text_structure.xml
54.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JacekFalfus">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Witam serdecznie państwa posłów i zaproszonych gości. Witam panią minister Katarzynę Sobierajską oraz panią Elżbietę Wąsowicz-Zaborek, wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Dzisiejszy porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat stanu i rozwoju bazy turystycznej w Polsce w aspekcie przygotowań Polski do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012. Drugi punkt to rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych przez marszałków województw, którzy przygotowują się do turnieju Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012. Punkt trzeci porządku dziennego to sprawy bieżące. Przystępujemy do rozpatrzenia informacji Ministra Sportu i Turystyki na temat stanu rozwoju bazy turystycznej w Polsce w aspekcie przygotowań Polski do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Bardzo proszę wszystkie osoby o zachowanie ciszy, ponieważ będzie to przeszkadzało, a rozmowy telefoniczne zostawmy na później. Oddaję głos pani minister Sobierajskiej, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KatarzynaSobierajska">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo! Jest mi niezmiernie miło, że dziś mogę zaprezentować temat dotyczący stanu i rozwoju bazy turystycznej w Polsce w aspekcie w przygotowań Polski do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012. Chcę na wstępnie powiedzieć, że temat bazy turystycznej należy w tym przypadku traktować stosunkowo szeroko. Często w rozmowach spotykamy się z takim rozumieniem tematu, że odnosi się on tylko i wyłącznie do bazy hotelowej. Natomiast my zgodnie ze stosownymi definicjami traktujemy ten temat szerzej. Tak naprawdę jest to szeroko rozumiana infrastruktura turystyczna, która służy obsłudze ruchu turystycznego, w tym przypadku szczególnej grupy, która odwiedzi Polskę na okoliczność Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Na początek dwa słowa na temat stanu, jaki mamy obecnie, oraz pewnej prognozy obejmującej rok 2012, jeżeli chodzi o zagraniczny ruch przyjazdowy. Chcę państwu powiedzieć, i to nie jest tajemnica, że ubiegły rok był stosunkowo trudny dla turystyki, zwłaszcza jeżeli chodzi o turystykę przyjazdową. Wiadomo, z jakich przyczyn ten ruch odnotował dość istotny spadek. Rok 2009 zamknął się liczbą około 12.000 tys. przyjazdów turystycznych i było to o 8% mniej w porównaniu z rokiem 2008. Podobnie kształtowały się wpływy z tego tytułu. Wyniosły one w sumie około 9.000.000 tys. dolarów i był to spadek o 21%. Jeżeli chodzi o wpływy, to trzeba brać pod uwagę różnice kursowe, czyli wahania kursów walut w ciągu danego roku. To także w znaczący sposób odbija się na tym wyniku. Jeżeli chodzi o pierwszy kwartał roku 2010, to możemy powiedzieć, że z pewnym optymizmem patrzymy w przyszłość, ponieważ pierwszy kwartał możemy zaliczyć do udanych. Nastąpił niewielki wzrost przyjazdów, około 3%, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Musimy pamiętać, że ten analogiczny okres, czyli pierwszy kwartał roku 2009, był wyjątkowo niedobry. Wzrost jest oczywiście pozytywnym zjawiskiem, ale porównujemy to z trudnym okresem spadkowym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KatarzynaSobierajska">Pozytywne tendencje odnotowujemy, jeżeli chodzi o wykorzystanie bazy noclegowej. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2010 roku z obiektów zbiorowego zakwaterowania skorzystało ponad 3% turystów więcej niż w roku 2009. Jeżeli chodzi o prognozy, to ostrożnie szacując liczymy, że w 2012 poziom przyjazdów turystów powinien osiągnąć liczbę ponad 13.000 tys., a co za tym idzie powinny się zwiększyć wpływy do budżetu państwa. Widać to na przedstawionym slajdzie. Niestety, nie jest on dobrze widoczny na końcu sali. Potraktujmy to jako pewną ilustrację tego, jak kształtowały się wpływy w ostatnich latach i jaka jest najbliższa prognoza. Przechodząc do konkretnej bazy, przekazaliśmy obszerniejszy dokument w tym zakresie. Pozwolicie państwo, że skupię się na najbardziej istotnych elementach, a w dyskusji będziemy mogli uszczegółowić informacje, o ile będzie taka potrzeba. Bazując na danych pochodzących głównie z Głównego Urzędu Statystycznego, ponieważ to jest najbardziej miarodajne źródło, w 2009 roku mieliśmy w Polsce zarejestrowanych prawie 7000 obiektów zbiorowego zakwaterowania. W tej liczbie obiektów posiadaliśmy około 6500 miejsc noclegowych. W porównaniu z rokiem 2009 był to wzrost o 2%, jeżeli chodzi o liczbę samych obiektów, i o 1,6%, jeżeli chodzi o liczbę miejsc. Widzimy, że te wzrosty nie są duże. Chcę podkreślić, że baza, którą prowadzi Główny Urząd Statystyczny, obejmuje 18 rodzajów obiektów zbiorowego zakwaterowania. Nie zróbmy błędu i nie idźmy taką samą analogią, jaka jest w ustawie o usługach turystycznych, ponieważ GUS trochę szerzej traktuje obiekty i rejestruje takie obiekty, które nie są kategoryzowane przez ustawę i są w grupie obiektów innych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KatarzynaSobierajska">Bazując na danych GUS, jeżeli chodzi o rok 2009, to w grupie 18 rodzajów obiektów na pewno należy zwrócić uwagę, że najliczniejszą grupą są hotele. Była to liczba 1640 obiektów i w tej grupie został odnotowany największy przyrost, aż 20%, jeżeli porównywalibyśmy z rokiem poprzednim. Kolejną liczną grupą są ośrodki wczasowe, ponieważ jest to liczba około 1199 obiektów. Różne jest rozmieszczenie obiektów bazy noclegowej, jeżeli chodzi o cały kraj. Należy podkreślić, że blisko połowa zasobów zlokalizowana jest w czterech województwach. Potwierdza to zasadę, że są to województwa o największym potencjale turystycznym. Jest to województwo małopolskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie i pomorskie. Jak państwo zwrócicie uwagę to zobaczycie, że w dwóch z tych województw będą zorganizowane Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Jeżeli chodzi o liczbę obiektów w miastach gospodarzach, a także liczbę miejsc noclegowych w tych obiektach, mam na myśli obiekty hotelowe z liczbą gwiazdek od 1 do 5, to przedstawia to ten slajd. Proszę zwrócić uwagę, że są to dane za ubiegły rok. Cały czas trwa proces kategoryzacyjny obiektów, które zostały niedawno wybudowane. Sporo obiektów jest w