text_structure.xml 28.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów. Witam panią minister Jahns wraz z zespołem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i wszystkich obecnych dziś gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Dziś w porządku obrad mamy: „Rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 (druk nr 2163) w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">1) Części budżetowej 34 – Rozwój regionalny;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BronisławDutka">2) Części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BronisławDutka">3) Części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu: 900;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BronisławDutka">4) Zmiany w programach operacyjnych realizowanych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Europejskiego Funduszu Rybackiego w latach 2007–2013 z zał. nr 25, zgodnie z przedmiotowym zakresem działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BronisławDutka">Referentem ze strony Ministerstwa Rozwoju Regionalnego będzie pani minister Jahns. Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę panią minister Jahns.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#HannaJahns">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, zgodnie z porządkiem obrad postaram się przedstawić informację, którą dostali państwo również pisemnie, dotyczącą części 34 – Rozwój Regionalny i proponowanych zmian w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#HannaJahns">Jeśli chodzi o dochody budżetowe, to w projekcie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w części 34 zaplanowano dochody w wysokości 8465 tys. zł z tytuły zwrotów dotacji niewykorzystanych w latach ubiegłych. W części dotyczącej współfinansowania krajowego w wysokości 7500 tys. zł oraz wpływów z najmu i dzierżawy, jak też rozliczeń z tytułu użyczenia składników majątkowych Skarbu Państwa w związku ze sprawowaniem przez resort rozwoju regionalnego zarządu nad budynkiem – jest to kwota 1965 tys. zł. Zwiększenie planowanych dochodów w porównaniu do poprzedniego budżetu wynosi 7600 tys. zł. Jest ono związane przede wszystkim z uzyskaniem zwrotów niewykorzystanych dotacji z lat ubiegłych wraz z odsetkami w kwocie 7500 tys. zł oraz wyższych o 126 tys. zł, niż pierwotnie zakładano, dochodów z najmu i dzierżawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#HannaJahns">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe – myślę, że to państwa szczególnie interesuje – to tutaj sytuacja przedstawia się następującą. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 w części 34 zaplanowano wydatki, które pozostają w gestii ministra rozwoju regionalnego, wynoszące 4.500.000 tys. zł. Jest to więcej niż w obecnej ustawie budżetowej o 1178 tys. zł. Z tych pieniędzy na finansowanie programów przeznaczonej jest 4.400.000 tys. zł. To jest więcej niż w ustawie budżetowej o ponad 3.000 tys. zł. Ten wzrost jest dokładnie wyjaśniony w informacji, więc tylko w skrócie go omówię.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#HannaJahns">Po pierwsze, jest ono związane z przeniesieniem 15 etatów na realizację i prowadzenie systemu informatycznego KSI SIMIK. To zadanie zostało przeniesione z Ministerstwa Finansów, więc nie stanowi ono dodatkowego kosztu dla budżetu – jest to prostu przeniesieniem zadania wraz z etatami i wynagrodzeniami. Dodam tylko, że wynagrodzenia te są w 85% finansowane z programu „Pomoc Techniczna”. Po drugie, zwiększenie to wynika z otrzymania przez nas dotacji rozwojowej na Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury w ramach przekształceń w programie „Kapitał Ludzki” – kwota jest wymieniona w sprawozdaniu. Wydatki zaplanowano w kwocie prawie 4.500.000 tys. zł, z uwzględnieniem powyższych zmian, będą oczywiście przeznaczone na to, co zwykle, czyli na dotacje rozwojowe dla samorządów województw w ramach programów regionalnych i regionalnego komponentu programu „Kapitał Ludzki” w wysokości ponad 3.800.000 tys. zł, dotacje dla zadań w ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej oraz na projekty związane z realizacją Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. Są to ośrodki na dotacje w ramach grantów blokowych dla tzw. instrumentu norweskiego i szwajcarskiego. Dotacje rozwojowe, które przydzielono nam w ramach zmian w programie Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury. Również przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego realizowany jest Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL i projekty dotyczące finansowania jednostki budżetowej pod nazwą Centrum Projektów Europejskich oraz instytucji wspierających instytucje zarządzające, które są tutaj oczywiście wymienione.