text_structure.xml 17 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie posłanki i panów posłów, witam serdecznie pana Jana Borkowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, witam pana Piotra Stachańczyka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, witam przedstawicieli obu ministerstw.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo porządek obrad, który obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji Rady Europy w sprawie działań przeciwko handlowi ludźmi sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 roku (druk nr 374). Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek dzienny za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Projekt z druku nr 374 został skierowany do naszej Komisji do pierwszego czytania przez Marszałka Sejmu w dniu 8 kwietnia bieżącego roku, z zaleceniem przedstawienia sprawozdania do 22 kwietnia. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">Bardzo proszę pana ministra Jana Borkowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 374.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanBorkowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Przedmiotowa Konwencja została podpisana w Warszawie 15 maja 2005 roku, co jest dość interesującą kwestią, została nazwana warszawską i jest związana z III Szczytem Rady Europy, który się w tamtym czasie – 15, 16 maja 2005 r. – odbył w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanBorkowski">Konwencja ta weszła w życie 1 lutego bieżącego roku. Związało się z nią dotychczas 17 państw, z tego 9 państw członkowskich Unii Europejskiej, ale proces ratyfikacji został sfinalizowany w przypadku 14 państw.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanBorkowski">Do głównych celów Konwencji należy zaliczyć zapobieganie i zwalczanie handlu ludźmi przy zagwarantowaniu równości płci, ochrona praw człowieka ofiar handlu ludźmi, w szczególności stworzenie całościowego planu ochrony i pomocy ofiarom oraz świadkom, zapewnienie skutecznego śledztwa i oskarżenia sprawców przestępstw określonych w Konwencji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanBorkowski">Konwencja ta zobowiązuje strony do podjęcia działań ustawodawczych, których celem jest penalizacja handlu ludźmi oraz pomocnictwa i podżegania do jego popełnienia, korzystania z usług ofiar handlu ludźmi oraz fałszowania, podrabiania dokumentów podróży lub tożsamości w celu umożliwienia handlu ludźmi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanBorkowski">Ponadto Konwencja przewiduje możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności osób prawnych za czyny uznane na jej podstawie za przestępstwo. Konwencja nakazuje stronom stworzenie skutecznych środków legislacyjnych koniecznych dla udzielenia właściwej ochrony ofiar handlu ludźmi, świadków i osób współpracujących z wymiarem sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanBorkowski">Przedmiotowe środki mają mieć również zastosowanie do organizacji pozarządowych, które udzielają pomocy i wsparcia ofiarom handlu ludźmi. Oczywiście, Konwencja ta jest zgodna z prawem wspólnotowym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanBorkowski">Warto też podkreślić, że ta Konwencja ma na celu wzmocnienie i rozwój standardów zawartych w Protokole o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, do Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej z roku 2000.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanBorkowski">Na co jeszcze chciałbym zwrócić uwagę Wysokiej Komisji. Konwencja przewiduje stworzenie grupy ekspertów do spraw działań przeciwko handlowi ludźmi grupy zwanej GRETA. Ta grupa rozpocznie swoją działalność po upływie roku od wejścia w życie Konwencji, a więc będzie powołana, jak to w takich przypadkach się dzieje, przez Komitet Ministrów Rady Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanBorkowski">Konwencja przewiduje też utworzenie Komitetu Stron, który może przyjmować rekomendacje adresowane do państw, dotyczące działań, które powinny zostać podjęte. Stronami Konwencji mogą być państwa członkowskie Rady Europy, Wspólnota Europejska jako taka oraz inne państwa zaproszone przez Komitet Ministrów Rady Europy, po uzyskaniu jednomyślnej zgody Stron Konwencji. Na razie, w składzie państw, które ratyfikowały Konwencję są wyłącznie państwa członkowskie Rady Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanBorkowski">Na podkreślenie zasługują jeszcze dwie kwestie. Polska złożyła oświadczenie do Konwencji, które odnosi się do art. 25, w którym wskazuje się na konieczność stworzenia skutecznych międzynarodowych mechanizmów prawnych i technicznych w celu pełnej realizacji zapisów dotyczących uwzględnienia przy określaniu wysokości kary wyroków wydanych przez inną Stronę w związku z popełnieniem czynów uznanych za przestępstwa zgodnie z Konwencją.