text_structure.xml 61.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji. Chcę poinformować, że jutro o godzinie 13.30 odbędzie się posiedzenie prezydium Komisji wraz z przewodniczącymi stałych podkomisji oraz panią minister Agnieszką Chłoń-Domińczak, natomiast posiedzenie Komisji odbędzie się o godzinie 15.00. Jutrzejsze posiedzenie Komisji będzie dotyczyło rozpatrzenia sprawozdania podkomisji do spraw spółek transgranicznych oraz, jeżeli to będzie możliwe, sprawozdanie podkomisji do spraw ustanowienia opieki zastępczej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Porządek dzienny został państwu przekazany na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę zgłoszeń. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Prosiłbym stronę rządową o przekazanie informacji dotyczącej: aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu z uwzględnieniem wykorzystania środków budżetowych i środków pomocowych z Unii Europejskiej oraz wdrożenia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#CzesławaOstrowska">Szczegółowe informacje w tym zakresie przedstawi pan dyrektor Zygmunt Mróz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZygmuntMróz">Rok 2007, po sześciu poprzednich latach, był pierwszym rokiem, w którym Fundusz Pracy odzyskał płynność finansową. W połowie 2007 r. Fundusz spłacił ostatnią transzę kredytu, w wysokości 1600 tys. zł. Należy przypomnieć, że konieczność zaciągnięcia kredytu wynikała z wzrastającej liczby zasiłków oraz świadczeń, głównie przedemerytalnych, przy jednoczesnym braku pełnej wysokości dotacji budżetowej na sfinansowanie wzrastających wydatków. Jednak, przy dobrej koniunkturze gospodarczej w 2007 r. przychody ze składki na Fundusz Pracy były wyższe od planowanych o niemal 800.000 tys. zł. Spłacenie kredytu było możliwe również dzięki znacznemu zmniejszeniu się liczby bezrobotnych uprawnionych do otrzymywania zasiłku. W 2007 r. wartość wypłaconych zasiłków była o ponad 100 tys. zł niższa od założonej w planie budżetowym.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZygmuntMróz">Okres sześciu lat zaciągania i spłaty kredytu determinował możliwość rozwijania stosowanych form aktywizacji osób bezrobotnych oraz wielu usług rynku pracy. W dużej części tworzenie i bilansowanie planów finansowych Funduszu Pracy odbywało się pod presją konieczności uwzględnienia spłaty kredytu, rzędu 1–3 mld zł w skali roku. Poprawa sytuacji gospodarczej, mniejsze wydatki na zasiłki dla bezrobotnych umożliwiły w ciągu ostatnich dwóch lat zwiększenie środków z Funduszu na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Możliwe było również przeniesienie środków z form pasywnych, czyli zasiłków, na formy aktywne. W 2006 r. na ten cel przeznaczono kwotę 250 mln zł, a w 2007 r. już 300 mln zł, które przekazano do powiatowych urzędów pracy, które złożyły wnioski o dodatkowe dofinansowanie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZygmuntMróz">W sierpniu 2007 r. przeprowadzono „małą nowelizację” Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia. Weszła ona w życie pod koniec października 2007 roku. Zmiany przyczyniły się do znacznie większej aktywizacji osób bezrobotnych oraz jednocześnie podniesienia niektórych świadczeń w ramach form aktywnych, na przykład dodatków aktywizacyjnych do 50% kwoty zasiłku, stypendiów w okresie stażu lub przygotowania zawodowego do 140% kwoty zasiłku.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZygmuntMróz">Zmiana przepisów umożliwiła również przeznaczenie wyższej kwoty z Funduszu Pracy na uzupełnienie środków własnych samorządów powiatowych z przeznaczeniem na wynagrodzenia dla pracowników powiatowych urzędów pracy. W 2007 r. na wynagrodzenia przeznaczono kwotę 86.000 tys. zł. Natomiast w planie na 2008 r. przewidziano kwotę ponad 160.000 tys. zł. Decyzje MPiPS w tym zakresie zostały już na początku lutego przekazane do wszystkich starostw i prezydentów miast. Stosowna kwota, w wysokości 1/12 kwoty rocznej, jest już przekazywana do budżetów samorządów.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZygmuntMróz">Z roku na rok sukcesywnie rośnie liczba osób aktywizowanych. W 2007 r. takich osób było ponad 600 tysięcy, czyli o 70 tysięcy więcej niż w 2006 roku. Należy jednak zaznaczyć, że w dużej mierze liczba osób objętych aktywnymi formami jest uzależniona od wybranej formy i czasu trwania aktywizacji. Im dłuższy okres aktywizowania jednej osoby, tym mniejsza ogólna liczba zaktywizowanych osób.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZygmuntMróz">W związku z tym, że przedstawiony państwu materiał zawiera szeroki zakres informacji na temat wydatków na różne formy aktywizacji, pozwolę je sobie teraz pominąć. Chciałbym jedynie podkreślić, że w 2007 r. najwięcej środków przewidzianych na formy aktywne przeznaczono na stypendia, gdyż była to kwota ponad 900.000 tys. zł. Na wsparcie bezrobotnych składających wnioski o środki na podjęcie działalności gospodarczej przeznaczono kwotę 536.000 tys. zł. Natomiast na dofinansowanie pracodawców tworzących dodatkowe miejsca pracy poprzez doposażenie miejsc pracy przekazano kwotę ponad 360.000 tys. zł. Ogółem na te trzy działania przeznaczono kwotę 1810 mln zł, co stanowiło ponad 66% wszystkich wydatków na aktywne formy zwalczania bezrobocia.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ZygmuntMróz">Podobnie wygląda sytuacja w 2008 r., gdyż na wymienione działania przewidziano 2258 mln zł, co stanowi o ponad 400.000 tys. zł więcej niż w roku poprzednim. Kwota ta stanowi ponad 72% wszystkich wydatków na aktywne formy zwalczania bezrobocia. Plan na 2008 r. na wszystkie aktywne formy zwalczania bezrobocia przewiduje kwotę 3128 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZygmuntMróz">W strukturze wydatków na 2007 r. zasiłki i świadczenia, po odjęciu kwoty spłaty kredytu, stanowiły 42% wszystkich wydatków, a formy aktywne 50,5% wydatków. Natomiast plan na 2008 r. przewiduje, że zasiłki i świadczenia będą wynosiły 37%, a aktywne formy 52,6% wszystkich wydatków. Polityka względem rynku pracy, w tym zadania z zakresu Funduszu Pracy czekają na kolejne plany. Aktywizacji zawodowej powinny zostać poddane: osoby, które wymagają szczególnego wsparcia, osoby długotrwale bezrobotne, z przyczyn obiektywnych i subiektywnych oczekujące na ponowne wejście na rynek pracy, w tym osoby niepełnosprawne czy osoby po pięćdziesiątym roku życia. Aktywizacja tych grup jest bardziej kosztowna, wymaga nakładów finansowych oraz potencjału metodycznego, specjalistów urzędów pracy, jak doradcy zawodowi, psychologowie, pośrednicy pracy. W większym stopniu przewiduje się współpracę urzędów pracy z pracodawcami oraz organizacjami pozarządowymi. Rok 2008 zostanie wykorzystany na przygotowanie wielu zmian legislacyjnych w zakresie działania publicznych służb zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ZygmuntMróz">Bardzo często pojawia się pytanie, dlaczego jeszcze niektóre powiatowe urzędy pracy nie otrzymały decyzji Ministra Pracy i Polityki Społecznej o wysokości limitu wydatków na 2008 rok. Na dzień dzisiejszy, dokumenty dotyczące przyznania środków dla samorządów powiatowych przesłano już do pięciu województw. W