text_structure.xml
24.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AdamSzejnfeld">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Witam wszystkich gości. Przepraszam za opóźnienie. Przesunęło się nam posiedzenie Sejmu. Ponadto jest problem z dojazdem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AdamSzejnfeld">W porządku obrad mamy rozpatrzenie odpowiedzi na ponowione dezyderaty Komisji: nr 29 w sprawie likwidacji barier w prowadzeniu działalności gospodarczej przez sklepy zielarsko-medyczne; nr 34 w sprawie podjęcia prac nad uchwaleniem nowego rozporządzenia, regulującego kwestie bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne, zgodnie z ustawą o sporcie i nr 35 w sprawie zwolnienia od podatku akcyzowego komponentów uzyskiwanych w wyniku krakingowego przerobu odpadowych tworzyw sztucznych. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AdamSzejnfeld">Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 29 w sprawie likwidacji barier w prowadzeniu działalności gospodarczej przez sklepy zielarsko-medyczne. Przypomnę, że Komisja podziela uwagi i postulaty zainteresowanych. Ograniczenie katalogu produktów w tych punktach nie ma wyraźnego uzasadnienia. Zwróciliśmy się do Ministerstwa Zdrowia o przeanalizowanie tej sprawy i dokonanie potrzebnych korekt. Odpowiedź uznaliśmy za niesatysfakcjonującą, dlatego ponowiliśmy dezyderat z ujęciem sugestii, w jakim kierunku ministerstwo powinno udzielić odpowiedzi. Witam pana ministra Fronczaka. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamFronczak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Komisja wnioskowała do ministerstwa o dokonanie zmiany stanu prawnego poprzez uchylenie treści rozporządzeń dotyczących powyższej sprawy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamFronczak">Zgodnie z art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne z późniejszymi zmianami, obrót detaliczny produktami leczniczymi prowadzony jest w ogólnodostępnych aptekach. Z zastrzeżeniem przepisów z art. 70 ust. 1 i 71 ust. 1. Chodzi o obrót w punktach aptecznych i obrót w placówkach obrotu pozaaptecznego. Regułą ustaloną w ustawie jest obrót detaliczny lekami w aptekach ogólnodostępnych. Wszelkie pozostałe formy obrotu są wyjątkiem od tej zasady. Zgodnie z ustalonym poglądem doktryny i orzecznictwa wyłączona jest jakakolwiek wykładnia rozszerzająca. To apteki są podstawą obrotu detalicznego, a wszelkie inne formy są prowadzone jako uzupełnienie. W związku z tym, że punkty apteczne i placówki obrotu pozaaptecznego stanowią odrębny szczebel dystrybucji detalicznej jakim są apteki ogólnodostępne, to ustawodawca w ustawie – Prawo farmaceutyczne upoważnił ministra właściwego ds. zdrowia do określenia w drodze rozporządzeń wykazu produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz punktach aptecznych. Posiedzenie rządu odbyło się w ubiegłym roku i minister zmienił stan prawny poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 października 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kryteriów klasyfikacji produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz punktach aptecznych. Ponadto wydano rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 października 2010 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz punktach aptecznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AdamFronczak">Nowe regulacje pozwoliły na prowadzenie obrotu produktami leczniczymi w sieci pozaaptecznej, w zakresie zapewniającym szeroką dostępność pacjentów do leków przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa i zdrowia ludności. W realizowanej przez ministra koncepcji polegającej na rozszerzeniu asortymentowym produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w sklepach zielarsko-medycznych, dokonano weryfikacji kryteriów produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w tych placówkach. Uwzględniono bezpieczeństwo stosowania produktów leczniczych oraz wymagania dotyczące przechowywania i dystrybucji. Ponadto dokonano zmian o charakterze technicznym. Wynikało to z konieczności dostosowania składu, mocy, postaci farmaceutycznej, zawartości produktu leczniczego w opakowaniu lub wielkości opakowania do aktualnego rejestru produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AdamFronczak">Został także określony wykaz produktów leczniczych zawierających substancje czynne dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego i punktach aptecznych. Obecność lub nieobecność na przedmiotowym wykazie