text_structure.xml
51.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Dzień dobry państwu, otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam gości, witam wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Marka Zająkałę wraz ze współpracownikami, przedstawicieli straży miejskich oraz reprezentujących Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Dziś w porządku dziennym mamy rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli funkcjonowania straży gminnych i straży miejskich. Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">Nie widzę uwag. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Będziemy tylko dyskutować nad tym raportem. Pozwolę sobie przekazać prowadzenie obrad pani przewodniczącej Rozpondek, ponieważ muszę być i brać udział w działaniach prezydium związanych z prezydencją Polski w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę o przedstawienie wyników kontroli przez pana prezesa, ewentualnie, jeśli pan uzna za stosowne, zlecenie tego komuś ze współpracowników. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekZająkała">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła planową kontrolę z funkcjonowania straży gminnych i miejskich, których celem było dokonanie oceny głównie realizacji zadań straży wynikających z ustawy o strażach gminnych, w tym w szczególności reagowania strażników na zakłócenia porządku publicznego, egzekwowania należności z tytułu grzywien nałożonych mandatami karnymi, a także skuteczności nadzoru organów samorządu terytorialnego nad funkcjonowaniem straży oraz współpracy z policją.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekZająkała">Przyczynami podjęcia kontroli były wyniki kontroli straży gminnych przeprowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli na początku tego wieku, która to kontrola wykazała wiele zaniedbań i nieprawidłowości w funkcjonowaniu straży gminnych a także nieprawidłowości w nadzorze nad ich pracą.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarekZająkała">Ponadto przesłanką do podjęcia tej kontroli był wzrost znaczenia straży w życiu społeczności lokalnych oraz częste krytyczne publikacje w mediach o nieprawidłowościach w działalności straży. W 2009 roku funkcjonowały 553 oddziały straży, w których zatrudnionych było około 11 tys. strażników i pracowników administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarekZająkała">Najwyższa Izba Kontroli objęła kontrolą 24 straże działające na terenie 8 województw w miastach o wielkości do 50 tys., do 100 tys. i powyżej 100 tys. mieszkańców. Skontrolowano 14 urzędów miast pod względem sprawowanego nadzoru nad strażami, a w zakresie nadzoru merytorycznego w 8 komendach wojewódzkich policji. Kontrolą objęto okres lat 2008 – 2010 pierwsze półrocze.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarekZająkała">Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie funkcjonowanie straży miejskich pomimo stwierdzonych nieprawidłowości. Na tę ocenę ogólną miały wpływ szczególnie pozytywne oceny cząstkowe w następujących obszarach: udział straży w działaniach na rzecz reagowania strażników na występujące zakłócenia porządku publicznego, w tym współpraca z policją, reagowanie strażników na występowanie zakłócania porządku publicznego oraz prowadzenie postępowań mandatowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarekZająkała">Tę pozytywną ocenę obniżają jednak stwierdzone nieprawidłowości. Straże miejskie i gminne nadmiernie koncentrowały swoje działania na ujawnianiu wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji, mimo że ta dziedzina stanowi zaledwie jedną z 26 grup naruszeń prawa, do ujawniania których straże zostały zobowiązane.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarekZająkała">Jedną z przyczyn nadmiernej koncentracji w ujawnianiu tych wykroczeń było wykorzystywanie przez straże fotoradarów. Brak było procedur dokumentowania przebiegu służby i ewidencji zgłoszeń o zdarzeniach. Brakowało także rejestratorów zgłoszeń telefonicznych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarekZająkała">W większości skontrolowanych przez nas straży nie zagwarantowano właściwej ochrony danych osobowych. Ponadto we wszystkich gminach NIK negatywnie ocenił nadzór sprawowany nad strażami przez prezydentów i burmistrzów. Teraz, jeśli pan przewodniczący pozwoli, nieco szczegółowiej omówi wyniki kontroli pan dyrektor Andrzej Donigiewicz z Delegatury NIK w Szczecinie, która koordynowała przebieg kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#HalinaRozpondek">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejDonigiewicz">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Chciałbym się skupić na kilku przykładach dotyczących stwierdzonych przez nas nieprawidłowości. Trzeba powiedzieć, że cała kontrola dotycząca funkcjonowania straży miejskich została oceniona przez nas pozytywnie – co jest dobrym znakiem – mimo stwierdzonych nieprawidłowości. Te nieprawidłowości, jak sądzimy, warto na forum Komisji omówić i podać niektóre przykłady.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejDonigiewicz">Ocena pozytywna wynika z tego, że wszystkie 24 kontrolowane przez nas straże współdziałały z instytucjami realizującymi lokalne programy ograniczenia patologii społecznych, jak również wspomagały policję w akcjach i programach prewencyjnych. To należy ocenić pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejDonigiewicz">Policja, która sprawowała nadzór nad strażami miejskimi, również w informacjach nam przekazywanych stwierdzała, że współpraca układa się dobrze, więc straże działają w ogromnej większości w sposób prawidłowy – było to także w opiniach wyrażanych przez policję w ramach nadzoru.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejDonigiewicz">Działalność straży oceniamy pozytywnie, ponieważ w badanym przez nas okresie, to znaczy w latach 2005–2009 wzrosła ogólna liczba wykroczeń ujawnionych przez 22 straże spośród 24 objętych badaniem o 23,1% z 514.195 do 632.854. Jest to dość sporo.