text_structure.xml 17.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam, ale chodzi o trudne sprawy, które, niestety, trudno było odłożyć na później. Wielu z nas doświadcza tego, że często dramatyczne sytuacje konkretnych ludzi tak naprawdę wymagają natychmiastowej pomocy, interwencji. Dlatego nie zdążyłem na ustaloną wcześniej godzinę, za co jeszcze raz przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W projekcie porządku dzisiejszego posiedzenia mamy 3 punkty. Po pierwsze – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 3312). Rozumiem, że w związku z tą sprawą jest obecna pani minister Ostrowska, którą witam. Po drugie – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (druk nr 2439). Rozumiem, że tutaj wystąpi pan minister Marek Bucior wraz ze współpracownikami. W pkt 3 mamy powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3292). Czy są uwagi do projektu porządku dzisiejszego posiedzenia? Uwag nie słyszę, zatem uznaję, iż Komisja przyjęła porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Od razu chciałbym poinformować, że w pkt 3 będzie tylko decyzja formalna – wyłonienie składu podkomisji. Widzę gości, którzy – jak przypuszczam – przybyli ze względu na ten punkt posiedzenia Komisji. Chciałbym poinformować, że według wstępnego planu przyjętego przez prezydium Komisji dyskusja nad tym projektem będzie się toczyła właśnie na forum powołanej dzisiaj podkomisji w poniedziałek i wtorek, 4 i 5 października. Najpewniej 4 października (w poniedziałek) posiedzenie podkomisji rozpocznie się o godz. 12.00. Zachęcam do przybycia i przedstawiania tam swoich poglądów. Dzisiaj nastąpi tylko wyłonienie składu podkomisji i jej ukonstytuowanie. Mówię o tym już w tej chwili, by państwo nie byli rozczarowani po długim czasie, po tych dwóch pierwszych projektach.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, przystępujemy do realizacji przyjętego porządku obrad. Proszę panią minister Ostrowską o przedstawienie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw – druk nr 3312. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#CzesławaOstrowska">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo. Prezentowany projekt ustawy zmieniającej ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ma na celu przede wszystkim doprecyzowanie obowiązujących przepisów oraz usunięcie wątpliwości interpretacyjnych oraz dostosowanie przepisów do zmian wynikających ze zmiany innych ustaw: ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ustawy o spółdzielniach socjalnych, ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, ustawy o praktykach absolwenckich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#CzesławaOstrowska">Zmiany, które proponujemy w tym projekcie, dotyczą m.in. doprecyzowania, w jakim okresie osoba posiadająca wpis do ewidencji działalności gospodarczej, może jednocześnie posiadać status bezrobotnego. Projekt ustawy określa, iż osoba, która przy składaniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej oznaczy późniejszy termin podjęcia tej działalności, może posiadać status bezrobotnego aż do dnia wskazanego we wpisie jako dzień podjęcia działalności. Ponadto doprecyzowano, iż można posiadać status bezrobotnego posiadając wpis do ewidencji działalności gospodarczej w okresie, w którym zgłoszono zawieszenie prowadzenia działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#CzesławaOstrowska">Po drugie – projekt porządkuje kwestie związane z ubezpieczeniem wypadkowym oraz ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków w przypadku osób, które w trakcie szkolenia podjęły zatrudnienie oraz osób, które podjęły zatrudnienie w trakcie studiów podyplomowych finansowanych z Funduszu Pracy. Obecne przepisy nie uwzględniają takiego ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#CzesławaOstrowska">Po trzecie – wprowadzono ochronę przed nadużyciami osób kierowanych w celu nabywania umiejętności praktycznych, w szczególności w formie praktyki absolwenckiej, praktyki lub stażu zawodowego nie będących zatrudnieniem lub inną pracą zarobkową, poprzez wprowadzenie zakazu pobierania od tych osób opłat innych niż określone w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#CzesławaOstrowska">Kolejne zmiany. Projekt ustawy ujednolica zasady wykonywania kontroli nad agencjami zatrudnienia wraz ze skorelowaniem ich z proponowanymi zmianami w ustawie o państwowej inspekcji pracy oraz przewiduje odmowę wpisu do rejestru agencji zatrudnienia w przypadku podmiotu założonego i prowadzonego przez osobę fizyczną, która świadcząc usługi w ramach prowadzonej agencji zatrudnienia dopuściła się naruszenia przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#CzesławaOstrowska">Projekt wprowadza również zakaz pozbawiania statusu bezrobotnego z powodu niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 90 dni kobiety w ciąży oraz w trakcie połogu, z wyjątkiem sytuacji, gdy bezrobotna sama wystąpi z takim wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#CzesławaOstrowska">Projekt zrównuje także skutki podjęcia działalności gospodarczej oraz podjęcia innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną w trakcie uczestnictwa w szkoleniu i studiach podyplomowych ze skutkami, jakie wywołuje podjęcie zatrudnienia. Brak jest bowiem uzasadnienia dla różnicowania ww. rodzajów aktywności zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#CzesławaOstrowska">Kolejna zmiana polega na tym, że w projekcie umożliwiono staroście zwrot kosztów poniesionych przez bezrobotnego z tytułu przyjazdu tylko na jeden egzamin. Obecnie można zwrócić koszt za jeden, a tu po prostu nie jest określona liczba egzaminów, z których bezrobotny może korzystać.