text_structure.xml
20.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam serdecznie naszych gości: pana ministra Tadeusza Zająca wraz ze współpracownikami z Państwowej Inspekcji Pracy, gości z Inspekcji, którzy przyjechali z Wrocławia, jak też pana Stanisława Czubę, dyrektora Departamentu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia w Najwyższej Izbie Kontroli oraz państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy do porządku dziennego są uwagi? Nie ma, a zatem uznaję, że został przyjęty. Zawiera on punkt poświęcony podjęciu inicjatywy ustawodawczej w sprawie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz punkt poświęcony sprawom bieżącym.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">W punkcie pierwszym o przedstawienie zakresu nowelizacji, która stanie się naszą inicjatywą, proszę pana posła Janusza Krasonia, przewodniczącego podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszKrasoń">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie. Powołaliśmy podkomisję nadzwyczajną do przygotowania komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy i przypomnę, iż podstawową przesłanką jej powołania było nasze przekonanie, że konieczna jest dość obszerna nowelizacja ustawy o Inspekcji, oparta na naszych własnych wieloletnich doświadczeniach, a także na spostrzeżeniach, wnioskach i postulatach Inspekcji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanuszKrasoń">Podkomisja nadzwyczajna podjęła decyzję, że jej prace podzielone zostaną na dwa etapy. W pierwszym – na wniosek Państwowej Inspekcji Pracy – zajęliśmy się fragmentem nowelizacji ustawy, dotyczącym ośrodka szkolenia PIP we Wrocławiu. W związku z tym przedstawiam dziś Wysokiej Komisji sprawozdanie z prac podkomisji, odnoszące się do tego właśnie obszaru nowelizacji. Podkomisja nie kończy pracy; dziś spotykamy się o 17.30 i rozpoczynamy pracę nad obszerną, wielowątkową nowelizacją ustawy. Tak więc, jak powiedziałem, sprawozdanie dziś prezentowane nie oznacza zakończenia prac podkomisji, ale tylko pewnego ich etapu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanuszKrasoń">Ad rem. Podkomisja zebrała się na posiedzeniach 17 i 18 lutego oraz 3 marca. W efekcie jej prac przedstawiam projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, zawierający trzy artykuły. Projekt ten został państwu posłom dostarczony jako materiał na dzisiejsze posiedzenie i mają go państwo mają przed sobą.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanuszKrasoń">Co jest główną przesłanką nowelizacji ustawy o PIP w obszarze funkcjonowania ośrodka we Wrocławiu? Są nią przepisy, które weszły w życie w związku z przyjęciem ustawy o finansach publicznych i przepisów wprowadzających tę ustawę, w myśl których z końcem bieżącego roku przestają funkcjonować państwowe zakłady budżetowe. W dotychczasowym zaś stanie prawnym Ośrodek Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy imienia Profesora Jana Rosnera jest właśnie zakładem budżetowym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanuszKrasoń">W myśl ustawy o finansach publicznych, minister, właściwy kierownik jednostki budżetowej, na rzecz której działa zakład budżetowy, ma obowiązek podjąć decyzję o przyszłości tego zakładu. Wśród możliwych rozwiązań znajduje się rozwiązanie polegające na wcieleniu zakładu w strukturę budżetową i doprowadzeniu w ten sposób do sytuacji, w której zakład budżetowy przekształci się w jednostkę organizacyjną konkretnej instytucji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanuszKrasoń">Podkomisja wnikliwie przeanalizowała możliwości przekształcenia ośrodka PIP, wysłuchując wcześniej opinii Głównego Inspektora Pracy, który zarekomendował rozwiązanie polegające na tym, by ośrodek stał się jednostką Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanuszKrasoń">Zwróciliśmy się do Biura Analiz Sejmowych z pytaniem, czy w świetle obowiązujących dziś przepisów możliwe jest dalsze funkcjonowanie ośrodka w dotychczasowej formie bądź też w formie jednostki budżetowej. Otrzymaliśmy odpowiedź, że konieczna jest nowelizacja ustawy, ponieważ w ramach dzisiejszej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy główny inspektor nic zrobić nie może. Zapytaliśmy też podczas prac podkomisji o opinię w tej sprawie Ministra Finansów, który również przychylił się do wniosku zarówno Głównego Inspektora Pracy, jak i Komisji, uznając, że najwłaściwszym rozwiązaniem jest nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, w efekcie której ośrodek we Wrocławiu stanie się kolejną jednostką organizacyjną