text_structure.xml 26.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich bardzo serdecznie. Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje przyjęcie projektu ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1740) oraz rozpatrzenie i przyjęcie projektu ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (druk nr 2376). Przypomnę, że było już pierwsze czytanie tego projektu. Chodzi o instytucję pełnomocników wyborczych w wyborach na prezydenta oraz do rad gmin, powiatów i województw. Jeśli zdążymy będziemy kontynuowali rozpatrywanie projektu ustawy – Kodeks wyborczy (druk nr 1568). W pierwszej kolejności chciałbym poprosić o kilkunasto minutowe wystąpienie przedstawiciela Centrum Edukacji Obywatelskiej. Przedstawiciele tej organizacji poprosili mnie o to. Pamiętamy dyskusję na temat ewentualnej agitacji w szkołach średnich i gimnazjach. Proszę przedstawicieli CEO o syntetyczną informację. Później zdecydujemy, co dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JacekStrzemieczny">Nazywam się Jacek Strzemieczny, reprezentuję Centrum Edukacji Obywatelskiej. Nasza organizacja już od kilku lat pomaga organizować w szkołach edukację. Kiedy trwa kampania wyborcza nie wykluczajmy młodych ludzi z myślenia o wyborach, demokracji. Ważne jest, żeby ten okres wykorzystać na edukację w szkołach. Obecne zapisy prawne niejasno różnicują kampanię wyborczą od działalności edukacyjnej. Niejasność ta blokuje edukację w szkołach. Zdaję sobie sprawę, że z punktu widzenia partii politycznych wynik symulowanych wyborów w szkołach może być odbierany w życiu publicznym negatywnie bądź pozytywnie. Wydaje mi się jednak, że tak nie jest. Nie obserwujemy też naruszania w okresie kampanii zasady neutralności, zjawisk nagannych. Sytuację kontrolują dyrektorzy szkół i młodzież. W swoich programach uczymy młodzież, że wybory to możliwość wyrażania głosu a nie prowadzenia kampanii wyborczej na rzecz jakiejś określonej partii. Młodzież to respektuje. Z naszych doświadczeń wynika, że danie młodzieży takiej możliwości jest bardzo ważne. Negatywny wymiar sondaży nie musi być częścią tego procesu. Udział młodzieży w symulowanych wyborach jest pozytywnym doświadczeniem. Z badań wynika, że w przyszłości pójdą też oni na prawdziwe wybory. Wykluczanie ich z tego procesu spowoduje brak ich zainteresowania udziałem w życiu publicznym. Mam propozycję, żeby w zapisach było pozwolenie na prowadzanie działań edukacyjnych w tym okresie. Jeśli macie państwo obawę, że takie działania będą źle wykorzystywane można zabezpieczyć to za pomocą rozporządzeń. Apeluję, żeby w czasie wyborów nie wykluczać młodych ludzi z uczestnictwa w tych działaniach. Nasza organizacja tego typu działaniami zajmuję się już od piętnastu lat. Z chęcią odpowiemy na pytania, jeśli takie będą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Przez dwa ostatnie posiedzenia toczyła się dyskusja na ten temat. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EugeniuszKłopotek">Nie zgadzam się z państwem, ale odpuszczę sobie dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Opinie zostały już wyrażone na poprzednich posiedzeniach...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EugeniuszKłopotek">Zadam panu dwa pytania. Czy wyniki prawyborów organizowanych w szkołach średnich są upublicznione w mediach lokalnych? Dlaczego z tego typu przygotowaniem obywatelskim nie koncentrujecie się w okresie między kampaniami wyborczymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekStrzemieczny">Bywa, że wyniki nie są ogłaszane. Nie myślę, że to jest najważniejsze. Młodzież jest niewinna. Wykluczanie młodzieży z możliwości uczestnictwa w edukacji narusza podstawowe prawo konstytucyjne do edukacji. Nie widzę racjonalnego powodu, dla którego należy wykluczyć młodzież z tego procederu. Nam nie zależy na publikowaniu wyników. Ważniejsze jest, żeby młodzi ludzie głosowali. Dobrze byłoby, gdyby było rozporządzenie, które ograniczyłoby to. Chodzi o to, żeby mieli oni pozytywne doświadczenie edukacji wyborczej na terenie szkoły. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Pan poseł Wójcik, potem pan przewodniczący Gintowt-Dziewałtowski. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Dyskusja pokazuje nastawienie do spraw związanych z edukacją obywatelską w szkołach. Jeśli byśmy sformułowali przepis, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy w czasie drugiego czytania zgłosili poprawkę, która doprecyzowałaby kwestie związane z edukacją obywatelską. W tym momencie najważniejsze jest, abyśmy procedowali nad ustawą. Argumenty przedstawione przez stronę społeczną są warte rozważenia i procedowania w następnych etapach. W chwili obecnej nie ma sensu pobudzać tej dyskusji. Stanowiska wszystkich klubów są jasne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Szanowni państwo, wszystkie wyniki prawyborów odbywające się w placówkach edukacyjnych są powszechnie oceniane, omawiane i analizowane. Jest to przedmiotem zainteresowania mediów i partii politycznych. Zawsze były analizowane. Proszę zwrócić uwagę, że frekwencję wyborczą budują ludzie starsi, od 40 roku życia. Oni najpowszechniej chodzą na wybory. Czemu oni nieobjęci edukacją obywatelską uważają ten obowiązek za istotny? Oni nigdy nie brali udziału w żadnych prawyborach. Nie ma żadnych przeszkód, a zwłaszcza formalnych w organizowaniu edukacji obywatelskiej dla dzieci i młodzieży w szkołach. Tam, gdzie program nauczania przewiduje działania z tym związane są te działania realizowane. Przyznam się, że nie znam przypadków potępiania tego rodzaju działalności, zwłaszcza przez sądy. Pragnę wrócić uwagę, że młodzi ludzie nie tylko organizują prawybory. Prawybory to może najbardziej widowiskowy element, coś na kształt happeningu. Młodzi ludzie przybywają do biur organizacji partyjnych, komitetów. Pobierają materiały wyborcze, ulotki, pytają o program. Z tym wszystkim bez potrzeby żadnych dodatkowych rozwiązań legislacyjnych spotykają się na lekcjach, gdzie wymieniają swoje opinie na temat kandydatów i komitetów. Nie znam przeszkód w realizowaniu tego typu działalności. Polska praktykowała swobodę zachowań przedwyborczych również w szkołach. Te doświadczenia były fatalne. Obserwowała to Państwowa Komisja Wyborcza i wszyscy ci, którzy byli zaangażowani w kampanię wyborczą. Moim zdaniem to, co mogłoby przywrócić obyczaje z dawnych czasów pod każdym względem jest szkodliwe edukacyjnie i wychowawczo. W żadnym wypadku na to nie można się zgodzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Z tego co wiem, państwo nie macie konkretnego zapisu legislacyjnego, który miałby pojawić się w tym druku. Musimy dzisiaj przedstawić sprawozdanie panu marszałkowi. Chodzi o terminy i orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Jeśli w międzyczasie znajdziecie państwo zapis, który was zadowoli, to proszę go przedstawić. Jeśli któryś z klubów stwierdzi, że zapisy są sensowne, wówczas przejmie je w drugim czytaniu. W porozumieniu z Biurem Legislacyjnym i PKW proszę o przygotowanie takich poprawek. W trakcie drugiego czytania państwa poprawki będą mogły się znaleźć.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WaldyDzikowski">Mamy przed sobą urobek z druku nr 1740. W międzyczasie do Komisji Finansów Publicznych trafił projekt ustawy, który powinien trafić do naszej Komisji. Projekt ten ma zmiany dotyczące kredytów, kar itp. Komisja Finansów powołała podkomisję. Poprosiliśmy BL i PKW aby w jakimś sensie wyręczyła Komisję Finansów Publicznych w tym zakresie. Możemy zrobić to szybciej a Komisja Finansów pracowałaby tylko nad zapisami dotyczącymi Parlamentu Europejskiego. Proszę przedstawicieli BL o krótkie zreferowanie tego projektu. Jeśli państwo zgodzicie się, propozycje te zostałyby włączone do naszego sprawozdania. W taki sposób zakończylibyśmy prace nad drukiem nr 1740.