text_structure.xml
25.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TeresaPiotrowska">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam panią Annę Tomczyk, zastępcę głównego inspektora pracy, wraz ze współpracownikami, a także przedstawiciela Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TeresaPiotrowska">Temat dzisiejszego posiedzenia to rozpatrzenie informacji głównego inspektora pracy dotyczącej wyników działalności Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie prewencji wypadkowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TeresaPiotrowska">Bardzo proszę panią minister o przedstawienie tej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AnnaTomczyk">Witam serdecznie. Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Materiał państwu przedłożony stanowi zbiór szczegółowych i jednocześnie najistotniejszych rezultatów i działań Państwowej Inspekcji Pracy ukierunkowanych na ograniczenie i eliminowanie zagrożeń wypadkowych. Materiał jest dość obszerny, a jeśli pani przewodnicząca pozwoli, przekażę głos panu dyrektorowi Krzysztofowi Kowalikowi, który skrótowo zaprezentuje go państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AnnaTomczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofKowalik">Dziękuję. Zgodnie z ustawowym zakresem zadań Państwowej Inspekcji Pracy, działalność nadzorcza i kontrolna stanowi podstawową formę egzekwowania przepisów bhp. W materiale wskazano, że na podmioty objęte naszym działaniem można wpływać również poprzez doradzanie i udzielanie merytorycznej pomocy. Obydwie te formy stanowią wspólne narzędzie służące trwałej poprawie bezpieczeństwa w środowisku pracy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofKowalik">Dla zobrazowania skali działalności Inspekcji w obszarze bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ważne jest podkreślenie, iż zakłady skontrolowane w roku 2010 to ponad 68 tys., a zatrudniały ok. 2,3 mln osób. Działaniami prewencyjnymi natomiast w tym samym roku objęto łącznie ponad 163 tys. podmiotów – pracodawców, przedsiębiorców, pracowników służb bhp, rolników indywidualnych i ich rodzin, uczniów, nauczycieli, przedstawicieli organizacji związkowych, organizacji pracodawców oraz samorządowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KrzysztofKowalik">W naszych w kontrolach i działaniach prewencyjnych ukierunkowanych na obszary największych zagrożeń, na branże najbardziej wypadkogenne obszarem szczególnej troski i szczególnego nadzoru jest budownictwo, charakteryzujące się znaczną powtarzalnością zdarzeń wypadkowych, związanych głównie z pracą na wysokości. Od kilku lat stanowi to priorytet PIP. Na podstawie wyników, o których mówimy w naszym materiale, możemy już sformułować tezę, że odnotowane w budownictwie zmniejszenie liczby wypadków może być procesem stałym.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#KrzysztofKowalik">Drugim obszarem szczególnego nadzoru i podejmowania działań kontrolno-prewencyjnych Państwowej Inspekcji Pracy są małe zakłady, czyli te zatrudniające do 50 osób. W ramach naszego programu prewencyjno-kontrolnego szczególną uwagę zwróciliśmy na promowanie skutecznego sposobu, w jaki powinno się odbywać zarządzanie sprawami bhp, tak jak zarządza się innymi sferami przedsiębiorstwa. Szczególną rolę w realizacji tego programu odegrało uzyskanie od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych danych dotyczących pracodawców płatników składki wypadkowej, u których odnotowano najwięcej wypadków przy pracy. Dzięki temu inspektorzy pracy mogli dostępnymi środkami egzekwować efektywne działania pracodawców w zakresie prewencji wypadkowej zarówno poprzez środki prawne w czasie kontroli, jak również środki oddziaływania tzw. miękkiego w działaniach prewencyjnych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#KrzysztofKowalik">Równie ważnym obszarem naszego zainteresowania w zakresie prewencji wypadkowej jest obszar niebezpiecznych maszyn, szczególnie użytkowanych maszyn starszych, które ze względu na wydłużony okres eksploatacji stanowią największe zagrożenie. Chociaż wymagania w zakresie bezpieczeństwa użytkowania maszyn ujęte zostały w szczegółowych przepisach bhp z roku 2002, w dalszym ciągu obserwujemy, że bezpieczna eksploatacja maszyn dla wielu pracodawców, zwłaszcza małych, to poważny problem. Skoncentrowaliśmy się na działalności produkcyjnej, gdzie najwięcej jest użytkowanych maszyn.