text_structure.xml
32.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Stwierdzam kworum. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam pana ministra Lecha Czaplę, pełniącego obowiązki szefa Kancelarii Sejmu. Witam również pana ministra Dariusza Młotkiewicza i panią dyrektor Walentynę Kopcińską. Państwo przybyli na posiedzenie w związku z punktem, który był w porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyBudnik">Wysoka Komisjo, uzyskałem zgodę prezydium Komisji na rozszerzenie dzisiejszego porządku obrad o jeden punkt, który wypadł nagle. Chodzi o podjęcie inicjatywy komisyjnego projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Materiały państwo otrzymali. Jest to niewielka nowelizacja, wynikająca z tego, że od 1 stycznia 2010 r. wchodzi ustawa, którą Sejm już przyjął.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyBudnik">Panie ministrze, jeśli pan pozwoli, to ten punkt rozpatrzylibyśmy w pkt. I, ponieważ jest to drobna rzecz. Potem przeszlibyśmy do punktu, który był sygnalizowany w zawiadomieniu o posiedzeniu naszej Komisji. Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy moglibyśmy wprowadzić punkt: wolne wnioski? To wynika z niewypełnienia przez jednego z ministrów... To znaczy nie dostaliśmy odpowiedzi na jedno z pytań i chciałabym to po prostu przypomnieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Na to muszę uzyskać zgodę prezydium. Zbiera się trochę tych spraw, pani poseł i obiecuję, że...</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AgnieszkaPomaska">Chyba, że ja po prostu powiem później, o którą sprawę chodzi, bo jak deklaruje minister w Kancelarii Prezydent RP, iż przyśle odpowiedź, a mija miesiąc i nie przysyła...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">Dobrze. Jeżeli nie ma innych uwag, to uważam rozszerzony porządek dzienny za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy wobec tego do tego dodatkowego punktu I. Wysoka Komisjo, dostarczyliśmy projekt uchwały Sejmu w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu RP z uzasadnieniem. W uzasadnieniu jest w zasadzie wszystko. Sejm przyjął już ustawę o Komitecie do Spraw Europejskich. Na mocy tejże ustawy z dniem 1 stycznia 2010 r. przestaje istnieć Komitet Integracji Europejskiej. Jego zadania zostaną wcześniej przekazane ministrowi właściwemu do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. W związku z tym trzeba zmienić trzy artykuły w regulaminie Sejmu, zastępując nazwę: Komitet Integracji Europejskiej wyrazami: „ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyBudnik">Uchwała weszłaby w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. Jest to krótka, potrzebna nowelizacja. Myślę, że nie ma potrzeby szerszego uzasadnienia. Uzyskałem zgodę wszystkich członków prezydium Komisji na to, żeby taką inicjatywę podjąć.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JerzyBudnik">Rozumiem, iż nie ma żadnych uwag i że Komisja projekt uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w brzmieniu przeze mnie przedstawionym wraz z uzasadnieniem – przyjmuje.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JerzyBudnik">Jeżeli byłaby taka zgoda Komisji, to mógłbym się podjąć reprezentowania Komisji, jako przedstawiciel wnioskodawców, wobec pana marszałka. Czy jest zgoda? Jest zgoda. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy wobec tego do pkt II. Obiecuję, że będzie krótko. Dzisiaj jest wyjątkowy zbieg obowiązków posłów, członków tej Komisji, z innymi obowiązkami równie ważnymi.