text_structure.xml
30.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu dostarczony w zawiadomieniu. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę o spokój i zapraszam pana przewodniczącego Adamczyka za stół prezydialny. Witam bardzo serdecznie pana ministra Jarmuziewicza i pana ministra Kapicę. Zgodnie z porządkiem, podczas dzisiejszego posiedzenia w punkcie I Komisja będzie się zastanawiać nad planem pracy od 1sierpnia tego roku do końca stycznia roku przyszłego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Projekt planu pracy wszyscy państwo otrzymaliście przed dzisiejszym posiedzeniem. Projekt zawiera propozycje prezydium Komisji i propozycje poselskie, natomiast nie uwzględnia przedłożeń rządowych. W projekcie uwzględniliśmy te zagadnienia, którymi już się zajmujemy lub którymi będziemy się dopiero zajmować podczas poszczególnych posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram dyskusję i proszę o ewentualne uwagi do przedstawionego państwu projektu. Proszę bardzo. Czy macie państwo uwagi do planu lub swoje propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MichałWojtkiewicz">Prosiłem pana przewodniczącego Adamczyka, aby w planie pracy znalazły się kwestie bezpieczeństwa na lotniskach, ale niestety, tego tematu nie ma wśród propozycji prezydium. Ostatnio na lotniskach regionalnych doszło do wielu bardzo niebezpiecznych sytuacji. Na jednym z lotnisk samolot przy lądowaniu wyjechał poza płytę, a na lotnisku w Pyrzowicach samoloty aż osiem razy nie mogły wylądować. Krótko mówiąc, stan naszych lotnisk stwarza zagrożenie dla pasażerów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MichałWojtkiewicz">Tymczasem ruch lotniczy stale rośnie. Dlatego uważam, że na posiedzeniu Komisji Infrastruktury powinniśmy rozmawiać o tych sprawach. Nie powinniśmy czekać, aż wydarzy się katastrofa i dopiero wtedy zająć się stanem bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Dopiero wtedy będziemy żałować, że wcześniej nie poprosiliśmy o przedstawienie informacji o sytuacji na naszych lotniskach pod względem bezpieczeństwa lotów i pasażerów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MichałWojtkiewicz">Dotyczy to również stanu statków powietrznych. Wiadomo mi, bo znam środowisko pilotów, że jeden z samolotów LOT, ze względu na stan techniczny nie mógł wylądować na lotnisku w Stanach Zjednoczonych. Samolot miał być wycofany z eksploatacji, ale tak się nie stało. Dobrze, że nie doszło do katastrofy. Wiem o tym z pierwszej ręki od ludzi, którzy pracują w PLL LOT, dlatego nie można sprawy bagatelizować.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MichałWojtkiewicz">Dlatego proszę o umieszczenie w planie pracy Komisji na drugą połowę tego roku kwestii bezpieczeństwa lotów i sytuacji na naszych lotniskach. Może łatwiej będzie dopisać ten temat do jakiegoś innego. Koniecznie trzeba poprosić o przedstawienie nam informacji na temat stanu bezpieczeństwa na lotniskach i w ruchu lotniczym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaPierzchała">Do tej pory nie zgłaszałam takiego wniosku, ale teraz proszę, aby w planie pracy na II półrocze znalazł się temat „Strategia rozwoju kolei w Polsce do roku 2013”. Proponuję rozpatrzyć ten temat w ramach szerszej kwestii bezpieczeństwa ruchu kolejowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy są jeszcze inne zgłoszenia ze strony pań i panów posłów? Nie ma. Chciałem wyjaśnić, że kwestia podniesiona przez pana posła Wojtkiewicza była zgłaszana w trakcie prac nad projektem planu pracy Komisji na drugie półrocze i pierwszy miesiąc roku przyszłego. W gronie członków prezydium uzgodniliśmy wspólnie, że temat ten będzie przedmiotem obrad na jednym z posiedzeń podkomisji stałej do spraw lotnictwa i gospodarki morskiej. Uznaliśmy, że pierwszym etapem dyskusji na temat bezpieczeństwa ruchu lotniczego i sytuacji na polskich lotniskach powinna być