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#KrzysztofKowalik">Od kilku lat Inspekcja Pracy doradza pracodawcom prowadzącym tzw. mikrozakłady, czyli takie, które zatrudniają do 9 osób. W nich właśnie stwierdzamy najwyższy poziom niewiedzy, jeśli chodzi o znajomość przepisów, wymagań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Dlatego też proponujemy wszystkim zainteresowanym poprawą warunków pracy i jej bezpieczeństwa udział w programie pozwalającym na samoocenę warunków i ich poprawienie, tak aby spełniane były wymogi, aby nie dochodziło do wypadków. Program ten od kilku lat jest sukcesywnie rozwijany. Pracodawcy uzyskujący najlepsze wyniki i pozytywne oceny inspektorów pracy w zakresie podjętych przez siebie działań są honorowani dyplomem PIP.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#KrzysztofKowalik">Uzupełnieniem działalności kontrolno-prewencyjnej Inspekcji są działania z zakresu ekonomiki prewencji, w postaci funkcjonowania mechanizmu zróżnicowanej składki wypadkowej. PIP na mocy ustawy o ubezpieczeniu społecznym uzyskała uprawnienia do sprawdzania podczas swych kontroli druków ZUS IWA, informujących o poziomie wypadkowości w danym zakładzie i służących do ustalania wysokości tej składki. Inspekcja ma również uprawnienie do wnoszenia o podwyższenie składki wypadkowej o 100 proc. w sytuacji, gdy podczas dwóch kolejnych kontroli stwierdzamy wciąż istniejące rażące naruszenia przepisów bhp.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#KrzysztofKowalik">Nasza działalność wynikająca z ustawy o ubezpieczeniu społecznym służy nam do motywowania pracodawców, z którymi mamy kontakt podczas kontroli czy też w ramach innych form oddziaływania, motywowania do podejmowania kroków na rzecz bhp. Uważamy bowiem, że skuteczne zarządzanie sprawami bhp może przynosić wymierne efekty.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#KrzysztofKowalik">W miarę doskonalenia prowadzenia skutecznych działań w zakresie prewencji wypadkowej staramy się, by etap promowania i upowszechniania wiedzy o bhp przynosił efekty w postaci podejmowania konkretnych działań przez adresatów naszych przedsięwzięć informacyjno-promocyjnych.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#KrzysztofKowalik">W ramach ustalania programu działania – po raz pierwszy na 2010 rok – uwzględnione zostały konkretne wielkości dotyczące liczby podmiotów, które powinny brać udział w naszych programach. Dokonane to zostało w wyniku konsultacji z poszczególnymi okręgowymi inspektoratami pracy.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#KrzysztofKowalik">Szczególnym i spektakularnym uzupełnieniem omawianych działań jest działalność wykorzystująca media. Najbardziej znana z nich jest kampania medialna o charakterze społecznym, którą udało nam się zrealizować w ciągu ostatnich dwóch lat za pomocą środków telewizyjnych i radiowych, ale również stron internetowych oraz Facebooka.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#KrzysztofKowalik">Jeśli chodzi o skuteczność kampanii w sektorze budowlanym, wiedzę na ten temat uzyskaliśmy poprzez opracowanie raportu zawierającego informacje na temat tego, w jakim stopniu nasz przekaz dotarł do adresatów oraz jaki wpływ na nich wywarł. Wyniki badań z dwóch lat prowadzenia kampanii upoważniają do stwierdzenia, że istnieje zainteresowanie społeczne problematyką bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w środowisku pracy.