text_structure.xml
19.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyKozdroń">Bardzo serdecznie proszę o zakończenie rozmów. Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Stwierdzam kworum. Przedmiotem dzisiejszego porządku dziennego będzie rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu rządowego i poselskiego projektów ustaw o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Czy ktoś zgłasza uwagi do tak zaproponowanego porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyKozdroń">Proszę państwa, bardzo prosiłbym o dyscyplinę czasową, żebyśmy nie przedłużali swoich wystąpień z uwagi na to, że o godz. 10.00 zaplanowane jest posiedzenie podkomisji ds. Trybunału Konstytucyjnego, w którym większość z nas musi uczestniczyć. Bardzo proszę pana posła Szweda, żeby przedstawił zgłoszone poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławSzwed">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mamy do rozpatrzenia kilka poprawek. W zasadzie już o nich dyskutowaliśmy na wcześniejszych posiedzeniach Komisji i podkomisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławSzwed">Poprawki zgłoszone przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, które zaprezentuje pani minister Kluzik-Rostkowska, dotyczą przywrócenia obligatoryjności urlopu macierzyńskiego w wymiarze 26 tygodni. Jest różnica między projektem rządowym a poselskim. Proponujemy, aby 26 tygodni było obligatoryjne, nie dodatkowe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławSzwed">Następna poprawka idzie w kierunku, aby wydłużyć urlop ojcowski do 4 tygodni. Kolejną poprawkę pani minister również szczegółowo omówi – chodzi w niej o wcześniaki. Wcześniej o niej dyskutowaliśmy. W okresach przejściowych proponujemy skrócenie okresu wejścia w życie przepisów o urlopach dodatkowych w części fakultatywnej. Chcemy, aby pełne 26 tygodni urlopu macierzyńskiego obowiązywało już od 2012 r.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławSzwed">Jeśli chodzi o poprawkę zgłoszoną przez Platformę Obywatelską, to dotyczy ona ochrony dla pracownika korzystającego z urlopu wychowawczego i części etatu. Dyskutowaliśmy o tym na posiedzeniu Komisji, na którym przyjęliśmy rozwiązanie z projektu rządowego. Poprawka idzie w kierunku, żeby ograniczyć okres ochronny do 12 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławSzwed">Polskie Stronnictwo Ludowe zaproponowało poprawkę w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników, aby zasiłek macierzyński przysługiwał w wysokości czterokrotnej emerytury podstawowej. Tutaj musi się ktoś wypowiedzieć w tej sprawie. Przypuszczam, że było to uzgodnione w jakiś sposób z KRUS, żeby objąć zasiłkiem rolników. Myślę, że pan minister w jakiś sposób to wyjaśni.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławSzwed">Omawiając ogólnie zgłoszone poprawki to byłoby na tyle. Myślę, że jeśli będzie potrzeba bardziej szczegółowego omówienia konkretnej poprawki, to z naszej strony dopowie pani minister Kluzik-Rostkowska, ze strony PO jest pani poseł Mrzygłocka i z PSL pan marszałek Zych …</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyKozdroń">Bardzo proszę panią poseł Kluzik-Rostkowską, żeby przedstawiła te poprawki, potem pani poseł Mrzygłocka. Pan, panie marszałku będzie zabierał głos w imieniu Klubu PSL?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefZych">To jest jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyKozdroń">Wobec tego potem stanowisko rządu wobec zgłoszonych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Bardzo krótko na temat tych poprawek, bo wobec większości sprawa jest przesądzona. Chcemy 26 tygodni obligatoryjnego urlopu macierzyńskiego, ponieważ fakultatywność spowoduje, że realnie będziemy rozmawiać o 20 tygodniach urlopu. Jeżeli parlament zdecydowałby się jednak na fakultatywność, a podejrzewam, że tak się wydarzy, to proponujemy, żeby rozważyć… uważamy, że 20 tygodniowy obligatoryjny urlop i 6 tygodni fakultatywnych spowoduje, że wydatki budżetowe na urlopy będą niższe niż wtedy, kiedy zakładano pełne 26 tygodni. Pytanie, czy nie można by się pokusić o przyśpieszenie tych okresów wprowadzania tych fakultatywnych tygodni urlopu, skoro budżet byłby w stanie to wytrzymać?