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejDonigiewicz">W tym okresie zmalał także udział wykroczeń porządkowych w ogólnej liczbie wykroczeń ujawnionych przez 21 straży z 27,3% w 2005 roku do 22,2% w 2009 roku. Natomiast w straży w Warszawie udział wykroczeń porządkowych zmalał z 33,5% do 18% w 2009 roku.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejDonigiewicz">Chciałbym zauważyć, że straże miejskie w dużym stopniu koncentrują się na ujawnianiu wykroczeń komunikacyjnych. Tu także chciałbym podać kilka przykładowych liczb. Wykroczenia komunikacyjne wiążą się tu z wykorzystaniem przez straże miejskie fotoradarów. Na koniec 2009 roku było 159 fotoradarów. Można zadać pytanie, czy to jest dużo, czy mało.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejDonigiewicz">Niektóre ze straży tak skupiły się na zadaniach związanych z użytkowaniem fotoradarów i ujawnianiu wykroczeń komunikacyjnych, a więc chodzi o przekraczanie dozwolonej prędkości na drogach, że zrobiły sobie z tego źródło dochodu dla tych gmin, które planują w dochodach na dany rok kwoty stanowiące 1/4 czy nawet 1/3 ogólnej kwoty dochodów w danym roku, a to sporo.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejDonigiewicz">Do mnie trafiały sprawy komendantów straży miejskich, którzy przychodzili i robili zestaw dochodów w określonych kwotach za mandaty karne, co jest rzeczą dość trudną, bo nigdy nie wiadomo, jaki będzie ruch na drodze i czy rzeczywiście uda się uzyskać określone kwoty z mandatów, jak w poprzednim roku.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejDonigiewicz">Przyznam, że to nas zaniepokoiło i przyjrzeliśmy się tej sytuacji. Okazało się, że rzeczywiście, w badanym przez nas okresie udział ujawnień wykroczeń komunikacyjnych w niektórych strażach gminnych wzrósł bardzo znacząco.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AndrzejDonigiewicz">Liczba wykroczeń komunikacyjnych w ogólnej liczbie wykroczeń ujawnionych przez 21 spośród 24 kontrolowanych straży wzrósł z 51% w 2005 roku do 60,9% w 2009 roku, natomiast w Warszawie udział ten wzrósł z 14,5% w roku 2005 do 67,5% w roku 2009.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AndrzejDonigiewicz">Działo się to w sytuacji, gdy liczba wykroczeń w pozostałych dziedzinach ujawnionych przez 21 straży wzrosła tylko o 1,8%, natomiast w Warszawie spadła o 53,7%. To są liczby, które pokazują, że ten udział wykroczeń komunikacyjnych w stosunku do innych wykroczeń w badanym okresie wzrósł znacząco.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AndrzejDonigiewicz">Oprócz wykroczeń komunikacyjnych straże miejskie mają obowiązek ujawniania wykroczeń w 26 obszarach, o których mówi ustawa. Jest tam dokładnie wyliczone, co straże miejskie powinny robić.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#AndrzejDonigiewicz">Stwierdziliśmy, że niektórzy burmistrzowie czy prezydenci miast nakładali na straże miejskie obowiązki niewynikające z ustawy i niemieszczące się w kompetencjach straży miejskiej natomiast mieszczące się w kompetencjach innych organów.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#AndrzejDonigiewicz">Mam tu na myśli takie sytuacje, w których zarządzeniem burmistrza czy uchwałą rady miejskiej nakazywano strażnikom miejskim wyłapywanie bezdomnych zwierząt i zapewnienie opieki tym zwierzętom.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#AndrzejDonigiewicz">Straże miejskie nie były przygotowane do takich działań, nie miały odpowiedniego sprzętu czy nawet transportu. Są to środki, które wymagane są przez inspekcję sanitarną i muszą spełniać określone wymogi, których straż miejska nie spełniała, a musiała to wykonywać.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#AndrzejDonigiewicz">Straże miejskie w niektórych miejscowościach były używane do dowozu więźniów na roboty społeczne. Miały podpisane umowy z zakładami karnymi i woziły tych więźniów, a to również nie należy do zadań straży miejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#AndrzejDonigiewicz">Straże miejskie były również zobligowane do windykacji należności wynikających z tytułu nałożonych mandatów karnych. Stwierdziliśmy tu cały szereg nieprawidłowości, ponieważ część straży miejskiej była wyłączona ze struktur urzędów miejskich, które były jednostkami organizacyjnymi budżetowymi.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#AndrzejDonigiewicz">W tej sytuacji, jeśli burmistrz zlecał straży zadanie windykacji należności, to było to nielegalne. Takie sytuacje zdarzyły się w kilkunastu strażach. Windykacja należności z tytułu mandatów karnych była prowadzona w sposób dość opieszały, nieprawidłowy, ponieważ brakowało procedur określających sposób prowadzenia tych windykacji.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#AndrzejDonigiewicz">Należności z tytułu mandatów karnych nie podlegają ustawie – Ordynacja podatkowa. Nie ma też żadnych wskazań, które regulowałyby procedurę windykowania należności. Stwierdziliśmy, że w wielu gminach dokonuje się to w sposób opieszały.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#AndrzejDonigiewicz">Dochodziło do wystawiania upomnień na należności z tytułu mandatów karnych sięgających kilkudziesięciu, a nawet kilkuset złotych. Dopuszczano do przedawnień tych należności. Chciałbym państwu podać konkretne liczby. Z należności w kwocie ponad 33 mln zł z tytułu nałożonych mandatów w latach 2008–2009 do 31 marca 2010 roku pozostało do wyegzekwowania ponad 11 mln zł to jest 33,4% należnych dochodów. W efekcie dopuszczono do umorzenia tylu mandatów.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#AndrzejDonigiewicz">Z badanych 1462 tytułów wykonawczych do 90 dni po upływie terminu zapłaty wystawiono 259 tytułów, to jest 17,7%, natomiast po upływie 120 dni – 879 tytułów, to jest 60,1%.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#AndrzejDonigiewicz">W latach 2008–2009 z ewidencji księgowej 21 urzędów z tytułu przedawnienia odpisano łącznie ponad 13 mln zł należności z tytułu grzywien nałożonych mandatami wystawionymi przed 2007 rokiem. W tej kwocie 11.239,9 tys. zł to jest 81,7% stanowiły należności miasta stołecznego Warszawy. Warszawa, wiadomo, stolica, duże należności, mandatów sporo i siłą faktów Warszawa wymusiła tyle przedawnień.