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#KrzysztofKowalik">Oprócz tych wybranych, najbardziej spektakularnych obszarów ujętych w programy prewencyjne, które powinny doprowadzać do poprawy bezpieczeństwa warunków pracy, PIP realizuje również szereg innych zadań o charakterze rutynowym w wymiarze długofalowym. Mam na myśli takie działania jak kontrola obiektów budowlanych zgłaszanych do Inspekcji jeszcze przed uruchomieniem działalności przez pracodawcę, wzmożony nadzór nad zakładami o największych zagrożeniach zawodowych w kraju, co przejawia się w 3-letnim zwiększonym nadzorowaniu tych zakładów. Mamy w tej chwili 75 takich wydzielonych zakładów, z których 20 to te, które w poprzednich latach nie odnotowały poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#KrzysztofKowalik">Wymiar prewencyjny ma również charakter szerszy, a jeśli mowa o długofalowości, to realizujemy np. program edukacyjny pt. „Kultura bezpieczeństwa”, adresowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Poprzez dyrektorów szkół, nauczycieli w ramach godzin szkolnych promujemy bezpieczeństwo pracy jako standard w przyszłym życiu zawodowym młodych ludzi.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#KrzysztofKowalik">Konkursy są sprawdzoną formą promowania nie tylko zakładów, ale również ludzi, którzy mają dorobek w zakresie działań na rzecz poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa. Najbardziej znane z nich organizowane są corocznie, niekiedy wraz z innymi instytucjami i organami kontroli.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#KrzysztofKowalik">Kluczowe aspekty prewencji wypadkowej zawarte są w formułowanych programach, stanowiskach i strategiach opracowywanych przez Inspekcję i służących kompleksowym, skoordynowanym działaniom nie tylko PIP, ale i współpracujących z nami instytucji.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#KrzysztofKowalik">Sposób podejścia Państwowej Inspekcji Pracy do zapobiegania wszelkim negatywnym zjawiskom występującym w środowisku pracy, a szczególnie zdarzeniom wypadkowym, służy uzyskaniu widocznych i trwałych efektów, i efekty te dostrzegamy.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#KrzysztofKowalik">Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TeresaPiotrowska">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów bądź zaproszonych osób chciałby zgłosić uwagi czy zadać pytania w związku z przedłożoną informacją?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TeresaPiotrowska">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#LeszekRedzimski">Z przyjemnością usłyszałem od pana dyrektora informację o programie prewencyjnym „Zdobądź dyplom Państwowej Inspekcji Pracy”, który świadczy o tym, że odchodzimy od „filozofii kija” i zmierzamy w kierunku „filozofii marchewki”, a co ciekawsze – jest to tendencja wzrostowa. W roku 2010 było o 62 proc. więcej osób, które zadeklarowały, że wejdą w ten program. Nie jest tak, że każdy jego uczestnik dostaje ów dyplom automatycznie. Wyliczenia wskazują, że co trzeci uczestnik spełnia warunki do jego otrzymania.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#LeszekRedzimski">Ucieszyła mnie również zmiana mentalności odnotowywana po stronie pracodawców. Sam od 11 lat jestem pracodawcą, a więc z zadowoleniem słyszę o zmianie, jaka następuje, gdyż co czwarty uczestnik wspomnianego programu z własnej woli zainteresował się nim, a nie w wyniku ewentualnego zalecenia po kontroli PIP. Myślę, że mamy do czynienia z tendencją, która powinna nas wszystkich cieszyć, pozwalać z zadowoleniem powitać fakt, że Inspekcja odchodzi od represyjności i promuje prewencję, która – jak już dawno wyliczono – jest znacznie tańsza niż skutki wypadków. Może to nie najlepiej brzmi, ale faktem jest, że wchodzą wówczas w grę wysokie koszty społeczne, jak również materialne.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#LeszekRedzimski">Myślę więc, że wszyscy z satysfakcją odnotujemy tę tendencję.