produktów leczniczych zawierających substancje czynne wynika z ich zgodności, bądź niezgodności z przedmiotowymi kryteriami. Rozporządzenie w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz w punktach aptecznych stanowi integralną całość z rozporządzeniem w sprawie kryteriów klasyfikacji produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego i punktach aptecznych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AdamFronczak">Przyjęta wcześniej koncepcja pozytywnej listy produktów leczniczych spowodowała, że stan rejestru w rozporządzeniu o wykazach odbiegał od stanu faktycznego w momencie jego wejścia w życie. Cały czas dokonują się zmiany w zakresie dopuszczonych do obrotu produktów leczniczych. Rozwiązaniem tego problemu było zastosowanie listy produktów leczniczych zawierających substancje czynne, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach sieci pozaaptecznych. Jest to tzw. pozytywny wykaz substancji czynnych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AdamFronczak">Pojawiły się znaczne zmiany w ustawie – Prawo farmaceutyczne. Ustawa została uchwalona w pierwszym kwartale tego roku. Weszła w życie od 1 maja. Od tego czasu listę produktów weryfikuje Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych. Po wprowadzeniu nowych rozwiązań legislacyjnych nie wpływają do Ministerstwa Zdrowia uwagi i zarzuty środowisk prowadzących obrót pozaapteczny w zakresie ograniczeń asortymentowych. Nie mamy także informacji o braku zapewnienia bezpieczeństwa dla zdrowia ludności, co miało miejsce na początku ubiegłego roku. Chcę poinformować, że z analizy dotyczącej liczby punktów aptecznych wynika, że ich liczba wzrosła w stosunku do 2009 r. i 2010 r. Obecnie liczba kształtuje się na poziomie 1079. Nie doszło do zapaści w tym sektorze. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamSzejnfeld">Bardzo proszę o głos przedstawicieli Polskiej Izby Zielarsko-Medycznej i Drogeryjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrDuda">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pozwolę sobie odczytać krótkie oświadczenie. Serdecznie dziękujemy za nieocenioną pomoc jaką środowisko zielarskie otrzymało od Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Ze względu na znaczny upływ czasu od posiedzenia Komisji, na którym omówiono sytuację sklepów zielarsko-medycznych krótko opiszę problem.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PiotrDuda">Były to bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej przez sklepy zielarsko-medyczne, które zostały postawione przedsiębiorcom oraz zmagania z aparatem urzędniczym tak, aby niewielkie firmy mogły mimo przeciwności nadal funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PiotrDuda">Bariery zostały wprowadzone na skutek wejścia w życie dwóch rozporządzeń Ministerstwa Zdrowia. Pierwsze było z dnia 2 lutego 2009 r. w sprawie kryteriów klasyfikacji produktów leczniczych, a drugie z dnia 6 października 2009 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz punktach aptecznych. Powyższe rozporządzenia przyczyniły się do wyeliminowania ok. 1 tys. produktów leczniczych z oferty sklepów zielarsko-medycznych. Placówki z przyczyn ekonomicznych będą musiały zostać zamknięte. Przyniesie to negatywne skutki dla gospodarki oraz dla klientów sklepów przykładających ogromną wagę do profilaktyki i naturalnych metod leczenia.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PiotrDuda">W związku z nieprzemyślanymi działaniami ministerstwa nasze środowisko postanowiło walczyć o swoje prawa. Stąd prośba skierowana do państwa Komisji oraz pozytywna opinia przewodniczącego, aby zająć się sprawą. Jeszcze raz chciałbym podziękować panu przewodniczącemu i całej Komisji, że z taką życzliwością zajęła się naszym problemem. W wyniku podjętych decyzji Komisja wystosowała dezyderat nr 29, w którym wezwała Ministerstwo Zdrowia do złożenia wyjaśnień na temat barier w prowadzeniu działalności gospodarczej przez sklepy zielarsko-medyczne. Otrzymaliśmy bardzo krótką odpowiedź podpisaną przez pana ministra Marka Twardowskiego. Ministerstwo nie ustosunkowało się w dezyderacie do kilku punktów. Ponadto odpowiedź na pozostałe pytania była niewystarczająca lub niezwiązana z meritum poruszanych kwestii. Wezwano do uzupełnienia odpowiedzi. Chcemy podziękować tragicznie zmarłemu posłowi Wiesławowi Wodzie za ogromną przychylność w tej sprawie. Podjęliśmy decyzję o zmodyfikowaniu naszych działań i przeprowadziliśmy ogólnopolską akcję protestacyjną. Ponadto, korzystając