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JerzyBudnik">Panie ministrze... ja oczywiście, nie chcę pana ograniczać w pana informacji, ale gdyby można było prosić o syntetyczną informację w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#JerzyBudnik">Wysoka Komisjo, przypominam, że opiniując projekt budżetu Kancelarii Sejmu zobowiązaliśmy, jako Komisja, pana ministra, żeby na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych przedłożył, uzgodnione z panem marszałkiem, propozycje zmian w budżecie; czytaj: oszczędność w budżecie Kancelarii. Pan minister takie oszczędności na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych przedstawił. Uznałem, że kto jak kto, ale członkowie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich powinni wiedzieć, przynajmniej post factum, bo jesteśmy pytani o to przez dziennikarzy, zresztą tu obecnych, jakiego rodzaju są to oszczędności. Czy te oszczędności będą miały jakikolwiek wpływ na funkcjonowanie Kancelarii? Jakich pozycji one dotyczą? Jaka była motywacja?</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#JerzyBudnik">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LechCzapla">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Jak pan przewodniczący wstępnie zapowiedział, zainspirowany przebiegiem dyskusji na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, która opiniowała projekt budżetu Kancelarii dla potrzeb Komisji Finansów Publicznych, usiedliśmy z gronem kolegów i koleżanek do przeanalizowania możliwości zredukowania naszych kancelaryjnych potrzeb w zakresie budżetu. Z tego urodziła się suma 9.637 tys. zł – zaraz omówię to, oczywiście, w podziale – która to suma uzyskała aprobatę pana marszałka i stała się inspiracją dla przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych posła Pawła Arndta do złożenia poprawki w tym zakresie. Ta poprawka trafiła w zestaw około 100 poprawek, które w tym momencie Komisja Finansów Publicznych przyjmuje lub odrzuca. Zapewne ta poprawka jest już po głosowaniu pozytywnym, czyli można już tu powiedzieć o fakcie dokonanym, że budżet Kancelarii zmniejszony został o tę wymienioną przeze mnie sumę z 404.960 tys. zł do 395.323 tys. zł, co stanowi ten zmniejszony wolumen budżetu na rok 2010 – 106% projektu budżetu po noweli lipcowej 2009 roku. Przy czym w tych 106% jest suma przeznaczona na dwa zadania, które są zadaniami związanymi ze szczególnymi obowiązkami Sejmu i Kancelarii, a mianowicie na prezydencję oraz na przygotowanie w przyszłym roku sesji Zgromadzenia Parlamentarnego NATO. W sumie to jest 10.000 tys. zł. Są to dwa zadania, które występują incydentalnie, jak państwo się orientują, które są niejako poza normalnym budżetem Kancelarii. Gdyby odliczyć te zadania oraz wpłatę ostatniej transzy za naszą dużą inwestycję, chociaż mało widoczną – budynek przy Al. Na Skarpie – 5.000 tys. zł oraz odtworzenie usługi internetowej 3.000 tys. zł, to realnie rzecz biorąc budżet Kancelarii przy takim założeniu wzrósłby, licząc jednoprocentowy wzrost inflacyjny za zgodą Ministra Finansów, o 1% w stosunku do noweli lipcowej 2009 r.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LechCzapla">Jeżeli chodzi o poszczególne składniki zmniejszenia budżetu, to oczywiście znaczną część z tego to jest wynik decyzji Sejmu, która to decyzja Sejmu zapewne uzyska aprobatę Senatu i zostanie przedstawiona Prezydentowi do podpisu. To jest element ustawy o wykonywaniu ustawy budżetowej. To rządowe przedłożenie o takim dosyć dziwnym tytule jest realizowane i przewidywało utrzymanie kwoty bazowej dla stanowisk, które są objęte mnożnikowym systemem płac, czyli również w konsekwencji dla posłów, także dla „R-ki” sejmowej. Ale, jeżeli chodzi o inne czynniki, które wpływają na obniżenie budżetu i na ogólną sumę 9.600 tys. zł to chciałbym tu przedstawić przede wszystkim zmniejszenie zakupu materiałów i wyposażenia na 1.070 tys. zł. To jest związane z ograniczeniem naszej inwestycji w zakresie stworzenia internetowej telewizji – podkreślam: ograniczenie. Chcemy jednak, mimo wszystko w przyszłym roku zapewnić możliwość przekazywania via Internet planów, na porządnym, zawodowym niemalże poziomie z posiedzeń komisji w pięciu salach sejmowych, tych najważniejszych. Pozostałe 11 sal będą jeszcze czekały na swoją kolejkę.