text_structure.xml
56.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Porządek dzienny został państwu doręczony. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Punkt pierwszy porządku dziennego to informacja Ministra Infrastruktury na temat stanu przygotowania infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej i hotelowej w kontekście przygotowań Polski do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012. Witam wszystkich państwa, przedstawicieli rządu na czele z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury panem Maciejem Jankowski, przedstawicieli instytucji rządowych oraz strony społecznej. Jest już pani przewodnicząca, więc oddaję głos pani przewodniczącej. Materiały zostały przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury. Rozpoczniemy od prezentacji materiałów przez przedstawicieli Ministerstwa. Proszę pana ministra o zabranie głosu, a potem przekazanie go według uznania kolejnym referentom.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejJankowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, z punktu widzenia Ministerstwa Infrastruktury program przygotowań do Mistrzostw Europy 2012 to 74 projekty. Są to zróżnicowane projekty i niektóre obejmują po kilka kontraktów. Skoncentrowane są na realizacji w miastach-gospodarzach. Przypominam, że początkowo miało to być 6 miast, ostatecznie po decyzji z maja 2009 roku są 4 miasta. Projekty mają na celu zapewnienie dogodnego połączenia komunikacyjnego pomiędzy miastami-gospodarzami Mistrzostw Europy a resztą kraju. Przedmiotem jest budowa autostrad, dróg ekspresowych, rozbudowa i modernizacja portów lotniczych, zadania związane z bezpieczeństwem ruchu lotniczego, modernizacja linii i dworców kolejowych, zakup taboru, a także projekty z zakresu transportu miejskiego. Źródła finansowania są wielorakie. Zapewniliśmy finansowanie ze wszelkich możliwych źródeł, zarówno ze środków Unii Europejskiej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, programu Fundusz Spójności, środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego, jak i z budżetu państwa, zasobów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, środków własnych beneficjentów oraz funduszy inwestorów. Projekty infrastrukturalne związane z przygotowaniem Polski do Mistrzostw Europy realizowane są przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – 19 projektów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – 27 projektów, Polskie Koleje Państwowe S.A. – 8 projektów, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej – 1 projekt, porty lotnicze w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu – 6 projektów, gminy i miasta gospodarze – łącznie 13 projektów. Instytucją wdrażającą dla 38 projektów ujętych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Do chwili obecnej 10 projektów zostało zakończonych. Przedstawiciele wszystkich instytucji podlegających Ministerstwu Infrastruktury są obecni na sali, tak, że po zakończeniu mojego wprowadzenia pozwolę sobie przekazać im głos. W ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił znaczny postęp w realizacji prac infrastrukturalnych. W stosunku do stanu z 2008 roku odsetek inwestycji kluczowych dla organizacji turnieju będących w fazie realizacji wzrósł pięciokrotnie. 80% zadań jest realizowanych w terminie lub z niewielkim ryzykiem opóźnienia. Kontrakty w ramach 26 projektów zostaną zakończone do 31 grudnia 2011 roku. 30 kolejnych projektów zostanie zrealizowanych przed 31 maja 2012 roku. Zakończenie realizacji części kontraktów w ramach 12 projektów przesunie się na czas po Mistrzostwach Europy, ale nie będzie to miało wpływu na zapewnienie pełnej obsługi transportowej na czas turnieju. W roku 2010, który powoli zbliża się do końca, zostały podpisane 62 umowy z wykonawcami, których przedmiotem było opracowanie dokumentacji projektowej, roboty budowlane i nadzór. Złożono 10 wniosków o dofinansowanie i podpisano 17 umów o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. 10 kontraktów realizowanych w ramach projektów drogowych i kolejowych zostało zakończonych. W grudniu tego roku w ciągu najbliższych dni nastąpi formalne zakończenie budowy drogi S8 na odcinku węzeł Konotopa ulica Powązkowska w Warszawie. Najpóźniej na początku stycznia 2011 roku zostanie oddana do użytku zmodernizowana linia kolejowa nr 20 w obrębie stacji PKP Warszawa Gdańska powiązana z linią E65 i stacją metra Dworzec Gdański. Zgodnie z harmonogramem przebiegają prace polegające na przebudowie dworców kolejowych Gdynia Główna, Kraków Główny i Wrocław Główny. Bez opóźnień prowadzone są prace remontowe na terenie dworca kolejowego Warszawa Centralna.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaJakubiak">Przepraszam, panie ministrze. Szanowni państwo, sala jest mała i trudno jest mówić, gdy jest ogólny szum.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MaciejJankowski">Inwestycje lotniskowe realizowane na terenie portu lotniczego imienia Fryderyka Chopina także są prowadzone bez zakłóceń i zostaną zakończone do września 2011 roku. Zadanie inwestycyjne, którego beneficjentem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, czyli rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym. Ma to kluczowe znaczenie dla obsługi transportowej. To zadanie jest prowadzone zgodnie z harmonogramem. W zaawansowaną fazę wszedł także realizowany w Warszawie projekt szybkiej kolei miejskiej i uruchomienie obsługi transportem kolejowym lotniska imienia Fryderyka Chopina. Projekt obejmuje zakup nowoczesnych zespołów trakcyjnych. W Ministerstwie Infrastruktury odbywają się regularne spotkania z beneficjentami projektów, czyli, tak jak mówiłem, z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, PKP PLK, PKP S.A., przedstawicielami portów lotniczych, szybkiej kolei miejskiej, Kolei Mazowieckich, a także opiekunami projektów w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Celem spotkań jest bieżący monitoring stanu realizacji projektów, tak abyśmy mogli sprawować skuteczny nadzór. Szczególnym nadzorem Ministerstwa objęte są dwa projekty. Pierwszy to port lotniczy Poznań-Ławica. Znajdują się tam wyzwania, którym nie są w stanie sprostać realizujący inwestycje. Dotychczasowe prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem, ale sytuacja jest na tyle napięta, że jakiekolwiek opóźnienie może spowodować zagrożenie dla inwestycji. Drugim projektem objętym szczególnym nadzorem Ministerstwa jest modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław-Poznań, ponieważ tutaj także występują problemy z realizacją. Jeżeli państwo pozwolą, to przekażę głos przedstawicielom