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JoannaKluzikRostkowska">Trzecia poprawka dotyczy urlopów dla ojców. Uważamy, że ten urlop nie powinien przekraczać 4 tygodni, czyli może być tydzień, dwa, trzy. Natomiast urlop macierzyński również dla ojca powinien być związany z bezpośrednią opieką nad dzieckiem, uważamy, że ojciec ma prawo do tego urlopu, natomiast pracodawca może wymagać informacji, czy mama wróciła do pracy albo tej pracy poszukuje. Wyzyskujemy to narzędzie urlopów dla ojców, raz jeszcze uzależniając je od aktywności lub gotowości do aktywności zawodowej mamy. Myślę, że w kwestiach budżetowych wychodziłoby to na to samo. Poddajemy pod rozwagę tę kwestię.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JoannaKluzikRostkowska">Poprawka nr 4, nie ukrywam, że próbowałam dzisiaj rano zainteresować nią ministra, więc już to ma na swojej poczcie e-mail. Rozmawialiśmy ostatnio o tym, dlatego że okazało się, że jest problem w sytuacjach, kiedy dziecko po urodzeniu jest wcześniakiem albo rodzi się ciężko chore, musi przebywać w szpitalu. W związku z tym mamy mają problem, bo co prawda mogą zawiesić swój urlop macierzyński, ale to de facto oznacza, że powinny wrócić do pracy i wykorzystywać urlop później.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JoannaKluzikRostkowska">Proszę sobie wyobrazić, że dziecko leży w inkubatorze czy ciężko chore w szpitalu, a mama powinna wrócić do pracy. Rozmawialiśmy już o wcześniej o tym. Wówczas Ministerstwo Pracy mówiło, że w myśl danych w takich sytuacjach zwykle korzysta się ze zwolnień lekarskich. Mam listy czytelniczek do Gazety Wyborczej, które pokazują, że jest inaczej. Opisują sytuacje, że były zmuszone do przerwania urlopu macierzyńskiego, co oznaczało chodzenie do pracy, zamiast zajmowanie się ciężko chorym dzieckiem.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JoannaKluzikRostkowska">Nasza poprawka mówiła, że w przypadku wcześniaka lub ciężko chorego dziecka, lub które z innego powodu wymaga dłuższego pobytu w szpitalu, urlop macierzyński wydłużył się o ten czas pobytu dziecka w szpitalu nie dłużej niż 8 tygodni. Nie można też tego wydłużać w nieskończoność.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JoannaKluzikRostkowska">Nie jestem w stanie oszacować kosztów budżetowych. Natomiast biorąc pod uwagę, że wcześniaki to jest 2–3% dzieci, które się rodzą, to nie są to wielkie koszty budżetowe. Jest nowa unijna dyrektywa z 4 października br., która mówi, że te kwestie trzeba uregulować, więc zgłaszamy tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JoannaKluzikRostkowska">Mam taką prośbę, gdyby ta poprawka nie znalazła w tej chwili akceptacji Komisji, to żeby poważnie się zastanowić nad tym w Senacie, albo przy najbliższej okazji, kiedy będziemy mogli nowelizować ustawę. Sprawa jest ważna, nie pociąga za sobą kosztów budżetowych…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyKozdroń">Problem, czy nie jest zbyt późno zgłoszona?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Zgłaszaliśmy ją kilkukrotnie, ale wówczas nie mogłam przedstawić dowodów w postaci listów czytelniczek. Miałam je na swoim komputerze, a nie na posiedzeniu Komisji. Dzisiaj je mam. Jeżeli dzisiaj jest za późno, to spróbujmy w Senacie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyKozdroń">Pani poseł Mrzygłocka, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Poprawka, którą zgłosiłam wczoraj w imieniu klubu, dotyczy skrócenia okresu ochronnego osoby, która powraca z urlopu macierzyńskiego i podejmuje pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy, z 36 do 12 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#IzabelaMrzygłocka">Chcemy, aby pracownik-rodzic, który wraca z urlopu macierzyńskiego i rozpoczyna pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy, był dla pracodawcy atrakcyjnym pracownikiem, a nie przeszkodą. Naszym zdaniem 3 lata jest za długą ochroną. Mamy wystąpienia organizacji pracodawców oraz organizacji kobiecych, które potwierdzają naszą tezę, że taka 3 letnia ochrona może się bardzo źle odbić na rynku pracy kobiet.