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#LechCzapla">Zmniejszamy także zakup usług remontowych o ponad 1.000 tys. zł. Zakup usług remontowo-konserwatorskich dla obiektów zabytkowych, czyli dla tego budynku oraz dla budynku głównego. Zmniejszamy sumy przeznaczone na wykup ryczałtów z podróży służbowych krajowych w związku z tegorocznym oglądem wykorzystania przelotów krajowych. Zmniejszamy również o 700 tys. zł wydatki na podróże służbowe zagraniczne, też biorąc pod uwagę wykonanie tegoroczne. Przy czym pozostaje, oczywiście, ta specjalna suma przy podróżach służbowych zagranicznych przeznaczona w ramach prezydencji i dla posłów oraz dla części naszych kolegów i koleżanek. Zmniejszamy wydatek na szkolenia pracowników o 300 tys. zł; zakup akcesoriów komputerowych o 66 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#LechCzapla">Jeżeli chodzi o zmniejszenie usług remontowych, to zmniejszyliśmy zakres zadań związanych z przekształcaniem, przystosowaniem pokoi poselskich na cele administracyjno-biurowe; zmniejszyliśmy sumę przeznaczoną na remont Ośrodka Wypoczynkowego w Piaskach, jak również środki na naprawę sprzętu komputerowego i kilka innych drobnych usług remontowych. W sumie zrezygnowaliśmy w tym § 4270 na ponad 700 tys. zł, w § zakup usług remontowo-konserwatorskich dla obiektów zabytkowych w sumie z 3.330 tys. zł zszedł nam ten paragraf na 2.719 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#LechCzapla">Te wszystkie oszczędności, które zostały dokonane, nie powodują oczywiście dysharmonii, czy przeszkód w realizacji zadań, które stawia Sejm i jego organy, posłowie przed Kancelarią Sejmu. W znacznej części jest to po prostu rozłożenie pewnych zadań w czasie. Nie będzie wszystkich zadań, czy danych tytułów realizowanych w roku 2010. Rozkładamy te zadania na rok 2010 i 2011.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#LechCzapla">Taka jest, mówiąc w wielkim skrócie, geneza tej liczby 9.637 tys. zł, którą zaprezentowałem na wstępie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Rozumiem, panie ministrze, że po zmniejszeniu budżetu o 9.637 tys. zł wzrost będzie tylko o 1% odliczając te wydatki nadzwyczajne...</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LechCzapla">Odliczając prezydencję, ZP NATO oraz tę ostatnią transzę, którą moglibyśmy płacić w tym roku, ale przenosimy na przyszły rok, wykonawcy obiektu przy Al. Na Skarpie. Jest to zupełnie świadoma decyzja; ona jest bardzo słuszna. Pan minister Młotkiewicz merytorycznie ją podjął, żeby zapłacić ostatnią transzę dopiero po tym formalnym odebraniu przez właściwe służby miejskie, przeciwpożarowe, inwestycyjne, tego naszego obiektu. Będzie podpisanych szereg dokumentów związanych z możliwością wprowadzenia naszych pracowników, otworzenia magazynów oraz parkingu. To będzie ostania wypłata wykonawcy – solidnemu, jak sądzę, bo wszystkie informacje pana ministra Młotkiewicza stanowią, że trafił nam się bardzo dobry, bardzo solidny wykonawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyBudnik">Rozumiem, że wykonawca zgadza się na przesunięcie płatności – tak? Z tego tytułu Kancelaria nie poniesie żadnych kar umownych?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszMłotkiewicz">Tak. Chcemy to zrobić już po odbiorach. Wtedy, kiedy będziemy mieli odbiory ze strony wszystkich służb, wówczas dopiero płacimy wykonawcy. I on się na to zgodził.