text_structure.xml
47.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AleksanderSopliński">Szanowni państwo. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AleksanderSopliński">Otrzymaliście państwo porządek dzienny. Czy macie państwo jakieś uwagi do porządku dziennego? Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AleksanderSopliński">Witam państwa serdecznie. Witam przybyłych gości. Witam panią minister.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AleksanderSopliński">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty: rozpatrzenie informacji ministra sportu i turystyki na temat działania na rzecz rozwoju turystyki społecznej w Polsce oraz rozpatrzenie informacji ministra sportu i turystyki na temat badań i statystyki w gospodarce turystycznej. Oba te tematy są bardzo ściśle ze sobą związane. Jeżeli nie będziecie mieli państwo nic przeciwko temu, proponuję, abyśmy rozpatrywali obie informacje łącznie. Czy zgadzacie się państwo na taką pozycję? Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie przechodzimy do realizacji porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AleksanderSopliński">Bardzo proszę, pani minister, o łączne przedstawienie obu tematów porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KatarzynaSobierajska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panowie posłowie. Szanowni państwo. Zacznę od przedstawienia informacji na temat działania na rzecz rozwoju turystyki społecznej w Polsce. Tytułem wprowadzenia chcę powiedzieć, dlaczego jest to obecnie tak istota kwestia. Formułując priorytety i zapisy strategii rozwoju turystyki do roku 2015, dokumentu rządowego przyjętego przez rząd w połowie 2008 roku, doszliśmy do wniosku, że dotychczas turystyka społeczna była bardzo niedocenianym obszarem. Zależy nam na tym, aby grupy docelowe, o których zaraz będę szczegółowo mówić, również korzystały z usług turystycznych i walorów jakie turystyka ze sobą niesie. Fundamentem, o którym często się mówi w dokumentach unijnych, jest to, że turystyka nie powinna być dobrem luksusowym. Prawo do korzystania z jej uroków, do jej uprawniania powinien mieć każdy człowiek. To jest fundamentalna sprawa. Takie założenie legło u podstaw naszych prac. Docelowo chcemy wypracować założenia rozwoju turystyki społecznej w Polsce. Turystyka społeczna stanowi niejako część wspólną dwóch podstawowych funkcji społecznych. Pełni zarówno funkcję integracyjną, w obrębie rodziny, czyli podstawowej jednostki społecznej, oraz w obrębie większej społeczności lokalnej, jak i funkcję gospodarczą. Poza tym, wpływa na poprawę kondycji fizycznej. Turystyka w pełni ma wpływ na rozwój gospodarczych najczęściej i najchętniej odwiedzanych rejonów. Trzeba na to spojrzeć również i z tego punktu widzenia. Społeczna integracja i rozwój osobisty mają w tym przypadku duże znaczenie i odgrywają ważną rolę. Nie bez znaczenia jest także promocja aktywnego stylu życia oraz kondycja zdrowotna i zachowania prozdrowotne. Pod względem gospodarczym należy zwrócić uwagę na wydłużenie sezonu turystycznego w miejscowościach atrakcyjnych turystycznie, rozwój gospodarczy poszczególnych regionów recepcyjnych, wzrost zatrudnienia i wzrost ilości miejsc pracy. To znajduje bezpośrednie przełożenie na walkę z bezrobociem. Kwestie, o których w tej chwili wspomniałam, powodują, że turystyka społeczna ma prawo pretendować do bycia ważnym obszarem polityki państwa. Powinna zająć miejsce w rządowym dokumencie strategicznym, o czym jeszcze będę mówić.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KatarzynaSobierajska">Tak naprawdę, w obszarze turystyki społecznej są trzy podstawowe grupy docelowe. W przyszłości powinny one być objęte szeregiem działań. Wciąż nad tym pracujemy. Przede wszystkim są to dzieci do 14 roku życia i młodzież do 19 roku życia. Obecnie w Polsce ta grupa liczy 9 mln osób. Charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem uczestnictwa w wyjazdach turystycznych. Z pewnych względów jest to zupełnie naturalne i zrozumiałe. Nawet jeżeli mamy trudności finansowe, dbamy o to, aby nasze dzieci miały chociaż jeden wyjazd i wypoczynek w ciągu roku zapewniony. Głównymi organizatorami wyjazdów dla dzieci i młodzieży są wyspecjalizowani organizatorzy, szkoły i zakłady pracy. Należy odnotować, że w ostatnich latach obserwuje się trend, zgodnie z którym następuje spadek zainteresowania wyjazdami zorganizowanymi. Z danych, które mamy, wynika, że w 2008 roku z takiej formy wypoczynku skorzystało 17% dzieci. To są ostatnie dane, jakie mamy. W 2004 roku ten procent był wyższy i wynosił 23%. Można zatem domniemywać, że mamy do czynienia z większym ukierunkowaniem na wyjazdy rodzinne, indywidualne. Oczywistą sprawą jest to, że uczestnictwo dzieci i młodzieży w wyjazdach turystycznych jest zróżnicowane w zależności od miejsca zamieszkania. Jest także związane z sytuacją materialną poszczególnych rodzin. Większy odsetek stanowią dzieci z większych ośrodków miejskich. Mniejszy – ze środowisk wiejskich i małych miasteczek. W tej chwili takie zestawienie mogą państwo zobaczyć wyraźnie na slajdzie. Dzieci z gospodarstw domowych w dużych miastach dwukrotnie częściej uczestniczyły w krajowych wyjazdach długookresowych i półtorakrotnie częściej w wyjazdach zagranicznych niż dzieci ze środowisk wiejskich.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KatarzynaSobierajska">W 2008 roku odnotowano wzrost liczby wyjazdów turystycznych dzieci i młodzieży o 1,5%. Liczymy na to, że taka tendencja wzrostowa również utrzyma się w najbliższym czasie. Trzeba także zauważyć, że ta grupa w znacznym stopniu korzysta również z wyjazdów zagranicznych. Nie są to jedynie wyjazdy krajowe.