text_structure.xml
18 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechWilk">Witam wszystkich serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji. Przewodniczący Ryszard Kalisz upoważnił mnie do prowadzenia posiedzenia w jego zastępstwie. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechWilk">Porządek dzienny przewiduje:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechWilk">I. Pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece (druk 833), zaproponowanego przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechWilk">II. Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz niektórych innych ustaw (druk nr 509). Czy są uwagi do tego porządku obrad? Nie słyszę. Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu posiedzenia. Głos ma pani poseł Hanna Zdanowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HannaZdanowska">Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji w sprawie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece (druk nr 833).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HannaZdanowska">Proponowane w nowelizacji zmiany polegają na dodaniu w powyższej ustawie art. 65a. Zgodnie z obowiązującą ustawą o księgach wieczystych i hipotece niedopuszczalne jest ustanowienie jednej hipoteki dla zabezpieczenia więcej niż jednej wierzytelności bez względu na to, czy należą do jednego czy kilku podmiotów. Projekt ustanawia wyjątek od zasady – jedna wierzytelność jedna hipoteka, wprowadzając możliwość zabezpieczenia wierzytelności kilku podmiotów jedną hipoteką.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HannaZdanowska">Projekt przewiduje zabezpieczenie wierzytelności kilku podmiotów jedną hipoteką w razie wspólnego udzielenia kredytu, pożyczki pieniężnej, gwarancji bankowej lub akredytywy przez dwóch lub więcej wierzycieli a także wierzytelności objętej układem zawartym w postępowaniu upadłościowym lub naprawczym. Jednocześnie projekt przewiduje wprowadzenie do systemu prawnego instytucji administratora hipoteki.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HannaZdanowska">Administrator hipoteki, zgodnie z przepisem art. 65a ust. 1, będzie wykonywał we własnym imieniu, ale na rachunek pozostałych wierzycieli prawa i obowiązki wierzyciela hipotecznego wynikające z umowy lub oświadczenia ustanawiającego hipotekę jak również z przepisów prawa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HannaZdanowska">Proponowana nowelizacja przewiduje również obowiązkowe ustanowienie administratora hipoteki w przypadku zabezpieczenia nią wierzytelności z tytułu dłużnych papierów wartościowych emitowanych w serii. Hipoteka zabezpieczająca wierzytelności z tytułu dłużnych papierów wartościowych w serii może być ustanawiana na rzecz wszystkich wierzycieli bez imiennego wskazywania.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#HannaZdanowska">Administrator hipoteki w tym przypadku nie musi być wierzycielem. Może być ustanowiony na podstawie umowy między emitentem a administratorem hipoteki. Proponowana nowelizacja dostosowuje przepisy ustawy o księgach wieczystych i hipotece do realiów gospodarczych. Obowiązujące przepisy stanowią, że w sytuacji w której kilka podmiotów wspólnie udziela kredytu lub pożyczki lub, gdy kredyt udzielony jest przez jeden podmiot, staje się on kredytem wspólnym, na przykład przelew części wierzytelności powoduje ustanowienie kilku hipotek.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#HannaZdanowska">Wiąże się to z kosztami i formalnościami w stosunku do każdej z hipotek. Proponowane regulacje i ustanowienie administratora hipoteki umożliwi podjęcie przez niego czynności w stosunku do jednej hipoteki zabezpieczającej wierzytelności kilku podmiotów. Zmniejszy to koszty oraz ilość podejmowanych czynności. Dostosowanie powyższych przepisów do realiów gospodarczych przyczyni się do polepszenia warunków prowadzenia działalności gospodarczej i rozwoju przedsiębiorczości.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#HannaZdanowska">Projekt nie spowoduje kosztów po stronie budżetu państwa. Nie reguluje też kwestii objętych zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję pani poseł. Proszę posła Mularczyka o przedstawienie projektu ustawy druk nr 509.