text_structure.xml 24.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyKozdroń">Witam wszystkich serdecznie. Witam pana senatora. Witam przedstawicieli ministerstwa. Witam wszystkich, panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyKozdroń">Tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji będzie rozpatrzenie zgłoszonych przez Senat poprawek do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw. Może poproszę pana senatora, żeby omówił te zgłoszone poprawki w imieniu Senatu. Potem poprosimy przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Biura Legislacyjnego. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LeonKieres">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Senat postanowił wnieść dwie poprawki do tej bardzo dobrze przygotowanej legislacyjnie i jakże potrzebnej i wartościowej ustawy, nowelizującej nie tylko Kodeks cywilny, ale także Kodeks postępowania cywilnego i ustawę o księgach wieczystych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LeonKieres">Pierwsza nasza poprawka ma charakter redakcyjny. W ustawie przyjętej przez Sejm znalazło się sformułowanie zmieniające art. 305 ze znaczkiem 3 w par. 3: „Jeżeli byłoby to nadmiernie uciążliwe lub powodowało nadmierne koszty”. Proponujemy to sformułowanie dostosować do terminów używanych już w Kodeksie cywilnym, w art. 193 i art. 363, art. 124 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W tych to właśnie aktach prawnych używa się sformułowania „nadmierne trudności lub koszty”. Zatem przepis przyjęty przez Sejm proponuje się zastąpić sformułowaniem zbliżonym: „jeżeli powodowałoby to nadmierne trudności lub koszty”. To jest pierwsza poprawka redakcyjna.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LeonKieres">Czy drugą też od razu zreferować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyKozdroń">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeonKieres">Druga poprawka ma charakter merytoryczny, ale też ma rolę uzupełniającą. Wysoki Sejm uznał, że służebność przesyłu nie powinna wygasać w sytuacji, kiedy dochodzi do tak zwanej sprzedaży egzekucyjnej. Innymi słowy, jeżeli w wyniku zajęcia egzekucyjnego nieruchomości ta nieruchomość zmienia właściciela, to nabywając tę nieruchomość w postępowaniu egzekucyjnym nie wygasałaby służebność przesyłu. Mamy takie sytuacje, to słusznie państwo ustalili, kiedy w jakiejś miejscowości na przykład upada przedsiębiorstwo, a w wielu miejscowościach przedsiębiorstwa są dostawcami wody lub ciepła. Więc postępowanie egzekucyjne, bardzo słusznie, prowadzić ma do wygaśnięcia służebności, ale z wyjątkiem służebności przesyłu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LeonKieres">Ale my proponujemy w Senacie, aby ten zakaz wygaśnięcia służebności przesyłu rozciągnąć nie tylko na postępowanie egzekucyjne, ale również na postępowanie upadłościowe. Jeżeli firma upada, to również zbywany po upadłym przedsiębiorcy majątek, więc chodzi o to, aby nie doprowadzić do wygaśnięcia służebności przesyłu. Stąd też w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze tak, jak państwo wprowadzili „służebność drogi koniecznej, służebność ustanowiona w związku z przekroczeniem granicy przy wznoszeniu budowli lub innego urządzenia, użytkowanie oraz prawa dożywotnika” proponujemy dodać do tego także służebność przesyłu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LeonKieres">To są dwie poprawki, które Wysoki Senat wniósł i łaskawie prosi o zaakceptowanie ich przez Sejm. Tak więc pierwsza poprawka terminologiczna, druga to poszerzenie zakresu przypadków, kiedy służebność przesyłu nie wygasa, także na ustawę Prawo upadłościowe i naprawcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyKozdroń">Dziękuję bardzo. Zanim udzielę głosu panu posłowi – sprawozdawcy, poprosiłbym o zajęcie stanowiska przez Ministerstwo Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanBołonkowski">Dziękuję panie przewodniczący. My popieramy obie poprawki Senatu. Jeżeli chodzi o pierwszą z nich to co prawda, zarówno to użyte w ustawie jak i proponowane przez Senat sformułowania wydają się być synonimami, to jednak użycie sformułowania „nadmienienie trudności lub koszty” spowoduje większą spójność terminologiczną w obrębie Kodeksu cywilnego. Dlatego naszym zdaniem należałoby tę poprawkę poprzeć.