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#HannaJahns">Jeśli chodzi o koszty funkcjonowania Ministerstwa, to zacisnęliśmy pasa i są one o 2000 tys. zł niższe. To obniżenie związane jest z ograniczeniem wydatków na bieżące funkcjonowanie Ministerstwa oraz na zakupy inwestycyjne w zakresie wydatków obronnych. Jeśli państwo pozwolą, nie będę ich wymieniać, są one wyszczególnione w informacji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#HannaJahns">Co do zatrudnienia, to już powiedziałam, że zwiększa się liczba etatów o 15 w związku z przejęciem nowego zadania – przedstawia to załączona tabela.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#HannaJahns">Jeszcze na koniec krótko powiem o rezerwie celowej w części 83, o tzw. ósemkach. Jest to rezerwa na finansowanie Wspólnej Polityki Rolniczej, Wspólnej Polityki Rybackiej i programów operacyjnych, w tym wszystkich związanych z funduszami strukturalnymi w wysokości 16.400.000 tys. zł. Jest to prawie o 7.000.000 tys. zł mniej od kwoty, która obecnie ujęta jest w budżecie. Wynika to przede wszystkim z przeniesienia w części, która dotyczy programu „Infrastruktura i Środowisko”, środków na finansowanie budowy dróg do Krajowego Funduszu Drogowego. Z tej rezerwy na programy zarządzane i koordynowane przez ministra rozwoju regionalnego oraz kontrakty wojewódzkie przypada w tej chwili kwota 9.900.000 tys. zł. Pozostała część to, jak zwykle w tej rezerwie, programy zarządzane prze Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Program Budowy i Naprawy Dróg Lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#HannaJahns">To wszystko w tych dwóch punktach. Oczywiście, jeśli chodzi o pozostałe części i programy, o Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia oraz o Narodowy Plan Rozwoju, to jestem do państwa dyspozycji w trakcie dyskusji. Myślę, że najważniejsza w tej chwili jest część 34, więc może na tym zakończę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania i uwagi? Bardzo proszę, pani poseł Gęsicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrażynaGęsicka">Zasadniczo nie ma pytań do części 34. Natomiast, chciałam prosić panią minister o wyjaśnienie pewnego mechanizmu. W druku nr 2163 jest mowa o tym, że rezerwa nr 8 zostanie obniżona o 7.000.000 zł. Równocześnie, z Unii Europejskiej przybędzie ponad 8.000.000 tys. zł. W jaki sposób to się stanie? Rozumiem, że część zaliczki, a może cała zaliczka, jaka wpłynęła na NSRO zostanie wprowadzona do budżetu, ale prosiłaby panią minister o opisanie tego mechanizmu. Jaka część zaliczki miałaby wpłynąć do budżetu, ponieważ nie jest to całkiem jasne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#GrażynaGęsicka">Drugie pytanie dotyczy tego, jak pani minister widzi możliwość realnego finansowania budowy dróg, zważywszy na to, że środki zostały przeniesione do Krajowego Funduszu Drogowego. Mowa była też o tym, że Bank Gospodarstwa Krajowego będzie wypuszczał jakieś papiery wartościowe celem ściągnięcia środków z rynku. Powiem szczerze, że niezbyt wiele wiem na ten temat, więc chętnie bym się dowiedziała, w jaki sposób byłoby to finansowane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HannaJahns">Bardzo dziękuję. Jeśli pani poseł pozwoli, to kwestię tych 7.000.000 tys. zł i ich przesunięcia z rezerwy połączę z drugim pytaniem, bo ma to ścisły związek. Natomiast, jeśli chodzi o samą zaliczkę, to poproszę panią dyrektor z Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie, bo cała ta procedura odbywa się w MF.