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KatarzynaSobierajska">Drugą grupą docelową, która powinna być objęta działaniami w ramach rozwoju turystyki społecznej, jest niewątpliwie rodzina. Przede wszystkim myślimy o tych rodzinach, które ze względów materialnych mają ograniczony dostęp do turystyki. Czasami wynika to z pewnej niepełnosprawności członków rodziny. Powody mogą być różne. Ostatnie badania przeprowadzone przez Główny Urząd Statystyczny na wyrywkowej próbie gospodarstw domowych pokazało, że prawie 56% gospodarstw domowych wykazywało aktywność turystyczną w badanym okresie. To jest dobry prognostyk. Badanie obejmowało okres od 1 października 2008 r. do 30 września 2009 r. Niemniej, wynika z tego, że druga połowa społeczeństwa nie korzysta z tego i nie wykazuje aktywności turystycznej. Należy też mieć na uwadze, że w tej grupie 56% nie zawsze jest to „pełnowymiarowa” aktywność związana z dłuższym urlopem. Czasami chodzi o wydłużone weekendy. Jednak sama chęć przejawiania tego typu aktywności jest wyrażana, i to jest bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KatarzynaSobierajska">Kolejna grupa to osoby niepełnosprawne. Statystyki, które państwo przed sobą widzicie na slajdzie, są dosyć przekonywujące. Nie mamy aktualnych danych, ale w 2002 roku liczba osób niepełnosprawnych wynosiła 5456,7 tys., czyli prawie 5,5 mln obywateli, co stanowiło 14,3% ogółu ludności kraju. Oznacza to, że co siódmy mieszkaniec Polski był osobą niepełnosprawną. Zdecydowana większość osób niepełnosprawnych – 84% – utrzymuje się głównie ze świadczeń społecznych: rent, emerytur i zasiłków. Ta grupa powinna być objęta szczególnymi działaniami i szczególną troską. Tym ludziom również należy ułatwić i umożliwić dostęp do turystyki.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KatarzynaSobierajska">Następną grupę beneficjentów stanowią osoby starsze. W wielu opracowaniach tę grupę określa się mianem seniorów. W ostatnich latach obserwowany jest także dalszy wzrost liczby osób starszych, w wieku emerytalnym. Udział tej grupy ludności w ogólnej populacji wynosi 16,3%. W 2000 r. było to prawie 15%, a w 1990 r. – niespełna 13%. Wyraźnie widać tendencję wzrostową. Ta grupa, ze względu na kwestie finansowe, ma duże kłopoty z dostępnością do rynku turystycznego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KatarzynaSobierajska">Przegląd działań podejmowanych na rynku europejskim. Komisja Europejska podjęła już kilka inicjatyw w dziedzinie turystyki, w tym Działanie Przygotowawcze Calypso. Celem CALYPSO jest wzrost zatrudnienia, przeciwdziałanie sezonowości w turystyce oraz rozwój regionalnych i lokalnych gospodarek poprzez rozwój turystyki społecznej. CALYPSO jest przede wszystkim kierowany do tej ostatniej grupy beneficjentów, do seniorów. Polega na wymianie pomiędzy krajami członkowskimi. Jeden kraj udostępnia bazę, drugi wysyła swoich seniorów. Odbywa się to przede wszystkim w okresach posezonowych. Celem programu, poza propagowaniem i rozwojem turystyki społecznej, jest przede wszystkim wymierny efekt gospodarczy, ekonomiczny i społeczny. Myślę, że przedsiębiorcy też by się mogli na ten temat wypowiedzieć. Posezonowość i wszelkie działania, które pozwalają ją likwidować, są niezwykle ważne. W bezpośredni sposób wpływa to na wypełnienie obiektów i rozwój regionów turystycznych w okresie posezonowym, co ma niebagatelny wpływ chociażby na utrzymanie zatrudnienia. CALYPSO jest kierowane do seniorów powyżej 65 roku życia. W dalszej perspektywie ma dotyczyć kolejnych grup docelowych, o których już wspominałam, a mianowicie dzieci i młodzieży, osób niepełnosprawnych i rodzin. W tej chwili, niejako w pilotażowej formie, jest testowany i kierowany głównie do seniorów. Polska, przy współpracy z Komisją Europejską i razem z innymi członkami UE, przystąpiła do realizacji tego programu. W ubiegłym roku, w listopadzie, w Warszawie odbyła się konferencja z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej właśnie na temat tego programu. Kilka polskich biur również przystąpiło do programu w zakresie wysyłania polskich seniorów do Hiszpanii. W programie pilotażowym biorą udział dwa regiony Hiszpanii. Wspomniane dwa regiony wyłożyły znaczną ilość własnych środków, aby tego typu pilotaż przeprowadzić „na własnym podwórku”. Polska i kilka innych krajów członkowskich UE została wybrana jako jeden z krajów, któremu zaproponowano taką ofertę. Obecnie trwają prace ekspertów podsumowujące plusy i minusy pilotażu. Trwają także prace nad wypracowaniem konkretnych mechanizmów finansowych, z których poszczególne państwa członkowskie chcące wziąć udział w programie mogłyby korzystać. Chcę jeszcze powiedzieć, że dla Polski wypracowanie mechanizmów finansowych jest istotną kwestią. Będziemy jeszcze prowadzić rozmowy z poszczególnymi regionami na temat tego, czy i które byłby zainteresowane wejściem do programu. Zdajemy sobie jednak sprawę, że możemy mieć zasadniczy problem z wyłożeniem środków finansowych przez te regiony.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KatarzynaSobierajska">Chciałbym również zaprezentować kilka innych, funkcjonujących już obecnie programów. Mam teraz na myśli system zachęt do wyjeżdżania na urlopy i spędzania wakacji. Na potrzeby tej analizy chciałabym przedstawić państwu doświadczenia Francji, Węgier oraz Hiszpanii. Chcę zwrócić państwu uwagę na system czeków wakacyjnych we Francji i na Węgrzech. Do jednej z najlepszych praktyk w zakresie turystyki społecznej w Europie należy zaliczyć Program IMSERSO – program wakacji dla osób starszych w ramach Instytutu Osób Starszych i Opieki Społecznej w Hiszpanii.