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#AndrzejDonigiewicz">Pan prezes mówił o kwestii nadzoru nad strażami sprawowanego przez prezydentów i burmistrzów. Wszystkie kontrolowane przez nas straże miejskie były niewłaściwie nadzorowane przez burmistrzów. Prezydenci miast również najwyraźniej nie byli zainteresowani działaniami w nadzorze. Ten nadzór nie był nigdzie udokumentowany.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#AndrzejDonigiewicz">Nadzór merytoryczny nad strażami sprawuje policja. Nadzór sprawowany przez policję oceniliśmy pozytywnie z wyjątkiem kontroli okresowych, które mają mniejsze znaczenie.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#AndrzejDonigiewicz">Z reguły nadzór polegał na tym, że straże, prezydenci i burmistrzowie mieli bezpośredni kontakt z komendantem policji, to znaczy straże rozmawiały z komendantami sobie, a prezydenci czy burmistrzowie sobie, i z reguły nie było to udokumentowane w postaci sprawozdań czy analiz.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#AndrzejDonigiewicz">Prezydenci nie byli też informowani w sposób wystarczający o działalności straży, co wynikało także z faktu, że w wielu strażach miejskich brakowało procedur, które pozwalają na bieżąco kontrolować działania straży miejskiej, w szczególności w zakresie realizacji zdań statutowych oraz prawidłowości gospodarowania mieniem.</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#AndrzejDonigiewicz">To nam również utrudniało ocenę pracy prezydentów w dziedzinie sprawowania nadzoru nad strażami miejskimi. Brakowało udokumentowania tego nadzoru w postaci na przykład kontroli okresowych i sprawdzających, co sprawiło, że nie można było tej pracy właściwie ocenić. To byłoby w najbardziej ogólnym skrócie wszystko.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#AndrzejDonigiewicz">Oczywiście nie wszystko, bo szczegółów jest znacznie więcej i jeżeli państwo będą zainteresowani szczegółami jesteśmy do dyspozycji i możemy to państwu przekazać w tym momencie. Otrzymali państwo od nas obszerną informację Najwyższej Izby Kontroli i tam są opisane szczegóły dotyczące nieprawidłowości i nasze wnioski.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#AndrzejDonigiewicz">Sądzimy, że ta informacja może służyć państwu w dalszych pracach w Sejmie, bo naszym zdaniem, wniosek dotyczący windykacji należności wymaga zainteresowania ustawodawców, aby w końcu ustalić, kto właściwie odpowiada za windykację należności i ustanowić procedury służące do egzekwowania prawa.</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#AndrzejDonigiewicz">Niektórzy prezydenci miast – przeważnie dużych miast – są uprawnieni do windykacji należności, ale w każdym z miast wygląda to nieco inaczej. Są także sytuacje, w których dopuszcza się do przedawnień. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi i panu prezesowi. Otwieram dyskusję, bardzo proszę, kto z pań i panów posłów lub zaproszonych gości chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Rygiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławRygiel">Szanowni państwo, mam pytanie, ponieważ te wyniki są niewątpliwie interesujące i dobrze, że ogólna ocena jest pozytywna. Słusznie też, że otrzymujemy szereg uwag co do poszczególnych obszarów działań, ale mam pytanie do państwa reprezentujących Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WiesławRygiel">Mamy świadomość, że działalność dotycząca wykroczeń komunikacyjnych, szczególnie użytkowania fotoradarów, z jednej strony może być nakierowana na uzyskiwanie dochodów – co samo w sobie może ewentualnie stawiać znaki zapytania – ale z drugiej strony mamy też świadomość, że fotoradary to są instrumenty służące do wyhamowania nadmiernej prędkości, która jest przyczyną wypadków śmiertelnych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WiesławRygiel">W związku z tym trudno mi się zgodzić ze stwierdzeniem, że im więcej działalności fotoradarowej – mówiąc kolokwialnie – tym gorzej, bo tym większa dysproporcja tej działalności w stosunku do pozostałych obszarów działania straży miejskich.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WiesławRygiel">Mam pytanie; w jakim procencie – według Najwyższej Izby Kontroli – powinna działalność straży dotyczyć właśnie wykroczeń komunikacyjnych, w tym fotoradarowych, żeby Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że to jest właściwy procent?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WiesławRygiel">Czy to ma być 1/26 w stosunku do pozostałych obszarów, czy jakaś inna wielkość? Kiedy ta proporcja byłaby właściwa? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Kto z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Gintowt-Dziewałtowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Mam zupełnie inne zdanie. W moim przekonaniu straże miejskie powołaliśmy do zupełnie innych zadań niż stosowanie fotoradarów i kontrola szybkości przejeżdżających pojazdów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Niestety, z praktyki, którą znam, i ze zmian, które były przeprowadzone przez tych, którzy byli pierwszymi komendantami straży miejskich, wynika, że jest to przede wszystkim działalność dochodowa, bo tak jest traktowana przez jednostki samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Oczywiście, ma to wpływ również na to, że kierowcy ograniczają szybkość, co do tego nie mam wątpliwości, ale są na to różne inne sposoby, natomiast stopień nasycenia fotoradarami polskich dróg publicznych jest godzien podziwu i w innych krajach nie spotyka się takiej ilości fotoradarów, mimo że tam jest mniej wypadków. Uważam, że z tego można wyciągnąć ciekawe wnioski. To na marginesie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Już raz to mówiłem i z panem prezesem odbyliśmy debatę na ten temat. Mieliśmy debatę na temat straży miejskiej trzy tygodnie temu. Przetoczyła się ona przez wszystkie media.