text_structure.xml 47.8 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#LeszekKorzeniowski">Witam przybyłych gości. Stwierdzam kworum. Panie i panowie posłowie otrzymali materiał na dzisiejsze obrady. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Dzisiaj mamy dwa pierwsze czytania ustaw. Czy są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#LeszekKorzeniowski">Chcę jeszcze przeprosić państwa, że o takiej porze odbywamy to posiedzenie, ale mamy wyznaczony termin na 8 lipca br. i uważam, że lepiej było się spotkać dzisiaj, w piątek, niż zbierać się całą Komisją w tak zwanym wolnym tygodniu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#LeszekKorzeniowski">Bardzo proszę o wystąpienie pana ministra Kazimierza Plocke.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie i panowie. Na początek chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że rzeczywiście procedujemy w tempie ekspresowym albo superekspresowym, ale to wynika z terminów wyznaczonych w dyrektywie Komisji Europejskiej nr 392 z 30 kwietnia 2008 r. Państwa członkowskie mają obowiązek do 1 sierpnia 2008 r. wdrożyć jej przepisy do prawa i porządku krajowego. Stąd tak szybka ścieżka zmiany przepisów ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych u zwierząt.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzPlocke">Informuję, że w ciągu tych kilku tygodni rząd przygotował stosowny projekt, jak również poddał go konsultacjom międzyresortowym i dzisiaj omawiamy go na posiedzeniu Komisji. Rozumiem, że posłowie mają pytania i wątpliwości, ale jednak trzeba rozpocząć procedurę, żeby przeanalizować przepisy i projekt ustawy. Jest on istotny i ważny zwłaszcza dla całej polskiej akwakultury, dla wszystkich organizacji, które uczestniczą w zwalczaniu chorób zakaźnych. Można powiedzieć, że ustawa jest oczekiwana i pilna.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzPlocke">Czego dotyczy projekt, nad którym dziś będziemy pracować? Po pierwsze, jak już wspomniałem, chodzi o transpozycję prawa Unii Europejskiej do polskiego prawa w zakresie akwakultury, a zwłaszcza zwalczania chorób zakaźnych występujących u ryb słodkowodnych i cały kompleks związany z wdrażaniem zadań, które łączą się z leczeniem ryb słodkowodnych i organizacją przedsiębiorstw produkcyjnych tego sektora. Jest to oczywiście bardzo skomplikowany mechanizm.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzPlocke">Projekt nakłada na podmioty zajmujące się akwakulturą obowiązek, aby w ciągu trzech miesięcy od wejścia w życie ustawy złożyły stosowne wnioski w inspektoratach weterynarii i określiły swoją działalność. Po drugie, rozszerza wykaz chorób zakaźnych podlegających obowiązkowi zwalczania – wyszczególniono siedem chorób, wszystkie dotyczące zwierząt akwakultury. Po trzecie, wprowadza nowe definicje, określone w dyrektywie, takie jak akwakultura, zwierzęta wodne, chów, hodowla zwierząt akwakultury, łowisko typu „wpuść i złów”, przedsiębiorstwo produkcyjne sektora akwakultury, zakład przetwórczy, enklawa czy strefa. Po czwarte, daje możliwość wypłaty odszkodowań w przypadku stwierdzenia zgnilca amerykańskiego, choroby występującej wśród pszczół i zwalczanej z urzędu. Po piąte, na wniosek Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej wprowadza przepisy, które umożliwiają prowadzenie centralnego rejestru wydanych paszportów dla psów, co ułatwia kontrolę tych dokumentów, a także szybką identyfikację zwierzęcia oraz jego posiadacza. Dotyczy to przede wszystkim psów, które są eksportowane za granicę, bądź wystawianych na różnego rodzaju wystawach. Chodzi o to, żeby również nad tą grupą zwierząt lekarze weterynarii mieli pełną kontrolę.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzPlocke">Ósma zmiana wprowadza uszczegółowione przepisy w zakresie finansowania z budżetu państwa kosztów poniesionych przez służby, inspekcje oraz jednostki samorządu terytorialnego, realizujące zadania zespołów kryzysowych przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt w ramach planów gotowości. To dotyczy przede wszystkim tego typu spraw, jak zwalczanie ptasiej grypy w latach 2005–2007. Gdy przyszło do rozliczania kosztów, to wystąpiły kłopoty z refundacją poniesionych wydatków na zwalczanie tej choroby, zwłaszcza w przypadku samorządów powiatowych. Chcemy te sprawy uregulować, żeby raz na zawsze mieć pewność, że jeżeli samorząd poprzez swoje służby policyjne czy straż pożarną, uczestniczy w zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, to ma możliwość uzyskania z budżetu państwa stosownych rekompensat.