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KatarzynaSobierajska">System czeków we Francji naprawdę się sprawdził. To świetne rozwiązanie. Przynosi bardzo dobre rezultaty. Od lat jesteśmy w stałym kontakcie i wiemy, jak ten projekt był wdrażany. Dziesięć lat temu zastanawialiśmy się nad przejęciem wzorców i wdrożeniem takich rozwiązań na naszym gruncie. Wtedy jednak to się nie udało. Myślę, że teraz jest dobra pora, aby do tego wrócić.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KatarzynaSobierajska">We Francji, w ramach rządowego programu tzw. turystyki społecznej i upowszechniania akcji „prawo do wypoczynku i wakacji dla każdego”, powołana została Narodowa Agencja Czeków Wakacyjnych (ANCV). Jest to przedsiębiorstwo publiczne o charakterze przemysłowym i handlowym, którego głównym zadaniem jest zarządzanie i rozwijanie systemu wakacyjnego. Agencja zajmuje się emisją i dystrybucją czeków wakacyjnych o różnym nominale, uprawniających do skorzystania z usługi turystycznej. W tej chwili, jak podpowiada mi pan prezes Walas, który jest ekspertem od rynku francuskiego, liczba osób korzystających z tego wynosi 5,8 mln. To naprawdę jest bardzo duża grupa.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KatarzynaSobierajska">Program IMSERSO zarządza programem turystyki społecznej ministerstwa pracy i polityki społecznej, które oferuje specjalistyczne produkty turystyczne przeznaczone dla osób w podeszłym wieku. Uważam, że taki wzorzec mógłby również zostać przeniesiony na nasz grunt. To bardzo ciekawy program.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KatarzynaSobierajska">W ramach międzyresortowego zespołu ds. koordynacji działań w kierunkach rozwoju turystyki do 2015 roku powołano specjalną grupę, która zajmuje się wyłącznie problematyką turystyki społecznej. Zadaniem grupy jest wypracowanie i przygotowanie po przeanalizowaniu najciekawszych rozwiązań i tzw. dobrych praktyk w innych krajach europejskich oraz stworzenie założeń rozwoju turystyki społecznej w Polsce. Sądzę, że międzyresortowy zespół jest do tego dobrym gremium. Skupiamy tam przedstawicieli kilku właściwych resortów, którzy mają w tej sferze dużo do powiedzenia. Takie grono w efektywny sposób może przygotować program. Jeśli założenia programu będą gotowe, chętnie zaprezentujemy je państwu na forum Komisji. To tyle, jeżeli chodzi o turystykę społeczną. Przejdę do drugiego tematu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KatarzynaSobierajska">Drugie, niezwykle ważne zagadnienie, o którym chcę powiedzieć, dotyczy badań i statystyki w gospodarce turystycznej. Dla nas badania są niezbędne do monitorowania i prognozowania stanu sektora turystycznego w Polsce. Są one wykorzystywane przez administrację rządową i samorządową do oceny stanu sektora oraz do kreowania polityki turystycznej. Dynamika potrzeb w zakresie usług turystycznych, konieczność prowadzenia polityki dostosowanej do tych potrzeb, wprowadzanie zmian w ustawodawstwie oraz monitorowanie tych zmian i efektów wdrażanych programów, wymaga zapewnienia danych o odpowiedniej jakości. Wyniki badań służą również ocenie stopnia realizacji budżetu zadaniowego poprzez listę mierników oceniających stopień wykonania poszczególnych zadań. Badania są niezbędne do prawidłowego określania priorytetów działań. Badania pozwalają nam oceniać stopień realizacji budżetu zadaniowego. Badania staramy się upowszechniać, aby przynosiły jak największy pożytek wszystkim zainteresowanym podmiotom i partnerom działającym w sferze turystyki. Badania są upowszechniane poprzez publikacje oraz strony internetowe. Korzystają z nich przedsiębiorcy turystyczni, uczelnie wyższe kształcące na kierunku „turystyka i rekreacja” oraz organizacje zajmujące się turystyką. Uczelnie wyższe często są naszymi partnerami w ramach realizowanych projektów badawczych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KatarzynaSobierajska">Często, w sposób cykliczny, korzystamy z dorobku organizacji światowych i międzynarodowych. Mam na myśli m.in. Światową Organizację Turystyki (UNWTO), EUROSTAT– gromadzący wtórne dane statystyczne z krajów Unii Europejskiej, Światową Radę Podróży i Turystyki (WTTC), Europejską Komisję Turystyki (ETC) prowadzącą własne badania marketingowe dotyczące podstawowych rynków wysyłających turystów do Europy i podstawowych segmentów turystyki europejskiej, Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (ACI) i wiele innych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KatarzynaSobierajska">W Polsce podstawowym źródłem danych statystycznych dotyczących turystyki jest rządowy Program Badań Statystycznych Statystyki Publicznej (PBSSP) obejmujący zarówno badania dotyczące ruchu granicznego i bazy noclegowej turystyki oraz jej wykorzystania, jak i badania reprezentacyjne aktywności turystycznej mieszkańców Polski, turystyki zagranicznej itd. Zajmuje się tym Główny Urząd Statystyczny wraz ze swoimi partnerami, do których zalicza się, oczywiście, Ministerstwo Sportu i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KatarzynaSobierajska">Program Badań Statystycznych Statystyki Publicznej obejmuje cztery tematy z zakresu turystyki, a mianowicie: „Baza noclegowa turystyki i jej wykorzystanie” – temat realizowany wyłącznie przez Główny Urząd Statystyczny, „Turystyka zagraniczna” – temat, gdzie prowadzącymi badanie są minister właściwy ds. turystyki oraz Prezes Narodowego Banku Polskiego, a wykonawcą – Instytut Turystyki, „Aktywność turystyczna Polaków” – temat, gdzie prowadzącymi badanie są minister właściwy ds. turystyki oraz Prezes Narodowego Banku Polskiego, a wykonawcą – Instytut Turystyki, oraz „Ruch graniczny” – temat realizowany wyłącznie przez Główny Urząd Statystyczny.