolnictwa oraz spraw wewnętrznych i administracji. Jako pierwszego poproszę przedstawiciela resortu środowiska. Prośba do wszystkich panów ministrów – jak już będą panowie odpowiadać, to jeśli znają panowie przyczyny opóźnień, to bardzo proszę o ich przedstawienie, bo to było pytanie posła Karskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BernardBłaszczyk">Jeśli chodzi o pytania, które zostały skierowane przez pana posła Jana Szyszkę, jak i eurodeputowanego Janusza Wojciechowskiego, szczegóły prawnej sytuacji za chwilę przedstawi pani dyrektor departamentu prawnego Izabela Wereśniak-Masri, bo tam wyjdzie również, dlaczego to leży w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#BernardBłaszczyk">Natomiast, jeśli chodzi o sprawy związane z szeroko pojętym pytaniem skierowanym przez pana posła Karskiego, to jest taka jedna ustawa dotycząca jakości powietrza i czystego powietrza dla Europy. Przy naszym sprzeciwie została ona przyjęta. Jest to dyrektywa, której koszty dla kraju to jest około 100 mld zł. Stąd jej implementacja wymaga dość dużego i sensownego spojrzenia czy ograniczeń w niektórych formach. Nie chciałbym mówić tu w szczegółach. Etap konsultacji społecznych, który w tej chwili prowadzimy, kończy się jutro. Przedstawimy sposób, w jaki moglibyśmy tę dyrektywę implementować.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#BernardBłaszczyk">A teraz poprosiłbym panią dyrektor departamentu prawnego o przedstawienie stanu, co się dzieje z GMO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KarolKarski">Czy w tej sytuacji nie taniej wyniesie zapłacić kary, skoro to są takie kwoty, o których mówi pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BernardBłaszczyk">To jest sprawa, którą jeszcze rząd PiS prowadził i występował przeciw. To nie jest koronny argument. Mówię, że był przeciw, ale przegraliśmy w wyborach. Pan poseł Karski prosił również o to, żeby przedstawić uzasadnienia na piśmie, więc myślę, że rozszerzymy to o to, jakie byłyby to kary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#StanisławRakoczy">Proszę panią dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#IzabelaWereśniakMasri">Wracając do GMO, wyjaśniam, że nie jest to w tym momencie brak implementacji dyrektywy, natomiast jest nieprawidłowa implementacja polegająca na tym, że obecnie obowiązująca ustawa nie reguluje spraw zamkniętego użycia GMO. Przygotowany nowy projekt ustawy, kompleksowo regulujący te kwestie, znajduje się obecnie w Sejmie. Zawiera on przepisy bardzo restrykcyjne i wysokie kary za łamanie tych przepisów, tym niemniej nie wprowadza wprost zakazu GMO, ponieważ taki był wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Polska, aby wykonać ten wyrok, nie może wprowadzić zakazu użycia GMO.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#IzabelaWereśniakMasri">Tymczasem to, co się stało w Sejmie, polegało na tym, że w czasie prac podkomisji wprowadzono do projektu taki zakaz. Przyjęcie ustawy w takim kształcie oznacza, że Polska w sposób oczywisty przegra następną sprawę przed ETS. Będziemy płacić bardzo wysokie kary za każdy dzień braku obowiązywania właściwego prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanuszWojciechowski">Jedno zdanie, panie przewodniczący, bo chciałbym, aby to od razu wyjaśnić. Pani dyrektor, bo ja akurat tę kwestię weryfikowałem, pytając Komisję Europejską. Siedem krajów wprowadziło zakaz upraw GMO i żaden nie zapłacił ani centa kary. Dlaczego ciągle słyszymy o tych karach, które nas czekają? Nikt nie zapłacił w UE kary, mimo że siedem krajów takie bezwzględne zakazy wprowadziło. Przy czym Polska popierała każdy kraj, który wprowadzał zakaz GMO – Węgry, Austrię. Były procedury w Radzie i Polska popierała zakazy upraw GMO w innych krajach, natomiast w Polsce takiego zakazu podobno nie można wprowadzić. Czegoś tu nie rozumiem. Co się dzieje? Inni mogą, a my nie. Dlaczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#StanisławRakoczy">Jeszcze pan poseł Szyszko, ale proszę krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanSzyszko">Króciutko. Pani dyrektor, niech