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#HannaJahns">To, że obcięto część rezerwy, to wynik zmiany ustawy, która zakłada, że zmienią się źródła finansowania inwestycji drogowych ze środków budżetowych w ramach KFD. Ma to uelastycznić system, bo KFD posiada, jak państwo wiedzą, możliwości generowania przychodów, a tym samym posiada możliwość zaciągania długów. W obecnej sytuacji budżetowej nie chcemy pogłębiać deficytu, a przeniesie środków do KFD daje większą elastyczność finansowania i możliwość zaciągania pożyczek np. w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Jest to główna zaleta tego rozwiązania. Drugą zaletą jest możliwość emisji np. obligacji. Myślę, że w ten sposób, skądinąd dosyć skostniały system finansowania dróg uda nam się uelastycznić. Ma to też tę zaletę, że unikniemy dosyć skomplikowanego planowania budżetowego i problemów z rozliczaniem na koniec roku dotacji rozwojowej. Pod tym względem przeniesienie 7.000.000 tys. zł z rezerwy budżetowej jest konsekwencją założeń do nowego systemu, które rząd przyjął. Środki z części 83 poz. 8 zostaną w większej części przeniesione do KFD na finansowanie nowych inwestycji drogowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#HannaJahns">Może jeszcze pani dyrektor Romaszko to uzupełni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JadwigaRomaszko">Polega to na zmniejszeniu wydatków z rezerwy. Natomiast finansowanie budowy dróg odbywać się będzie w ramach możliwości wynikających ze zmiany ustawy dotyczącej Krajowego Funduszu Drogowego, czyli np. poprzez pożyczki albo emisję obligacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BronisławDutka">Jeszcze pani poseł Gęsicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#GrażynaGęsicka">Bardzo dziękuję. Moje pytanie dotyczyło tego, kiedy ten system zacznie działać? 18 lipca Sejm przegłosuje nowelizację budżetu i w ten sposób te 7.000.000 tys. zł, że tak powiem, „wyparuje”. W żadnych dokumentach nigdzie nie jest powiedziane, że zostaną one przeniesione – po prostu są skreślone. Kiedy ten cały system pożyczek i papierów wartościowych ruszy w takim stopniu, żeby mógł finansować potrzeby inwestycyjne wynikające z krajowych i regionalnych programów operacyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HannaJahns">Może uzupełnię – to, że ta zmiana się teraz odbywa, to nie oznacza, że my przez pół roku nie finansowaliśmy budowy dróg, tylko to, że w pewnym momencie dokonujemy zmiany. Ta część środków, która już została wydana i alokowana na realizowane projekty drogowe, oczywiście funkcjonuje według starych zasad. Te środki, które teraz przenosimy, to wg szacunków ministra infrastruktury – proszę też pamiętać, że wypowiadam się tylko w imieniu instytucji koordynującej – kwota potrzebna w tym roku na wydatki zaplanowane w ramach NSRO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GrażynaGęsicka">Jeszcze raz zwrócę uwagę na to, że – jak mi się wydaję – ta kwota po prostu została skreślona, natomiast KFD ma dopiero wygenerować nowe środki. Jako od instytucji nadzorującej, nie oczekuję od pani minister jakiś szczegółów, tylko tego, kiedy mniej więcej się państwo spodziewają, że te pieniądze zostaną wygenerowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HannaJahns">Rozumiem, że chodzi o to, że zostaje ona skreślona z budżetu. To się zgadza, rzeczywiście jest to prawda. Ona jest skreślona z budżetu, ponieważ już nie będzie w nim funkcjonowała, ale te środki mają być wygenerowane w ramach KFD. Jesteśmy pewni, że tutaj akurat nie będzie żadnego problemu, jeśli chodzi o pozyskanie środków. Trudno mi jest się wypowiadać za ministra infrastruktury i szczerze przyznam, że nie wiem, na jakim etapie jest przygotowanie emisji obligacji, czy jakiegokolwiek innego źródła dochodów. Wydaję mi się, że tych informacji trzeba szukać bezpośrednio u ministra finansów, bo minister rozwoju regionalnego nie zarządza KFD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś inne pytania? Jeszcze było pytanie o zaliczkę. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraStyczeń">Dziękuję, panie przewodniczący. Barbara Styczeń, zastępca dyrektora Departamentu Instytucji Płatniczej. Jeśli chodzi o zwiększenie prognozy dochodów pochodzący ze środków Unii Europejskiej w nowelizacji ustawy budżetowej, to mechanizm jest następujący. Środki na realizację programów realizowanych w ramach NSRO wpływają z Komisji Europejskiej na rachunki w Narodowym Banku Polskim, a jednocześnie wszelkie wydatki związane z realizacją programów są pokrywane z wydatków budżetowych. To oznacza, że z jednej strony, dzięki staraniom budżetu państwa, zapewniona jest płynność wydatków związanych z realizacją programów, a z drugiej strony, na rachunkach Ministra Finansów gromadzone są środki z zaliczek i refundacji. Minister finansów, zgodnie z treścią art. 200 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, środki te przewalutowuje na podstawie wydatków dokonanych przez dysponentów części budżetowych. Biorąc pod uwagę, że w ostatnich latach do Polski napłynęły duże środki oraz sytuację budżetu państwa, Minister Finansów proponuje, aby środki te zostały przewalutowane i przekazane na rachunek dochodu budżetu państwa – stąd zwiększenie prognozy dochodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy to ciąg dalszy pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#GrażynaGęsicka">Przepraszam, nie uzyskałam odpowiedzi na całe moje pytanie. Brzmiało ono: jak duża część tej zaliczki została jeszcze do wykorzystania? Rozumiem, że ta część zaliczki to 8.000.000 tys. zł znajdujące się w nowelizacji. Natomiast, w druku ustaw podaje się, że zaliczka wynosi 6.000.000 tys. euro, a 8.100.000 tys. zł to zgoła tylko pewna tego część. Pytanie dotyczy tego, jaka część zaliczki jest jeszcze do wykorzystania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraStyczeń">Ta kwota to 8.162.000 tys. zł. Jest to pochodna z realizacji programów w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Z racji upływu czasu, po przeliczeniach kwot, które wpłynęły z KE, uzyskaliśmy dodatnie różnice kursowe. Na tę kwotę składa się nie tylko realizacja programów wchodzących w skład Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia, ale i Wspólna Polityka Rolna. Natomiast kwota 6.000.000 tys. euro podana w informacji, to jest kwota, która do tej pory już napłynęła z KE, a nie ta, która jeszcze czeka na rachunkach na przewalutowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#GrażynaGęsicka">Przepraszam. Jeszcze raz – z KE wpłynęło do NBP ok. 6.000.000 tys. euro. Część z tego zostanie przewalutowana przy pomocy nowelizacji, a część została wykorzystana już choćby na zaliczki. Ile jeszcze zostanie do wykorzystania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BarbaraStyczeń">Ta kwota to 6.000.000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#GrażynaGęsicka">Cała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HannaJahns">W materiale jest mowa o 6.000.000 tys. euro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#GrażynaGęsicka">Przepraszam, jeżeli pani dyrektor nie może teraz odpowiedzieć, to proszę o odpowiedź na piśmie. W miarę szybko, jeśli to możliwe – bo głosowanie odbędzie się 18-tego – chciałabym dowiedzieć się, jaka pozostała część zaliczki przesłanej Polsce przez KE już po częściowym jej wykorzystaniu i po przewalutowaniu. Nie bez przyczyny zadaję to pytanie, bo w Narodowym Planie Rozwoju był tzw. system pre-finansowania, w którym pieniądze wykładano z budżetu państwa. Trafiały one do BGK, aby beneficjenci mogli brać pożyczki na realizację zadań. W systemie NSRO 2007–2013, pre-finansowanie zostało zastąpione systemem zaliczek. Krótko mówiąc, KE daje zaliczki Polsce, a Polska daje swoim beneficjentom. W momencie, kiedy przewalutujemy wszystkie pieniądze z zaliczki i już nic z niej nie zostanie, to beneficjenci nie będą mieli skąd wziąć środków na swoje projekty. Dlatego też nie bez znaczenia jest, ile pieniędzy trafi na te potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#HannaJahns">Przekażemy te dane, jeśli państwo pozwolicie, pisemnie. Natomiast, nie do końca mogę się zgodzić z ostatnią tezą pani minister, że w momencie, kiedy wszystkie środki z zaliczki zostaną przewalutowane, to beneficjenci nie dostaną środków na realizację swoich projektów. Budżet państwa, obecnie i w przyszłości, będzie gwarantem płynności realizacji tychże projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#GrażynaGęsicka">To jeszcze moja ostatnia uwaga – obecna nowelizacja budżetu pokazuje, że nie jest