text_structure.xml 63.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BeataBublewicz">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BeataBublewicz">Stwierdzam kworum i przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BeataBublewicz">Witam panie posłanki i panów posłów. Witam pana ministra Zbigniewa Pacelta z Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz wszystkich pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BeataBublewicz">Informuję, że materiały zostały państwu dostarczone.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BeataBublewicz">Na wczorajszym posiedzeniu Komisji został przygotowany przez posła Tadeusza Tomaszewskiego projekt dezyderatu w sprawie stanu prac nad projektem rozporządzenia wynikającego z przepisów art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BeataBublewicz">W związku z tym proponuję, aby projekt ten rozpatrzyć i przyjąć w pkt I porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BeataBublewicz">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę, zatem przystępujemy do realizacji pkt I porządku obrad, obejmującego rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie stanu prac nad projektem rozporządzenia wynikającego z przepisu art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BeataBublewicz">Niestety, posła Tadeusza Tomaszewskiego nie ma na sali. Otrzymali państwo projekt dezyderatu na piśmie. Czy życzycie sobie państwo, żebym go odczytała, czy też wszyscy zapoznają się z treścią indywidualnie? Rozumiem, że indywidualnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogusławWontor">Usprawiedliwiając posła Tomaszewskiego, pragnę poinformować, że żona pana posła jest w szpitalu i musiał pilnie wyjechać do domu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BeataBublewicz">Oczywiście rozumiemy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BeataBublewicz">Ponawiam pytanie, czy zapoznają się państwo indywidualnie z treścią dezyderatu, czy też życzycie sobie państwo, żebym go przeczytała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JoannaSkrzydlewska">Indywidualnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję pani poseł za konkretną decyzję w tej sprawie. Mają państwo zatem kilka chwil na zapoznanie się z treścią dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AleksanderSopliński">Mam pewną obawę w odniesieniu do dezyderatu. Jeśli chodzi o zakres czynności lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, jest on ściśle określony przez ministra zdrowia. Myślę zatem, że mogą pojawić się pewne problemy z realizacją postulatów zawartych w dezyderacie, chyba że Ministerstwo Zdrowia wprowadzi zapis, iż lekarze podstawowej opieki zdrowotnej mogą badać i kwalifikować młodzież do zawodów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AleksanderSopliński">Dotychczas było tak, że takie badania mogli wykonywać tylko ci lekarze, którzy uzyskali odpowiednie certyfikaty. Lekarze nieposiadający certyfikatu, niechętnie biorą na siebie odpowiedzialność, szczególnie po ostatnich zdarzeniach, gdy dochodziło do urazów podczas zawodów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AleksanderSopliński">Podczas niektórych zawodów musi być obecny lekarz. Dyrektorzy szkół często proszą, żeby np. lekarz gminnego ośrodka zdrowia był obecny podczas zawodów sportowych. Lekarze na ogół nie wyrażają zgody, gdyż nie należy to do ich obowiązków, i domagają się dodatkowej zapłaty.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AleksanderSopliński">Postulat dotyczący umożliwienia przeprowadzenia badań sportowców niepełnosprawnych niekwalifikowanych do kadry narodowej i paraolimpijskiej przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej może okazać się nierealny.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AleksanderSopliński">Nie wiem, jak Ministerstwo Zdrowia ustosunkowało się do tej kwestii. Jestem pełen obaw, gdyż minister zdrowia powinien jednoznacznie wypowiedzieć się w tej sprawie. Chodzi o to, żeby nie był to pusty zapis, żeby rzeczywiście zobowiązywał lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję panu posłowi. Proszę o zabranie głosu posła Falfusa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekFalfus">W odniesieniu do wystąpienia posła Soplińskiego pragnę stwierdzić, że oczywiście nie określamy, w jaki sposób sformułowany przez nas postulat ma zostać zrealizowany. Wyrażamy jedynie pewną intencję. Wskazujemy, że jest potrzeba, aby lekarze podstawowej opieki zdrowotnej mieli uprawnienia w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JacekFalfus">Czy stanie się tak, że minister zdrowia w drodze rozporządzenia doprowadzi do realizacji naszego postulatu, tego nie wiemy. Komisja wyraża swoje postulaty. Nie określamy, czy certyfikaty są konieczne, czy nie. O tym niech zadecyduje ministerstwo, wprowadzając jakieś zmiany bądź też ustosunkowując się do dezyderatu Komisji. W odpowiedzi na dezyderat poznamy stanowisko resortu wobec naszych propozycji. Myślę, że nie należy z tego rezygnować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BeataBublewicz">Chciałabym zauważyć, że wczoraj uczestniczyli w posiedzeniu Komisji przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i nikt nie wniósł uwag do tego zdania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BeataBublewicz">Proszę bardzo, pan poseł Sopliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksanderSopliński">Nie jestem przeciwny temu zapisowi, tylko wiem z własnego doświadczenia, jak trudne jest zapewnienie obecności lekarza podstawowej opieki zdrowotnej podczas zawodów szkolnych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AleksanderSopliński">Interesuję się sportem i ten problem był mi sygnalizowany wielokrotnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BeataBublewicz">Panie pośle, Ministerstwo Zdrowia w ciągu 30 dni musi ustosunkować się do dezyderatu. Wtedy uzyskamy konkretną odpowiedź na pana wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BeataBublewicz">Czy są inne głosy w tej sprawie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#BeataBublewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem dezyderatu? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#BeataBublewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie stanu prac nad projektem rozporządzenia wynikającego z przepisów art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#BeataBublewicz">Zamykam ten punkt porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#BeataBublewicz">Przechodzimy do realizacji pkt II, obejmującego rozpatrzenie informacji o funkcjonowaniu systemu szkolenia i współzawodnictwa młodzieży uzdolnionej sportowo.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#BeataBublewicz">Proszę ministra Zbigniewa Pacelta o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewPacelt">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczą dwaj pracownicy resortu, którzy bezpośrednio realizują to przedsięwzięcie – pan dyrektor Eliasz i pan Wiśniewski. Po moim wystąpieniu, jeśli będą pytania, jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewPacelt">Wiadomo, że sport wyczynowy, olimpijski zawsze zależy od wieloletniego systemu przygotowania młodzieży do dalszej kariery sportowej. Jeśli chodzi o dwa programy, o których będziemy dziś mówili, czyli współzawodnictwo i szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo, należy ocenić je pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewPacelt">Nie ma takich programów, nad którymi nie należy pracować, aby je poprawiać i ulepszać. Sport jest dziedziną, która cały czas się rozwija. Przedstawiony materiał przygotowany został na podstawie informacji z minionego roku. Odnosimy się również do programu realizowanego w roku bieżącym i przewidywanego do realizacji w latach następnych. Wskazujemy na korekty, które są konieczne.