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Jakiś czas temu do Komisji Finansów Publicznych i Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka trafił poselski projekt o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz niektórych innych ustaw. Co do zasady projekt ten dotyczy uszczelniania ustaw wyborczych i ustawy o partiach politycznych, odnośnie do przepisów dotyczących udzielania i poręczania kredytów bankowych na cele związane z przeprowadzeniem wyborów. Komisje powołały podkomisję do rozpatrzenia tego projektu. Na ostatnim posiedzeniu podkomisji BL zasygnalizowało, że trwają prace w Komisji nadzwyczajnej nad tymi sprawami. Sytuacja jest o tyle trudna, że prace nad obiema ustawami wymagają skorelowania, dlatego że projekt trafił do innej komisji. Jest to niezwykle trudne, choćby ze względu na terminy wyborów. Podkomisja wystąpiła do BAS z pytaniem o możliwość połączenia tych dwóch projektów na tym etapie. Nie mamy jeszcze rozstrzygnięcia. Należy przyjąć, że projekt procedowany jest w podkomisji. Biuro Legislacyjne w porozumieniu z PKW przygotowało propozycje, które uzupełniałyby projekt z druku nr 1740 o kwestie, które zostały zasygnalizowane w projekcie z druku nr 2070. Nasza propozycja zawiera poprawki dotyczące konsekwencji przepisów, jakie do tej pory zostały przyjęte przez Komisję. Od państwa zależy, czy przygotowane przepisy znalazłyby się w projekcie, nad którym proceduje Komisja. Może pojawić się wątpliwość, czy projekt z druku nr 1740 może zostać uzupełniony o te rozwiązania. Odpowiedź na te pytania jest niezwykle trudna ze względu na materie i wzajemne powiązanie projektów. Nie przesądzamy czy takie uzupełnienie jest dopuszczalne. Przedstawiamy jedynie propozycje uzupełnienia przepisów z druku nr 1740 o te rozwiązania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Macie państwo te propozycje przed sobą. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Jeśli mamy włączyć te propozycje do projektu musi znaleźć się poseł, który je przejmie. Moim zdaniem idzie to w dobrym kierunku. Komisje nie zdążą przed wyborami. Tylko nasza Komisja może uporać się z tym. Proszę przyjąć propozycje BL i PKW.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WaldyDzikowski">Czy macie państwo uwagi do tych propozycji? Jeśli będą uwagi, to podczas drugiego czytania można będzie to poprawić.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#WaldyDzikowski">Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#WaldyDzikowski">Stwierdzam, że propozycje przejęte przez przewodniczącego Gintowta-Dziewałtowskiego zostały włączone do sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do całości sprawozdania?</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#WaldyDzikowski">Proszę, pan poseł Jurgiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofJurgiel">Postuluję o skreślenie w sprawozdaniu zmiany nr 13. Chodzi o dwudniowe głosowanie. Mogę wnieść przecież wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechMiller">Wnioskiem mniejszości może być jedynie poprawka odrzucona przez Komisję. W tym zakresie nie było poprawki. Wniosek mniejszości nie może być zgłoszony. Wniosek mniejszości należy zgłosić bezpośrednio po odrzuceniu przez Komisję poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WaldyDzikowski">Też tak myślałem. Można podczas drugiego czytania zgłosić stosowną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofJurgiel">Chcę, aby zmiana nr 13 została skreślona. Pan przewodniczący pytał, czy są uwagi? Postuluję o skreślenie zmiany nr 13. Albo pracujemy nad tym albo nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WaldyDzikowski">Panie pośle, jestem skłonny do kompromisów, ale my już pracowaliśmy nad tym projektem. Chodziło mi o sprawy zgłoszone przez BL i PKW. Resztę mamy zamkniętą. Nie możemy wprowadzać zmian. Głosowaliśmy już nad tym. W drugim czytaniu będzie można wnieść poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WaldyDzikowski">Nie ma więcej uwag.