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Po pierwsze, nasz wniosek z debaty był zupełnie inny niż wnioski wynikające z kontroli, że straże miejskie są brzydkie, że wszystko jest fatalnie i do niczego, i że trzeba coś z tym zrobić. Panowie mówicie, że straże miejskie funkcjonują nie najgorzej a ocena generalna jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Niestety, media tak są skonstruowane, że ocen pozytywnych na ogół nie przedstawiają w żadnych sprawach. Jeżeli coś jest źle albo fatalnie, to wtedy najlepiej dla mediów, bo jest o czym mówić, jest o czym pisać.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Prosiłem już, aby tego rodzaju opracowania, zanim staną się przedmiotem publicznej dyskusji, były najpierw przesłane do Sejmu i ubolewam nad tym, że Najwyższa Izba Kontroli stosuje inne zasady. Stąd moje zastrzeżenie.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Jestem również nieco zaskoczony kolejnością precedencji, albowiem w wykazie, który znajduje się na stronie 58, Sejm jest gdzieś na szarym końcu, a przed nim znajduje się szereg instytucji, które Najwyższa Izba Kontroli uznała za ważniejsze, co jest sprzeczne z przyjętymi w Polsce ogólnymi zasadami precedencji i kolejności informowania o sprawach ważnych.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Świadczy to o zaniedbywaniu tego rodzaju obyczajów, ponieważ komisje sejmowe powinny otrzymywać informacje znacznie wcześniej, zwłaszcza, gdy jest to klauzula bezpieczeństwa itd.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Trzecia kwestia, w piśmie, które otrzymał pan prezes od ministra spraw wewnętrznych, a dotyczącym odpowiedzi na zalecenia pokontrolne związane ze zwiększeniem kontroli przeprowadzanych w strażach gminnych przez jednostki i organizacje policji oraz egzekwowaniem zaleceń pokontrolnych, pan minister wielokrotnie powołuje się na to, że – niestety – nie może, bo prawo na to nie pozwala.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pan minister powołuje się na ustawę z 2009 roku, którą nota bene sam przygotował, bo była to ustawa rządowa, jak państwo pamiętacie. Pan minister sam wymyślił ten sposób nadzorowania działalności straży miejskich. Czy jest przedstawiciel ministra spraw wewnętrznych i administracji?</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Jest. Byłbym bardzo zobowiązany, gdyby pan się ustosunkował do tej kwestii, ponieważ, w moim przekonaniu, jest tu jakaś niespójność. Sejm był zainteresowany tym, żeby straże miejskie były kontrolowane w sposób kompletny, pełny, zarówno pod względem formalnym, jak i merytorycznym.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Sądzę, że jest to możliwe tym bardziej, że zarówno policja, jak i wojewodowie w jakimś stopniu podlegają ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, i jest możliwość właściwego skorelowania i skoordynowania działań zmierzających do dodania prawidłowości i właściwości funkcjonowania straży gminnych.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Stąd te wcześniejsze uwagi i zapytania do ministerstwa, jak to w końcu będzie. Czy będziemy mieli do czynienia z nadzorem merytorycznym ze strony MSWiA czy nie będziemy mieli w ogóle nadzoru merytorycznego? Co im przeszkadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Strzałkowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StefanStrzałkowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Sądzę, że przesadzone są głosy dotyczące wyłapywania przez straż miejską osób przekraczających przepisy drogowe. Porównuje się to do realizacji zadań w ramach 26 zadań zawartych w ustawie o strażach gminnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#StefanStrzałkowski">Straż miejska ma prawo się w tym obszarze poruszać. Stwierdzam, że każdy mandat jest to wykroczenie i ściganie tego rodzaju wykroczeń powinno być, w moim przekonaniu, bezwzględnie realizowane.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#StefanStrzałkowski">Znam jedno miejsce w zachodniopomorskim województwie, w którym jest ograniczenie prędkości na drodze do 70 km/h. Tu straż miejska tylko w jeden weekend odnotowała 70 przypadków przekroczenia tej prędkości przez kierowców, którzy jechali tam z prędkością 140 km/h. Powtarzam, odnotowano 70 takich wykroczeń.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#StefanStrzałkowski">Uważam, że czym innym jest mandat na przykład za psa bez kagańca czy może za wyrzucenie śmieci w miejscu publicznym, a czym innym jest łapanie takiego przestępcy, bo dotyczy to bezpośredniego zagrożenia życia ludzi.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#StefanStrzałkowski">Sądzę, że z wyników tej kontroli można wyciągnąć inny wniosek. Ponieważ tych wykroczeń jest tak dużo, sugerowałbym, żeby nie dokonywać porównań pomiędzy mandatami za psa czy zanieczyszczenia a mandatami za wykroczenia w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#StefanStrzałkowski">Sądzę, że jest to zadanie do rozpatrzenia również przy okazji kontroli NIK, jeśli chodzi o działalność policji. Uważam, że działania straży i policji powinny być skoordynowane, przy czym większą rolę w tych działaniach powinna odgrywać policja. Natomiast, doskonale się składa, że straże gminne to wyłapują.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#StefanStrzałkowski">Nie dopracowaliśmy się jeszcze innej metody w Polsce, mimo że tyle tych wykroczeń jest karanych, żeby je w jakiś sposób ograniczyć. W innych krajach, na przykład w Szwecji, przy przekroczeniu dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h idzie się do więzienia.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#StefanStrzałkowski">Uważam, że należałoby się zastanowić, jak wypracować system ograniczenia liczby wykroczeń dotyczących przekraczania dozwolonej prędkości. Gdy to się stanie kwestia użytkowania przez straż miejską fotoradarów sama będzie malała. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo panu posłowi. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekZalewski">Jacek Zalewski, dyrektor Departamentu Analiz i Nadzoru MSWiA. Chciałem się odnieść do kwestii dotyczących nadzoru, jaki jest sprawowany nad strażami gminnymi i miejskimi, o czym mówił pan przewodniczący. Naszym zdaniem ten nadzór jest właściwy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JacekZalewski">Wojewoda poprzez właściwych wojewódzkich komendantów policji i stołecznego komendanta policji dokonuje kontroli straży gminnych. Minister spraw wewnętrznych i administracji, w ramach sprawowanego nadzoru nad wojewodami koordynuje te wszystkie przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JacekZalewski">Aktywnie włączamy się w proces sprawowania nadzoru nad strażami gminnymi i miejskimi, łącznie z tym, że przeprowadzamy szkolenia dla przedstawicieli wojewodów, komendantów wojewódzkich w zakresie nadzoru, czyli jak ten nadzór powinien być sprawowany, jak również informując o bieżących nowelizacjach przepisów z tym związanych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JacekZalewski">W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji działa też zespół do spraw współpracy ze strażami gminnymi, miejskimi. Mamy tu aktywny udział przedstawicieli różnych jednostek tych organizacji, które działają na rzecz porządku publicznego.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JacekZalewski">Korzystając ze swoich uprawnień, w zeszłym roku, kiedy pojawiły się informacje prasowe o tym, że straże gminne w sposób niewłaściwy realizują zadania związane z wykorzystaniem fotoradarów, angażując do tego prywatne podmioty, prywatne firmy, pan minister spraw wewnętrznych i administracji Adam Rapacki zlecił przeprowadzenie takiej kontroli wojewodom.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JacekZalewski">Kontrola taka została przeprowadzona w ubiegłym roku. Zostało jej poddanych 80 straży miejskich. W przypadku tych straży, które miały podpisane umowy na dzierżawę urządzeń samoczynnie rejestrujących wykroczenia, stwierdziliśmy wiele nieprawidłowości. Zostały również przygotowane zalecenia zarówno dla wojewodów jak i dla komendantów wojewódzkich, jak ten nadzór powinien być dokładnie sprawowany.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JacekZalewski">Chciałbym też zwrócić uwagę na jeden bardzo ważny element. Mówimy o urządzeniach samoczynnie rejestrujących wykroczenia. Wszystkich wykroczeń w obszarze bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym, jakie odnotowała straż, było w ubiegłym roku 1.873.126.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JacekZalewski">To nie są tylko fotoradary. Gros z tych wykroczeń są to wykroczenia związane ze złym parkowaniem pojazdów, z blokowaniem dróg na wjazdach i wyjazdach itp. Tutaj też jest zdecydowana reakcja straży gminnych i miejskich na to wykroczenie. Łącznie, straż gminna i miejska ujawniła w ubiegłym roku blisko 3 mln wykroczeń.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#JacekZalewski">Ta liczba wskazuje na fakt, że straż reaguje nie tylko na wykroczenia związane z bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu drogowym, ale także na wiele innych wykroczeń. Biorąc pod uwagę kontrole, które były prowadzone w ubiegłym roku przez komendantów wojewódzkich policji, i prace tego zespołu ds. współpracy ze strażami gminnymi, oceniamy, że rzeczywiście, działanie straży miejskich i gminnych przynosi pożytek.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#JacekZalewski">Straż jest dużym wsparciem dla ludności a także wspomaga działania policji, która może koncentrować się na poważniejszych wykroczeniach i poważniejszych przestępstwach.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#JacekZalewski">Bardzo istotne jest – jeżeli mówimy o fotoradarach – że parlament w ubiegłym roku uchwalił ustawę, która z całą pewnością ureguluje kwestie związane z nadmiernym przekraczaniem prędkości.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#JacekZalewski">Od 1 lipca powstanie centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, które – spodziewamy się – ureguluje tę kwestię. Takie centra działają w większości krajów Europy, między innymi we Francji; po wprowadzeniu tego rozwiązania, liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych z ponad 7 tys. zmalała poniżej 4 tys. Jest tam ponad 2 tys. urządzeń mierzących prędkość, 2 tys. fotoradarów.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#JacekZalewski">Co więcej, po dwóch miesiącach tego roku, kiedy nastąpił wzrost wypadków we Francji, rząd francuski podjął decyzję o postawieniu kolejnych 3 tys. fotoradarów do końca 2012 roku, w tym jeszcze 200 do końca tego roku. Powstała tam jeszcze szybsza akcja.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#JacekZalewski">To, co istotne, to fakt, że straż miejska czy gminna, stawiając fotoradary, instaluje urządzenie, które samoczynnie odnotowuje wykroczenie. Jeżeli ktoś nie narusza prawa, to nie zostanie zarejestrowany. Nie jest tak, że straż „wyłapuje” naruszających przepisy drogowe.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#JacekZalewski">Pan poseł zauważył, że liczba zabitych na polskich drogach jest największą liczbą bezwzględną w całej Unii Europejskiej, co wskazuje na to, że w tym obszarze powinny być podejmowane działania. Liczymy na to, że to centrum powołane do życia dzięki parlamentowi przyniesie korzyść właśnie w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję panu. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie dyrektorze, pan twierdzi, jak zrozumiałem, że nadzór i kontrola prowadzona przez MSWiA są wystarczające i zadowalające. Z treści protokołu i informacji, jaką przedłożyła Najwyższa Izba Kontroli, to nie wynika.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Powiedziałbym nawet, że wprost przeciwnie, jeżeli Najwyższa Izba Kontroli wskazuje, że należy zwiększyć liczbę kontroli przeprowadzanych w strażach oraz egzekwowanie wykonywania zaleceń pokontrolnych, to oznacza to, że coś szwankuje.