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzPlocke">Wreszcie projekt ustanawia nową sankcję za nieszczepienie psów przeciwko wściekliźnie. Według poprzedniej ustawy, jeżeli właściciel psa nie zaszczepił go przeciw wściekliźnie, mógł mieć nałożoną karę aresztu. My proponujemy, żeby to była kara grzywny, co jest oczywiste i zrozumiałe.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzPlocke">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiłem najważniejsze zmiany w projekcie tej ustawy, które, jak wspomniałem, są oczekiwane przez środowisko. Jeśli Wysoka Komisja zechciałaby procedować nad tym projektem, to byłbym w imieniu kierownictwa resortu bardzo zobowiązany, bo umożliwiłoby to przeprowadzenie na następnym posiedzeniu Sejmu drugiego i trzeciego czytania. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie ministrze. Jest prośba ze strony Ministerstwa, żebyśmy nie powoływali podkomisji, tylko przystąpili dzisiaj do pierwszego czytania i rozpatrzenia projektu ustawy. Rozpoczynamy dyskusję. Czy ktoś z panów posłów chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrywania ustawy. Zaczynamy od tytułu. Tak, panie mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DariuszDąbkowski">Jeśli można, Biuro Legislacyjne ma jedną ogólną uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DariuszDąbkowski">Rada Ministrów faktycznie wnosi, aby ustawa weszła w życie 1 sierpnia 2008 r. Niemniej, zdaniem Biura Legislacyjnego, projektowana zmiana w art. 8 ustawy jest bardzo istotna, niesie ze sobą konkretne obowiązki i prawa dla podmiotów, które później będą poddawane reżimowi tej ustawy. W ocenie Biura Legislacyjnego musi ona mieć określone vacatio legis, a więc musi upłynąć stosowny czas między ogłoszeniem ustawy a jej wejściem w życie. Okres ten jest wymagany prawem i służy temu, aby odbiorcy nowych regulacji mieli czas przygotować się do ich wdrożenia. Innymi słowy, mimo że termin wejścia w życie ustawy jest określony w przepisach prawa wspólnotowego, mianowicie w art. 65 dyrektywy 2006/88, który stanowi, że niezbędne ustawy w tym zakresie mają wejść w życie 1 sierpnia, to ten sam przepis wskazuje równocześnie na inny obowiązek państwa członkowskiego, mianowicie taki, że państwa członkowskie publikują te regulacje nie później niż do 1 maja 2008 r. Z tego przepisu wynika więc, że Komisja Europejska przewiduje co najmniej 3-miesięczny okres vacatio legis między publikacją przepisów a ich wejściem w życie. Zatem w ocenie Biura Legislacyjnego zasadne by było, aby ta ustawa weszła w życie po dłuższym okresie vacatio legis niż 14 dni. Mógłby on na przykład wynosić 30 dni od ogłoszenia ustawy. To jest chyba minimum, które, przy zmianie tak istotnych przepisów, ustawodawca powinien dać obywatelowi, żeby ten miał czas na przystosowanie się do nowych praw. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję za uwagi Biura Legislacyjnego. Zwrócę uwagę na dwa elementy. Po pierwsze, podmioty, które zajmują się akwakulturą, mają 3 miesiące na zgłoszenie swoich firm do ponownego rejestrowania. A jeżeli rzeczywiście wola posłów byłaby taka, żeby w art. 8 zapis „z dniem 1 sierpnia” zamienić na „30 dni od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy”, to nie ma problemu. Czy taki zapis byłby satysfakcjonujący dla Biura?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszDąbkowski">Wydaje się zasadne użycie takiego terminu dla projektowanej regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czyli taką poprawkę będziemy musieli przegłosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DariuszDąbkowski">Ale to na końcu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do głosowania. Najpierw tytuł ustawy. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzPlocke">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Dziękuję, tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 1. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzPlocke">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Dziękuję. Zmiana nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 2. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DariuszDąbkowski">Zgłaszamy jedną uwagę redakcyjną. W art. 1 jest taki zapis: „literka i) otrzymuje brzmienie: i) prowadzenia:”, a powinno być „prowadzenie”. Jest to niewątpliwie uwaga o charakterze czysto redakcyjnym, ale ponieważ tryb postępowania legislacyjnego jest bardzo szybki, prosimy Wysoką Komisję, aby już po sczytaniu tekstu, a jeszcze przed posiedzeniem Komisji upoważniła przedstawicieli Biura Legislacyjnego do korekty takich literówek w tekście ustawy. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Panowie posłowie mają uwagi? Nie słyszę. Zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzPlocke">Przepraszam, panie przewodniczący. W ustawie matce w artykule 1 jest napisane „prowadzenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DariuszDąbkowski">Cytuję, jaki jest zapis: „Artykuł 1. Ustawa określa wymagania weterynaryjne, obejmowania i prowadzenia działalności w zakresie: prowadzenia”...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzPlocke">Myślę, że można pozostać przy zapisie pierwotnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DariuszDąbkowski">Czyli jest dobrze, tylko że w projekcie dwa razy użyto po sobie wyrazu „prowadzenia”, ale język prawny charakteryzuje się tym, że czasami mogą być pewne odstępstwa od reguł języka polskiego. Więc w tym przypadku nie będzie korekty. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Wracamy do zmiany 3. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Dziękuję. Zmiana nr 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 4. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Dziękuję. Zmiana nr 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 5. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Dziękuję. Zmiana nr 5 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 6. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KazimierzPlocke">W zmianie nr 6 jest poprawka. W ust. 3 pkt 2 proponujemy następujący zapis: „określenie rodzaju i zakresu działalności nadzorowanej, którą wnioskodawca zamierza prowadzić, z tym że w przypadku działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i), ze wskazaniem gatunku zwierząt akwakultury”. Zmiana ma na celu uzyskanie przez powiatowego lekarza weterynarii szczegółowych informacji o gatunkach zwierząt akwakultury, będących przedmiotem powadzonej działalności. Wynika to z przepisów Unii Europejskiej. Chodzi o to, żeby mieć możliwość dokonywania korekty i pozyskiwania informacji, kto jakie zwierzęta akwakultury hoduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#LeszekKorzeniowski">To wszystko. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KazimierzPlocke">Tak, to cała poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro już wcześniej miało tekst poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Czy są uwagi z sali? Nie słyszę. Przyjmujemy zmianę nr 6 wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 7. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 8. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 8 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 9. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 9 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 10. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 10 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 11. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 11 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 12. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 12 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 13. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 13 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 14. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 14 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 15. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag. Dotyczy ona paszportów dla psów, o czym mówiłem przed chwilą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 15 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 16. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag, panie przewodniczący. Analizowaliśmy to bardzo szczegółowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 16 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 17. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#KazimierzPlocke">Zmiana nr 17 bez uwag. Dotyczy załącznika 2, w którym są wymienione szczegółowo i precyzyjnie wszystkie choroby zakaźne w akwakulturze, i nie tylko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 17 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 18. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 18 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 19. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#DariuszDąbkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panowie posłowie? Bez uwag. Zmiana nr 19 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 20. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 20 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 21. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 21 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 22. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag. To jest właśnie ta kwestia, o której mówiłem, że wprowadzamy nową jednostkę chorobową, żeby hodowcy pszczół mogli otrzymać za tę chorobę zakaźną odszkodowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#LeszekKorzeniowski">Bardzo dobrze. Dziękuję. Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 22 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 23. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#KazimierzPlocke">Zmiana nr 23 bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 23 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-106.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 24. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#KazimierzPlocke">W zmianie 24 chciałbym zwrócić uwagę Komisji, że przepis dotyczy odszkodowań za udział samorządów powiatowych i innych organizacji w zwalczaniu ptasiej grypy, będzie umożliwiał swobodne przekazywanie środków finansowych, czego do tej pory w ustawie nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 24 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 25. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#KazimierzPlocke">Zmiany nr 25, 26 i 27 dotyczą zmian redakcyjnych. Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#LeszekKorzeniowski">To rozpatrzymy trzy zmiany naraz. Zmiany nr 25, 26 i 27 zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 28. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 28 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 29. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 29 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-114.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 30. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 30 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-116.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 31. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 31 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-118.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 32. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 32 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-120.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 33. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 33 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-122.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 34. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 34 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-124.1" who="#LeszekKorzeniowski">Zmiana nr 35. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Zmiana nr 35 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#LeszekKorzeniowski">Art. 2. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#KazimierzPlocke">Art. 2 bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie ministrze, panie przewodniczący. W związku z tym, że następuje wygaszenie zezwoleń, chciałbym się dowiedzieć, jakie to wywoła skutki dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Czy będzie utrudnienie w uzyskaniu takiego zgłoszenia, czy nie? Proszę w kilku zdaniach przedstawić skutki zmiany dla podmiotów gospodarczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, to jest bardzo ważne pytanie, panie przewodniczący. Rzeczywiście chodzi o to, że właściciele zwierząt akwakultury mają w ciągu trzech miesięcy zgłosić się do powiatowego lekarza weterynarii, który ma obowiązek dokonać przeglądu. Dotyczy to wszystkich, którzy handlują żywymi rybami słodkowodnymi. Dzisiaj trudno oszacować koszty, ale właściciele muszą bardzo dobrze się do tego przygotować, bo kontrolę będzie prowadził wyłącznie powiatowy lekarz weterynarii. Nie omawiamy więc żadnych kosztów związanych z procedurami. Jest to czynność techniczna, którą właściciele muszą przeprowadzić sami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Artykuł 2 został przyjęty. Art. 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#KazimierzPlocke">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne? Bez uwag. Panowie posłowie bez uwag. Art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-133.1" who="#LeszekKorzeniowski">Art. 4. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#KazimierzPlocke">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W art. 4 chcielibyśmy wprowadzić poprawkę. Mianowicie wykreślić zapis: „nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy”, bo gdyby ten przepis pozostał, to Minister musiałby wydać 37 kolejnych nowych rozporządzeń. Ta poprawka przenosi rozporządzenia, które już są wydane i mają moc obowiązującą. Zostaną one dołączone do tej ustawy. Są one bezterminowe. Chcąc zatem wykorzystać dotychczasowy dorobek, warto o tę poprawkę zabiegać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Biuro ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#KazimierzPlocke">Przepraszam, panie przewodniczący, jeszcze dokończę. To dotyczy zarówno ustępu 1, jak i 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#DariuszDąbkowski">To jest o tyle istotne, panie przewodniczący, że 24-miesięczny okres na wydanie, powiedzmy 10 rozporządzeń, wiąże się z tym, że jeżeli by Minister z jakichś powodów nie wydał części aktów wykonawczych, to później praktyka Rządowego Centrum Legislacji jest taka, że upada podstawa do ich wydania i w tym momencie nie ma już starych rozporządzeń, a nie ma jeszcze nowych. W związku z tym istniejąca do tej pory praktyka ustawodawcy, że nie wprowadza takich okresów, jest często stosowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję za wyjaśnienie. Uwag z sali nie ma. Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-138.1" who="#LeszekKorzeniowski">Art. 5. Strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#KazimierzPlocke">Panie przewodniczący, w art. 5 w ust. 2 proponujemy wykreślenie słów: „ministra właściwego do spraw rolnictwa” i zastąpienie ich słowami „Rada Ministrów”, dlatego że programy przyjmuje Rada Ministrów, nie jest to kompetencja ministrów. Wnosimy o zmianę tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne uważa, że należy zmienić ten przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#LeszekKorzeniowski">Nie ma pytań ze strony panów posłów. Art. 5 został przyjęty wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-142.1" who="#LeszekKorzeniowski">Art. 6. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#KazimierzPlocke">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#LeszekKorzeniowski">Biuro Legislacyjne bez uwag, panowie posłowie – nie słyszę uwag. Art. 6 został przyjęty. Art. 7?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#KazimierzPlocke">Do art. 7 nie mam uwag, panie przewodniczący. Informuję tylko, że prosimy pana marszałka, aby wydał tekst jednolity, ponieważ w międzyczasie dokonano bardzo wielu zmian. Warto mieć jednolity tekst, żeby nie szukać stosownych przepisów w różnych źródłach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#LeszekKorzeniowski">Ze strony Biura Legislacyjnego nie ma uwag. Nie słyszę uwag ze strony panów posłów. Stwierdzam przyjęcie art. 7. Został art. 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przepraszam, nie dosłyszałem. Dlaczego jest taki szybki termin wejścia w życie ustawy? Z jakich względów? Nie można go przedłużyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#KazimierzPlocke">Panie przewodniczący, o tym stanowi dyrektywa Unii Europejskiej. Ale po konsultacji z Biurem Legislacyjnym proponujemy, aby to było 30 dni od ogłoszenia niniejszej ustawy, żeby nie wiązać się bezpośrednio terminem 1 sierpnia, ponieważ to może być trudne do przeprowadzenia. Dlatego mówimy o 30-dniowym okresie vacatio legis. Natomiast, w jakim terminie uda się nam to przeprowadzić przez parlament – to jest kwestia otwarta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#LeszekKorzeniowski">Panie mecenasie, proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-150">
          <u xml:id="u-150.0" who="#DariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne w uwadze wstępnej do całego projektu ustawy – widać teraz, że najistotniejszej – uwrażliwiało Wysoką Komisję na ten problem. Biuro proponuje – widzę, że w Sejmie pan minister to akceptuje – aby w artykule tym napisać, iż ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Oznacza to przedłużeni standardowego, 14-dniowego okresu vacatio legis, z uwagi na to, co wcześniej powiedziałem – obszerność ustawy, duża liczba zmian, wprowadzenie nowych obowiązków dla podmiotów. Wiąże się to z tym, co powiedział pan poseł Jurgiel przy art. 2. Tam faktycznie jest 3-miesięczny okres, ale to nie jest vacatio legis, to są 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy. Trzeba rozróżnić te dwa okresy. Wydaje mi się, że należyta staranność ustawodawcy w tym zakresie jest jak najbardziej pożądana i vacatio legis powinno być dłuższe. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-151">
          <u xml:id="u-151.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Wszystko jest jasne? Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-152">
          <u xml:id="u-152.0" who="#KazimierzPlocke">Rozumiem, że Komisja przyjmuje tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-153">
          <u xml:id="u-153.0" who="#LeszekKorzeniowski">Tak. Nie ma więcej uwag?</u>
          <u xml:id="u-153.1" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do głosowania nad całym projektem ustawy. Widzę, że głos chce zabrać pan poseł Jurgiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-154">