sprawie kolejnych czterech województw zostały już przygotowane decyzje, w tym do jednego z nich została wysłana decyzja pod koniec dzisiejszego dnia. Pozostałe województwa nie przedstawiły jeszcze wniosków o podział środków dla poszczególnych powiatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CzesławaOstrowska">Chciałabym zauważyć, że podczas prac podkomisji do spraw rynku pracy omawiane były zmiany kierunkowe, jakie planujemy zawrzeć w Ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#CzesławaOstrowska">Informacje szczegółowe na temat wykorzystania środków pomocowych z UE przedstawi pani dyrektor Ewa Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EwaWróbel">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej jest odpowiedzialne za wdrażanie Działań 1.1, 1.5, 1.6 Priorytetu 1 oraz całego Priorytetu 3 w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004–2006. Źródłem finansowania programu jest Europejski Fundusz Społeczny, a wartość alokacji dostępnej do wykorzystania w ramach wdrażanych przez MPiPS działań wynosi 977 mln zł. Aktualnie wykorzystanie alokacji kształtuje się na poziomie 60,6%.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#EwaWróbel">Celem Działania 1.5 „Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka” jest ograniczenie zjawiska marginalizacji społecznej i przygotowanie osób narażonych na wykluczenie społeczne do wejścia na rynek pracy, utrzymanie zatrudnienia lub powrotu do czynnego życia zawodowego. W chwili obecnej realizowanych jest 130 projektów, a 292 zakończyły się.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#EwaWróbel">W ramach Działania 1.5 SPO RZL realizowane są następujące typy projektów stanowiące aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, takie jak: warsztaty obejmujące diagnozowanie potencjału zawodowego osób z grup szczególnego ryzyka, możliwości jego rozwoju oraz podnoszenia kwalifikacji tych osób; szkolenia dla osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, mające na celu przezwyciężenie problemów, którymi osoby te są obarczone, kształtujące umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach i prowadzące do zwiększenia samodzielności; szkolenia i warsztaty edukacyjno-wychowawcze na rzecz młodzieży trudnej mające na celu powrót do nauki w celu zdobycia zawodu i usamodzielnienia się oraz zapobieganie wśród ludzi młodych dysfunkcjom społecznym, takim jak alkoholizm, narkomania, przestępczość; subsydiowane zatrudnienie osób bezrobotnych powyżej 24 miesięcy na otwartym rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#EwaWróbel">Celem Działania 1.6 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich jest udzielanie wielostronnego wsparcia kobietom na rynku pracy, prowadzące do wzrostu stopy zatrudnienia kobiet i podniesienia ich statusu zawodowego i społecznego poprzez promocję jednakowego dostępu przedstawicieli obu płci do zatrudnienia, promocję kształcenia ustawicznego, działań na rzecz wzrostu zatrudnialności oraz upowszechnianie elastycznych form zatrudnienia pozwalających na godzenie życia zawodowego i rodzinnego. W chwili obecnej w trakcie realizacji pozostają 62 projekty, 263 zostały już zakończone. Wartość środków przeznaczonych na realizację Działania to ogółem 81.909.860 euro, w tym środki EFS stanowią 65.526.113 euro.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#EwaWróbel">W ramach realizowanych projektów udzielane są następujące typy wsparcia, stanowiącego aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Należą do nich: kursy szkoleniowe dla kobiet podnoszące ich kwalifikacje zawodowe; doradztwo zawodowe dla kobiet; kursy szkoleniowe dla kobiet z zakresu aktywizacji zawodowej; doradztwo psychologiczne i prawne; wspieranie przedsiębiorczości wśród kobiet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CzesławaOstrowska">Chcę dodać, że zgodnie z przyjętym harmonogramem składania sprawozdań, pełna analiza dotycząca efektywności poszczególnych instrumentów rynku pracy, będzie gotowa pod koniec kwietnia i wówczas zostanie ona państwu przedstawiona. Wyniki zostaną przekazane łącznie ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2007 rok w zakresie Funduszu Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zadać pytanie lub przedstawić swoje uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chcę zapytać, w jakim celu Komisja rozpatruje tę informację? Czy wynika to z jakiegoś konkretnego obowiązku? Pytam o to, gdyż z przedstawionej przez rząd informacji w zasadzie niewiele lub prawie nic nie można się dowiedzieć. Nie wiadomo na przykład, czy wydawane środki finansowe na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu w 2007 roku zostały wydane efektywnie? Nie oceniono również efektywności stosowanych instrumentów. Nie wiadomo, której z grup docelowych udało się pomóc i w jakim zakresie. Nie przedstawiono także charakterystyki grup docelowych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Wiadomo jedynie, że były pewne środki finansowe, które zostały rozdysponowane. Jednak nie dowiedzieliśmy się niczego na temat skuteczności podziału tych środków. W gruncie rzeczy nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się od państwa, czy i w jakim stopniu udało się zagwarantować osobom bezrobotnym powrót na rynek pracy? Nie podano, jakie programy zapobiegły wykluczeniu społecznemu wśród różnych grup.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Dlatego chcę zapytać, jaka jest rola Sejmu na tym etapie? Wierzymy, że pieniądze zostały wydane w uczciwy sposób. Jednak nie znamy skuteczności wdrażanych programów. Grupy wykluczone zapewne zostały wybrane trafnie, choć niestety nie została przedstawiona ich charakterystyka. Podano jedynie liczbę osób, którym została udzielona pomoc w ramach prowadzonych działań.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chciałabym zapytać, jaka jest skuteczność prowadzonych programów? Jaka jest charakterystyka grupy docelowej? Dlaczego rząd nie przedstawił nawet ogólnych wniosków wynikających z przeprowadzonych działań? Dlaczego nie oceniono, czy realizowany program jest wystarczający? W jakich dziedzinach zostały odniesione sukcesy, a w jakich poniesiono porażki? Nie wiem, jaki był skutek prowadzonych działań i dlatego przede wszystkim pytam, dlaczego Komisja ma rozpatrywać tę informację?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszTomaszewski">Z przedstawionej informacji wynika, że z powodu sytuacji na rynku pracy oraz wzrostu gospodarczego, w znaczący sposób poprawiła się sytuacja finansowa Funduszu Pracy. Chciałbym zapytać, jaki jest stan środków Funduszu Pracy na dzień 31 grudnia 2007 roku? Jak wyglądają tendencje gromadzenia środków na Funduszu w kontekście planowanych zmian obniżenia składki na Fundusz Pracy? Czy zmiany planowane są w ramach wspomnianej nowelizacji prawa odnoszącego się do rynku pracy? Prosiłbym o krótkie przedstawienie głównych kierunków planowanych zmian w zakresie prawa bezpośrednio wpływającego na zmianę struktury na rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszTomaszewski">Z informacji wynika, że ze środków kierowanych na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotnych oraz przedsiębiorców skorzystało łącznie około 74 tys. osób. Jest to stosunkowo niewielka liczba osób, choć tego rodzaju działania są bardzo efektywną formą aktywizacji zawodowej. Chciałbym zapytać, czy nie należałoby uprościć przepisów prawnych, aby większa liczba osób mogła korzystać z tej formy pomocy i chciała podejmować ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek? Czy wysokość udzielanej w tym zakresie pomocy jest wystarczająca? Czy nie powinna być ona wyższa, aby w większym stopniu zachęcała bezrobotnych do tej formy aktywności?