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JanBorkowski">Celowość złożenia oświadczenia wynika z faktu, że przepisy prawa wewnętrznego nie są wystarczające do zapewnienia niezbędnej współpracy w tym zakresie. Także ustawodawstwo Unii Europejskiej, które implementowaliśmy nie jest wystarczające w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JanBorkowski">Po drugie, Polska złożyła również zastrzeżenie do Konwencji na podstawie art. 31 ust. 2 Konwencji zgodnie, z którym polskie władze będą dysponowały jurysdykcją w stosunku do bezpieczeństwa bezpaństwowca zamieszkującego na terytorium Polski, który popełnia przestępstwo określone w Konwencji i zagrożone karą przekraczającą 2 lata pozbawienia wolności według polskiej ustawy karnej, w przypadku, gdy Polska nie postanowiła go wydać.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JanBorkowski">Te wszystkie okoliczności wskazują na celowość przyjęcia ustawy wyrażającej zgodę na dokonanie ratyfikacji przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję panu, czy pan minister Stachańczyk chciałby uzupełnić tę wypowiedź. Bardzo proszę. Czy ktoś z pań i panów posłów ma pytania do panów? Proszę bardzo, pan poseł Orzechowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MaciejOrzechowski">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, Wysoka Komisjo. Moje pytanie dotyczy oświadczenia złożonego przez Rzeczpospolita Polską sekretarzowi generalnemu Rady Europy, dotyczącą zobowiązań wynikających z art. 25 Konwencji celem ustanowienia skutecznych międzynarodowych mechanizmów prawnych i technicznych dotyczących wymiany informacji. Na jakim etapie jesteśmy obecnie?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MaciejOrzechowski">Pytanie drugie. Ponieważ dane zawarte w materiałach, które otrzymaliśmy dotyczą stanu na dzień 26 lutego, mamy obecnie 22 kwietnia, czy pan minister mógłby udzielić informacji, czy w tym okresie dołączyły kolejne państwa i dlaczego tak niebudząca wątpliwości Konwencja została do tej pory ratyfikowana przez 14 z 37 państw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję, czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów ma pytania? Pani przewodnicząca Szymanek-Deresz, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Chciałam zapytać generalnie, czy jesteśmy przygotowani do tego, aby ta Konwencja była realizowana w naszym kraju i mam kilka pytań z tym związanych, mianowicie, czy znana jest skala ofiar, które znajdowały się dotychczas na naszym terytorium, trafiły do Polski właśnie jako ofiary tego procederu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Na ile jesteśmy przygotowani do tego, żeby wypełniać postanowienia art. 15 czyli zapewnić ofiarom korzystanie z bezpłatnej pomocy prawnej, zapewnić prawo do odszkodowania. Jak Ministerstwo przewiduje usytuowanie tej Konwencji w ramach dotychczasowych struktur prawnych? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, który z panów ministrów odpowie na te pytania najpierw? Czy pan minister Stachańczyk? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrStachańczyk">Jeżeli chodzi o wypełnianie art. 15 dotyczącego przede wszystkim odszkodowań i pomocy prawnej, to według mojej wiedzy, pomoc prawna będzie taka jak przewidują przepisy zarówno Kodeksu postępowania karnego jak i Kodeksu postępowania cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PiotrStachańczyk">Pozostałe rodzaje pomocy prawnej powinna objąć ustawa o bezpłatnej pomocy prawnej, która musi być przyjęta do końca tego roku, która ma wszystkim osobom nie mogącym samodzielnie korzystać z pomocy prawnej, pomoc taką ma państwo zagwarantować nie tylko z tej Konwencji, ale także z innych aktów prawa unijnego wynika konieczność uchwalenia takiej ustawy do końca tego roku. O ile wiem, prace w Ministerstwie Sprawiedliwości są zaawansowane.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PiotrStachańczyk">Natomiast, jeśli chodzi o uzyskiwanie odszkodowania od sprawców, to tutaj pozostaje normalna, klasyczna droga odszkodowań z kodeksu cywilnego. Nic nie wiem o tym, abyśmy mieli szczególne przepisy dla ofiar handlu ludźmi, do uzyskiwania jakichś innych odszkodowań, albo w jakimś innym trybie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PiotrStachańczyk">Poprosiłbym teraz pana dyrektora Miereckiego, sekretarza zespołu międzyresortowego do spraw zwalczania handlu ludźmi o informacje statystyczne dotyczące skali tego zjawiska w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrMierecki">Jeśli chodzi o skalę zjawiska, to jak zawsze przy tego rodzaju przestępstwach trudno jest bardzo precyzyjnie oszacować skalę. Możemy mówić tylko o tych danych, które są uzyskiwane przez administrację państwową, czyli dotyczą osób, które brały udział w postępowaniu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PiotrMierecki">Jeśli chodzi o rok 2007, liczba taka wyniosła 1021 osób pokrzywdzonych przez przestępców zajmujących się handlem ludźmi. Jest to wyjątkowo duża liczba, jeśli chodzi o skalę tego zjawiska. W poprzednich latach ta liczba się wahała między 100 a 200 kilka osób.