          <u xml:id="u-154.0" who="#KrzysztofJurgiel">Tempo jest bardzo szybkie. Rząd przyjął ustawę we wtorek, dzisiaj ją już procedujemy i nie było czasu, żeby się z nią dokładnie zapoznać. W punkcie 6 „Konsultacje społeczne” jest takie stwierdzenie: „Uwagi do projektu wyżej wymienionej ustawy zgłosił Związek Producentów Ryb, Zakład Ichtiologii i Gospodarki Rybackiej PAN w Gołyszu, Państwowy Instytut Weterynaryjny – PIB. Uwagi ze względu na ich ogólny charakter i zakres nie zostały uwzględnione”. Czy można prosić pana ministra, żebyśmy te uwagi dostali na piśmie. Druga sprawa. Jeśli to możliwe, proszę w krótkich słowach powiedzieć, jakie to były uwagi i dlaczego nie zostały uwzględnione?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-155">
          <u xml:id="u-155.0" who="#KazimierzPlocke">Panie przewodniczący, rzeczywiście jesteśmy w posiadaniu tych uwag. W przypadku Związku Producentów Ryb uwagi odnoszą się nie do materii ustawy, tylko do rozporządzeń. Morski Instytut Rybacki – w ogóle nie wnosi uwag. Stowarzyszenie Producentów Ryb Łososiowatych ma uwagi do rozporządzeń, które nie są przedmiotem debaty. Generalnie rzecz ujmując, te trzy organizacje zgłosiły uwagi ogólne, ale nie odnoszące się do treści ustawy tylko do rozporządzeń. Będziemy je uwzględniać przy tworzeniu rozporządzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-156">
          <u xml:id="u-156.0" who="#KrzysztofJurgiel">A do ustawy były uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-157">
          <u xml:id="u-157.0" who="#KazimierzPlocke">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-158">
          <u xml:id="u-158.0" who="#KrzysztofJurgiel">Były uwagi ogólne, a popierająca uwaga ogólna może polegać na tym, że są przeciwni ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-159">
          <u xml:id="u-159.0" who="#KazimierzPlocke">Takich uwag nie było, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-160">
          <u xml:id="u-160.0" who="#KrzysztofJurgiel">W takim razie dziękuję. Prosiłbym tylko o przekazanie tych opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-161">
          <u xml:id="u-161.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Proszę państwa, przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy, proszę podnieść rękę do góry. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-161.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty jednogłośnie. Pozostało nam wybrać posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-162">
          <u xml:id="u-162.0" who="#JózefKlim">Proponuję, żeby został nim pan poseł Krupa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-163">
          <u xml:id="u-163.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Pan poseł Krupa zgadza się być sprawozdawcą. Dziękuję. Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został pan poseł Adam Krupa.</u>
          <u xml:id="u-163.1" who="#LeszekKorzeniowski">Termin dla UKIE wyznaczamy na 3 lipca.</u>
          <u xml:id="u-163.2" who="#LeszekKorzeniowski">Proszę państwa, przystępujemy do drugiego punktu dzisiejszego porządku obrad. Proszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-164">
          <u xml:id="u-164.0" who="#ArturŁawniczak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie i panowie posłowie. Omawiając projekt zmiany ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego trzeba podkreślić, że 31 grudnia 2007 r. Unia Europejska wydała nowe rozporządzenie zmieniające przepisy wykonawcze. Projekt omawianej dziś ustawy ma charakter typowo techniczny. Po pierwsze, rozszerza kompetencje marszałków województw i resortu rolnictwa, jeśli chodzi o ocenę funkcjonowania grup producentów rolnych. To uprości czasowe zawieszanie działalności, bo nie będzie już potrzeby skreślania z ewidencji. Pojawi się też wiele przepisów ułatwiających grupom producentów sam proces rejestracji.</u>
          <u xml:id="u-164.1" who="#ArturŁawniczak">Druga, bardzo istotna zmiana dotyczy nieprzeznaczania owoców i warzyw do sprzedaży. Ten mechanizm został ograniczony, mogą z niego korzystać wyłącznie organizacje producentów rolnych. Dzisiaj w Polsce jest 6 takich podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-164.2" who="#ArturŁawniczak">Osiem stosownych rozporządzeń, z dziewięciu przewidywanych, jest już przygotowanych i będą one stanowiły załącznik do omawianej ustawy. Dotyczą one warunków wznawiania grup i organizacji producentów, warunków wypowiedzenia członkostwa w organizacji producentów rolnych, części kwalifikującej się do sprzedaży bezpośredniej lub przez członków organizacji producentów, działania w zakresie technologii bezpiecznej dla środowiska, maksymalnej wysokości rekompensat z tytułu nieprzeznaczenia do sprzedaży niektórych gatunków owoców i warzyw, sposobu zagospodarowania owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży i sankcji nakładanych na odbiorców produktów nieprzeznaczonych do sprzedaży w przypadku nieodpowiedniego ich zagospodarowania. Są to typowo techniczne uwagi, które ujednolicają wszystkie dotychczas wydane rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-164.3" who="#ArturŁawniczak">I ostatnia, bardzo istotna zmiana, dotycząca regulacji na rynku suszu paszowego. Jak wiemy, dochodziło do swojego rodzaju zafałszowań mieszania różnego rodzaju suszu. Obecny przepis precyzyjnie określa, jaki to ma być susz i jaka technologia suszenia.</u>