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyKozdroń">Bardzo proszę ministerstwo o zajęcie stanowiska odnośnie zgłoszonych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekBucior">Panie przewodniczący, panie i panowie, rozumiem, że mam się odnosić do wszystkich kolejnych poprawek…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyKozdroń">Do wszystkich poprawek po kolei, w miarę precyzyjnie i krótko.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekBucior">Dobrze. Poprawka nr 1 – stanowisko negatywne, poprawka nr 2 – stanowisko negatywne, poprawka nr 3 – stanowisko negatywne, poprawka nr 4 – stanowisko negatywne, poprawka nr 5 – stanowisko negatywne, poprawka nr 6 – stanowisko negatywne, poprawka nr 7 – skoro organizacje kobiece twierdzą, że taka zmiana jest pożądana, pozostawiamy ją państwu do oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyKozdroń">Mógłby pan jeszcze raz powtórzyć?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekBucior">W poprawce nr 7 dotyczącej skrócenia okresu ochronnego z 36 do 12 miesięcy…W przedłożeniu rządowym było 36 miesięcy, ale jeśli organizacje kobiece twierdzą, że utrudniłoby to kobietom funkcjonowanie na rynku pracy, to w takiej sytuacji uznajemy za właściwe pozostawienie tej poprawki do rozważenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarekBucior">Poprawka nr 8 – stanowisko pozytywne, poprawka nr 9 – stanowisko negatywne, poprawka nr 10 – stanowisko negatywne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyKozdroń">Mógłby pan pokrótce uzasadnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekBucior">Proszę państwa, te poprawki zmierzają do zwiększenia kosztów budżetowych. Ten projekt ustawy był przedmiotem dość szerokich uzgodnień międzyresortowych i trudnych uzgodnień z Ministerstwem Finansów.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarekBucior">Wiemy, że na wniosek Ministra Finansów będą prawdopodobnie zmieniane założenia do budżetu państwa. Oznacza to, że należy się bardzo poważnie zastanowić nad wszelkimi poprawkami zwiększającymi wydatki budżetowe. Jest to zasadnicza okoliczność, która powoduje takie a nie inne stanowisko strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MarekBucior">Występują również następujące okoliczności – jeżeli w poprawkach są propozycje, stwierdzające, że coś jest „pożądane”, jak na przykład w poprawce nr 2, to muszę stwierdzić, że pojęcie „pożądane” jest co najmniej nie ostre. Z tych przyczyn stanowisko jest tym bardziej negatywne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyKozdroń">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#UrszulaSęk">Urszula Sęk, Biuro Legislacyjne. Mam 3 kwestie. Po pierwsze, chciałabym ustalić z wnioskodawcami, bo twierdzili, że niektóre poprawki wymagają łącznego głosowania. Chciałabym również, żeby strona rządowa ewentualnie się do tego odniosła.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#UrszulaSęk">Na pewno poprawki nr 2, 6 i 9 powinny być głosowane łącznie, bo to jest kwestia dodania w art. 182 Kodeksu pracy nowego paragrafu, a w następnych poprawkach państwo się do tego odwołują. Wydaje nam się, że ten blok głosowań nie budzi wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#UrszulaSęk">Państwo również wskazujecie, że poprawki nr 1, 4, 5 i 10 powinny być głosowane łącznie. Chcielibyśmy, żeby ewentualnie rząd to potwierdził.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#UrszulaSęk">Mam uwagę do poprawki nr 5, do samego jej zapisu. W zmianie 5 art. 1 projektu ustawy nie mamy wymienionej sekwencji słów. Chcielibyśmy się upewnić, bo jeżeli państwo zaopiniują to negatywnie, to nie oznacza, że tak samo będzie przegłosowane na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Nie chcielibyśmy mieć problemów ze sporządzeniem tekstu uchwalonej ustawy.