z zainteresowania mediów, nasze problemy zostały nagłośnione w radiu i telewizji. Ostatecznie udało się osiągnąć zaplanowany efekt. W październiku 2010 r. Ministerstwo Zdrowia opublikowało dwa rozporządzenia zmieniające zasady sprzedaży w sklepach zielarsko-medycznych. Powyższe akty przywróciły możliwość zbytu w sklepach zielarsko-medycznych ok. 80% uprzednio usuniętych z listy produktów leczniczych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PiotrDuda">Ponad roczny przestój, trwale wyeliminował możliwość sprzedaży niektórych produktów w sklepach zielarsko-medycznych. Aktualnie obowiązujące rozporządzenie nadal nie dopuszcza sprzedaży w sklepach zielarsko-medycznych dużych opakowań, najkorzystniejszych cenowo. Przykładem może być Apap. W sklepach zielarsko-medycznych można kupić opakowania po 12 sztuk, a w aptekach są opakowania po 24 i 50 sztuk.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PiotrDuda">Prowadzenie sprzedaży produktów leczniczych za pomocą Internetu jest zarezerwowane dla aptek. Pomijam fakt, że dystrybucją powyższych produktów zajmują się niewyspecjalizowane firmy kurierskie. Przepisy zaburzają zasady wolnej konkurencji. Prosimy przekazać nasze uwagi do ministerstwa. Ponadto zwracamy się z prośbą, aby Izba Zielarsko-Medyczna i Drogeryjna, która jest organizacją społeczną zrzeszającą sklepy zielarsko-medyczne była informowana o zmianach przepisów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AdamSzejnfeld">Otwieram dyskusję. Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PiotrDuda">Chciałem odnieść się do wypowiedzi pana ministra, że obecnie funkcjonuje 1079 sklepów zielarsko-medycznych. W 2007 r. było ich ponad 4.5 tys. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamSzejnfeld">Chcemy zmieniać Polskę na bardziej przyjazny kraj, w którym bariery biurokratyczne będą miały niepodważalne znaczenie. Jesteśmy przeciwni bezmyślnym rozwiązaniom, które są wynikiem gry różnych grup interesu. Zajęliśmy się tą sprawą. Pozytywnie odebraliśmy konstruktywne stanowisko Ministerstwa Zdrowia, stąd długo zwlekaliśmy ze zwołaniem posiedzenia Komisji, aby rozpatrzyć powyższą odpowiedź. Wiedzieliśmy, że trwa pewnego rodzaju dialog i rozpoczęły się prace nad nowymi rozwiązaniami. Staraliśmy się nie ingerować w cały proces. Dzisiejsza odpowiedź ministerstwa jest bardzo ogólnikowa. To co zostało powiedziane w dyskusji potwierdza zbliżenie stanowisk. Nie trzeba być ekspertem, aby wiedzieć, co to jest sklep zielarski. Zaproponuję wniosek o przyjęcie odpowiedzi na dezyderat. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamSzejnfeld">Apeluję, aby w przyszłości nie doprowadzać do sytuacji, w których przedsiębiorcy muszą prosić o interwencję Komisji. Są sprawy, które w cywilizowanym kraju powinny być inaczej rozwiązywane. Dla nas nie było wątpliwości, że racja stała po stronie przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AdamSzejnfeld">Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi na ponowiony dezyderat nr 34 w sprawie podjęcia prac nad uchwaleniem nowego rozporządzenia, regulującego kwestie bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne, zgodnie z ustawą o sporcie. Wracając do poprzedniej kwestii, to mam nadzieję, że pan minister przyjmie pozytywnie prośbę izby, aby zapraszać ich na konsultacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamFronczak">Państwo są na liście i wszystkie akty prawne są konsultowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AdamSzejnfeld">Bardzo proszę o przedstawienie stanowisko ministra spraw wewnętrznych i administracji, panią Edytę Muszyńską.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EdytaMuszyńska">Szanowni państwo, nasza odpowiedź na dezyderat nosi datę 7 czerwca. Od tamtej pory sytuacja uległa zmianie. Od początku lipca rozpoczynamy pracę nad rozporządzeniem wynikającym z delegacji ustawy o sporcie, która nakładała na Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji określenie uprawnień dla specjalistycznych organizacji ratowniczych, warunków wykonywania działań przez inne organizacje ratownicze i wysokości świadczeń. W Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych równolegle toczą się prace nad komisyjnym projektem ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EdytaMuszyńska">W odpowiedzi datowanej na 7 czerwca napisaliśmy, że projekt przewidywał uprawnienia dla Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w zakresie wydawania wytycznych dotyczących bezpieczeństwa. Jest to nieaktualne, ponieważ zostały zgłoszone stosowne poprawki. Powołując się na dezyderat Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji, doradzaliśmy zmiany. Posłowie przychylili się do propozycji i przepisy zostały usunięte.