          <u xml:id="u-164.4" who="#ArturŁawniczak">Panie przewodniczący, uwagi mają w istocie charakter techniczny, zostały uzgodnione z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu. Wszystkie organizacje społeczno-zawodowe otrzymały projekt ustawy. Wpłynęła tylko jedna uwaga, od Związku Sadowników RP – nie mogliśmy jej uznać, gdyż była sprzeczna z prawem Unii Europejskiej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-165">
          <u xml:id="u-165.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie ministrze. Przystępujemy do zadawania pytań i do debaty. Czy ktoś z panów posłów chce zabrać głos? Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-166">
          <u xml:id="u-166.0" who="#MirosławMaliszewski">Nie mam pytań do samej treści projektu, chciałbym tylko powiedzieć Wysokiej Komisji, że ten projekt ma bardzo istotne znaczenie dla tych, którzy działają w obszarze rynku owoców i warzyw. Reguluje w prawie krajowym zagadnienia dotyczące funkcjonowania wstępnie uznanych organizacji producentów owoców i warzyw oraz uznanych organizacji, w myśl niedawno zmienionego prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-166.1" who="#MirosławMaliszewski">Mam prośbę, panie przewodniczący, aby ci, którzy będą chcieli uczestniczyć w podkomisji wzięli pod uwagę, że ten projekt dla wielu podmiotów ma charakter szczególny i byłoby dobrze, żebyśmy na następnym posiedzeniu przyjęli sprawozdanie podkomisji i odbyli drugie i trzecie czytanie. Proszę, aby posiedzenie podkomisji było zwołane w przyszłym, niesejmowym tygodniu. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-167">
          <u xml:id="u-167.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję. Czy są jeszcze inne głosy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-167.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy (druk nr 655). W imieniu prezydium proponuję powołanie podkomisji w składzie: trzech przedstawicieli PO, dwóch PiS i po jednym z PSL i Lewicy oraz SLD. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-168">
          <u xml:id="u-168.0" who="#MirosławMaliszewski">Zgłaszam swoją kandydaturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-169">
          <u xml:id="u-169.0" who="#KrzysztofJurgiel">Żaczek i Jurgiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-170">
          <u xml:id="u-170.0" who="#JózefKlim">Z Platformy proponuję: pan poseł Kozaczyńki, pan poseł Tusk i pan poseł Dunin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-171">
          <u xml:id="u-171.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są jeszcze jakieś propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-172">
          <u xml:id="u-172.0" who="#KrzysztofJurgiel">Poseł Pomajda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-173">
          <u xml:id="u-173.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy jest jakiś przedstawiciel SLD? Nie ma. Czy możemy zaocznie zgłosić kandydaturę? Nie możemy. Posła Pomajdy nie ma, więc nie możemy go zgłosić. SLD będzie reprezentowane przez pana posła Garbowskiego.</u>
          <u xml:id="u-173.1" who="#LeszekKorzeniowski">Musimy przegłosować skład podkomisji. Nie ma sprzeciwu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-173.2" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że w skład podkomisji wchodzą następujący posłowie: Mirosław Maliszewski (PSL), Jarosław Żaczek (PiS), Krzysztof Jurgiel (PiS), Jacek Kozaczyński (PO), Łukasz Tusk (PO), Artur Dunin (PO), Tomasz Garbowski (Lewica). Panów posłów, którzy zostali wybrani do podkomisji, proszę, aby chwilę zostali i wyłonili spośród siebie przewodniczącego. Sugeruję, żeby był nim kolega Maliszewski, bo on jest najlepszym fachowcem w tej dziedzinie i będzie pilotował tę ustawę. Życzę panom sukcesu.</u>
          <u xml:id="u-173.3" who="#LeszekKorzeniowski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dnia. Życzę państwu przyjemnego weekendu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>