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewPacelt">Nie będę omawiał tego materiału, gdyż jest on szczegółowy i obszerny. Zawiera założenia na rok 2007 r. w zakresie realizacji szkoleń w szkołach mistrzostwa sportowego, informacje dotyczące udziału w szkoleniach polskich związków sportowych, informacje o realizacji zadań szkoleniowych, o udziale w imprezach sportowych. Nie ma bowiem szkolenia bez imprez sportowych. Odnosimy się również do problemu absolwentów, regionalizacji szkolenia. Warunki terenowe narzucają bowiem pewien rygor szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZbigniewPacelt">Materiał zawiera również informacje na temat współzawodnictwa młodzieży uzdolnionej sportowo w 2007 r. W podsumowaniu wskazujemy na znaczenie Komisji Sportu Młodzieżowego, która prowadzi prace nad dalszą poprawą programu.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#ZbigniewPacelt">Komisja przygotowała kierunki zmian w systemie współzawodnictwa sportowego. Projekt zmian zostanie przekazany do wojewódzkich federacji sportu, żeby mogły się do niego odnieść. Komisja przekazała również materiał, który obejmuje kwestie szkolenia. Chcemy zmienić model szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#ZbigniewPacelt">Z programu „Sportowe wakacje” planujemy przesunięcie części środków na szkolenie. Środki pozyskane w wojewódzkich federacjach sportu z tego tytułu wynoszą w bieżącym roku około 6,7 mln zł. Dzięki tym środkom byłoby możliwe uruchomienie systemu szkolenia młodzieżowców.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#ZbigniewPacelt">Niestety, w systemie pozostaje luka. Kiedy junior przechodzi do kategorii młodzieżowca, nie spełnia warunków kwalifikacji do kadry narodowej Polskiego Związku Sportowego i pozostaje bez opieki.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#ZbigniewPacelt">Taka osoba już wyszła z systemu współzawodnictwa młodzieżowego, a Polski Związek Sportowy nie zajmuje się nim. Są różne kategorie wiekowe w poszczególnych dyscyplinach. Można określić ten przedział wiekowy na 21–24 lata.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#ZbigniewPacelt">Chcemy tę lukę wypełnić. Różne rzeczy zdarzają się w procesie szkolenia. Szczyt możliwości danej osoby może przypaść w wieku 23–25 lat, a nie jest ona wówczas objęta żadną opieką szkoleniową.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#ZbigniewPacelt">Wiemy, że niektóre wojewódzkie federacje sportu rozwiązują ten problem. Nie odbywa się to jednak systemowo, tylko na skutek decyzji pozasystemowych. Chcielibyśmy przygotować dobry program działań na lata następne.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#ZbigniewPacelt">Naszą inicjatywą jest, aby w wojewódzkich federacjach sportu była funkcja koordynatora całości realizacji programów sportowych, nie tylko wynikających z umowy z ministrem sportu, ale również wynikających z umów z polskimi związkami sportowymi, jeśli chodzi o szkoły mistrzostwa sportowego, internaty Ludowych Zespołów Sportowych czy regionalne ośrodki polskich związków sportowych.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#ZbigniewPacelt">Chcemy usankcjonować taki model szkolenia, w którym uczeń szkoły mistrzostwa sportowego mógłby również korzystać ze środków szkolenia wojewódzkiego. W warunkach niezakwalifikowania się na zgrupowania centralne polskich związków sportowych uczeń nieobjęty szkoleniem kadry wojewódzkiej pozostaje bez opieki sportowej przez 2 miesiące.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#ZbigniewPacelt">Dostrzegamy te mankamenty, choć generalnie oceniamy program jako bardzo dobry, jeden z lepszych w Europie. Pewne jego elementy muszą jednak być dopracowane, żeby jeszcze lepiej przygotowany junior młodzieżowiec trafiał do polskich związków sportowych.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#ZbigniewPacelt">Tyle tytułem wprowadzenia. Działania podjęte w 2007 r. zostały bardzo szczegółowo opisane w materiale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BeataBublewicz">Przystępujemy do dyskusji. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AleksanderSopliński">Interesuje mnie kwestia, jak przebiega realizacja programu w szkołach niepublicznych. Czy są niepubliczne szkoły sportowe? Duża liczba uzdolnionej młodzieży uczęszcza do szkół niepublicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BeataBublewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewPacelt">Za chwilę poproszę pana dyrektora, żeby podał państwu szczegółowe informacje. Chciałbym natomiast zasygnalizować kolejny problem. Mamy już zaplanowane spotkanie z polskimi związkami sportowymi i ze szkołami mistrzostwa sportowego.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewPacelt">Problem polega na tym, że to szkoły zatrudniają nauczycieli trenerów. Polskie związki sportowe nie mają wpływu na to, kto szkoli młodzież w publicznych szkołach mistrzostwa sportowego. Musimy znaleźć jakieś rozwiązanie tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewPacelt">Proszę pana dyrektora o szczegóły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o szkoły mistrzostwa sportowego, mamy obecnie 62 placówki, z czego 55 to szkoły publiczne i 7 to szkoły niepubliczne (2 w piłce ręcznej, 1 w koszykówce, 1 Polskiego Związku Narciarskiego, 2 w piłce siatkowej i 1 w hokeju na lodzie).</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o liczbę uczniów w obu typach szkół, istnieje olbrzymia różnica. Jest tylko 310 zawodników w szkołach niepublicznych, natomiast 1465 w szkołach publicznych. Jeśli chodzi o szkoły niepubliczne, podpisujemy umowy z siedmioma placówkami. Placówek publicznych jest 30, gdyż są to szkoły interdyscyplinarne. Szkoły niepubliczne są ukierunkowane na jedną dyscyplinę sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BeataBublewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewPacelt">W uzupełnieniu chciałbym dodać, że jeśli chodzi o szkoły niepubliczne, koncentrujemy się na grach zespołowych. Trudno jest zebrać w jednej klasie czy nawet w jednej szkole tylu zawodników, żeby mogli stanowić reprezentację, drużynę, zespół w poszczególnych grach zespołowych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewPacelt">Indywidualne dyscypliny sportu są rozwijane w publicznych szkołach mistrzostwa sportowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogusławWontor">System współzawodnictwa i szkolenia sportowego dzieci i młodzieży stanowi wizytówkę naszego kraju. Możemy się tym szczycić, gdyż ten system dobrze funkcjonuje w ocenie Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BogusławWontor">Czy ministerstwo planuje uregulowanie kwestii klas sportowych w zwykłych liceach? To nie dotyczy bezpośrednio współzawodnictwa. W niektórych szkołach powstają klasy sportowe. Niekiedy te szkoły nie uczestniczą w żadnych rozgrywkach. Pojawia się zatem pytanie, po co funkcjonują. To nie jest systemowo uregulowane.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#BogusławWontor">Czy ministerstwo ma pomysł, jak rozwiązać ten problem? Te szkoły powinny być uzupełnieniem bądź wstępem do szkół mistrzostwa sportowego, do kadr wojewódzkich, czyli do systemu współzawodnictwa.