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#EdytaMuszyńska">Aktualnie wszystkie uprawnienia podmiotów, które będą prowadziły działalność w zakresie ratownictwa wodnego zawarte są w projekcie ustawy. Minister właściwy ds. wewnętrznych ma określić w drodze rozporządzenia minimalne wymagania dotyczące liczby ratowników wodnych, którzy będą zapewniać stałą kontrolę kąpieliska, pływalni i innych obiektów. Pod uwagę będzie wielkość obszaru oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dla osób korzystających z takich obiektów.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#EdytaMuszyńska">Rozporządzenie ulegało ewaluacji w zależności od tego jakie były przepisy projektowanej ustawy. Nie chcemy napisać czegoś, co będzie sprzeczne z intencją parlamentu. Stąd uprawnienia dla podmiotów zostały zapisane w formie jaka została określona w projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#EdytaMuszyńska">Jeżeli chodzi o normy, to projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji wszystkim zainteresowanym. Utrzymany zostanie obowiązek zatrudnienia ratowników. Planujemy zmiany w zakresie norm zatrudnienia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AdamSzejnfeld">Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag. Odpowiedź jest zadowalająca. Takiego podejścia oczekujemy. Deklaracje są wdrażane w życie, ponieważ trwają prace nad projektem ustawy. Odbyło się już drugie czytanie. Niebawem prace nad ustawą zostaną zakończone. Zgłaszam wniosek o przyjęcie odpowiedzi. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że odpowiedź została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AdamSzejnfeld">Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi na ponowiony dezyderat nr 35 w sprawie zwolnienia od podatku akcyzowego komponentów, uzyskiwanych w wyniku krakingowego przerobu odpadowych tworzyw sztucznych. O zajęcie stanowiska proszę panią Edytę Białaś-Giejbatow z Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EdytaBiałaśGiejbatow">Panie przewodniczący, szanowni państwo, postulat wprowadzenia zwolnienia z akcyzy komponentów uzyskiwanych w wyniku krakingowego przerobu odpadowych tworzyw sztucznych wykorzystywanych do innych celów niż napęd nie może zostać pozytywnie rozpatrzony. Proponowane zwolnienie nie wynika z przepisów unijnych. Stąd nie może być wdrożone do porządku prawnego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#EdytaBiałaśGiejbatow">Powyższy produkt jest bardzo podobny do ciężkiego oleju opałowego. W przypadku, w którym dany wyrób będzie spełniał parametry ciężkiego oleju opałowego w zakresie gęstości, to będzie można korzystać z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego w wysokości 64 zł za 1 tys. kg określonej w ustawie o podatku akcyzowym dla olejów opałowych o określonych kodach. Ponadto można użyć zwolnienia przewidzianego w §10 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Nie jest to zwolnienie globalne, tylko dotyczące konkretnych przypadków. Chodzi m.in. o produkcję elektryczną oraz prace rolne, szklarniowe i leśne.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#EdytaBiałaśGiejbatow">Chcemy wskazać, że jeżeli chodzi o osiągnięcie skutku gospodarczego dla przedsiębiorców oraz ekologicznego dla środowiska, to istnieją również inne mechanizmy niż zwolnienie od podatku akcyzowego. Należy wskazać uchwałę Rady Ministrów z 24 grudnia 2010 r. w sprawie krajowego planu gospodarki odpadami oraz ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami. Powyższe dokumenty podają szeroki wachlarz możliwości. Są to różnego rodzaju kredyty i fundusze.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#EdytaBiałaśGiejbatow">Podsumowując, musimy wiedzieć konkretnie jaki jest to wyrób. Z praktycznych informacji wynika, że produkty mają różną gęstość. Jeżeli będą spełniały gęstość ciężkiego oleju opałowego, to można wtedy zastosować stawkę 64 zł za 1 tys. kg. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AdamSzejnfeld">Proszę o zabranie głosu pana Jarosława Nowaka, prezesa Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JarosławNowak">Panie przewodniczący, odpowiedź ministerstwa jest jednoznaczna. Powołując się na podobieństwo produktu nie stanowi to o jego identyczności. Podczas poprzedniego posiedzenia Komisji zostały wymienione trudności organoleptyczne i prawdopodobieństwo pomylenia produktu nawet ze zwykłą etyliną. Pozwoliliśmy z tym nie zgodzić się. Jest to produkt, który różni się zasadniczą kwestią. Chodzi o ciężar właściwy, który ustanowiony został na poziomie 890 gramów na decymetr sześcienny. Powyżej tej liczby jest to ciężki olej opałowy, a poniżej to lekki olej opałowy, który dodatkowo wymaga barwienia. Naszego produktu nie można zabarwić, ponieważ jest czarny. Ciężar właściwy zależy od jakości surowca i oscyluje w granicach 810–830 gramów na decymetr sześcienny.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JarosławNowak">Druga kwestia dotyczy szerokiego wachlarza pomocowego, który może zostać wykorzystany przez przedsiębiorstwa produkujące. W pełni się z tym zgadzamy, natomiast cała paleta wsparcia jest poświęcona wydatkom inwestycyjnym. Są to wszelkiego rodzaju systemy dotacyjne. Problem z KTSF jest taki, aby skutecznie wdrożyć go do obrotu gospodarczego cena za litr musi być konkurencyjna w stosunku do innych paliw dostępnych na rynku. Jeśli mówimy o stawce 64 zł za tonę, to jest to ok. 6 groszy doliczone do litra. W przypadku stawki 1.8 tys. zł za tonę, to wtedy mamy 1,8 zł doliczone do litra. Problemem staje się to, że inwestycja, która wspierana jest ze środków centralnych, wojewódzkich, czy jakichkolwiek innych nie będzie w przyszłości niefunkcjonalna.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JarosławNowak">Pamiętajmy również o aspekcie wpływu przedsiębiorstw na budżet i całe otoczenie gospodarcze. Pozostawiam do państwa decyzji, czy nie warto walczyć o tego typu rzeczy. Szanujemy decyzję ministerstwa, natomiast nie podzielamy tego stanowiska. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AdamSzejnfeld">Czy są jeszcze uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzySwatoń">Fundusze wspierają przedsiębiorców głównie na etapie inwestycji. Nowa ustawa związana z opłatami produktowymi i depozytowymi oraz z gospodarką opakowaniami przenosi wpływy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, wynoszące ok. 8500 tys. zł do budżetu państwa. Stąd nie będziemy mogli finansować żadnych działań w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AdamSzejnfeld">Powiem szczerze, że miałem nadzieję, że skończymy nasze spotkanie wynikiem trzy do zera. Chodzi o przyjęcie trzech odpowiedzi. Tak się nie stanie. Odpowiedź Ministerstwa Finansów nie jest satysfakcjonująca. W odpowiedzi prezentuje się tezę, że prawo Unii Europejskiej nie przewiduje takich rozwiązań. Dokładnie mam na myśli dyrektywę 2003/96 z 27 października 2003 r. Większość dyrektyw nie odnosi się do uprawnień państw członkowskich, które są w ich gestii.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AdamSzejnfeld">Do tej pory prezentowano stanowisko, że zwolnienie było czasowe. Podmioty rozpoczynające działalność z góry wiedziały, że ulga akcyzowa zostanie zniesiona. Wydaje się, że jest to dbałość o finanse publiczne, a niżeli kwestie związane z przepisami unijnymi. Dlatego uznaliśmy, że nie jest to stanowisko godne uznania. Nie bierze ono pod uwagę rachunku ciągniętego. Firmy prowadząc działalność, zatrudniają pracowników, płacą podatki i składki na ubezpieczenia zdrowotne. Wydaje się, aby porównać potencjalny zysk dla państwa i podatek CIT od firm i PIT od ich pracowników, obniżoną akcyzę oraz składki na ubezpieczenia, to zniwelowałoby kwotę potencjalnego zwolnienia. Polska jest na takim etapie rozwoju, że możemy zacząć myśleć ekonomicznie. Ekonomia to nie jest czysta matematyka.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AdamSzejnfeld">Być może w przyszłości będzie potrzeba doprecyzowania tego produktu. Ministerstwo Finansów powinno pomóc w tych działaniach. Zgłaszam wniosek o nie przyjęcie odpowiedzi. Nie chcę w nieskończoność kontynuować tematu w tej formie. Proponuję, aby wszystkie zainteresowane strony przemyślały sprawę i dogadały się w tej kwestii. Ministerstwo Zdrowia potrafiło rozwiązać problem sklepów zielarsko-medycznych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AdamSzejnfeld">Zgłaszam wniosek o nie przyjęcie odpowiedzi na ponowiony dezyderat. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że odpowiedź została odrzucona. Proszę nie traktować tego jako negatywnego nastawienia, tylko jako apel, aby spotkać się i negocjować kompromisowe rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#AdamSzejnfeld">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>