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszTomaszewski">Podano również, że ze środków Funduszu Pracy przeznaczane są środki na przygotowanie zawodowe młodocianych. Na ten cel przekazano 165.000 tys. zł, a działania w tym zakresie były realizowane przez Ochotnicze Hufce Pracy. Z moich kontaktów z pracodawcami wynika, że od wielu lat tego rodzaju działania prowadzone są w sposób prawidłowy. Nie ma żadnych zaległości, wszystkie działania prowadzone są zgodnie z prawem. Jednak wykonawcy sygnalizują konieczność wprowadzenia rozporządzenia, regulującego te kwestie od lipca 2008 roku. Dlatego chcę zapytać, na jakim etapie są prowadzone prace? Jakie są uwarunkowania wydania tego rodzaju rozporządzenia?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszTomaszewski">Z wniosków przedstawionych w informacji wynika również gotowość do zmodernizowania systemu współdziałania samorządów, publicznych służb zatrudnienia i partnerów społecznych, w tym pracodawców i organizacji pozarządowych. Jakie nowe instrumenty w tym zakresie rząd planuje wprowadzić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AnnaBańkowska">Uważam, że dzisiejszy temat posiedzenia powinien nas przybliżyć do problemu. Tymczasem, po wysłuchaniu informacji przedstawionej przez rząd nie wiadomo w zasadzie wiele więcej, co należałoby zmienić w zakresie walki z bezrobociem. Nie wiadomo, czy bardziej brakowało koncepcji jak walczyć z bezrobociem, czy może brakowało odpowiednich instrumentów prawnych? Czy dostępne środki finansowe powinny być wykorzystywane w inny sposób? Czy może środki te powinny być wykorzystywane na inny cel?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AnnaBańkowska">Dlatego myślę, że warto byłoby, aby strona rządowa uzupełniła swoją wypowiedź. Zakładam bowiem, że państwo macie wiedzę w tym zakresie, ale nie wiem z jakich przyczyn skupiliście się państwo jedynie na przedstawieniu wartości liczbowych nie przybliżających nas do odpowiedzi na szereg pytań.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym poprosić stronę rządową o ustosunkowanie się do kilku, moim zdaniem, istotnych kwestii. Proszę o podanie, jaki procent wszystkich środków przeznaczonych na aktywizację osób bezrobotnych przypada na osoby młode w związku z tym, że niewłaściwie wybrały szkołę i przygotowanie zawodowe? Ile środków mniej potrzebnych byłoby na aktywizację zawodową, gdyby istniały odpowiednie gremia doradzające młodym ludziom wybór szkoły? Jest to ważna kwestia, zwłaszcza w kontekście zapowiadanej reformy edukacji. Związane jest to z problemem poruszanym przez kolejnych ministrów ds. edukacji, że system edukacji nie nadąża za zmianami na rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AnnaBańkowska">We wprowadzeniu do informacji rządu zawarto następujące stwierdzenie: „rośnie liczba osób, których aktywizowanie wymaga długotrwałych procedur i ponoszenia znacznych nakładów finansowych”. Chciałabym poprosić o odpowiedź na pytanie, dlaczego państwa zdaniem, rośnie ta liczba osób? Jakich znacznych nakładów finansowych potrzeba w celu rozwiązania tego problemu? Czy przy planowanych nakładach na Fundusz Pracy, to zjawisko ma szansę zostać choć w części zniwelowane? A może, w jakimś stopniu należałoby zwiększyć obecne nakłady finansowe, aby zatrzymać niepokojące zjawisko coraz dłuższego i kosztowniejszego aktywizowania bezrobotnych?</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#AnnaBańkowska">Chcę również zapytać, jak rząd ocenia skuteczność poszczególnych form wsparcia? Uważam, że jest to bardzo ważna kwestia. Jakie rząd ma wnioski na temat ewentualnej zmiany alokacji środków w roku bieżącym oraz w kolejnych latach?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#AnnaBańkowska">Kolejne pytanie dotyczy aktywizacji osób dorosłych. Prawie 700 tys. osób dorosłych zostało poddanych różnym formom aktywizacji. Chciałabym zapytać, jaki procent osób dorosłych wymagających pomocy zostało objętych tymi formami aktywizacji? Dlaczego właśnie do takiej grupy osób została skierowana pomoc? Czy była ona wystarczająca, czy powinna była objąć więcej osób?</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#AnnaBańkowska">W sprawie wykorzystania środków unijnych, informacja rządu ogranicza się do stwierdzenia, że wykorzystanie alokacji kształtuje się na poziomie 60,6%. Prosiłabym o dokonanie oceny takiego poziomu wykorzystania środków. Czy taki poziom jest wysoki, niski, czy może wystarczający?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekCebula">Chciałbym odnieść się do informacji rządu przedstawionej na dzisiejszym posiedzeniu. Znajdują się w niej zapisy nieprecyzujące terminów zakończenia podjętych prac. Dlatego prosiłbym o doprecyzowanie tej informacji, gdyż zapewne powstała ona nieco wcześniej i pewne kwestie można już wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarekCebula">W informacji użyto sformułowania, że obecnie trwają prace nad propozycją wprowadzenia niezbędnych korekt w obowiązujących przepisach prawa. Chciałbym zapytać, kiedy przewidywane jest zakończenie tych prac legislacyjnych? Czy zostało to określone na przykład kwartałami? Prosiłbym o poinformowanie jak daleko zaawansowane są tego rodzaju prace?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MarekCebula">Kolejne pytanie dotyczy Działania 1.3 z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Także w tym przypadku nie podano konkretnego terminu zakończenia prac. Zapisano jedynie, że w pierwszym kwartale 2008 r. planowane jest rozpisanie konkursu, w ramach którego zostaną wyłonione do realizacji projekty na rzecz społeczności romskiej. Natomiast podano również informację, że realizacja projektów systemowych adresowanych do pozostałych grup wsparcia także rozpocznie się w roku bieżącym. Prosiłbym, jeżeli to możliwe, o doprecyzowanie tych terminów.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MarekCebula">W informacji rządu podano również, że szacowany termin ogłoszenia pierwszych edycji konkursów nastąpi w pierwszym kwartale bieżącego roku, natomiast proponowany przez Instytucje Pośredniczące II stopnia termin składania projektów systemowych to koniec stycznia bieżącego roku. Jest koniec lutego, dlatego chciałbym zapytać, czy zostały już złożone projekty systemowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławSzwed">Uważam, że to bardzo dobrze, że ten temat został podjęty na posiedzeniu Komisji. Jednak tak, jak moi przedmówcy muszę stwierdzić, iż mam pewien niedosyt informacyjny. Z przedstawionego materiału nie wynika, jaka jest efektywność realizowanych programów. Z informacji natomiast wynika, że przekazano znacznie większe środki na rzecz bezrobotnych do 25 roku życia. Jednak w dalszym ciągu jest znikomy procent osób powyżej 50 roku życia, do których skierowano efektywną pomoc. To pokazuje, że ten kierunek działań należy ewidentnie wzmacniać. Uważam, że łączy się to bezpośrednio z programem aktywizacji ludzi starszych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławSzwed">Z informacji możemy dowiedzieć się także, iż dużym zainteresowaniem cieszyło się uruchamianie pożyczki na rozpoczynanie działalności gospodarczej oraz staże absolwenckie. W 2008 r. na ten cel zostało zaplanowanych nieco więcej środków, choć wydaje się, że mimo to mogłoby ich być znacznie więcej. W związku z tym strona rządowa powinna przedstawić informację, czy wyznaczone kierunki działań są właściwe, czy może należałoby je zweryfikować?