text_structure.xml 19.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KomisjaRegulaminowaiSprawPoselskichobradującapodprzewodnictwemposłaJerzegoBudnika">– w trybie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora – formalną poprawność oświadczenia posła Jarosława Kaczyńskiego z dnia 25 marca 2011 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w sprawie o czyn określony we wniosku z dnia 5 marca 2010 r., uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2010 r., przedłożonym przez oskarżyciela prywatnego Romana Giertycha,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KomisjaRegulaminowaiSprawPoselskichobradującapodprzewodnictwemposłaJerzegoBudnika">– w trybie art. 21 ust. 1 Regulaminu Sejmu RP sprawę posła Jana Kamińskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KomisjaRegulaminowaiSprawPoselskichobradującapodprzewodnictwemposłaJerzegoBudnika">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Bożena Bryła-Rodek, Małgorzata Cholewa, Mariusz Pawełczyk – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Radosław Radosławski – legislator z Biura Legislacyjnego, Irena Galińska-Rączy – główny specjalista ds. legislacji z Biura Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam członków Komisji i zaproszonych gości. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyBudnik">Wysoka Komisjo, porządek dzienny posiedzenia posłowie otrzymali w zawiadomieniach. Przewiduje on zaopiniowanie przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich dla Marszałka Sejmu sprawy pana posła Jana Kamińskiego. Jednak w związku z tym, że wczoraj wpłynęła do sekretariatu Komisji, na moje ręce, prośba pana marszałka o zaopiniowanie formalnej poprawności oświadczenia pana posła Jarosława Kaczyńskiego, który w dniu 25 marca br. złożył oświadczenie o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej, w imieniu prezydium Komisji proponuję dodanie, jako pkt 1 porządku, zaopiniowanie formalnej poprawności oświadczenia posła Jarosława Kaczyńskiego z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zrzeczenia się immunitetu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyBudnik">Czy są uwagi do propozycji prezydium Komisji? Nie ma. Wobec tego uważam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyBudnik">Przystępujemy zatem do realizacji pkt 1 porządku dziennego, a mianowicie zaopiniowania dla Marszałka Sejmu zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora oświadczenia posła Jarosława Kaczyńskiego z dnia 25 marca 2011 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w sprawie o czyn określony we wniosku z dnia 5 marca 2010, uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2010 r., przedłożonym przez oskarżyciela prywatnego Romana Giertycha.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyBudnik">Pismo pana marszałka, kopię oświadczenia pana posła Jarosława Kaczyńskiego oraz opinię Biura Analiz Sejmowych otrzymaliście państwo właśnie w tej chwili. Zwracam uwagę, że w konkluzji opinii jest stwierdzenie, iż oświadczenie złożone przez pana posła Jarosława Kaczyńskiego jest formalnie poprawne.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JerzyBudnik">Czy są uwagi do tego oświadczenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełOrłowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Co prawda stosujemy, jak rozumiem, regulacje konstytucyjne, ale czy w świetle ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora nie zachodzi tu pewna sprzeczność? Chciałbym zapytać o charakter terminu, który jest zawarty w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Tam, zdaje się, że intencją ustawodawcy było to, aby termin, który jest określony przez marszałka na złożenie takiego oświadczenia, był terminem prekluzyjnym i oświadczenie to powinno być złożone przed rozpoczęciem procedury, czyli przed rozpoczęciem prac Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich i ostatecznie rozstrzygnięciem przez Sejm. Rozumiem jednak, że w tym wypadku to z istoty wyższość mają przepisy konstytucji i tym samym oświadczenie można złożyć w każdym momencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WacławMartyniuk">W każdym momencie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełOrłowski">Chodzi tylko o wyjaśnienie takiej wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WacławMartyniuk">Mogę wejść na