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Co prawda NIK wskazuje wyraźnie, że zalecenie to kierowane jest do policji, a pan może mieć rację, że z przepisów prawa nie wynika, żeby takie możliwości istniały. Tym niemniej prawdą jest, iż z informacji przedłożonej przez Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że nadzór i kontrola są niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Natomiast, co jest niewystarczające, na tę kwestię pan nie udzielił nam odpowiedzi. Proszę, aby pan ustosunkował się do tego zarzutu, który wyraźnie został sformułowany przez dokument NIK.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Trzecia rzecz, Najwyższa Izba Kontroli zwraca się również do ministra spraw wewnętrznych i administracji z propozycją jednoznaczną podjęcia inicjatywy legislacyjnej, która ma jednoznacznie wskazać zobowiązanych do ewidencjonowania i egzekwowania należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego przez straże gminne oraz sprecyzowania ewentualnej możliwości delegowania uprawnień wierzyciela tych należności na rzecz innych podmiotów. Na ten temat też pan się nie wypowiedział.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę o udzielenie informacji, czy panowie zgadzacie się z wnioskami Najwyższej Izby Kontroli czy też uważacie, że dotychczasowy stan jest zupełnie zadowalający i niczego nie należy zmieniać. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Rygiel, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiesławRygiel">Mam do pana dyrektora pytanie i prośbę o ewentualne potwierdzenie danych powszechnie dostępnych, w ciągu ostatnich 17 lat. Mówią one o 110 tys. zabitych na polskich drogach, o milionie rannych. Nie wiem, czy te dane potwierdza pan dyrektor.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WiesławRygiel">Jest też pytanie o ocenę wniosku Najwyższej Izby Kontroli, która z działań straży miejskich przeciwko zabójcom – powiedzmy sobie to szczerze, bo jak się jedzie 140 k/h drogą, na której obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h, to jest się potencjalnym zabójcą – czyni pewną przyganę dla straży miejskich za to, że usiłują zmniejszyć liczbę rannych i zabitych na polskich drogach, chociaż leży to w jej kompetencjach.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WiesławRygiel">Taki pogląd, jak sądzę, jest bardzo ryzykowny i wręcz kuriozalny, bo w tym wypadku straż miejska rzeczywiście, ważąc swoje obowiązki, może stwierdzić, że jest szereg ważnych spraw w tych 26 obszarach. Uważam jednak, że ratowanie życia i zdrowia może, a nawet powinno, należeć do najważniejszych obszarów działania, jeżeli straże miejskie mają wybór. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JacekZalewski">Dziękuję bardzo. Chciałbym móc zwrócić uwagę na jeden element. W swojej kontroli, którą przeprowadziliśmy, zwróciliśmy uwagę, że nadzór organu, który powołał straże gminne i miejskie, bo ten organ powinien sprawować bezpośredni nadzór i tak jest zapisane w ustawie, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JacekZalewski">Ogólny nadzór nad strażami gminnymi i miejskimi sprawuje organ, który je powołał. Są to wójt, burmistrz i prezydent. I tak nasze spostrzeżenie po kontroli, która została przeprowadzona za pośrednictwem komendantów wojewódzkich i komendanta stołecznego policji, tam się znalazło. Nie unikamy tego, że nadzór sprawowany przez ten organ był zły. Nadzór sprawowany przez organ, który go założył.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JacekZalewski">Oddziałów policji odpowiedzialnych za straże mamy 568 w skali całego kraju. To nie jest mało. To jest też duże obciążenie, bo policja realizuje też inne zadania ustawowe związane z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JacekZalewski">W ubiegłym roku, jak powiedziałem, przeprowadziliśmy blisko 89 kontroli straży miejskich. W roku bieżącym również są prowadzone doraźne kontrole w sytuacji, gdy są stwierdzone uchybienia, wprost z działalności, bądź też są one prowadzone zgodnie z planowanymi kontrolami.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JacekZalewski">Chodzi o to, żeby ten nadzór był na bieżąco sprawowany na tyle, na ile są siły i środki, aby ten nadzór mógł być, panie przewodniczący, sprawowany.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JacekZalewski">Odnosząc się do kwestii dotyczącej wypadków drogowych, chcę powiedzieć, że ja akurat jestem policjantem ruchu drogowego z blisko dwudziestoletnim stażem. Przez kilka lat byłem naczelnikiem Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Stołecznej Policji i dyrektorem Biura Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji, więc problematyka jest mi bardzo dobrze znana.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JacekZalewski">Działania, które były prowadzone w ostatnich latach – w tym również danie tego narzędzia, jakim są fotoradary, straży gminnej czy miejskiej – z całą pewnością przyczyniły się do tego, że po raz pierwszy od ponad 30 lat w roku 2009 liczba zabitych na polskich drogach spadła poniżej 5 tys.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#JacekZalewski">Długo walczyliśmy o to różnymi środkami i różnymi metodami. Oczywiście, to nie tylko fotoradary, ale wiele innych działań, które były w tym czasie podejmowane, ale nie jest to miejsce i czas, aby ten watek rozwijać. W roku 2010, jak już państwo słyszeli, na polskich drogach zginęło w wypadkach około 4 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#JacekZalewski">Te wszystkie narzędzia z całą pewnością przyczyniły się i przyczyniają do poprawy sytuacji. Przygotowanie możliwości korzystania z fotoradarów – jak państwo wiedzą, brak przepisów wykonawczych do tak zwanej ustawy fotoradarowej spowodował, że straże gminne, niestety, zaprzestały korzystania z fotoradarów. Spowodował też, że już w pierwszych miesiącach tego roku mamy wzrost liczby ofiar śmiertelnych na polskich drogach.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#JacekZalewski">To jest tylko dywagacja. Być może to się przyczyniło, ale nie mamy pewności, na ile się przyczyniło do tej informacji medialnej, że straż nie korzysta z fotoradarów i można teraz jeździć tak prędko, jak się chce.