text_structure.xml 28.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardKalisz">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam wszystkich. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny przewiduje:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardKalisz">– pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (druk nr 2921), uzasadnia pani poseł Hanna Zdanowska;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RyszardKalisz">– rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o przedstawionym przez Prezydenta RP projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych, sprawozdawca pan poseł Krzysztof Maciejewski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RyszardKalisz">Czy do porządku dziennego są uwagi? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego – pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (druk nr 2921). Proszę o zabranie głosu panią poseł Hannę Zdanowską, celem przedstawienia i uzasadnienia projektu ustawy o zmianie ustawy, druk nr 2921.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#HannaZdanowska">Dziękuję panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. W imieniu Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji, mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (druk nr 2921).</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#HannaZdanowska">Przedłożona propozycja zakłada możliwość nałożenia na organ, który dopuścił się bezczynności w sprawach określonych w art. 3 §2 pkt 1 – 4 grzywny w wysokości przewidzianej w art. 154 §6. Powyższa zmiana ma na celu przeciwdziałanie przewlekłości postępowań administracyjnych, poprzez zwiększenie efektywności oddziaływania kar na bezczynność organów administracji państwowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#HannaZdanowska">Obecnie, po wyczerpaniu drogi służbowej, strona postępowania uprawniona jest do wniesienia skargi na bezczynność organu administracyjnego do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Na tym etapie sąd nie jest jednak zobowiązany, a nawet uprawniony, do wymierzania organowi kary grzywny. W wyroku uwzględniającym skargę jedynie zobowiązuje organ do wydania w określonym terminie aktu lub interpretacji bądź dokonania czynności lub stwierdzenia, albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa. Dopiero w razie niewykonania wyroku, uwzględniającego skargę na bezczynność, strona może wnieść skargę w przedmiocie wymierzenia organowi grzywny.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#HannaZdanowska">Sytuacja ta powoduje, że zostaje wydłużone postępowanie sądowo-administracyjne. Powoduje to, że organy administracyjne nie są dyscyplinowane, lecz wręcz przeciwnie. Obecne przepisy, w naszym przekonaniu, zachęcają je do przewlekania w czasie prowadzonych postępowań.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#HannaZdanowska">Dlatego też wprowadzenie realnej groźby nałożenia na organ administracyjny grzywny, w przypadku stwierdzenia prawomocnym wyrokiem bezczynności jest konieczne, żeby organ administracyjny był zainteresowany tym, aby do wydania takiego wyroku nie dochodziło.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#HannaZdanowska">Spodziewać się zatem należy, że organ administracyjny, któremu będzie zagrażała perspektywa grzywny, podejmie starania, aby do tego nie dopuścić. Niesie to za sobą pozytywne skutki, zarówno w aspekcie obrotu gospodarczego, jak i w aspekcie finansowym. Przede wszystkim wpłynie na przyspieszenie biegu postępowań z udziałem przedsiębiorców, co powinno wpłynąć na usprawnienie obrotu gospodarczego w szerokim wymiarze.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#HannaZdanowska">Ponadto, wpłynie to również na zmniejszenie kosztów. Wprowadzi, co prawda, dodatkowe obciążenie budżetu poszczególnych urzędów, pozwoli jednak uniknąć roszczeń odszkodowawczych uczestników postępowań administracyjnych, wynikających z przewlekłości prowadzonych spraw. Zmniejszone zostaną również koszty postępowań administracyjnych, poprzez zwiększenie ich szybkości.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#HannaZdanowska">Reasumując, zwracam się do pań i panów posłów o skierowanie przedłożonego projektu ustawy do dalszych prac legislacyjnych. Chciałam także nadmienić, że projekt ten został w całości skonsultowany z Prezesem Naczelnego Sądu Administracyjnego i uzyskał pozytywną opinię tego urzędu. Nie ma też przeciwwskazań, jeśli chodzi o stronę rządową. Co prawda, w tej chwili został skierowany do dalszych prac druk dotyczący rządowego projektu zmian Kodeksu postępowania administracyjnego. Został mu już nadany nawet odpowiedni numer. Jednak w nowelizacji tej nie jest dokładnie poruszana ta właśnie kwestia, która jest przedmiotem dzisiejszego rozpatrywania, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję, otwieram