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#StanisławSzwed">Kolejna sprawa dotyczy wykorzystania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki mamy do wykorzystania ogromne środki, gdyż ponad 11 mld euro. W informacji podano jedynie dane dotyczące poprzedniej perspektywy finansowej na lata 2004–2006. Dlatego prosiłbym o przedstawienie dodatkowych informacji na temat nowej perspektywy finansowej na lata 2007–2013. Najbardziej znaczące są dane, w jaki sposób planowane jest wykorzystanie dostępnych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Chciałbym zapytać, na ile w aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu są zaangażowane spółdzielnie socjalne i organizacje pozarządowe? Ponadto, co oznacza, zawarte w informacji sformułowanie, o kształceniu w zawodach deficytowych? Jakie zawody należą do tej grupy? Na ile można już ocenić efektywność działań prowadzonych w tym zakresie? Jakie były jednostkowe koszty kształcenia w ramach przygotowania do zawodów deficytowych? Czy planuje się kontynuację tego rodzaju działań?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławaJanowska">Po zapoznaniu się z niektórymi danymi z informacji rządu, odnoszę wrażenie, że pewne dane są ze sobą sprzeczne. Stopa bezrobocia bardzo spadła w ostatnim okresie i jest już stosunkowo nieduża. Stało się tak między innymi dlatego, że ponad 2 mln młodych osób wyjechało za granicę. Jednocześnie został przedstawiony raport Komisji Europejskiej o stanie ubóstwa w Polsce. Wynika z niego, że największym problemem są osoby będące poza rynkiem pracy od bardzo długiego czasu. Informuje się nas również, że jest nadwyżka środków w Funduszu Pracy i że można wykorzystać te pieniądze na przykład na zaspokojenie potrzeb lekarzy. Jednak przy zmniejszającej się stopie bezrobocia, coraz więcej środków wydajemy na aktywizację osób bezrobotnych. W planie na 2008 r. przeznaczono o 128.000 tys. zł więcej niż w skorygowanym planie na 2007 rok.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZdzisławaJanowska">Wnioski z tych informacji są następujące, stopa bezrobocia jest niższa a pieniądze na aktywizację zawodową wyższe. W związku z tym chciałabym zapytać, do kogo skierowane są te środki. Ponadto, dysponujemy również środkami z Europejskiego Funduszu Społecznego. Prosiłabym o wyjaśnienie, czy budżet Funduszu Pracy zamyka się in plus?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Oddaję głos stronie rządowej. Prosiłbym o odniesienie się do zadanych pytań i przedstawionych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#CzesławaOstrowska">Odpowiadając na pytanie o charakter tej informacji, chciałabym jeszcze raz wyjaśnić, że jest to jedynie wstępny materiał. Zgodnie z przyjętym harmonogramem sprawozdawczości, wszystkimi koniecznymi materiałami będziemy dysponowali dopiero w marcu, więc spójna informacja będzie mogła być przedstawiona państwu w kwietniu. Taki jest tryb raportowania we wszystkich urzędach pracy od kilku lat. Taka informacja wymaga bowiem także pracy analitycznej pracowników urzędów pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#CzesławaOstrowska">Przed tym posiedzeniem Komisji odbyło się posiedzenie podkomisji ds. rynku pracy, podczas którego bardzo szczegółowo były omawiane kierunki planowanych zmian w Ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zmiany te mają na celu znacząco wpłynąć na zmianę podejścia do zarządzania rynkiem pracy i korzystania ze środków Funduszu Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Prosiłbym o przedstawienie głównych propozycji zmian w Ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CzesławaOstrowska">Głównym kierunkiem zmian ma być aktywizacja zawodowa, a celem dla urzędów pracy ma być doprowadzanie do zatrudniania ludzi bezrobotnych. Dane o spadającym bezrobociu nie są wystarczającym argumentem za tym, że na bezrobotnych jest wydawanych za dużo pieniędzy. Problem polega na tym, że w czasie występowania bezrobocia strukturalnego w dużym stopniu zostały ograniczone środki na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. W bardzo niewielkim stopniu bezrobotni otrzymywali pomoc w ponownym odnalezieniu się na rynku pracy. Obecnie proponowane zmiany powinny były zostać wprowadzone co najmniej rok temu. Jednak tak się nie stało, a przy spadającym bezrobociu, urzędy pracy dysponowały mechanizmami koniecznymi do zastosowania przy wysokim poziomie bezrobocia.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#CzesławaOstrowska">W związku z tym należy dostosować przepisy do obecnie zaistniałej na rynku sytuacji. W ten sposób będzie można bezrobotnym stworzyć szansę powrotu na rynek pracy. Teraz kierując ludzi na szkolenia będziemy dodatkowo wypłacać stypendia szkoleniowe, które pozwolą im się utrzymać przez okres odbywanego szkolenia. Planujemy wprowadzić również szkolenia dla osób, które nie z własnej winy utraciły posiadane uprawnienia. Chcemy, aby struktura urzędów pracy podzieliła się na dwie części. Z jednej strony na wszelkie działania służące rozwojowi aktywnych form zawodowych. Natomiast z drugiej strony byłaby obsługa administracyjna, która będzie stopniowo wyprowadzana z urzędów pracy, gdyż przez te wszystkie lata powstało przyzwyczajenie wśród bezrobotnych, że przychodzą jedynie po zasiłki, a nie w poszukiwaniu aktywnych form szukania pracy. Spowodowało to, iż nawet pracodawcy mają pretensje do urzędów pracy, że nie otrzymują takiej kadry, jakiej oczekują. Ponadto, osoby faktycznie poszukujące pracy, giną w znacznie większej grupie osób oczekujących jedynie na wypłacane świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#CzesławaOstrowska">Proponowane zmiany mają na celu odwrócenie wszystkich niekorzystnych tendencji, które pojawiły się w działaniu publicznych struktur zatrudnienia. Planuje się zmianę oraz uelastycznienie narzędzi stosowanych na rynku pracy. Warto zauważyć, że doceniamy proces decentralizacji kraju, jednak o wiele łatwiej byłoby zarządzać rynkiem pracy w systemie scentralizowanym. Jednak proces decentralizacji trwa od kilku lat i wydaje się być nieodwracalnym. Dlatego planujemy wprowadzić narzędzia nazywane programami specjalnymi. One już kiedyś funkcjonowały, ale wracamy do nich, gdyż się sprawdziły. Starostowie będą mogli stosować je na przykład w przypadku grup ryzyka, dla których będą mogli realizować określone programy specjalne.