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#JacekZalewski">W naszej ocenie, w ocenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, posługiwanie się takim narzędziem, jakim jest urządzenie do samoczynnej rejestracji wykroczeń drogowych jest jak najbardziej słuszne i jak najbardziej przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos? Bardzo proszę panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekZająkała">Dziękuję. Odpowiadając panu przewodniczącemu, chciałbym przywołać tu i trawestować takie powiedzenie, że NIK kontroluje, a media newsy noszą. Mieliśmy już podobną sytuację w przypadku kontroli ogródków działkowych, gdzie również inny był wydźwięk naszego dokumentu, a inaczej to funkcjonowało w mediach.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarekZająkała">Jeśli chodzi o tę uwagę pana przewodniczącego, że najpierw informujemy media, a później parlament, to na pewno tak nie jest, panie przewodniczący. Pierwszymi i jednoczesnymi adresatami informacji są te organy, które są wymienione w rozdzielniku i dopiero potem Najwyższa Izba Kontroli upublicznia wyniki kontroli.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MarekZająkała">Tak też się stało, kiedy informacja, o ile dobrze pamiętam, w marcu trafiła zarówno do marszałka Sejmu i do komisji sejmowych – jednocześnie, bo w jednym dniu dokonujemy wysyłki tego materiału.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MarekZająkała">Natomiast, jeśli chodzi o precedencję, o której pan przewodniczący wspomniał, to, mimo że marszałek Sejmu jest na drugim miejscu, dalsza kolejność rzeczywiście wymaga korekty. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo panu prezesowi. Czy są jeszcze jakieś głosy? Może jest ktoś ze straży miejskiej? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BartłomiejZieliński">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Bartłomiej Zieliński, zastępca prefekta Stowarzyszenia Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych, a prywatnie zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Warszawie, natomiast dziś reprezentuję prefekturę, czyli całość straży.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BartłomiejZieliński">Niemniej jednak najbliższa jest mi straż miejska warszawska, najlepsze dane mam na temat jej funkcjonowania. Zacznę od tego, że rzeczywiście, jest czterokrotny wzrost interwencji straży miejskiej w Warszawie dotyczącej ruchu drogowego. Stanowią one 60% wszystkich interwencji podejmowanych przez straż miejską w Warszawie. Pozostałe 40% dzielimy na 25 innych działań.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#BartłomiejZieliński">Przypominam, że rolą straży miejskiej jest reagowanie na potrzeby społeczności lokalnej. Jakoś tak się dziwnie składa, że dokładnie liczba zgłoszeń na numer 986 do straży miejskiej w Warszawie dotyczy tych 60% zgłoszeń w sprawach ruchu drogowego. Ilość interwencji pokrywa się dokładnie z ilością zgłoszeń, nieproporcjonalnie do ilości zgłoszeń dotyczących 25 innych aspektów funkcjonowania straży miejskich.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#BartłomiejZieliński">Ponadto, nie chciałbym kiedykolwiek być przy prowadzonej kontroli Najwyższej Izby Kontroli dotyczącej niereagowania na prośby społeczności lokalnej. Niezależnie od tego, czy będzie to dotyczyć śmieci, ruchu drogowego, zakłóceń porządku, czy każdej innej kwestii, która dotyczy działalności straży miejskiej.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#BartłomiejZieliński">Odnosząc się jeszcze do raportu NIK, chciałbym jedną rzecz sprostować. Pan dyrektor Donigiewicz zaczął mówić o windykacji należności z tytułu mandatów karnych, że w jednych przypadkach robiła to straż, w innych urząd. Na temat tego, kto to powinien robić w Warszawie, mówił, że w Warszawie są największe zaległości w windykacji. Chciałbym, żeby szanowni członkowie Komisji mieli świadomość, że w Warszawie to nie straż miejska windykuje należności przez nią nałożone. Aby państwo nie mieli mylnego wrażenia, że w Warszawie są największe zaległości w Polsce w tej dziedzinie. Z uwagi na ilość mandatów nakładanych przez warszawską straż miejską rzeczywiście mogą być z tym problemy.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#BartłomiejZieliński">Jeszcze jedna kwestia dotycząca wypowiedzi pana dyrektora Najwyższej Izby Kontroli na temat tego, co piszą w mediach, a co zawarła w swoim raporcie Najwyższa Izba Kontroli.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#BartłomiejZieliński">Na potwierdzenie tych słów chciałbym powiedzieć, że warszawska straż miejska jako kontrolowana przez Najwyższą Izbę Kontroli również otrzymała wystąpienie pokontrolne. Jest ono zdecydowanie krótsze niż to, które dotyczy ponad 20 skontrolowanych straży w Polsce, i jeśli pani przewodnicząca pozwoli, to odczytam ostatni fragment tego wystąpienia. Będzie to dla państwa i dla pana posła, który pytał, czy w związku z kontrolą NIK nakazuje zaprzestania działań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#BartłomiejZieliński">„Wnioski pokontrolne dotyczące warszawskiej straży miejskiej. Przedstawiając powyższe oceny i uwagi, Najwyższa Izba Kontroli wnosi o:</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#BartłomiejZieliński">1) kontynuowanie działań w ramach kompetencji w celu poprawy stanu bezpieczeństwa w mieście stołecznym Warszawie, w tym w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i porządku w komunikacji;</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#BartłomiejZieliński">2) podjęcie działań w celu zwiększenia skuteczności egzekwowania obowiązujących zasad parkowania pojazdów na obszarze miasta stołecznego Warszawy;”</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#BartłomiejZieliński">Dwa pierwsze punkty dotyczące kontroli jasno wskazują na to, że należy kontynuować te działania, przynajmniej w przypadku warszawskiej straży miejskiej, a nawet ją wzmóc i zwiększyć efektywność tych działań, zwłaszcza efektywność egzekwowania przepisów.