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#BogusławWontor">Pan minister mówił o potrzebie koordynacji działań szkoleniowych na szczeblu wojewódzkim. Wydaje mi się, że sytuacja nie przedstawia się najgorzej. Zespoły metodyczne na szczeblach wojewódzkich funkcjonują, ale nie ma koordynacji ze szczebla centralnego. Nie ma zespołu metodycznego na szczeblu centralnym, który koordynowałby działania trenerów.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#BogusławWontor">W ostatnim okresie – jest to uwaga nie do pana ministra, lecz do poprzedników – ten system szkolenia przestał działać. Brak jest wydawnictw, które powinny wspierać metodycznie proces szkolenia. Czy są szanse odbudowania tego systemu?</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#BogusławWontor">Ostatnia kwestia dotyczy współpracy międzynarodowej. Jest wiele pomysłów, chociażby w kontekście polsko-niemieckiej współpracy młodzieży. Po stronie niemieckiej sprawami sportu młodzieżowego zajmują się konkretne instytucje, działania są koordynowane. W Polsce nie ma koordynacji działań.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#BogusławWontor">Czy resort zamierza te sprawy uporządkować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewPacelt">Poproszę pana dyrektora o odpowiedź na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o tworzenie szkół i klas sportowych, regulują to odrębne przepisy. Kiedy resort edukacji i sportu stanowił jedność, mieliśmy na to wpływ. Obecnie ten wpływ jest znacznie mniejszy. Chodzi o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 30 lipca 2002 r., które jeszcze obowiązuje.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JerzyEliasz">Jak wiemy, to rozporządzenie jest w trakcie nowelizacji. Odpowiednią propozycję przygotowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, natomiast Ministerstwo Sportu i Turystyki wystąpiło z inicjatywą powołania zespołu koordynującego, w którym znajdą się przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JerzyEliasz">Rozporządzenie reguluje sposób powoływania klas sportowych i szkół sportowych. Musimy mieć świadomość, że w przypadku szkolnictwa sportowego działania podejmowane są przez organ stanowiący, Polski Związek Sportowy oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki, które w pewnej części finansuje te zadania sportowe.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JerzyEliasz">Na wiele elementów nie mamy wpływu, jednak nad nowelizacją rozporządzenia będziemy pracować, bo dochodzi do prób nadużyć przy tworzeniu klas sportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewPacelt">Chciałbym odnieść się do pierwszego czytania. Nie zgodziłbym się ze stwierdzeniem, że młodzież klas sportowych i szkół sportowych nie uczestniczy we współzawodnictwie. Te informacje nie znalazły się w materiale, w którym opisaliśmy program realizowany przez resort.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ZbigniewPacelt">Młodzież z klas i szkół sportowych, jeśli przejdzie eliminacje wojewódzkie, znajduje swoje miejsce we współzawodnictwie ogólnopolskim.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#ZbigniewPacelt">Jeśli chodzi o koordynację, wiem, że ostatnie dwa lata działania Polskiej Federacji Sportu Młodzieżowego były marginalizowane. Dziś nasza współpraca rozwija się pomyślnie. Pojawiła się propozycja koordynatora lokalnego. Myślę, że kolejnym krokiem będzie powołanie koordynatora centralnego. Systemowe rozwiązania powinny być przekazywane do poszczególnych wojewódzkich federacji sportu, do koordynatorów, którzy niewątpliwie są potrzebni.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#ZbigniewPacelt">Jeśli chodzi o współpracę międzynarodową, jest to nowy element do wprowadzenia w zakresie współzawodnictwa sportowego i wymiany szkoleniowej. W zeszłej kadencji Komisja była w szkole mistrzostwa sportowego w Niemczech. Niemieckie doświadczenia można by wykorzystać dla wspólnego organizowania wymiany myśli szkoleniowej i młodzieży oraz organizowania różnych form współzawodnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#BeataBublewicz">Pan przewodniczący Falfus chciałby zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JacekFalfus">Chciałbym zapytać o następującą kwestię. Jeśli chodzi o gry zespołowe, tworzy się klasy sportowe w szkołach i szkoły mistrzostwa sportowego. Jeśli chodzi o sport indywidualny, duże znaczenie dla szkolenia juniorów mają Ludowe Zespoły Sportowe. Szkolenie prowadzi się w klubach dla indywidualnych dyscyplin sportowych, szczególnie dla młodzieży uzdolnionej, która ma udokumentowane wyniki sportowe. W tym zakresie podpisane jest porozumienie między LZS a ministrem sportu.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JacekFalfus">Czy resort nie uważa za słuszne, aby wprowadzić do działalności LZS, oczywiście za ich aprobatą, szkolenia zespołowego? Czy rozważa się taką możliwość? Czy nie wydaje się to słuszne dla terenów położonych z dala od dużych i średnich miast, gdzie są głównie szkoły podstawowe i gimnazja? Czy wprowadzenie szkolenia w zakresie gier zespołowych nie byłoby słuszne? Oczywiście powinno to być objęte dofinansowaniem przez resort sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#BeataBublewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewPacelt">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, Program realizowany wspólnie z LZS nosi nazwę „Rozwój sportu w środowisku wiejskim”. Funkcjonuje 67 takich ośrodków. Faktycznie szkolenia prowadzone są tylko w zakresie sportów indywidualnych. Brak jest szkoleń w zakresie gier zespołowych.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ZbigniewPacelt">Myślę, że będzie to duży problem do rozwiązania. W niektórych ośrodkach jest po 5–10–15 zawodników w sportach różnych dyscyplin. Program jest skierowany do małych środowisk wiejskich. Byłoby trudno uruchomić tam ośrodek dla gier zespołowych.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#ZbigniewPacelt">Polskie związki sportowe mają kłopot z naborem do szkół mistrzostwa sportowego. Nie wyobrażam sobie, żeby w obrębie małego miasta udało się stworzyć drużynę na odpowiednim poziomie. Oczywiście reprezentację szkoły można by wystawić, ale nie o to nam chodzi.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#ZbigniewPacelt">To jest kolejny problem, do którego będziemy chcieli się ustosunkować wspólnie z Zarządem Głównym Ludowych Zespołów Sportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#BeataBublewicz">Pan dyrektor, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JerzyEliasz">Ministerstwo Sportu i Turystyki podpisuje umowę z Zarządem Głównym LZS. Ta inicjatywa może być zgłoszona ze strony zarządu głównego. Ministerstwo jest na tyle elastyczne i otwarte, że podpisanie umowy pomiędzy ministerstwem a LZS, a następnie Zarządu Głównego LZS z podmiotem, który zajmowałby się grami zespołowymi, nie powinno stanowić problemu.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JerzyEliasz">Byłem na podsumowaniu sezonu w LZS i mogę stwierdzić, że gry zespołowe tam funkcjonują. Nie są one uwzględnione w naszym programie, ale przyznam, że z ogromną satysfakcją stwierdziłem, iż gry zespołowe były nagradzane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BeataBublewicz">Jeszcze dyrektor Wilczyński chciałby zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WiesławWilczyński">Chciałbym przedstawić kilka uwag wynikających z doświadczeń warszawskich. Sprawozdanie, które państwo otrzymali, jest zawężone, dotyczy bowiem szkół mistrzostwa sportowego, kadr i ogranicza się do grupy dzieci i młodzieży w liczbie około 1500.