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KatarzynaSobierajska">Zakres badań realizowanych w ramach rządowego Programu Badań Statystyki Publicznej jest dostosowany do potrzeb. Zależy nam na przekazywaniu bieżących danych do Eurostatu. Dane dotyczą głównie pobytu turystycznego Polaków. Odpowiednio dopasowany zakres pozwoli nam efektywnie oceniać stan realizacji naszej strategii.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#KatarzynaSobierajska">To były badania statystyczne. Przejdę do badań marketingowych.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#KatarzynaSobierajska">W ramach swoich działań statutowych Polska Organizacja Turystyczna realizuje badania, które stanowią uzupełnienie istniejącego systemu statystyki publicznej. Ze względu na przedmiot badań podzielić je można na dwie grupy: badania konsumentów usług turystycznych oraz monitorowanie rynków, na których są prowadzone działania promocyjne. Badamy preferencje turystów zagranicznych i opinie turystów zagranicznych i krajowych o Polsce jako miejscu destynacji turystycznej oraz wizerunek Polski. Prowadzimy też badania jakościowe na wybranych europejskich rynkach strategicznych. Są to kosztowne badania. Jednak stanowią pewną podstawę umożliwiającą określenie priorytetów w działalności promocyjnej. Ich efektywność jest następnie poddawana ocenie.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#KatarzynaSobierajska">Drugą kwestia to monitoring i analiza rynków. Bada się konkurencyjność cenową polskich produktów turystycznych na wybranych rynkach emisyjnych w relacji do ofert głównych konkurentów, Wskaźnik Użyteczności Turystyki Zagranicznej, jakość usług w punktach Informacji Turystycznej oraz cały szereg innych kwestii.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#KatarzynaSobierajska">Kierunki rozwoju badań. Jednym z kluczowych zadań ministra właściwego ds. turystyki jest dokonywanie ocen funkcjonowania sektora usług turystycznych. Należy na to spojrzeć głównie z makroekonomicznego punktu widzenia. Turystyka jest jedną z pierwszych branż, która zastosowała rachunek satelitarny. Ta metodologia badań jest stosowana w turystyce od kilku lat. Na dzień dzisiejszy bez rachunku satelitarnego określenie udziału procentowego turystyki w PKB, wielkości zatrudnienia i całego szeregu danych makroekonomicznych nie byłoby możliwe. Ważne znaczenie mają dane dotyczące sytuacji sektora usług, tj. wielkość PKB wytworzona przez sektor usług w Polsce i liczba pracujących w sektorze usług. Poza tym istotne są dane dotyczące sytuacji w sektorze usług turystycznych, czyli informacje o wielkości bazy noclegowej, gastronomicznej oraz o biurach podróży – liczba podmiotów w każdej z tych kategorii, struktura bazy noclegowej, gastronomicznej i biur podróży według form własności, formy organizacyjnej i wielkości zatrudnienia, oszacowanie udziału sektora turystycznego w tworzeniu PKB, liczba pracujących w sektorze usług turystycznych w każdej kategorii podmiotów, wysokość wynagrodzenia w każdej kategorii podmiotów oraz wyniki finansowe podmiotów w sektorze turystycznym w każdej z kategorii.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#KatarzynaSobierajska">Jeżeli państwo pozwolicie, pominę omawianie kwestii dotyczących statystyki przyjazdowej i wpływów. Wielokrotnie już o tym przy okazji poprzednich spotkań mówiłam. Od dwóch lat, czyli w okresie 2008–2009, odnotowujemy tendencję spadkową jeżeli chodzi o przyjazdy zagraniczne. Złożyło się na to wiele czynników. Kryzys gospodarczy jest jednym z nich. Wejście Polski do strefy Schengen również to zahamowało. Mam na myśli głównie ruch zza wschodniej granicy. Różnice kursów walutowych też miały wpływ na te decyzje. Bardzo szybko się zmieniały. To również trzeba mieć na uwadze i należy zaliczyć do czynników negatywnych. Pierwszy kwartał był okresem dosyć optymistycznym i dawał nadzieję na poprawę sytuacji, jednak wydarzyło się wiele spraw, co sprawiło, że wyniki nie są tak dobre, jak chcielibyśmy. Nie mamy jeszcze danych dotyczących drugiego kwartału. Dokładnie nie wiemy, czy nasz pesymizm jest w pełni uzasadniony. Wystarczy, że wspomnę o wybuchu wulkanu i powodzi. Najbliższe miesiące pokażą, z jakim wynikiem będziemy mogli zamknąć rok 2010.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#KatarzynaSobierajska">Brakuje nam danych dotyczących mikroprzedsiębiorców działających na obszarze turystyki, czyli firm zatrudniających do 9 osób. Brakuje nam szczegółowych danych dotyczących rynku pracy w turystyce wraz z uwzględnieniem sezonowości w tym obszarze gospodarki. Bardzo cenne byłoby wprowadzenie tzw. regionalnych rachunków ekonomicznych turystyki. Dla poszczególnych województw byłaby to zasadnicza zmiana i możliwość dokonania szczegółowej analizy ruchu turystycznego i jego wpływu na rozwój poszczególnych regionów. Badanie dotyczące cen i wynagrodzeń również przyniosłoby wiele cennych informacji i byłoby istotne.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#KatarzynaSobierajska">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, chciałabym oddać głos wicedyrektor Departamentu Planowania Marketingowego w Polskiej Organizacji Turystycznej, pani Teresie Buczak, która uzupełniłaby informacje dotyczące badań marketingowych.