text_structure.xml 31.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławWziątek">Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej. Witam panie i panów posłów. Witam wszystkich państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławWziątek">W porządku dziennym dzisiejszych obrad zaplanowano złożenie informacji przez pana ministra Zbigniewa Włosowicza, którego bardzo serdecznie witam, na temat działań podejmowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej w zakresie przygotowań do sprawowania przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej oraz priorytetów w zakresie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławWziątek">W dzisiejszym posiedzeniu Komisji bierze także udział pan Marcin Kaźmierski dyrektor Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego Ministerstwa Obrony Narodowej, którego witam. Jest tu dziś także pan generał Anatol Wojtan szef Zarządu Planowania Strategicznego Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Witam pana generała. Witam bardzo serdecznie pana pułkownika Jarosława Nawrotka pełnomocnika ministra obrony narodowej do spraw organizacyjnych prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej. Witam pana Tomasza Łękalskiego wicedyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Dominika Jankowskiego z Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz wszystkich naszych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławWziątek">Panie i panowie posłowie, czy do przedstawionego porządku obrad mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że nie mają państwo uwag. Wobec braku uwag uznaję, że porządek dzisiejszych obrad Komisji został przyjęty. Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewWłosowicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Komisji informację na temat przygotowań do sprawowania przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej oraz priorytetów w zakresie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewWłosowicz">Na wstępie chciałbym państwu przekazać kilka uwag na temat warunków sprawowania polskiej prezydencji w obszarze Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. Te warunki nieco się zmieniły po wejściu w życie Traktatu lizbońskiego w dniu 1 grudnia 2009 r. Zmienił się wówczas model zarządzania Wspólną Polityką Bezpieczeństwa i Obrony. Od momentu wejścia w życie Traktatu lizbońskiego za realizację Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony odpowiada wysoki przedstawiciel Unii Europejskiej do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa. Tę funkcję sprawuje pani Catherine Ashton z Wielkiej Brytanii. Taka sytuacja powoduje, że widoczność przewodnictwa w tym obszarze, a także jego formalny wpływ na współtworzenie prac Rady jest nieco mniejsza. Jednak w dalszym ciągu państwo, które przewodniczy Radzie Unii Europejskiej, ma prawo do wnoszenia inicjatyw i zgłaszania wniosków.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewWłosowicz">Chciałbym przypomnieć, że na szczeblu rządowym rozwój Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony został uznany za główny cel polskiego przewodnictwa obok działań prowadzonych w zakresie Partnerstwa Wschodniego, negocjacji wieloletnich ram finansowych, polityki energetycznej i rozwoju kapitału intelektualnego. Chciałbym również zaznaczyć, że resort obrony narodowej podejmując działania związane z przewodnictwem ściśle współpracuje z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Współpracujemy również z tymi państwami, które sprawowały przewodnictwo w nowych ramach traktatowych przed Polską, czyli z przedstawicielami Hiszpanii, Belgii i Węgier. Wskazując interesujące nas obszary kierowaliśmy się również potrzebą zachowania komplementarności wobec polityki prowadzonej przez Rzeczpospolitą Polską na forum NATO. Dotyczy to np. dążenia do usprawnienia współpracy Unii Europejskiej i NATO, harmonizacji projektu rozwijania zdolności, czy współpracy politycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewWłosowicz">Powiem teraz kilka słów na temat obecnego stanu prac nad realizacją priorytetu, jakim jest Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony. Pozwolę sobie przypomnieć, że na mocy decyzji podjętych przez Radę Ministrów w 