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Nie jestem posłem wnioskodawcą. Poseł Łukasz Zbonikowski jest nieobecny. Posłużę się tutaj uzasadnieniem projektu. Ogólna charakterystyka zmian projektu ustawy zawartego w druku nr 509 jest następująca.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ArkadiuszMularczyk">Proponowane zmiany przepisów ustawy można podzielić na trzy grupy. Pierwszą grupę stanowią przepisy, które mają uporządkować obecny stan prawny i usunąć istniejące między poszczególnymi regulacjami niespójności. Do tej grupy można zaliczyć przepisy art. 1 pkt 3 i pkt 7, art. 3 pkt 2, oraz art. 4, 5 i 6.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ArkadiuszMularczyk">Drugą grupę stanowią przepisy, których celem jest wyjaśnienie wątpliwości powstających na tle wykładni niektórych przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Dotyczy to w szczególności zabezpieczenia hipoteką odsetek oraz rozgraniczenia wierzytelności podlegających zabezpieczeniu hipoteką zwykłą i hipoteką kaucyjną. Do tej grupy należy zaliczyć przepisy, które mają umożliwić zabezpieczenie hipoteką kaucyjną więcej niż jednej wierzytelności przyszłej oraz umożliwić zwolnienie nieruchomości od obciążenia, jeśli hipoteka zabezpiecza wierzytelność przyszłą pomimo upływu 10 lat od chwili powstania.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ArkadiuszMularczyk">Ponadto art. 8 i 9 zawierają regulacje przejściowe konieczne ze względu na wprowadzone zmiany. Wejście w życie większości przepisów nie wymaga dokonywania zmian w przepisach wykonawczych. Jednakże wprowadzenie nowej odmiany hipoteki kaucyjnej, która pozwalałaby na zabezpieczenie wielu wierzytelności przyszłych spowoduje potrzebę zmiany przepisów regulujących dokonywanie wpisów w księgach wieczystych. Spowoduje też zmianę oprogramowania służącego do dokonywania wpisów w księgach wieczystych prowadzonych systemem informatycznym. Projekt w art. 9 różnicuje termin wejścia w życie poszczególnych przepisów. Przewiduje, że przepisy wprowadzające hipotekę kaucyjną, które zabezpieczają wiele wierzytelności przyszłych wejdą w życie dopiero po roku od dnia ogłoszenia ustawy. Tak wygląda pokrótce charakterystyka uzasadnienia tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Głos ma przedstawiciel strony rządowej dyrektor Bołonkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanBołonkowski">Rząd zajął stanowisko odnośnie do projektu poselskiego zawartego w druku nr 509. Natomiast, jeśli chodzi o projekt z druku nr 833 stanowisko rządu jest na ukończeniu. W dniu jutrzejszym projekt ten będzie rozpatrywany przez Komitet Rady Ministrów. Projekt tego stanowiska jest taki sam jak treść opinii Rady Ministrów skierowana do Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo”.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanBołonkowski">Na tamtym etapie procedowania nad przedmiotowym projektem Rada Ministrów zaopiniowała projekt w ten sposób, że co do zasady poparła kierunek zmian zaproponowanych przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo”.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanBołonkowski">Podniosła jednak pewne zastrzeżenia. Dotyczą one przede wszystkim tego, iż proponowana w projekcie komisyjnym instytucja administratora hipoteki jest wzorowana niemalże dosłownie na instytucji administratora zastawu z ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanBołonkowski">Zarzut sprowadza się do tego, że zaproponowana regulacja nie uwzględnia specyfiki hipoteki i odrębności tej instytucji prawnej. Nadto jest to wyrywkowa zmiana, która zatrzymuje się na etapie ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Nie przewidziano, koniecznych i niezbędnych w związku z wprowadzeniem tej nowej instytucji, zmian w prawie o przepisach o postępowaniu egzekucyjnym, w przepisach o prawie upadłościowym i naprawczym jak również ogólnie w przepisach o postępowaniu wieczystoksięgowym.