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyBudnik">Panie ministrze, zanim poproszę koleżanki i kolegów o pytania, to rozumiem, że przygotowania do prezydencji nie są zagrożone?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LechCzapla">Oczywiście, że nie są zagrożone.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyBudnik">Środki na sesję Zgromadzenia Parlamentarnego NATO...</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LechCzapla">Również są wystarczające. Z całą pewnością mogę powiedzieć, że środki są wystarczające. Nie widzę zagrożenia. Co prawda nie mamy jeszcze wskazania w którym miejscu Sekretariat ZP NATO życzy sobie, żeby tak wielkie przedsięwzięcie się odbyło, ale zapewne to będą nasze pomieszczenia, czyli sejmowo-senackie. A więc te środki, które są zaplanowane w budżecie, moim zdaniem, zdecydowanie wystarczą na to duże przedsięwzięcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyBudnik">Bardzo proszę o pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AgnieszkaPomaska">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Chciałam się zapytać co jest z tym przetargiem na komputery? Przegadaliśmy na poprzednim posiedzeniu co najmniej 2 godziny. Konkluzja była taka, że... i nie jest prawdą, co niektóre gazety opisały, że posłowie domagają się laptopów. Takie zdanie nie padło. Prawdą jest, że rzeczywiście na terenie Sejmu – i tutaj była zgoda co do tego – powinien być bezprzewodowy Internet. Zresztą na terenie Senatu – jest, a na terenie Sejmu – nie ma.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AgnieszkaPomaska">A więc jest pytanie: co z tym przetargiem? Konkluzja bowiem tej naszej dyskusji była taka, że my się nie zgadzamy na tę formę przekazania sprzętu komputerowego biurom poselskim. Wyraziliśmy negatywne zdanie w tej sprawie. Rozumiem, że na odświeżenie sprzętu komputerowego jest zagwarantowana kwota w takiej samej wysokości, ale to czy będzie ten przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięte – czy tak? Jak to wygląda? Tak jak powiedziałam, dyskutowaliśmy nie po to, żeby sobie porozmawiać, tylko po to, by usprawnić pewne rzeczy i stąd pytanie co do tego punktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyBudnik">Może pan minister od razu odpowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LechCzapla">Tak, oczywiście. Przetarg może być rozpisany dopiero gdy budżet będzie prawnym, czyli po podpisaniu przez Prezydenta ustawy budżetowej na rok 2010.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#LechCzapla">Jeżeli chodzi o kwestię konkluzywności, to ja nie odebrałem tego, żeby Komisja stwierdziła, iż nie są potrzebne stałe łącza w biurach poselskich. Wprost przeciwnie uważałem, że należy rozwijać inne formy komunikacji posła z centralą, z Wiejską i w tym zakresie, oczywiście, ta usługa będzie rozwijana, co zresztą w sposób dosyć karykaturalny znalazło miejsce... no, nie w gazecie powiem, bo ja nie do końca uważam to przedsięwzięcie za prasę. Wiadomo, że musi być rozstrzygnięcie konkluzywne, jeżeli chodzi o budżet 2010 roku. Ono zapewne nastąpi z końcem stycznia. Potem nastąpi decyzja ostateczna w sprawie usługi komputerowej, która wygasza się z październikiem 2010 roku. W październiku 2010 roku sprzęt, który nie jest własnością Kancelarii Sejmu, zostanie sprzątnięty przez firmę, która w tym momencie tę usługę realizuje. I co w zamian? Przy realizacji – podkreślam – realizacji dyspozycji wynikającej z uchwały Prezydium Sejmu, która nie jest zmieniona i nie będzie zmieniona, jak sądzę, dotycząca tego, że datą przekazania posłowi przedłożenia – datą, która jest bardzo często określona regulaminem, jako istotną dla podjęcia innych czynności przez Sejm i jego organy – jest przekazanie formy elektronicznej tekstu do dyspozycji posłów, najczęściej druku sejmowego z projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#LechCzapla">A więc zakładając, że nie będzie zmiany uchwały Prezydium Sejmu, iż nie będzie odstępstwa od tego co kiedyś wprowadzono, chyba w 2001 r., że forma elektroniczna ma pierwszeństwo przed formą materialną, jeżeli chodzi o przedłożenie materiałów posłom do wglądu na 7 dni przed rozpoczęciem postępowania z przedłożenia, taki jest najczęściej wymieniony termin w regulaminie Sejmu, zaszłoby pytanie – podkreślam – zaszłoby pytanie: czy jest jakaś alternatywa?