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WaldyDzikowski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania z dzisiejszym materiałem?</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#WaldyDzikowski">9 za.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#WaldyDzikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#WaldyDzikowski">Nikt.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#WaldyDzikowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#WaldyDzikowski">4 osoby.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#WaldyDzikowski">Uznaję, że Komisja przyjęła sprawozdanie z druku nr 1740.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#WaldyDzikowski">Pani poseł Halina Rozpondek zgłosiła moją kandydaturę na posła sprawozdawcę. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Uznaję, że posłem sprawozdawcą został poseł Waldy Dzikowski. Termin dla UKIE na przedstawienie opinii do 26 października.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#WaldyDzikowski">Mam pytanie do przedstawicieli BL. Na kiedy państwo przygotujecie jednolity tekst sprawozdania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechMiller">Myślę, że na jutro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WaldyDzikowski">Mailowo prześlemy je członkom Komisji. Zakończyliśmy pierwszy punkt obrad. Przechodzimy do punktu drugiego, czyli rozpatrzenia i przyjęcia projektu ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (druk nr 2376). Odbyło się pierwsze czytanie. Przypomnę, że ze względu na terminy wyborów i orzeczenie TK zdecydowaliśmy, że przygotujemy projekt ustawy o pełnomocniku wyborczym. Nie będzie tego w Kodeksie wyborczym i Ordynacji wyborczej do PE. Projekt już jest po pierwszym czytaniu. Są to dokładnie te same zapisy, które znalazły się w ustawie zaskarżonej przez pana prezydenta. Nikomu nic nie podkradamy, bo Komisja zdecydowała wprowadzić tę instytucję. Instytucji pełnomocnika nie uda nam się zdążyć umieścić w Kodeksie wyborczym. Przechodzimy do procedowania, które będzie proste, bowiem projekt ten jest identyczny z ustawą zaskarżoną przez prezydenta. Chciałbym, abyśmy dzisiaj zakończyli nad tym prace. Bardzo proszę, pan przewodniczący Gintowt-Dziewałtowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, powiedział pan trochę za dużo. Rzeczywiście zdecydowaliśmy, iż ze względu na specyfikę sytuacji przygotujemy dwa przedłożenia, pierwsze, które miało być konsekwencją projektu Komisji Ustawodawczej ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta RP, drugie, które miało dotyczyć instytucji pełnomocnika uzależniając jednocześnie jego wprowadzenie pod obrady Sejmu od treści orzeczenia TK. Prawdą jest, iż zupełnie przypadkowo treść drugiego projektu jest analogiczna do treści Kodeksu wyborczego przedłożonego Sejmowi już prawie półtora roku temu. Komisja nie wyraziła zgody na to, żeby było to przedłożenie grupy posłów jednego klubu, która tak naprawdę nie miała nic wspólnego z przygotowaniem treści zawartych w Kodeksie wyborczym. Miał to być projekt komisyjny a nie Platformy Obywatelskiej. Wypada mi w tym momencie zaprotestować, bowiem czuję się odpowiedzialny przed pozostałymi autorami Kodeksu wyborczego. Prawa autorskie zostały troszeczkę naruszone. Projekt Kodeksu wyborczego z analogicznymi przepisami jest przedłożeniem z marca 2008 r. Teks tego przedłożenia pochodzi z września 2009 r. Oczywiście powinniśmy przyjąć te rozwiązanie, ale panie przewodniczący zabrakło pewnej dozy elegancji. Prawa autorskie są prawami autorskimi. Proszę na przyszłość przestrzegać pewnych reguł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WaldyDzikowski">My też pracowaliśmy nad naszym kodeksem, między innymi pomagał nam prof. Marek Chmaj. Poleciłem posłowi Wójcikowi przygotowanie tego projektu. Zostało to zapożyczone z zaskarżonej ustawy. Upoważnimy jednego posła, aby na forum publicznym powiedział o źródle tego projektu. Bardzo proszę, pan przewodniczący