to zawsze gwarant stuprocentowy. Znaczna część „beneficjentów” naszego budżetu – nie mówię już o środkach unijnych – po prostu nie dostanie zaplanowanych środków. Tak że mój niepokój jest w jakimś sensie uprawomocniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#HannaJahns">Zgadzam się, oczywiście zajmujemy się nowelizacją budżetu, która polega na obcięciu wydatków – wiadomo, że się tym zajmujemy. Jednak, jeśli chodzi o część 34 i programy operacyjne, w które już zostały zaangażowane środki budżetowe, to absolutnie nie było tu żadnych cięć – chcę to jasno podkreślić. W tych częściach nie ma cięć. Jedyne cięcia, o których dzisiaj mówiłam, dotyczą kwot przeznaczonych na funkcjonowanie Ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BronisławDutka">Jeszcze pani przewodnicząca Kloc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#IzabelaKloc">Chciałam jeszcze zapytać panią minister o dochody w ramach programów NSRO na 2007–2013. Zaplanowana je wyższe o prawie 6.500.000 tys. zł, ale to zwiększenie dotyczy wszystkich programów, z wyjątkiem programu „Infrastruktura i Środowisko”. Gdyby mogła pani wyjaśnić, dlaczego nie ma zwiększenia właśnie w tym programie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#HannaJahns">Państwo zapewne śledzą nasze tygodniowe i miesięczne informacje. Tak naprawdę, to mogę powiedzieć, że jest podejście profilaktyczne. Właściwie możemy w tej chwili powiedzieć, że program „Infrastruktura i Środowisko” realizuje 300% normy i mamy już zrealizowaną prognozę na ten rok. Oczywiście, trzeba brać pod uwagę cały program – mówiłam w tej chwili o infrastrukturalnych projektach drogowych i kolejowych. Założyliśmy wariant bardzo realistyczny – nawet, jeśli okaże się, że projekty, które miały przynieść dochód, go nie dały, to wciąż pozostaje pole do manewru.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#HannaJahns">To nie jest tak, że uważamy, iż ten program idzie gorzej lub są tam jakieś szczególne problemy, jest wręcz przeciwnie. Państwo wiedzą, że jest to największy program, który ma najwięcej projektów kluczowych, wymagających szczegółowego przygotowania. Mamy pewne udogodnienia związane z działaniami antykryzysowymi KE, które pozwalają wcześniej certyfikować środki, jeszcze przed wydaniem decyzji dotyczących dużych projektów. Jest to z korzyścią dla całego systemu, bo refundacja jest większa i przychodzi szybciej.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#HannaJahns">Powiedziałabym, że jest to podejście profilaktyczne, które wynika z doświadczeń lat poprzednich. Jeśli państwo spojrzą na program „Transport”, to tam też płatności były dosyć późno, bo dopiero w roku n+2 i obawialiśmy się utraty środków. W tej chwili jesteśmy w roku n+2, ale, jak państwo wiecie, mamy n+3, więc absolutnie nie ma powodów do obaw. Jest to raczej ostrożne podejście z naszej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BronisławDutka">Jeszcze jedno pytanie pani przewodniczącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#IzabelaKloc">Jeszcze dodatkowe pytanie – w momencie, gdyby się okazało, że jesteście stanie więcej wykonać w programie „Infrastruktura i Środowisko”, to czy jesteście w stanie zapłacić w tym roku za zrealizowanie większej liczby zadań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#HannaJahns">Jesteśmy w stanie zapłacić tyle, ile mamy w budżecie. Myślę, że jest to możliwe, chociaż obieg dokumentów i od momentu złożenia wniosku do momentu faktycznej refundacji trwa czasami i pół roku, biorąc pod uwagę fakt, że dwa miesiące czekamy na samą refundację z Komisji. Obrót pieniędzy jest dosyć wolny, pomimo tego, że my naprawdę robimy więcej, niż jest w naszej prognozie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#IzabelaKloc">Jeszcze jedno dodatkowe pytanie odnoszące się do nowej ustawy o finansach publicznych – czy to, że BGK będzie płatnikiem, nie wydłuży jeszcze bardziej całego procesu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#HannaJahns">Dlatego już teraz, równolegle do prac w Komisji, prowadzimy od jakiegoś czasu spotkania robocze z BGK i przygotowujemy się do tego przedsięwzięcia. Chcemy przetestować niektóre programy wcześniej, żeby nie było