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#CzesławaOstrowska">Dlatego jak widać zmiany mają prowadzić do uelastycznienia działania Funduszu Pracy. Zamierzamy otworzyć się na wszystkie osoby aktywne zawodowo. Z usług urzędów pracy będą mogły korzystać także osoby planujące zmianę zawodu. Warunki pomocy w przekwalifikowywaniu się zostaną stosownie określone. Szereg usług będzie również oferowany dla osób powracających do kraju zza granicy.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#CzesławaOstrowska">Chcielibyśmy również wprowadzić urzędy w XXI wiek, poprzez stworzenie e-urzędu, zwanego call-inter-center. Zamierzamy wprowadzić do gmin możliwość przekazywania części uprawnień dotyczących rejestracji informowania. Jednocześnie starostowie mogliby zawierać porozumienia z wójtami w zakresie tego typu usług.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#CzesławaOstrowska">Dokonujemy także przeglądu świadczeń. Chcielibyśmy uzależnić wysokość zasiłku dla bezrobotnych od płacy minimalnej oraz wprowadzić tak zwany zasiłek degresywny. Oznacza to, że przez pierwsze trzy miesiące bezrobotny otrzymywałby zasiłek w wysokości 70% płacy minimalnej, następnie byłby on obniżony do 50% tejże płacy. Uważamy, że taka forma zasiłku przyspieszałaby powrót bezrobotnych na rynek pracy. Na początku byłby bardzo mobilizujący, a następnie demobilizowałby do dalszego pozostawania na zasiłku. Rozważaliśmy również możliwość skrócenia czasu wymaganego do otrzymania zasiłku dla bezrobotnych. Jednak Fundusz Pracy stałby się wówczas zapewne niewydolny finansowo.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#CzesławaOstrowska">Chcielibyśmy także, aby każdy bezrobotny, który w ciągu sześciu miesięcy nie zostanie objęty aktywizacją zawodową lub będzie jej unikał, został objęty indywidualnym planem działania i pracował z nim sztab specjalistów. Marzy się nam taka sytuacji, aby ci, którzy nie chcą pracować, unikali centrów aktywizacji zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#CzesławaOstrowska">Planujemy również uzależnienie 7% środków przekazywanych do urzędów pracy, od efektywności programów, które prowadzą. Generalnie, proponowane zmiany będą pochłaniały nadwyżkę wygospodarowaną przez Fundusz Pracy. Po raz pierwszy od wielu lat Fundusz pod koniec roku dysponował jakimiś środkami i nie był zadłużony. Jest to bardzo dobra informacja. Oznacza to również, że po raz pierwszy mogliśmy pracować z bezrobotnymi tak, jak się powinno z nimi pracować. Wprowadzamy wiele mechanizmów umacniania idei kształcenia ustawicznego. Warto pamiętać, że w Polsce jest jeden z najniższych wskaźników kształcenia ludzi dorosłych, gdyż tylko 5%.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#CzesławaOstrowska">Prosiłabym o podanie wysokości środków z Fundusz Pracy na koniec 2007 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZygmuntMróz">Była to kwota 2.700.000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#CzesławaOstrowska">Chciałabym zaznaczyć, że w związku z tym, że jeszcze nie przeprowadzono nowelizacji prawa, w dalszym ciągu posługujemy się starymi narzędziami. Jedyna propozycja zmiany jaka się pojawiła, to przekazanie połowy środków z Funduszu Pracy do Narodowego Funduszu Zdrowia. Miałam szczęście od samego początku pracować przy tworzeniu instytucji rynku pracy. Pracowałam także wtedy, gdy minister Jacek Kuroń wprowadzał nowe rozwiązania. Doskonale pamiętam, że wtedy Fundusz Pracy powstawał jako umowa społeczna między ówczesnym Ministrem Pracy a pracodawcami, którzy zgodzili się płacić na Fundusz Pracy. Robili to dlatego, aby Fundusz aktywizował ludzi bezrobotnych i przygotowywał kadry gotowe do zatrudnienia. Dlatego uważam, że zmiana przeznaczenia Funduszu Pracy nie jest najlepszym rozwiązaniem. Nie mówię już o tym, że takie działania psują system, gdyż niejako zabiera się pieniądze tym, którzy ich potrzebują. Te środki w dalszym ciągu znajdują się w Funduszu Pracy, gdyż rząd przedstawił negatywne stanowisko w stosunku do tej zmiany.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#CzesławaOstrowska">Na pytania dotyczące młodocianych odpowie dyrektor Beata Czajka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BeataCzajka">Zasady refundowania pracodawcom części wynagrodzeń z tytułu zatrudnienia młodocianych w oparciu o przygotowanie zawodowe w miejscu pracy, reguluje nie tylko Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ale także przepisy unijne. Regulują one w szczególności zasady udzielania pomocy publicznej na szkolenia. Z uwagi na to, że pomoc na szkolenia jest regulowana przepisami rozporządzenia, które przestaną obowiązywać dnia 30 czerwca bieżącego roku i brak nowego rozporządzenia Komisji Europejskiej, nie ma możliwości zmiany polskich przepisów. Są one bowiem oparte na zasadach udzielania pomocy publicznej na szkolenia. W momencie ukazania się takiego rozporządzenia, zostanie znowelizowane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w zakresie pomocy publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#CzesławaOstrowska">Odpowiadając na kolejne pytanie, do chwili obecnej zostało przekwalifikowanych 36% młodych ludzi. Z tego wynika, że cały czas nie ma spójności między kierunkami kształcenia zawodowego a potrzebami rynku pracy. Po raz kolejny zamierzamy podjąć rozmowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, w jaki sposób dostosować system edukacji do zmian zachodzących na rynku pracy. W tym zakresie bardzo pomocne są środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach którego przygotowujemy narzędzia tego typu działań. Między innymi został zakończony projekt pokazujący jak w przypadku niektórych zawodów należy zmieniać programy edukacyjne, aby lepiej przystosowywać ludzi do wejścia na rynek pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AnnaBańkowska">Chcę zapytać, do czego odnosi się podana wielkość 36%?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#CzesławaOstrowska">Oznacza udział w ogólnych wydatkach na aktywne formy pomocy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#CzesławaOstrowska">Warto zauważyć, że liczba osób trwale bezrobotnych stanowi 65%. Z reguły są to osoby, które wymagają dłuższych programów aktywizacji zawodowej. Obecnie koszt przywrócenia do aktywności zawodowej jednej osoby trwale bezrobotnej wynosi 6–7 tys. zł. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że ludzie ci bardzo często są bezrobotni nie ze swojej winy. Tak jest na przykład na terenach niedostatecznie rozwiniętych gospodarczo.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#CzesławaOstrowska">Aktywizacja zawodowa ludzi starszych jest problemem, na którym rząd szczególnie zamierza się skupić. Staramy się wprowadzić na tyle dużo zachęt, aby idea kształcenia ustawicznego przeniknęła do jak najszerszego kręgu ludzi dorosłych. Jednak chodzi też o stworzenie takich warunków, aby mogła być realizowana. Służy temu między innymi Program Operacyjny Kapitał Ludzki, który w wielu komponentach uwzględnia tego typu działania. Celem rządu jest jak najefektywniejsze zbliżenie się do współczynnika Europy Zachodniej w zakresie kształcenia ustawicznego ludzi dorosłych.