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WiesławWilczyński">Przecież ten system jest znacznie szerszy. System współzawodnictwa dzieci i młodzieży obejmuje również kadry wojewódzkie. To jest ponad 20 tys. dzieci i młodzieży w różnych kategoriach wiekowych. Zapomnieliśmy o klubach, jako podstawowych jednostkach szkolenia sportowego.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#WiesławWilczyński">Gdyby tylko ograniczyć się do szkół mistrzostwa sportowego, do kadry narodowej, byłoby to bardzo zawężone podejście.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#WiesławWilczyński">Interesuje mnie, co się dzieje zanim dziecko trafi do systemu współzawodnictwa dzieci i młodzieży, jaki jest system naboru i szkolenia dzieci, a także co się dzieje z młodzieżą, która kończy szkoły mistrzostwa sportowego i udział w systemie współzawodnictwa dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#WiesławWilczyński">Polska jest dobrze reprezentowana we współzawodnictwie międzynarodowym. W Europie zajmujemy czwarte, piąte miejsce, a zdarza się, że trzecie, w systemie współzawodnictwa młodzieżowego. W światowym systemie współzawodnictwa zajmujemy ósme, dziewiąte miejsce. Zawsze jesteśmy w pierwszej dziesiątce.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#WiesławWilczyński">Jednak później dzieje się fatalnie. Ten kryzys utrzymuje się od lat 80. Sukcesy młodych sportowców nie przekładają się na system sportu dorosłego, seniorskiego. Wyniki, jakie później osiągamy, są słabe, w niektórych przypadkach tylko dobre i niesatysfakcjonujące.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#WiesławWilczyński">Co się dzieje ze zdolną młodzieżą, która wygrywa ze swoimi rówieśnikami w Europie i na świecie, a później z kretesem przegrywa? Trzeba zastanowić się nad przyczynami tego stanu rzeczy, żebyśmy nie marnowali talentów sportowych, żebyśmy tak mogli pokierować karierą sportową młodych ludzi, aby rozwijała się ona w sposób dynamiczny, ale bardzo wyważony.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#WiesławWilczyński">Ten system jest jednym z lepszych w Europie i na świecie, ale ma liczne mankamenty. Powinniśmy spojrzeć na niego właśnie przez pryzmat mankamentów.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#WiesławWilczyński">Proszę zauważyć, że sprawność fizyczna, nawet młodzieży w szkołach mistrzostwa sportowego, jest stosunkowo niska. Co prawda autorzy sprawozdania twierdzą, że to wcale nie musi być związane z klasą sportową, ale przecież dobrze wiemy, że od sprawności fizycznej zależy klasa sportowa.</u>
          <u xml:id="u-31.9" who="#WiesławWilczyński">To jest tendencja, która bardzo mnie martwi. Generalnie sprawność fizyczna dzieci i młodzieży w Polsce jest bardzo niska. Prawie 80% dzieci i młodzieży to dzieci ze schorzeniami.</u>
          <u xml:id="u-31.10" who="#WiesławWilczyński">Jak możemy mówić o rozwoju sportu dzieci i młodzieży, skoro mamy takie podstawowe problemy zdrowotne, w zakresie sprawności fizycznej i wydolności fizycznej, która jest gorsza niż młodzieży w latach 60., gdy warunki życia były znacznie gorsze.</u>
          <u xml:id="u-31.11" who="#WiesławWilczyński">Kilka zdań na temat doświadczeń warszawskich. Zadbaliśmy o system naboru. Jeden z programów, adresowany do dzieci w szkołach, oferuje zajęcia rekreacyjne, sportowe. Obejmujemy tym programem wszystkie dzieci chętne w szkołach. Do tego programu zgłosiło się ponad 100 szkół warszawskich.</u>
          <u xml:id="u-31.12" who="#WiesławWilczyński">My finansujemy zatrudnienie nauczycieli trenerów, a także udostępniamy obiekty sportowe. W pierwszym okresie prowadzimy zajęcia w zespołach szkoleniowych, ukierunkowane na poszczególne dyscypliny sportowe, żeby była to zabawa w sport z elementami pewnej dyscypliny sportowej, jak np. piłka nożna czy lekkoatletyka.</u>
          <u xml:id="u-31.13" who="#WiesławWilczyński">Funkcjonuje również program „Otwarte obiekty sportowe”, który jest bolączką polskiego sportu. W przeszłości wybudowaliśmy sporo obiektów przyszkolnych, a teraz brakuje pieniędzy, aby zatrudnić trenerów i instruktorów. Ten problem mamy w Warszawie rozwiązany i zajęć sportowych nie brakuje.</u>
          <u xml:id="u-31.14" who="#WiesławWilczyński">Jest to szerokie podejście do sportu, wyrażające się poprzez tworzenie piramidy rozwoju sportu, szkolenia i współzawodnictwa sportowego. Ta piramida musi być na dole jak najszersza, żeby wybitni sportowcy mogli przejść drogę z klasy szkolnej na Igrzyska Olimpijskie.</u>
          <u xml:id="u-31.15" who="#WiesławWilczyński">Drugi program – „Talent sportowy” jest skierowany do dzieci uzdolnionych sportowo. Jest on realizowany dla dzieci poniżej kategorii młodzika, czyli poprzez grupy naborowe i wstępne szkolenie. Tym programem objęliśmy 8 tys. dzieci i zatrudniliśmy 430 trenerów. Prowadzimy szkolenie w 42 dyscyplinach sportu.</u>
          <u xml:id="u-31.16" who="#WiesławWilczyński">Największą popularnością cieszy się piłka nożna. Mamy 135 grup szkoleniowych w piłce nożnej. Finansujemy grupy szkoleniowe w postaci grantów. Jasno określamy, na jakie cele sportowe granty mogą być przeznaczone.</u>
          <u xml:id="u-31.17" who="#WiesławWilczyński">Widzimy, że w systemie współzawodnictwa bolączką jest też zarządzanie współzawodnictwem i szkoleniem sportowym, gdyż ciągle brakuje pieniędzy. Pieniądze na programy miękkie przeznaczane są na koszty rodzajowe, czyli koszty bieżące, jakie ponoszą organizacje sportowe. Oczywiście odbywa się to ze szkodą dla sportu.</u>
          <u xml:id="u-31.18" who="#WiesławWilczyński">Jasno określiliśmy, że trener I klasy, który prowadzi w ramach programu „Talent sportowy” zajęcia sportowe, zarabia 1200 zł, trener II klasy 1000 tys., a instruktor 800 zł. Zważywszy, że szkolenie sportowe dzieci powinno być prowadzone z dużym wyczuciem trenerskim i pedagogicznym, a zajęcia są prowadzone trzy razy w tygodniu, trener może prowadzić dwie grupy. Jego przychody z tego tytułu są zatem dwukrotnie wyższe.</u>
          <u xml:id="u-31.19" who="#WiesławWilczyński">Pozostałe pieniądze z grantów przeznaczamy na wynajem bazy sportowej, obiektów sportowych. Baza sportowa oraz trenerzy i instruktorzy to dwie najpilniejsze potrzeby, jeśli chodzi o system szkolenia dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-31.20" who="#WiesławWilczyński">Dzieci z grup naborowych trafiają do systemu współzawodnictwa, którego realizację miasto zleca Warszawsko-Mazowieckiej Federacji Sportu. Finansujemy to w dużej mierze, gdyż przeznaczamy 13 mln zł na system współzawodnictwa dzieci i młodzieży w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-31.21" who="#WiesławWilczyński">Wspieramy współzawodnictwo systemem stypendialnym. Ten system jest dość mocno rozbudowany. Mamy obecnie około 400 stypendystów. W tej grupie wyróżniłbym stypendystów zwykłych, to znaczy takich, którzy są medalistami mistrzostw Polski, Europy i świata. Otrzymują oni stypendia w wysokości 400–1400 zł. Jest jeszcze kategoria stypendystów olimpijskich, obejmująca 41 osób. Na cały ten system przeznaczamy około 3 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-31.22" who="#WiesławWilczyński">Zawsze lubię polemizować z moim kolegą, panem ministrem Paceltem. Otóż my mamy system dla młodzieży, która kończy okres juniorski, młodzieżowy, a nie trafia do kadry narodowej.</u>