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanBołonkowski">Druga poprawka jest również zasadna. Rzeczywiście, ogólna zasada jaka przyświeca postępowaniu upadłościowemu, to zasada, iż sprzedaż dokonywana w postępowaniu upadłościowym ma skutki sprzedaży egzekucyjnej. Skoro przy sprzedaży egzekucyjnej przyjmujemy, że pozostają w mocy służebności, w tym służebność przesyłu, to zasadne jest wprowadzenie analogicznego rozwiązania w Prawie upadłościowym i naprawczym, czyli w tak zwanej egzekucji uniwersalnej, która ma miejsce w trakcie upadłości.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanBołonkowski">Także obie poprawki, naszym zdaniem, zasługują na poparcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyKozdroń">Chciałbym zapytać pana dyrektora odnośnie drugiej poprawki. Czy ta druga poprawka jest poprawką konieczną w sytuacji, gdy tak jak pan powiedział, przy upadłości skutki są takie jak przy licytacji egzekucyjnej? Jeżeli przepisy Prawa upadłościowego i naprawczego odsyłają do przepisów w zakresie postępowanie egzekucyjnego, czy w ogóle jest celowość wprowadzania tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanBołonkowski">Tak panie przewodniczący, ponieważ normy zawarte w art. 313 Prawa upadłościowego i naprawczego są specyficznie zbudowane. Najpierw w ust. 1 jest wyrażona ogólna zasada, która przesądza całość. Sprzedaż dokonana w postępowaniu upadłościowym ma skutki sprzedaży egzekucyjnej. Jednak potem jest jeszcze ust. 3, w obecnym brzmieniu: „służebność drogi koniecznej oraz służebność ustanowiona w związku z przekroczeniem granicy przy wznoszeniu budowli lub innego urządzenia, użytkowanie oraz prawa dożywotnika pozostają w mocy”. Skoro jest taki przepis szczegółowy, to należałoby go jednak uzupełnić o służebność przesyłu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyKozdroń">Rozumiem. Najpierw może udzielimy głosu posłowi-sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławChmielewski">Dziękuję. Szanowni państwo, w sprawie pierwszej poprawki to w mojej ocenie nie ma, co dyskutować. Ona jest legislacyjna. Jednak co do drugiej poprawki, to powiem tak, jeżeli chodzi o sam duch, żeby umieścić służebność przesyłu wszędzie, to ona go wypełnia. Chodziło o to, aby o nowej instytucji pamiętali wszyscy, którzy powinni o tym pamiętać. A po drugie po to, aby jej nie zabrakło. Jak pamiętacie państwo z naszych prac, to jednak w stosunku do projektu pierwotnego zapisano nieco więcej, zwłaszcza w Kodeksie postępowania cywilnego. W związku z tym biorąc pod uwagę tok prowadzonych prac i ducha poprawki, ja również ją popieram. Ona co do zasady jest dobra i wyjaśnia wszelkie wątpliwości odnoszące się do Prawa upadłościowego i naprawczego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławChmielewski">Pozostaje tylko jedna wątpliwość. Trzeba to uczciwie powiedzieć, biorąc pod uwagę wymogi konstytucyjne. Poprawka zostaje zgłoszona dopiero na etapie prac Senatu i jest to poprawka merytoryczna. Uważam, że nikt nie powinien nam czynić z tego zarzutu w przyszłości. Jednak ta informacja musiała się tu pojawić. Ja będę głosował za tą poprawką. Jednak myślę, że Biuro Legislacyjne również powinno wypowiedzieć się w tej sprawie. Pewnie gwarancji stuprocentowej nam nie da, ale… Właśnie, zostawmy to ze znakiem zapytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyKozdroń">Panie pośle, pan chciał zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławRydzoń">Tak panie przewodniczący. W zasadzie kolega Staszek Chmielewski wyprzedził mnie, bo chciałem o tym samym powiedzieć. Ale miałbym jednak propozycję. Otóż temat jest identyczny jak na poprzednim posiedzeniu Komisji, kiedy też zastanawialiśmy się nad problemem poprawki merytorycznej Senatu, która wkraczała z nową materią. Co do zasady jest to niedopuszczalne, żeby Senat wykraczał poza uregulowanie Sejmu. Wówczas podjęliśmy taką decyzję w głosowaniu, że jednak przyjmujemy tę poprawkę, gdyż służy to poprawieniu prawa. Jeżeli tutaj są jakieś wątpliwości konstytucyjne, to jednak zrobiliśmy to w dobrym celu i w dobrym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławRydzoń">Stąd wydaje mi się, że ta poprawka ma podobny charakter uzupełniający. Jeżeli będzie głosowanie, mimo że mam doświadczenie z Trybunału Konstytucyjnego, to jednak głosowałby za tą poprawką, żeby nie trzeba