budowie i zostaną one ujęte w tej statystyce w roku bieżącym lub w przyszłym. W tym momencie, jeżeli chodzi o obiekty hotelowe, jak i miejsca noclegowe, liderem jest Warszawa. Jeżeli chodzi o liczbę obiektów to jest ich 63, a liczba miejsc to 18500. Kolejne miejsca zajmują Poznań z 47 obiektami, Wrocław – 37 i Gdańsk – 23. Traktując bazę turystyczną w szerszym zakresie, musimy uwzględnić szeroko rozumiane placówki gastronomiczne, które są również dostępne dla gości i turystów zagranicznych i krajowych. Trudno jest oczywiście podać dokładną liczbę obiektów w poszczególnych województwach. Mamy możliwość podania tylko tych danych, które wynikają z analiz GUS i są to głównie placówki gastronomiczne w obiektach zbiorowego zakwaterowania. W czterech województwach, w których mają odbywać się mecze, na dziś mamy około 7500 takich placówek w obiektach zbiorowego zakwaterowania. Dane nie obejmują wszelkiego rodzaju restauracji, karczm lub innych tego typu placówek. Państwo na pewno wiedzą z własnej praktyki, ile tego typu obiektów znajduje się w regionach, miasteczkach, jak również na trasach pomiędzy nimi. Podobnie jak w przypadku bazy noclegowej najwięcej tego typu placówek jest zlokalizowanych w województwie pomorskim i dolnośląskim.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KatarzynaSobierajska">Występują także pewne różnice, ponieważ kolejno jest też województwo wielkopolskie i mazowieckie. Wzrost liczby placówek w roku 2008 w porównaniu z rokiem 2007 stanowił około 4,5%. Kolejnym ważnym elementem, jeżeli chodzi o bazę turystyczną są na pewno punkty informacji turystycznej. W tej chwili prowadzony jest proces certyfikacji przez Polską Organizację Turystyczną, tak aby w roku 2012 stanowiły one zwarty i kompleksowy system obsługi turystów w zakresie informacji turystycznej. Uwzględnialiśmy głównie te województwa, w których planowane są rozgrywki podczas Mistrzostw Europy. Obecnie działają 104 punkty informacji turystycznej. Najwięcej, bo 41 zlokalizowanych jest w województwie dolnośląskim, 40 w województwie pomorskim, a na przykład w województwie mazowieckim jest 14, wielkopolskim tylko 9. Na pewno widzimy konieczność nasycenia województw większą ilością punktów, chociaż musimy zakładać, że gros informacji goście przyjeżdżający na EURO będą pozyskiwać drogą elektroniczną, a głównie posiłkując się Internetem. Jeżeli chodzi o sieć regularnej komunikacji lotniczej, to jest to jeden z najważniejszych punktów prac zarówno spółki PL.2012, która koordynuje wszystkie koncepcje transportu i komunikacji podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej, ale również tych resortów i instytucji, które odpowiedzialne są poprawę stanu dostępności komunikacyjnej głównie w przypadku miast, w których odbywać się będą mecze. W roku 2008 mieliśmy około 141 tras lotniczych, na których odbywały się regularne połączenia lotnicze. Niestety w porównaniu z rokiem poprzednim, czyli 2007, nastąpił spadek liczby tras o 10. Spadła także liczba tras zagranicznych o 8 i w związku z tym zmieniła się także ich długość. Myślę, że w tym przypadku ważna jest informacja, że liczba miast, z którymi utrzymywano komunikację lotniczą, wynosi w sumie 91. Jest to dostateczna liczba. Rozmowy, które prowadzi obecnie LOT na temat uruchomienia nowych połączeń lotniczych, dają pewną nadzieję na zwiększenie tej siatki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KatarzynaSobierajska">Pamiętajmy, że w tej chwili LOT nie jest już głównym graczem na rynku z 20% udziałem. W tej chwili WIZZER już przekroczył ten pułap i jego udział w rynku wynosi 27%. Na pewno nasz narodowy przewoźnik musi przewidzieć i wdrożyć w najbliższym czasie plan działania, który poprawiłby tę sytuację. Jeżeli chodzi o szczegółowe dane, ponieważ to jest najbardziej interesująca informacja odnośnie do miast gospodarzy, to UEFA postawiła kilka zasadniczych warunków i podzieliła tę bazę w zależności od grupy, która będzie w nich przebywać. Na pewno musimy zabezpieczyć obiekty dla zasadniczej grupy gości oficjalnych UEFA, oni nazywają to UEFA FAMILY. Na pewno zakwaterowanie dla drużyn, czyli najważniejszych bohaterów tego wydarzenia i są to centra pobytowo-treningowe. Kolejne to zakwaterowanie dla szerokiej grupy kibiców. W zależności od rodzaju bazy różne są kompetencje zarówno spółki PL.2012, samej UEFA, jak również spółki EURO 2012 Polska, jest to spółka Polskiego Związku Piłki Nożnej. Jeżeli chodzi o bazę dla UEFA FAMILY, to tak naprawdę kontraktowanie miejsc leży w gestii UEFA. Powołali w tym celu spółkę, która się tym zajmuje, i to oni kontraktują od naszych gestorów bazy i miejsca dla tej grupy gości. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to później poproszę pana Rafała Rosiejaka o kilka słów na temat stanu tej kontraktacji. Pan Rafał Rosiejak monitoruje ten proces z ramienia spółki PL.2012. Jeżeli chodzi o zakwaterowanie dla drużyn, czyli centa pobytowo-treningowe, to jest to proces, który nadzorowany jest przez spółkę UEFA oraz spółkę EURO 2012 Polska. W czerwcu bieżącego roku przewidywany jest komunikat w sprawie rekomendacji 20 najlepiej przygotowanych lokalizacji. Proces wyboru ma dość długi okres za sobą, żeby wybrać jak najlepsze miejsca. W związku z tym jeszcze w tym roku przewidziane jest wydanie przez UEFA katalogu centrów pobytowych w Polsce i na Ukrainie. Nie wiemy do końca, jak daleko zaawansowany jest proces w przypadku naszych partnerów i kolegów na Ukrainie. Wiem, że tam mogą pojawić się większe problemy w tym zakresie. Kolejna sprawa to zakwaterowanie kibiców, ponieważ z punktu widzenia rozwoju turystycznego i ruchu przyjazdowego jest bardzo istotna. Wstępne szacunki zakładają, że będzie to grupa od 700 tys. do 1000 tys. osób. Musimy mieć świadomość, że ta grupa będzie zróżnicowana. Będą to przyjazdy jednodniowe, a więc osoby, które będą miały bilety tylko na jeden mecz. Wtedy będzie to przyjazd konkretnie na mecz i po meczu wyjazd. Będzie także grupa, która będzie miała bilety na większą ilość spotkań i będzie korzystała z bazy noclegowej. Będzie także duża grupa kibiców, którzy przyjadą nie posiadając biletów, ale będą liczyć, że w strefach kibiców w miłej atmosferze będą mogli obejrzeć rozgrywki. Jeżeli chodzi o zakwaterowanie dla tej grupy, brana jest również pod uwagę liczba miejsc noclegowych w miastach sąsiadujących z tymi, gdzie odbywają się mecze. Brana jest pod uwagę odległość mniej więcej około 2 godzin jazdy samochodem. Ostatni slajd jest najbardziej aktualny, jeżeli chodzi o kontraktowanie pokoi na Mistrzostwa Europy. Na koniec chciałabym oddać głos panu Rafałowi Rosiejakowi. Chcę też powiedzieć, że resort wspólnie ze spółką PL.2012 podejmuje szereg takich rozmów wspólnie z miastami gospodarzami, które w rezultacie spowodują poszerzenie bazy i możliwości korzystania z miejsc noclegowych, chociażby o miejsca znajdujące się w akademikach. W tej sprawie odbyło się spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na którym rozważano możliwość wcześniejszego zakończenia roku akademickiego, tak aby na okres Mistrzostw Europy te obiekty także mogłyby być oferowane gościom, którzy przyjadą do Polski na tę imprezę. Na koniec, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, oddam głos Rafałowi Rosiejakowi ze spółki PL.2012.