wymiana poglądów na forum podkomisji stałej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Sprawa zgłoszona przez panią poseł Pierzchałę również była poruszona na posiedzeniu prezydium. Mówiliśmy o strategii PKP SA, PKP Cargo SA i w ogóle kolei w Polsce w dłuższej perspektywie czasowej. Stwierdziliśmy, że także byłoby dobrze, aby najpierw tymi tematami, jeszcze w tym roku, zajęła się podkomisja stała kierowana przez pana przewodniczącego Piechocińskiego. Z tym stanowiskiem zgodził się też pan przewodniczący. Zapewniam, że temat nie uszedł naszej uwadze, czym świadczy fakt, że sprawami kolejowymi będziemy się wielokrotnie zajmować na posiedzeniach Komisji w tym roku, a w styczniu zaplanowaliśmy posiedzenie, podczas którego rozpatrzymy informację Ministra Infrastruktury na temat wdrążenia „Strategii transportu kolejowego do 2013 roku”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jeśli moje wyjaśnienia wystarczą państwu, to tak to zostanie zaprotokołowane. Dwa tematy zaproponowane przez państwo posłów będą poruszane podczas posiedzeń podkomisji stałych. Czy wobec tego możemy nie zmieniać tego, co zostało zaproponowane w projekcie planu pracy? Nie ma uwag? Nie ma. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Nie mogłem, niestety, z przyczyn ode mnie niezależnych uczestniczyć we wczorajszym posiedzeniu prezydium Komisji, co oczywiście w żaden sposób mnie nie usprawiedliwia. Tym niemniej proponuję, aby do porządku zaplanowanego na grudniowe posiedzenie, na którym mamy rozpatrzyć rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu przez przewoźników lotniczych danych dotyczących przelotu pasażera do Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych, dopisać propozycje zgłoszone przez pana posła Michała Wojtkiewicza. Proponuje, aby na tym posiedzeniu Komisja rozpatrywała już wyniki prac podkomisji stałej. Byłaby to informacja podkomisji na temat bezpieczeństwa w żegludze powietrznej. Sądzę, że takie rozwiązanie zawiera wcześniej zgłaszane propozycje. Komisja zajmie się tym tematem, ale wcześniej będzie on przedmiotem prac podkomisji stałej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie chciałbym przedłużać tej dyskusji, ale jeżeli podkomisja stała stwierdzi, że istnieje konieczność otwartej debaty na forum całej Komisji Infrastruktury, to wtedy się tym zajmiemy. Jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje, nie ma problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TeodozjaNojszewskaKomar">Chciałam tylko przypomnieć państwu, że posiedzenie grudniowe na temat ratyfikacji Umowy pomiędzy Unią a USA odbędziemy wspólnie z Komisją Spraw Zagranicznych. Chodzi o to posiedzenie, o którym mówił pan przewodniczący Adamczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">To też stwarza pewne ograniczenia. Jeśli jednak podkomisja stała uzna, że jakiś temat wymaga dalszej debaty na posiedzeniu całej Komisji, to nie ma problemu, dokonamy odpowiedniej korekty w planie naszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejAdamczyk">Jestem przekonany, panie przewodniczący, że stawiane przez pana propozycje są właściwe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławSzczepański">Co prawda pan przewodniczący wyjaśnił już zasady działania Komisji, ale chciałbym tylko jedno dodać. Jeśli jakieś tematy trafiające pod obrady podkomisji będą na tyle ważne, że podkomisja będzie chciała zapoznać z nimi całą Komisję, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby nowy temat wprowadzić do porządku obrad jednego z posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WiesławSzczepański">Stawiam wniosek o przegłosowanie projektu planu pracy Komisji. Przecież nie jest on czymś stałym, w każdej chwili możemy go modyfikować i zgłaszać do rozpatrzenia kolejne tematy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do rozstrzygania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem proponowanego przez prezydium planu pracy Komisji na II półrocze br. i styczeń roku przyszłego?