2009 i 2010 r. pośród narodowych priorytetów wymienia się cztery działania służące zwiększeniu użyteczności grup bojowych, rozwojowi zdolności Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony i harmonizacji wojskowych oraz cywilnych mechanizmów planistycznych, pogłębieniu współpracy Unii Europejskiej ze wschodnimi sąsiadami w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony oraz wzmocnieniu relacji Unii Europejskiej i NATO. W celu realizacji wyżej wymienionych projektów resort obrony narodowej wspólnie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych formułuje propozycje tematów do dyskusji podczas przewodnictwa. Wynikiem tych konsultacji było przekazanie w grudniu 2010 r. wspólnego listu ministrów spraw zagranicznych i ministrów obrony państw tzw. trójkąta weimarskiego do pani Catherine Ashton.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWziątek">Przepraszam panie ministrze. Bardzo proszę panie i panów posłów o zaprzestanie prowadzenia rozmów. Na pewno przeszkadza to panu ministrowi. Proszę kontynuować panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewWłosowicz">Był to list, który doprowadził do przyjęcia w styczniu 2011 r. przez Radę do Spraw Zagranicznych konkluzji na temat Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. To stanowisko zobowiązuje wysokiego przedstawiciela Unii Europejskiej do opracowania do końca 2011 r. raportu z postępu prac na postulatami przedstawionymi w liście trójkąta weimarskiego. Celem Polski było, aby zakres prac Rady w czasie polskiego przewodnictwa koncentrował się na realizacji czterech priorytetów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewWłosowicz">Pierwszym z nich jest zwiększenie użyteczności grup bojowych Unii Europejskiej. Chcielibyśmy dopracować zasady tworzenia i funkcjonowania grup bojowych. Jest tu wiele pomysłów szczegółowych, które chcielibyśmy przedyskutować z państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Wśród nich jest pomysł dotyczący dostosowania struktury dowodzenia grup bojowych do możliwości ich poszerzenia o komponenty morskie i lotnicze, umożliwienia włączenia w skład grupy komponentu realizującego zadania cywilne oraz dostosowania zakresu działania grup do możliwości włączenia ich komponentów do działań cywilnych takich, jak np. pomoc humanitarna. Kolejnym elementem jest rozważenie możliwości użycia grup bojowych, jako tzw. odwodu strategicznego w operacjach Unii Europejskiej, a także zwiększenie zakresu wspólnego finansowania grup bojowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewWłosowicz">Kolejnym obszarem jest rozwój zdolności oraz harmonizacja wojskowych i cywilnych mechanizmów planistycznych oraz mechanizmów dowodzenia Unii Europejskiej. Tu chcielibyśmy się skoncentrować na poprowadzeniu dalszego etapu prac nad inicjatywą łączenia i udostępniania zdolności wojskowych. Jest to działanie, które znane jest pod określeniem „Pooling and Sharing”. Debata na ten temat została zapoczątkowana na forum Unii Europejskiej na początku 2010 r., w związku z trudnościami finansowymi resortów obrony państw członkowskich. W programach dotyczących tego obszaru, czyli obszaru rozwoju zdolności i harmonizacji wojskowych i cywilnych mechanizmów planistycznych, chcielibyśmy przeprowadzić dyskusję na temat utworzenia stałej cywilno-wojskowej struktury planistycznej i dowodzenia oraz usprawnienia przepływu informacji i koordynacji działań istniejących struktur zajmujących się planowaniem i prowadzeniem operacji wojskowych oraz misji cywilnych Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewWłosowicz">Kolejny obszar dotyczy współpracy z naszymi wschodnimi sąsiadami w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony. Naszym celem długofalowym jest wzmocnienie rozwoju Unii Europejskiej z państwami Europy Wschodniej i Zakaukazia w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony tak, żeby ta współpraca osiągnęła podobny poziom, jak w przypadku relacji pomiędzy Unią Europejską i Afryką. W tym obszarze chcielibyśmy również promować współpracę edukacyjną. W pierwszym rzędzie podejmiemy odpowiednie kroki w celu umożliwienia słuchaczom z państw Europy Wschodniej i Zakaukazia, w tym z Ukrainy, udziału w szkoleniach na temat struktur i