Inspekcji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanuszKrasoń">Co należy dodać poza tym, co zostało zapisane w uzasadnieniu dołączonym do przedstawionego projektu nowelizacji? Warto mianowicie podkreślić, iż ośrodek Państwowej Inspekcji Pracy, będąc zakładem budżetowym prowadzącym także działalność komercyjną na rzecz innych podmiotów funkcjonujących w Rzeczypospolitej, realizuje fundamentalne dla PIP zadania w zakresie przygotowania kadry do pracy w Inspekcji oraz zadania związane z jej doskonaleniem. Kluczowym zadaniem ośrodka jest działalność na rzecz urzędu, uzupełnienie zaś działalności to działalność komercyjna. Proponowane zatem przekształcenie zakładu budżetowego w jednostkę budżetową wydaje się jak najbardziej uzasadnione, bowiem 60–70 proc. jego aktywności było skierowane do wewnątrz, czyli do Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanuszKrasoń">Kończąc prace legislacyjne nad omawianym projektem, zwróciliśmy się do Biura Analiz Sejmowych z pytaniem, czy przedmiotowa nowelizacja jest zgodna z prawem europejskim. Otrzymaliśmy opinię prawną, z której wynika, że materia projektowanej nowelizacji nie jest objęta prawem Unii Europejskiej, co w znacznej mierze ułatwi dalszą pracę legislacyjną.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanuszKrasoń">Proponuję, aby Wysoka Komisja zechciała przyjąć inicjatywę ustawodawczą, w której efekcie dokonamy nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, wprowadzając nowe brzmienie art. 3 ust. 1 o treści następującej: „Jednostkami organizacyjnymi Państwowej Inspekcji Pracy są: Główny Inspektorat Pracy, okręgowe inspektoraty pracy oraz Ośrodek Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy imienia Profesora Jana Rosnera we Wrocławiu, zwany dalej «Ośrodkiem»”. W art. 2 piszemy, że pracownicy ośrodka z mocy prawa stają się pracownikami PIP. W art. 3 zaś – że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 roku, co jest uzasadnione z punktu widzenia konsekwencji przepisów o likwidacji zakładów budżetowych do końca roku bieżącego.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanuszKrasoń">Pragnę dodać, że projektowana nowelizacja będzie miała wpływ na finanse publiczne. Od 1 stycznia 2011 roku budżet ośrodka PIP siłą rzeczy będzie musiał być uwzględniany w budżecie Inspekcji. Należy jednakże zaznaczyć, że ośrodek działając w nowej formule będzie prowadzić działalność komercyjną w dotychczasowym zakresie, a dochody uzyskiwane z tej działalności będzie przekazywać bezpośrednio do budżetu państwa. Można się więc spodziewać, że wzrost wydatków z budżetu państwa zostanie w zdecydowanej większości zrekompensowany wpływami do budżetu państwa, które to wpływy w budżecie Inspekcji na rok 2011 będą uwzględnione po stronie dochodów budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JanuszKrasoń">I to już wszystko tytułem rekomendacji projektu nowelizacji. Gdyby mieli państwo pytania, gotów jestem na nie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JanuszKrasoń">Są dziś obecni również – jak pan przewodniczący zaznaczył – przedstawiciele Głównego Inspektoratu Pracy z głównym inspektorem na czele, jak też reprezentanci zainteresowanej jednostki – dyrekcja ośrodka. Wszyscy jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JanuszKrasoń">Już na zakończenie pragnę prosić, abyśmy, przyjmując ewentualnie omówioną inicjatywę ustawodawczą, dokonali zmiany w uzasadnieniu poprzez wprowadzenie punktu 6 o następującej treści: „Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej”, co wynika z opinii BAS przez nas otrzymanej.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JanuszKrasoń">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. O wypowiedzi chciałbym prosić teraz pana ministra, jak również panią dyrektor Grażynę Panek, korzystając z obecności państwa. Swego czasu Komisja planowała odbycie posiedzenia wyjazdowego, nie otrzymaliśmy jednak na to zgody od Marszałka Sejmu. Bardzo nam więc miło, że możemy na posiedzeniu w Warszawie usłyszeć wypowiedź pani dyrektor i jej zdanie na omawiany temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrażynaPanek">Dzień dobry państwu. W nawiązaniu do uwagi pana przewodniczącego dodam, że serdecznie zapraszaliśmy państwa do wizyty w ośrodku – niestety, nie udało się.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GrażynaPanek">Na posiedzeniu podkomisji zaprezentowałam nasz ośrodek nieco szerzej. Mam też ze sobą publikacje graficzne na temat ośrodka, jeśli więc ktoś z państwa byłby nimi zainteresowany, to serdecznie zapraszam.