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#KatarzynaSobierajska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo, pani minister. Dobrze. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TeresaBuczak">Dziękuję. Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Pani minister omówiła już najważniejsze kwestie dotyczące badań, którymi zajmuje się Polska Organizacja Turystyczna. Chciałabym jedynie powiedzieć, że badania prowadzone przez POT wynikają ze strategicznego dokumentu rządowego, jakim są Kierunki Rozwoju Turystyki do 2015 roku. Rola POT przede wszystkim polega na koordynowaniu działań związanych z prowadzeniem badań oraz inspirowaniu do ich podejmowania. POT podejmuje działania mające na celu rozwój badań także na poziomie regionalnym, tj. we współpracy z regionalnymi organizacjami turystycznymi. Chcemy wspierać aktywność naszych partnerów w regionach w tym zakresie. Zajmujemy się analizą rynku turystycznego także na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnokrajowym. Wiele uprawnień jest w rękach regionów i im wiedza marketingowa jest szczególnie potrzebna. Poza przeprowadzaniem samych badań prowadzimy działania na rzecz rozwoju całego systemu, spójności badań, badań porównawczych na tle regionów. Zależy nam na tym, aby środki przeznaczane na realizację badań były wydawane w sposób najbardziej celowy. Zależy nam na tym, aby z wyników badań korzystali wszyscy beneficjenci, zarówno na poziomie regionalnym, jak i ogólnokrajowym. POT odgrywa szczególną rolę w prowadzeniu badań marketingowych na rynkach zagranicznych. Podstawowy system badań stanowi statystyka publiczna, a my pełnimy jedynie rolę uzupełniającą. Naszym celem jest dokonywanie pewnej analizy, oceny efektywności i weryfikacji działań. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Pan poseł Gut-Mostowy. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejGutMostowy">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister. Pani dyrektor. Bardzo się cieszę, że zajęliśmy się tym zagadnieniem. Turystyka odgrywa niezwykle istotną rolę w życiu społecznym i gospodarczym i dobrze, abyśmy wszyscy zdawali sobie z tego sprawę. To jest naprawdę istotne. Badania dotyczące turystyki – myślę, że mówię w imieniu wszystkich członków naszej Komisji – zawsze spotykają się z zainteresowaniem i przychylnością.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejGutMostowy">Chciałbym odnieść się też do kwestii unifikacji badań w turystyce w skali regionów. W moim przekonaniu, to najważniejsza część pracy POT. Sam byłem kiedyś członkiem zespołu badań w Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Przeprowadziliśmy ponad 6 tys. ankiet. Metoda była opracowana przez dobrych statystyków – przez prof. Nowakowską z Akademii Wychowania Fizycznego i prof. Drabińskiego z Uniwersytetu Ekonomicznego. Te badania przez kilka lat były robione same dla siebie. Każdy region ma prawo mieć swój punkt widzenia. Ważne jest jednak, aby dokonać ogólnopolskiej unifikacji całości. Dobrze, że pani o tym mówiła.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejGutMostowy">Zaniepokoiła mnie data 2015. W moim przekonaniu, są to zadania na najbliższy rok, czy dwa lata. To jest naprawdę bardzo ważna sprawa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękujemy, panie pośle. Zgłosił się pan poseł Zbigniew Babalski. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister. Pani dyrektor. Szanowni państwo. Bardzo dziękujemy za przedstawienie tak szczegółowych materiałów i informacji. Niektóre dane są jednak smutne. Zaniepokoiła mnie informacja dotycząca możliwości wypoczynku dzieci ze środowisk wiejskich. W swoim życiu pracowałem w różnych miejscach, m.in. w Agencji Nieruchomości Rolnych. W regionie warmińsko-mazurskim organizowaliśmy wypoczynek dla dzieci ze środowisk wiejskich, w tym popegeerowskich. Rocznie z tego wypoczynku korzystało około 2.300 osób. O ile dobrze pamiętam, to w 2004 roku w województwie warmińsko-mazurskim średni dochód na osobę wynosił 504 zł. Zajmowałem się też stypendiami. O ile dobrze zrozumiałem, to bardzo mało osób skorzystało z takiej możliwości wypoczynku, a rezerwa celowa została wykorzystana w 75%. Ubóstwo to jedna kwestia. Pani minister, może należałoby zmienić dobór kryteriów. Z informacji wynika, że ustalacie państwo, iż dochód na osobę nie może przekraczać 351 zł. Wydaje mi się, że w takim przypadku, nawet przy dobrych intencjach, nigdy nie wykorzystamy tych pieniędzy. Minimalna płaca, po potrąceniach, wynosi ok. 1100 zł. Wyobraźmy sobie czteroosobową rodzinę, w tym jedną osobę dorosłą pobierającą minimalne wynagrodzenie. Nie ma szans, aby dwoje dzieci wysłać. Jeżeli dochód na osobę przekracza 351 zł to dziecko traci możliwość wyjazdu z dofinansowania. Może warto by było pokusić się o pewne zmiany.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewBabalski">Zacytuję fragment: „Również nigdzie nie wyjechały dzieci z ponad 60% gospodarstw domowych będących w złej sytuacji materialnej i z prawie 40% gospodarstw w dobrej sytuacji materialnej”. Te 60% to dla mnie porażająca wiadomość. Może warto zastanowić się nad zmianą kryteriów i wysokością dochodów na członka rodziny w taki sposób, aby ułatwić wyjazd większej liczbie dzieci.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZbigniewBabalski">Proszę państwa, w ostatnich latach można zauważyć, że kończy się tzw. turystyka sentymentalna. Mam na myśli głównie turystów niemieckich. W jaki sposób programy, o których pani wspomniała, są rozpowszechniane na terenie UE? Czy można liczyć, że programy 65+ i 18–35 mogą być czynnikiem, który wpłynie na zwiększenie liczby uczestników w turystyce? Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo, panie pośle. Bardzo proszę, pan poseł Garbowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TomaszGarbowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister, bardzo dziękujemy za szczegółowe wystąpienie i bardzo dobrze, jak zwykle zresztą, przygotowane materiały.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TomaszGarbowski">Chciałbym zapytać, co z regionalnymi rachunkami ekonomicznymi w turystyce? Jak to wygląda w praktyce? Czy przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych dostrzegają potrzebę badań i analizy turystyki w odniesieniu do gospodarki w danym regionie? Oczywiście, że wszystko wiąże się z kosztami. Za przygotowanie rzetelnego materiału i przeprowadzenie badań należy odpowiednio zapłacić. Ważne jest, aby były to jednolite badania, nadające się do dalszej analizy w skali makro.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#TomaszGarbowski">W materiale dotyczącym turystki społecznej jest mowa o powołanym specjalnie do tego zespole. Jest również mowa o programie strategicznym do 2015 r. Dobrze, że zwróciła pani, pani minister, uwagę na czeki. Fatycznie, warto czerpać niektóre przykłady i przenosić je na nasz grunt.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#TomaszGarbowski">Trzecia kwestia, o której już wspomniał pan poseł Babalski, jest związana z naszą pozycją jako kraju turystycznego. Niewątpliwie jesteśmy za Węgrami i Czechami. Pozytywnie postrzega się Polskę w aspekcie turystyki sentymentalnej i historycznej. W mniejszym stopniu promujemy piękne góry, jeziora i morze. Nadarza się dobra okazja. Będzie Euro 2012. To dobry moment na poszerzenie palety turystycznej. To może wpłynąć na PKB. Trzeba z tego skorzystać. Należy się tym zająć. Warto o tym już pomyśleć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję. Pan poseł raz jeszcze? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewBabalski">Tak, coś mi jeszcze umknęło. Powiedziała pani, że w ostatnich latach można zaobserwować spadek zainteresowania wyjazdami organizowanymi dla dzieci przez biura podróży i innych wyspecjalizowanych organizatorów. Domyślam się, że chodzi tu o pieniądze, ale czy tylko? Czy biura podróży uznały, że ich już to nie interesuje? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję bardzo. Ja także pozwolę sobie zadać pytanie. Podczas jednego z ostatnich posiedzeń Komisji Zdrowia rozmawialiśmy na temat tego, w jaki sposób realizowany jest Narodowy Program Zdrowia na lata 2007–2010. Jednym z jego celów jest poprawa warunków zdrowia w związku ze zwiększoną aktywnością fizyczną ludności. Ocena wypadła pozytywnie w stosunku do ludzi młodych, natomiast w stosunku do ludzi starszych i starych już taka korzystna nie była. Badania demograficzne wskazują, że społeczeństwo jest i będzie coraz starsze. Musimy przygotować program aktywności ruchowej dla starszej ludności. Jest powiedzenie, które brzmi: jak się nie ruszasz to znaczy, że nie żyjesz. Ruch jest bardzo istotny. W krajach skandynawskich, gdzie dużo się jeździ na rowerach, społeczeństwo w bardzo niewielkim stopniu cierpi na osteoporozę. U nas wiele osób cierpi z tego powodu. Leczenie też jest kosztowne. Będziemy coraz starsi. Trzeba mieć na uwadze programy skierowane do osób starszych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję. Nie widzę więcej pytań, dlatego bardzo proszę, pani minister, o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KatarzynaSobierajska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Uspokoił mnie pan, panie przewodniczący, że nie będę miała osteoporozy, ponieważ staram się, w miarę możliwości, często jeździć na rowerze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KatarzynaSobierajska">Pozwólcie państwo, że ustosunkuję się po kolei do poszczególnych pytań. Możliwość wypoczynku dzieci ze środowisk wiejskich. Panie pośle, mamy to na uwadze. Chcemy to zmienić. Zależy nam na tym, aby dostępność wypoczynku dla dzieci ze środowisk wiejskich była znacznie szersza. Zespół, o którym mówiłam, ma na celu przejrzenie już istniejących programów. Zależy nam na spójności i na jasnych warunkach. Trzeba to wszystko zebrać w jednym dokumencie. Zależy nam na jak największej dostępności do turystyki i na jej powszechności. Te warunki trzeba zmienić.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KatarzynaSobierajska">Programy unijne. Przystąpienie Polski do projektu Calypso świadczy o tym, że niektóre rozwiązania chcemy przenieść na nasz grunt. Dwa regiony Hiszpanii przystąpiły do programu pilotażowego. Czekamy teraz na wyniki ich oceny. Ciekawi jesteśmy, czy w znacznym stopniu poprawiło to posezonowość w obiektach i regionie. Zobaczymy, czy takie rozwiązanie jest efektywne. Chcemy również zobaczyć, na ile zaangażowanie finansowe regionów przynosi korzyści. Pamiętajmy, że w znacznym stopniu ma to związek z dofinansowaniem pobytów przez poszczególne regiony oraz z budżetu centralnego. Chodzi o to, aby cena tygodniowego pobytu dla seniora wraz z osobą towarzyszącą była ceną atrakcyjną i możliwą dla udźwignięcia.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KatarzynaSobierajska">Jeżeli chodzi o spadek liczby wyjazdów organizowanych dla dzieci i młodzieży przez różnych organizatorów, to jedną z przyczyn, którą można wskazać i która bez wątpienia ma znaczenie, jest niska dochodowość. Bardziej opłaca się wysyłać turystów do luksusowych hoteli i kurortów, np. w Egipcie, niż organizować kolonie dla dzieci i młodzieży. Chcemy zwrócić uwagę na ten problem i doprowadzić do poprawy sytuacji.