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JacekFalfus">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RafałRosiejak">Dziękuję panie przewodniczący. Szanowni państwo posłowie, pani minister, w odniesieniu do slajdu, który widzimy, komentarz powinien być taki: dwa lata przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej wszystkie cztery miasta wypełniają wymóg ilości pokoi dla UEFA. Na slajdzie mamy dane z czterech miast: Warszawa 99%, Poznań 97%, Wrocław 106%, Gdańsk 81%, przy czym jeżeli chodzi o Gdańsk, to prowadzone są rozmowy z przedstawicielami obiektów, które są w budowie lub dużymi hotelami, takimi jak Sheraton, które nie udostępniły jeszcze pokoi. Uważamy, że dwa lata przed Mistrzostwami nasza sytuacja w segmencie hoteli jest bardzo dobra. Jeżeli chodzi o centra pobytowe, ponieważ jest to bardzo istotna sprawa, to na dziś mamy informacje ze spółki EURO 2012 Polska, że zakontraktowano 24 hotele. Przypomnę, że Polska powinna wskazać 16 obiektów dla drużyn piłkarskich. Jak pamiętamy, w ciągu ostatnich dwóch lat wybór centrów pobytowych budził dużo emocji. UEFA zmieniła pewne warunki, takie jak odległość hotelu od lotniska czy też standard płyt boiskowych, na korzystniejsze dla nas. Liczba 24 centrów pobytowych w 100% wypełnia wymogi UEFA. Jeżeli chodzi o zakwaterowanie kibiców, tutaj jest największe wyzwanie, jako spółka PL.2012 pracujemy nad przygotowaniem wspólnej platformy rezerwacyjnej dla kibiców. Identyfikujemy podmioty, które mogłyby taką platformę przygotować. Chcielibyśmy, żeby była gotowa na rok przed mistrzostwami, czyli w roku 2011. Będzie też projekt karty EURO, który w kolejnych miesiącach będziemy mogli państwu przybliżyć. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Przechodzimy do pytań. Bardzo proszę państwa posłów o zadawanie pytań, jeżeli są jakieś wątpliwości. Bardzo proszę pan poseł Tomasz Lenz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TomaszLenz">Dziękuję za informacje. Chciałbym zapytać, czy centra pobytowe i oferta dla kibiców obejmuje wyłącznie województwa, które będą organizatorami meczy? Na przykład województwo wielkopolskie i pomorskie jest organizatorem mistrzostw, natomiast kujawsko-pomorskie nie, ale jest pomiędzy tymi województwami. Dodatkowo wszyscy wiemy, że autostrada między Bydgoszczą, Toruniem a Gdańskiem będzie gotowa w stosunkowo niedługim czasie. Już w tej chwili można w ponad godzinę przebyć tę trasę. Chcę zapytać, czy jest też przewidziana oferta dla kibiców-turystów przebywających w okresie Mistrzostw Europy w Polsce, żeby mogli skorzystać z oferty hotelowej w Bydgoszczy i Toruniu. Jest tam także lotnisko, które stara się zaistnieć na rynku lotniczym w Polsce w ostatnim czasie. Czy lotnisko w Bydgoszczy jest przewidziane do wykorzystania w ramach Mistrzostw Europy w piłce nożnej? Podsumowując, czy Bydgoszcz i Toruń może liczyć na to, żeby wejść w ofertę dotyczącą możliwości wykorzystania obiektów hotelowych oraz czy lotnisko w Bydgoszczy będzie wykorzystywane? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekFalfus">Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KatarzynaSobierajska">Oddam głos fachowcowi w tym temacie, ponieważ pan Rafał Rosiejak jest zorientowany w bardzo wielu szczegółach. Myślę, że pozytywnie możemy odpowiedzieć na pana pytanie czy inne województwa mogą być brane pod uwagę. Oczywiście, że mogą. Tak jak krótko zasygnalizowaliśmy, podstawowym warunkiem w tej chwili, który jest brany pod uwagę to dwugodzinny czas dojazdu samochodem do obiektu, na którym będą się odbywać mecze. Można z powodzeniem wyobrazić sobie, że może być to część województwa śląskiego, ale także kujawsko-pomorskiego, w przypadku gdy mecze rozgrywane są w Gdańsku lub Poznaniu. Jeżeli chodzi o bardziej szczegółową odpowiedź na pytanie, to bardzo proszę – pan Rafał Rosiejak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekFalfus">Chciałbym dodać do tego pytania jeszcze jedną kwestię. W odniesieniu do ostatnich informacji, które przekazał nam Michel Platini, który określił pewne wątpliwości co do rozstrzygnięcia, gdzie będą się odbywały mecze, jeżeli chodzi i stronę ukraińską. W sytuacji gdy Ukraina nie dotrzyma standardów, będzie musiało nastąpić jakieś inne rozstrzygnięcie. W tym kontekście pan Platini podał pewną sugestię rozstrzygnięcia tego problemu na rzecz dwóch pozostałych miast, czyli Chorzowa i Krakowa. Czy spółka przygotowuje się do takich rozstrzygnięć? To na pewno pojawi się nagle i nastąpi tuż przed mistrzostwami. Dziękuję i proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RafałRosiejak">Szanowni państwo, odpowiadając na pierwsze pytanie dotyczące innych województw niż te, w których są miasta gospodarze, to jest to jak najbardziej pozytywna odpowiedź. Jeżeli chodzi konkretnie o Bydgoszcz i Toruń, to hotele w Bydgoszczy już mieszczą się w bazie, którą przed chwilą pokazywała pani minister. Te hotele są przyporządkowane Poznaniowi. Mówimy tutaj o takich hotelach jak „Pod orłem” czy też niedługo otwierany Holiday. Jeżeli chodzi o Toruń, to z kolei to, że będzie miał połączenie drogowe z Gdańskiem, to hotele w Toruniu są kontraktowane dla Gdańska. Zakładamy, że kryterium odległości będzie spełnione i na pewno w tych miastach będziemy mogli gościć kibiców. Lotnisko w Bydgoszczy jest przygotowywane jako wspomagające dla całego turnieju EURO. Chciałbym także uzupełnić, że poza miastami Bydgoszcz i Toruń musimy brać pod uwagę takie miasta, jak Łódź dla Warszawy, ale także Kraków, który jest tak naprawdę 2,5 godziny drogi ekspresem od Warszawy. Zakładamy, że liczba hoteli i atrakcyjność miasta spowoduje, że kibice będą także w tamtym mieście. Pytanie pana przewodniczącego dotyczące przygotowań na Ukrainie. Powiem tak, Polska zawsze przygotowywała 6 stadionów, w związku z tym Kraków i Chorzów także będą przygotowane. Baza hotelowa w tych miastach także jest brana pod uwagę. Jak wiemy, Kraków jest zagłębiem hotelowym, w związku z tym te dwa miasta będą przygotowane, jakby była taka decyzja UEFA. Proszę pamiętać, że żadne decyzje nie zapadły i na razie przygotowywany program dotyczy 4 miast w Polsce i 4 na Ukrainie. Będziemy czekali na decyzję UEFA w czerwcu tego roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JacekFalfus">Bardzo proszę następne pytania. Bardzo proszę, pan dyrektor Buza.