Dera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejDera">Pan przewodniczący powiedział, że projekt jest prawie identyczny. Czy projekt ten jest taki sam? Czy w rzeczywistości projekt ten jest tożsamy z zapisami w Ordynacji do PE? To ułatwi procedowanie. Jeśli będzie taki sam, przyjmiemy go w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę o zabranie głosu posła wnioskodawcę Marka Wójcika oraz przedstawicieli BL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">Rzeczywiście projekt ten jest zbieżny z zaskarżoną ustawą. Pewne instytucje są jednak odmienne. W wyborach do PE i lokalnych głosują również obywatele innych państw, którzy mieszkają na terytorium RP. W wyborach prezydenckich głosować mogą tylko obywatele RP. Nie jest to więc do końca to samo, niemniej instytucja jest doskonale znana. Dziękuję posłom Lewicy za wkład w prace nad tym projektem. Osobiście mogłem pracować nad tym projektem z posłem Rydzoniem. Propozycje głosowania przez pełnomocnika wniósł obecny tutaj pan minister reprezentujący PKW. Szczegółowe rozwiązania były tożsame z tymi propozycjami. Wtedy był to projekt Komisji Ustawodawczej. Niestety z powodu skrócenia kadencji Sejmu projekt nie został uchwalony. Wszystkie te procedury odbyły się trzy lata temu. Myślę, że inicjatywa tej drogi była dużo wcześniej, bo wielokrotnie wcześniej do Sejmu w tej sprawie zwracał się Rzecznik Praw Obywatelskich. Ojców tego rozwiązania jest naprawdę bardzo dużo. Jeśli uda się uchwalić tę ustawę będzie to sukces. Będzie to ustawa, która pomoże w realizacji konstytucyjnego prawa wyborczego. W ocenie BAS z tych rozwiązań będzie mogło korzystać około 3 mln 500 tys. obywateli. Bardzo wielu posłów nad tym pracowało i dobrze byłoby, żeby mogły one wejść w życie. Niemniej dziękuję posłom Lewicy za wkład, który wnieśli w pracę nad tym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Będę postulował, żeby był pan posłem sprawozdawcą i żeby powiedział pan to z mównicy. Najważniejsze, żebyśmy zrobili coś dobrego dla ludzi. Bardzo proszę, przedstawiciel BL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AleksandraWolna">Naszym zdaniem projekt z druku nr 2376 jest tożsamy z ustawą, która znajduje się w TK. Są oczywiście różnice, które wynikają ze specyfiki każdych z tych wyborów. Projekt z druku nr 2376 ma o jeden artykuł więcej, tj. art. 49f, który dotyczy odpowiedniego stosowania przepisów. Chodzi o czynności obwodowych komisji wyborczych, tj. odnotowanie nazwiska, imion i kwestie techniczne potwierdzenia otrzymania karty przez pełnomocnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WaldyDzikowski">Rozumiem, że projekt jest tożsamy. Będę jednak pytał, czy są uwagi do każdego z artykułów. Ułatwi to nam procedowanie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do tytułu?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#WaldyDzikowski">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#WaldyDzikowski">Uznaję, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do art. 1?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AleksandraWolna">Mamy propozycję redakcyjną. W zmianie nr 3 w art. 49c ust. 2 po sugestiach językoznawców proponujemy, aby w zdaniu „wniosek powinien zawierać dane” skreślić wyraz „dane”. Identyczne zmiany proponujemy w następnych punktach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Czy są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejDera">W jednym z punktów mamy napisane, że „akt pełnomocnictwa sporządza się na wniosek wyborcy, wniesiony do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy” a w art. 35 ust. 2 mamy „wniesiony do wójta lub burmistrza gminy (prezydenta miasta).” Czym podyktowana jest ta zmiana? Wydaje się, że powinno być tak samo. Jak wymienia się te organy w innych ustawach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WaldyDzikowski">Pan prof. Marek Chmaj a potem przedstawiciel BL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekChmaj">W innych ustawach jest wójt lub burmistrz (prezydent miasta).