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#LechCzapla">Uważam, że w aktualnej sytuacji – tak uważam – jest odtworzenie usług informatycznych, czyli stałe połączenie z biurem poselskim, które umożliwia – nie posłowi w tym momencie, mówiąc zupełnie brutalnie, ale – Prezydium Sejmu wykonanie swojej własnej dyspozycji. Prezydium Sejmu jest odpowiedzialne, czy inaczej mówiąc służba kancelaryjna, na przekazanie w formie elektronicznej treści przedłożenia, które to przekazanie warunkuje dalsze postępowanie organów Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AgnieszkaPomaska">Panie ministrze, ale ja serdecznie proszę, proszę nie używać tego argumentu, że my musimy coś dostawać elektronicznie, bo my o tym wiemy i my chcemy to dostawać w wersji elektronicznej i zupełnie nie jest o tym mowa. Więc, bardzo proszę nie odwracać sensu naszych słów. Ja tylko mówię o tym, że posłowie wyrazili negatywną opinię co do sposobu, jak funkcjonował ten system do tej pory. Ja, czy moi asystenci, nie mogą sprawdzić wielu rzeczy na tym komputerze, bo nie mogą się dostać na pocztę, tę którą mają jako asystenci i na którą też przychodzą różnego rodzaju dokumenty, bo nie ma takiej możliwości, są różne blokady, itd. A więc tylko o tym mówię.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AgnieszkaPomaska">Natomiast, żeby nie przedłużać tej dyskusji... Panie przewodniczący, ponieważ ustaliliśmy, że wrócimy do tej rozmowy, to zakładam, że pewnie w styczniu wrócimy do tej rozmowy, jak te pieniądze przeznaczone na odświeżenie sprzętu komputerowego wykorzystać. Ja bowiem nie widzę potrzeby, żeby robić przetarg na 460 komputerów stacjonarnych, bo ja, czy moje biuro tego komputera po prostu nie chce – i tyle, i nie chcę, żeby państwo mnie uszczęśliwiali.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LechCzapla">Panie przewodniczący, pozwoli pan, że odpowiem od razu. Po pierwsze, oczywiście, ja wsłuchuję się w wypowiedzi posłów bardzo uważnie, natomiast przede wszystkim wsłuchuję się w dyskusję Komisji. W tym zakresie nie usłyszałem konkluzywnej dyspozycji Komisji. Natomiast, jeżeli chodzi o przeszkody, to z tego co dzisiaj uzyskałem od dyrektora Jabłońskiego, którego niestety nie ma w tym momencie na posiedzeniu, każda legalna instalacja programu komputerowego jest przez firmę, która wykonuje usługę, realizowana. To wszystko co mogę powiedzieć w tym momencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyBudnik">Były dwa zgłoszenia. Który z kolegów pierwszy?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekRząsa">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Jeśli dobrze słuchałem, to oszczędności będą w granicach 9,6 miliona zł. Chciałbym jednak usłyszeć dokładnie te wyliczenia... może nie zdążyłem zapisać, ale zakup materiałów zmniejszy się o ok. 1.070 tys. zł, remonty o 1.000 tys. zł, ryczałty, podróże zagraniczne o 700 tys. zł, szkolenia o 300 tys. zł. Prosiłbym o uzupełnienie, żeby ta suma mniej więcej tak doszła do tej granicy 9.600 tys. zł...</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LechCzapla">Może prościej będzie, gdy wydamy po prostu tę kartkę do dyspozycji Komisji i posłów. Będzie to najprościej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyBudnik">Jeżeli jest to możliwe, to bardzo proszę. Może zróbmy z tego teraz ksero.