pani sobie przypomni jeszcze jedną rzecz, że Polska wygrała w grudniu ubiegłego roku proces o GMO i ustawa, która została przygotowana przez PiS, jest zgodna z prawem UE. UE przegrała ten proces i w związku z tym przygotowane przez rząd PiS prawo jest zgodne z prawem UE. Chciałem tylko na to zwrócić uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#IzabelaWereśniakMasri">Jeżeli chodzi o postępowanie przed ETS, to myślę, że pan minister Szpunar mnie tutaj wspomoże, bo ja sobie nie przypominam, żebyśmy tę sprawę wygrali. Natomiast 6 czerwca mamy skierowaną przez Komisję Europejską kolejną skargę, o której właśnie mówiłam, i w tym przypadku grozi nam płacenie wysokich kar. Natomiast odnośnie do wprowadzenia zakazu użycia GMO, co zrobiły inne kraje i co się rozważa, o czym pan poseł mówił, że trwają prace w Komisji Europejskiej, będzie to dotyczyło zakazu upraw w kraju. Natomiast nie będziemy mogli wprowadzić zakazu sprowadzania produktów zawierających GMO. Pytanie, co nam to da, że nasi rolnicy nie będą mogli prowadzić takich upraw, a nasi konsumenci będą kupować takie produkty, bo one będą tańsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JanuszWojciechowski">A co to daje Niemcom czy Francuzom?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#StanisławRakoczy">Panie pośle, tu jest zasada, że ja udzielam głosu. Ta dyskusja i na tej Komisji, i na wielu innych toczyła się już dziesiątki razy, a dzisiaj nie jest to przedmiotem obrad naszej Komisji, tylko mówimy o implementacji aktów prawnych. Bardzo proszę przedstawiciela MG o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MaciejKaliski">Pan poseł Gawęda zapytał, czy projekty ustaw dotyczące szeroko rozumianego sektora energii mają szansę być jeszcze w tym roku przyjęte przez Wysoką Izbę. Mogę tylko powiedzieć, że wdrożenie do polskiego porządku prawnego regulacji zawartych w trzecim pakiecie energetycznym praktycznie zostało wdrożone w wyniku wielokrotnych nowelizacji ustawy – prawo energetyczne, ale tak, żeby nie wymagało wprowadzania zmian w innych obowiązujących aktach prawnych. Czyli w tej chwili w pracach nad nową ustawą – Prawo energetyczne i prawo gazowe tylko porządkujemy to wszystko, co jest już implementowane.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#MaciejKaliski">Ustawy dotyczące prawa energetycznego, prawa gazowego, odnawialnych źródeł energii, a także zmiana ustawy o biopaliwach i biokomponentach zostaną przekazane przez MG jeszcze w trakcie tej kadencji Sejmu, oczywiście jako gotowe projekty. Jakie będą ich dalsze losy, zależy tylko od Wysokiej Izby.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#MaciejKaliski">Odnośnie do prośby pana posła Karskiego, chcę powiedzieć, że w materiałach przekazanych przez MG jest bardzo szczegółowa informacja o przyczynach zaistniałych opóźnień w stosunku do każdego aktu prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#StanisławRakoczy">Wydawało mi się, że było również pytanie do resortu rolnictwa. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#TadeuszNalewajk">Było pytanie i pani dyrektor odpowiedziała. Ja bym tylko wysnuł taki wniosek, że trzeba się zastanowić, czy jesteśmy w stanie bez inżynierii genetycznej zwiększyć podwójnie ilość żywności w ciągu dwudziestu lat. Tylko tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#StanisławRakoczy">To jest pytanie, na które będziemy sobie odpowiadać jeszcze bardzo długo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#KarolKarski">Krowy o dwóch głowach byłyby smaczniejsze, a z pięcioma ogonami to już rewelacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#StanisławRakoczy">Proszę, nie rozmawiajmy już o GMO. Ta sprawa zawsze wywołuje emocje i będzie wywoływać długo. Dziękuję bardzo panom ministrom za sporządzenie informacji i za przybycie. Pragnę wyrazić nadzieję, że jeszcze w tej kadencji jak najwięcej tych aktów prawnych zostanie implementowanych, a pozostałe zostaną przygotowane tak, że nowy Sejm będzie mógł z marszu się za nie zabrać.