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#GrażynaPanek">Do tego, co referowałam wcześniej, pragnę dodać, że ośrodek szkolenia PIP ma prawie 60-letnią tradycję, działa bowiem od roku 1950. Czy to w strukturach związków zawodowych, czy to, później, Państwowej Inspekcji Pracy, zawsze był ukierunkowany na działalność związaną z ochroną pracy. Zawsze więc naszym podstawowym celem było szerzenie wiedzy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób związanych z tą tematyką. Gros naszej działalności przez tych 60 lat to kształcenie przyszłych kadr inspekcyjnych, a więc kandydatów na inspektorów pracy, dokształcanie czynnych już zawodowo inspektorów oraz szkolenie służb zakładowych, które zajmują się tą tematyką. Szkolimy więc kierowników zakładów pracy, pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy, działaczy związkowych, społecznych inspektorów pracy. Prowadzimy dość szeroką działalność, dążąc do tego, by wspomóc Państwową Inspekcję Pracy w działalności prewencyjnej, promocyjnej, związanej z uświadomieniem wszystkim podmiotom funkcjonującym w obszarze bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ich zadań i możliwości oraz tego, jak ważne jest to zagadnienie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#GrażynaPanek">Staramy się, by usługi, które świadczymy, były jak najwyższej jakości. Mamy certyfikaty potwierdzające wdrożenie i utrzymywanie systemu zarządzania jakością ISO w zakresie projektowania, organizacji oraz realizacji szkoleń, mamy certyfikat uznania kompetencji jednostki edukacyjnej, jesteśmy wpisani do rejestru instytucji szkoleniowych. Ponieważ prowadzimy również zaplecze hotelowo-gastronomiczne, mamy wdrożony system HACAP. Staramy się, by nasz ośrodek świadczył o tym, że pewna jakość możliwa jest do osiągnięcia.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#GrażynaPanek">Ośrodek działa dotychczas jako zakład budżetowy. Nasz budżet za ostatni rok to 7 mln 100 tys. zł, z czego przychody ogólne z Państwowej Inspekcji Pracy to 60 – 70 proc., reszta pochodzi z działalności szkoleniowej i wydawniczej na rzecz innych podmiotów funkcjonujących w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Nigdy przez okres, w którym pracuję w ośrodku – czyli od wielu lat – nie staraliśmy się o żadne dotacje, nie otrzymywaliśmy ich; zawsze radzimy sobie sami. Odprowadzaliśmy nawet pewne środki do budżetu, jeśli przekroczyliśmy nasze założenia budżetowe. Myślę więc, że można uznać, iż znajdujemy się w dobrej kondycji, dobrze sobie radzimy.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#GrażynaPanek">Likwidacja ośrodka jako zakładu budżetowego staje się faktem, tak mówi ustawa, i z prawem nie możemy dyskutować. Ponieważ jednak naszą misją jest kształcenie kadr Państwowej Inspekcji Pracy, wspieranie urzędu w realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem i ochroną zdrowia, sądzę, że jako usankcjonowana ustawowo jednostka organizacyjna Inspekcji moglibyśmy nadal prowadzić swą misję i realizować inne zadania, które powierzałby nam urząd w ramach swojej działalności prewencyjnej.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#GrażynaPanek">Dziękuję bardzo. Jeśli mieliby państwo pytania, to chętnie odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani inspektor Iwona Hickiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IwonaHickiewicz">Dziękuję bardzo. Zabieram głos, by formalności stało się zadość. Szanowni państwo, biorąc pod uwagę sytuację prawną, która wymusza likwidację do końca bieżącego roku wszystkich zakładów budżetowych funkcjonujących w Polsce, po przeanalizowaniu działalności Państwowej Inspekcji Pracy i ośrodka szkolenia Inspekcji we Wrocławiu, przy zachowaniu formuły, że prowadzenie ośrodka, zgodnie z ustawą o PIP, jest jednym z zadań Inspekcji w ramach misji szerzenia dobrych praktyk w zakresie ochrony pracy – w imieniu urzędu proszę państwa posłów o przyjęcie nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#IwonaHickiewicz">Niezmiennie serdecznie zapraszamy, jeśli powstanie taka możliwość, do odwiedzenia naszego ośrodka i zorganizowania w nim posiedzenia wyjazdowego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#IwonaHickiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania ze strony państwa posłów? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przystępujemy więc do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto jest za przyjęciem inicjatywy ustawodawczej w zakresie przedstawionym przez pana przewodniczącego Janusza Krasonia?