text_structure.xml
19.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Dzień dobry. Szanowni Państwo, proszę o zajęcie miejsc. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam państwa posłów. Witam serdecznie zaproszonych gości. Witam serdecznie pana Tadeusza Jarmuziewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który reprezentuje dziś resort. Witam serdecznie pana Radosława Stępnia. Witam również serdecznie także pana ministra Tomasza Połcia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Szanowni państwo, porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o kierujących pojazdami. Jest to druk nr 3729. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie ma uwag, w związku z czym uznaję, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty. Przystępujemy zatem do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Oddam głos przedstawicielowi Biura Legislacyjnego. Senat zgłosił czterdzieści siedem poprawek do projektu. Czy jest szansa, aby w jakiś sposób pogrupować zgłoszone poprawki? Dzięki temu moglibyśmy sprawniej przeprowadzić głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławWiśniewski">Panie przewodniczący, odpowiadając na pana pytanie, od razu powiem, że zgłoszone poprawki my jako Biuro Legislacyjne, z uwagi na ich charakter, podzieliliśmy na dwie grupy; tj. poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym i poprawki merytoryczne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MirosławWiśniewski">Biuro Legislacyjne proponuje, aby zmiany o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym zostały przyjęte. One poprawiają i uszczegóławiają treść ustawy. Są to poprawki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16, 17, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 29,30, 31, 33, 34, 36, 37, 38, 39, 44, 45... Czy mówię za szybko? Jeżeli tak, to proszę sygnalizować... Poprawki nr 46 i 47.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MirosławWiśniewski">Poprawka nr 11 również jest poprawką o charakterze legislacyjno-redakcyjnym, ale z uwagi na to, że ogranicza się niekonsekwentnie w tym przepisie do dodania wyrazów „art.” przy wyliczeniu dwóch artykułów, proponujemy jej negatywne zaopiniowanie. Niekonsekwencja polega na tym, że w art. 137 ustawy Senat nie dokonał takiej poprawki. Biuro Legislacyjne jest przeciwne pozytywnemu zaopiniowaniu tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MirosławWiśniewski">Zdaniem Biura Legislacyjnego Sejmu to są poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MirosławWiśniewski">Wymienię poprawki merytoryczne. Pod rozwagę państwa posłów poddajemy zasadność rozpatrzenia części poprawek łącznie, ze względu na ich łączność logiczną i merytoryczną.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MirosławWiśniewski">Naszym zdaniem, merytoryczna jest zmiana nr 10 oraz poprawki nr 12 i 14. Poprawki nr 12 i 14 powinny być rozpatrywane łącznie. Dotyczą tej samej materii. Następnie, naszym zdaniem, merytoryczne są poprawki nr 15 łącznie ze zmianą nr 42, 18, 19…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Poprawki nr 18 i 19 też łącznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MirosławWiśniewski">Nie. Oddzielnie. Raz jeszcze powtórzę. Poprawki merytoryczne, które naszym zdaniem należy rozpatrywać łącznie, to poprawka nr 12 z poprawką nr 14, poprawka nr 15 łącznie ze zmianą nr 42... zmiana nr 10 pojedynczo... Akcentujemy poprawki, które naszym zdaniem należy rozpatrywać łącznie. Jeżeli zbyt słabo, to proszę sygnalizować. Kolejno, naszym zdaniem, należy rozpatrywać łącznie poprawki nr 27 i 28. Poza tym merytoryczne są również poprawki nr 18, 19, 32, 35, 40, 41, 43 – należy rozpatrywać rozdzielnie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MirosławWiśniewski">Są to co prawda poprawki merytoryczne, ale legislacyjnie dotyczą kwestii już uchwalonych przez Sejm. Pozwoliliśmy sobie negatywnie zaopiniować poprawkę nr 32. Zaraz wyjaśnię dlaczego. Ta poprawka dotyczy kwestii obowiązku badań psychologicznych, skreślenia przepisu artykułu... chcieliśmy zwrócić na pewne sprawy uwagę. Czy mogę teraz, czy będziemy omawiać na bieżąco? Na bieżąco. Po kolei. Dobrze. To teraz już dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Mamy jasność w tej kwestii. Przystąpmy do pracy. Panie senatorze, czy na tym etapie chciałby pan zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławJurcewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Panie ministrze. Dziękuję za bardzo dużą zbieżność poglądów Biura Legislacyjnego Sejmu, panów mecenasów i podzielenie naszego podejścia. Dodam, że poprawki spotkały się także z akceptacją ze strony ministerstwa. Proszę o przyjęcie poprawek. Jeżeli Biuro Legislacyjne sygnalizuje, że nie wszystkie się nadają do przyjęcia, to trudno. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. W pierwszej kolejności zajmiemy się poprawkami legislacyjno-redakcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławŻmijan">Proszę państwa, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że jesteśmy za przyjęciem poprawek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16, 17, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 29,30, 31, 33, 34, 36, 37, 38, 39, 44, 45, 46 i 47.