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#UrszulaSęk">Trzecia kwestia, muszę to zaznaczyć, że mimo pozytywnego stanowiska rządu, mamy wątpliwości odnośnie poprawki zgłoszonej przez PSL. Swoim zakresem wykracza w stosunku do pierwotnego zakresu regulacji projektów. Tylko tyle sygnalizuję. Państwo wiedzą dalej, jakie to może rodzić konsekwencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyKozdroń">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Panie ministrze, zupełnie nie satysfakcjonuje mnie stanowisko rządu pt. „negatywne”. Rozumiem, że nie jesteśmy tutaj w pozycji „proszalnej” wobec rządu, który mówi „negatywne” lub „pozytywne” i nie uważa za stosowne uzasadnienie tego. Rozumiem, że w tej chwili dla pana jest to nowa sprawa, ale proszę o poważne zastanowienie się nad tymi kwestiami wcześniaków. Za tym kryje się wielki dramat mam i dzieci, które muszą być pod specjalną opieką.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyKozdroń">Proszę państwa, ponieważ nie ma już chętnych do zabrania głosu, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JerzyKozdroń">Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 1, 4, 5 i 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławSzwed">Wycofujemy poprawkę nr 5, żeby nie było wątpliwości legislacyjnych…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyKozdroń">Dobrze. Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 1, 4 i 10.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JerzyKozdroń">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AgnieszkaGrybska">5 głosów za, 6 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyKozdroń">Stwierdzam, że poprawki nr 1, 4 i 10 nie zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JerzyKozdroń">Przechodzimy do głosowania nad poprawkami nr 2, 6 i 9.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JerzyKozdroń">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AgnieszkaGrybska">5 głosów za, 6 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyKozdroń">Stwierdzam, że poprawki nr 2, 6 i 9 nie zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JerzyKozdroń">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 3.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JerzyKozdroń">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AgnieszkaGrybska">5 głosów za, 6 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyKozdroń">Stwierdzam, że poprawka nr 3 nie została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JerzyKozdroń">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 7 dotyczącą skrócenia okresu ochronnego.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JerzyKozdroń">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 7? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AgnieszkaGrybska">8 głosów za, 2 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyKozdroń">Stwierdzam, że poprawka nr 7 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JerzyKozdroń">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławSzwed">Wobec tej poprawki jest zgłoszona wątpliwość Biura Legislacyjnego. Faktycznie wychodzimy poza zakres regulacji i żebyśmy nie mieli problemów. Materia ta nie była ani w projekcie rządowym ani w projekcie poselskim. Wprowadzamy poprawkę do zupełnie innej ustawy i są wątpliwości…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyKozdroń">Że ustawa w ogóle będzie niekonstytucyjna. Poprawka dotyczy materii nie objętych projektami ustaw.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JerzyKozdroń">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 8? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AgnieszkaGrybska">4 głosów za, 6 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyKozdroń">Stwierdzam, że poprawka nr 8 nie została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JerzyKozdroń">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą był nadal pan poseł Stanisław Szwed. Czy pan poseł zgadza się być dalej posłem sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#StanisławSzwed">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JerzyKozdroń">Dziękuję bardzo. Wyznaczam termin dla UKIE na przedstawienie opinii do dzisiaj do godz. 12.00.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JerzyKozdroń">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>