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#CzesławaOstrowska">Kolejna zmiana. Poszerzono krąg podmiotów uprawnionych do uzyskiwania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy u producentów rolnych. Zgłoszone zmiany umożliwiają producentom rolnym prowadzącym działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym lub w dziale specjalnym produkcji rolnej zatrudniającym w okresie ostatnich 6 miesięcy co najmniej 1 pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy tworzenie miejsc pracy dla skierowanych bezrobotnych i otrzymanie ze środków Funduszu Pracy refundacji kosztów ich wyposażenia lub doposażenia. Stworzenie możliwości powstania nowych miejsc pracy przyczyni się do aktywizacji osób bezrobotnych zamieszkujących tereny rolnicze i będzie miało pozytywny wpływ na lokalne rynki pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#CzesławaOstrowska">W proponowanych zmianach wskazano także na to, że okres pracy pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego, w którym pracodawca korzysta ze zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy, jest zaliczany do okresu uprawniającego do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#CzesławaOstrowska">W projekcie doprecyzowano także to, iż świadczenie z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych oraz zasady ich finansowania dotyczą nie tylko bezrobotnych, ale również skierowanych do tych prac osób, które są uczestnikami kontraktów socjalnych, indywidualnych programów usamodzielnienia, lokalnych programów pomocy społecznej i indywidualnych programów zatrudnienia socjalnego.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#CzesławaOstrowska">W projektach tych przepisów umożliwiono także to, aby pracodawcy znajdujący się w przejściowych trudnościach finansowych, zatrudniający cudzoziemców, mogli wprowadzić obniżony wymiar czasu, skutkujący obniżeniem wynagrodzenia bez konieczności składania wniosku do wojewody o zmianę decyzji w sprawie zezwolenia na pracę.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#CzesławaOstrowska">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Przyjęcie ustawy powoduje rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do korzystania z instrumentów i usług rynku pracy oraz umożliwia finansowanie z Funduszu Pracy wydatków ponoszonych na nowe instrumenty pracy wprowadzone ustawą. Przyjęcie ustawy nie spowoduje zwiększenia wydatków Funduszu Pracy, gdyż będzie się odbywać w ramach środków Funduszu Pracy określonych w planie finansowym Funduszu Pracy stanowiącym integralną część ustawy budżetowej. Wydatki Funduszu Pracy na finansowanie rozwiązań wprowadzonych w projekcie ustawy wynoszą około 29 mln 252 tys. zł. Jednocześnie umorzenie składek na Fundusz Pracy za okres, w którym kobieta prowadząca działalność gospodarczą przebywała na urlopie wychowawczym, spowoduje zmniejszenie przychodów Funduszu Pracy o kwotę szacowaną na około 35 mln 900 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#CzesławaOstrowska">Należy także podkreślić, iż przyjęcie ustawy powinno spowodować ułatwienie organom administracji publicznej stosowania prawa a także obywatelom ponoszenia kosztów na skutek niedoprecyzowania pewnych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#CzesławaOstrowska">Podkreślenia wymaga fakt, że część przepisów powodowała trudności interpretacyjne i rozbieżności w ich stosowaniu przez organy administracji. Zaproponowane zmiany ułatwią więc stosowanie prawa. Zapewnią jego przejrzystość, zrozumiałość i pozwolą na pełną realizację uprawnień oraz obowiązków wynikających z ustawy. Większość zmian w tym projekcie ma charakter porządkowy i dostosowujący.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#CzesławaOstrowska">Przedstawiając powyższy projekt ustawy wyrażam przekonanie, iż zaproponowane w nim rozwiązania przyczynią się do sprawniejszej obsługi rynku pracy oraz ułatwią stosowanie prawa i dlatego proszę – panie przewodniczący, panie i panowie posłowie – o dalsze procedowanie nad tym projektem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Już teraz zgłaszam wniosek, by ten projekt skierować do stałej podkomisji ds. rynku pracy, aby tam odbyła się szczegółowa dyskusja nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SławomirPiechota">Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Chyba pani minister przedstawiła projekt tak precyzyjnie, wyczerpująco i perfekcyjnie, że nie widzę żadnych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, skoro nie ma zgłoszeń do dyskusji, zamykam pierwsze czytanie. Informuję również, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w sprawie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SławomirPiechota">Proponuję skierować projekt do stałej podkomisji ds. rynku pracy. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę, a zatem projekt został skierowany do podkomisji do dalszych prac w ręce pani poseł Katarzyny Mrzygłockiej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do realizacji pkt II: rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – druk nr 2439. Bardzo proszę panią przewodniczącą, panią poseł Ewę Drozd, o przedstawienie istoty sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EwaDrozd">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Podkomisja powołana do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych na posiedzeniu przeprowadziła dyskusję, wysłuchała stanowiska rządu i Ministerstwa Zdrowia i w głosowaniu postanowiła odrzucić projekt ustawy uzasadniając to tym, że niestety nie otrzymała odpowiedzi na nurtujące ją pytania dotyczące tego, co będzie z pracownikami, którzy będą zgłaszać się do zakładów opieki społecznej i nie będą mogli poświadczyć, że składki na świadczenia zdrowotne zostały odprowadzone. Podkomisji wydawało się, że ten projekt jest zasadny tylko w takiej sytuacji, gdyby dotyczył odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#EwaDrozd">Niestety, w tym druku jest również zapis, który mówi o odprowadzanych świadczeniach zdrowotnych. Pytaliśmy MZ o to, czy prowadzi prace, które pozwoliłyby wyeliminować z tego druku zapis o odprowadzanych składkach zdrowotnych. Niestety, nie otrzymaliśmy wiążącej odpowiedzi. W związku z tym uważamy, że na tym etapie należy odrzucić ten projekt ustawy, ale oczywiście będzie można do niego wrócić, kiedy znajdą się inne rozwiązania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Ja tylko zwrócę uwagę na podsumowanie z opinii BAS – dokładnie w duchu tego stanowiska, które przedstawiła pani przewodnicząca. W podsumowaniu czytamy: „brzmienie przepisu w zaproponowanej formie narusza zaufanie obywateli, w tym przypadku ubezpieczonych, do państwa i prawa, ponieważ jego wprowadzenie w sposób istotny utrudni udokumentowanie prawa do świadczeń zdrowotnych, a w konsekwencji ograniczy do nich bieżący dostęp”.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Rozumiem, że mimo prac podkomisji nie udało się wypracować rozwiązania, które usunęłoby te obawy. Czy pan minister chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę – pan przewodniczący Stanisław Szwed.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławSzwed">Bardzo się cieszę, że jeden z kolejnych szkodliwych projektów Komisji „Przyjazne Państwo” idzie „do kosza”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Myślę, że to podsumowanie nie jest do końca merytoryczne. To było wyrażenie radości pana przewodniczącego Szweda.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SławomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec wniosku przedstawionego przez panią przewodniczącą Ewę Drozd? Sprzeciwu nie słyszę, a zatem Komisja przyjęła wniosek o odrzucenie projektu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#SławomirPiechota">Proponuję, by sprawozdawcą w tej sprawie nadal była pani poseł Ewa Drozd – przewodnicząca podkomisji nadzwyczajnej. Czy są uwagi do tej propozycji? Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie słyszę, a zatem pani poseł Ewa Drozd będzie reprezentować Komisję w dalszych pracach nad tym projektem. Jak państwo wiedzą, zgodnie z regulaminem Sejm musi zaakceptować ten nasz wniosek. Na tym wyczerpaliśmy pkt II.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do realizacji pkt III: powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, do pracy w tej podkomisji kluby zgłosiły następujących posłów. Klub PO zgłosił: pana posła Marka Plurę, panią poseł Magdalenę Kochan oraz panią poseł Janinę Okrągły. Klub PiS zgłosił panów posłów: Zbysława Owczarskiego i Waldemara Andzela. Pani przewodnicząca Bańkowska informowała, że ze względu na kolizję z innymi obowiązkami pana posła Tadeusza Tomaszewskiego Klub Lewicy w tej sprawie będzie reprezentował pan poseł Sylwester Pawłowski. Czy jest przedstawiciel Klubu PSL? Nie widzę, ale z tego co wiem, naturalnym przedstawicielem w podkomisji jest przewodniczący podkomisji stałej ds. osób niepełnosprawnych pan poseł Mieczysław Kasprzak. Proponuję powołać podkomisję właśnie w takim składzie. Czy są uwagi do zaproponowanego składu podkomisji? Uwag nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego składu? Sprzeciwu nie słyszę, zatem Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną w składzie: pani poseł Magdalena Kochan, pani poseł Janina Okrągły, pan poseł Marek Plura, panowie posłowie: Zbysław Owczarski, Waldemar Andzel, Sylwester Pawłowski oraz Mieczysław Kasprzak.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#SławomirPiechota">Posłów powołanych w skład podkomisji proszę o pozostanie na sali po zamknięciu posiedzenia, by ukonstytuować podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>