          <u xml:id="u-31.23" who="#WiesławWilczyński">To jest okres, kiedy mamy dużo zdolnej młodzieży. Młodzi ludzie przeszli cały system szkolenia sportowego, ale, niestety, nie mieli jeszcze szczęścia w swoim rozwoju sportowym, aby znaleźć się w kadrze olimpijskiej i być objęci opieką socjalną.</u>
          <u xml:id="u-31.24" who="#WiesławWilczyński">My utworzyliśmy kadrę warszawską. Jest to kadra seniorów, która ma zabezpieczony system szkolenia. Do kadry należy 160 sportowców, którzy mają za sobą okres szkolenia młodzieżowego, a nie są w kadrze olimpijskiej. Mają możliwość podniesienia swoich kwalifikacji, aby móc zakwalifikować się do kadry olimpijskiej.</u>
          <u xml:id="u-31.25" who="#WiesławWilczyński">Naszym celem jest, żeby system współzawodnictwa dzieci i młodzieży działał na zasadzie piramidy o szerokiej podstawie. W całym systemie wszystkie części składowe szkolenia i współzawodnictwa powinny się zazębiać. Nie może być przerwy w jakimś momencie.</u>
          <u xml:id="u-31.26" who="#WiesławWilczyński">Wyniki świadczą o tym, że jest coraz lepiej w sporcie warszawskim. Jako liderzy oddalamy się od naszych konkurentów. Myślę, że programy, które wprowadziłem w ubiegłym i bieżącym roku, przyniosą efekty w pewnej perspektywie czasowej. System sportowy wśród dzieci i młodzieży trzeba pielęgnować, patrząc długofalowo.</u>
          <u xml:id="u-31.27" who="#WiesławWilczyński">Nie można działać na rzecz osiągnięcia krótkotrwałych efektów sportowych, bo odbywa się to ze szkodą dla zdrowia. Wtedy minister zdrowia rzeczywiście będzie miał problem, co zrobić z tą młodzieżą, bo ci młodzi ludzie w wieku 17–18 lat są niezdolni do uprawiania sportu.</u>
          <u xml:id="u-31.28" who="#WiesławWilczyński">Naszym celem powinno być stworzenie systemu gwarantującego, by jak najwięcej naszych młodych zawodników trafiło na Igrzyska Olimpijskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję, panie dyrektorze, za bardzo ciekawe wystąpienie. Zgadzam się z pana opinią w wielu sprawach, które pan poruszył. W minionych trzech latach mojej pracy poselskiej wielokrotnie wskazywałam na te problemy. Bardzo się cieszę, że pan w tak długofalowy i perspektywiczny sposób myśli i analizuje sport dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#BeataBublewicz">To prawda, że problemem jest od bardzo dawna, iż w sporcie juniorskim odnotowujemy znaczące osiągnięcia, a później poziom znacznie się obniża. Niestety, tracimy talenty. To jest luka, którą należy wypełnić i to jak najszybciej. Dotychczas to się nie udało.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#BeataBublewicz">Jeśli chodzi o inne ważne kwestie, które pan poruszył, pozwolę sobie odnieść się do jednej. Mówił pan o tym, że sprawność naszych dzieci jest coraz gorsza. To prawda, ale proszę zauważyć, że wychowujemy do sportu dopiero od 11–12 roku życia. Dzieci, które są w przedszkolach i w klasach szkolnych I-III tak naprawdę nie mają zajęć wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#BeataBublewicz">O tym problemie wielokrotnie mówiliśmy podczas posiedzeń Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Te dzieci nie mają zajęć z absolwentami akademii wychowania fizycznego, tylko – z całym szacunkiem, ale jednak niestety – z nauczycielami nauczania zintegrowanego.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#BeataBublewicz">W związku z tym program jest bardzo różnie realizowany. Śmiem twierdzić, czego są dowody w postaci niskiej sprawności naszych dzieci, że jakość tych zajęć jest bardzo niska.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#BeataBublewicz">Wczoraj przyjęliśmy opinię na posiedzeniu Komisji, w której również poruszyliśmy tę sprawę, wskazując pani minister Hall na pilną potrzebę podniesienia jakości i efektywności zajęć wychowania fizycznego dla dzieci w klasach I-III.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#BeataBublewicz">Jest to problem, który musi być rozwiązany, bo w przeciwnym wypadku sytuacja zdrowotna dzieci będzie wyglądała coraz gorzej.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#BeataBublewicz">Pozwolą państwo, że zwrócę też uwagę na nadal aktualne trzy bardzo ważne problemy, które dotychczas nie zostały rozwiązane, z prośbą o ustosunkowanie się ministerstwa do kwestii, kiedy mogłyby zostać rozwiązane. Wszystkie trzy sprawy dotyczą poprawy funkcjonowania szkół.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#BeataBublewicz">Po pierwsze, istnieje potrzeba obligatoryjnego powoływania w szkołach mistrzostwa sportowego wicedyrektorów do spraw szkolenia sportowego. W programie jest coraz więcej zapisów, które wymagają dużej pracy, związanej ze zbiurokratyzowaną organizacją szkolenia sportowego. Jest wiele zadań związanych ze szkoleniem sportowym, np. szkoły organizują zgrupowania, obozy, konsultacje szkoleniowe w okresie wakacji letnich oraz innych przerw w nauce.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#BeataBublewicz">Taka szkoła funkcjonuje przez cały rok, a tym samym funkcja wicedyrektora do spraw szkolenia sportowego w szkole mistrzostwa sportowego jest niezbędna. Powoływanie na to stanowisko nie powinno wynikać z tego, czy dany samorząd wyrazi na to zgodę, czy nie, lecz z konkretnego zapisu prawnego, który nie będzie budził wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#BeataBublewicz">Obecnie wszystko zależy wyłącznie od dobrej woli samorządu i jego zaangażowania w kulturę fizyczną dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-32.11" who="#BeataBublewicz">Druga kwestia wiąże się z większymi kosztami ponoszonymi przez szkoły mistrzostwa sportowego, których uczniowie mieszkają w internatach i pochodzą z klubów z innych miejscowości z całej Polski, w porównaniu ze szkołami, które szkolą zawodników pochodzących z klubów z tej samej miejscowości.</u>
          <u xml:id="u-32.12" who="#BeataBublewicz">Należałoby się zastanowić, czy do wyliczonej, na podstawie osiągnięć każdego zawodnika, kwoty na szkołę nie doliczyć określonej wysokości dofinansowania, wynikającej z tego faktu. Stworzy to możliwość większego zainteresowania szkół z dużych ośrodków zawodnikami z całej Polski, bo chyba taki ma cel szkolenie sportowe w ramach szkół mistrzostwa sportowego.</u>
          <u xml:id="u-32.13" who="#BeataBublewicz">Trzeci problem dotyczy podpisania umów w celu uruchomienia środków finansowych na funkcjonowania szkół mistrzostwa sportowego. Jest to zbyt długa droga, co powoduje, że umowy są podpisywane bardzo późno, często dopiero w kwietniu, maju, a nawet później. Tym samym środki na działalność szkół są nadal przekazywane z dużym opóźnieniem.</u>
          <u xml:id="u-32.14" who="#BeataBublewicz">Jest to problem, który trwa od kilku lat. Niestety, dotychczas nic konkretnego nie zadziało się w kierunku usprawnienia tej procedury. Oczywiście nikt nie wymaga efektów z dnia na dzień, ale problem istnieje od lat i państwo doskonale zdajecie sobie z niego sprawę.</u>
          <u xml:id="u-32.15" who="#BeataBublewicz">Prosiłabym o odpowiedź, w jakim czasie resort zamierza rozwiązać te trzy problemy, na które wskazałam.</u>
          <u xml:id="u-32.16" who="#BeataBublewicz">Chciałabym zadać jeszcze jedno pytanie dotyczące funkcjonowania ośrodków szkolenia sportowego młodzieży prowadzonych przez polskie związki sportowe, a szczególnie przez Polski Związek Piłki Nożnej.</u>
