text_structure.xml 9.05 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam przedstawicieli Rządowego Centrum Legislacji. W dzisiejszym porządku obrad mamy dwa punkty: zaopiniowanie – dla Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych – rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, druk nr 3673, oraz zmiana posła sprawozdawcy Komisji do sprawozdania z realizacji w 2007 r. Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004–2006, druk nr 1118. Czy ktoś ma uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Przechodzimy do realizacji punktu pierwszego. Proszę pana prezesa o przedstawienie projektu, następnie przejdziemy do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrGryska">Przedmiotowy projekt nowelizacji ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych sprowadza się do wyeliminowania dualizmu istniejącego obecnie w zakresie publikowania aktów prawnych oraz kierowania ich do publikacji. Dziś wydawany jest papierowy Dziennik Ustaw, a oprócz tego na stronach internetowych zamieszczana jest elektroniczna wersja dziennika.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PiotrGryska">Podobnie sprawa wygląda, jeśli chodzi o kierowanie aktów do publikacji. Organ wydający akt kieruje trzy wersje papierowego aktu prawnego oraz elektroniczną wersję opatrzoną bezpiecznym podpisem elektronicznym. Dzisiejsze przepisy nie rozstrzygają właściwie, co dzieje się w przypadku teoretycznie możliwej różnicy pomiędzy wersją papierową a wersją elektroniczną Dziennika Ustaw. Projekt zmierza do wyeliminowania wersji papierowej od dnia 1 stycznia 2012 r. Zakładamy, że od tego dnia Dziennik Ustaw oraz Monitor Polski ukazywać się będą wyłącznie w wersji elektronicznej. To istota tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PiotrGryska">Wyjątki, a więc sytuacje, gdy pozostanie to tak, jak jest obecnie, dotyczą Monitora Polskiego B oraz umów międzynarodowych, które z racji sporządzania w wersji papierowej kierowane do publikacji w wersji papierowej, natomiast ogłaszane będą w postaci dokumentu elektronicznego. Dla zagwarantowania dostępności prawa dla obywateli pozostawiony będzie obowiązek bezpłatnego udostępniania przez jednostki samorządu terytorialnego oraz wojewodów, czyli organy rządowe w terenie, dla obywateli Dziennika Ustaw z umożliwieniem jego pobrania, a także nałożony zostanie obowiązek przekazywania wydruków tych aktów. Projekt ustawy wprowadza zasadę, że udostępnianie wydruków odbywać się będzie odpłatnie, ale koszty udostępnienia mogą uwzględniać wyłącznie koszt jego wytworzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PiotrGryska">Projekt ustawy przewiduje pewne regulacje w sytuacjach nadzwyczajnych, gdy nie będzie możliwe wydanie elektronicznego Dziennika Ustaw z powodu awarii lub ataku elektronicznego. W takim przypadku będzie wydawany papierowy akt prawny, rozpowszechniany, a następnie po usunięciu przeszkód zamieszczany na stronach internetowych w wersji elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PiotrGryska">Istotna regulacja zawarta w projekcie dotyczy dookreślenia częstotliwości ogłaszania tekstów jednolitych. Ustawa przewiduje, że teksty te będą ogłaszane raz na 12 miesięcy, jeżeli w tym czasie ustawa była nowelizowana. Projekt nakłada taki obowiązek.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PiotrGryska">W projekcie są także pewne zmiany porządkujące i wynikowe z ustawy o Narodowym Banku Polskim. Chodzi o dostosowanie Dziennika Urzędowego NBP do nowych regulacji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PiotrGryska">Projekt ustawy ma wejść w życie od 1 stycznia 2012 r., przy czym odrębny termin, a więc 14 dni od dnia ogłoszenia, dotyczy zmian porządkowych i wynikowych, a także zmian w ustawie o umowach międzynarodowych. Jeśli chodzi o kierowanie aktów prawnych do publikacji, to okres przejściowy został określony na 3 miesiące w przypadku organów administracji rządowej, zaś na 6 miesięcy w przypadku jednostek samorządu terytorialnego. Do tego czasu kierowanie aktów prawnych do publikacji może odbywać się na dotychczasowych zasadach.