procedur Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. Mówię w tej chwili o szkoleniach organizowanych pod auspicjami Europejskiego Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony. Będziemy również dążyć do tego, żeby personel z tych państw mógł podejmować naukę w szkołach oficerskich państw Unii Europejskiej w ramach programu, który roboczo określany jest nazwą „Erasmus wojskowy”. Liczymy na to, że te propozycje, ze względu na stosunkową prostotę ich wykonania, a także na to, że nie generują one dodatkowych kosztów, spotkają się z przychylnością państw członkowskich. Chcielibyśmy także promować w dłuższej perspektywie rozwój współpracy w innych dziedzinach takich, jak np. operacje i ćwiczenia unijne, rozwój zdolności i dialog w sprawie bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZbigniewWłosowicz">Czwarty obszar dotyczy wzmocnienia relacji pomiędzy Unią Europejską i NATO. Podejmiemy działania na rzecz harmonizacji rozwoju zdolności oraz współpracy misji reagowania kryzysowego działających na tym samym teatrze. Będziemy również zabiegać o podtrzymanie aktywnego dialogu wysokiego przedstawiciela Unii Europejskiej do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z sekretarzem generalnym NATO. Będziemy dążyć do kontynuowania realizacji wspólnych projektów w dziedzinie rozwoju wybranych zdolności.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZbigniewWłosowicz">Praktycznym elementem umożliwiającym realizację przedstawionych priorytetów w naszym wewnętrznym formacie administracyjnym będzie wykorzystanie systemu tzw. fiszek programowych. Jest to dokumentacja każdego zagadnienia. Stają się one instrumentem, który porządkuje harmonogram prac Rady i usprawnia koordynację rozwoju dyskusji na temat naszych zamierzeń prowadzonych na forum organów przygotowawczych Rady, komitetów i grup roboczych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZbigniewWłosowicz">Na zakończenie mojego wystąpienia chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że na resorcie obrony narodowej spoczywa realizacja wielu przedsięwzięć organizacyjnych, wspierających polityczny wymiar dyskusji prowadzonych w nadchodzącym półroczu. Do koordynacji tych przygotowań powołano zespół do spraw zorganizowania i przeprowadzenia przez Ministerstwo Obrony Narodowej przedsięwzięć międzynarodowych, wynikających z przewodnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej oraz pełnomocnika ministra obrony narodowej, który jest obecny na tej sali. Jest nim pan pułkownik Jarosław Nawrotek. Chciałbym zasygnalizować najważniejsze działania, które planujemy realizować w okresie trwającej przez sześć miesięcy naszej prezydencji. We wrześniu br. we Wrocławiu odbędzie się nieformalne spotkanie ministrów obrony narodowej. Następnie w listopadzie br. odbędzie nieformalne posiedzenie Rady do Spraw Zagranicznych z udziałem ministrów obrony narodowej. Będziemy organizować dwa takie spotkania. Jedno z nich będzie nieformalne, a drugie formalne. Pierwsze odbędzie się w Polsce, a drugie w Brukseli.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZbigniewWłosowicz">Planowane jest także spotkanie dyrektorów do spraw polityki obronnej. Jedno takie spotkanie odbędzie się w Sopocie, a drugie w Brukseli. Planowany jest cykl seminariów eksperckich oraz konferencja na temat grup bojowych w Brukseli. W Warszawie odbędzie się seminarium na temat współpracy ze wschodnimi partnerami w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. W Kielcach odbędzie się seminarium na temat bezpieczeństwa dostaw. W Krakowie odbędzie się seminarium na temat łączenia i udostępniania zasobów. Odbędzie się także seminarium na temat wojskowego Erasmusa. To seminarium planujemy zorganizować w Warszawie w październiku br. Tyle chciałem państwu powiedzieć tytułem wstępu. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to za pana pośrednictwem chciałbym poprosić pana pułkownika Nawrotka, pełnomocnika ministra obrony narodowej do spraw tych przedsięwzięć, żeby przedstawił kilka uwag na temat planowanych działań organizacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo dziękuję panie ministrze, za tę informację. Jeżeli pan pozwoli, to mam od razu do pana prośbę. Panie i panowie posłowie nie otrzymali takiego materiału w formie pisemnej, a jest to bardzo ważna informacja. Jeżeli dysponuje pan tym materiałem na piśmie, to chcielibyśmy, żeby ten materiał został nam udostępniony. Dzięki temu do tego materiału będziemy mogli w przyszłości odnosić się i odwoływać. Jeżeli nie ma pan takiego materiału, to bardzo proszę, żeby w możliwie jak najkrótszym czasie przekazać Komisji materiał pisemny, zawierający zbiorczą informację na ten temat. Dotyczy to zwłaszcza spraw merytorycznych, które przede wszystkim nas interesują.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławWziątek">Rozumiem, że teraz zostanie przedstawiona dodatkowa informacja, która będzie dotyczyła przedsięwzięć organizacyjnych. Bardzo proszę panie pułkowniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławNawrotek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, uzupełniając prezentację pana ministra chciałbym jedynie dodać, że jesteśmy zaangażowani bezpośrednio w organizację 12 przedsięwzięć. Specyfiką naszej prezydencji jest to, że sierpień jest dla Unii Europejskiej czasem szczególnym. Jest to pora wakacji. Także szczególnym miesiącem jest grudzień, gdyż jest to czas świąteczny. Z tego powodu nasze przedsięwzięcia będą skupione w innych miesiącach. Jesteśmy zaangażowani jesteśmy w organizację 12 przedsięwzięć, ale będzie ich dużo w tym sensie, że będą odbywać się w tym samym czasie, tzn. w lipcu, we wrześniu, w październiku oraz w listopadzie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JarosławNawrotek">Te przedsięwzięcia można podzielić na trzy zasadnicze grupy. Pierwsza z nich i najważniejsza obejmuje nieformalne spotkanie ministrów we Wrocławiu, o którym wspominał wcześniej pan minister. Jest to o tyle specyficzne przedsięwzięcie, że będzie ono realizowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych przy wykorzystaniu zasobów, środków budżetowych oraz transportu i logistyki, które zostały oddane do dyspozycji prezydencji, ze względu na charakter tego przedsięwzięcia. Jest to tzw. przedsięwzięcie kategorii II. Właśnie z tego względu środki bezpieczeństwa podejmowane przy organizacji tego przedsięwzięcia odbiegają od środków bezpieczeństwa dotyczących innych realizowanych przedsięwzięć. Te środki będą po prostu bardzo zaostrzone.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JarosławNawrotek">Następną grupę stanowią przedsięwzięcia, które będziemy realizować samodzielnie. Mam na myśli to, że będą one realizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej. W te przedsięwzięcia angażujemy swoje zasoby, swoje środki i swój personel. W trzeciej grupie znajdą się przedsięwzięcia realizowane przez inne ministerstwa, które będziemy wspierać. Przede wszystkim będą to przedsięwzięcia organizowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Przy takich przedsięwzięciach będziemy uczestniczyć jedynie w małej części realizowanego programu. Będą to w szczególności wizyty w jednostkach wojskowych i ośrodkach wszędzie tam, gdzie zaistniała taka potrzeba, jeżeli byliśmy o to proszeni przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JarosławNawrotek">W tej chwili mamy już zrealizowane wszystkie działania, jeżeli chodzi o zakwaterowanie i programy. Zarezerwowany jest już transport. Podstawowe sprawy dla gości zostały już załatwione. W tej chwil kończymy już przygotowywanie zaproszeń. W tym tygodniu zostało ogłoszone logo. Był to warunek niezbędny do tego, żeby przygotować zaproszenia, gdyż na zaproszeniach zostanie umieszczone logo prezydencji. Już wkrótce rozpoczniemy rozsyłanie zaproszeń, co umożliwi rozpoczęcie akredytacji. Ze względów organizacyjnych jest to bardzo istotny element. Dzięki temu będziemy mogli kontrolować, ile osób przyjedzie i z jakiego szczebla. Umożliwi to nam lepsze zorganizowanie tych przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JarosławNawrotek">Jeśli chodzi o pozostałe sprawy organizacyjne, to jest to już ostatni moment na angażowanie personelu. Imienne angażowanie personelu zostanie przeprowadzone przed samym rozpoczęciem prezydencji. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JarosławNawrotek">Dziękuję bardzo. Czy przedstawiciel Ministerstwa Spraw Zagranicznych chciałby coś dodać do tej informacji? Jak rozumiem, nie ma z nami pana dyrektora, chociaż miał przybyć na dzisiejsze posiedzenie Komisji. W takim razie dziękuję bardzo za złożoną informację. Otwieram dyskusję. Chciałbym zapytać panie i panów posłów, czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w związku z przedstawioną informacją? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że nikt z posłów nie ma woli zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JarosławNawrotek">W takim razie sam pozwolę sobie skierować do pana ministra dwa pytania. Pierwsze pytanie dotyczy tego, żeby pan minister zechciał precyzyjnie powiedzieć, co w czasie naszej prezydencji uda się nam osiągnąć? Jakie są nasze założenia w tej sprawie? Tak naprawdę większość informacji odnosiła się do spraw, o które będziemy zbiegać lub działań, do których będziemy dążyć. To bardzo szczytne i ważne sprawy. Jednak istotą rzeczy jest to, czy określone zostały takie cele, które będzie można realnie osiągnąć w czasie naszej półrocznej prezydencji? Czy mamy określony jakiś wyraźny cel, o którym po zakończeniu naszej prezydencji będziemy mogli powiedzieć, że osiągnęliśmy go w dziedzinie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony w czasie naszej prezydencji? Czy mogą państwo bardzo wyraźnie taki cel wyspecyfikować?</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JarosławNawrotek">Ta sprawa wiąże się z moim drugim pytaniem. Z czym polska prezydencja będzie się kojarzyła innym krajom w zakresie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony? Czy mogą państwo powiedzieć, z czym państwo chcą, żeby się nasza prezydencja kojarzyła? Co będzie efektem naszej prezydencji?</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#JarosławNawrotek">Nie było innych pytań. Poproszę teraz pana ministra, o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewWłosowicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Raz jeszcze chciałbym wrócić do tego, o czym już mówiłem na początku mojej pierwszej wypowiedzi, czyli do uwarunkowań, w których nasza prezydencja będzie sprawowana. Są ciągle nowe uwarunkowania. Te uwarunkowania powodują, że to, co kiedyś było rolą prezydencji, obecnie przeszło w ręce wysokiego przedstawiciela Unii Europejskiej i jego urzędu. W związku z tym miejsce na realizację własnej agendy nieco się skurczyło.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewWłosowicz">Nie oznacza to jednak wcale, że nie będziemy w stanie promować naszych idei, stymulować dyskusji i bacznie obserwować tego, co dzieje się w urzędzie wysokiego przedstawiciela Unii Europejskiej. Inaczej mówiąc będziemy chcieli próbować egzekwować tę agendę, na którą będziemy chcieli – co chyba jest jasne – mieć wpływ. Jest także druga istotna sprawa. Jest nią etap, na którym obecnie znajdują się stojące przed Unią Europejską kwestie związane ze Wspólną Polityką Bezpieczeństwa i Obrony. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że ciągle jesteśmy na etapie definiowania, czym jest Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony. W trakcie dyskusji pojawiają się różne nowe elementy. My włączamy się w tę debatę. Z całej palety problemów, które stoją przed unią Europejską, wybraliśmy te, które naszym zdaniem są najważniejsze. W tej chwili chcielibyśmy osiągnąć to, żeby w grudniu 2011 r. lub w styczniu 2012 r. ta dyskusja doprowadziła do kolejnego etapu. Chodzi o to, żeby ta dyskusja doprowadziła do postępu w procesie, jakiemu podlega obecnie Unia Europejska. Niewątpliwie to się dzieje.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZbigniewWłosowicz">Jest to pytanie, które jest nam zadawane regularnie. Wszyscy jesteśmy zainteresowani tym, co konkretnie zostanie zrobione. Posłużę się przykładem grup bojowych. Wszyscy w Unii Europejskiej dyskutują na temat instytucji grupy bojowej lub grup bojowych. W tej dyskusji jest wiele różnych elementów. Jesteśmy na takim etapie, że musimy tę dyskusję skierować na takie tory, które będą nas prowadziły w określonym kierunku. Mamy własną wizję grupy bojowej, modelu takiej grupy bojowej. Została ona wypracowana wraz ze szczegółami, które znacznie lepiej ode mnie mógłby przedstawić pan generał Wojtan. Staramy się obecnie rozeznać sytuację wśród państw członkowskich, żeby wiedzieć, jakie są stanowiska w sprawie instytucji grupy bojowej. Będziemy próbować tak sterować tą dyskusją, żebyśmy za sześć miesięcy mogli powiedzieć, że w tej sprawie udało nam się znaleźć jakiś wspólny mianownik. W zasadzie to samo moglibyśmy powiedzieć o każdej ze spraw pozostających w obszarze naszego zainteresowania.