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła plan pracy na okres od 1 sierpnia 2008 do 31stycznia 2009 roku. Na tym zakończyliśmy I punkt obrad.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do realizacji punktu II dzisiejszego posiedzenia, do rozpatrzenia odpowiedzi Ministra Finansów na dezyderat nr 1 Komisji Infrastruktury do Prezesa Rady Ministrów w sprawie trudnej sytuacji polskich przewoźników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otrzymaliście państwo do wiadomości odpowiedź na nasz dezyderat. Myślę, że wszyscy się z nią zapoznali. Zdaniem prezydium Komisji odpowiedź wyczerpuje w całości te wszystkie zagadnienia, które poruszyliście w dezyderacie. Proponuję jednak, aby pan minister Kapica bardzo syntetycznie przedstawił odpowiedź. Jeśli będą ze strony państwa pytania lub uwagi, to panowie ministrowie na nie odpowiedzą i rozpoczniemy dyskusję. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JacekKapica">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Szanowna Komisjo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JacekKapica">Dezyderat Komisji nr 1 składał się z trzech głównych elementów. Pierwszy dotyczył cen paliw, a głównie oleju napędowego, bo chodziło o przewoźników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Był to istotny głos w szerokiej debacie dotyczącej cen paliw w Polsce. Na ten temat dyskusje toczyły się nie tylko na posiedzeniu Komisji Infrastruktury, ale wielokrotnie na posiedzeniach plenarnych Sejmu, kiedy rozpatrywane są pytania i interpelacje posłów.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JacekKapica">W debatach tych wskazywaliśmy na brak możliwości Ministra Finansów obniżenia akcyzy na paliwo, szczególnie na olej napędowy, a nade wszystko na globalne przyczyny wysokiej ceny polskich paliw. Sytuację tę stale monitorujemy i obecnie z sytuacji na rynku paliwowym w kraju wyciągamy wnioski nieco inne od tych, które formułowaliśmy poprzednio. Monitorujemy sytuację dzień po dniu. Wydaje się, że szczyt wysokości ceny baryłki ropy naftowej przypadł na początek lipca, kiedy zanotowano najwyższe ceny zarówno hurtowe, jak detaliczne.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JacekKapica">Od tego czasu cena ropy naftowej na rynku paliw ma trend spadkowy, chociaż nadal utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Odbiło się to, oczywiście, na cenach hurtowych paliw. Problem w tym, że ceny detaliczne paliw nie spadły. Rzeczywistość potwierdziła naszą tezę, iż obniżenie akcyzy nie przełoży się na obniżenie ceny paliwa. Mamy bowiem do czynienia z cenami rynkowymi, które, w zależności od popytu, dyktują hurtownicy i detaliści. A popyt na paliwa nie spada, w związku z czym nie ma instrumentów do urzędowej obniżki ceny paliw. To potwierdza nasze podejście do tego tematu.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JacekKapica">Można jedynie liczyć na to, że tak jak my byliśmy pod presją opinii publicznej, parlamentarzystów i przewoźników, tak również hurtownicy i detaliści będą pod presją przełożenia obniżki cen światowych na ceny detaliczne. W końcu jednak osiągniemy efekt, a także zyski, chociaż zostanie on odłożony w czasie.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JacekKapica">Drugi element dezyderatu dotyczył sytuacji na drogowych przejściach granicznych na Wschodzie. Sprawą tą interesuje się zarówno Minister Finansów, jak i Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz szef Służby Celnej. Zespół do spraw zagospodarowania granicy państwowej przygotował program rozwoju polsko-ukraińskiej granicy w latach 2008–2012. Sporządzona została także diagnoza funkcjonowania przejść granicznych na polsko-ukraińskiej granicy państwowej wraz z projektem wspomnianego programu.