mównicę, wygłosić swoją kwestię; powiedzieć, że absolutnie się nie zgadzam lub też się zgadzam, dać do ręki to oświadczenie marszałkowi i to będzie skuteczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełOrłowski">Mówię to, jako o pewnym casusie prawnym, bo trochę inna jest intencja samej ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, stąd tylko takie precyzujące pytanie do Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyBudnik">Potwierdzam to co mówił pan poseł Wacław Martyniuk. Rzeczywiście można to zrobić w każdym momencie do zakończenia procedury, nawet po wygłoszeniu sprawozdania przez posła sprawozdawcę na posiedzeniu plenarnym. Zabierając głos, poseł, którego wniosek dotyczy, ma prawo sam zrzec się immunitetu. Ale, oczywiście, była prośba, aby to potwierdzili nasi eksperci, więc bardzo proszę – kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RadosławRadosławski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Nie pozostaje nam nic innego jak tylko potwierdzić, że wyrażenie zgody może nastąpić w dowolnym momencie i ten termin ma charakter bardziej instrukcyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyBudnik">Czy są inne uwagi? Nie ma. W związku z powyższym proszę Komisję o wydanie pozytywnej opinii dla pana marszałka w sprawie formalnej poprawności oświadczenia pana posła Jarosława Kaczyńskiego z dnia 25 marca 2011 r. o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w sprawie o czyn określony we wniosku z dnia 5 marca 2010 r., uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2010 r., przedłożonym przez oskarżyciela prywatnego Romana Giertycha. Musiałem przeczytać raz jeszcze formułkę, ponieważ znajdzie się ona w protokóle z dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyBudnik">Rozumiem, że Komisja przyjmuje pozytywną opinię w tej sprawie? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JerzyBudnik">Panie mecenasie, dziękuję bardzo za obecność. A z nami zostaje pani ekspert z Biura Analiz Sejmowych; przechodzimy do punktu drugiego, a mianowicie do zaopiniowania dla Marszałka Sejmu w trybie art. 21 ust. 1 Regulaminu Sejmu RP sprawy posła Jana Kamińskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JerzyBudnik">Otrzymaliście panie posłanki i panowie posłowie komplet materiałów na ten temat, a więc pismo pana marszałka skierowane do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich na moje ręce, w którym pan marszałek przekazuje pismo zastępcy Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego informującego o podejrzeniu naruszenia przez posła Jana Kamińskiego art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JerzyBudnik">Pan marszałek oczekuje od nas opinii na ten temat, czy rzeczywiście doszło do naruszenia wymienionego przeze mnie artykułu ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Aby ułatwić wypracowanie stanowiska przez Komisję poprosiłem Biuro Analiz Sejmowych o opinię na ten temat. Opinię sporządzoną przez panią Irenę Galińskę-Rączy, panie posłanki i panowie posłowie również otrzymali wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JerzyBudnik">Jest z nami pan poseł Jan Kamiński, którego dotyczy wniosek pana marszałka. Nie będę referował samego wniosku, nie będę również streszczał pisma, bo każdy z państwa na pewno się dobrze z nim zapoznał, tak samo jak z opinią pani Ireny Galińskiej-Rączy. Natomiast wiem, że pan poseł Jan Kamiński chciał odnieść się jeszcze do zawartych w piśmie uwag zastępcy Szefa CBA. Zwyczajem naszej Komisji było zawsze to, by umożliwić obronę swoich racji przez posła, którego wniosek dotyczy. A więc oddaję głos panu, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanKamiński">Dziękuję bardzo. Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Szanowni Państwo! Jedynie chciałem przeprosić, że musicie się państwo zajmować moim wnioskiem, aczkolwiek uważam tę sprawę troszeczkę może za naciągniętą; skoro jednak koliduje z prawem, postanowiłem stawić się tutaj przed Komisją i powiedzieć kilka zdań.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanKamiński">Będąc wicemarszałkiem województwa zostałem prezesem Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Funkcję tą pełniłem społecznie. Nie pobierałem żadnych pieniędzy. Sprawy turystyki są mi bardzo bliskie. Wcześniej, będąc wojewodą, tym się zajmowałem.