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejDera">Czyli wersja poprzednia a tu mamy wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy. Proponuję zachować nazwę wskazaną przez pana profesora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W projekcie Kodeksu wyborczego jest inna nomenklatura, bo gdzie użyte jest słowo wójt rozumie się przez to także burmistrza i prezydenta miasta. Tutaj chyba trzeba zachować jednolitą nomenklaturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WojciechMiller">Jeśli chodzi o ustawy wyborcze one różnie posługują się tymi skrótami. Dokonujemy nowelizacji ustawy o wyborze prezydenta, dlatego musimy posługiwać się wyrażeniami, jakie obowiązują w ustawie o wyborze prezydenta. Naszym zdaniem to powinno być zachowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę, pan minister Czaplicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzCzaplicki">Jak będzie kodeks, będzie można to ujednolicić. Obecnie za dużo byłoby tych zmian. Ordynacja samorządowa w kilkudziesięciu artykułach posługuje się wyrażeniem wójt (burmistrz, prezydent miasta). W innych ordynacjach mamy wójt lub burmistrz (prezydent miasta). Stąd w druku nr 2376 do artykułów zmieniających konkretną ustawę powinno stosować się istniejące zapisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#EugeniuszKłopotek">Proszę zauważyć, że w art. 49c ust. 1 napisane jest „wójta (burmistrza, prezydenta miasta)”. W ust. 2 napisane jest „wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy”. Myślę, że powinniśmy trzymać się jednego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę spojrzeć na ten przepis. „Wójta gminy, w której wyborca jest wpisany.” Ciąg zdania wymaga użycia słowa gminy. To sformułowanie jest logicznie wytłumaczalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WaldyDzikowski">Czy są jeszcze uwagi do art. 1?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#WaldyDzikowski">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#WaldyDzikowski">Uznaję, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do art. 2?</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#WaldyDzikowski">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#WaldyDzikowski">Uznaję, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do art. 3?</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#WaldyDzikowski">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#WaldyDzikowski">Uznaję, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.9" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do art. 4?</u>
          <u xml:id="u-41.10" who="#WaldyDzikowski">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-41.11" who="#WaldyDzikowski">Uznaję, że art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.12" who="#WaldyDzikowski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw?</u>
          <u xml:id="u-41.13" who="#WaldyDzikowski">11 za.</u>
          <u xml:id="u-41.14" who="#WaldyDzikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-41.15" who="#WaldyDzikowski">Nikt.</u>
          <u xml:id="u-41.16" who="#WaldyDzikowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-41.17" who="#WaldyDzikowski">Nikt.</u>
          <u xml:id="u-41.18" who="#WaldyDzikowski">Na posła sprawozdawcę proponuję posła Wójcika. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Uznaję, że poseł Wójcik został sprawozdawcą. Termin dla UKIE do 26 października.</u>
          <u xml:id="u-41.19" who="#WaldyDzikowski">Następne posiedzenie poświęcone zostanie Kodeksowi wyborczemu. Proszę przygotować się na dłuższą dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mamy przygotowanych kilka rozdziałów, dlatego można będzie przyśpieszyć prace nad Kodeksem wyborczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WaldyDzikowski">Zapraszam na następne posiedzenie. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>