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#JacekKapica">Ten wieloletni program, który ma być realizowany dopiero od przyszłego roku, wskazuje na możliwości rozwoju przejść granicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przepraszam, panie ministrze. Zwracam się do państwa posłów; bardzo bym prosił, aby wysłuchać wypowiedzi pana ministra. Bez tego trudno będzie uznać, czy jesteśmy usatysfakcjonowani odpowiedzią na nasz dezyderat. Proszę o spokój. Proszę bardzo, panie ministrze, kontynuować wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JacekKapica">Dziękuję bardzo. Jest to perspektywiczne, całościowe i systemowe rozwiązanie problemu infrastruktury przejść granicznych. Program przewiduje rozbudowę istniejących przejść granicznych o parkingi, a w dalszej kolejności terminale, a także budowę nowych przejść na granicy polsko-ukraińskiej. Dokładne informacje na ten temat znajdziecie państwo w naszej odpowiedzi na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JacekKapica">Sytuację na drogowych przejściach granicznych kontrolujemy na bieżąco. Niestety, stale mamy na nich kolejki tirów. Wynikają one z determinacji kontroli granicznej po stronie ukraińskiej. Służby celne Ukrainy dokonują bezpośrednio na granicy wielu czynności kontrolnych. Jest ich obecnie więcej niż wcześniej. Chcą w ten sposób uszczelnić swój system celny. Osiągają zamierzone efekty, bo w ciągu jednego kwartału tego roku wykonali plan dochodów budżetowych na cały rok 2008.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JacekKapica">O możliwościach poprawy sytuacji na przejściach drogowych rozmawiałem bezpośrednio z szefem ukraińskiej służby celnej. Kwestie te podnoszone były również podczas niedawnej wizyty pani premier Julii Timoszenko w Polsce zarówno w bezpośredniej rozmowie pana premiera Donalda Tuska, jak i wicepremiera Schetyny z wicepremierem Ukrainy Gregoriem Nenelją. Uczestniczyłem w rozmowach z wiceszefem ukraińskiej służby celnej. Obydwaj podkreślaliśmy, że dłużej nie można tolerować istniejącego stanu rzeczy i wspólnie musimy rozwiązać problemy na naszej wspólnej granicy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JacekKapica">Staramy się pomagać naszym ukraińskim kolegom-celnikom przekazując im informacje o pojeździe przejeżdżającym granice i jego wadze po to, aby oni już nie musieli powtarzać tych czynności. Dzięki temu można zwiększyć choć trochę przepustowość drogowych przejść granicznych. Ze swojej strony wskazujemy na konieczność uproszczenia pewnych czynności celnych.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JacekKapica">Jednak strona ukraińska jest zdeterminowana w zaostrzonej kontroli pojazdów na granicy. Kolejki pojazdów są co prawda po naszej stronie granicy, ale wynika to z procedur stosowanych po stronie ukraińskiej. Podobne wnioski znalazły się w materiałach przygotowanych przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Potwierdziły to badania przeprowadzone przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie na rzecz Obrony Przewoźników w Międzyrzeczu Podlaskim. Badania te wskazują na – cytuję – „konieczność utrzymywania takiego tempa odpraw, aby ukraińskie służby były pod presją oczekujących na wjazd do Ukrainy pojazdów”.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JacekKapica">Problem polega jednak na tym, że ukraińskie służby celne tym się nie przejmują. Co prawda rozmawiamy o tym, jak zwiększyć przepustowość przejść granicznych, jednak strona ukraińska działa według swoich technicznych i założonych metod. Ukraińcy uznali nasze oczekiwania zwiększenia przepustowości przejść granicznych o 20%, ale obecnie nie są skłonni do jej zwiększenia. Stąd biorą się kolejki na drogowych przejściach granicznych z Ukrainą.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JacekKapica">W tej sytuacji zastanawiamy się, jak przed nadejściem zimy kierować trochę inaczej ruchem pojazdów przekraczających nasze wschodnie granice. Chodzi o to, abyśmy nie mieli zimą takiej sytuacji, jaką mamy obecnie, że w kolejce na przekroczenie granicy z Ukrainą oczekuje około 650 pojazdów.