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanBołonkowski">W związku z tym rząd w swojej opinii przedstawił propozycję, aby wstrzymać się i tak rozłożyć pracę nad projektem poselskim by rząd mógł zdążyć przedstawić swoją propozycję w tym zakresie. Jest ona już w końcowej fazie przygotowywania w rządzie. Kończą się już uzgodnienia międzyresortowe i we wrześniu ten projekt zostanie przedstawiony Radzie Ministrów. W październiku mógłby już trafić do laski marszałkowskiej. Mówię o tym dlatego, że ma to związek z projektem poselskim – druk nr 509.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JanBołonkowski">W przygotowywanym projekcie rządowym, który został opracowany przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Cywilnego jest kompleksowa regulacja zmian w ustawie o księgach wieczystych i hipotece. Są to zmiany zasadnicze, idące dalej niż w przedłożeniu poselskim. Główna zmiana polega na odstąpieniu od podziału na hipotekę zwykłą i kaucyjną oraz przyjęciu tego nowego modelu hipoteki na dotychczasowej hipotece kaucyjnej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JanBołonkowski">To oczywiście pociąga za sobą konieczność przebudowania szeregu innych przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Miałoby to wpływ na przedstawione w projekcie poselskim propozycje szczątkowej, wyrywkowej nowelizacji niektórych tylko wybranych przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Dlatego propozycja ta zawarta w stanowisku rządu odnośnie do druku nr 509 również sprowadza się do tego, żeby Wysoka Komisja i Wysoki Sejm chcieli tak zaplanować procedowanie nad projektem poselskim, aby rząd zdążył przedstawić swoją propozycję. Na podstawie obu projektów można wtedy wypracować generalną, daleko idącą zmianę przepisów ustawy o księgach wieczystych.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#JanBołonkowski">Jest to również uzasadnione faktem, że w ostatnim czasie została dostrzeżona pilna potrzeba wprowadzenia nowego rodzaju hipoteki tak zwanej budowlanej. Wiąże się to z koniecznością pozyskiwania środków na inwestycje w procesie budowlanym. Jest to też związane z naszymi przygotowaniami do EURO 2012. Rozwiązania w zakresie wprowadzenia tej hipoteki budowlanej są również zawarte w projekcie rządowym.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#JanBołonkowski">Podsumowując, rząd nie neguje potrzeby wprowadzenia zmiany w tych kwestiach, które są objęte w propozycji Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” i projekcie poselskim. Co do zasady akceptuje kierunek tych zmian. Jednocześnie prosi, aby Wysoki Sejm poczekał na przedłożenie rządowe, które w sposób bardziej kompleksowy i jeszcze dalej idący aniżeli to proponują posłowie, ureguluje tę problematykę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Przechodzimy do debaty. Głos ma pan poseł Dera.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejDera">Pierwsza moja uwaga dotyczy projektu ustawy zawartego w druku nr 833. Jestem członkiem Krajowej Rady Sądownictwa. Projekt ten był opiniowany przez KRS. Pragnę zwrócić uwagę, że opinia została przygotowana przez sędziów praktyków, tych którzy prawo stosują. Ta opinia jest jednoznacznie negatywna.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejDera">Chcę zwrócić uwagę na poważny zarzut, który przedstawiła KRS. Uznaje ona, że proponowane zmiany pozostają w sprzeczności z akcesoryjną treścią hipoteki, to znaczy związania tej formy zabezpieczenia z wierzytelnością, którą zabezpiecza oraz zasadą przesuwania hipotek do przodu. Jest to wprowadzenie sprzeczności do obowiązującego prawa.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejDera">KRS wskazuje również, że po ewentualnym przyjęciu takiego przepisu będą duże trudności w zakresie egzekucji wierzytelności objętych jednym wpisem. Są to uwagi praktyków. Pracując nad tym projektem nie można o tym zapomnieć.