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ZbigniewWłosowicz">Bardzo konkretne rezultaty na pewno osiągniemy, a przynajmniej powinniśmy osiągnąć na niwie współpracy z partnerami. Mówię tak, dlatego że są to pewne konkretne sprawy, które można zaplanować, zorganizować, a później podsumować. Natomiast nie jesteśmy w stanie zagwarantować tego, że po sześciu miesiącach naszej prezydencji doprowadzimy do konsensu w gronie państw członkowskich Unii Europejskiej odnośnie do tych kwestii, które – co raz jeszcze powtórzę – są kwestiami szalenie złożonymi, niezwykle delikatnymi i często mającymi wymierne konsekwencje materialne. Tu rozrzut poglądów na konkretne sprawy jest bardzo duży. Naszym zadaniem będzie to, żeby te stanowiska do siebie zbliżyć. Raz jeszcze powtórzę, że będziemy chcieli po zakończeniu naszej prezydencji powiedzieć, że na tej niwie osiągnęliśmy taki progres, na tej taki, a na innej ten progres będzie być może mniejszy niż oczekiwano. Taką odpowiedź chciałbym zaoferować panu przewodniczącemu z nadzieją, że usatysfakcjonuje ona zarówno pana przewodniczącego, jak i Wysoką Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Jest pan prawdziwym dyplomatą. W sposób niezwykle subtelny, czy delikatny spróbował pan niczego nam nie powiedzieć. Chciałbym panie ministrze stwierdzić, że przed kilkunastoma minutami na tej sali odbyło się spotkanie z grupą liczącą ponad 20 amerykańskich generałów i wysokich oficerów. Powiedziałem im o tym, że Polska przejmuje przewodnictwo w Unii Europejskiej, a naszym priorytetem będzie Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony. Ich pierwsze pytanie dotyczy tego, co Polska będzie chciała osiągnąć? Panie ministrze, oczekuję na odpowiedź na właśnie takie pytanie. Co my chcemy osiągnąć?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławWziątek">Jeśli powiem, że chcemy osiągnąć to, aby rozpocząć kolejny etap dyskusji o tym, czym ma być Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony, to naprawdę nie będzie to definiowanie celu, do którego dążymy. Nie chcę być złośliwy. Mówię o tym, dlatego żebyśmy podjęli próbę, aby to wyraźnie określić. Jeżeli nie określimy tego, co chcemy osiągnąć, albo tego nie osiągniemy, to nasza prezydencja w zakresie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony z niczym nie będzie się kojarzyć. Jeżeli później ktoś zapyta, co udało nam się zrobić, będziemy mogli odpowiedzieć, że nic się nam nie udało. Dlatego w dalszym ciągu namawiam pana ministra do tego, żeby podjąć próbę znalezienia kilku jednoznacznych odpowiedzi na tak sformułowane pytania. Należy podjąć próbę jednoznacznego zdefiniowania celów, a później budować lobbing na rzecz współdziałania przy ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#StanisławWziątek">Proszę zwrócić uwagę na to, że na początku lipca, w zasadzie już w pierwszych dniach po przejęciu przez Polskę prezydencji odbędzie się spotkanie przewodniczących komisji obrony narodowej wszystkich krajów Unii Europejskiej. Mówiliśmy już o tym wcześniej podczas posiedzenia Komisji z pana udziałem. Będziemy chcieli wraz z przewodniczącymi tych komisji lobbować na rzecz rozwiązań, które mają zostać przeniesione do parlamentów innych państw. Będą to sprawy, które będziemy chcieli załatwić w czasie polskiej prezydencji. Jednak, jeśli ktoś zapyta mnie, co będziemy chcieli osiągnąć, to w dalszym ciągu będę musiał odpowiedzieć, że nie wiem. Określmy to. Bardzo o to proszę. Jeśli tego nie zrobimy, to nasza prezydencja zakończy się niczym.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#StanisławWziątek">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Zgłasza się jeszcze raz pan minister. Rozumiem, że udzieli pan odpowiedzi. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewWłosowicz">Panie przewodniczący, dziękuję panu za komplement. Ja także spotkałem się dziś przed południem z generałami, z którymi spotkał się pan przewodniczący. Mieliśmy bardzo ciekawą dyskusję. Czy pan wie, panie przewodniczący, jaki był temat tej dyskusji? Była to dyskusja na temat nieprzewidywalności rozwoju stosunków międzynarodowych. Mówiliśmy o tym, że w 1989 r., czy w 1990 r. w praktyce nie byliśmy w stanie niczego przewidzieć. W tej chwili już nam się wydawało, że jesteśmy w stanie przewidywać rozwój wydarzeń. Jednak kilka miesięcy temu w rejonie Morza Śródziemnego zdarzyło się coś, czego nikt z nas nie przewidywał.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZbigniewWłosowicz">To jest właśnie ten problem, chociaż jego ujęcie jest znacznie szersze. Jest to ten problem, który utrudnia określenie celów w sposób bardzo precyzyjny. Trudno jest nam powiedzieć, że chcemy osiągnąć to i to, że chcemy to zmierzyć i zważyć oraz powiedzieć, że udało się nam to zrobić. Jednak pomimo wszystko uważam – a nie mówię tego jako dyplomata, ale jako przekonany o tym uczestnik tych dyskusji i procesów – że można nie osiągnąć celu dotyczącego np. utworzenia w Unii planistycznej komórki cywilno-wojskowej, o co będziemy zabiegać. Możemy do tego nie doprowadzić, ale jednocześnie możemy być dobrze, pozytywnie oceniani za to, w jaki sposób prowadziliśmy tę dyskusję i do jakiego momentu ją doprowadziliśmy. Panie przewodniczący, w tej chwili mamy w Unii Europejskiej zasadnicze problemy do ustalenia oraz do wyjaśnienia. Stąd bierze się ta trudność.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZbigniewWłosowicz">Z całym przekonaniem mówię panie przewodniczący o tym, że możemy być oceniani za to, jak prowadziliśmy ten proces i do jakiego momentu go doprowadziliśmy. Poza wszystkim prezydencja trwa tylko sześć miesięcy. Panie przewodniczący, naprawdę to, co pan powiedział biorę sobie głęboko do serca, a z całą pewnością nie tylko ja, ale także moi współpracownicy. Proszę mi wierzyć, że przez cały czas myślimy o tym, w jaki sposób te cele można sprecyzować i skonkretyzować. Chodzi nam o to, żebyśmy później, po tych sześciu miesiącach mogli ponownie spotkać się w tej sali i powiedzieć, że rzeczywiście udało nam się to zrobić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Jeśli panie i panowie posłowie pozwolą, to teraz przedstawię krótką informację o tematach, które będą przedmiotem zainteresowania na posiedzeniu przewodniczących komisji obrony narodowej państw Unii Europejskiej. To spotkanie będzie się odbywało w dniach 3–5 lipca br. Chciałbym zachęcić członków naszej Komisji do udziału w tym spotkaniu. Jest taka możliwość, żeby członkowie naszej Komisji wzięli w nim udział.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławWziątek">Panie ministrze, w czasie tego spotkania omawiane będą trzy główne obszary tematyczne. Pierwszy obszar odnosi się do szczytu lizbońskiego oraz tego, jak jego wyniki przekładają się na relacje w Unii Europejskiej, także do relacji pomiędzy Unią Europejską i NATO. Drugi obszar dotyczy Afryki Północnej. Do tego musimy się odnieść. Myślę, że także Polska powinna się do tego odnieść. Ne może być tak, że w czasie naszej prezydencji nie poruszymy tego tematu i nie będziemy mieli własnego zdania w tej sprawie. Natomiast trzeci obszar dotyczy Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony w relacjach pomiędzy Unią Europejską i Rosją. Nie wykorzystujemy tej szansy, że możemy być łącznikiem w ramach Partnerstwa Wschodniego, a także w odniesieniu do Rosji. Te tematy będą przedmiotem naszego zainteresowania. Będą właściwi prelegenci. Mam nadzieję, że uda się nam przygotować stosowny komunikat. Jeżeli nie będzie to rekomendacja, to być może będzie to komunikat mówiący o tym, w którą stronę powinniśmy podążać.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławWziątek">Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Czy chciałby zabrać głos ktoś spośród osób reprezentujących stronę rządową? Rozumiem, że nie. Chcę powiedzieć, że przyjmujemy informację przedstawioną przez pana ministra z prośbą o to, żeby doprecyzować ją w materiale pisemnym. Chodzi nam o to, żeby każdy z członków Komisji mógł otrzymać ten materiał. Na pewno do czasu przejęcia prezydencji przez Polskę będziemy jeszcze do tego tematu wracali.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#StanisławWziątek">Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>