text_structure.xml
16.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości z sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury panem Tadeuszem Jarmuziewiczem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (druk nr 3692).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Senat rozpatruje ustawę o kierujących pojazdami. Chciałbym zapytać pana ministra, czy potrzebne będzie w dniu dzisiejszym zwołanie dodatkowego posiedzenia Komisji w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Sądzę, że trzeba będzie zwołać dodatkowe posiedzenie. Senat zgłosił ponad 50 poprawek do ustawy o kierujących pojazdami. Większość z nich ma charakter legislacyjny. Poprawki będą głosowane łącznie w paru grupach. Zatem będzie tylko kilka głosowań. Senatorowie znaleźli drobne niedociągnięcia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panowie legislatorzy uśmiechają się, bowiem powszechnie znana jest rywalizacja legislatorów sejmowych i senackich.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jeśli Senat przygotuje sprawozdanie w odpowiednim terminie, to jeszcze w dniu dzisiejszym może zostać zwołane kolejne posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Informuję, że Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 26 listopada 2010 r. ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, wprowadził do niej 54 poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę Biuro Legislacyjne o wyjaśnienia w sprawie głosowania poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechPaluch">Poprawka nr 1 ma charakter merytoryczny. Musi być głosowana oddzielnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jesteśmy za przyjęciem poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 1? Nie widzę zgłoszeń. Poprawka nr 1 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechPaluch">Poprawka nr 2 przewiduje uzupełnienie katalogu aktów prawa Unii Europejskiej, które należy uwzględnić przy stosowaniu ustawy o kolejne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady. Ale rozporządzenie wskazane przez Senat – choć uchwalone – nie zostało jeszcze ogłoszone w Dzienniku Urzędowym UE. Zatem nie weszło jeszcze w życie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WojciechPaluch">Przyjęcie tej poprawki spowodowałoby pewną komplikację. Po uchwaleniu i podpisaniu przez prezydenta ustawa musiałaby czekać na publikację w Dzienniku Ustaw do czasu opublikowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 listopada 2010 r. w Dzienniku Urzędowym UE. Trudno powiedzieć, jak długi byłby okres oczekiwania. Mogłoby to stwarzać pewne problemy z terminami, które w Senacie zostały przesunięte z uwagi na kalendarz prac parlamentarnych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WojciechPaluch">Chciałbym zwrócić uwagę, że wspomniane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady – niezależnie od powołania w ustawie – będzie miało zastosowanie do naszego ustawodawstwa. Dlatego prosilibyśmy o rozważenie celowości przyjęcia poprawki nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrMikiel">Poprawka nr 2 przewiduje uzupełnienie w art. 3 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym katalogu aktów prawnych Unii Europejskiej, które należy uwzględnić przy stosowaniu ustawy. 24 listopada 2010 r. zostało uchwalone rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową. Rozporządzenie miało zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE w dniu 9 grudnia br. Dotychczas nie zostało opublikowane.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PiotrMikiel">Podzielam opinię Biura Legislacyjnego. Proponuję odrzucenie poprawki nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji negatywnego zaopiniowania poprawki nr 2? Nie widzę zgłoszeń. Poprawka nr 2 została zaopiniowania negatywnie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 3.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechPaluch">Poprawka nr 3 ma charakter doprecyzowujący. Wiąże się z innymi poprawkami. Poprawkę nr 3 należy głosować łącznie z poprawkami nr 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 30, 31, 32, 33, 36, 37, 38, 41, 42, 43, 44 i 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rząd jest za przyjęciem tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 30, 31, 32, 33, 36, 37, 38, 41, 42, 43, 44 i 45? Nie widzę zgłoszeń. Wyżej wymienione poprawki zostały pozytywnie zaopiniowane.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechPaluch">Poprawka nr 12 ma charakter merytoryczny. Chodzi o wyeliminowanie stosowania prawa wyłącznego w publicznym transporcie zbiorowym. Proponujemy – podobnie jak Senat – aby poprawkę nr 12 głosować łącznie z poprawkami nr 15, 18, 19, 25, 29, 39, 40 i 50. Wymienione poprawki dotyczą tej samej kwestii merytorycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Krzysztof Tchórzewski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Uważam, że poprawka nr 12 łączy się również z poprawką nr 16. Dotyczy również prawa wyłącznego, o którym mowa w art. 19. Pozbawienie prawa wyłącznego, na które Unia Europejska wyraża zgodę, spowoduje, że firmy będące obecnie w trudnej sytuacji np. Intercity zostaną skazane na upadłość. Dlatego, że długoterminową umowę z Intercity na zasadzie prawa wyłączności może tylko zawrzeć Ministerstwo Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Pozbawienie tego prawa ma również konsekwencje dla PKP Przewozy Regionalne, mimo że Senat w poprawce nr 16 mówi o jednostce samorządu terytorialnego posiadającej 100% udziałów lub akcji. Zatem Senat w zróżnicowany sposób traktuje obu przewoźników. Przyznaje prawo wyłączne PKP Przewozy Regionalne (poprawka nr 16) i jednocześnie nie przyznaje tego prawa PKP Intercity (poprawka nr 15 i wcześniejsze). Uważam, że tu tkwi sprzeczność – być może – nawet konstytucyjna.