poszczególnych jednostek realizujących zadania, a potem jesteśmy gotowi odpowiedzieć na każde pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję, panie ministrze. Mam jeszcze prośbę o chwilę cierpliwości. Proszę państwa, dziś żegnamy się z naszym kolegą z Komisji. Mamy wśród nas pana Andrzeja Nowakowskiego, który został prezydentem Płocka. Pan poseł prosił, żebyśmy oddali mu na chwilę głos po to, aby móc pożegnać z Komisją. To są zaskakujące sytuacje w polskim parlamencie, ale bardzo miłe dla Komisji. Panie prezydencie, oddajemy głos. To jest pierwsze posiedzenie Komisji po wyborach samorządowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ElżbietaJakubiak">Andrzej Nowakowski prezydent miasta Płocka:</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ElżbietaJakubiak">Pani przewodnicząca, koledzy i koleżanki z Komisji, chciałbym podziękować za ostatnie trzy lata współpracy. To wyjątkowa Komisja i wyjątkowi ludzie kochający sport. Praca w Komisji to wielka radość i satysfakcja oraz świadomość dobrze wypełnianych obowiązków. Dziękuję i mam nadzieję, że od czasu do czasu będę gościem na posiedzeniach Komisji. Chciałbym zaprosić i mam nadzieję, że będzie taka okazja, żeby członkowie Komisji byli moim gościem w Płocku. Znajdziemy czas i okazję, żeby otworzyć pierwszy „Orlik” w Płocku. Jeżeli będą boiska, to będzie okazja. Myślę, że razem jesteśmy w stanie zrobić wiele dobrych rzeczy dla Płocka. Dziękuję i zapraszam do Płocka.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękujemy bardzo i jeszcze raz gratulujemy wygranej. Takie wygrane ważne są dla wszystkich osobiście. Gratulujemy i było nam bardzo miło. Teraz oddam głos szefom poszczególnych jednostek. Bardzo proszę szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LechWitecki">Witam państwa i dziękuję za zaproszenie. Pan minister powiedział o wszystkich priorytetach. Chcę państwa uspokoić, jeżeli chodzi o odcinki autostradowe. Różne plotki się pojawiają. Chciałbym, abyśmy wszyscy zdali sobie sprawę z tego, że na rynku mamy wrzucone w projektach realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ponad 60.000.000 tys. zł nie licząc odcinków koncesyjnych. Pozwala to nam na stwierdzenie jednego – że jesteśmy największym placem budowy w Europie. Co staraliśmy się zrobić, aby zabezpieczyć termin EURO 2012? Nawet, jeżeli umowy podpisywane były w tym roku, staraliśmy się we wszystkich harmonogramach tak ustalić pracę na budowie, żeby zapewnić przejezdność. Mówiliśmy o tym wiele razy na posiedzeniu państwa Komisji. Te harmonogramy zostały tak ustalone i prace budowlane będą przeprowadzone w taki sposób, żeby asfalt i cała infrastruktura, która zapewni bezpieczeństwo na drodze została wykonana przed EURO 2012. Będziemy mogli obserwować przejezdność w praktyce na jednym z odcinków autostrady A1 na południu kraju. Połowa, 7 kilometrów, zostanie oddana do ruchu dziś albo jutro. Tam państwo będziecie mogli zaobserwować, jak jest definiowana przejezdność i w jaki sposób będzie wyglądała droga, jaką wykonujemy na EURO 2012. Od Łodzi w kierunku północy w harmonogramach mamy zapewnioną przejezdność. Jeżeli chodzi o Łódź i kierunek południowy, to dobra informacja jest taka, że jeszcze w grudniu, a najpóźniej na początku stycznia postaramy się podpisać umowę na realizację odcinka od Strykowa do Tuszyna. Kolejna dobra informacja jest taka, że mamy decyzję ministra infrastruktury, żeby od Tuszyna w kierunku Pyrzowic rozpocząć realizację projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Czekamy na ostateczne formalne zgody i brakujący fragment autostrady A1 byłby wykonywany. Autostrada A2 Łódź-Warszawa to fragment, który został podzielony na 5 odcinków. Na wszystkich trwają prace, nawet w zimie. Mamy zapewnienie, że ci wszyscy, którzy uzyskali pozwolenia na budowy, w trzecim kwartale tego roku złożyli zamówienia na hale namiotowe po to, aby prowadzić prace w zimie na obiektach mostowych. Działania, które zostały podjęte przez wykonawców, dobrze rokują, ponieważ będziemy mogli mieć pewien zapas w napiętym terminie oddania autostrady do ruchu, przed EURO 2012. Autostradę od Łodzi w kierunku Poznania mamy, natomiast to, co się buduje, to odcinek Nowy Tomyśl-Świecko. To jest odcinek koncesyjny. 66% w państwa materiałach jest zapisane. Taki mamy stan zaawansowania pracy na odcinku budowanym przez Autostradę Wielkopolską S.A. Nie ma żadnego ryzyka nie zakończenia tej autostrady. Autostrada A4 jest cała w budowie. Udało nam się podpisać umowę i rozpocząć realizację na pełnym fragmencie autostrady do granicy z Ukrainą. Jeżeli chodzi o autostradę A4, to termin jest wyjątkowo napięty. Wszystkie firmy, które budują autostradę, ułożyły harmonogram i zmobilizowały się w taki sposób, aby w okresie zimowym zwozić kruszywa na budowę drogi. Kiedy śnieg stopnieje będą mieli pełny front robót. Mam nadzieję, że w marcu lub wcześniej cały proces inwestycyjny zostanie uruchomiony. Jest ryzyko i o tym wielokrotnie uprzedzaliśmy. Staramy się nad nim panować i wdrażać plany awaryjne na poszczególne odcinki. Projekty są na bieżąco monitorowane i na dziś nie ma takiego zagrożenia, które jednoznacznie określałoby, że z którymś odcinkiem na 100% nie zdążymy. Harmonogram jest bardzo napięty, ale robimy wszystko, żeby się udało. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Bardzo proszę, przedstawiciele PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JacekPrześluga">PKP S.A. prowadzi łącznie 77 inwestycji na dworcach kolejowych. Unijnych dworców mamy kilka. Najbardziej zaawansowany i najtrudniejszy od strony technologicznej, to remont dworca we Wrocławiu. Termin ukończenia prac, to marzec 2012 roku. Nie ma zagrożeń i budowa o kilkanaście dni wyprzedza harmonogram. Dworzec w Gdyni planowany jest do oddania 31 marca 2012 roku. Prace są mocno zaawansowane. Inwestor wprowadził wykonawcę we wrześniu. Myślę, że skrócimy czas budowy o około 3 miesiące i oddamy go w grudniu 2011 roku. Warszawa Centralna powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Warszawa Stadion to inwestycja, która potrwa jeszcze pół roku i zostanie zakończona. Warszawa Zachodnia, to dworzec marginalny z perspektywy obsługi ruchu pasażerskiego. Kończymy negocjacje trwające dwa lata z potencjalnym inwestorem i partnerem zewnętrznym finansowym. Jeżeli budowa dworca w Poznaniu, po decyzjach środowiskowych, rozpocznie się na przełomie zimy tego roku i wiosny przyszłego, to jako duża część galerii handlowej zostanie on ukończony. Jeżeli nie, to wyremontujemy na koszt naszego partnera istniejący Dworzec Główny w Poznaniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaJakubiak">Przepraszam