było specjalnie wnosić ekstra nowelizacji, żeby uzupełnić tę ustawę. Mam nadzieję, że nikt z tego powodu nie wniesie skargi do Trybunału Konstytucyjnego, czy jakiś sąd nie złoży zapytania. Proponowałbym przyjąć poprawkę zgłoszoną przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyKozdroń">Bardzo proszę pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">W zasadzie wszystkie argumenty już padły. Tym niemniej mam obowiązek zgłosić wątpliwość, że ta poprawka może wykraczać poza zakres. W stosunku do tego, o czym mówił pan poseł, w poprzedniej sprawie mieliśmy trochę inną sytuację, bo poruszaliśmy się w ramach jednego artykułu. To była oczywiście nowość legislacyjna, ale przynajmniej była ta sama ustawa. Tutaj sytuacja jest dalej idąca, gdyż jest to uzupełnienie innej ustawy, dotychczas nie rozpatrywanej. W związku z tym istnieje większa wątpliwość. Jednak oczywiście dopóki Trybunał Konstytucyjny nie wypowie się w tej sprawie, istnieje domniemanie konstytucyjności. To jeżeli chodzi o poprawkę drugą.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Jeżeli chodzi o poprawkę pierwszą, to nie do końca zgadzamy się z tym, że w Kodeksie cywilnym występuje tylko terminologia „nadmiernych trudności”. W art. 385 ze znaczkiem 3 jest też sformułowanie „nadmiernie uciążliwe”. Co prawda odnosi się ono do formalności, ale występuje ta terminologia. Oczywiście była to propozycja rządowa z przedłożenia, więc jeżeli rząd opowiada się za zmianą, to nie będziemy protestować. Jednak jakieś odczucie bardziej niż wiedza słownikowa przemawia za tym, że „nadmierne uciążliwości” nie muszą być tożsame z „nadmiernymi trudnościami”. Bo uciążliwość jest bardziej w sferze subiektywnych odczuć osoby, której to dotyczy. Na przykład rozkopana droga może powodować uciążliwości, ale rozkopanie drogi nie jest nadmiernie trudne. Jeżeli chodzi o poprawkę nr 1, to oczywiście państwo decydują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyKozdroń">Dobrze. Czy ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie? Czy pan ekspert chciałby coś powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrKruszyński">Nie, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyKozdroń">Nie, dobrze. W sprawie pierwszej poprawki zgodzę się z Ministerstwem Sprawiedliwości, że te sformułowania możemy traktować zamiennie. Możemy mówić o „nadmiernych uciążliwościach” lub o „nadmiernych trudnościach”, bo w istocie rzeczy wiemy o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JerzyKozdroń">Natomiast jeżeli chodzi o drugą poprawkę, prawdą jest, że ona jest poprawkę merytoryczną i wychodzi ona poza zakres zmian. Natomiast trzeba powiedzieć jeszcze taką rzecz, że brak tej poprawki byłby ewidentną luką, ponieważ przepisy w tym zakresie zawarte w Prawie upadłościowym i naprawczym są jedynie dopowiedzeniem tego, co zmieniliśmy. Trzeba byłoby to zmienić w kolejnej nowelizacji. Jest to jedynie uzupełnienie tej nowelizacji, którą przeprowadzamy. Uważam, że nie jest to istotny błąd. Jesteśmy w stanie obronić się przed Trybunałem Konstytucyjnym w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławRydzoń">O ile ktokolwiek zaskarży ten zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyKozdroń">Zawsze ktoś się znajdzie. Przede wszystkim ten, kto nabędzie nieruchomość upadłego. Będzie szukał sposobu na wykluczenie służebności przesyłu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JózefZych">Chciałbym tylko podnieść taką kwestię, że uciążliwość dotyczy korzystania, a utrudnienie dotyczy dochodzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyKozdroń">Rozumiem. Omówiliśmy zgłoszone poprawki. Teraz należałoby wyrazić opinię. Czy będziemy poprawki głosować łącznie czy pojedynczo? Osobno, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JerzyKozdroń">Przechodzimy do poprawki nr 1, poprawki redakcyjnej. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem zgłoszonej przez Senat poprawki? Kto był przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JerzyKozdroń">Komisja 11 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i braku wstrzymujących się, zaopiniowała pozytywnie poprawkę nr 1 Senatu.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#JerzyKozdroń">Przechodzimy do poprawki nr 2. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 2? Kto był przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#JerzyKozdroń">Komisja 11 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i braku wstrzymujących się, zaopiniowała pozytywnie poprawkę nr 2 Senatu.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#JerzyKozdroń">Dziękuję panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LeonKieres">To ja dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JerzyKozdroń">To państwo zrobiliście tę piękną robotę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JerzyKozdroń">Wobec tego przystępujemy do wybrania spośród nas posła – sprawozdawcy. Mam propozycję, żeby pan poseł Chmielewski, który był sprawozdawcą od początku w tej sprawie również przedstawił poprawki Senatu. Czy pan poseł zgadza się na pełnienie funkcji sprawozdawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławChmielewski">Będę zaszczycony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyKozdroń">Dziękuję. Wobec tego przegłosujemy. Kto jest za tym, żeby poseł Chmielewski był posłem sprawozdawcą? Wszyscy są za.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JerzyKozdroń">Pozytywna opinia Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej już jest.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JerzyKozdroń">Czy są jakieś wnioski lub pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławSzwed">Panie przewodniczący, w związku z tym, że na poprzednim posiedzeniu Sejmu była dyskusja o Kodeksie pracy, zgłosiliśmy więc wniosek, żeby skierować ten projekt do Komisji, gdyż okazało się, że w regulaminie Sejmu jest zapis, że projekty europejskie są kierowane do komisji branżowych. Marszałek Sejmu dzisiaj podjął decyzję, że kieruje ten projekt tylko do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, z pominięciem naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#StanisławSzwed">Uważam, że powinniśmy wystąpić do Marszałka Sejmu, że jeżeli tak jest, to w regulaminie Sejmu jest jakiś błąd. Po to jest Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach, żebyśmy zajmowali się sprawami kodeksów. Bo tak to później jest taka praca, że część projektów kierowanych jest do naszej Komisji, a część do komisji branżowych. Akurat tak się składa, że ja jestem w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, więc będę miał jakąś możliwość działania przy tym Kodeksie pracy, ale reszta państwa już nie. Także myślę, że wypadałoby wystąpić w tej sprawie do Marszałka Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MałgorzataSadurska">Dzisiaj na Konwencie Seniorów Marszałek Sejmu przekazał przewodniczącym klubów parlamentarnych wykładnię regulaminu w sprawie postępowania z projektami, które wykonują prawo Unii Europejskiej. Mam prośbę do pana przewodniczącego, żeby nasza Komisja na jednym z posiedzeń również tym się zajęła i ewentualnie wystosowalibyśmy jakieś wspólne stanowisko do Marszałka Sejmu. Jest to trochę dziwne, że nie zajmujemy się kodeksami, chociaż nazwa komisji to Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyKozdroń">Wydaje się, że państwa uwagi są jak najbardziej słuszne. Przede wszystkim powstaje problem, gdyż teraz będzie rozpatrywany Kodeks karny, a to też będzie podlegało pod „wykonanie prawa Unii Europejskiej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławRydzoń">Jeszcze chciałem nawiązać do tej dyskusji. Jest jeszcze trzeci przypadek. Rozpatrywane są różne merytoryczne ustawy niezwiązane z działalnością Komisji, ale przy okazji dochodzi do różnych zmian w kodeksach. Uważam to za niedopuszczalne. Jeżeli w kodeksie zmienia się choćby jeden wyraz, to powinno być to konsultowane z naszą Komisją. Są takie przypadki w Sejmie, że różne komisje sejmowe zajmują się jakąś sprawą i przy okazji zmieniają jakiś przepis kodeksowy. W związku z tym prosiłbym, aby Marszałek Sejmu zwrócił uwagę, że skoro jest taka Komisji, to my powinniśmy pilnować pewnej jednolitości postępowania z kodeksami. To jest Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach. Zatem nawet w przypadku zmiany jednego wyrazu, Komisja powinna o tym zostać poinformowana. Inną kwestią jest to w jakiej formie powinniśmy być o tym informowani. Czy w formie powiadomienia i prośby o opinię? Czy też w formie wspólnego posiedzenia komisji sejmowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyKozdroń">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JózefZych">Podczas