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekRząsa">A więc z tym jest już problem rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekRząsa">Drugie pytanie mam do pana przewodniczącego. Czy pan przewodniczący ma jakieś informacje, czy na takiej samej zasadzie pracują służby finansowe Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Senatu? Czy też możemy się spodziewać takich informacji, przynajmniej o podjętych próbach zaoszczędzenia w tych projektach, które były nam przedłożone?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JerzyBudnik">Panie pośle, każdy z szefów tychże Kancelarii tutaj deklarował, że na komisji finansów to zgłoszą. Jeżeli wszyscy będą tacy rzetelni jak pan minister Czapla, to myślę, iż na Komisję Finansów Publicznych przyszli. Żadnej informacji zwrotnej nie mam. Nie ma tu kolegów, członków tej komisji finansów, bo oni by nam więcej powiedzieli. W tej chwili komisja się zajmuje opiniowaniem 100 poprawek, między innymi tych poprawek, o których mówił pan minister. Mamy trzech posłów, którzy są członkami Komisji Finansów Publicznych, a więc ich tu dzisiaj nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JarosławStolarczyk">Panie ministrze, chciałbym się zapytać jeszcze o to przesunięcie płatności wykonania prac budynku przy Al. Na Skarpie, jeśli chodzi o te odbiory techniczne. Czy w związku z tym szacujecie państwo, że te odbiory nie nastąpią w 2010 r., czyli nie bierzemy pod uwagę tego w budżecie?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DariuszMłotkiewicz">One nastąpią w trakcie pierwszego kwartału, do końca lutego, bądź do początku marca 2010 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JarosławStolarczyk">I w tym momencie płatność nastąpi...</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DariuszMłotkiewicz">Tak. Po dokonaniu odbioru wszystkich... To są dosyć skomplikowane kwestie. Każdy kto budował dom, to wie. To jest dopuszczenie do użytkowania budynku. Są to instalacje gazowe, elektryczne, energetyczne. A więc mając dopiero cały ten dopuszczający do użytku budynek zapłacimy wykonawcy. Sądzę, że to do pierwszej dekady marca powinno nastąpić.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyBudnik">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma pytań. Czy pan minister chciałby jeszcze podzielić się jakąś swoją uwagą z Komisją?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LechCzapla">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, za szczególną uwagę...</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyBudnik">Jak Komisja Finansów Publicznych przyjęła pana poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LechCzapla">Było szereg pytań, ale związanych nie tylko z finansami sensu stricte...</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyBudnik">Domagali się większych oszczędności...?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LechCzapla">Nie było takich oczekiwań, raczej dotyczyły one wyjaśnień związanych z usługą hotelową, z Domem Poselskim, mówiąc tak w wielkim skrócie, z którą mamy pewne doświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyBudnik">Panie ministrze, może przy okazji – bo mamy jeszcze trochę czasu... co z tym pożarem, który był i o którym głośno było...?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LechCzapla">Będę prosił pana ministra Młotkiewicza. On jest przygotowany do relacji w tym zakresie, w sposób szczególny.