bardzo. Czy mógłby pan w każdym punkcie powiedzieć coś więcej? Słyszeliśmy o tym, że wszystkie dworce będą gotowe. Chcielibyśmy usłyszeć coś więcej poza zapewnieniem. Rozumiem, że państwo chcą powiedzieć, że wszystko będzie gotowe, ale byliśmy w Poznaniu, Wrocławiu, Gdyni i w Warszawie Wschodniej i Centralnej. Mamy oczy i widzimy jak to wygląda. Gdyby pan prezes był łaskaw powiedzieć coś więcej. Kiedy były pozwolenia na budowę, kiedy są odbiory, jak będą funkcjonowały Dworzec Stadion z Dworcem Wschodnim, gdzie będą przeniesione stacje i jak to wszystko będzie wyglądało? Tutaj nie przyszli państwo po to, aby odfajkować kolejną wizytę w parlamencie. Poprosimy o bardzo szczegółowe informacje w tej sprawie. Jaka jest umowa na dworzec w Poznaniu? Kiedy będą gotowe pozwolenia na budowę? Jaka jest umowa TriGranitem w sprawie remontu dworca i ile ma kosztować remont starego dworca, jeżeli nie dojedzie do budowy nowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekPrześluga">Mam nadzieję, że państwa nie zanudzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaJakubiak">Jesteśmy przekonani, że każda informacja będzie służyła pogłębieniu wiedzy. Nie będzie nas pan nudził i ma dowolną ilość czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekPrześluga">Dziękuję, pani przewodnicząca. Najtrudniejszy dworzec, o którym wspomniałem, o wartości 300.000 tys. zł, to inwestycja we Wrocławiu. Projekt obejmuje kompleksową przebudowę układu funkcjonalnego dworca, układ przejść podziemnych, wiat, odtworzenie całej infrastruktury historycznej i zabytkowej. Wkładamy w tę inwestycję 300.000 tys. zł ze środków budżetu państwa, Unii Europejskiej, środków własnych PKP S.A.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaJakubiak">Czy mógłby pan podać proporcje? Ile jest pieniędzy budżetowych, a ile z innych źródeł.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekPrześluga">Gdyby patrzeć w procentach to stosunek jest 80% do 20%. 260.000 tys. zł, to dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej. Rozpoczęcie prac nastąpiło 13 kwietnia 2010 roku. Prace pod nadzorem konserwatora z kilkoma tysiącami pali podtrzymujących całą konstrukcję, aby dworzec się złożył. Gigantyczne problemy na samym starcie związane są z odkrywkami i koniecznością wyburzania starych poniemieckich bunkrów. Mogę powiedzieć, że 21 dni przyspieszenia harmonogramu w budowie to zasługa budowlańców. Jest to wzorcowa budowa prowadzona przez firmę Budimex. Nie ma żadnych problemów poza zwykłymi technicznymi. Nie ma kłopotów z finansowaniem inwestycji, zarówno ze strony budżetu, jak i Unii Europejskiej. Wszystkie harmonogramy są dotrzymywane. Mogę powiedzieć, co jest robione z każdej strony, ale myślę, że ta inwestycja w żaden sposób nie budzi niepokoju. To tyle, jeżeli chodzi o dworzec we Wrocławiu. Dworzec Gdynia Główna, to dworzec o wartości 51.000 tys. zł prowadzony w tej samej proporcji co poprzedni. Finansowany jest ze środków Unii Europejskiej, budżetu państwa i środków PKP S.A. Umowę z wykonawcą podpisano 15 lipca, a plac budowlany przekazano we wrześniu tego roku. Zakończenie prac budowlanych przewidziane jest na 31 marca 2012 roku. Wszystkie prace związane z odkrywkami, wyburzeniami, budową konstrukcji ścian i stropów są prowadzone cały czas. Trwa demontaż stolarki drzwiowej. Tam również odkryliśmy różnego rodzaju historyczne naniesienia, typu fundamenty z 1939 roku. Wszystkie one objęte ochroną konserwatorską. Obecnie nie ma żadnych informacji o tym, że zagrożony byłby termin i harmonogram wykonania prac. Wykonanie prac – zgodnie z umową na 31 marca 2012 roku. Jeżeli chodzi o dworzec Warszawa Wschodnia, to za chwilę zaprosimy na niego media, żeby do pani przewodniczącej także od tej strony dotarły informacje. Prace na dworcu są bardzo mocno zaawansowane. Umowę podpisano 15 czerwca 2010 roku. W sierpniu wykonawca wszedł na plac budowy. Rozpoczęto roboty związane z murowaniem. Do końca bieżącego roku będzie zakończony budynek dworca podmiejskiego. Przypominam, że on został kompletnie rozebrany i w tej chwili kończymy ponowny montaż. Za tydzień, w środę chcemy pokazać to opinii publicznej. Skończyły się roboty rozbiórkowe wewnątrz obiektu. Na poziomie –1 wprowadzimy znacznie większą część powierzchni handlowej niż przewidywano do tej pory. Właściwie wcześniej w ogóle nie przewidywano takiej powierzchni. Ta budowa zostanie skrócona o okres 3 miesięcy. Myślę, że skończymy ją w grudniu 2011 roku. Pierwotnie termin oddania był 31 marca 2012 roku. Tutaj nie widzę zagrożenia. Przypominam, że jeżeli chodzi o inwestycję w Poznaniu prowadzoną w ramach partnerstwa z firmą komercyjną TriGranit, to Skarb Państwa do budowy nie dokłada ani złotówki. W związku z tym jest to przedsięwzięcie PKP S.A. oraz prywatnego inwestora. Jesteśmy skazani na współpracę z inwestorem, który niekoniecznie musi mieć cele tożsame z nami, jako tymi, którzy patronują przedsięwzięciu EURO 2012. Nie zmienia to faktu, że w umowie z inwestorem zostały zawarte takie klauzule, które zapewniają nam oddanie dworca jako części wielkiego kompleksu hotelowo-gastronomiczno-handlowego. Oddanie dworca planowane jest do 30 kwietnia 2012 roku. Termin będzie dotrzymany, jeżeli roboty rozpoczną się na początku marca 2011 roku. To jest prosty dworzec. Proszę się nie obawiać, ponieważ w ciągu roku można go zbudować. Będzie on budowany na powierzchni bez żadnych podkopów. W tej chwili mamy skończony projekt budowlany. Czekamy wyłącznie na decyzję środowiskową. Jest wielka nadzieja i obietnice, że inwestor otrzyma je do końca bieżącego roku. Umowa była bardzo długo negocjowana. Uzgodnienia brzmią następująco: jeżeli we wrześniu lub sierpniu 2011 roku PKP S.A. nie będzie widziało szansy terminowego zakończenia prac na nowym dworcu w Poznaniu, to inwestor za cenę 3000 tys. Euro zobowiązał się odnowić Dworzec Główny w Poznaniu. Ten dworzec jest w średnim wieku jak na polskie dworce. Nie jest to najgorszy dworzec. W najgorszej sytuacji we wrześniu przyszłego roku będziemy wykonywali remont dworca za kwotę około 3000 tys. Euro. Jeżeli chodzi o dworzec Warszawa Zachodnia, to jego los jest podobny do dworca w Poznaniu. Jednak jego znaczenie dla obsługi ruchu pasażerskiego nie tylko w kontekście EURO, ale w ogóle dla obsługi ruchu pasażerskiego w Warszawie jest marginalne. Rozstaliśmy się z jedną firmą, z którą prowadziliśmy negocjacje dwa lata. Podjęliśmy negocjacje z inną firmą, która daje większe szanse finansowania tej inwestycji. Jeżeli debata z firmą zakończy się pozytywnie, to w kwietniu 2012 roku Warszawa Zachodnia będzie wybudowana. To jest obiekt o niewielkiej kubaturze. Bardzo lekka konstrukcja i będzie stanowiła uzupełnienie dużej infrastruktury. Dużo większym ciężarem i „obciachem” jest wygląd dworca PKS w tej okolicy. Tak naprawdę, on powinien być remontowany i często służy za dowód nieudolności PKP mimo tego, że na dworcu nie sprawujemy żadnego rządu i nie jesteśmy jego właścicielem. Warszawa Centralna jest dworcem, który spędza sen z powiek pani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaJakubiak">Myślę, że panu spędza sen z powiek. Widzę tylko, co się dzieje. Panu na pewno powinien spędzać sen z powiek.