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#LeszekRedzimski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TeresaPiotrowska">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Sylwester Pawłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SylwesterPawłowski">Dziękuję. Materiał dziś przedstawiony dokonuje pewnej diagnozy działań podjętych przez Państwową Inspekcję Pracy, lecz brak w nim kilku elementów, i na to właśnie pragnę zwrócić uwagę. I tak brak odniesienia do aktualnie obowiązujących przepisów, brak informacji, czy pozwalają one na realizację działań prewencyjnych w pełnym zakresie. Czy to osadzenie w aktualnie obwiązującym prawodawstwie w pełni państwa z PIP zadowala, czy nie dostrzegają państwo w tym obszarze żadnych mankamentów?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SylwesterPawłowski">Brakuje mi również informacji dotyczącej środków związanych z działalnością prewencyjną, przy czym nie mam na uwadze tylko działań szkoleniowych, które dla uczestników są wprawdzie nieodpłatne, ale pochłaniają przecież określone środki Inspekcji, o kampaniach medialnych już nie wspominając, gdyż z pewnością nie są one realizowane za darmo.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#SylwesterPawłowski">Mój przedmówca zwrócił uwagę na postępujące zainteresowanie pracodawców działaniami prewencyjnymi, podczas gdy w materiale Inspekcji czytamy, że podstawowym problemem związanym z realizacją programu prewencyjnego wciąż jest słabe zainteresowanie pracodawców dostosowaniem użytkowanych maszyn do minimalnych wymagań bhp. Mam zatem pytanie, w jaki sposób planuje się w najbliższym czasie dotrzeć do pracodawców, by zwiększyć ich zainteresowanie działaniami prewencyjnymi Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#SylwesterPawłowski">Z materiału PIP wynika, że ważnym elementem realizacji pewnych jej przedsięwzięć są informacje pozyskane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Narzekają zaś państwo na kontakty z organizacjami pozarządowymi, i to właśnie jest wątek, do którego chciałbym się odnieść. Co mianowicie chcą państwo uczynić, by zwiększyło się grono partnerów w podejmowanych przedsięwzięciach?</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#SylwesterPawłowski">I już chyba ostatnia sprawa. Otóż coraz częściej pracodawcy ubezpieczają się w firmach ubezpieczeniowych czy to od odpowiedzialności cywilnej, czy to od następstw nieszczęśliwych wypadków, jakie więc w związku z tym mają państwo plany, które zaowocowałby szerszym włączeniem ubezpieczycieli do działań prewencyjnych? O ile wiem, każda z firm ubezpieczeniowych dysponuje środkami na działania prewencyjne. Czy działania te adresowane są również do przedsiębiorców, do pracodawców i czy w tym obszarze widzą państwo możliwość szerszej współpracy z ubezpieczycielami?</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#SylwesterPawłowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TeresaPiotrowska">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń, a więc i ja zwrócę się z pytaniem. Chciałabym się bowiem dowiedzieć, czy z doświadczenia państwa wynika, że założenie podjęte na początku realizacji planu prewencyjno-kontrolnego, czyli obniżenie o 25 proc., jest możliwe. Czy wydaje się państwu, że do roku 2012 rzeczywiście będziemy mogli stwierdzić, iż liczba wypadków przy pracy o jedną czwartą się zmniejszy?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TeresaPiotrowska">Dziękuję. Czy są chętni do zadania pytań? Nie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TeresaPiotrowska">Bardzo więc proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnnaTomczyk">Dziękuję za zwrócenie uwagi na naszą działalność związaną z programem „Zdobądź dyplom Państwowej Inspekcji Pracy”. A odpowiadając na pytania, pragnę poinformować, że staramy się docierać do każdego, do kogo tylko się uda, tyle że możemy to robić w sposób określony i prawem, i naszymi możliwościami finansowymi. Wykorzystujemy jednak wszystkie możliwości, łącznie z docieraniem do adresatów drogą internetową, zdobywaniem adresów jak największej liczby pracodawców w Polsce i rozsyłaniem do nich zaproszeń do korzystania z naszej kampanii. Bazy danych mamy zbudowane, korzystamy z zusowskich i tą drogą próbujemy docierać wszędzie i zachęcać do uczestnictwa, bo