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszBuza">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, chciałbym uzupełnić wypowiedź pana Rafała Rosiejaka i poinformować państwa, że mamy wykaz przedsięwzięć EURO zawierający 136 przedsięwzięć na mocy znowelizowanego rozporządzenia Rady Ministrów z 29 grudnia. W wykazie znajdują się lotniska we wszystkich miastach, które aplikowały o turniej EURO. Znajdują się tam także przedsięwzięcia ziemi małopolskiej oraz śląskiej. Dofinansowujemy w ramach programu wieloletniego przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć EURO, budowę stadionów nie tylko w czterech miastach wytypowanych, ale także stadionu w Chorzowie oraz stadionu Wisły w Krakowie. Stadion Wisły będzie oddany już w tym półroczu. Pani Barbara Janik mnie poprawi, jeżeli się pomyliłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BarbaraJanik">Pomylił się pan. Stadion będzie oddany na przełomie września i października.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DariuszBuza">Czyli będzie to trzeci kwartał. Stadion w Chorzowie przewidywany jest do oddania na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2011 roku. Główne obiekty teoretycznie będą gotowe na rok przed mistrzostwami, gdyby istniała taka konieczność.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciał zabrać głos? Bardzo proszę, pan przewodniczący Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w tej chwili trwa debata nad ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych, która jest naszym komisyjnym projektem, w związku z powyższym na chwilę musiałem wyjść. Przepraszam, jeżeli powtórzyłbym się z pytaniem. Z materiałów zarówno ministra jak i raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika niepokojąca tendencja, która jest zauważalna w Polsce, czyli zmniejszanie się ilości obiektów hotelarskich o najniższej klasie. Chodzi mi tutaj o schroniska młodzieżowe oraz kampingi. Ich liczba zmniejsza się systematycznie od kilku lat. Jest to bardzo ważne, ponieważ część kibiców niekoniecznie musi korzystać z bazy hotelowej, tylko może skorzystać z najprostszej bazy noclegowej. Z materiału przygotowanego przez resort wynika także, że zmniejszająca się liczba lotów, długości tras lotów itp. zauważalna jest od 2007 roku. Czy państwo macie jakieś dane z pierwszego kwartału 2010? Czy ta tendencja została zatrzymana? W mediach można było usłyszeć informację LOT, że będą otwierane nowe linie lotnicze. W związku z tym czy negatywna tendencja dotycząca kurczenia się rynku lotniczego została zahamowana? Czy widać pewne tendencje ożywienia i działań prowadzonych przez narodowego przewoźnika? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JacekFalfus">Bardzo proszę o odpowiedź panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KatarzynaSobierajska">Odpowiem najpierw na pierwsze pytanie. Rzeczywiście, jeżeli chodzi o bazę o niższym standardzie, to widzimy pewien niedostatek. Chcę podkreślić, że w tej chwili bazujemy na danych obiektów, które są w systemie. Jest też pewien proces oddawania nowych obiektów, które się pojawiają. Niestety, to nie jest w obszarze schronisk młodzieżowych, ponieważ tutaj mamy constans, jeśli nie zmniejszenie liczby tych obiektów. Nowe schroniska pojawiają się w niewielkiej ilości. Jeżeli chodzi o nowe, to mam na myśli głównie bazę typu pola kampingowe lub hoteli jednogwiazdkowych i tak zwanych hosteli. Są to obiekty, które stosunkowo dynamicznie się rozwijają i pojawia się ich coraz więcej. Ustawa nie przewiduje takiej grupy i nie kategoryzuje obiektów, ale trzeba mieć na uwadze, że bardzo często są to obiekty o stosunkowo dobrym standardzie. Niektórzy z państwa pamiętają pewnie taką dyskusję, kiedy Polska będzie organizatorem tak ważnego przedsięwzięcia i wtedy pojawiały się obawy niedostatku obiektów o wysokim standardzie a więc hoteli cztero– lub pięciogwiazdkowych. Myślę, że w trakcie tego procesu niewątpliwie większą troską jest inicjowanie powstawania nowych obiektów o niższym standardzie. Poziom nasycenia obiektami o wysokim standardzie jest stosunkowo dobry. Oczywiście są to decyzje inwestycyjne podejmowane przez prywatnych przedsiębiorców lub przy wsparciu lokalnych samorządów. Na pewno w tym zakresie trudno jest prognozować i spowodować znaczący postęp w tym obszarze. Niemniej jednak w naszych działaniach ze strony resortu, jak i Polskiej Organizacji Turystycznej w rozmowach podkreślamy pewną konieczność zwrócenia uwagi na powstawanie takiej grupy obiektów. Była także podana informacja i nie wiem, czy pan poseł miał okazję ją usłyszeć, że na okoliczność Mistrzostw Europy rozmawiamy z wyższymi uczelniami, aby udostępnić akademiki i miejsca w akademikach. Jeżeli chodzi o linie lotnicze i plany lotu, to miałam okazję przedstawić informację, że LOT utracił pozycję lidera, jeżeli chodzi o udział w rynku w Polsce. Jest to, co prawda niewiele, ale WIZZER go przeskoczył o 2%.