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekPrześluga">Śpię na tym dworcu i jestem tam codziennie od 17 do 21. Zapewniam panią, że dworzec Warszawa Centralna nie musi być zburzony. Jeżeli państwo chcecie go zburzyć, to poproszę jakieś 350.000 tys. zł, ponieważ tyle mniej więcej będzie kosztowała jego przebudowa, plus 2.000.000 tys. zł na linię średnicową. Tyle trzeba zainwestować w tym czasie, aby dokończyć dzieło racjonalnie zorganizowanej kolei z racjonalną przestrzenią publiczną. Jeżeli nie mamy tych pieniędzy, to informuję, że jest to dworzec robiony wyłącznie ze środków PKP S.A. Zapraszam państwa do galerii północnej w podziemiach i zobaczycie państwo świat, który nie był nigdy obecny. Do końca marca pokażemy ogromną część galerii handlowej oddzielającej dworzec od Złotych Tarasów. Mogę założyć się z panią przewodniczącą, że różnicy jakościowej między jedną a drugą częścią pani nie dostrzeże.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ElżbietaJakubiak">Proszę jeszcze o funkcjach komunikacyjnych. Poza informacjami o zewnętrznym wyglądzie dworców, prosimy o krótkie informacje na temat funkcji komunikacyjnych. Rozumiem, że estetyka jest ważna i naprawdę o nią chcemy dbać, natomiast chcemy też wiedzieć jak poprawią się funkcje komunikacyjne. Czy państwo planują połączenia z metrem, tunel średnicowy, jakie są państwa plany związane z tym dworcem? To, że będziemy mieli odnowiony dworzec w sensie wizualnym bardzo nas cieszy, ale chcę wiedzieć coś na temat połączenia z lotniskiem, czy będę musiała wychodzić gdzieś, schodzić itp. Możemy mówić, że powstanie węzeł komunikacyjny czy zostanie tylko odnowiona hala przyjęć gości? Gdzie będą znajdowały się kasy?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JacekPrześluga">Dotknęła pani wielu problemów. Jak mówimy o rewitalizacji i przebudowie tunelu średnicowego, to około 2.000.000 tys. zł musiałyby wyłożyć Polskie Linie Kolejowe. Do tego musiałyby dołożyć drugie tyle, żeby wybudować dwa perony kolei dużych prędkości, co nie jest takie proste. Będzie to wymagać, co najmniej kilku lat na wybudowanie tej inwestycji. Jeżeli chodzi o tak zwane centrum komunikacyjne, to ten dworzec nie zmieni się w swojej bryle i założeniach komunikacyjnych. Nie ma możliwości jego zmiany nie tylko z przyczyn finansowych, ale także z przyczyn logistycznych. Będzie miał takie samo połączenie z dworcem Warszawa Śródmieście. Kanały komunikacyjne wewnątrz dworca Centralnego się nie zmienią. W planach Polskich Linii Kolejowych jest połączenie z dworcem Warszawa Okęcie. Nadal będzie można pojechać na ten dworzec z dworca Warszawa Śródmieście i z Warszawy Centralnej. To się nie zmieni i tak miało być od początku. Na dworcu nie wykonamy niczego poza estetyzacją. Jeżeli chodzi o kasy, to zmieni się ich położenie. Zostanie ono dostosowane do potrzeb przewoźników pod szyldem PKP Intercity, Koleje Mazowieckie i Przewozy Regionalne. Jak spojrzymy dziś na dworzec, to po jednej stronie jest antresola wschodnia i kasy, a po drugiej – poczta i centrum obsługi klienta. Tam, gdzie dziś jest poczta i centrum obsługi klienta, będą kasy. Tam, gdzie dziś są kasy, będzie przestrzeń dla małych, średnich i większych usług dla pasażera. Dworzec zostanie wzbogacony o grupę kilkudziesięciu automatów biletowych i infomatów. Na dworcu zostanie uruchomione specjalne stoisko obsługujące od strony informacyjnej gości nie tylko EURO 2012. Zostaną tam wyeksponowane w znacznie większym stopniu niż dziś informacje o usługach kolejowych tego dworca. Za 50.000 tys. zł możemy wykonać to, co państwo zobaczycie, odnowione i wyczyszczone perony, odmalowany dworzec. Bardzo mocna modernizacja tego, co przez 35 lat zostało zniszczone i na co kolei nigdy nie miała środków. Warszawa Stadion, to jest inwestycja, w której część dworcowa jest ułamkiem większego przedsięwzięcia Polskich Linii Kolejowych. Mamy wyłonionego wykonawcę w systemie projektuj i buduj. Roboty rozpoczną się na początku pierwszego kwartału 2011 roku. Jest to dworzec bardzo mały. Wartość inwestycji to 4900 tys. zł. Jest to gruntowna przebudowa i modernizacja tego dworca. Zostanie udrożniony i skomunikowany z całą częścią stadionu. Nie wiem, jakiego typu szczegóły interesują jeszcze panią przewodniczącą. Gotów jestem na każde pytanie odpowiedzieć, a jeżeli się nie uda, to odpowiem w formie pisemnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Oddam głos teraz przedstawicielowi PKP PLK. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzPeryt">Dzień dobry. Panie przewodnicząca, szanowna Komisjo, Polskie Linie Kolejowe w ramach przygotowań do EURO zgłosiły około 30 zadań strukturalnych. Obejmują one główne ciągi komunikacyjne pomiędzy miastami gospodarzami oraz w samych miastach. Około 60% zadań zostało zakończonych bądź jest na etapie odbiorów eksploatacyjnych. Realizowane jest zwiększenie prędkości, przepustowości w obszarach stacji, przystosowanie do obsługi osób niepełnosprawnych. Odnosząc się do kluczowych inwestycji, takich jak linia E65 między Warszawą a Gdańskiem, linia E59 między Poznaniem a Wrocławiem oraz połączeń z lotniskiem w Warszawie i Krakowie, to realizowane są one bez problemów i zgodnie z planem. Jest jeden problem, który mam na linii E65, to jest obszar LSC Ciechanów, tutaj cały czas procedura jest w toku. Mamy nadzieję, że na początku stycznia przyszłego roku podpiszemy umowę z wykonawcą, którego mamy wybranego. Na przełomie grudnia i stycznia podpiszemy umowę z wykonawcą przystanku Warszawa Stadion. Jeżeli chodzi o zakres prac, który jest planowany na przystanku Warszawa Stadion, to obejmuje on budowę owych peronów, przebudowę układu torowego, podtorze, całą infrastrukturę niezbędną do tego, aby uruchomić poprawne ciągi komunikacyjne wokół przystanku na same perony z windami dla osób niepełnosprawnych. Na całej długości peronu będzie zadaszenie łącznie z planowanym przejściem w podziemiu do linii metra. Jeżeli chodzi o linię E65, to warto wspomnieć, że do końca grudnia oddajemy prawie 100 kilometrów linii w całości zmodernizowanej w układzie szlaków, przystanków i stacji. Kontynuujemy roboty na LCS Działdowo, a na LCS Tczew kończymy prace. Założenie, które obejmuje zwiększenie przepustowości i prędkości do EURO, zostanie zrealizowane. Czas przejazdu będzie wynosił 3 godziny 10 minut lub 3 godziny 20 minut w zależności od użytego taboru oraz ilości przystanków na tej trasie. Jeżeli chodzi o kwestie połączenia z lotniskami, to układ torowy będzie pozwalał na przejazd pociągów bezpośrednio między Okęciem a dworcem Centralnym, i dalej na Warszawę Wschodnią lub przez linię średnicową z przystankami, takimi jak Warszawa Zachodnia, Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście. Umożliwi to bezpośredni dojazd kibiców na stadion i okolice. Jeżeli chodzi o połączenie z lotniskiem w Krakowie, to ono funkcjonuje cały czas. Obecnie jesteśmy na etapie opracowywania dokumentacji. Mamy przygotowane wnioski o decyzję środowiskową.