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PiotrMierecki">Ta duża liczba osób pokrzywdzonych ujawnionych w trakcie postępowań karnych najprawdopodobniej wiąże się, że zwiększoną aktywnością naszych służb policyjnych. W roku 2006 osób ujawniono 126 osób pokrzywdzonych w ten sposób. Różnica jest wyraźna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, Jeszcze pan Jacek Such chciał zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JacekSuch">Chciałem odpowiedzieć na pytanie pana posła o złożenia oświadczenia dotyczącego art., 25. Sprawa jest dosyć prosta w swojej istocie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JacekSuch">Oświadczenie zostało złożone na wniosek Ministerstwa Sprawiedliwości, które stwierdziło, że ani w prawie krajowym ani też w regulacjach międzynarodowych, nie ma obecnie sprawnego systemu, który umożliwiłby wzajemne informowanie się państw o tym, że sprawcy tego rodzaju przestępstw dotyczących handlu ludźmi byli uprzednio skazani za tego typu przestępstwa przez sądy innych państw.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JacekSuch">Nie ma żadnej centralnej kartoteki ani wykazu, do którego sąd polski, który rozpatruje taką sprawę, mógł wystąpić z pytaniem, czy taka osoba za podobne przestępstwa była uprzednio skazana.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JacekSuch">To oświadczenie wskazuje właśnie na potrzebę stworzenia takich ram prawnych o charakterze międzynarodowym, które dałyby możliwość korzystania z tych informacji przez sąd polski, który będzie wyrokował w sprawie tego rodzaju przestępstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofLisek">Proszę bardzo, pan minister Borkowski jeszcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanBorkowski">Było jeszcze pytanie dotyczące stanu ratyfikacji. Dysponujemy informacją z dnia 16 kwietnia 2008 roku. Ten stan właśnie sprowadza się do 17 państw, które podjęły i zrealizowały procedurę ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanBorkowski">Warto powiedzieć, że pierwsze ratyfikacje zrealizowano w Rumunii i w Mołdowie, a następnie miedzy innymi w takich krajach jak Armenia, Bułgaria, Chorwacja, a więc w tych krajach, których w ogóle obecność w Radzie Europy i aktywność na tym polu jest niezwykle ważna.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanBorkowski">Można przyjąć taką ogólną wykładnię, że państwa Unii Europejskiej, zwłaszcza stare państwa członkowskie Unii Europejskiej, nie spieszą się z ratyfikacją Konwencji Rady Europy, są mało aktywne w sprawach Rady Europy i realizacja zobowiązań wobec Rady Europy przez te państwa przebiega dość opieszale.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JanBorkowski">Powiedzmy sobie też szczerze, że jest to dopiero wczesny etap funkcjonowania tej Konwencji, ponieważ, jak mówiłem, Konwencja weszła w życie 1 lutego 2008 roku. Należy się więc spodziewać, że w najbliższym czasie będziemy mieli kolejne ratyfikacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo przedstawicielom obu resortów za wyjaśnienia. Czy ktoś jeszcze z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w debacie? Nie widzę, zamykam debatę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do rozpatrzenia ustawy. Czy ktoś z panów ministrów chciałby zabrać głos? Nie, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę, nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 1 ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 2 ustawy? Nie widzę uwag.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#KrzysztofLisek">Otrzymali państwo pozytywną opinię prawną Biura Analiz Sejmowych podpisaną przez pana Jana Morawińskiego. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do projektu zawartego w druku 374.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję serdecznie, przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofLisek">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy z druku nr 374 bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan poseł Jarosław Wałęsa. Czy są inne propozycje? Nie widzę, Czy ktoś z państwa jest przeciw powierzeniu panu posłowi Jarosławowi Wałęsie funkcji sprawozdawcy? Nie widzę, Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisja wybrała sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#KrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#KrzysztofLisek">Informuję, że na tym porządek obrad został wyczerpany. Protokół z posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach obu Komisji. Zamykam posiedzenie wspólne Komisji, dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>