          <u xml:id="u-32.17" who="#BeataBublewicz">Od kilku lat w ramach systemu sportu młodzieżowego funkcjonuje 16 wojewódzkich gimnazjalnych ośrodków szkolenia sportowego w piłce nożnej. W tym roku chyba już trzeci rocznik będzie kończył naukę i szkolenie w gimnazjalnych ośrodkach. Prosiłabym o informację, jak absolwenci tych ośrodków kontynuują swoje dalsze szkolenie sportowe.</u>
          <u xml:id="u-32.18" who="#BeataBublewicz">Czy wszyscy uzdolnieni młodzi piłkarze mają szansę uczestniczyć w szkoleniu w ramach licealnych ośrodków szkolenia sportowego? Jeśli tak, to ile licealnych ośrodków szkolenia sportowego w piłce nożnej powstało? Czy są powołane w każdym województwie?</u>
          <u xml:id="u-32.19" who="#BeataBublewicz">Bardzo istotne jest zapewnienie ciągłości szkolenia. System powinien tak funkcjonować, aby działania przyniosły jak najlepszy efekt. Funkcjonowanie licealnych ośrodków szkolenia sportowego powinno stać się oczywistą konsekwencją dalszego szkolenia młodych piłkarzy w ramach systemu.</u>
          <u xml:id="u-32.20" who="#BeataBublewicz">Bardzo proszę o odpowiedź na moje pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZbigniewPacelt">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, nie zgodziłbym się z kolegą, który lubi ze mną polemizować. W tej sprawie nie ma między nami różnicy zdań. Jeśli chodzi o system szkolenia młodzieżowego, mamy te same cele do osiągnięcia. Chcemy wzmocnić i rozwinąć ten system poprzez uwolnienie środków wydawanych dotychczas w ramach sportowych wakacji młodzika i przesunięcie ich do kategorii młodzieżowej.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#ZbigniewPacelt">Cieszę się, że Urząd Miasta Stołecznego Warszawy również dostrzega taką potrzebę. Wyrażam zadowolenie z faktu, że taki program funkcjonuje w Warszawie. Gdyby inne miasta realizowały podobne programy, ministerstwo miałoby mniej problemów do rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#ZbigniewPacelt">Chciałbym również odnieść się do stwierdzenia, że ta informacja jest niepełna. Szanowni państwo, rokrocznie ukazuje się obszerna publikacja opracowywana przez Polską Federację Sportu Młodzieżowego, która zawiera szczegółowe dane.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#ZbigniewPacelt">Materiał, który państwo otrzymali, przedstawia informację w zakresie realizacji zadań Ministerstwa Sportu i Turystyki. Całość problematyki współzawodnictwa jest rokrocznie prezentowana w kilkudziesięciostronicowej publikacji.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#ZbigniewPacelt">Na część pytań pani przewodniczącej odpowie pan dyrektor Eliasz. Ja chciałbym odnieść się do kwestii wojewódzkich ośrodków szkolenia w piłce nożnej. Dostrzegamy ten problem. W bieżącym roku powstaną pierwsze licealne klasy realizujące ten program. Jesteśmy na etapie uzgodnień z Polskim Związkiem Piłki Nożnej.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#ZbigniewPacelt">Wydawało mi się, że najlepszym rozwiązaniem będzie 8 ośrodków. Chodzi o to, aby jeden ośrodek „obsługiwał” dwa sąsiadujące ze sobą województwa. Zamierzamy najzdolniejszą młodzież z 16 ośrodków gimnazjalnych włączyć do szkół licealnych.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#ZbigniewPacelt">Związek jest innego zdania – opowiada się za dziesięcioma ośrodkami. Jesteśmy na etapie doprecyzowania tego programu.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#ZbigniewPacelt">Poproszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi na pozostałe pytania pani przewodniczącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o powoływanie wicedyrektorów do spraw sportowych w szkołach mistrzostwa sportowego, oczywiście jest to wielki problem. My możemy jedynie zwracać się do polskich związków sportowych, gdyż ten program jest realizowany wyłącznie przez polskie związki sportowe.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o organ prowadzący, wszystko zależy od kwestii zainteresowania samorządu rozwojem sportu w danym regionie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JerzyEliasz">W końcu czerwca odbędzie się spotkanie z przedstawicielami polskich związków sportowych, na którym ta sprawa będzie również poruszana. Sytuacja jest prostsza w niepublicznych szkołach mistrzostwa sportowego, w których na ogół funkcjonują wicedyrektorzy do spraw sportu.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JerzyEliasz">Problem dotyczy szkół publicznych. Jest to kwestia, jaką część szkoły stanowi szkoła mistrzostwa sportowego. Jest to problem, którego jesteśmy świadomi. Będziemy starali się to naprawić. Spotkanie z przedstawicielami polskich związków sportowych odbędzie się pod koniec czerwca w Warszawie. Zależy nam na obecności osób, które w polskich związkach sportowych są odpowiedzialne za szkolenie młodzieżowe. Będą to albo szefowie szkolenia, albo osoby odpowiadające za szkolenie młodzieżowe.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o możliwość dofinansowania szkół mistrzostwa sportowego, które prowadzą internaty, występuje pewien problem. Istotą powoływania szkół mistrzostwa sportowego było to, żeby one nie były szkołami o charakterze lokalnym, lecz aby obejmowały jak największy obszar kraju.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#JerzyEliasz">Oczywiście są szkoły, w których regionalizacja szkolenia wynika z warunków naturalnych, np. do szkól narciarskich trafia młodzież, która uprawia narciarstwo w okolicy. Szkoły żeglarskie muszą znajdować się nad wodą.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#JerzyEliasz">Generalnie chodziło o to, żeby objąć szkoleniem jak największy obszar kraju i przyciągnąć uzdolnioną młodzież. To oznacza, że szkoły muszą być wyposażone w internaty. Wiem, że koszty prowadzenia tych szkół są wyższe. Z drugiej jednak strony dokonywaliśmy bardzo precyzyjnej analizy wydatkowania środków finansowych przez szkoły i myślę, że są olbrzymie rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#JerzyEliasz">Mamy wiele wątpliwości co do tego, w jaki sposób środki finansowe są wydatkowane. Z pewnością mogą być wykorzystane efektywniej. Znaczna część środków przeznaczana jest na płace. Niestety, nie mogę się z tym pogodzić. Uważam, że większa część powinna być przeznaczana na szkolenie.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#JerzyEliasz">Systematycznie wzrasta ilość środków finansowych przeznaczana na szkoły. W ubiegłym roku było to nieco ponad 17 mln zł, w roku bieżącym jest to kwota 19 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o podpisywanie umów, rzeczywiście jest to newralgiczny punkt. Ministerstwo w roku bieżącym podjęło się realizacji zadania, aby w maksymalnym stopniu pomóc polskim związkom sportowym i szkołom mistrzostwa sportowego w jak najszybszym podpisywaniu umów.</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#JerzyEliasz">Mamy z tym olbrzymie problemy. Wynika to z następujących powodów. Po pierwsze, szkoły mistrzostwa sportowego przygotowują dokumentację w sposób absolutnie niewłaściwy. To uniemożliwia nam podpisanie umów. Druga kwestia dotyczy nadzoru nad szkołami prowadzonego przez polskie związki sportowe. Mamy bardzo wiele zastrzeżeń. Otrzymujemy dokumenty podpisane przez sekretarzy generalnych i głównych księgowych polskich związków sportowych, a w dokumentacji są kardynalne błędy, nawet w dodawaniu. Poszczególne dokumenty w ogóle do siebie nie przystają.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#JerzyEliasz">Jeśli są to drobne potknięcia, wynikające z tego, że źle dodano jakieś pozycje bądź umieszczono jakąś pozycję w nieodpowiedniej rubryce, nie zatrzymuje to procesu podpisania umowy. Dokumenty są uzupełniane.</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#JerzyEliasz">Jeśli szkoła składa dokumentację, w której nie ma programu szkolenia, nie ma preliminarza finansowego, nie możemy podpisać takiej umowy.</u>