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panowie, przepraszam bardzo, pan dyrektor mówi więc musimy być ciszej.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzPeryt">Jesteśmy w trakcie opracowywania wniosków o decyzję lokalizacyjną. Założenie jest takie, aby obecną linię wydłużyć do terminalu portu lotniczego z wybudowaniem przystanku końcowego. To zdecydowanie poprawi komunikację w centrum Krakowa z portem lotniczym. To wszystko z inwestycji, które są „oczkiem w głowie”. Można byłoby szerzej opowiadać o inwestycjach, chociażby o tych, które są realizowane na linii E30 od Zgorzelca do Opola. Tam jest ukończonych 90% zadań. Ukończone są prace na węźle poznańskim na linii centralnej w kierunku Berlina. Zakończył się pierwszy etap prac w kierunku Rosji przez Terespol. Mamy nadzieję, że wywiążemy się ze wszystkich zobowiązań. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaJakubiak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MaciejJankowski">Chciałbym, aby pan Waldemar Warda przedstawił projekty realizowane celem usprawnienia transportu lotniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WaldemarWarda">Pozwolę sobie przedstawić stan inwestycji w portach lotniczych miast, które będą organizatorami EURO 2012. Jeżeli chodzi o port lotniczy Warszawa-Okęcie, to są dwa kluczowe projekty z punktu widzenia organizacji EURO 2012. Pierwszy to dokończenie budowy terminalu drugiego. Stan realizacji inwestycji to 40%. Planowany termin zakończenia to drugi kwartał przyszłego roku. Drugi dotyczy modernizacji nawierzchni lotniskowych i drogowych. W zakres tego zadania wchodzi modernizacja dróg startowych, która odbywała się we wrześniu i spowodowała pewne perturbacje, jeżeli chodzi funkcjonowanie lotniska. Została wykonana zgodnie z planem. W tej chwili wykonywana jest modernizacja dróg kołowania, dróg pożarowych oraz drogi patrolowej. Stan realizacji inwestycji to 60%. Planowany termin zakończenia to trzeci kwartał przyszłego roku. Poważnie zaawansowane są inwestycje w portach lotniczych we Wrocławiu. Tam od ubiegłego roku trwa budowa nowego terminalu. Stan zaawansowania wynosi 65%. Widać zarysy nowego terminalu. Równolegle będzie robiona modernizacja płaszczyzn lotniskowych. Będzie remontowana płaszczyzna postojowa przed terminalem. Wykonana jest dokumentacja projektowa. Być może jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg. Zakończenie robót planowane jest na trzeci kwartał przyszłego roku. Nie ma żadnych zagrożeń. Podobnie sytuacja wygląda w porcie lotniczym imienia Lecha Wałęsy w Gdańsku. Realizowane są inwestycje w części operacyjnej lotniska. Budowana jest droga kołowania, która ma zakończyć się pod koniec przyszłego roku. Budowany jest także terminal pasażerski. Oddanie do użytku planowane jest w marcu 2012. Zakończenie robót budowlanych planujemy dużo wcześniej. Budowana jest także nowa płyta postojowa przed terminalem pasażerskim. Obie inwestycje realizuje jeden wykonawca. Jest to firma Budimex. Tak jak pan minister wspomniał, jedyna niepewna sytuacja, to roboty inwestycyjne w porcie lotniczym Poznań-Ławica. Objęty jest on szczególnym monitoringiem przez Ministerstwo. Kluczową sprawą jest uzyskanie kompleksowej decyzji środowiskowej. Jej jeszcze nie ma. Planowane wydanie decyzji – do końca roku. W październiku odbyła się debata społeczna na temat tej inwestycji. Pojawiało się wiele pytań i kontrowersji. Mamy nadzieję, że wszystko zostało wyjaśnione i decyzja zostanie wydana i umożliwi to wykonanie zaplanowanych inwestycji, czyli płaszczyzn postojowych oraz rozbudowę terminala. Tak jak pan minister mówił, terminy są bardzo napięte. Przygotowane są plany awaryjne, zwłaszcza jeżeli chodzi o budowę terminalu. Jest możliwość odprawy pasażerów w prowizorycznych halach namiotowych. Mamy nadzieję, że to się uda. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej realizuje szeroki program w zakresie zarządzania ruchem lotniczym lub zapewnienia odpowiedniej pomocy nawigacyjnej. Nie będę o tym opowiadał, ponieważ jest to kilkadziesiąt projektów w całej Polsce. Każdy port lotniczy w Polsce objęty jest tym programem, który ma zwiększyć możliwości operacyjne lotnisk i zarządzania ruchem lotniczym szczególnie w okresie EURO 2012. Jeżeli będą pytania, to chętnie odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MaciejJankowski">Jeżeli można, to chciałbym poświęcić chwilę transportowi miejskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JarosławPasek">Mamy kilkanaście projektów współfinansowanych z programu operacyjnego „infrastruktura i środowisko” na terenie 4 miast, w których będą organizowane EURO 2012. To jest, między innymi, projekt tramwajowy we Wrocławiu. Zintegrowany system transportu szynowego, który obejmuje modernizację struktury tramwajowej w tym rejonie, w tym dworca PKP i stadionu. Zakup 39 sztuk taboru tramwajowego. Ten projekt jest w realizacji i nie ma większych zagrożeń. Analogiczny projekt prowadzony jest w Poznaniu. Realizacja tego projektu posuwa się trochę wolniej. To jest odnowa infrastruktury transportu publicznego, między innymi, infrastruktury tramwajowej. Ten projekt będzie etapowany. Miasto rezygnuje z części tego projektu, natomiast etap, który dotyczy bezpośrednio dojazdu do stadionu, będzie realizowany. Kolejny projekt w Poznaniu, to zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego, to jest 45 sztuk tramwajów. Jest podpisana umowa z wykonawcą. Kolejny projekt to przebudowa ronda Kaponiera w Poznaniu. Ten projekt będzie etapowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ElżbietaJakubiak">Bardzo proszę, posłowie z Poznania.