niespodzianek. Nie sądzę, żeby były problemy. Wydaję mi się, zwłaszcza, jeśli chodzi o program „Infrastruktura i Środowisko” – rozumiem, że tego głównie dotyczy pytanie – to z tym nie powinno być problemów. W większości przypadków chodzi tylko o zmianę konta bankowego. Z wielu banków, które były wskazane na początku, przechodzimy na system jednobankowy. Tak jak mówię, przygotowujemy się do tej zmiany i mamy zamiar przeprowadzić testy, aby nie było problemów na początku 2010 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania do pani minister? Nie słyszę. Czy pani minister chciałaby jeszcze coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#HannaJahns">Mamy jeszcze opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BronisławDutka">Tak, czekamy już tylko na opinię koreferenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#NorbertRaba">Panie przewodniczący, pani minister. Po zapoznaniu się z materiałem proponuję, aby przyjąć i pozytywnie zaopiniować zmiany w budżecie proponowane przez Ministerstwo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Czy są jakieś uwagi do tej propozycji? Czy ktoś jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#BronisławDutka">Pozostały do omówienia jeszcze dwa punkty posiedzenia, w tym część budżetowa 85 – dział 900. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DariuszAtłas">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. W dziale 900 – budżety wojewodów, dochody w ustawie budżetowej-matce zostały zaplanowane w wysokości 1136 tys. zł. Po nowelizacji wzrosną one o 225 tys. zł, do kwoty 1361 tys. zł. Wynika to ze zrealizowanych już dochodów w roku 2009 w okresie od stycznia do maja w 10 województwach. Dochody te pochodziły głównie z nieplanowanych wpłat do budżetu nadwyżek dochodów własnych wojewódzkich inspektoratów ochrony środowisk. Wyższe dochody uzyskano głównie z grzywien i kar pieniężnych.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#DariuszAtłas">Jeśli zaś chodzi o stronę wydatkową, to w ustawie-matce w roku 2009 wydatki w województwach zaplanowano w kwocie 137.609 tys. zł, w podziale na: wydatki bieżące – 127.748 tys. zł, majątkowe – 2827 tys. zł i środki z UE – 7032 tys. zł. Na skutek proponowanej nowelizacji nie ulegają zmianie wynagrodzenia oraz wydatki przeznaczone na finansowanie projektów z udziałem środków UE. Te dwa tytuły nie podlegają zmniejszeniu. Zmniejszeniu o kwotę 3407 tys. zł podlegają natomiast wydatki w 14 województwach, za wyjątkiem Dolnego Śląska i Opolszczyzny. Zmniejszeniu ulegną wydatki przeznaczone na finansowanie zadań z zakresu ochrony powietrza atmosferycznego i klimatu w województwie łódzkim o 25 tys. zł oraz wydatki związane z działalnością i funkcjonowanie 14 wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska o 3002 tys. zł. Szczegóły dla wszystkich województw przedstawiliśmy w ujęciu tabelarycznym w rozbiciu na: ustawę-matkę, zmiany, stan końcowy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi do przedstawionego materiału i wypowiedzi pana dyrektora? Nie słyszę. Bardzo proszę pana posła koreferenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AdamŻyliński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Proponuję zaopiniować pozytywnie projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 w części 85 – Budżety wojewodów, w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, w pozycjach dochody i wydatki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw do tej opinii, czy ktoś ma jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AnnaSikora">Ja wstrzymuję się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie, przy 1 osobie wstrzymującej się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#BronisławDutka">Proponuję, aby posłem przedstawiającym naszą opinię był pan poseł Żyliński. Czy jest sprzeciw? Pan poseł oczywiście się zgadza? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#BronisławDutka">Wobec tego stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Przypominam, że odbędzie się w tej chwili posiedzenie prezydium. Dziękuję bardzo wszystkim państwu.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#BronisławDutka">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>