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#BartłomiejZieliński">To, że media nie rozróżniają, jaka część grzywien pochodzi z fotoradarów, a jaka część z innych zapisów prawa o ruchu drogowym, nie tylko dotyczących prędkości, straż nie ma na to wpływu panie przewodniczący, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#BartłomiejZieliński">Niestety, nie możemy mieć na to wpływu. Gdybyśmy mieli do tego stopnia władzę nad mediami, że informowałyby w sposób rzetelny i zgodnie z prawdą, byłoby zdecydowanie prościej, nie tylko w tym przypadku.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#BartłomiejZieliński">Mam jeszcze jedną uwagę jako wiceprefekt krajowy. Uważam, że straż miejska powinna zajmować się – mimo wszystko – dosyć szerokim spektrum zagadnień dotyczących zapewnienia szeroko rozumianego porządku publicznego, w tym w komunikacji. Jeżeli staje się to jedyną rolą straży miejskiej w danej gminie, w danym mieście i są tylko fotoradary, rzeczywiście można zacząć domniemywać, że ta działalność jest tylko maszynką napędzającą miejską czy gminną kasę. Jednak nie podejrzewam, że jest to cel działania straży w danym mieście. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo za te wyjaśnienia. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pani przewodnicząca, drodzy państwo. Byłem jednym z autorów pomysłu utworzenia straży miejskich przed wieloma laty i uważam, że są to jednostki niezbędne w funkcjonowaniu każdej jednostki samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Straż miejska miała być rodzajem policji municypalnej, bo w Europie prawie wszędzie policja komunalna jest podporządkowana samorządowi terytorialnemu. W Polsce się to nie udało. Straż miejska miała się zajmować bardzo wieloma sprawami związanymi z normalnym funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Natomiast dziś potwierdzam spostrzeżenie Najwyższej Izby Kontroli, że zwłaszcza w małych jednostkach samorządu terytorialnego często dochodzi do tego, że nieliczni tam strażnicy miejscy czy gminni stają się drugą policją drogową, zaniedbując wszystkie pozostałe zadania, które na nią ustawy nakładają.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">To z kolei przekłada się na to, że tak naprawdę społeczności lokalne – tamtejsze – zaczynają kwestionować sens istnienia tejże straży miejskiej, wskazując na to, że jest to przypisane głównie policji państwowej. Zgadzam się z odczuciami społecznymi w tym zakresie. Uważam, że pewna symetria powinna tu zostać zachowana.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W związku z tym, że nie dostałem odpowiedzi na swoje pytanie, proponuję, żeby Komisja wystąpiła do pana ministra spraw wewnętrznych i administracji z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na piśmie w sprawie wniosków pokontrolnych, w szczególności wniosku Najwyższej Izby Kontroli dotyczącego ewentualnych przedsięwzięć legislacyjnych, które Izba uważa za celowe.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Po drugie, żeby pan minister ustosunkował się do zarzutów braku właściwej kontroli i nadzoru, również merytorycznego, nad działalnością straży miejskich. Nieważne, czy ma to być wojewoda czy policja. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo, rozumiem, że pan przewodniczący składa taki wniosek wobec Komisji, żeby minister udzielił nam odpowiedzi i ustosunkował się do stawianego zarzutu. Ale przez kogo?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pani przewodnicząca, Najwyższa Izba Kontroli w swojej informacji na str 13 – wnioski de lege ferenda – wskazuje na potrzebę rozważenia przez ministra spraw wewnętrznych i administracji podjęcia działań zmierzających do wszczęcia inicjatywy ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W związku z tym chciałbym znać zdanie pana ministra na ten temat, bo dzisiaj go nie usłyszałem.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Po drugie, Najwyższa Izba Kontroli formułuje wnioski także wobec wojewódzkich komendantów policji, co zakwestionował pan dyrektor i pismo pana ministra również kwestionuje, wskazując, że adresatem powinien być kto inny. Niemniej jednak ten wniosek adresowany jest do ministra spraw wewnętrznych i administracji, a wynika z niego, że zdaniem Najwyższej Izby Kontroli nadzór merytoryczny i formalny nad działalnością straży gminnych jest niewłaściwy.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W tej sytuacji chcemy otrzymać od pana ministra odpowiedź, co – jego zdaniem – w opinii Najwyższej Izby Kontroli jest słuszne, a co niesłuszne i jakie zadania zamierza w tym zakresie podjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy jest ktoś przeciwny takiemu wnioskowi? Sprzeciwu nie widzę. Wobec tego bardzo prosimy pana ministra za pośrednictwem pana dyrektora – zresztą zwrócimy się do pana ministra z wnioskiem także na piśmie – o przekazanie wyjaśnień, o których mówił pan przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#HalinaRozpondek">Czy są jeszcze jakieś uwagi czy wnioski? Nie widzę uwag ani wniosków, dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#HalinaRozpondek">Prowadzę posiedzenie Komisji, więc staram się tylko zapewnić pewne kwestie formalne. Oczywiście zawsze mam dobre zdanie o pracy straży miejskiej nawet wtedy, jeżeli zdarzają się jakieś uwagi. Tylko ten nie robi błędów, który w ogóle nie pracuje.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#HalinaRozpondek">Uważam, że straży miejskiej jest po prostu za mało. Gdyby była większa, w przypadku mojego miasta, jej rola byłaby jeszcze większa. Dziękuję straży miejskiej za wszystko, co robią dla społeczności lokalnej. Cieszę się, że ten raport jest rzeczywiście dużo lepszy niż poprzedni. Sądzę, że straż miejska jako formacja dwudziestoletnia okrzepła i dobrze pracuje. Gratuluję i proszę przekazać na ręce pana prefekta nasze gratulacje.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję Najwyższej Izbie Kontroli, panu prezesowi i osobom towarzyszącym, dziękuję także przedstawicielom Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, dziękuję paniom i panom posłom, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>