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JakubRutnicki">Z informacji wynika, że ma pozostać tylko ulica Grunwaldzka, jeżeli chodzi o wymianę torowisk. Jeżeli chodzi o inne inwestycje, jak Kaponiera, to warto byłoby je na bieżąco zweryfikować, ponieważ plany się bardzo uszczupliły.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ElżbietaJakubiak">Oddaję głos panu dyrektorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JarosławPasek">Plany Poznania rzeczywiście się uszczuplają. Prawdę powiedziawszy, ze wszystkimi inwestycjami w Poznaniu mamy większe czy mniejsze problemy. Jeżeli chodzi o dalsze projekty, to jest gdański projekt komunikacji miejskiej. Modernizacja infrastruktury tramwajowej. Planowany jest zakup 35 tramwajów. Realizacja projektu przebiega bez większych problemów, podobnie jak rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Modernizujemy infrastrukturę trójmiejskiej SKM oraz przedłużamy linię o kilometr. Modernizowany jest również tabor. Projekt przebiega sprawnie i nie widzimy większych zagrożeń. Prowadzone są również dwie inwestycje drogowe na terenie Gdańska. Inwestycja realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, to przebudowa węzła Karczenki oraz realizowana przez miasto budowa trasy W-Z. Obie inwestycje są w trakcie realizacji. Większych zagrożeń tutaj nie ma. Jeżeli chodzi o inwestycje w Warszawie, to modernizowana będzie trasa tramwajowa Dworzec Wileński – Stadion Narodowy – Rondo Waszyngtona. Inwestycja powinna zostać realizowana w przyszłym roku. Jeżeli chodzi o część taborową, to już jest w trakcie realizacji. Podpisana jest umowa z dostawcą taboru. Zakup taboru kolejowego do obsługi Okęcia także jest w trakcie realizacji. Pierwsze sztuki taboru będą dostarczone w maju przyszłego roku. To są główne inwestycje miejskie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ElżbietaJakubiak">Czy możemy prosić kogoś o informacje na temat metra warszawskiego? Jest w wykazie inwestycji na EURO 2012. Czy jest pozwolenie na budowę?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JarosławPasek">Realizacja metra warszawskiego nie jest przewidziana do końca 2012 roku. To było na etapie pierwszego przetargu. Został on unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę. W kolejnym przetargu, który jest rozstrzygnięty, będzie realizowany termin do 2013 roku. Nie mam informacji na temat tego czy jest pozwolenie na budowę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ElżbietaJakubiak">Czy jest przedstawiciel urzędu miasta stołecznego Warszawa? Czy ktoś z państwa może powiedzieć coś na ten temat? Proszę do mikrofonu, ponieważ wszystkie posiedzenia muszą być nagrywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JoannaBłaszczak">Metro warszawskie ma na razie pozwolenia tylko na otwory wydobywcze, żeby można było wprowadzić tarczę. Nie ma jeszcze na samą linię.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ElżbietaJakubiak">Proszę o zapisywanie się do zadawania pytań. Bardzo proszę, pan poseł Szczepański, potem pan poseł Walkowiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WiesławSzczepański">Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, mam prośbę o to, żebyśmy materiały otrzymywali co najmniej kilka dni wcześniej po to, abyśmy mogli się z nimi zapoznać oraz odnieść się ewentualnie do tego, co było na poprzednim spotkaniu Komisji. Nie ukrywam, że przeglądając tabelę ciężko mi przeanalizować jak zmienił się stan przygotowań od poprzedniego posiedzenia Komisji. Proszę panią przewodniczącą, aby na kolejne posiedzenie Komisji przygotowano nam materiał w innym kształcie. Chciałbym, aby były przedstawione planowane zadania, kiedy dowiedzieliśmy się o EURO, a o ile zmniejszyła się liczba na początku 2010 roku oraz ile zadań będzie ukończonych na koniec roku 2010. Chcę zapytać ironicznie czy w związku ze zmniejszeniem liczby inwestycji spółkę PL.2012 obejmie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia. Dlatego nie ukrywam, że zadania, które były pierwotnie zaplanowane zmniejszyły się o 50%. W związku z tym uważam, że zadania spółki są mniejsze. Patrząc na to, co się dzieje, to naszym jedynym produktem eksportowym i dumą jest budowa stadionów. Jesteśmy chyba jedynym krajem Europy, który buduje stadiony. Zainteresowali się nami Katarczycy. Kiedyś byliśmy znani w Iraku i Libanie z budowania dróg ekspresowych, a teraz będziemy znani w Katarze. To jest jedyny plus, ponieważ na tych stadionach będą odbywały się Mistrzostwa Europy. Patrząc na pozostałe części jestem zdziwiony wielkim optymizmem. Współczuję panu ministrowi Jankowskiemu, ale mamy kolejne posiedzenie Komisji, na które przychodzi minister odpowiedzialny za łączność, a nie pojawia się nikt odpowiedzialny za kolej ani za drogi. Mówię w tej chwili o resortach. Pan minister jest otoczony współpracownikami, którzy powinni odpowiadać na pytania, ale wypadałoby, żeby obecni byli ministrowie Engelhardt i Stępień, którzy odpowiedzialni są za te dwie najważniejsze działki. Minister odpowiedzialny za część łącznościowo-telekomunikacyjną musi się tłumaczyć za przewinienia innych osób. PKP pokazało nam 30 inwestycji, z których większość i tak była realizowana, więc wpisano je do EURO 2012. Panowie powiedzcie sobie uczciwie, że państwo nie macie środków na realizację inwestycji, które chcecie realizować. Z tego, co wiem, brakuje 10.000.000 tys. zł, aby wykorzystać środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pytanie czy Minister Finansów da państwu te pieniądze. Mówiliśmy o pięknym narodowym programie budowy dróg, który się sypnął. 6 grudnia po wyborach samorządowych pokazał się nowy program narodowy budowy dróg, w którym część zadań w ogóle zniknęła, a część jest przesunięta na kolejne lata. Pod program EURO pokazano tylko te drogi, które jesteśmy w stanie zrealizować, i to one są elementem tego programu. Potrzebny jest dokument, który mówi, co planowano w 2008, 2009 i 2010 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie pośle, spotkamy się na posiedzeniu prezydium i poprosimy spółkę PL.2012 o przygotowanie takiego zestawienia. Będzie, co było w planach na początku, a co jest dziś i ile inwestycji zostało wyłączonych w każdym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WiesławSzczepański">Pokazujecie państwo drogę S5. Jest to droga, która leży wzdłuż miejsca, gdzie mieszkam. Jeden odcinek, który będzie realizowany, to Kaczkowo-Korzeńsko i będzie on zrealizowany w 2013, a nie 2012. W nowym dokumencie wpisane jest około 200.000 tys. zł na inwestycje w roku 2013. Trzeba powiedzieć, że stan zaawansowania jest 3%. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podchodzi do budowy w ten sposób, że na 2764 działki, które są do wykupienia prowadzone są tylko 234 rozprawy. Ludzie otrzymują wycenę na 40 zł, a potem 15 zł i dziś nie chcą się zgodzić. Za kawałek ziemi mieli dostać 500 tys. zł, a teraz daje im się 230 tys. zł. Za chwilę całkowicie zostanie zablokowana budowa tej drogi. Jest specustawa drogowa, która jest niezrealizowana. Jeżeli jest niedoskonała, to trzeba pomyśleć nad jej nowelizacją. Wynika z niej, że w ciągu 30 dni powinny być wypłacone odszkodowania. Okazuje się, że od lipca, od kiedy jest pozwolenie na budowę, do dziś tylko 40 rolników otrzymało wypłaty z 2700 działek. Na razie wyrąbane są drzewa i nie wiadomo nawet, gdzie one się podziały. Rolnicy krzyczą i pytają, ile za lasy trzeba płacić, a wykonawca przyjechał koparkami i stanął. Powiedzmy sobie szczerze, że S5 na tym odcinku nie będzie nawet przejezdna na EURO 2012, nie mówiąc o innych inwestycjach, które zostały wyłączone, ponieważ nie ma środków finansowych. Okazuje się, że oszczędność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o ⅓ środków w ogóle się nie opłaciła, ponieważ na rok 2011 macie państwo o 5.000.000 tys. zł mniej środków, o które zabiegaliście. W każdym roku pieniądze są niewykorzystane, więc realizacji nie będzie. Pan dyrektor mówił o Poznaniu, który już dziś zrezygnował z Kaponiery, zrezygnował z budowy zajezdni na Franowie, zamiast budowy zintegrowanego centrum komunikacyjnego czeka aż PKP odnowi budynek dworca centralnego, żeby tam to umieścić. Pytanie czy odnawiamy dworzec, czy budujemy nowy. Na nowy nie ma szans przy obecnej aurze. Kwestia taboru kolejowego. Znakomity PR, dzień kolejarza, sala kongresowa, pan minister Grabarczyk parafuje z panem prezesem Mędzą umowę na dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich, na bazie których w ciągu 10 lat ma trafić do Intercity, jak dobrze pamiętam 2.800.000 tys. zł, co może stanowić podstawę do zaciągnięcia kredytu i zakupu nowych zestawów wagonów. Do dziś nic z tego nie ma. Będziemy jeździli pociągami byle jakimi, nie mówiąc o rozkładzie jazdy. Z drugiej strony, słyszę, że w 5 wagonach z ekranami telewizyjnymi będziemy oglądali filmy Barei. Tylko, że to jest 5 wagonów i wszyscy będą się tłoczyć w pierwszej klasie, ponieważ tylko on ma ten ekran, a pozostałe już nie. Panie dyrektorze, jeżeli chodzi o trasę E59, to do dziś nie ma wejścia na plac budowy. Mówię o odcinku Wrocław-Rawicz. To powinno być gotowe w 2008 roku. Do dziś nie jest. Rozumiem, że będą tam przebudowane 2 czy 3 stacje po to, żeby nie zmniejszać prędkości wjeżdżając na stacje, a potem będziemy jechać wolno. Możemy się cieszyć, że EURO się odbędzie, ale odbędzie się dzięki samorządom, które są w stanie wybudować stadiony. W pozostałych przypadkach obawiam się czy to, co jest zaplanowane będzie wykonane w 30%.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Walkowiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejWalkowiak">Chciałbym przyłączyć się do apelu przedmówcy, żebyśmy w możliwie krótkim czasie zebrali się jeszcze raz i przeanalizowali to, co jest przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji. Jest wielki niedosyt ze względu na nieobecność ministra odpowiedzialnego za realizację planu budowy dróg ekspresowych i autostrad. Materiał jest wyjątkowo nierzetelnie przygotowany. Pamiętam jak w roku 2008 pan minister Grabarczyk dokonując pierwszej korekty w planie budowy dróg i autostrad mówił, że trzeba było rok dochodzić do tego, żeby dokonać korekty, ponieważ to, co było przygotowane przez poprzedników było przykryte bardzo grubą warstwą pudru. Przypomnę, że wtedy chodziło tylko o korektę. Ona wywołała duże emocje. Dziś to, co jest nam przedstawiane, tylko w niewielkiej części przypomina nam ambitne plany. Chcę wzmocnić postulat, aby zupełnie inaczej redagować materiały, które są dla nas przygotowywane i wcześniej je rozdawać. W materiałach, które dziś otrzymaliśmy, nie tylko nie ma porównania do przeszłości, co utrudnia analizę, ale poza tym są wybiórcze dane. Z informacji w materiałach wynika, na przykład, że droga ekspresowa S5 ma tylko odcinek poznański zaczynający się od Gniezna i kończący się na Wrocławiu. W ogóle nie ma informacji, jaki jest stan budowy na odcinku kujawsko-pomorskim. Czy to oznacza, że w ogóle zrezygnowano z budowy drogi ekspresowej na tym odcinku, czy rząd planuje budowę czy nie? Nie ma ani jednego zdania na temat tej inwestycji. Jaki jest los tego odcinka?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Do głosu zapisał się jeszcze pan Adrian Furgalski. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AdrianFurgalski">Myślę, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji trzeba kwestie połączeń komunikacyjnych rozpatrywać w kontekście decyzji UEFA o tym, gdzie będą rozgrywane mecze w ramach grupy A i C. To na pewno jest dla nas spore zaskoczenie. Było wiadome, że nie uda nam się ze wszystkim zdążyć na EURO 2012. Polska przygotowywała się na scenariusz, że mecze w ramach jednej grupy będą rozgrywane w Gdańsku i Warszawie, a w ramach drugiej – we Wrocławiu i Poznaniu. Tymczasem zrobiono na odwrót i to oznacza, że jeżeli, na przykład, weźmiemy połączenia kolejowe z Warszawy do Wrocławia, to dziś mówi się tak, że z Wrocławia jest blisko do stolicy, ale, niestety, nie własnego kraju tylko do Berlina. To „niestety” w 2012 roku się nie zmieni. Przejazd pociągiem między Wrocławiem a Warszawą nie będzie spełniał norm UEFA, które wynoszą 3 godziny. Nie oszukujmy się, że UEFA z tego powodu będzie płakać, ponieważ „rodzina” UEFA, o którą się sama UEFA troszczy, będzie miała zapewniony transport lotniczy, a to co się będzie działo ze zwykłymi kibicami, to już nie ich zmartwienie. Połączenie Poznań-Gdańsk w ogóle nie jest przewidziane do modernizacji. Gdyby zrewitalizowano linię przez Gniezno i Inowrocław, to czas przejazdu wynosiłby 202 minuty, ale tej rewitalizacji nie ma. Gdańsk i Warszawa to są miasta, które nie są w jednej grupie. Wciąż pod warunkiem zatrzymania prac modernizacyjnych na czas EURO 2012 czas przejazdu byłby w miarę do przyjęcia w porównaniu z dzisiejszą sytuacją. Czas przejazdu byłby w granicach 3 godzin 12 minut. Z Wrocławia do Poznania wszystko jest w planach. Z Poznania do Gdańska, poza odcinkiem Poznań-Gniezno, wszystko jest przesunięte na kolejne lata i tak samo trasa S7 Gdańsk-Warszawa nie będzie gotowa w całości. Jeżeli będą pieniądze to może uda się wybudować na 2014 rok. Pan dyrektor Witecki mówił o dobrej informacji, która oczywiście nie jest związana z EURO. Chodzi o autostradę A1 Stryków-Tuszyn, gdzie zapewne zostanie podpisana umowa z firmą Mostostal. Oddanie tego 40-kilometrowego odcinka, który, jak pamiętamy, w styczniu 2010 roku nie wyjdzie w ramach PPP, jest przewidziane na