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że inicjatywę ustawodawczą przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proponuję, by posłem sprawozdawcą do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy został pan przewodniczący Janusz Krasoń.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem zatem, że funkcję sprawozdawcy powierzyliśmy panu posłowi jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszKrasoń">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, serdecznie dziękuję Komisji za jednogłośne przyjęcie inicjatywy legislacyjnej nowelizującej ustawę w tym niewielkim, ale ważnym obszarze aktywności Państwowej Inspekcji Pracy. Dziękuję serdecznie za współpracę członkom podkomisji. Dziękuję też za bardzo owocną współpracę przedstawicieli Głównego Inspektora Pracy. Na ręce pana mecenasa składam podziękowanie za pomoc ze strony Biura Legislacyjnego, pomoc przydatną, dzięki której szybko znaleźliśmy właściwe, zgodne ze sztuką legislacyjną, zapisy, które pozwoliły na płynne przyjęcie nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanuszKrasoń">Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo dziękujemy również panu przewodniczącemu za przygotowanie, za wkład merytoryczny w tę inicjatywę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, przechodzimy do spraw bieżących. Czy są uwagi w tym punkcie porządku?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Ze swej strony pragnę poinformować państwa, że pani dyrektor ośrodka we Wrocławiu przekazała mi materiały informacyjne na temat tej placówki. Jeśli więc państwo posłowie chcieliby z nich skorzystać, to zapraszam.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Kania.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Korzystając z obecności przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy, z panem głównym inspektorem, pragnę złożyć serdeczne podziękowania. W ubiegłym bowiem tygodniu odbyło się spotkanie przedstawicieli Inspekcji, z panem ministrem Tadeuszem Zającem na czele, ze społecznością lokalną subregionu ostrołęckiego, a mianowicie z przedsiębiorcami. Było to bardzo udane spotkanie, które pokazało, że Inspekcja Pracy to nie tylko organ przeprowadzający kontrole i nakładający mandaty, ale i organ przyjazny przedsiębiorcom, jeśli wziąć pod uwagę prewencyjną stronę działalności Inspekcji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejKania">Dlatego też na ręce pana ministra składam serdeczne podziękowania za spotkanie, bardzo udane również zdaniem ostrołęckich przedsiębiorców. Życzę Państwowej Inspekcji Pracy więcej takich spotkań.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejKania">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszZając">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Nie robimy niczego nadzwyczajnego; wykonujemy po prostu swoją pracę. W nawiązaniu do życzeń mego przedmówcy, informuję, że jesteśmy przygotowani do odbycia takich spotkań. Są one bardzo ważne i bardzo potrzebne. Ubolewam, że nie mamy, niestety, szans na pozyskanie środków z funduszy europejskich, bo dałoby nam to możliwość stworzenia innego sposobu komunikowania się ze społeczeństwem. Ostatnie przykłady różnego rodzaju patologii sprawiają, że mamy pewien kłopot. Ludzie z wielu powodów nie mogą do nas dotrzeć, a pomoc inspektora pracy przed decyzją o zatrudnieniu pracownika bądź też przed decyzją pracownika o podjęciu pracy jest o tyle ważna, że narosło wiele mitów, które można by wyeliminować. Może Wysoka Komisja, panie przewodniczący, mogłaby zaprosić kiedyś kogoś z odpowiedniego resortu i poprosić o wyjaśnienia, dlaczego Inspekcja Pracy pozbawiona jest szansy na dostęp do środków unijnych i skorzystania z funduszy, które, w naszej ocenie, naprawdę nie zostałyby źle wydatkowane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszZając">Spotkania, o których mówił pan poseł Andrzej Kania, są bardzo ważne również dla nas przede wszystkim ze względu na to, że w ich efekcie zmienia się nastawienie do naszego urzędu, a my zyskujemy szansę wysłuchania, jak przedsiębiorcy oraz przedstawiciele pracowników odbierają naszą działalność. To ważne, bo mamy możliwość korygowania ewentualnych błędów w naszym postępowaniu. Tak więc, korzyść płynąca z takich spotkań jest, moim zdaniem, obopólna.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszZając">Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">I ja dziękuję. Na pewno każdy sposób na skuteczne i prawidłowe wydatkowanie pieniędzy zewnętrznych jest dobry, a więc myślę, że Komisja spróbuje rozpoznać tę sprawę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>