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KatarzynaSobierajska">W tej chwili LOT ma 25% udziałów, a WIZZER 27%. Z naszego punktu widzenia dobrze byłoby, aby przewoźnik narodowy był wiodący, ale myślę, że mamy sytuację taką, a nie inną w zakresie otwartego nieba, że dowolność operowania linii lotniczych jest stosunkowo swobodna, a w naszym interesie jest, aby tych połączeń było jak najwięcej, a dostępność komunikacyjna poszczególnych miast, nie tylko stolicy, była jak najlepsza. Stąd też trudno powiedzieć, jak zmienia się sytuacja do roku poprzedniego. Myślę, że pod koniec czerwca, w połowie roku takie dane się pojawią, jeżeli chodzi o regularne, stałe połączenia lotnicze. Trzeba mieć na uwadze, że bardzo często przewoźnicy, w tym LOT również uruchamiają połączenia regularne, ale okresowo. Na przykład w sezonie letnim są to kierunki atrakcyjne turystycznie skąd można się spodziewać zwiększonego ruchu lub w kierunku, którym z Polski zwiększony ruch może następować. Myślę, że to na okoliczność Mistrzostw Europy można brać pod uwagę. Jeżeli chodzi o najnowsze plany LOT, to mamy ponownie uruchomiony Kaliningrad, co z punktu widzenia ruchu z Federacji Rosyjskiej jest dość istotne. Są także plany, ale pozaeuropejskie, dotyczące Japonii. Nie wiem, jak daleko posunięte są decyzje w tej sprawie. Planowany jest też powrót do Pekinu. Są to połączenia o innym znaczeniu strategicznym. Nie są strategiczne z punktu widzenia Mistrzostw Europy, niemniej jednak bardzo istotne z punktu widzenia zarówno ruchu turystycznego, ale także kontaktów gospodarczych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JacekFalfus">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę. Przechodzimy do drugiego punktu dzisiejszego posiedzenia. Rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych przez marszałków województw, które przygotowują się do turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Wśród zaproszonych gości mamy przedstawicieli NIK, panią Alicję Szczepaniak z Gdańska oraz pana Krystiana Kułagę. Bardzo proszę, oddaję państwu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AlicjaSzczepaniak">Gdańsk koordynował kontrolę w skali kraju w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych. Najwyższa Izba Kontroli poszła trochę szerzej niż Ministerstwo w swoich analizach. Na wszelki wypadek skontrolowaliśmy 6 województw, nie tylko gospodarzy mistrzostw. Wyniki zostaną państwu zaprezentowane. Osobą wiodącą w kontroli był pan Krystian Kułaga i dlatego przekażę głos, pan Krystian omówi ważniejsze wyniki kontroli. Chcę podać uzasadnienie podjęcia kontroli. Była to kompleksowa kontrola z inicjatywy Najwyższej Izby Kontroli. Powodem była potrzeba sprawdzenia po raz pierwszy od wprowadzenia nowej regulacji, jak funkcjonuje realizacja zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych po przejęciu tego zdania przez marszałków województw od wojewodów. Najwyższa Izba Kontroli potraktowała tę kontrolę jako istotną z punktu widzenia wzmożonego nadzoru nad działalnością podmiotów świadczących usługi turystyczne w kontekście EURO 2012. Głównym celem kontroli było sprawdzenie realizacji zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych przez marszałków 6 województw ze szczególnym uwzględnieniem ochrony konsumentów tych usług i na to położony był szczególny nacisk przez NIK. Proszę pana Krystiana o omówienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystianKułaga">Szanowny panie przewodniczący, pani minister, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, powiem dwa zdania o ustawie o usługach turystycznych, ponieważ ważny jest cel ustawy w kontekście badań Najwyższej Izby Kontroli. Nadrzędnym celem ustawy o usługach turystycznych jest ochrona konsumentów usług turystycznych. Natomiast poprzez regulację usług turystycznych państwo osiąga ten cel. Badaniom i ocenie poddaliśmy 3 obszary określone w ustawie o usługach turystycznych. Pierwszy obszar związany jest z organizatorami turystyki i pośrednikami turystycznymi, drugi dotyczy przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, a trzeci – obiektów hotelarskich. W ramach kontroli zbadaliśmy prowadzenie rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz wywiązywanie się z obowiązków przeprowadzania kontroli tych podmiotów przez marszałków województw, nadawanie uprawnień przewodnika i pilota wycieczek oraz organizowanie egzaminów, prowadzenie ewidencji nadanych uprawnień i przeprowadzanie kontroli działalności przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KrystianKułaga">Trzeci obszar związany był z prowadzeniem postępowań administracyjnych, dokonywaniem oceny obiektów hotelarskich, nadawanie im gwiazdek, mówiąc kolokwialnie, prowadzenie ewidencji oraz przeprowadzanie obowiązkowych kontroli działalności tych obiektów. Ocena ogólna skontrolowanego obszaru jest pozytywna pomimo stwierdzonych nieprawidłowości. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła realizację zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych przez marszałków 6 województw, na terenie których znajdują się miasta zgłoszone do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Ocenę uzasadniamy tym, że marszałkowie zapewnili formalną realizację zadań. Po wejściu w życie ustawy z lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej, marszałkowie przejęli od wojewody określone zadania. Na mocy tej ustawy przejęli również pracowników zajmujących się regulacją rynków usług turystycznych w urzędach wojewódzkich. W samych urzędach marszałkowskich utworzono komórki organizacyjne mające realizować te zadania, a tym samym stworzono ramy organizacyjne w celu regulacji rynku usług turystycznych. Kontrola wykazała nieprawidłowości w realizacji zadań, które dotyczyły w szczególności nierzetelnego prowadzenia rejestru biur podróży, często były one niekompletne. W czterech urzędach stwierdzono przypadki dokonywania wpisu do rejestru po terminie. Stwierdzono także nierzetelności w prowadzeniu ewidencji obiektów hotelarskich, na przykład w ewidencjach marszałkowie nie ujmowali miejsc noclegowych. Tak naprawdę trudno jest ustalić, biorąc informacje od samych marszałków. Wiem, że miasta gospodarze zbierają dane bezpośrednio od hotelarzy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KrystianKułaga">W obszarze organizowania egzaminów na przewodnika turystycznego i pilota wycieczek stwierdziliśmy dopuszczanie do egzaminów osoby, które nie spełniały warunków udziału w egzaminie. Przykładowo nie przedłużyły zaświadczenia o ukończeniu kursu lub po terminie dokonały opłaty egzaminacyjnej. W dwóch urzędach marszałkowskich stwierdziliśmy istnienie mechanizmu korupcjogennego, który polegał na powoływaniu do zespołów egzaminacyjnych egzaminatorów, którzy wcześniej uczestniczyli w szkoleniu osób egzaminowanych, jako organizator i wykładowca. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli łączenie funkcji egzaminatora z funkcją organizatora lub wykładowcy szkolenia nie zapewnia bezstronności podczas egzaminu i stwarza konflikt interesów. Stwierdzono, że część spraw związanych z kategoryzacją była załatwiana nieterminowo i na podstawie niekompletnych wniosków. W jednym z województw pobierano opłaty za dokonanie oceny spełniania wymagań w nadmiernej wysokości. Ważne jest to, że Najwyższa Izba Kontroli nie stwierdziła przypadku, żeby obiekt, który został skategoryzowany, nie spełniał wymagań dla danego rodzaju określonych w przepisach o usługach turystycznych. Jest to bardzo istotne. Jeżeli chodzi o marszałków, to została stwierdzona mała liczba kontroli przewodników turystycznych i pilotów wycieczek oraz kontroli biur podróży przeprowadzanych przez marszałków. Podczas kontroli dwóch marszałków podpisało porozumienia z Inspektorem Transportu Drogowego na kontrolę pilotów wycieczek. Główne wnioski wynikające z kontroli, a dotyczące działań ministra sportu i turystyki, to – po pierwsze – prezes Najwyższej Izby Kontroli zwrócił się do Ministra Sportu i Turystyki o określenie zasad i sposobu prowadzenia ewidencji nadanych, zawieszonych, cofniętych uprawnień przewodnika turystycznego. Co prawda marszałkowie województw prowadzili ewidencje nadanych uprawnień, ale w poszczególnych województwach ewidencje zawierały różne dane dotyczące osób, którym nadano uprawnienia, co było spowodowane brakiem uregulowań prawnych w tym zakresie. W dwóch województwach NIK nie mogła ustalić liczby osób posiadających uprawnienia, ponieważ sposób, w jaki prowadzono ewidencję uniemożliwił pozyskanie danych. Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni będą pełnili ważną funkcję w trakcie organizacji mistrzostw. Będą obsługiwali turystów, którzy przyjadą. Wprowadzenie zasad ewidencji pozwoliłoby na sprawniejszy nadzór nad osobami wykonującymi te zawody. Drugi wniosek i prośba do ministra sportu dotyczy rozważenia możliwości utworzenia ogólnodostępnej centralnej elektronicznej bazy przewodników turystycznych i pilotów wycieczek udostępnionej w Internecie. Na stronie internetowej Ministerstwa Sportu i Turystyki udostępniane są dane dotyczące biur podróży oraz obiektów hotelarskich. Rejestry nie obejmują przewodników turystycznych i pilotów wycieczek. Wprowadzenie takiej bazy przewodników i pilotów z powszechnym dostępem do danych zdaniem Najwyższej Izby Kontroli zwiększyłoby bezpieczeństwo osób korzystających z usług przewodnickich. Dałoby to możliwość weryfikacji przez Internet wiarygodności osoby świadczącej usługi przewodnika.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#KrystianKułaga">Trzy główne wnioski wynikające z kontroli, dotyczące działalności marszałków i o których wyeliminowanie zwróciła się Najwyższa Izba Kontroli, dotyczyły likwidacji mechanizmu korupcjogennego polegającego na egzaminowaniu kandydatów na przewodników i pilotów przez osoby, które wcześniej szkoliły egzaminowanych. Wywiązywanie się w pełni z obowiązku nadzorowania działalności przewodników i pilotów, obiektów hotelarskich oraz organizatorów szkoleń posiadających stałe upoważnienia do szkolenia kandydatów na przewodników lub pilotów poprzez przeprowadzanie ich kontroli oraz wzmocnienia nadzoru nad wykonywaniem zadań poprzez objęcie ich realizacji audytem wewnętrznym bądź kontrolą. Na sam koniec przedstawię główne uwagi wynikające z samej kontroli. Porównaliśmy wyniki kontroli przeprowadzonej u wojewodów związanej z realizacją zadań wynikających z ustawy o usługach turystycznych w 2003 roku. Porównywaliśmy wyniki obu kontroli i wyszło na to, że po przejęciu zadań przez marszałków zwiększył się zakres nieprawidłowości. Naszym zdaniem było to spowodowane małym doświadczeniem w realizacji tych zadań, ponieważ okres objęty kontrolą obejmował rok 2006 do 2009 pierwsze półrocze. Były to pierwsze lata, w których marszałkowie organizowali i uczyli się organizacji zadań.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#KrystianKułaga">Bardzo ważna i pozytywna uwaga w przeddzień organizacji mistrzostw w piłce nożnej jest taka, że system mechanizmów regulujący rynek usług turystycznych i zapewniający ochronę konsumentów tych usług jest wystarczający pomimo stwierdzonych nieprawidłowości. Obowiązujące przepisy o usługach turystycznych, naszym zdaniem, tworzą właściwe mechanizmy regulujące rynek usług turystycznych, których prawidłowe działanie zapewnia ochronę turystów. Potwierdzamy to, o czym mówiła pani minister, że liczba podmiotów świadczących usługi turystyczne stale wzrasta, co ma istotne znaczenie ze względu na zapewnienie prawidłowego przebiegu mistrzostw. Jeżeli chodzi o biura podróży, to było ich około 1800 w 2006 roku, a ich liczba zwiększyła się do 2100 w 2009 roku. Podobnie jest z obiektami hotelarskimi na terenie 6 skontrolowanych województw z 1300 w 2006 roku ich liczba zwiększyła się do 1500. Na uwagę zasługuje fakt, że największa dynamika wzrostu wśród obiektów hotelarskich była wśród hoteli o najwyższym standardzie, czyli cztero– i pięciogwiazdkowych. Stałe powiększanie się liczby podmiotów działających na rynku usług turystycznych świadczy o atrakcyjności tej branży. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję bardzo. Rozpoczynamy dyskusję, proszę o pytania. Przepraszam najmocniej, głos chciała zabrać jeszcze pani minister. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KatarzynaSobierajska">Myślę, że po tej informacji głos ze strony Ministerstwa Sportu i Turystyki jest zasadny, tym bardziej że widzimy obszar intensywnej współpracy z urzędami marszałkowskimi, aby sytuację poprawić i wyeliminować wszystkie nieprawidłowości. Ze swojej strony chcę państwu przypomnieć, że część wniosków skonsumowaliśmy w ostatnio nowelizowanej ustawie o usługach turystycznych. Zmiany, które procesowaliśmy, dotyczyły miedzy innymi wprowadzenia podstawy prawnej do udostępniania na stronie internetowej resortu danych liczbowych dotyczących uprawnień przewodnika turystycznego i pilota wycieczek nadanych przez poszczególnych marszałków. Nowelizacja przewiduje również wprowadzenie centralnego wykazu obiektów hotelarskich. W tych dwóch obszarach będzie to stanowiło znaczący postęp. Co do ujawniania pełnych danych personalnych przewodników i pilotów – na pewno podejmiemy z urzędami marszałkowskimi rozmowy. Resort zobowiązał się, aby określić zasady i sposób prowadzenia ewidencji dotyczących nadanych, zawieszonych i cofniętych uprawnień przewodnika turystycznego i pilota wycieczek. Pamiętajmy tylko, że pełna prezentacja musi następować w zgodzie z ustawą o ochronie danych osobowych. W przypadku pilotów i przewodników bardzo często dotyczy to osób fizycznych. Trochę inna jest sytuacja w przypadku organizatorów i pośredników, gdzie mamy do czynienia z przedsiębiorcami, a ich dotyczą inne regulacje. Zobowiązaliśmy się również do podjęcia tematu utworzenia centralnej, elektronicznej, ogólnodostępnej bazy przewodników turystycznych i pilotów. To, jak powiedziałam przed chwilą, musi nastąpić w zgodzie z kwestiami i przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Chcę jeszcze powiedzieć o takiej rzeczy, że resort i minister właściwy do spraw turystyki bardzo ściśle współpracuje z poszczególnymi marszałkami w zakresie wykonywania zadań wynikających z ustawy. Natomiast w żaden sposób nie nadzoruje marszałków i nie ma w tym zakresie możliwości kontroli z wiadomych powodów. Co do wspólnej kontroli obiektów hotelowych czy też organizatorów i przewoźników, a także grup przewodników i pilotów, to takie działania na bieżąco były, są i z pewnością będą podejmowane. Z mojej strony to wszystko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan przewodniczący Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo, chcę powiedzieć z satysfakcją o materiale, który nie po raz pierwszy został przygotowany przez Najwyższą Izbę Kontroli. Jest bardzo przejrzysty, zrozumiały, posiada słowniczek, co dla tych, którzy rzadko spotykają się z kwestiami usług turystycznych, jest bardzo istotne. Materiał jest także analityczny pokazujący tendencje w zakresie, w którym kontrola była objęta. Zaniepokoił mnie jeden z wniosków pokontrolnych. Na końcu stwierdził pan, że zwiększył się zakres nieprawidłowości w kontekście kontrolowanym wcześniej urzędzie wojewódzkim i obecnie urzędzie marszałkowskim. Czasami było tak, że urzędy marszałkowskie, gdy przejmowały zadania przejmowały je z pracownikami. W części niestety tak się nie działo z różnych powodów. Stąd tutaj może być przyczyna dotycząca zwiększonych nieprawidłowości. Ocena jest pozytywna mimo uchybień, ale niektóre nieprawidłowości wydają się wyjątkowo dziecinne, na przykład brak NIP w rejestrze albo 30% źle wpisanych nazw firm i ich siedzib. Z jednej strony nazwałem to dziecinne, a z drugiej jest to kuriozalne, ponieważ trudno wyobrazić sobie, że urzędnik nie mógł odczytać pieczątki lub KRS. W związku z tym to wymaga wzmocnienia wewnętrznej kontroli i audytu wewnętrznego. Mam pytanie na podstawie materiałów z kontroli w 6 województwach. Czy Najwyższa Izba Kontroli wspólnie z resortem zorganizuje spotkanie urzędów marszałkowskich i przedstawi efekty tej kontroli włącznie z uchybieniami i wnioskami, dla wszystkich urzędów marszałkowskich, które zajmują się realizacją tej ustawy? Myślę, że byłoby to spotkanie informacyjno-szkoleniowe przydatne, aby w innych województwach także nastąpiła refleksja zarówno od strony formalnoprawnej realizacji zadań, jak i pewnego nadzoru nad zadaniami. Chciałem zadać pytanie przedstawicielom NIK. Państwo piszecie w materiale, że utworzono odpowiednie komórki organizacyjne. Chcę zapytać, gdzie są umieszczone te komórki organizacyjne? Czy są one umieszczone w wydziale turystyki sportu, gabinecie marszałka? Czy jawi się tutaj jakaś spójna linia? Gdzie to funkcjonuje? Czy jest to tak, jak prawo nakazuje, że jest to kwestia kompetencji samorządu i sam sobie ustala? Jakie byłyby w tej sprawie obserwacje i sugestie? Gdzie najlepiej ta grupa osób powinna być umieszczona? W jednym z wniosków państwo napisali, że warto byłoby pomyśleć nad wzmocnieniem kadrowym w urzędach marszałkowskich tych osób, które zajmują się tą problematyką. Pytam, jak to wygląda w urzędach marszałkowskich? Ile osób zajmuje się wdrażaniem ustawy o usługach turystycznych? Pani minister odpowiedziała na pytanie dotyczące sposobu realizacji wniosków adresowanych do ministra. Chciałem dopytać, czy wejście w życie znowelizowanej ustawy załatwia te problemy? Czy państwo poprzez kontrolę dochodzą do wniosku, że potrzeba gdzieś nowelizacji aktów wykonawczych albo ustawy? Czy są jakieś kłopoty interpretacyjne związane z funkcjonowaniem ustawy o usługach turystycznych w obszarze kontrolowanym przez NIK w 6 województwach? Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrystianKułaga">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Odpowiadam na pierwsze pytanie, gdzie były usytuowane komórki organizacyjne, w których zatrudnieni byli pracownicy zajmujący się realizacją zadań. W ciągu 3,5-letniego okresu zadania wędrowały, były przepisywane, były tworzone biura, małe komórki. Dziś sytuacja jest uregulowana, są to wydziały turystyki, departamenty turystyki, połączone departamenty turystyki i sportu. Komórki dziś są profesjonalne i wyodrębnione w strukturze organizacyjnej urzędów marszałkowskich. Drugie pytanie: ile osób zajmuje się tymi zadaniami? Jest to kilka osób – od 4 do 6, a w największych urzędach marszałkowskich 8 osób, tak jak w Warszawie czy Krakowie. Często pracownicy podając przyczyny powstawania nieprawidłowości takich, o których mówił pan przewodniczący, związanych z błędami w nazwach firm, wynikały z dużego obciążenia pracowników. Ruch na rynku usług turystycznych jest duży. Biur przybywa, a pracownicy muszą przeprowadzać obowiązkowe kontrole obiektów hotelarskich, jedna kontrola co 3 lata. Także zakres wykonywanych zadań jest duża. Liczba pracowników, którzy przeszli od wojewodów do marszałków, nie zapewniała prawidłowej realizacji zadań. Wojewodowie działali w trochę innych realiach. Wtedy podmiotów działających na rynku usług turystycznych było mniej. Są to zadania z zakresu administracji rządowej, a więc marszałek otrzymuje dotację celową od wojewody.