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#KatarzynaSobierajska">Rok 2015 to nie jest żaden rok graniczny. Wtedy program się nie zakończy. Dokument jest opracowany na taki okres, ale jego efekty mają być kontynuowane i realizowane w przyszłości. Zakładamy, że będą to projekty długofalowe. Mam nadzieję, że w 2011 roku będziemy mieli cały, gotowy program dotyczący rozwoju turystyki społecznej w Polsce.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#KatarzynaSobierajska">Euro 2012 to temat rzeka. Wiemy, jaki wpływ ekonomiczny ta impreza może Polsce przynieść. Będziemy wiedzieli jeszcze więcej wdrażając rachunek satelitarny w sporcie. Staramy się określić wymiar ekonomiczny mistrzostw świata w piłce nożnej. Sądzę, że na tematy dotyczące promocji będziemy mieli jeszcze okazję porozmawiać. POT zgłosiła taki temat i chyba będzie on przedmiotem obrad na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji. Gros działań promocyjnych dotyczy mistrzostw w Europie – Euro 2012. Chcę raz jeszcze wyraźnie powiedzieć, że POT i PL 2012 nie będą się zajmować mistrzostwami jako takimi. Od tego jest UEFA i cały szereg innych podmiotów z nią związanych. Nam bardzo zależy na wykorzystaniu tego wydarzenia do promocji Polski i zmiany jej wizerunku. Myślę, że będziemy o tym jeszcze dużo mówić przy okazji kolejnego posiedzenia. Będziemy chcieli m.in. przy współpracy z POT i PL 2012 doprowadzić do wypracowania wspólnego programu działań wizerunkowych na okoliczność tego ważnego, sportowego wydarzenia. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#KatarzynaSobierajska">Panie przewodniczący, bardzo proszę, aby moją wypowiedź, zwłaszcza o kwestie dotyczące regionalnych rachunków ekonomicznych, unifikacji, regionalnych organizacji turystycznych, uzupełniła pani dyrektor Buczak. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AleksanderSopliński">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TeresaBuczak">Dziękuję. Chcę jeszcze jedną rzecz uściślić. Mówiąc o dacie 2015, która tak pana zaniepokoiła, mówiłam raczej o budowie jednolitego systemu. To taka data realizacji strategii naszych działań. Nie oznacza to, że ten proces będzie trwał tak długo. Część działań została już podjęta w ubiegłym roku. Została zorganizowana konferencja, na którą zaprosiliśmy przedstawicieli wszystkich regionalnych organizacji turystycznych. Mazowiecka organizacja turystyczna była jednym z głównych referentów. Dzieliliśmy się doświadczeniami. Celem było określenie zakresu badań, potrzeb, informacji oraz określenie etapów realizacji budowy tego systemu. Pewnych działań nie da się przeprowadzić w ciągu roku. Będziemy nad tym pracować. Trzeba mieć świadomość, że poziom gospodarki turystycznej w poszczególnych rejonach jest bardzo zróżnicowany. Nie wszystkie regiony w jednakowym stopniu są zainteresowane rozwojem badań. Czasami przyczyną są niskie funkcje turystyczne regionu lub możliwości finansowe i trudności z możliwością ich finansowania. Koszty wszystkich badań, tak naprawdę, na poziomie centralnym są nie do udźwignięcia. W tym roku zostanie zrealizowany pierwszy etap.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TeresaBuczak">Badania i regionalne rachunki ekonomiczne. Są dwa aspekty tej sprawy. Jeden z nich to regionalny rachunek satelitarny, który de facto jest regionalnym rachunkiem ekonomicznym. Na zlecenie MSiT opracowano metodologię takiego rachunku. Jest dostępna i możliwa do realizacji. Jakie jest zainteresowanie ze strony marszałków tym tematem? Bardzo duże. Wszystko jednak rozbija się o koszty realizacji badań i dostępność danych na poziomie regionalnym. Pani minister wspominała o tym, gdzie są luki w danych. One często przekładają się na poziom dezagregacji danych na szczeblu regionalnym. Kapitałochłonność prowadzenia badań jest naprawdę duża. Zrobienie pełnego rachunku satelitarnego na poziomie regionu jest kosztowne. Jednak zainteresowanie, zwłaszcza w regionach o dobrze rozwiniętych funkcjach turystycznych, jest bardzo duże. Drugą kwestią jest prowadzenie uproszczonych rachunków ekonomicznych. W pewnym sensie monitorowanie rynków turystycznych umożliwi pogłębienie wiedzy na temat roli ekonomicznej turystyki w poszczególnych regionach. Prowadzimy prace nad tym. Ograniczeniem są bariery finansowe. Mam na myśli przede wszystkim budżety marszałków. Często są ważniejsze wydatki i potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję. Słuchając pani, pani minister, dochodzę do przekonania, że jest pani naprawdę wybitnym ekspertem w dziedzinie badań. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Pan poseł Zbigniew Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewBabalski">Dziękuję. Pani minister, mówiła pani o kwestii posezonowości. W Polsce są rejony, gdzie sezon trwa cały czas. Mam na myśli góry. Można tam jeździć na narty zimą, albo na spacery latem. Pan poseł Gut Mostowy jest znanym specjalistą w tym zakresie. Chcę zapytać o jedną rzecz. Dlaczego w październiku lub listopadzie za tysiąc złotych możemy wyjechać do Turcji lub do Tunezji? Mówię o hotelu o standardzie poniżej trzech gwiazdek. W tym są koszty przelotu samolotem, 7 noclegów itd. Pomijam już kwestie wyżywania i różnego rodzaju napojów. Poza tym mamy gwarancję ładnej pogody. Tam jakoś to się opłaca. Tam ludziom to się opłaca i można to zrobić. U nas nie ma takiej możliwości. Z czego to wynika? Dlaczego tak się dzieje? Prawdą jest, że w ostatnich latach liczba hoteli zdecydowanie się zwiększyła. Czy może jednak mimo wszystko jest ich zbyt mało, żeby te ceny były niższe? Czy są inne czynniki?