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#CzesławaOstrowska">Na temat wykorzystania środków Europejskiego Funduszu Społecznego szczegółowe informacje przedstawi dyrektor Ewa Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#EwaWróbel">Być może osiągnięty pułap, już 63%, wykorzystania środków unijnych nie wygląda zbyt imponująco. Jednak MPiPS monitoruje na bieżąco wszystkie realizowane projekty. Dlatego możemy stwierdzić, że wszystkie projekty realizowane są zgodnie z założonymi harmonogramami. Według stanu naszej wiedzy nie ma obecnie zagrożenia, że środki w ramach EFS nie zostaną wykorzystane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#CzesławaOstrowska">Chcę dodać, że prace nad nowelizacją są na takim etapie, że w zasadzie skończyliśmy składanie nowych propozycji. Czekamy jeszcze na opinię specjalnie powołanego zespołu fachowców od lat zajmujących się problematyką rynku pracy. Dlatego marzec będzie w dalszym ciągu okresem końcowych rozmów, uzgodnień konkretnych zmian. Już w kwietniu chcielibyśmy przekazać projekt ustawy do konsultacji społecznych. Następnie proponowana nowelizacja zostanie poddana uzgodnieniom międzyresortowym. W związku z tym projekt ustawy powinien zostać skierowany do Sejmu najpóźniej na początku lipca. Zależałoby nam na tym, aby wszystkie planowane rozwiązania weszły w życie z dniem 1 stycznia 2009 roku. Na te rozwiązania czekają przede wszystkim bezrobotni, ale także pracodawcy oraz urzędy pracy.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#CzesławaOstrowska">Plany realizacji konkursów są regulowane w corocznie uzgadnianych planach działania. Jednak o uzupełnienie informacji poproszę dyrektor Ewę Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#EwaWróbel">W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki MPiPS nadzoruje trzy działania, w których realizowane są projekty konkursowe. Wszystkie trzy konkursy zamierzamy ogłosić w pierwszym kwartale tego roku. Cała wymagana dokumentacja została już przygotowana, czekamy jedynie na doprecyzowanie zasad finansowania tak, aby nie wprowadzać już na początku zamieszania.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#EwaWróbel">W przypadku projektów systemowych, dotychczas zostało złożonych sześć projektów zgodnie z harmonogramem składania wniosków i ich oceny, a w dalszym ciągu czekamy na kolejne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#CzesławaOstrowska">Kolejne pytanie dotyczyło pożyczek w czasie stażów absolwenckich. W proponowanych zmianach planujemy podwyższyć dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Jednak i tak w tym zakresie nie będziemy konkurencyjni dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który proponuje dotację w wysokości 10 tys. euro. Jednak uważam, że proponowane przez nas dotacje również mogą spełnić swoje zadanie. Rozmawiałam z wieloma urzędami pracy i wyniki są takie, że osoby, które skorzystały z takiej dotacji nie wracają już po pomoc społeczną. W związku z tym efektywność tego narzędzia jest relatywnie wysoka.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#CzesławaOstrowska">W sprawie spółdzielni socjalnych dysponujemy danymi za 2006 rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Nie macie państwo nawet częściowych danych za 2007 rok?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#CzesławaOstrowska">System raportowania wygląda w ten sposób, że wszystkie dane spływają do nas w marcu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SławomirPiechota">W takim razie prosiłbym o pominięcie tej wiedzy historycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#CzesławaOstrowska">Odpowiadając na kolejne pytanie, należy przyznać, iż istotnie szacuje się, że z kraju wyjechało około 2 mln osób. Jednak w gospodarce narodowej nastąpił przyrost miejsc pracy i wzrosło zatrudnienie do prawie 58%, czyli o ponad 3%. Należy wspomnieć, że w Polsce są już miejsca, w których występuje bezrobocie naturalne, są to już prawie wszystkie miasta. Są miejsca w kraju, gdzie brakuje ludzi do pracy. To również jest istotny problem, należy zastanowić się, w jaki sposób skłonić siłę roboczą do większej mobilności.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#CzesławaOstrowska">Będziemy starali się odwracać dotychczasowe procesy, które były związane z bardzo wysokim bezrobociem. To jednak wymaga czasu i wprowadzenia nowych rozwiązań. Jednak zamierzamy to zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SławomirPiechota">Prosiłby o odniesienie się do pytania o zawody deficytowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#CzesławaOstrowska">Szersze informacje na ten temat zostaną przedstawione w zbiorczym materiale, który zostanie przekazany państwu w kwietniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SławomirPiechota">Proszę tylko o informacje, jakie to były zawody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#CzesławaOstrowska">Zawody deficytowe są to zawody, na wykonywanie których brakuje pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SławomirPiechota">Chodzi mi o wymienienie konkretnych zawodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#CzesławaOstrowska">Przede wszystkim zawody z dziedziny budownictwa, szwaczki, robotnicy sezonowi. Zaczyna brakować pracowników także w usługach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Rozumiem, że rząd ma pewne plany i oczywiście je popieram, jednak diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. Chciałabym zapytać, w jaki sposób planujecie państwo aktywizować bezrobotnych? Czy zamierzacie oferować jedynie „marchewkę”, czy także przysłowiowy „kij”? Uważam, że należy sprowokować taką sytuację, w której osoba będąca w „szarej strefie” byłaby zmuszona z niej wyjść. Różne działania urzędu pracy powinny być na tyle uciążliwe, żeby osoba nieszukająca pracy musiała w końcu podjąć jakąś decyzję. Uważam, że nie należy prowokować sytuacji, w której ci, którym się nie chce szukać pracy, omijają urzędy pracy. Jeżeli w odpowiedni sposób nie zostaną zaktywizowani, to w dalszym ciągu będą utrzymywani przez resztę społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#JoannaKluzikRostkowska">Grupa osób obecnie znajdujących się poza rynkiem pracy to osoby, które najtrudniej zaktywizować. Jednocześnie jest to grupa, wobec której trzeba zastosować jak najwięcej różnych narzędzi. Dlatego chciałabym zapytać, jakie macie państwo propozycje w tym zakresie? Jak te działania odnoszą się do otwierania polskiego rynku pracy na przyjazd do Polski pracowników spoza Unii Europejskiej? Uważam, że te wszystkie elementy powinny być ze sobą powiązane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZdzisławaJanowska">Wydaje mi się, że moje pytanie nie zostało właściwie zrozumiane. W zasadzie nie otrzymałam odpowiedzi na moje pytanie. Mam pełną orientację w tym, co dzieje się na rynku pracy. Wiem, że bezrobocie spadło i jednocześnie odnotowujemy wysoki wzrost gospodarczy. Dlatego zadałam pytanie, dlaczego skoro jest tak, jak jest podnosimy wysokość środków? W związku z tym przy malejącym bezrobociu, państwo w dalszym ciągu podnoszą kwoty na walkę z nim. Dlatego zapytałam, do jakiej grupy ma być kierowana ta pomoc? Jednocześnie chciałabym zapytać, czy w Funduszu Pracy znajdują się pieniądze, które obiecano lekarzom, że zostaną przekazane na podwyżki płac?