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KrystianKułaga">Często, ale to wychodzi z analiz wykonania budżetu państwa, dotacja nie pokrywa kosztów związanych z realizacja zadań. Kolejne pytanie dotyczyło nowelizacji ustawy. Podczas kontroli nie zebraliśmy informacji dotyczących nieścisłości przepisów ustawy o usługach turystycznych czy aktów wykonawczych lub rozporządzeń w sprawie obiektów hotelarskich, przewodników turystycznych i pilotów wycieczek. Nie ma z tym problemu. Aby zrealizować wniosek dotyczący zasad prowadzenia ewidencji uprawnień przewodników i pilotów wycieczek, to taką dyspozycję należałoby zawrzeć w nowelizacji ustawy. Jeżeli chodzi o bazę osób, które mają uprawnienia przewodnika turystycznego i pilota wycieczek, która byłby udostępniona na stronie internetowej Ministerstwa, to oczywiście musi się to odbyć w zgodzie z przepisami o ochronie danych osobowych i innych tajemnic ustawowo chronionych. Wydaje się, że jest to możliwe do zrobienia, ponieważ można tylko podać imię i nazwisko oraz nr identyfikacyjny. Przecież przewodnik turystyczny czy pilot wycieczek się legitymuje. Zawsze ma przy sobie legitymację. To jest tylko dla sprawdzenia, czy ta osoba ma faktycznie uprawnienia. Żeby być pilotem, trzeba spełnić szereg wymagań. Nie wiem, czy wszystko zapisałem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KatarzynaSobierajska">Jeżeli można, to ustosunkuję się do części pytań, ponieważ cześć z nich kierowana była pod naszym adresem. Zapomniałam o tym wspomnieć w poprzedniej wypowiedzi; wyprzedziłabym pytanie pana posła Tomaszewskiego, jeżeli chodzi o spotkania z przedstawicielami urzędów marszałkowskich odnośnie do wyników kontroli. Po pierwsze, odbyły się dwa spotkania robocze dotyczące nowych rozporządzeń ministra właściwego do spraw turystyki wynikających ze znowelizowanej ustawy. Przy tej okazji wyniki kontroli były omawiane. Ponadto zgłosiliśmy również ten temat na jutrzejszy konwent marszałków. Niestety, dziś dowiedzieliśmy się, że spotkanie zostało odwołane ze względu na sytuację, jaką mamy na południu kraju. Mam nadzieję, że w najbliższym terminie, w którym się odbędzie, ten temat zostanie utrzymany, aby na konwencie omówić wyniki kontroli oraz wynikające z tego zalecenia. Jeżeli chodzi o nowelizowaną ustawę, to na pewno będzie to w zakresie przewodników i pilotów w tym obszarze dotyczącym danych liczbowych dotyczących uprawnień przewodnika turystycznego i pilota wycieczek nadanych przez poszczególnych marszałków województw. Będzie to jawny rejestr i ta nowelizacja absolutnie zakłada podjęcie budowy takiego rejestru.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#KatarzynaSobierajska">Przewiduje się, że informacje o uprawnieniach będą wpisywane i przekazywane w formie elektronicznej również innym marszałkom. Naszym celem w pewnym momencie przy projektowaniu tej inicjatywy legislacyjnej, która to w pierwotnym zakresie zakładała szerszą jawność, była analiza dostępności poszczególnych przewodników i pilotów w zakresie językowym, w momencie gdy zwiększa nam się ruch turystyczny z jakiegoś kierunku. Mamy w perspektywie rynki dalekie, takie jak Chiny i Japonia, jeżeli chodzi o rok 2010. W najbliższym czasie być może pojawią się inne szczególne okazje. Chcemy wiedzieć, jaka jest dostępność przewodników obsługujących w danym języku. Wiadomo, że są do specyficzne grupy i chcemy wiedzieć, czy jest to grupa duża czy mała. Musimy wiedzieć czy trzeba czynić odpowiednie kroki, aby taką grupę zwiększyć. Będziemy czynić starania, żeby ten rejestr był bardziej szczegółowy. W zakresie niejawnym to jest kwestia porozumienia się z marszałkami, natomiast później jest kwestia, na ile i jak bardzo szczegółowo te dane mogą być udostępniane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Bardzo proszę, jeszcze pan przewodniczący Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszTomaszewski">Mam jeszcze jedno pytanie w kontekście wypowiedzi przedstawiciela NIK, który wspomniał, że na przykład kontrolę przewodników turystycznych zlecono na zewnątrz. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa można zlecić taką kontrolę obiektów hotelarskich podmiotowi zewnętrznemu? Wspomniał pan o tym, że pracownicy są obciążeni chociażby przez to, że co 3 lata trzeba przeprowadzać kontrolę w obiektach hotelarskich. W związku z tym szukam rozwiązania, żebyśmy mogli dać więcej czasu na miejscu. Czy możliwa jest z punktu widzenia prawnego sytuacja, że marszałek po prostu wybiera podmiot prawny, który przeprowadza w jego imieniu tę kontrolę?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystianKułaga">Jeżeli chodzi o kontrolę pilotów wycieczek, to trudność polega na tym, że pracownik upoważniony przez marszałka nie ma prawa zatrzymania autokaru do kontroli. Może to zrobić inspekcja transportu drogowego. Odbywa się to w drodze porozumień. Marszałkowie podpisują z inspektorami porozumienia i podczas wykonywania zadań operacyjnych przez inspekcję transportu, dodatkowo inspektorzy sprawdzają, czy przejazd danej wycieczki jest zabezpieczony przez pilota wycieczek, który ma ważne uprawnienia. Jeżeli chodzi o kontrolę obiektów hotelarskich, to tę kontrolę musi wykonywać pracownik organu, czyli pracownik marszałka województwa na podstawie upoważnienia w trybie i na zasadach przepisów o kontroli ujętych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Według mnie taka kontrola nie może zostać zlecona na podstawie umowy cywilnoprawnej osobie niebędącej pracownikiem danego organu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JacekFalfus">Dziękuję. Myślę, że istotne jest to, że wnioski z kontroli do rozporządzeń, które stanowią uzupełnienie nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, są analizowane i brane pod uwagę. Tak to powinno wyglądać i mimo że kontrola dotyczyła poprzedniej ustawy, to jednak dla nowej jest sporo materiału i cieszę się, że Ministerstwo to bierze pod uwagę na bieżąco. Czy ktoś z gości chciał zadać pytanie? Nie słyszę. Ktoś z państwa posłów chciał zadać pytanie? Nie słyszę. Zamykam drugi punkt posiedzenia. Przechodzimy to trzeciego punktu porządku dziennego, sprawy bieżące. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Dziękuję państwu za przybycie i za informacje, które są dla nas i Ministerstwa bardzo ważne. Mało dziś mówiliśmy o kolejach państwowych, chociaż to trochę poboczny temat w kontekście realizacji turystyki na EURO 2012. Ten, kto dziś jechał do Sejmu albo gdziekolwiek indziej przekonał się, jak to wygląda, zwłaszcza z południowej części Polski. Miałem jechać 4 godziny, a jechałem 11 godzin. To jest przykład, jak pewne zdarzenia komplikują sprawę. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>