to właśnie możemy robić. Nie bardzo mamy prawne możliwości do tego, by kogoś nakłaniać do przystąpienia do programu; możemy jedynie zachęcać i wspomagać działalność innych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AnnaTomczyk">Próbujemy docierać nie tylko do pracodawców, ale i do organizacji pozarządowych, do organów państwowych, jak też partnerów społecznych. Zachęcamy wszystkich, wysyłamy nasze tzw. adresy, opisując kampanie i zbierając chętnych do przystąpienia. Przystąpienie może odbywać się w różny sposób, i każdy z nich chętnie przyjmujemy, zarówno fakt, że ktoś może nas wspomóc finansowo, jak np. ZUS – co zawsze podkreślamy – który pomaga finansować nasze kampanie, szczególnie koszty kampanii „Bezpieczeństwo pracy w budownictwie. Upadki, poślizgnięcia”; wkład zakładu pomaga wydłużać czas trwania kampanii. Jesteśmy otwarci na wszystkich, ale nie wszyscy się do nas zgłaszają, nie wszyscy chcą z naszej oferty korzystać. Nie mieliśmy np. dotychczas odzewu ze strony instytucji ubezpieczeniowych.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AnnaTomczyk">W tym roku rozpoczynamy kampanię pn. „Poznaj swoje prawa”, i będziemy chcieli dotrzeć z nią nie tylko do pracodawców, nie tylko do organizacji pozarządowych, nie tylko do partnerów społecznych, ale także podjąć próbę zaangażowania firm, które zatrudniają pracowników, ale też świadczą różnego rodzaju usługi, jak supermarkety, stacje benzynowe, tak żeby liczba adresatów była jak największa, czyli chcemy pozyskać także klientów tego rodzaju placówek, którzy to klienci w dużej części są pracownikami innych zakładów.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AnnaTomczyk">Próbujemy wykorzystywać wszelkie dostępne formy, z tym że możemy to robić w ograniczonej postaci ze względu na ograniczony budżet. Nie przedstawię w tej chwili – o co zwrócił się jeden z panów posłów – jaki dokładnie budżet mamy na ten rok przewidziany na działalność prewencyjną, ale faktem jest, że pochłania to wielkie sumy. I tak np. koszt kampanii „Bezpieczna praca w budownictwie” w zeszłym roku wyniósł 1 mln zł; na rok bieżący również taka kwota została przewidziana w budżecie, z tym że np. ZUS deklaruje przystąpienie do tej kampanii z sumą prawie dwukrotnie wyższą. Te dane pokazują koszty naszych działań, przy czym te 3 mln zł to tylko kropla w morzu potrzeb, gdyż chcemy z naszymi kampaniami dotrzeć do jak najszerszego grona adresatów. Próbujemy wykorzystywać w tym celu radio i telewizję, bo to media najczęściej docierające do odbiorców, ale koszty są znaczne. Prosimy o upusty, otrzymujemy dobry czas antenowy za niższą cenę, ale nie udaje się nam, niestety, wynegocjować czegoś, co jest działalnością społeczną mediów publicznych, czyli puszczania naszych materiałów za cenę promocyjną bądź też w ramach działalności tych mediów. Niemniej ewaluacja naszej działalności wydaje się coraz większa.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AnnaTomczyk">Jeśli chodzi o pytanie pani poseł, to trudno ocenić, czy uda się o wspomniane 25 proc. obniżyć liczbę wypadków przy pracy. Nasza działalność jest oczywiście tylko cząstką działalności, którą podejmować powinno wiele organów i instytucji. Ze swej strony, zgodnie z przepisami ustawy, rejestrujemy tylko wypadki ciężkie, śmiertelne i zbiorowe; innych nie mamy w swoich danych. I w tym właśnie zakresie odnotowujemy spadek liczby wypadków. Wiadomo jednak, że to proces długotrwały, oparty nie tylko na zmianie mentalności i zwróceniu uwagi pracodawców na kwestie bezpieczeństwa pracy, ale także na zmianie mentalności pracowników. W tym też celu staramy się do nich docierać. Od postępowania bowiem pracownika, od jego podejścia do pracy, od zrozumienia tego, po co dostarczane są mu zabezpieczenia, również wiele zależy. Stąd też tak szeroka ta nasza oferta.