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KazimierzMoskal">W nawiązaniu do przekazanego materiału oraz przedstawionej informacji, pragnę wyrazić swoje niezadowolenie zarówno z formy papierowej jak i ustnej. Niemalże podstawowe pytania stanowią problem i pozostają bez odpowiedzi. Nie satysfakcjonuje mnie również informacja, że na posiedzeniu podkomisji rząd przedstawił pewien projekt proponowanych zmian do Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nie każdy musi być członkiem tej podkomisji. Dlatego oczekiwałbym, aby te informacje zostały przekazane wszystkim członkom Komisji także w formie papierowej. Również niektóre przedstawione propozycje w moim przekonaniu nie są do końca właściwe, nielogiczne i niespójne.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#KazimierzMoskal">Mam kilka pytań, ale przypuszczam, że nie otrzymam na nie odpowiedzi. Chciałabym zapytać, dlaczego gdy bezrobocie było wysokie przekazywano mało środków na aktywne formy pomocy, a gdy obecnie bezrobocie jest niskie przekazuje się znacznie wyższe środki na przeciwdziałanie bezrobociu? Ponadto, pani minister powiedziała, że obecnie bezrobotny będzie wspierany przez grupę różnych osób, a nie urząd pracy. W związku z tym należy zadać sobie pytanie ile osób będzie otrzymywało wynagrodzenie, aby jeden bezrobotny znalazł pracę? Czy prowadzone są jakieś analizy pokazujące czy i w jakim stopniu aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu decydują o skuteczności szukania pracy? Czy jeżeli nie przeznaczono by środków na te działania, to czy powstawałyby nowe miejsca pracy? Czy po prostu wykorzystuje się dostępne środki publiczne?</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#KazimierzMoskal">Prosiłbym również o informację, jakie środki od 2000 r. były przekazywane na administrację realizującą aktywne i pasywne formy przeciwdziałania bezrobociu? Oczywiście dane statystyczne nie zawsze pokazują prawdziwy obraz sytuacji, ale bardzo często pokazują pewne ogólne tendencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#SławomirPiechota">Proszę stronę rządową o odniesienie się do zadanych pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#CzesławaOstrowska">Uważam, że jeżeli w niedługim czasie przedstawimy państwu propozycje rozwiązań szczegółowych, to wówczas uzyskamy odpowiedzi na wiele pytań. Wyciągnięcie ludzi z „szarej strefy” jest niezwykle trudnym zadaniem. Dotychczas w Polsce rynek pracy był rynkiem pracodawców, a teraz zmienia się w rynek pracobiorców. Prawdopodobnie osoby, którym zaczną być wypłacane stypendia szkoleniowe, będą chciały wyjść z „szarej strefy”. W tej chwili kończymy przygotowywać analizę zagadnienia „szarej strefy”. Z przyjemnością przedstawimy ją państwu. Zastanawiamy się również, czy przy współpracy z naukowcami nie opracować systemu stałych analiz i monitorowania „szarej strefy”? Problem ten jest immanentną częścią składową gospodarki rynkowej i zawsze będzie jej towarzyszyć. Obecnie w Polsce problem skala problemu jest szacowana na około 10%.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#CzesławaOstrowska">Odpowiadając na kolejne pytanie, chciałabym zaznaczyć, że nie będzie tak, że ci, którzy nie będą chcieli pracować zostaną pozbawieni jakiejkolwiek pomocy. Uważam, że temu powinny służyć działania prowadzone przez opiekę społeczną. Do takich osób powinny być skierowane zupełnie inne programy.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#CzesławaOstrowska">Odnosząc się do pytania zadanego przez poseł Zdzisławę Janowską należy zauważyć, że dotychczas, gdy było wysokie bezrobocie nie pracowaliśmy efektywnie z bezrobotnymi. Zbyt małe środki były przekazywane na aktywizację zawodową. Prowadzono działania najtańsze, ale nie zawsze najskuteczniejsze. Dlatego wiele osób nie zostało objętych odpowiednimi formami aktywizacji. Uważam, że to bardzo dobrze, że teraz możemy zwiększyć liczbę propozycji kierowanych do bezrobotnych, gdyż nadal jest ich 1760 tysięcy osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#ZdzisławaJanowska">Jak rozumiem, jest nadwyżka środków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#CzesławaOstrowska">Tak, ale zgodnie z obowiązującym systemem funkcjonowania finansów publicznych będzie można je wydać, kiedy zostanie zmieniony plan finansowy, czyli pod koniec 2009 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#ZdzisławaJanowska">W związku z tym te pieniądze przez rok nie będą wykorzystane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#CzesławaOstrowska">Resort przedstawiał państwu plan finansowy i z Komisji wyszła propozycja zwiększenia planu finansowego wydatków Funduszu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#CzesławaOstrowska">Nawiązując do wypowiedzi posła Kazimierza Moskala, mam wrażenie, że odpowiedziałam na wszystkie pytania. Być może, na któreś z nich nie odpowiedziałam, ale starałam się nie pominąć żadnej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#CzesławaOstrowska">Bezrobocie jest zjawiskiem towarzyszącym gospodarce rynkowej. W związku z tym, jeżeli spada poziom rozwoju gospodarczego, to wzrasta bezrobocie. Zmiany na rynku pracy są ściśle powiązane ze zmianami gospodarczymi. Prowadzimy analizę efektywności programów rynku pracy i eliminujemy nieskuteczne programy. Jednak staramy się zachować jak największą elastyczność i różnorodność dostępnych instrumentów, gdyż narzędzie skuteczne na jednym obszarze staje się nieskuteczne na innym. Dlatego analiza, która zostanie państwu przedstawiona w kwietniu będzie bardzo szeroką oceną sytuacji na rynku pracy. Zostanie przekazany również materiał dotyczący wysokości środków przeznaczonych od 2000 r. na administrację zaangażowaną w walkę z bezrobociem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SławomirPiechota">Mam wrażenie, że pewne nieporozumienie powstało w wyniku błędnego odczytania materiału, który został przekazany Komisji. W informacji zostało jasno podane, że wcześniej Fundusz Pracy nie nadążał z wypłatą podstawowych świadczeń i popadł w długi. Dlatego nie dysponowano wystarczającymi środkami na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Te pieniądze pojawiły się dopiero w ubiegłym roku i dlatego rosną wydatki na aktywne formy działania. Ponadto, warto zauważyć, że poradziliśmy sobie jedynie z „łatwym bezrobociem”, które zniwelował wzrost gospodarczy. Poza tym koszt wprowadzenia na rynek osoby łatwej do zaktywizowania jest niższy, niż aktywizacja osoby długotrwale bezrobotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chcę zapytać, czy Komisja zamierza przyjąć tę informację rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SławomirPiechota">To jeszcze nie koniec, gdyż teraz informację w tym zakresie przedstawi Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KrzysztofHetman">Program Operacyjny Kapitał Ludzki został uruchomiony w październiku zeszłego roku. We wszystkich regionach zostały rozpoczęte nabory wniosków w czterech Priorytetach: 6, 7, 8 i 9. Za te priorytety odpowiedzialne są samorządy wojewódzkie. Obecnie, na poziomie kraju zostało zgłoszonych 3,5 tys. wniosków. Niestety to pokazuje, że liczba wniosków wielokrotnie przekracza wysokość dostępnej alokacji.