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PiotrGryska">Projekt był konsultowany w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Komisja wydała pozytywną opinię do tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej kwestii? Proszę, pan poseł Lis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanLis">Mam pytanie o bezpieczeństwo aktów prawnych. Hakerzy mogą wejść na takie strony internetowe. Zdarza się, że wchodzą też na strony rządowe. Potrafią wejść w każdy system elektroniczny. Prosiłbym o więcej informacji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanLis">Ostatnio mieliśmy kilka razy sytuację, że akty prawne ściągnięte z Internetu były niezgodne w treści z oryginałem papierowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Czy są inne pytania? Nie słyszę. Panie prezesie, proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrGryska">Jeżeli mówimy o aktach prawnych ściąganych z Internetu, to należy określić dokładniej, co mamy na myśli. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji jest oficjalna strona dziennika urzędowego, Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego. Zamieszczane tam akty prawne są opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym od kwietnia 2010 r. Zabezpieczenie takie, czyli bezpieczny podpis elektroniczny kwalifikowany, a więc znakowany czasem, uniemożliwia ingerencję w plik. Jakakolwiek ingerencja w zawartość pliku powoduje rozpad integralności danego aktu prawnego z podpisem elektronicznym, czyli widać, że w plik była ingerencja.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PiotrGryska">Oczywiście, jest techniczna możliwość blokowania strony internetowej, jest możliwość zablokowania wydania aktu prawnego. Właśnie na tę okoliczność nadzwyczajną jest przewidziana regulacja szczególna, o której mówiłem. W takiej sytuacji wydawany będzie papierowy Dziennik Ustaw. Paradoksalnie jednak na dziś zablokowanie wydania Dziennika Ustaw w wersji elektronicznej uniemożliwia jego wydanie w wersji papierowej. Z tymi niebezpieczeństwami się liczymy, zdajemy sobie z nich sprawę. Prowadzone są prace w celu takiego umiejscowienia tego serwisu, aby zapewnić maksymalnie zabezpieczoną stronę internetową. Stąd tak długie vacatio legis. Zawsze trzeba mieć jednak na uwadze techniczne możliwości zablokowania takiej strony, stąd regulacje szczególne.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PiotrGryska">Jeśli chodzi o zabezpieczenie samego aktu prawnego, to w ustawie zapewniono, że akty będą opatrywane bezpiecznym podpisem elektronicznym i to gwarantuje nienaruszalność treści danego aktu prawnego. Nie ma możliwości, aby plik opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym mógł być zmodyfikowany, a żeby podpis elektroniczny pozostał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Czy są inne pytania? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja wydała pozytywną opinię dla Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dla tego projektu rządowego. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Nie ma. Komisja przyjęła stosowną uchwałę. Dziękuję panu prezesowi za prezentację projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WaldyDzikowski">W punkcie drugim mamy zmianę posła sprawozdawcy Komisji do sprawozdania z realizacji w 2007 r. Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004–2006. Zmiana jest wynikiem tragicznej śmierci pana posła Leszka Deptuły. Jeżeli państwo pozwolą, zaproponowałbym pana posła Norberta Rabę. Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec propozycji powierzenia funkcji sprawozdawcy w tej sprawie panu posłowi Rabie? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że sprawozdawcą Komisji w miejsce śp. posła Leszka Deptuły został poseł Norbert Raba.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WaldyDzikowski">Informuję jeszcze, że w sekretariacie został złożony materiał Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, który był obiecany na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji. Można go pobrać w sekretariacie.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#WaldyDzikowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Widzimy się na kolejnym posiedzeniu o godzinie 13.00. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>