text_structure.xml 10.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam państwa posłów, witam naszego gościa, pana posła Eugeniusza Czykwina, przewodniczącego Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Obecność pana posła wiąże się z pierwszym punktem naszego porządku dziennego – rozpatrzeniem poselskiego projektu uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Dotyczy on poszerzenia zakresu działania Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyBudnik">Do tego przejdziemy za chwilę, a teraz chcę zaproponować – po konsultacji z prezydium Komisji – modyfikację pierwszego punktu, tzn. dziś przeprowadzilibyśmy tylko pierwsze czytanie, natomiast projekt rozpatrzylibyśmy łącznie z inicjatywą naszej Komisji dotyczącą jednej sprawy. Stąd proszę o zgodę na poszerzenie porządku dziennego o drugi punkt.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyBudnik">Przewodniczący dwóch komisji sejmowych – Infrastruktury oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi – zwrócili się do naszej Komisji z prośbą o przeniesienie z zakresu działania Komisji Infrastruktury rybołówstwa morskiego do zakresu zainteresowania Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uzasadniają tę prośbę tym, iż zgodnie z przepisami ustawy o działach administracji rządowej oraz rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowych zakresów działań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi działem „Rybołówstwo” kieruje minister rolnictwa i rozwoju wsi. Obecne przepisy regulaminu Sejmu powodują, że każdorazowo marszałek Sejmu kieruje do Komisji Infrastruktury prośbę o zaopiniowanie działu dotyczącego rybołówstwa, a tymczasem ta Komisja w ogóle się tym nie zajmuje. Chodzi więc o wyczyszczenie przepisów regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JerzyBudnik">Gdybyśmy dziś przyjęli tę inicjatywę projektu nowelizacji, gdyż przewodniczący tych komisji sejmowych zwrócili się do nas z pismem, ale nie przygotowali projektu uchwały, a pani sekretarz za chwilę rozda państwu proponowany projekt uchwały, to projekt trafi do marszałka Sejmu, który nada numer druku sejmowego, następnie przeprowadzimy pierwsze czytanie projektu i łącznie rozpatrzymy oba projekty zmiany regulaminu Sejmu, aby nie dokonywać jednej nowelizacji po drugiej. Chodzi zatem także o ekonomikę pracy naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JerzyBudnik">Czy jest zgoda na przyjęcie porządku dziennego w zaproponowanej, zmienionej formie? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do pierwszego czytania poselskiego projektu uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu RP. Proszę pana przewodniczącego o zabranie głosu. Tytułem wstępu chcę zaznaczyć, że zanim ten punkt wprowadziliśmy do porządku obrad, odbyło się wspólne posiedzenie prezydiów naszych Komisji, podczas którego pan przewodniczący Czykwin i jego zastępcy przedstawili nam założenia projektu, ideę zmiany. Prezydium naszej Komisji przychyliło się do propozycji takiej zmiany regulaminu Sejmu w części dotyczącej zakresu pracy Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. W międzyczasie poprosiłem jeszcze o opinię Biura Analiz Sejmowych. Proszę pana przewodniczącego o uzasadnienie proponowanego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EugeniuszCzykwin">Dziękuję za zajęcie się przez Komisję projektem uchwały. W czasie spotkania prezydiów przedstawiliśmy uzasadnienie do projektu, które jest dołączone również do przedłożonego druku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EugeniuszCzykwin">Inicjatywa wynika z doświadczeń z funkcjonowania Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Praktyką stało się, że bez względu na omawiany temat na posiedzenia naszej Komisji zapraszani są przedstawiciele organizacji mniejszości narodowych działające w Polsce. Mamy zatem możliwość wysłuchania ich problemów i często skarg. Od przedstawicieli tych środowisk trafiają do nas sygnały, że z racji przynależności narodowej doznają oni w różnoraki sposób urazy lub dyskryminacji w wielu sferach życia. Proponujemy więc poszerzenie przedmiotowego zakresu działania Komisji o wprowadzenie zasady równego traktowania osób. W przypadku mniejszości narodowych i etnicznych jest cała sfera wyznaniowa. Wprawdzie ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych nie odnosi się do kwestii wyznań, do sfery religijnej, ale znaczącym, często decydującym składnikiem tożsamości grupy, decydującym o zachowaniu własnej tożsamości narodowej jest właśnie wyznanie. Tak jest w przypadku mniejszości żydowskiej, białoruskiej czy tatarskiej. Ta kwestia jest więc często podnoszona w naszych dyskusjach.