debatę. Kto chciałby zabrać głos w sprawie tego projektu ustawy? Przypomnę, że chodzi o pierwsze czytanie. Taka debata dotyczy ogólnych założeń projektu. Nie ma zgłoszeń. Jeśli tak, ogłaszam 10 sekund przerwy. Dziękuję bardzo. Nie został złożony sprzeciw. Tym samym kończymy pierwsze czytanie i przystępujemy do pracy w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RyszardKalisz">Odnośnie do brzmienia przepisu zaproponowanego przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo”... Jaki wniosek pragnie zgłosić pan poseł Jerzy Kozdroń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyKozdroń">Proponuje powołać podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia tego projektu ustawy po to, żeby ustalić przesłanki, które będą wskazówką dla sądu, kiedy z tego środka karnego będzie mógł korzystać. Ponieważ nie każda przewlekłość prowadzić będzie do odpowiedzialności majątkowej organu. Bo może być jakaś usprawiedliwiona okoliczność. I dlatego trzeba coś w tym przepisie przewidzieć, że to jest działanie organu rażące lub zawinione w tym zakresie. Żebyśmy się nad tym aspektem zastanowili. W tym przepisie jest mowa, że sąd może, dajemy mu swobodę orzekania w tym względzie i koniec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze, jest wniosek formalny pana posła Jerzego Kozdronia o powołanie podkomisji w sprawie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Jerzego Kozdronia?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, ze Komisja przyjmuje wniosek przy 11 głosach za, nikt nie był przeciw i 5 wstrzymujących się. Pan poseł Stanisław Rydzoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławRydzoń">Mam propozycję, żeby podkomisja była mniej liczna. Projekt nie jest taki duży, że w zupełności wystarczyłaby podkomisja licząca pięciu posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RyszardKalisz">Czy jest zgoda wszystkich klubów parlamentarnych, aby podkomisja składała się z pięciu posłów? Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechWilk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardKalisz">Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BeataKempa">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardKalisz">Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego? Brak przedstawiciela KP PSL. Ale też jest zgoda. Przy pięcioosobowej podkomisji będziemy mieć 2 przedstawicieli KP PO i po jednym z przedstawicieli pozostałych klubów parlamentarnych. Nie możemy KP PSL eliminować, chodzi o parytet. To jest koalicjant Platformy Obywatelskiej... Co się dzieje? Chcecie wyeliminować swojego koalicjanta? Proponuję: 2, 1, 1, 1. Proszę zgłaszać kandydatów, KP PO?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechWilk">Pan poseł Jerzy Kozdroń i pan poseł Piotr Ołowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RyszardKalisz">Klub Parlamentarny PiS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BeataKempa">Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, panie przewodniczący. Zgłaszam panią poseł Monikę Ryniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RyszardKalisz">Pani poseł, ja już słyszałem: PiS. Już nie wiem, jak się nazywacie... A ta piosenka Lenona, to czego dotyczyła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BeataKempa">Ja „podrzucę” panu statut naszego klubu, panie przewodniczący. Będzie pan wiedział...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze, pani poseł Monika Ryniak. Klub Parlamentarny Lewica – pan poseł Stanisław Rydzoń. Proszę o spokój. Ufam, że projekt jest dobry, ale posłowie zgłosili wniosek o podkomisję, który został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#RyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem wniosku o powołanie podkomisji do przygotowania sprawozdania w zakresie tego projektu z druku nr 2921 w składzie posłowie: Jerzy Kozdroń, Piotr Ołowski, Monika Ryniak, Stanisław Rydzoń i Stanisław Olas?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek jednogłośnie. Po zakończeniu posiedzenia Komisji, proszę członków powołanej podkomisji o pozostanie. W ten sposób zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#RyszardKalisz">Przechodzimy do realizacji punktu drugiego – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o przedstawionym przez Prezydenta RP projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowy. Sprawozdawcą jest pan poseł Krzysztof Maciejewski. Sprawozdanie podkomisji zostało posłom doręczone na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do przyjęcia sprawozdania, według zasady, która jest posłom już znana. Tu chcę powiedzieć panu dyrektorowi, który po raz pierwszy uczestniczy w merytorycznym posiedzeniu Komisji, że przy przyjęciu sprawozdania, jak zadaję pytanie, czy jest sprzeciw? Pytanie to oznacza, że posłowie mogą się zgłosić do wypowiedzi i do wyrażenia sprzeciwu. Jest to też moment, że pan dyrektor lub jego współpracownicy mogą się zgłosić, żeby zabrać głos w danej kwestii. To samo dotyczy innych uczestników posiedzenia naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#RyszardKalisz">Czy do tytułu ustawy jest sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#RyszardKalisz">Czy do części wstępnej art. 1 jest sprzeciw? Pan mecenas Tomasz Czech.