          <u xml:id="u-34.13" who="#JerzyEliasz">Chciałbym podkreślić, że mimo naszego przyjaznego podejścia mamy na dziś taką sytuację, że z 19 szkołami jeszcze nie podpisaliśmy umów. Choć nasze wewnętrzne przepisy określają, że jeśli dokumentacja jest niekompletna, należy ją w całości odesłać, nie odsyłamy tej dokumentacji, gdyż potwornie wydłużyłoby to realizację umów.</u>
          <u xml:id="u-34.14" who="#JerzyEliasz">Kontaktujemy się drogą elektroniczną ze szkołami i polskimi związkami sportowymi, żeby dokumentacja została uzupełniona i aby móc jak najszybciej podpisać umowy. Opór materii jest jednak olbrzymi. Naprawdę staramy się to zrobić jak najszybciej. Jeśli chodzi o ośrodki, to poza ośrodkami kształcenia w piłce nożnej, wszystkie podpisały umowy. Problemy w zakresie podpisywania umów dotyczą szkół mistrzostwa sportowego.</u>
          <u xml:id="u-34.15" who="#JerzyEliasz">Te zagadnienia będą również poruszane. Planujemy we wrześniu spotkanie, które odbędzie się wyłącznie z udziałem dyrektorów szkół mistrzostwa sportowego i księgowych. Na ogół wszystkie szkoły mistrzostwa sportowego mają obsługę księgową. Zależy nam na tym, aby usprawnić ten proces w roku następnym. Dokumenty powinny być składane w sposób właściwy. Muszą być rzetelnie przygotowane.</u>
          <u xml:id="u-34.16" who="#JerzyEliasz">Często odnoszę wrażenie, jakby ktoś debiutował i po raz pierwszy wypełniał dokumenty, choć szkoły funkcjonują od wielu lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#BeataBublewicz">Pozwolę sobie nie zgodzić się z panem. Być może są takie szkoły, które niewłaściwie przygotowują dokumentację, ale ja znam szkoły, które wykonują wszystko w sposób bardzo dobry, a mimo to podpisanie umowy od wielu lat nie przebiega sprawnie.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#BeataBublewicz">Nie jest do końca tak, jak przedstawia to pan dyrektor. Nie zgodzę się z opinią, że całą winę ponoszą szkoły mistrzostwa sportowego. Mam przyjemność znać dyrektorów z tego środowiska od 15 lat i na tej podstawie pozwalam sobie mieć takie, a nie inne zdanie.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#BeataBublewicz">Myślę, że jak każda dziedzina ta również może być zdecydowanie udoskonalona. Trzeba to zrobić jak najszybciej. Nic nie stoi na przeszkodzie.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#BeataBublewicz">Pan przewodniczy Falfus chciałby jeszcze zadać pytanie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JacekFalfus">Jaką część szkół, z którymi nie podpisano umów, stanowią szkoły publiczne, a jaką niepubliczne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyEliasz">Jeśli chodzi o niepubliczne szkoły mistrzostwa sportowego, mamy niepodpisane dwie umowy w zakresie piłki ręcznej. Są one w końcowej fazie przygotowania. Jedna umowa dotyczy Polskiego Związku Narciarskiego. Pozostałe były już podpisane dość dawno. Szesnaście umów dotyczy publicznych szkół mistrzostwa sportowego.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JerzyEliasz">Mamy pewne problemy związane ze szkołami w zakresie badmintona, ze względu na problemy Polskiego Związku Badmintona.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JerzyEliasz">W ramach polemiki chciałbym powiedzieć, że staramy się poprawić sytuację. Myślę, że następny rok będzie jeszcze lepszy. Warto wskazać, że pomiędzy szkołami a ministerstwem są pośrednicy w postaci polskich związków sportowych. Być może są sytuacje, że szkoła wypełnia dokumentację należycie, przekazuje ją do związku sportowego, a to ogniwo nie funkcjonuje jak powinno. Polskie związki sportowe też mają określone problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#BeataBublewicz">Myślę, że przede wszystkim należałoby skoncentrować się na tym, aby w sposób jak najefektywniejszy uporządkować współpracę z polskimi związkami sportowymi. Ministerstwo ma możliwości dokonania tego. Jestem o tym przekonana. Wierzę, że dokonacie tego państwo jak najszybciej. Nie wyobrażam sobie, żeby tak mogło być nadal.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#BeataBublewicz">Pan dyrektor Wilczyński chciałby jeszcze zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WiesławWilczyński">To jest rzeczywiście problem, który od lat występuje. W ubiegłym roku próbowaliśmy sobie z nim poradzić. Po prostu wymagałem od moich pracowników, żeby wykonywali większą pracę w krótszym czasie. Później jednak podjęliśmy pewne działania systemowe, które chciałbym przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#WiesławWilczyński">Sugerowałbym, żeby podpisywać umowy w miesiącach letnich w rytmie roku szkolnego, od września do końca sierpnia. Mamy stosowną uchwałę Rady Miasta. Oczywiście jest to zgodne z ustawą o finansach publicznych. Jest czas, żeby umowy dobrze przygotować, żeby młodzież, która przystępuje do nauki w nowym roku szkolnym, mogła funkcjonować bez stresów.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#WiesławWilczyński">Kiedy rozpoczyna się rok kalendarzowy, a tym samym rok budżetowy, podpisuje się różne umowy na dotacje. To jest ogrom pracy. Pojawiają się opóźnienia, bo urzędnicy nie radzą sobie z wykonaniem tej pracy w krótkim czasie. Przecież stowarzyszenia korzystają tylko z dotacji. Z czego zatem mają żyć?</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#WiesławWilczyński">Generalnie podpisujemy umowy wieloletnie, gdy mamy partnerów stabilnych, rzetelnych, sprawdzonych. Jeśli chodzi o współzawodnictwo dzieci i młodzieży, wiem już, ile będę wydawał pieniędzy i mam możliwość podpisywania umów wieloletnich na 3 lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję, panie dyrektorze, za te słuszne uwagi.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#BeataBublewicz">Bardzo proszę pana o zabranie głosu. Niestety, nie mam pana wpisanego na liście gości. Proszę zatem przedstawić się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekRzepkiewicz">Marek Rzepkiewicz – szef Zespołu Medyczno-Szkoleniowego COS. Współpracujemy z Ministerstwem Sportu i Turystyki. Zlecenia, które wykonujemy, dotyczą monitorowania przygotowań olimpijskich oraz sportu młodzieżowego.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarekRzepkiewicz">Chciałbym podać kilka informacji. Poseł Wontor pytał o wydawnictwa. W moim zespole pracuje podzespół, który realizuje zadanie pod hasłem „Sport Wyczynowy”. Dodatkowo będzie „Forum Trenera”. Mamy również dwa znakomite wydawnictwa: „Biblioteka Trenera” i „Biblioteka Młodzieżowa”.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#MarekRzepkiewicz">Problem polega na tym, że trudno jest o autorów chętnych do współpracy. Mamy możliwość wydania literatury fachowej, ale trudno jest o autorów chcących rozszerzyć zakres informacji w dyscyplinach, na których najbardziej nam zależy. Jest wprawdzie kilku autorów piszących o dyscyplinach, które nie są czołowymi dyscyplinami w Polsce, ale my chcielibyśmy publikacji dotyczących również tych dyscyplin medalowych.