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#EugeniuszCzykwin">Wyszliśmy z założenia, że Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych, czyli specjalistyczna komisja sejmowa zajmująca się tą problematyką i zna bardzo dobrze problemy tych grup jest powołana do rozpatrywania kwestii związanych z równym traktowaniem tych grup narodowych i etnicznych. Byłaby to tematyka włączana do naszych działań kontrolnych i legislacyjnych podejmowanych w imieniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#EugeniuszCzykwin">Do tej pory istniała praktyka, że mimo braku odpowiedniego wpisu w regulaminie Sejmu nasza Komisja mogła się tym zajmować i tak po części było, jednak nie zawsze. Przytoczę tylko dwa ostatnie przykłady. 21 września br. do pierwszego czytania został skierowany rządowy projekt ustawy o wdrażaniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania. Ten projekt nie trafił do Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, a w moim przekonaniu, a także członków naszej Komisji, na pewno byłoby dobrze, aby Komisja uczestniczyła w rozpatrywaniu tego projektu. Natomiast jutro będzie pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o rzeczniku do spraw przeciwdziałania dyskryminacji, druk nr 2808. Nie wiem, jaka będzie decyzja wysokiej Izby, ale obawiam się, że projekt nie trafi do Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#EugeniuszCzykwin">Gdyby podzielili państwo nasze przekonanie, że taka uchwała powinna być przyjęta, mielibyśmy uregulowaną tę sferę i jednoznacznie zostałoby przesądzone, że Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych uczestniczyłaby w pracach nad projektami dotyczącymi wdrażania unijnych norm przeciwdziałających dyskryminacji ze względu na pochodzenie, rasę itp. czynniki wyróżniające, które mogą być przyczyną powstawania nierówności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję panu przewodniczącemu. Państwo posłowie otrzymali projekt zmiany regulaminu Sejmu wraz z uzasadnieniem. Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, co się stało, oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu, zadawanie pytań wnioskodawcy oraz odpowiedzi wnioskodawcy na te pytania. Przechodzimy zatem do części debaty i ewentualnych pytań państwa posłów. Pytań nie ma. Rozumiem, że wszystko jest jasne. Prezydium Komisji podziela racje wnioskodawców. Co prawda w opinii BAS znalazło się stwierdzenie, które przytoczył pan przewodniczący, że nawet bez poszerzania zakresu sprawami, o których mowa, Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych może się zajmować, ponieważ są one ważne w pracach tej komisji sejmowej, ale rozumiemy, że jest szczególna wrażliwość członków tej Komisji na wymienieni one sprawy, m.in. w związku z dyrektywą Rady UE przytoczoną w uzasadnieniu. Byłoby to swego rodzaju postawienie kropki nad „i”, czarno na białym byłoby wskazane, że te sprawy są ujęte w zakresie działania Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyBudnik">Do rozpatrzenia projektu przejdziemy, jak wspomniałem, wówczas gdy marszałek Sejmu skieruje do nas projekt kolejnej inicjatywy uchwałodawczej, o której porozmawiamy za chwilę. Serdecznie dziękuję panu przewodniczącemu Eugeniuszowi Czykwinowi za udział w posiedzeniu i przedstawienie projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do drugiego punktu porządku. Uzasadniając wprowadzenie tego punktu do porządku obrad powiedziałem już w zasadzie wszystko. Przenosimy rybołówstwo morskie z zakresu przedmiotowego Komisji Infrastruktury do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Propozycja projektu wraz z uzasadnieniem została państwu rozdana. Zmiana jest racjonalna, jest uzasadniona. Biuro Legislacyjne potwierdza poprawność poprawki. Uważam, że taką inicjatywę powinniśmy podjąć.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za podjęciem przez Komisję inicjatywy uchwałodawczej wraz z uzasadnieniem w przedstawionym zakresie zmiany regulaminu Sejmu RP? Stwierdzam, że Komisja podjęła inicjatywę jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JerzyBudnik">Pozostał nam wybór posła, który będzie reprezentować Komisję w dalszych pracach nad projektem. Zgłasza się pan poseł Jarosław Stolarczyk. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie ma. Rozumiem, że Komisja powierzyła tę funkcję panu posłowi Stolarczykowi.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JerzyBudnik">Czy są inne sprawy do omówienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WacławMartyniuk">Jeśli przygotowujemy zmianę regulaminu Sejmu w tych dwóch zakresach, to czy nie byłoby dobrze przejrzeć inne, wcześniejsze propozycje zmian w regulaminie Sejmu, aby wprowadzić jednym projektem uchwały wszystkie ewentualne zmiany, które nie zostały jeszcze rozpatrzone? Byłoby to dobre rozwiązanie, zdecydowalibyśmy, które z tych propozycji przyjmujemy, stworzylibyśmy jeden projekt zmiany regulaminu i w ten sposób w tej kadencji Sejmu załatwilibyśmy tę sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">Proponuję, aby prezydium Komisji przejrzało propozycje zmian w regulaminie i to, co nie byłoby kontrowersyjne, co Sejm byłby w stanie zaakceptować, zaproponowalibyśmy w tej uchwale. Omówimy to na najbliższym spotkaniu prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBudnik">Dziękuję za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>