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#KrzysztofHetman">Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest programem w ramach Nowej Perspektywy Finansowej ustanowionej na lata 2007–2013. Został uruchomiony jako pierwszy. Nabory wniosków odbyły się już we wszystkich regionach, w tej chwili prowadzona jest procedura wyboru wniosków. Myślę, że niedługo pierwsze projekty zostaną wybrane i przekazane do podpisania umowy. Jednocześnie uruchomiono projekty pilotażowe na szkolenia pracowników instytucji pomocy społecznej. Na stronach internetowych resortu można znaleźć harmonogram naboru wniosków. Konkursy ogłosiło również Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Edukacji Narodowej. Realizowane są również projekty systemowe, między innymi przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Program jest uruchamiany na wszystkich szczeblach, przez ministerstwa, urzędy marszałkowskie i inne delegowane instytucje.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#KrzysztofHetman">Uważam, że na pierwsze analizy musimy jeszcze poczekać, ale na razie wszystkie działania przebiegają zgodnie z harmonogramem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JanBurysynAntoniego">Priorytet 9 w PO KL odnosi się między innymi do alternatywnych metod wychowania przedszkolnego. W województwie podkarpackim w konkursie wzięły udział organizacje pozarządowe, które zorganizowały i dotychczas prowadzą przedszkola w ramach poprzednio uzyskanych środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. Obecnie okazało się, że te organizacje nie mogą aplikować o kolejną dotację, gdyż tak wynika z instrukcji. Istnieje jedynie możliwość otwarcia nowych przedszkoli. Nie ma natomiast możliwości sfinansowania kontynuacji zajęć przedszkolnych.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#JanBurysynAntoniego">Uważam, że jest to ogromne nieporozumienie. Dlatego zgłosiliśmy do instytucji wdrażającej, wojewódzkiego urzędu pracy, potrzebę zmiany instrukcji. Jednak nic w tym zakresie nie zostało zrobione. Chcę zapytać, czy jest możliwe rozwiązanie tego problemu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#KrzysztofHetman">Prosiłbym, aby do tego pytania odniósł się dyrektor Paweł Chorąży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PawełChorąży">Muszę przyznać, że spotykam się z podobnymi sygnałami w sprawie alternatywnych form edukacji przedszkolnej. Należy zauważyć, że jest to niestety nieporozumienie. W okresie programowania 2004–2006 MEN uruchamiał projekty pilotażowe w zakresie edukacji przedszkolnej. Wówczas nie było dokładnie wiadomo, czy edukacja przedszkolna będzie w dalszym ciągu kontynuowana. W części projektów realizowanych ze środków z programu 2004–2006 podpisywano umowy z samorządami gmin, które zobowiązywały się do tego, że po zakończeniu okresu realizacji będą przejmowały finansowanie placówek. W związku z tym w odniesieniu do już rozpoczętych projektów występują dwie formy podmiotów, mających zobowiązanie gminy i takie, które go nie mają.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PawełChorąży">Jednak należy wyraźnie stwierdzić, iż możliwe jest kontynuowanie edukacji przedszkolnej w ośrodkach już istniejących. Natomiast odnosi się to do przedszkoli, które już istnieją lub do projektów, prowadzących do zwiększenia liczby dzieci objętych programem. W przypadku części projektów takie dofinansowanie nie będzie możliwe z uwagi na zobowiązanie, jakie powziął urząd gminy, iż w chwili zakończenia realizacji projektu przejmie obowiązek finansowania placówki. Na pewno w takich przypadkach nie można mówić o możliwości finansowania projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jednak w tego rodzaju przypadkach można ubiegać się o możliwość rozszerzenia zakresu działalności.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PawełChorąży">W tej chwili trwa proces wprowadzania zmian. Chcemy, aby wyraźnie zostało stwierdzone, w jakich przypadkach będzie możliwe kontynuowanie realizacji projektów. Jednak przede wszystkim sugerowałbym sprawdzić, czy w określonym przypadku gmina zobowiązała się do przejęcia finansowania placówki po zakończeniu trwania projektu. Jeżeli tak, to na pewno kontynuacja takiej działalności nie będzie mogła otrzymać dofinansowania z EFS.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#PawełChorąży">Należy też wziąć pod uwagę, że w 2004 r. alternatywne formy edukacji przedszkolnej nie miały żadnego umocowania prawnego, poza Programem Operacyjnym. Jednak już w 2007 r. tego rodzaju działalność stała się jedną z podstawowych form prowadzenia edukacji przedszkolnej. Otrzymywaliśmy pytania w tej sprawie również z innych województw. Dlatego sprawa została już wyjaśniona. Być może w chwili składania wniosków odpowiedź była negatywna ze względu na istniejące wątpliwości, ale teraz nie powinno już ich być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JanBurysynAntoniego">Chcę powiedzieć, że udzielona odpowiedź mnie bulwersuje. Sytuacja wygląda w ten sposób, że organizacja pozarządowa kończy roczne prowadzenie pięćdziesięciu przedszkoli. Działania prowadzone są przy współpracy Fundacji im. Jana Komeńskiego i Związku Gmin Ziemi Przeworskiej. Są to przedszkola usytuowane w małych miejscowościach, gdzie nie ma mowy o tym, aby możliwy był wzrost liczby dzieci w placówkach. W takim wypadku należałoby dowozić dzieci z innych terenów. Ponadto, gminy nie zadeklarowały przejęcia finansowania tego rodzaju placówek.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#JanBurysynAntoniego">Powstały pewne struktury, zostali przeszkoleni wychowawcy, rodzice zaangażowali się w działalność przedszkoli, a teraz okazuje się, że ta cała praca może pójść na marne. Władze gminy nie są w stanie prowadzić i finansować dziesięciu przedszkoli na terenie jednej gminy. Natomiast, jeżeli coś jest dobre, to nie rozumiem dlaczego pozwala się na to, aby to zostało zaprzepaszczone. Proszę zrobić wszystko, aby dać organizacjom pozarządowym możliwość kontynuowania swojej działalności. Warto pamiętać, że na wsi tylko 14% dzieci jest objętych edukacją przedszkolną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SławomirPiechota">Wydaje mi się, że tę sprawę należałoby wyjaśnić w trybie indywidualnym. Trzeba rozpatrzyć różne warianty możliwości kontynuowania tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrzysztofHetman">Projekt, o którym mówi poseł Jan Bury może otrzymać dofinansowanie z EFS. Zgodnie z sugestią możemy nawet teraz po posiedzeniu Komisji w trybie indywidualnym wyjaśnić sobie ten przypadek. Jestem gotów przedstawić na piśmie deklarację, że ten projekt może otrzymać dofinansowanie z EFS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JanBurysynAntoniego">Z instrukcji wynika coś zupełnie innego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#SławomirPiechota">Proponuję odbyć bezpośrednią rozmowę w tej sprawie, aby szczegółowo przeanalizować możliwe działania.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#SławomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>