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejDera">Chcę się odnieść do wystąpienia pana dyrektora w sprawie drugiego projektu. Ukształtowała się praktyka w Sejmie, z którą się nie zgadzam. Są sporządzane projekty poselskie, które nie trafiają pod obrady. To co mnie niepokoi, to praktyka, że mamy czekać z projektem poselskim, ponieważ rząd pracuje i w bliżej nieokreślonej przyszłości zgłosi swój projekt. Wiemy, że takie przypadki są częste i jako posłowie nie możemy się doczekać na zakończenie prac rządu nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#AndrzejDera">Pragnę zwrócić uwagę, że projekt poselski był złożony dnia 15 stycznia bieżącego roku. Mija dziewięć miesięcy i rząd dalej nie przygotował swojego projektu. Wiem z praktyki, że nic tak nie dopinguje rządu jak to, że rozpoczną się prace nad daną ustawą. Wtedy następuje wyraźne przyspieszenie. Nie możemy czekać na przedłożenie rządowe. Uważam, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć pracę nad projektem zawartym w druku nr 509. Nie skończą się one w ciągu dwóch lub trzech posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#AndrzejDera">Proponuję zatem rozpocząć pracę w podkomisjach, odbyć dyskusje eksperckie i poczekać na projekt rządowy. To niewątpliwie przyspieszy nasze prace. Nie możemy czekać z rozpoczęciem pracy do czasu przedłożenia rządowego, bo w ten sposób opóźnimy pracę nad oboma projektami.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Głos zabierze poseł Kozdroń.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyKozdroń">Przedstawiciel rządu deklaruje publicznie, iż rząd kończy pracę i ogłasza, że na początku października będzie gotowy projekt ustawy kompleksowo regulujący zmiany ustawy o księgach wieczystych. W tym momencie nie widzę przeszkód, aby wstrzymać się z naszą pracą. Dostrzegam, że oba projekty są niedopracowane zwłaszcza projekt przedłożony przez Komisję posła Palikota. Do tej pory wiedzieliśmy, że hipoteka zabezpiecza konkretne roszczenia. Tymczasem będzie ona zabezpieczała jakiś stosunek umowny, bliżej niesprecyzowany.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyKozdroń">W związku z tym podejrzewam, że projekt zmian ustawy o księgach wieczystych i hipotece będzie uregulowany podobnie jak przy zastawach rejestrowych. Jeśli mamy coś zrobić dobrze, to poczekajmy jeszcze ten miesiąc i naprawdę zróbmy to tak, żeby potem nie poprawiać ustawy i nie przyczyniać się do inflacji prawa.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JerzyKozdroń">Proponuję powołanie podkomisji, która zapozna się dogłębnie z oboma projektami i zwróci się o stosowne ekspertyzy. Nie rozpocznie natomiast pracy i poczeka na projekt rządowy do końca października.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Kto chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Wpłynęły dwa wnioski tożsame dotyczące powołania podkomisji. Proponuję powołanie podkomisji w składzie siedmiu osób. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Głos ma poseł Mularczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ArkadiuszMularczyk">W imieniu PiS zgłaszam pana posła Andrzeja Derę i panią poseł Barbarę Bartuś.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechWilk">Głos ma poseł Kozdroń.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyKozdroń">Zgłaszam kandydatury posła Grzegorza Karpińskiego i posła Krzysztofa Brejzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechWilk">Głos ma poseł Karpiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrzegorzKarpiński">Zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Kozdronia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechWilk">Do składu podkomisji proponuję posła Stanisława Olasa (PSL) i posła Stanisława Rydzonia (Lewica).</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WojciechWilk">Odczytuję pełny skład podkomisji: Andrzej Dera (PiS), Barbara Bartuś (PiS), Grzegorz Karpiński (PO), Krzysztof Brejza (PO), Jerzy Kozdroń (PO), Stanisław Olas (PSL), Stanisław Rydzoń (Lewica).</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WojciechWilk">Czy panie i panowie posłowie zgadzacie się na prace w podkomisji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WojciechWilk">Przechodzimy do głosowania składu podkomisji. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WojciechWilk">Za głosowało 15 posłów nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam wybór podkomisji w wyżej wymienionym składzie. Po zakończeniu posiedzenia proszę o ukonstytuowanie się podkomisji i wybór przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#WojciechWilk">Porządek obrad został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>