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#StanisławRakoczy">Stwierdzam, że Komisja wysłuchała i przyjęła do wiadomości informację na temat projektów ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej, których termin implementacji już upłynął lub upłynie w pierwszej połowie 2011 roku. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#StanisławRakoczy">Ogłaszam dwie minuty przerwy technicznej.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#StanisławRakoczy">Wznawiam obrady. Przechodzimy do pkt 2, czyli rozpatrzenia w trybie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. „Sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów ze stosowania Karty praw podstawowych UE w 2010 r. (COM(2011) 160 wersja ostateczna)” i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Macieja Szpunara, podsekretarza stanu w MSZ. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MaciejSzpunar">Po wejściu w życie traktatu z Lizbony Karta stała się częścią prawa traktatowego UE, obowiązującą we wszystkich państwach. Ważne jest, że protokół brytyjski jedynie ogranicza jej stosowanie, natomiast to nie oznacza, że Polska nie jest stroną Karty praw podstawowych. Elementem wszystkich działań związanych z wejściem w życie Karty jest przygotowanie strategii skutecznego wdrażania Karty. Obejmuje to różne formy – procedury, wytyczne postępowania mające stworzyć całościowy system do implementacji Karty.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#MaciejSzpunar">Obecne sprawozdanie, które przygotowała Komisja, jest jedną z form realizacji takiej strategii w tych dziedzinach, w których UE ma kompetencje. Przypomnę tylko, że Karta jest skierowana do instytucji UE i do państw członkowskich w zakresie, w jakim wykonują prawo unijne. Karta nie zawiera żadnych ocen ani rekomendacji adresowanych do państw członkowskich, nie przedstawia także sytuacji w poszczególnych państwach w zakresie przestrzegania Karty. Przed przygotowaniem stanowiska rządu odbyły się konsultacje z partnerami społecznymi. Wzięło w tym udział piętnaście organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#MaciejSzpunar">Stanowisko rządu sprowadza się do trzech zasadniczych tez: przede wszystkim rząd wyraża zadowolenie z działań Komisji na rzecz stworzenia spójnego obrazu inicjatyw służących implementacji Karty, zgadzamy się z przesłaniem raportu o konieczności informowania obywateli o tym, w jakich sytuacjach Karta ma zastosowanie, i uważamy, że prawidłowo zostały zidentyfikowane kluczowe dziedziny w zakresie ochrony praw podstawowych. Komisja podaje tu jako przykłady ochronę danych osobowych, dostęp do wymiaru sprawiedliwości, promowanie równości, a także kwestie związane z przystąpieniem UE do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#MaciejSzpunar">W kontekście przygotowań do sprawowania prezydencji rząd wyraził szczególne zainteresowanie niektórymi, spośród zapowiedzianych na bieżący rok, inicjatywami Komisji. Głównie chodzi o wsparcie i wzmocnienie ochrony ofiar przestępstw, a także dalsze zaangażowanie Komisji w prace nad przystąpieniem UE do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Jestem w kłopocie, ponieważ posłem sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Tadeusz Iwiński, który podobno już idzie, a obowiązkiem posła sprawozdawcy jest bycie na sali podczas rozpatrywania punktu. Może w międzyczasie będą pytania do pana ministra, to bardzo proszę. Nie ma. Wypadałoby skończyć punkt. Trudno.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#StanisławRakoczy">Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. „Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów ze stosowania Karty praw podstawowych UE w 2010 r. (COM(2011) 160 wersja ostateczna)” i odnoszące się do niego stanowisko rządu i postanowiła nie zgłaszać uwag. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#StanisławRakoczy">Przechodzimy do pkt III, czyli do spraw bieżących. Informuję, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się w dniu 1 lipca o godzinie 8.30 w sali nr 14 w budynku G.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#StanisławRakoczy">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>