poprzedniej kadencji Sejmu, kiedy Kodeks karny skierowano do Komisji „Solidarne Państwo”, wtedy protestowałem przeciwko temu i polemizowałem z ówczesnym Marszałkiem Sejmu i wystosowaliśmy nawet pismo w tej sprawie. Przecież to było totalne nieporozumienie z punktu widzenia poprawności legislacyjnej. Także to jest pewnego rodzaju ciągłość, z którą należy skończyć, tym bardziej, że jest zapowiedź zmiany regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławChmielewski">W kontekście tej dyskusji zgłaszam wniosek formalny, aby Prezydium Komisji spotkało się z Marszałkiem Sejmu, aby spróbować rozwiązać ten problem przy okazji zmian w regulaminie Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JerzyKozdroń">Albo na piśmie sformułować stanowisko Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławChmielewski">Uważam, że spotkanie będzie wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JerzyKozdroń">W takim razie najpierw podejmiemy rozmowy, a później ewentualnie sformułujemy stanowisko na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JózefZych">To jest jedna rzecz. A ja ze swojej strony deklaruję w imieniu Klubu Parlamentarnego PSL, że zgłosimy stosowną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyKozdroń">Bardzo dobrze. Proszę panie ekspercie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PiotrKruszyński">Przepraszam, że w tej sprawie zabieram głos, ale muszę przyznać, że jestem zdziwiony tym, że Komisja może zostać wyłączona z decydowania nad tak ważnym aktem prawnym jak Kodeks karny. Jeżeli tak miałoby być, to przepraszam za moje nietaktowne pytanie, ale po co ta Komisja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JerzyKozdroń">Jeszcze na temat Kodeksu karnego nie wiemy nic. Natomiast prawdą jest, że problem dotyczy procedowania nad Kodeksem pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PiotrKruszyński">Ten kodeks też powinien być rozpatrywany przez Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JerzyKozdroń">Natomiast rozumiem rozwiązanie, kiedy Marszałek Sejmu kieruje dany projekt pod obrady dwóch komisji sejmowych, w tym naszej Komisji. Wówczas te komisje mogłyby powołać jedną wspólną podkomisję, która pracowałaby nad projektem. Zdaję sobie sprawę, że w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny są specjaliści z zakresu Prawa pracy, ale oni są także w naszej Komisji. Więc można byłoby nad tym pracować wspólnie. Natomiast przy Kodeksie karny w ogóle nie wyobrażam sobie sytuacji, że projekt zmian nie miałby trafić do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#StanisławChmielewski">Co do Kodeksu karnego to wierzę, że już nie będzie takiej wpadki jak poprzednio. Działająca w poprzedniej kadencji Sejmu Komisja „Solidarne państwo” została powołana w celu załatwienia bardzo istotnych problemów obywateli. Dzisiaj Komisja „Przyjazne państwo” ma trochę inny charakter. Dlatego nasza Komisja jest jedyną, która może zająć się tymi zmianami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#StanisławSzwed">Ale Marszałek Sejmu dzisiaj wyraźnie powiedział, że projekty związane z dostosowaniem przepisów do prawa europejskiego będą kierowane do komisji branżowych. W związku z tym Kodeks karny, jeżeli ma adnotację projektu europejskiego, to zostanie skierowany do Komisji Sprawiedliwości, a nie do naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#StanisławChmielewski">I to jest problem natury ogólnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#StanisławSzwed">Tak będzie, bo tak dzisiaj powiedział Marszałek Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#StanisławChmielewski">W związku z tym spotkanie i omówienie tego problemu jest konieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JerzyKozdroń">Wobec tego proponuję takie rozwiązanie, że Prezydium Komisji spotka się z Marszałkiem Sejmu. Poprosimy pana marszałka Komorowskiego o rozmowę i przedstawimy nasze racje i będziemy chcieli, żeby zmienił swoje stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#StanisławSzwed">Albo należy to doprecyzować w regulaminie Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JerzyKozdroń">Albo doprecyzujemy to w regulaminie Sejmu. Dziękuję wszystkim serdecznie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>