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszCzech">Panie przewodniczącym, może tytuł ustawy przyjęlibyśmy na końcu, ponieważ tam jest taka ewentualność zmiany w jeszcze jednej ustawie, a mianowicie w ustawie o gromadzeniu i przetwarzaniu informacji kryminalnych. Tytuł moglibyśmy przyjąć na końcu procedowania, kiedy Komisja zdecyduje, czy dokonuje zmiany w jeszcze jednej ustawie, czy tego nie robi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RyszardKalisz">Wobec tego na razie tytuł pozostawiamy na później. Przechodzimy do art. 1 części wstępnej. Czy jest sprzeciw, wobec art. 1 części wstępnej? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 części wstępnej.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 1. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 2. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 3. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 3.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 4. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art 1 pkt 4.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 5. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 5.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 6. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 6.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 7. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 7.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 8. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 8.</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 9. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 9.</u>
          <u xml:id="u-19.20" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 10. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.21" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 10.</u>
          <u xml:id="u-19.22" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 11. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.23" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 11.</u>
          <u xml:id="u-19.24" who="#RyszardKalisz">Art. 1 pkt 12. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.25" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 pkt 12.</u>
          <u xml:id="u-19.26" who="#RyszardKalisz">Przechodzimy do art. 2. Czy do części wstępnej art. 2 jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.27" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła część wstępną art. 2.</u>
          <u xml:id="u-19.28" who="#RyszardKalisz">Art. 2 pkt 1. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.29" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2 pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-19.30" who="#RyszardKalisz">Informuję obecną na posiedzeniu Komisji panią dyrektor Biura Prawa i Ustroju Kancelarii Prezydenta RP, że gdy się pytam, czy jest sprzeciw, to jest dla państwa czas na zgłoszenie opinii, wniosków i wypowiedzi w tej właśnie chwili.</u>
          <u xml:id="u-19.31" who="#RyszardKalisz">Art. 2 pkt 2. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.32" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2 pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-19.33" who="#RyszardKalisz">Przechodzimy do art. 3. Czy do części wstępnej art. 3 jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.34" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła cześć wstępną art. 3. Teraz po art. 3 przechodzimy do art. 8. Jest tam uwaga: W związku z wprowadzeniem zmian w ustawie o ochronie danych osobowych, rozważenia wymaga nowelizacja art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych.</u>