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławŻmijan">Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że wszystkie wymienione przed chwilą przeze mnie poprawki o charakterze legislacyjno-redakcyjnym przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#StanisławŻmijan">Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławWiśniewski">Przepraszam, panie przewodniczący, ale nie usłyszeliśmy „poprawka nr 21”? Też ma charakter legislacyjno-redakcyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Nie wymieniłem poprawki nr 21, tak? Przeoczyłem. Czy jest sprzeciw co do przyjęcia poprawki nr 21? Nie ma. W związku z tym stwierdzam, że przyjęliśmy także poprawkę nr 21.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławŻmijan">Proszę państwa, przechodzimy do rozpatrzenia kolejnych poprawek.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#StanisławŻmijan">Kolejną poprawką jest poprawka nr 10. Proszę Biuro Legislacyjne o zajęcie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MirosławWiśniewski">To jest poprawka merytoryczna. W związku z tym, my nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻmijan">Proszę stronę rządową o zabranie głosu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dziękuję. Podobnie jak w Senacie popieramy wniesione poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻmijan">Czy jest sprzeciw ze strony państwa posłów? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że przyjęliśmy poprawkę nr 10.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławŻmijan">Proszę państwa, przechodzimy zatem do poprawki nr 11.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#StanisławŻmijan">Biuro Legislacyjne rekomenduje negatywnie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#StanisławŻmijan">Proszę stronę rządową o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jak zwykle popieramy stanowisko legislatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Czy jest sprzeciw co do negatywnej rekomendacji dla tej poprawki? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że poprawka nr 11 otrzymała rekomendację negatywną.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do poprawki nr 12. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławWiśniewski">Proponowaliśmy, aby poprawkę nr 12 i nr 14 rozpatrywać łącznie...</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławŻmijan">Tak, tak, poprawkę nr 12 i nr 14 rozpatrujemy łącznie...</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#StanisławŻmijan">Czy strona rządowa chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻmijan">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że przyjęliśmy senacką poprawkę nr 12 i nr 14. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do poprawki nr 15 i nr 42. Te poprawki rozpatrujemy łącznie. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MirosławWiśniewski">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławŻmijan">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Za.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławŻmijan">Czy jest sprzeciw państwa posłów? Nie widzę. Stwierdzam zatem, że przyjęliśmy poprawki nr 15 i nr 42. Przechodzimy do kolejnej poprawki. Jest to poprawka nr 18. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławWiśniewski">Biuro Legislacyjne również nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławŻmijan">Strona rządowa? Za. Czy jest sprzeciw państwa posłów? Nie widzę. Stwierdzam, że przyjęliśmy poprawkę nr 18.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do poprawki nr 19. Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławWiśniewski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławŻmijan">A strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Strona rządowa jest za przyjęciem.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławŻmijan">Sprzeciw państwa posłów? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy poprawkę nr 19.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 27 i 28. Te dwie poprawki rozpatrujemy łącznie. Czy Biuro Legislacyjne chce coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławWiśniewski">Nie. Nie zgłaszamy uwag. Tu jest kwestia brania pod uwagę pewnych podmiotów. Z punktu widzenia legislacyjnego jest jak najbardziej poprawna. Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Strona rządowa? Za przyjęciem. Nie słyszę sprzeciwu państwa posłów co do przyjęcia poprawek. Stwierdzam zatem, że przyjęliśmy poprawkę nr 27 i 28.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do poprawki nr 32. Poprawka ma negatywną rekomendację Biura Legislacyjnego. Proszę, strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Zgadzamy się z legislatorami.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławŻmijan">Zgadzacie się państwo z legislatorami. Dobrze. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że poprawka nr 32 otrzymuje negatywną rekomendację. Sprzeciwu nie słyszę. Uznaję, że poprawka nr 32 otrzymuje negatywną rekomendację Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do poprawki nr 35. Proszę, Biuro Legislacyjne o zabranie głosu i przedstawienie stanowiska w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MirosławWiśniewski">Również i w tym przypadku Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławŻmijan">Strona rządowa? Za. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy poprawkę nr 35.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do poprawki nr 40. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MirosławWiśniewski">Tu Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi. Przepis dotyczy art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W brzmieniu uchwalonym przez Sejm przepis mówi o wymaganiach. Dzisiaj przepis mówi o tym, że ustawa określa wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników tego ruchu. W trakcie prac w Sejmie byliśmy zgodni, i państwo, i my, co do tego, że mówiąc o wymaganiach chodzi o uzyskanie uprawnień do kierowania. W związku z tym przepis został znowelizowany i Sejm nadał mu następujące brzmienie: „Wymagania w stosunku do innych uczestników ruchu niż kierujący pojazdami”. Intencja była taka, aby każdy adresat ustawy wiedział o tym, że wszystkie wymagania dotyczące osób chcących zostać kierującymi pojazdami znajdują się w ustawie o kierujących pojazdami. Poprawka Senatu stanowi: „Wymagania w stosunku do uczestników ruchu drogowego”. Naszym zdaniem to może być mylące. Tak naprawę bowiem nikt nie znajdzie wymagań dotyczących osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania. Wymagania, o których mowa, znajdują się w ustawie o kierujących pojazdami. Taka była wykładnia i interpretacja podczas prac w Sejmie. Senat stoi na innym stanowisku. My uważamy, że rozwiązanie zaproponowane przez Sejm jest jak najbardziej adekwatne do tego, co chciał ustawodawca. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Proszę o przedstawienie stanowiska stronę rządową.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Tym razem również podzielamy wątpliwości Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławŻmijan">Czyli?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławŻmijan">Czy państwo posłowie chcą zabrać głos w tej kwestii? Nie. Wobec powyższego stwierdzam, że...</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MirosławWiśniewski">Przepraszam, panie przewodniczący, ale nie usłyszeliśmy poprawki nr 40... Ona też jest merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#StanisławŻmijan">A pan się skupił na już na poprawce nr 41?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MirosławWiśniewski">Tak. Przepraszam, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StanisławŻmijan">Rozmawialiśmy o poprawce nr 40...</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MirosławWiśniewski">A to przepraszam. Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StanisławŻmijan">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Też nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StanisławŻmijan">Do poprawki nr 40 nie ma uwag. Czy państwo posłowie mają uwagi? Nie. Stwierdzam zatem, że przyjęliśmy senacką poprawkę nr 40.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy zatem do poprawki nr 41. Mamy rekomendacje negatywną zarówno ze strony Biura Legislacyjnego, jak i strony rządowej. Czy jest sprzeciw państwa posłów co do negatywnej rekomendacji? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam zatem, że poprawka nr 41 uzyskała negatywną opinię Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do poprawki nr 43. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o zabranie głosu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MirosławWiśniewski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#StanisławŻmijan">Strona rządowa. Czy macie państwo uwagi do poprawki nr 43?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#StanisławŻmijan">Strona rządowa nie zgłasza uwag. Państwo posłowie? Nie ma uwag. Stwierdzam, że poprawka nr 43 uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#StanisławŻmijan">Proszę państwa, rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki. Wysoka Komisjo, 30 grudnia otrzymaliśmy stanowisko ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE. „Poprawki ujęte w uchwale nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej”. Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan Jan Tomaka. Pan poseł pracował w podkomisji nadzwyczajnej powołanej do rozpatrzenia tego projektu. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został pan Jan Tomaka.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#StanisławŻmijan">Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MirosławWiśniewski">Przepraszam, chcieliśmy się upewnić... Czy poprawka nr 32 była przez państwa rozpatrywana? Proponowaliśmy negatywną opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#StanisławŻmijan">Tak, ja wyraźnie powiedziałem...</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MirosławWiśniewski">W porządku…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#StanisławŻmijan">Powtórzę dla jasności sprawy. Trzy poprawki uzyskały negatywną rekomendację. Wybraliśmy już posła sprawozdawcę. Posłem sprawozdawcą został pan Jan Tomaka. Szanowni państwo, wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. W związku z tym zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury. Dziękuję bardzo. Do widzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>