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#DariuszMłotkiewicz">Pożar wybuchł w sobotę 28 listopada br. o godzinie 15.26. Odebrane zostały sygnały alarmowe przez nasze stanowisko dowodzenia. Wtedy tam udał się szef sekcji ratowniczej i dwóch ratowników, którzy są wyposażeni w aparaty tlenowe. Mamy tu trzech ratowników pożarowych, którzy działają. Po otrzymaniu sygnału dowódca zmiany wysłał do pomocy im także 7 strażników. A więc 10 osób znalazło się w ciągu pierwszych dwóch, trzech minut po zasygnalizowaniu na miejscu pożaru. Pożar wybuchł w pomieszczeniach sauny męskiej. Znajduje się ona, jak wchodzi się do pomieszczeń basenowych, z lewej strony od recepcji. Nie możemy z całą stanowczością w tej chwili powiedzieć, ale wstępna ocena wskazuje, że tam właśnie wybuchł ten pożar. W sobotę nikt nie korzystał z sauny. W piątek jeden z posłów był ostatnim korzystającym. W piątek odwiedził to pomieszczenie elektryk i żadnych jakiś negatywnych sygnałów nie odebraliśmy.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#DariuszMłotkiewicz">Krótko powiem o skutkach. Wypaleniu uległo około 20-paru metrów powierzchni rekreacyjnej, czyli samej sauny, przebieralni i jeszcze jeden korytarzyk. To jest – tak jak powiedziałem – około 20-paru metrów, które uległy całkowitemu wypaleniu.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#DariuszMłotkiewicz">Wrócę do przebiegu akcji. O godzinie 15.40 przybyły pierwsze sekcje straży pożarnej, ponieważ z meldunku złożonego przez sekcję ratowniczą wynikało, że nie jesteśmy w stanie sami opanować pożaru. Przede wszystkim było bardzo silne zadymienie. Jednocześnie ci nasi strażnicy i ratownicy przystąpili do ewakuacji pomieszczenia, kiedy już powiadomiliśmy straż, nie mogąc sami zdławić tego pożaru. A więc ratownicy i strażacy przystąpili do ewakuacji Domu Poselskiego. W Domu Poselskim było zameldowanych sześć osób. Trzech osób nie było. A więc w momencie wybuchu pożaru było trzech gości w Domu Poselskim i dziesięciu pracowników. Ci zostali w pierwszych minutach akcji ewakuowani.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#DariuszMłotkiewicz">Następnie ratownicy przystąpili do przeszukiwania wszystkich pomieszczeń, w celu sprawdzenia, czy ktoś nie został, ponieważ następowało bardzo silne zadymienie z takim toksycznym, dymem czarnym. Właśnie przed chwilą mówiłem, że gdy tam wszedłem, zanim strażacy mnie stamtąd wyprosili, na trzy minuty, to kurki nie mogę do dzisiaj wyprać.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#DariuszMłotkiewicz">Ostatecznie przyjechało 8 zastępów straży pożarnej. Wezwane zostało także pogotowie ratunkowe. Jedna z pracownic Domu Poselskiego zasłabła. Myślę, że to było połączenie lekkiego zaczadzenia i pewnej emocji. O godzinie 17.15 Państwowa Straż Pożarna zameldowała o zakończeniu akcji gaśniczej. Następowało oddymienie budynku, które trwało do godziny 18.20 przez Państwową Straż Pożarną, po czym przystąpiliśmy własnymi siłami do wietrzenia całego Domu Poselskiego. Wtedy lekkiemu zaczadzeniu uległ jeszcze jeden z pracowników – bo pracownicy przyjechali – i ta druga osoba musiała także skorzystać z pomocy lekarskiej. Obydwie osoby nie mają żadnych uszczerbków na zdrowiu. W gruncie rzeczy to było chwilowe zaczadzenie.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#DariuszMłotkiewicz">Przyczyną pożaru była prawdopodobnie instalacja elektryczna, w szczególności jakiś piecyk w saunie męskiej. I to jest prawdopodobne źródło. W tej chwili przystąpiono do czynności, które mają wyjaśnić skąd ten pożar powstał. Te czynności wykonuje prokuratura; my także powołaliśmy naszą komisję. Powołaliśmy biegłego do spraw pożarnictwa, który równolegle również ocenia sytuację. Oczywiście, Kancelaria jest ubezpieczona w stu procentach. Inspektor PZU dokonał oszacowania. W tej chwili nie mamy jeszcze wysokości kwoty tych strat.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#DariuszMłotkiewicz">Całe to pomieszczenie rekreacyjne będzie wyłączone dłuższy czas, ponieważ osadziła się sadza na powierzchni basenu. Trzeba będzie to oczyścić i wymienić wodę.