text_structure.xml 22.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Witam wszystkich obecnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">W projekcie porządku dzisiejszych obrad Komisji mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Projekt ustawy został przedstawiony w druku nr 4337. Czy do zaproponowanego porządku dzisiejszych obrad mają państwo jakieś uwagi. Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzisiejszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#SławomirPiechota">Witam na naszym dzisiejszym posiedzeniu wszystkich gości, a wśród nich szczególnie pana ministra Jarosława Dudę oraz szeroką reprezentację naszej armii z panem pułkownikiem Mirosławem Karaskiem zastępcą dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji Obronności. Witam także pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Proszę przedstawiciela rządu pana ministra Dudę o przedstawienie istoty tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JarosławDuda">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowne prezydia, wysokie Komisje, pokrótce chciałbym państwu zaprezentować cel tego projektu ustawy. Przypomnę, że ten projekt dotyczy zmiany ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JarosławDuda">Podstawowym celem zmiany ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej jest wprowadzenie możliwości pośmiertnego mianowania na wyższy stopień wojskowy osób szczególnie zasłużonych na rzecz suwerennej i demokratycznej Rzeczypospolitej Polskiej. Mianowanie to będzie mogło nastąpić tylko jeden raz. Obecnie takie mianowanie jest możliwe wyłącznie dla żołnierzy służby czynnej. W drugim przypadku, tj. w przypadku zmiany ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, celem zmiany jest zniesienie konieczności przedkładania przez kombatantów dokumentów z jednostek pomocy społecznej potwierdzających ich trudną sytuację życiową w przypadku, gdy Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych ma im udzielić pomocy pieniężnej. Kombatanci uważają, że jest to uwłaczające, czy upokarzające. Takie są podstawowe dwa cele tej nowelizacji. Prosimy o zaakceptowanie tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławWziątek">Panie przewodniczący, chciałbym, żeby przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej wyrazili swój stosunek do tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Proszę bardzo. Kto z przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej zaprezentuje stanowisko resortu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejNiewiadomski">Nazywam się Andrzej Niewiadomski. Jestem zastępcą dyrektora Departamentu Kadr. Panie i panowie przewodniczący, szanowni państwo, resort obrony narodowej z satysfakcją przyjmuje projektowaną zmianę ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Uważamy, że jest to cenna i merytorycznie uzasadniona inicjatywa. Rzeczywiście, jest tak, że dziś możemy mianować pośmiertnie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Przepraszam bardzo. Szanowni państwo posłowie, bardzo proszę państwa o wyciszenie rozmów lub o przeniesienie ich poza salę obrad. Panie dyrektorze, proszę kontynuować swoją wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejNiewiadomski">Dziś w ustawie o powszechnym obowiązku Rzeczypospolitej Polskiej mamy podstawę do mianowania na wyższy stopień żołnierzy, którzy zmarli lub zginęli w trakcie pełnienia czynnej służby wojskowej. Takie rozwiązanie uniemożliwia awansowanie ludzi szczególnie zasłużonych z tytułu działalności na rzecz suwerennej i demokratycznej Rzeczypospolitej Polskiej, którzy ponieśli śmierć nie będąc w czynnej służbie wojskowej. Ten mankament zostaje usunięty przez zaproponowaną obecnie zmianę. W związku z tym resort obrony narodowej opowiada się za przyjęciem tej nowelizacji. Prosimy państwa o uchwalenie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Wracamy do dyskusji. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Zgłasza się pani poseł Magdalena Kochan. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Nie będę powtarzać argumentacji dotyczącej zmiany w pierwszej części projektu, czyli przyznawania odznaczeń. Uważam, że zaproponowane rozwiązanie jest nareszcie satysfakcjonujące. Natomiast dla mnie bardzo ważna jest także rezygnacja z przepisów, które wymagają od osób starających się o pomoc pieniężną przedstawiania zaświadczeń z ośrodków pomocy społecznej. Jest już najwyższy czas na to, żeby naprawić to chyba bardzo niesprawiedliwe, a na pewno co najmniej nieeleganckie rozwiązanie wobec tych środowisk. W związku z tym na pewno warto było przygotować tę ustawę. Warto ją było także wprowadzić pod obrady w ostatnim momencie naszej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Zgłasza się jeszcze pana przewodniczący Stanisław Szwed. Następnie głos zabierze pan przewodniczący Wziątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławSzwed">W uzasadnieniu mówi się o tym, że zmiany w ustawie o kombatantach przyniosą oszczędności. Chciałbym się upewnić, że oszczędności dotyczą tylko tych opłat. Nie ma tu innych kwestii. Brak dotychczasowej procedury spowoduje określone oszczędności. Nie ma tu innych rozwiązań. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Mamy pełne potwierdzenie, że tak jest. Głos zabierze pan przewodniczący Wziątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że wszyscy mamy takie przekonanie, iż takie akt prawny daje szansę na wsparcie rodzin osób, które będą mianowane na wyższy stopień wojskowy. Chciałabym zadać pytanie. Odnosi się ono nie tyle do szczytnej idei tego projektu, z którą wszyscy się zgadzamy, ile do pewnej filozofii. Jeżeli filozofią tej ustawy ma być chęć udzielenia pomocy rodzinie zmarłego żołnierza, który zostanie awansowany na wyższy stopień wojskowy, to te awanse będą tak naprawdę miały charakter pomocy socjalnej, pomocy społecznej. Nie wiem, czy to jest najlepsza forma. Nie wiem, czy w filozofii funkcjonowania państwa nie deprecjonuje to charakteru awansu na wyższy stopień wojskowy. Wiem, że tego rodzaju uwagi zgłaszali przedstawiciele Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Chciałbym, żeby państwo wyjaśnili, co legło u podstaw takiego sposobu rozwiązywania problemów, które – co jeszcze raz podkreślę – mają charakter socjalny. Jeżeli chcemy podnieść tylko jeden raz – a co do tego także jest pełna zgoda – stopień osoby, która już nie żyje, a ma to być uhonorowanie tej osoby za jej wybitne zasługi, to w tej sprawie jest pełna zgoda. Natomiast, jeśli ma to być mechanizm wsparcia finansowego, wsparcia socjalnego, to co do takiego sposobu pojmowania tej kwestii mam wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Zgłasza się jeszcze pan przewodniczący Seliga. Następnie głos zabierze pan poseł Andzel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DariuszSeliga">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, mam pytanie do przedstawicieli strony rządowej. Czy ten projekt będzie również oddziaływał na sytuację kapelanów wojskowych? Wiemy o tym, że są pewne zaszłości historyczne, jeśli chodzi o kapelanów wojskowych. Także dziś aktywnie uczestniczą oni w misjach. Czy w przyszłości te przepisy będą ich dotyczyć? Czy będą oni podlegali takim samym regulacjom, jakie mamy w ustawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Głos zabierze pan poseł Andzel. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WaldemarAndzel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, panie ministrze, uważam, że te zmiany są potrzebne. Szkoda, że ten projekt ustawy został tak późno wniesiony do Sejmu i że tak późno jest rozpatrywany na forum komisji sejmowych. Przykro, że w tym czasie rząd nie pochylił się nad innymi ustawami, które są istotne dla kombatantów. Mówię teraz o poważnej nowelizacji przewidzianej w projekcie z druku nr 818 do ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, czy ustawie o korpusie weteranów walk niepodległościowych. Potrzeba uchwalenia takich ustaw jest bardzo mocno zgłaszana przez środowiska kombatanckie. Te środowiska ciągle występują z pismami w tej sprawie i mają nadzieję, że parlament pochyli się nad tymi ustawami. Mam nadzieję, że ta ustawa zostanie przyjęta do końca kadencji obecnego parlamentu. Zostało na to już niewiele czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie wiedzę zgłoszeń. W takim razie głos zabierze pan minister Duda, a następnie pan dyrektor Niewiadomski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo. Odpowiem na pytanie pana przewodniczącego Wziątka. Panie przewodniczący, to są dwie różne sprawy. Nie można łączyć pierwszej części, dotyczącej pośmiertnego awansowania jeden raz na wyższy stopień wojskowy ze świadczeniami z pomocy społecznej. Te rozwiązania nie są kompatybilne. Świadczenia są przyznawane w innych okolicznościach. W tym projekcie rezygnujemy z przedkładania czegoś, co nazywamy wywiadem środowiskowym, gdyż jest to bardzo uciążliwe. Nie możemy tych spraw łączyć. Są to dwie odrębne sprawy. W ramach tej pierwszej części Ministerstwo Obrony Narodowej może kogoś awansować na wyższy stopień. Natomiast my, w ramach pomocy społecznej – mówię tu o moim zakresie działań – realizujemy te zadania poza kwestią dotyczącą awansu w całkiem innych okolicznościach. To nie idzie w parze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Głos zabierze teraz pan dyrektor Niewiadomski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejNiewiadomski">Ja także chciałem wyjaśnić, że awans na wyższy stopień w tym trybie nie przekłada się w żaden sposób na świadczenia finansowe. Jest to działanie wyłącznie w sferze honorowej. Dziękuję. Jeśli chodzi o kapelanów, to w przypadku, gdy kapelan będzie żołnierzem, będzie traktowany na takich samych zasadach, jak wszyscy inni żołnierze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SławomirPiechota">Zgłasza się jeszcze pani przewodnicząca Bańkowska. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AnnaBańkowska">Mamy dziś bardzo rozmowne prezydia Komisji. Nie chcę być osobą, która nie ma nic do powiedzenia, żeby wypowiedzieli się już wszyscy członkowie prezydiów obu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SławomirPiechota">W ten sposób odezwali się już wszyscy członkowie prezydiów Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AnnaBańkowska">Będzie to dość nietypowe. Jednak mówiąc całkiem serio zapytam, przez ile lat męczyliśmy kombatantów, jeżeli chodzi o konieczność dołączania przez nich do wniosku o zapomogę socjalną dokumentu z ośrodka pomocy społecznej? Czy taka zmiana została wprowadzona w czerwcu 2007 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JarosławDuda">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że tak. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy dyskusję. Zamykam pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Informuję, że w trakcie dyskusji nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy do tytułu ustawy mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia tytułu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Zgłasza się przedstawiciel Biura Legislacyjnego. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MirosławWiśniewski">Biuro Legislacyjne wskazuje generalnie, że umiejscowienie tego przepisu nie jest najbardziej szczęśliwe. W przedłożeniu zaproponowano dodanie nowego ust. 8b. Przepis, do którego dodawany jest ten nowy ustęp, dotyczy żywych żołnierzy. Przepisy dotyczące mianowania zmarłych są zawarte w tym samym artykule w ust. 13. Przepisy dotyczące aktów wykonawczych znajdują się w tym samym artykule, po przepisach dotyczących trybu mianowania, o którym jest mowa wcześniej. Biorąc pod uwagę zasady techniki prawodawczej mniejszym złem będzie jednak dodanie przepisów dotyczących zmarłych w części dotyczącej żywych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MirosławWiśniewski">W związku z tym Biuro Legislacyjne zgłasza tylko uwagę redakcyjną. Proponujemy, żeby w zaproponowanym ust. 8b zrezygnować z wyrazu „jeden”. Zdanie drugie w tym ustępie otrzymałoby brzmienie: „Mianowanie to może nastąpić tylko raz.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SławomirPiechota">Rozumiem, że pomimo tych skomplikowanych uwarunkowań pan mecenas nie zgłasza wątpliwości w sprawie miejsca umieszczenia tego przepisu. Natomiast mamy propozycję, żeby z dodawanego ust 8b wykreślić wyraz „jeden”. Rozumiem, że możemy wprowadzić taką zmianę, jako poprawkę redakcyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MirosławWiśniewski">Tak, dokładnie. Po analizie tej sprawy należałoby dokonać poprawki polegającej na nadaniu nowego brzmienia całemu art. 76. Uważamy, że powodowałoby to zbyt wiele i to całkiem niepotrzebnych komplikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SławomirPiechota">Panie mecenasie, wniosek jest taki, że tak to zostaje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MirosławWiśniewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SławomirPiechota">Rozumiem. Czy mają państwo jakieś inne uwagi do art. 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu art. 1 wraz z tą drobną poprawką zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#SławomirPiechota">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 1 wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu tego artykułu? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#SławomirPiechota">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu tego artykułu? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#SławomirPiechota">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#SławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu tego artykułu? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#SławomirPiechota">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#SławomirPiechota">Przystępujemy do głosowania nad całym projektem ustawy z druku nr 4347. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego projektu ustawy w całości?</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#SławomirPiechota">Stwierdzam, że przy 33 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, Komisje jednogłośnie przyjęły projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.</u>
          <u xml:id="u-35.11" who="#SławomirPiechota">Proponuję, żeby sprawozdawcą komisji do tego projektu ustawy był pan poseł Czesław Mroczek. Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z państwa jest przeciwny temu wnioskowi? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-35.12" who="#SławomirPiechota">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że Komisje wybrały pana posła Czesława Mroczka na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-35.13" who="#SławomirPiechota">Nowa opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych nie będzie potrzebna, ponieważ projekt ustawy nie uległ zmianie. Zgłasza się jeszcze pan mecenas. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MirosławWiśniewski">Przepraszam, panie przewodniczący, być może za nisko podnosiłem rękę. Chodzi o mi o art. 4, w którym przewidziano, że nie wszystkie przepisy ustawy będą wchodziły w życie w tym samym terminie. Zgodnie z obowiązującymi zasadami należy tego unikać. Czy nie byłoby lepiej, gdyby wszystkie przepisy wchodziły w życie w jednym terminie? Co stoi na przeszkodzie temu, żeby cała ustawa wchodziła w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo przepraszam panie mecenasie. Nad tym artykułem już głosowaliśmy. Bardzo proszę o refleks i przytomność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MirosławWiśniewski">Przepraszam panie przewodniczący, ale zgłaszaliśmy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SławomirPiechota">Ja tego nie widziałem. Nie wiem, jak się pan zgłaszał, że nie zauważyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MirosławWiśniewski">Przepraszam, jeżeli robiłem to zbyt słabo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SławomirPiechota">Czy to jest istotna zmiana? Czy potrzebna jest reasumpcja głosowania? Proszę państwa, przecież już to przegłosowaliśmy. Czy taka zmiana jest konieczna? Czy pan minister jest za przyjęciem takiej zmiany do art. 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JarosławDuda">Nie. Powiedziałem, że ten artykuł powinien pozostać w zaproponowanym w projekcie brzmieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SławomirPiechota">Pan minister nie popiera tej zmiany. W takim razie pozostawiamy ten przepis w brzmieniu: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1, który wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.”. Czy tak? Rozumiem, że tak.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>