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanKamiński">Wypełniając oświadczenie, kiedy zostałem posłem w 2007 roku, w pierwszych dwóch oświadczeniach nie wpisałem… to znaczy w rubryce, że nie pobieram uposażenia – wpisałem: nie dotyczy. W rubryce dotyczącej pełnienia funkcji wpisałem również: nie dotyczy. Po prostu to pominąłem. Przeoczyłem. Nie da się ukryć też, że moja osoba przypadła do gustu CBA i nawet te moje oświadczenia majątkowe były bardzo wnikliwie przez bardzo wiele lat badane. Wcześniej prowadzono przez dwa lata przygotowania. Później przez ponad rok prowadzono kontrolę, na którą mnie ciągle proszono. Po wyznaczonym terminie, przeważnie był wyznaczany kolejny termin, gdyż prowadzący tę kontrolę widocznie nie znaleźli takich dowodów, które by zadawalały kierownictwo. Chciałem się spotkać z kierownictwem CBA. Ponieważ uniemożliwiono mi to, powiedziałem, że skoro tak jest, to chciałbym, żebyście panowie przyjeżdżali do Suwałk do mnie, a nie ja będę niepotrzebnie jeździł tutaj do Warszawy. Wykonywali też takie czynności; przyjeżdżali. Dziwię się bardzo. Nie wspomnę już o ilości materiałów, papierów rozesłanych, sprawdzających moją osobę poza granicami państwa włącznie. Przy badaniu oświadczenia wysłano do różnych instytucji ponad 300 zapytań, do banków; sprawdzano giełdę, tudzież inne. Widocznie taka jest procedura, ale pociąga to za sobą wiele czasu. Było to prowadzone ponad rok temu. Podczas tej kontroli rozmawiałem nawet z pracownikiem CBA, który to przeprowadzał. Uznał to po prostu za przeoczenie. Mówił również, że nie jest to wielkie przeoczenie i prosił mnie, żeby to jednak ujmować, bo to, że się pełni taką funkcję społecznie, nie pobiera wynagrodzenia, należy jednak wpisywać. I w kolejnych oświadczeniach, które składałem, wpisywałem, bo nie miałem żadnego powodu, żeby tego nie wpisać.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanKamiński">Było dla mnie wielkim zaskoczeniem, kiedy tydzień temu otrzymałem od pana przewodniczącego pismo zapraszające mnie na dzisiejsze posiedzenie Komisji, iż złamałem prawo i że dotyczy to właśnie nie wpisania przeze mnie, iż byłem prezesem Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w Białymstoku w okresie kiedy już pełniłem mandat posła na Sejm.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanKamiński">To tyle, panie przewodniczący, co chciałem powiedzieć. Jeśli są do mnie jakieś pytania, czy chcą państwo dopytać się o szczegóły, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Nie chcę nadużywać gościnności naszego eksperta, bo pani jest głównie po to, żeby udzielać odpowiedzi na pytania, które się pojawią w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyBudnik">Pytam wobec tego, czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Myślę, że każdy z nas zapoznał się zarówno z pismem zastępcy Szefa CBA, jak i z bardzo rzetelną opinią naszego Biura Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JerzyBudnik">W opinii zostało to bardzo ładnie wszystko usystematyzowane. Oczywiście przyjmujemy, że nie było wolą pana posła Jana Kamińskiego wprowadzenie kogokolwiek w błąd. Natomiast bezspornym jest, że pan poseł Kamiński pełnił funkcję prezesa Zarządu PROT, iż ta organizacja prowadziła działalność gospodarczą, że w latach 2007–09 otrzymała dotację ze środków publicznych, zawarła umowę na najem lokalu użytkowego z Zarządem Mienia Komunalnego w Białymstoku i że zgodnie z przywołanymi już wcześniej przepisami ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora – o czym pan poseł już teraz też wie, należało te sprawy ujawnić…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanKamiński">Tak, oczywiście, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyBudnik">…więc my się odnosimy tylko do tego stanu, który miał miejsce wtedy, kiedy CBA badała tę sprawę.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyBudnik">Chcę tylko państwu posłom przypomnieć, że to nie jest jakaś nadzwyczajna ingerencja akurat w sprawy – mam taką nadzieję – że sobie pana posła CBA wybrało, dlatego że zgodnie z art. 35 ust. 6a ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, kontroli rzetelności i prawdziwości oświadczeń o stanie majątkowym, o których mowa w ust. 1, dokonuje Centralne Biuro Antykorupcyjne w trybie i na zasadach określonych w rozdz. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. A więc Centralne Biuro Antykorupcyjne ma prawo kontrolowania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WacławMartyniuk">Nawet obowiązek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyBudnik">…rzetelności i prawdziwości oświadczeń każdego posła. Z całą pewnością – my o tym nie wiemy, ale – nasze oświadczenia z lat poprzednich też były przez CBA kontrolowane. Oczywiście, jeszcze raz powtarzam, ja tu nie doszukuję się złej woli pana posła, natomiast w świetle materiału, którym dysponujemy, trzeba niestety panu marszałkowi będzie przyznać – zgodnie z opinią, którą otrzymaliśmy – że istnieje uzasadnione podejrzenie naruszenia przez pana posła Jana Kamińskiego nie tylko zakazu ustanowionego w art. 34 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, ale także art. 35 tej ustawy. Po prostu trzeba było ujawnić informacje, że pełni się funkcję prezesa zarządu. Trzeba było ujawnić również to, że prowadzi się działalność, która opiera się na dotacjach i na majątku Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyBudnik">Jeżeli nie będzie innych uwag to proponuję, żebyśmy taką informację panu marszałkowi przesłali, bo marszałek tego od nas oczekuje, żebyśmy potwierdzili albo zaprzeczyli. Natomiast pan marszałek jest już władny, jaki bieg nadać tej całej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JerzyBudnik">Proponuję też, żebyśmy do pisma informującego o naszym stanowisku załączyli ekspertyzę Biura Analiz Sejmowych na udokumentowanie, że jest to poparte ekspertyzą prawną, że nie jest to tylko wynik naszej radosnej twórczości.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JerzyBudnik">Czy jest zgoda na takie załatwienie tej sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WacławMartyniuk">Z przykrością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyBudnik">A więc panie pośle, dziękujemy; i tak jak powiedziałem, nikt z nas nie ma prawa, żeby panu imputować złą wolę. Myślę, że teraz przy wypełnianiu oświadczeń majątkowych będzie pan zaczynał od… A pan już nie pełni tej funkcji prezesa, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanKamiński">Zrezygnowałem. Natomiast już w kolejnych oświadczeniach wpisywałem ten fakt.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JanKamiński">Pamiętam chyba dwa lata temu pan premier skierował taki apel, żeby nie pełnić tych funkcji i wówczas natychmiast zrezygnowałem z tego i przekazałem komuś innemu. To nie było mi do niczego potrzebne, wręcz były to dodatkowe obowiązki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyBudnik">Nie ma pan teraz żadnego problemu. Nie musi pan zaczynać wypełniania oświadczenia od tej rubryki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanKamiński">Na pewno nie będę już starał się wchodzić do tego typu rzeczy. Praca poselska potrafi pochłonąć tyle czasu i zaangażowania, że nie ma potrzeby szukać sobie dodatkowych zajęć. Ja z tego się bardzo cieszyłem, panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyBudnik">Oczywiście, nie ma formalnych przeciwwskazań, gdyż możemy pełnić różne funkcje w stowarzyszeniach, w fundacjach…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanKamiński">Tak, wiem. Turystyka jest mi bardzo bliska i tym się zajmowałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JerzyBudnik">…tylko należy to ujawniać – i tylko tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanKamiński">Tak. To po prostu było moje przeoczenie. Naprawdę nie miałem złych intencji cokolwiek ukrywać, bo nie miałem co ukrywać. Robiłem to w dobrej wierze i dla dobra województwa, a spotkał mnie skutek odwrotny. Tak wyszło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyBudnik">Czy jest zgoda Komisji, żebyśmy tę sprawę tak załatwili? Wyślemy panu marszałkowi taką informację. Nie czujemy się dzisiaj władni do podejmowania jakichkolwiek decyzji dyscyplinarnych wobec pana posła. Tu inicjatywa zawsze należy do pana marszałka. Marszałek ma prawo do nas się zwrócić, ale pan będzie o tym poinformowany.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JerzyBudnik">Dziękujemy za obecność na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanKamiński">Dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyBudnik">Szanowna Komisjo, wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Punkt drugi został zaopiniowany, wobec tego zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>