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję. Myślę, że to wynika z tego, że tam po prostu sezon trwa 12 miesięcy. Pan poseł Gut-Mostowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejGutMostowy">Dziękuję, panie pośle, za komplement. Uważam, że rolą państwa nie powinno być ingerowanie w turystykę. To jest zadanie rynku. Możemy pewne patologie rynku stymulować, ale w ceny nie możemy ingerować. Podobnie moglibyśmy zapytać, dlaczego ceny mieszkań w Polsce są o wiele wyższe niż w innych krajach europejskich? Można by się zastanawiać, dlaczego rynek nie zawsze działa tak, jak byśmy chcieli. W wypadku analizy sytuacji turystycznej na rynku, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Do tego dochodzi wewnętrzna konkurencja i koszty produkcji. W moim przekonaniu, to, abyśmy zajmowali się stymulowaniem cen na rynku, nie jest najlepszym pomysłem. Możemy się jednak zastanawiać na pewnymi patologiami i nad zwiększeniem popytu turystycznego. Lepiej, gdy turysta zostawia pieniądze w Polsce, niż za granicą. Z wyjazdów krajowych zostaje całość. Z wyjazdów zagranicznych zarabiamy jedynie tyle, co zostaje z marży i podatków biur podróży.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewBabalski">Bardzo daleki jestem od tego, aby w te sprawy ingerować. Wiemy, że duża część społeczeństwa korzysta z turystyki zagranicznej. Życzyłbym biurom podróży, żeby znaczna część ich klientów została jednak w Polsce i zostawiła pieniądze u nas. Nie mam zamiaru absolutnie w to ingerować. Pewnych spraw nie da się przeskoczyć. Marzę sobie jedynie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AleksanderSopliński">Pan poseł Babalski nawiązuje do programu wyborczego swojej partii.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewBabalski">Panie przewodniczący, nie musi być pan ani tak pamiętliwy, ani tak złośliwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AleksanderSopliński">Przepraszam bardzo. Pani minister, bardzo proszę o ustosunkowanie się do wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KatarzynaSobierajska">Dziękuję. Może poproszę pana prezesa Walasa o komentarz. Jeżeli uda nam się wywołać popyt na posezonowość, to rynek też odpowiednio na to zareaguje. Jak na razie u nas pokutuje przekonanie o krótkim sezonie. Są okresy martwe. Nawet w górach. Oferta Tunezji, Egiptu itd. ze względu na walory klimatyczne jest w ciągu całego roku tak samo atrakcyjna. Bierze się to pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Oczywiście, wiele też zależy od preferencji i tego, czy dla kogoś dana oferta jest atrakcyjna. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KatarzynaSobierajska">Jeśli można, to oddam głos panu prezesowi Walasowi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BartłomiejWalas">Dziękuję. Chciałbym ustosunkować się do marzenia pana posła dotyczącego niskich cen w okresie posezonowym. W wyjazdach do Egiptu bijemy rekordy. Rocznie wyjeżdża tam około sześćset tysięcy Polaków. Stajemy się jednym z podstawowych partnerów Egiptu. Skąd się bierze niska cena? Tak, jak i w przypadku Tunezji, wynika z tego, że ich podstawowym produktem turystycznym jest słońce. Jednak poza tym w Tunezji rząd dopłaca hotelarzom poza sezonem. Obniża cenę produktu. Jest on bezkonkurencyjny, ale ma niewiele wspólnego z pełnym rachunkiem ekonomicznym.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BartłomiejWalas">System czeków wakacyjnych, o którym wspomniała pani minister, to potężny ekonomiczno-finansowy instrument kreowania turystyki społecznej i wspierania własnego społeczeństwa. W krajach, w których je wprowadzono, okazały się niezwykle efektywne. Pozwalają na wprowadzenie systemu oszczędności. Modernizują to, co u nas w części reguluje ustawa o Zakładowym Funduszu Socjalnym.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BartłomiejWalas">Padło pytanie o kierunki promocji i o turystykę sentymentalną. Światowe analizy dowodzą, że podstawowe trendy w turystyce to turystyka miejska i kulturowa. Czy nam się to podoba, czy nie, poziom udziału społeczeństwa europejskiego w turystyce aktywnej sięga 2–3%. Nastawiając się wyłącznie na ten produkt, zakładając, że będzie on na najwyższym z możliwych poziomów, nie osiągniemy efektów ekonomicznych, o jakich rozmawialiśmy. Dlatego też cała strategia marketingowa jest nastawiona na miasta, wydarzenia i ich atmosferę jako taką. Wychodzi się z założenia, że to przyciągnie turystę i „wciągnie” go w głąb kraju.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#BartłomiejWalas">W przyszłym miesiącu rusza duża kampania poświęcona programowi operacyjnemu 5–1. Jest to program poświęcony pięciu województwom ściany wschodniej. Będziemy się tym zajmować przez półtora roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję. Dziękuję państwu. Dziękuję pani minister. Dziękuję gościom.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AleksanderSopliński">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki pozytywnie rozpatrzyła informację ministra sportu i turystyki na temat działania na rzecz rozwoju turystyki społecznej w Polsce oraz informację ministra sportu i turystyki na temat badań i statystyki w gospodarce turystycznej. Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie stwierdzam, że pozytywnie rozpatrzyliśmy obie informacje.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#AleksanderSopliński">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Do widzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>