          <u xml:id="u-19.35" who="#RyszardKalisz">Zwracam się z pytaniem do posła Krzysztofa Maciejewskiego, jak pan się odnosi do tej uwagi? Czy wprowadzamy ten przepis w ustawie o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofMaciejewski">Jak najbardziej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze, ale czy mamy jakąś propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofMaciejewski">Sądzę, że w tym momencie powinniśmy o to poprosić przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RyszardKalisz">Panie mecenasie, proszę o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MichałBaranowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Michał Baranowski Biuro Legislacyjne. W grę wchodzi co najmniej jedna zmiana w art. 18 ust. 2 ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych. W art. 18 ust. 2 mamy szereg odesłań do nowelizowanej ustawy. Naszym zdaniem, mamy odesłanie do art. 33 ust. 1 pkt 1–3. Nowelizacja art. 33 ust. 1 będzie tylko „ustępowa”. Nie będzie punktów. Będzie to zmiana o charakterze redakcyjnym. W art. 18 ust. 2 będzie odesłanie do art. 33 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MichałBaranowski">Jest to kwestia dla przedstawiciela Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, żeby się na ten temat wypowiedział. Jest jeszcze odesłanie do odpowiedniego stosowania art. 34 w ustawie obowiązującej. My w nowelizacji nadajemy nowe brzmienie art. 34. Pytanie jest takie, czy to odesłanie nie powinno pozostać? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RyszardKalisz">O odpowiedź proszę przedstawiciela Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Chodzi o uwagę w druku sprawozdania podkomisji: W związku z wprowadzeniem zmian w ustawie o ochronie danych osobowych, rozważenia wymaga nowelizacja art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych. Jaki jest stosunek Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych do tej uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejLewiński">Generalnie nasze stanowisko jest takie, że wszystkie przepisy w ustawie o gromadzeniu informacji niejawnych muszą być dostosowane do aktualnego brzmienia znowelizowanej ustawy o ochronie danych osobowych. Art. 34 ma zmianę, ale jest ogólny. Muszę powiedzieć, że tutaj nie widzę różnic, ale chciałbym też zaznaczyć, że nie przeprowadziliśmy szczegółowej analizy ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnej.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejLewiński">Nie wiem, czy Biuro Analiz Sejmowych lub Biuro Legislacyjne nie widzą tutaj sprzeczności, jeśli chodzi o odnośniki do przepisu art. 13a. Przy art. 34 nie widzę takich sprzeczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze, zwracam się wobec tego do Biura Legislacyjnego z pytaniem, czy dysponują tekstem dotyczącym tej zmiany w ustawie o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TomaszCzech">Czy chodzi o tekst poprawki, czy tekst brzmienia tego przepisu obecnie obowiązującego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#RyszardKalisz">Tekst, który musimy umieścić w naszym sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TomaszCzech">W tej chwili nie mamy, ale uważamy, że przynajmniej powinniśmy uwzględnić to odesłanie dotyczące art. 33. To jest w sumie proste odesłanie. Art. 33 ma...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#RyszardKalisz">Ja rozumiem, że wszystko jest proste, ale musimy w tej sytuacji przerwać przyjmowanie sprawozdania. Proszę pana Andrzeja Lewińskiego Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, aby w porozumieniu z Biurem Legislacyjnym, w ciągu 12 dni, przygotował brzmienie przepisów, które będziemy mogli umieścić w sprawozdaniu podkomisji...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KrzysztofMaciejewski">Ja sądzę, że możemy to zrobić teraz. Proszę o przerwę 5 minut i zostanie to zrobione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#RyszardKalisz">Jeśli tak, zarządzam przerwę do godziny 13:45.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#RyszardKalisz">Wznawiam, po przerwie, posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do przyjęcia art. 3. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego przepisu? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#RyszardKalisz">W przerwie naszych obrad, pan poseł Krzysztof Maciejewski, który był przewodniczącym podkomisji przekazał mi treść poprawki. Ta poprawka byłaby dodana po art. 3 i otrzymałaby numer art. 31 (prim) lub 3a. Jak Biuro Legislacyjne będzie to poprawiać, to nada mu numerację 4, a wtedy art. 4 będzie mieć nr 5 itd. Ale na razie będzie miał numer 31 o następującej treści: W ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnej (Dz. U. właściwy), po art. 18, art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie: w zakresie gromadzenia, przetwarzania i udostępnienia informacji kryminalnej stosuje się przepisy art. 12, art. 14–1, art. 26 ust. 1, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 32 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 6, art. 33 ust. 1, art. 34–39 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. I tutaj będzie odpowiednie odniesienie.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#RyszardKalisz">Czy ktoś ma jakieś uwagi lub wątpliwości? Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za dodaniem do brzmienia sprawozdania podkomisji art. 31 w brzmieniu, które przed chwilą odczytałem?</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 31 jednogłośnie. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4. W art. 4 sprawozdania są wytłuszczone dwa słowa: „i nie zakończonych”. To nie zostało przegłosowane przez Komisję. Natomiast pan przewodniczący podkomisji pan poseł Krzysztof Maciejewski dostarczył mi podpisaną poprawkę, aby dodać te słowa: „i nie zakończonych”, po słowie: „wszczętych” w art. 4. Jest to poprawką, więc musimy ją przegłosować. Czy w tej sprawie ktoś chciałby zabrać głos? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem w art. 4 sprawozdania podkomisji, po słowie: „wszczętych” dodanych słów: „i nie zakończonych”?</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła te poprawkę jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#RyszardKalisz">Czy do art. 4 w brzmieniu po przyjęciu tej poprawki jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, ze Komisja przyjęła art. 4 wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-33.12" who="#RyszardKalisz">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 5 sprawozdania podkomisji. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 5? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-33.13" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 5 sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-33.14" who="#RyszardKalisz">Wobec tego przechodzimy do przyjęcia całości sprawozdania. Bardzo proszę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#TomaszCzech">Jeszcze pozostał nam tytuł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#RyszardKalisz">Tak, słusznie. Pozostał nam jeszcze do rozpatrzenia tytuł. Konsekwencją będzie to, żeby w tytule dodać: po zmianie ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym, proszę bardzo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#TomaszCzech">Panie przewodniczący, w związku z tym, że jest to zmiana właściwie czterech ustaw, proponujemy, żeby tytuł brzmiał następująco: ustawa z dnia … o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz niektórych innych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#RyszardKalisz">Dobrze. To jest już moja poprawka, ja ją przejmuję. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#RyszardKalisz">Kto jest za tym, żeby tytuł ustawy brzmiał: Ustawa z dnia … o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz o niektórych innych ustaw?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#RyszardKalisz">Obecnie przechodzimy do głosowania całości. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, w zakresie projektu ustawy, przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych (druk nr 488), według brzmienia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej, po przegłosowanych poprawkach?</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła to sprawozdanie jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#RyszardKalisz">Proponuję, żeby sprawozdawcą naszej Komisji, w zakresie sprawozdania, został pan poseł Krzysztof Maciejewski. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KrzysztofMaciejewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#RyszardKalisz">Czy jest sprzeciw wobec kandydatury posła Krzysztofa Maciejewskiego? Nie ma. Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą będzie pan poseł Krzysztof Maciejewski. Proponuję termin jednego tygodnia dla Ministra Spraw Zagranicznych na wydanie opinii, co do zgodności tego sprawozdania Komisji z prawem europejskim. Jeszcze pan, proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WojciechWiewiórowski">Wojciech Wiewiórowski, dyrektor Departamentu Informatyzacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ja chciałem podziękować bardzo serdecznie wszystkim posłom, którzy uczestniczyli w pracach nad tą ustawą. Przypomnę, że ten akt prawny, który trafił do Sejmu jako inicjatywa prezydencka, spotkał się początkowo z negatywną opinią ze strony administracji rządowej. I ta inicjatywa spowodowała to, że przedstawiciele Prezydenta RP, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych i rządu, osiągnęli konsensus. Myślę, że jest to dobry przykład tego, że takie trudne sprawy prawne można rozstrzygać w ramach Komisji sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję, jest pełna zgoda. Dziękuję również wszystkim za dobrą pracę. Pan Krzysztof Maciejewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofMaciejewski">Ja też dziękuję wszystkim, którzy uczestniczyli w tej długiej pracy. Jest to przykład tego, że potrafiliśmy się porozumieć, mimo trudnych problemów na początku naszej pracy. W toku prac podkomisji, umieliśmy rozwiązywać trudne problemy w taki sposób, że dzisiaj jesteśmy za tym, żeby przyjąć ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Cieszę się z tej zgody. Wobec wyczerpania porządku, zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>