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#MarekRzepkiewicz">Jesteśmy w stanie zorganizować naradę, na którą zaprosimy wszystkich kierowników szkolenia, którymi interesujemy się, a także autorów. Zamierzamy zaproponować współpracę fachowcom, którzy chcieliby pracować z trenerami. Często zdarza się, że trenerzy boją się sami pisać.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#MarekRzepkiewicz">Zależy nam na tym, aby powstały tandemy składające się z fachowców i trenerów. Trenerzy mają obawy, czy właściwie zapiszą to, co chcieliby przekazać. Dzięki współpracy z dobrym autorem, dobrym naukowcem będzie to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#MarekRzepkiewicz">Staramy się wspierać rozwój literatury fachowej. Bez niej byłby kłopot z dokształcaniem trenerów w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BeataBublewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#BeataBublewicz">Rozumiem, że pan minister chciałby zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZbigniewPacelt">Lubię posługiwać się konkretami. Faktycznie są szkoły, które wzorowo przygotowują dokumentację. Mam zestaw wszystkich umów, jakie podpisaliśmy i jakie nie zostały jeszcze podpisane. Podpisanie umów następuje w marcu, kwietniu, na początku maja. Jeśli jakaś szkoła żali się, że nie ma podpisanej umowy, chciałbym wiedzieć, która to szkoła.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#ZbigniewPacelt">Wiem, że jedna ze szkół jest wiodąca w pewnym regionie i zawsze jest gotowa na czas z materiałami. Warto byłoby brać przykład z tej szkoły.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#ZbigniewPacelt">Musimy wymagać pewnych dokumentów. Nie zwolnią one nikogo z podpisywania wspólnych ustaleń i umów. Jeśli jest opinia, że podpisywanie umów następuje za późno, należy zastanowić się, po czyjej stronie leży wina. Proszę o informację, która szkoła zgłasza pretensje pod adresem resortu.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#ZbigniewPacelt">W ubiegłych latach umowy były podpisywane w październiku. Sytuacja trochę się zmieniła. Myślę, że polskie związki sportowe i szkoły mistrzostwa sportowego są bardziej przygotowane do tego, żeby w kolejnych latach skracać te terminy i umowy podpisywać w styczniu.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#ZbigniewPacelt">Zastanowimy się, czy rozwiązanie, o którym mówił dyrektor Wilczyński, to znaczy podpisywanie umów od września do końca sierpnia, jest możliwe. Jeśli tak, można by przyjąć taki styl współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#BeataBublewicz">Bardzo dziękuję, panie ministrze, za te informacje. Cieszę się, że ministerstwo chce w sposób konkretny i zdecydowany rozwiązywać istniejące od lat problemy.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#BeataBublewicz">Cieszę się, że deklarujecie państwo chęć zorganizowania spotkania z dyrektorami szkół mistrzostwa sportowego. Środowisko dyrektorów szkół mistrzostwa sportowego od dawna oczekuje takiego spotkania. Cieszę się, że ministerstwo zrealizuje ten zamiar. To jest naprawdę bardzo potrzebne, również w konfrontacji z polskimi związkami sportowymi.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#BeataBublewicz">Proszę posła Nowakowskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejNowakowski">Zabieram głos w konkretnej sprawie, która już została zasygnalizowana, a dotyczy szkół mistrzostwa sportowego w badmintonie. Jestem z Płocka, w którym funkcjonuje szkoła o takim profilu. Dziwię się, że ona jeszcze działa, bo nie wiadomo, skąd czerpie środki na funkcjonowanie.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejNowakowski">Czy jest wreszcie pomysł na rozwiązanie tej kwestii?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#AndrzejNowakowski">Wiem, że to nie jest wina ministerstwa, natomiast resort ma problem, z którym powinien sobie jakoś poradzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BeataBublewicz">Pan dyrektor będzie odpowiadał. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JerzyEliasz">Od początku szukaliśmy możliwości rozwiązania tego problemu. Mamy świadomość, że trzy szkoły mistrzostwa sportowego w badmintonie cierpią na skutek tego, że ktoś w Polskim Związku Badmintona dokonał nadużyć i Związek nie może być finansowany przez nas.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JerzyEliasz">Rozwiązanie zostało wypracowane na przełomie lutego i marca. Ze wszystkimi informacjami zapoznał się prezes Polskiego Związku Badmintona. Miał w ciągu dwóch tygodni przygotować konkretne umowy. Chodziło o to, żeby to było finansowane przez okręgowy związek, który jest stowarzyszeniem o zasięgu ogólnopolskim. Przeglądałem statut tego związku, konsultowałem sprawę, ale jest cisza. Inicjatywa jest po stronie Polskiego Związku Badmintona.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JerzyEliasz">Z naszej strony wszystkie możliwe działania zostały podjęte – znaleźliśmy rozwiązanie i jesteśmy otwarci na rozmowy. Do tej pory nie otrzymaliśmy dokumentów z Polskiego Związku Badmintona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#BeataBublewicz">Czy są inne głosy w dyskusji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#BeataBublewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła informację na powyższy temat. Zamykam pkt II porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#BeataBublewicz">Przystępujemy do realizacji pkt III porządku dziennego – sprawy bieżące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ZbigniewBabalski">Panie ministrze, konsekwentnie wracam do tematu, który próbowałem drążyć. Proszę o informację na temat prac związanych z lokalizacją centrów pobytowych EURO 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#BeataBublewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ZbigniewPacelt">Temat wykracza poza zakres dzisiejszego posiedzenia, ale jestem gotów udzielić informacji. Ministerstwo Sportu i Turystyki, poprzez Biuro EURO 2012 i Polski Związek Piłki Nożnej, przekazało do UEFA listę 116 centrów pobytowych, nie eliminując żadnego z ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#ZbigniewPacelt">Została rozesłana ankieta do tych podmiotów, żeby każdy określił, na jakim jest etapie realizacji swoich zamierzeń. Wychodzimy z założenia, że nie będziemy eliminować z tej listy poszczególnych ośrodków, natomiast będziemy przygotowywać ranking – na jakim etapie przygotowań są poszczególne ośrodki.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#ZbigniewPacelt">To stwarza możliwość podejmowania lokalnych działań. Docelowo chcemy przekazać do UEFA 24 ośrodki, mimo że UEFA wymaga listy 16 ośrodków. Do końca chcemy dać szansę wszystkim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#ZbigniewBabalski">Panie ministrze, czy ministerstwo zna określony przez UEFA ostateczny termin podjęcia decyzji w sprawie wyboru centrów? Czy są konkretne terminy graniczne dla centrów wskazane przez UEFA?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ZbigniewPacelt">Oczywiście, ale nie mam przed sobą tych dokumentów i nie chciałbym pomylić się, podając datę. Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, taką informację przekażemy do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#BeataBublewicz">Jak najbardziej.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#BeataBublewicz">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>