czwarty kwartał 2013. Jeżeli chodzi o pozostały odcinek na Śląsk, czyli Tuszyn-Pyrzowice, to rzeczywiście będzie pomocne partnerstwo prywatno-publiczne. Raz już się nie udało i, zgodnie z projektem nowego planu budowy dróg, który został przesłany do konsultacji, rozpoczęcie realizacji tego zadania przewidziane po roku 2013. Niestety, wszystkie inwestycje, które znajdują się w zbiorze po roku 2013, nie mają ani wstępnych zarysów kosztów, ani dat. Mam pewne wątpliwości co do tego materiału. Oczywiście, nie udało mi się całego przejrzeć, ale na stronie 49 jest projekt dotyczący połączenia kolejowego lotniska Balice z Krakowem. Są tutaj takie daty: termin zakończenia studium wykonalności – styczeń 2012, a zakończenie realizacji budowy połączenia kolejowego, czyli wydłużenie linii kolejowej – maj 2012. Czyli byłoby to zrobione w cztery miesiące. Pamiętam, że ostatnia aktualizacja ma wpisaną datę ukończenia realizacji inwestycji w roku 2013. Na stronie 91 znajduje się zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych, przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E65. To są Koleje Mazowieckie. Po dość długo trwającym przetargu i odwołaniach do sądu przetarg został unieważniony. Nie ma szans, żeby na EURO zostało dostarczonych te 16 sztuk. Podobna sytuacja jest w taborze dla Intercity, ponieważ, wbrew temu, co mówiono w trakcie Święta Kolejarza, umowa została parafowana i wysłana do zbadania przez Komisję Europejską. Jeżeli wszystko będzie w porządku, to i tak nie będą to pociągi z wychylnym pudłem. Dla jednych jest to duża różnica, a dla innych nie. Obniżenie czasu od 14 do 20 minut na linii Warszawa-Gdynia nie będzie możliwe. Wciąż jesteśmy jeszcze na etapie studium wykonalności zakupu składów dla Przewozów Regionalnych. Pan Jacek Prześluga mówił o dworcach. W niektórych z powodu braku środków mówimy o estetyzacji lub głębszej modernizacji. Moje pytanie jest do drugiej spółki, która pojawia się na części dworców, czyli Polskie Linie Kolejowe. W prasie można było przeczytać, że trwa loteria, ile peronów na poszczególnych dworcach zostanie zmodernizowanych. Na Wschodnim podobno tylko trzy do ruchu dalekobieżnego. Jeżeli chodzi o Zachodni, to nie pojawiła się informacja na temat jakiejkolwiek modernizacji. Drugie pytanie związane z dworcami. Chodzi o pilnowanie wykonywania modernizacji. Wiem, że są problemy finansowe w Polskich Liniach Kolejowych, ale oszczędzanie na projektach może nas drogo kosztować. Pan Jacek Prześluga użył słowa „obciach”, ale nie pamiętam, do którego dworca było to odniesienie. To chyba dotyczyło dworca PKS. Chciałem to przenieść do kolei, a mianowicie do dworca Warszawa Gdańska, który jeszcze nie został oddany po modernizacji, a już go trzeba remontować. Pomijam estetyzację i wszechobecną blachę falistą i to, że perony są zadaszone w niewielkim stopniu. Na przykład, kolej zaoszczędziła na powłokach ochronnych i to w tej chwili trzeba odnawiać. Mam pytanie to PKP. Rozumiem, że remont lub estetyzacja to jedno, ale pozostaje jeszcze kwestia utrzymania. Trzy lata temu odnawialiśmy dworzec Warszawa Śródmieście, a po roku nie ma po tym śladu. W telewizji kiedyś powiedziałem, że jak się myje cały czas brudną szmatą to nie może być czysto. Jak tak kwestia zostanie rozwiązana? Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące lotnisk. Szkoda, że Wrocław i Gdańsk nie będzie mieć połączenia na lotnisko, ale to jest wina miasta i województwa, które nie mogą się dogadać którędy puścić połączenie. Warszawa, mimo że jest niewielkie opóźnienie, będzie mieć połączenie z Okęciem. Na pewno jest problem z lotniskiem w Poznaniu. Są to bardzo poważne problemy związane ze sprawami środowiskowymi. Chodzi o poziom hałasu i rosnący konflikt z mieszkańcami – nie tylko co do modernizacji, ale w ogóle pojawia się żądanie przeniesienia operacji cywilnych na lotnisko w Krzesinach. To jest nierealne. Tutaj na pewno będzie spore opóźnienie. Pytanie, czy planem B jest tutaj lotnisko w Zielonej Górze lub inna alternatywa? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ElżbietaJakubiak">Czy ktoś chce zabrać głos? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WiesławSzczepański">Mam wniosek formalny o to, aby pani przewodnicząca przerwała obrady albo poprosiła, żeby na posiedzeniu Komisji byli przedstawiciele resortu odpowiedzialni za drogi i koleje. Taki wniosek stawiam pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#ElżbietaJakubiak">Bardzo proszę, pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#BogusławWontor">Myślę, że nie możemy wniosku postawić, ponieważ tradycyjnie nie ma koleżanek i kolegów z Platformy Obywatelskiej i nie ma kworum na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JakubRutnicki">Są, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#BogusławWontor">Są w niewielkiej liczbie. Pilnowanie kworum nie jest sprawą opozycji. Nie ma kworum na sali i żeby postawić wniosek to trzeba zrobić przerwę po to, aby doprowadzić do tego, żeby chociaż ⅓ składu Komisji była uczestnikiem posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#ElżbietaJakubiak">Są jeszcze wyjścia dżentelmeńskie. Myślę, że dzisiejsza dyskusja postawiła państwa w stan zażenowania. Wydaje mi się, że w tej chwili musimy przerwać posiedzenie Komisji. Po pierwsze, nie ma ministra sportu i turystyki, który odpowiada za przygotowania do EURO. To nie jest dobrym zwyczajem, żeby minister, który odpowiada za przygotowanie projektu, nie brał udziału w posiedzeniu Komisji. Proszę państwa, to nie są uwagi do urzędników tylko do szefostwa i głównych ministrów, którzy przez cztery lata zapewniali nas o tym, że plan budowy dróg, plany kolejowe i lotniskowe oraz dotyczące wszystkich inwestycji na EURO są wykonane w 80%. To nie jest tak, że chcemy szukać w tej chwili taniej satysfakcji. Spotkań związanych z przygotowaniami do EURO odbyliśmy dziesiątki. Za każdym razem byliśmy przekonywani do tego, że wszystko, co znajduje się w masterplanie, to są inwestycje, które będą gotowe. Po wszystkich referatach, które tutaj usłyszeliśmy, wiemy, że inwestycje są zagrożone albo nie będą tak przygotowane, jak miały być. One są w planie jako tytuły, ale są kompletnie z innym zakresem rzeczowym. Państwo wybaczą, ale proponuję przerwę w posiedzeniu Komisji. Prezydium Komisji się zbierze i ustalimy, kiedy zaczniemy ponowną rozmowę. Poprosimy o stosowne dokumenty ministra odpowiedzialnego za projekt EURO 2012 i dopiero wtedy rozpoczniemy posiedzenie w tej sprawie. Nie słyszę wniosku przeciwnego. Dziękuję wszystkim państwu i będziemy zawiadamiać o następnym posiedzeniu Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>