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KrzysztofTchórzewski">Bez możliwości stosowania prawa wyłącznego przewoźnicy kolejowi będą pozbawieni szans. Gdyby np. Skarb Państwa chciał dokapitalizować PKP Przewozy Regionalne – może zaistnieć taka potrzeba – nie będzie mógł tego uczynić. Bo w tym przypadku prawo wyłączne nie będzie mogło być stosowane do Przewozów Regionalnych.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#KrzysztofTchórzewski">Musimy mieć świadomość znaczenia tych poprawek dla wpływu państwa na organizację ruchu kolejowego. Pozbawienie możliwości stosowania instytucji prawa wyłącznego eliminuje szanse pozostania na rynku PKP Intercity. Natomiast PKP Przewozy Regionalne będą pośrednio ubezwłasnowolnione.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#KrzysztofTchórzewski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan prezes, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Chciałbym zwrócić uwagę na nierówność podmiotów w transporcie drogowym, która będzie konsekwencją tych poprawek. Poprawki Senatu uprzywilejowują przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej będące własnością samorządu. Natomiast przedsiębiorstwa wykonujące regionalny transport drogowy będą w znacznie gorszej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Kwestia prawa wyłącznego była przedmiotem długiej dyskusji. Podkreślaliśmy, że brak możliwości stosowania prawa wyłącznego spowoduje upadek transportu, szczególnie poza obszarami miejskimi. Bowiem większość samorządów nie będzie zainteresowana dofinansowaniem. Podjęcie decyzji o przyznaniu zamówienia publicznego będzie związane z konsekwencjami pokrycia – nie wiadomo jakich – strat.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZdzisławSzczerbaciuk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Nie chcę uciekać się do demagogii. Chciałbym przypomnieć, że rozmawialiśmy o zabezpieczeniu interesy przewoźnika i samorządów. Natomiast zabrakło dyskusji o kliencie. Zatem jeśli stosując prawo wyłączne wyeliminuje się możliwość konkurowania, to straci klient.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dyskusja trwała długo i była bardzo obszerna. Senat proponuje powrót do przedłożenia rządowego. Przypominam, że na posiedzeniu Komisji opowiadałem się za przyjęciem przedłożenia rządowego. Nie zmieniłem stanowiska. Rekomenduję państwu przyjęcie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechPaluch">Pan przewodniczący Tchórzewski odniósł się do poprawki nr 16, która została już przyjęta. Ta poprawka nie ma bezpośredniego związku z prawem wyłącznym. Ma charakter doprecyzowujący.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 12, 15, 18, 19, 25, 29, 39, 40 i 50? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawki zostały pozytywnie zaopiniowane przy 12 głosach za, 5 przeciwnych i braku wstrzymujących.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 28.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WojciechPaluch">Poprawkę nr 28 należy głosować oddzielnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rząd jest za przyjęciem poprawki nr 28.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 28? Nie widzę zgłoszeń. Poprawka nr 28 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 34. Rząd jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 34? Nie widzę zgłoszeń. Poprawka nr 34 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechPaluch">Poprawka nr 35 powinna być rozpatrywana łącznie z poprawką nr 53. Jest to skorelowane również z terminem wejścia w życie ustawy, poprzez dodanie nowej zmiany w art. 72.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 35 i 53? Nie widzę zgłoszeń. Poprawki nr 35 i 53 zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 46.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechPaluch">Senat zaproponował przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy ze względu na zachowanie odpowiednich terminów dla właściwych podmiotów w postępowaniu ustawodawczym.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#WojciechPaluch">Proponujemy, aby poprawka nr 46 była głosowana łącznie z poprawkami nr 47, 51, 52 i 54.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 46, 47, 51, 52 i 54? Nie widzę zgłoszeń. Poprawki nr 46, 47, 51, 52 i 54 zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 48.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WojciechPaluch">Poprawkę nr 48 należy głosować oddzielnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 48? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 48 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 49.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 49? Nie widzę zgłoszeń. Poprawka nr 49 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą nadal pozostał pan poseł Czesław Mroczek.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wyznaczam dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE termin na przedstawienie opinii do godz. 13.00 dnia dzisiejszego.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Przypominam, że jeżeli na bieżącym posiedzeniu będzie rozpatrywana ustawa o kierujących pojazdami, to zostanie zwołane posiedzenie Komisji. Państwo posłowie zostaną zawiadomieni o terminie posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>