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#AnnaTomczyk">Było też pytanie, czy obowiązujące przepisy prawne są wystarczające. W ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy nie mamy literalnie zapisanej działalności prewencyjnej; mamy wpisaną działalność kontrolno-nadzorczą oraz kontrolę legalności zatrudnienia, ale z ustawy wynikają też pośrednio możliwości podejmowania takich działań. I to, co możemy zrobić w ramach istniejących rozwiązań prawnych, robimy.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#AnnaTomczyk">Jeśli zaś mowa o rozwiązaniach prawnych i możliwościach prawnych, to należy wykonać ukłon w stronę ZUS, który ze swych zasobów na rzecz prewencji również próbuje nas wspomagać i działamy wspólnie.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#AnnaTomczyk">Jeżeli nie odpowiedziałam na jakieś pytanie, uczynię to po jego przypomnieniu.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#AnnaTomczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#AnnaTomczyk">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania?</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#AnnaTomczyk">Bardzo proszę, pan poseł Jan Religa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanReliga">Dziękuję uprzejmie. Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, pani minister. Podobnie jak pani przewodnicząca, zastanawiam się, czy istotnie uda się akurat o tych 25 proc. obniżyć liczbę wypadków. Niemniej prewencja jest niewątpliwie środkiem zapobiegawczym. Jak rozumiem, czas, jaki założyli państwo na tę poprawę, to lata 2009–2012. Możemy więc do tematu powrócić w roku 2012, i wówczas przekonamy się, czy udało się zamierzenie osiągnąć.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanReliga">W aspekcie wypadków w budownictwie chciałbym zwrócić uwagę państwa na pewną kwestię. Otóż w swym życiu zawodowym spotkałem się z taką sprawą jak legalność i sprawność sprzętu ochronnego – szelki, pasy bezpieczeństwa, liny ewakuacyjne; niebłaha sprawa to również stan techniczny pomostów. Mówię o tym z punktu widzenia inżynierskiego, sprawy te podlegały mi kiedyś, gdy byłem inspektorem nadzoru. Były i wówczas, oczywiście, wypadki. Na te kwestie chciałbym właśnie uczulić państwa, tak by przy czynnościach kontrolnych zwracać na nie uwagę, podobnie jak na badania lekarskie pracowników oraz wymagania bhp dotyczące stanowiska pracy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanReliga">Do tematu zmniejszenia liczby wypadków proponuję wrócić w roku 2012 i gdy będą już szczegółowe dane na ten temat, dokonać porównań i przekonać się, czy założenie Inspekcji było trafne, czy też niekoniecznie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanReliga">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TeresaPiotrowska">Dziękuję uprzejmie. Proszę panią minister o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaTomczyk">Przedstawiony dziś państwu materiał ma dotyczyć tylko działalności prewencyjnej. Oczywiście, w wytycznych do kontroli elementy, na które pan poseł wskazuje, są uwzględniane. Zwracamy na nie uwagę, bo duży problem stanowią zabezpieczenia – czy to indywidualne, czy to zbiorowe.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AnnaTomczyk">Jeśli chodzi o wspominane 25 proc., są to założenia przyjęte przez Komisję Europejską. To, co my robimy, to tylko element działalności. Ze swej strony możemy pokazywać, jaki efekt przyniosły nasze działania w obszarze tego, co kontrolujemy i co rejestrujemy, jeśli chodzi o wypadki przy pracy. Jak powiedziałam, owe 25 proc. to założenia KE. Staramy się doprowadzić do ich realizacji, ale nie mogą z całą pewnością zadeklarować, że istotnie do stanu takiego doprowadzimy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AnnaTomczyk">Życzmy, aby się to udało, bo we wspólnym naszym interesie leży zmniejszenie liczby wypadków.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AnnaTomczyk">Brak kolejnych uwag i pytań oznacza, że przyjęliśmy do wiadomości informację Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AnnaTomczyk">Czy w sprawach bieżących ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AnnaTomczyk">Wyczerpaliśmy więc dzisiejszy porządek. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>