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#DariuszMłotkiewicz">Myślę, że akcja przebiegała sprawnie. Przede wszystkim te czujki zareagowały bardzo szybko. Mieliśmy od razu pracowników. Wezwaliśmy także elektryków, hydraulików. Zarówno pan minister Czapla, jak i ja, byliśmy w zasadzie w ciągu pół godziny na miejscu akcji. Marszałek był na bieżąco informowany. Przygotowaliśmy komunikat do mediów. Teren był zabezpieczony. Zabezpieczenie też było skoordynowane z Biurem Ochrony Rządu, które działa w Kancelarii Prezydenta przez podwórko. I to wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pan minister uprzedził, mówiąc o przygotowaniu komunikatu dla mediów, ale kiedy ten komunikat wyszedł? Pierwsze informacje bowiem, które ja zobaczyłam w jednej ze stacji telewizyjnych, powtarzane nieustannie, to było, że jest pożar, ewakuowano posłów, hotel poselski. Ewakuowano 13 osób, w tym trzy osoby nawet nie wiem, czy to byli posłowie i 10 pracowników. Wydaje mi się, że tak precyzyjny komunikat może by trochę temperaturę tej sensacji obniżył. Ja wiedziałam, że w sobotnie popołudnie, to raczej nie jest hotel pełen posłów. Nie mniej... nie życzę pożaru, ale takie komunikaty... My jesteśmy pod taką lupą, jak wiemy. Rzeczowy komunikat do PAP i do mediów powinien być pierwszy...</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#DariuszMłotkiewicz">Komunikat był przygotowany jeszcze przed godziną 18. Został wezwany zastępca dyrektora Biura Prasowego, który przygotowywał...</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Tak, ale oni zdążyli już do tej pory... wie pan, ile razy to już na pasku podali...?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#DariuszMłotkiewicz">W czasie pożaru jeszcze między godziną 17–18 był już wezwany zastępca dyrektora Biura Prasowego, który przygotował komunikat. Wypowiadał się pan minister Czapla, od razu na bieżąco i rzecznik Państwowej Straży Pożarnej. Były to komunikaty, które oddawały mniej więcej to co się działo. A reszta to było jakby taką... nie wiem...taką...</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">No, najlepiej by było, żebyśmy się wszyscy tam spalili, takie odniosłam wrażenie...</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarekRząsa">Nie wiem, czy pani poseł znała komentarze internautów. Internauci napisali, że mają dwie wiadomości: dobrą i złą. Dobra jest taka, że się spalił hotel poselski, a zła, iż nikt nie zginął. Takie były komentarze internautów.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JerzyBudnik">To może skończymy dyskusję na ten temat. Kancelaria na pewno wnioski z tego wyciągnie, również co do potrzeby przeglądu technicznego urządzeń, które pracują.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ja po prostu jestem wyczulona na komunikaty prasowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MirosławPawlak">Piecyk był wyłączony, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#DariuszMłotkiewicz">Nie jestem w stanie jednoznacznie teraz odpowiedzieć. Piecyk został zabrany przez prokuraturę i będzie badany przez fachowców.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#DariuszMłotkiewicz">Natomiast pani dyrektor Trzaska była już o godzinie 17.30, czy 17.20 i przygotowywała komunikaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JerzyBudnik">Dobrze. Dziękuję za obszerne wyjaśnienia. Dziękuję za obecność panu ministrowi Czapli, również panu ministrowi Młotkiewiczowi, jak i pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#JerzyBudnik">Wobec wyczerpania porządku obrad, uważam posiedzenie Komisji za zamknięte.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>