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#JacekKapica">W każdym razie dokładamy wszelkich starań, żeby zwiększyć obsadę kadrową na drogowych przejściach granicznych z Ukrainą. Dokonaliśmy przesunięcia 96 etatów na te przejścia graniczne. Ponadto czasowo przenosimy celników z granicy zachodniej na miesięczne wsparcie odpraw na granicy wschodniej. W raporcie sporządzonym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie mówi się już o słabej obsadzie celników po naszej stronie, co nie znaczy, że nie będziemy nadal monitorować sytuacji na drogowych przejściach granicznych z Ukrainą i w miarę potrzeb odpowiednio reagować. Jeśli będzie to potrzebne, będziemy przenosić na wschodnią granicę kolejne etaty oraz funkcjonariuszy celnych.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#JacekKapica">Trzecim elementem dezyderatu był postulat zniesienia ograniczenia do 200 litrów zwalnianego z należności celnych i podatkowych paliwa przywożonego do Polski z państw trzecich w standardowych zbiornikach pojazdów samochodowych. Decyzja o zniesieniu tego ograniczenia została już podjęta w Ministerstwie Finansów, między innymi po dyskusji na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Odpowiedni projekt ustawy został skierowany w tym tygodniu do Rady Ministrów i można się spodziewać, że rząd zajmie się dokumentem zaakceptowanym uprzednio przez Komitet Rady Ministrów na posiedzeniu w dniu 10 lipca br.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#JacekKapica">Nadal jednak obowiązywać będzie ogólne ograniczenie z dyrektywy unijnej, która mówi o zwolnieniu z należności celnych i podatkowych paliwa w ilościach mieszczących się w zwykłych, standardowych zbiornikach pojazdów samochodowych. Przygotujemy naszych celników, aby mogli identyfikować pojazdy pod tym kątem. Nie dopuścimy jednak do tego, aby zwykłym standardowym zbiornikiem był zbiornik o pojemności 1500 litrów. W samochodach, które nie mające klimatyzacji w standardzie wyposażenia, a w których potem takie urządzenie się instaluje, nie jest ona wyposażeniem standardowym. Podobnie jest ze zbiornikami paliwa. Jeżeli dany pojazd ma zbiornik o pojemności 560 litrów, to taka ilość paliwa będzie zwolniona z należności celnych i podatkowych. Jeśli jednak ktoś zamontował w swoim samochodzie zbiornik o pojemności 1500 litrów i nawet ma na niego homologację, to trudno taki zbiornik uznać za standardowy.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#JacekKapica">Powiem dla jasności sprawy, że to nie będzie zupełne rozszczelnienie systemu. Będziemy natomiast stosować przepisy zgodnie z dyrektywą unijną. Nowe przepisy wprowadzimy jednak dopiero od dnia 1 grudnia tego roku, bo wtedy wchodzi także w życie dyrektywa unijna dotycząca podatku akcyzowego. Mam nadzieję, że do tego czasu Sejm uchwali ustawę o zmianie ustawy – Prawo celne, a także znowelizuję ustawę o podatku VAT.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#JacekKapica">Po zmianie przepisu o ograniczeniu wwozu być może będziemy mieli trochę więcej pojazdów na swojej wschodniej granicy. Odczuć to powinni przede wszystkim mieszkańcy Augustowa, przez który obecnie przejeżdża więcej pojazdów, których kierowcy chcą przewieźć w zbiornikach więcej tańszego paliwa. To zresztą pokazuje, że obowiązujące ciągle jeszcze ograniczenie jest nieskuteczne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Rozpoczynamy dyskusje. Czy do treści odpowiedzi Ministra Finansów, jak również do wypowiedzi pana ministra Kapicy, macie państwo jakieś pytania? Zgłasza się pan poseł Litwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Moje pytanie dotyczy trzeciego punktu odpowiedzi na dezyderat nr 1 Komisji. Nie mam rozeznania, jaka jest skala zjawiska omijania przepisu ograniczającego dopuszczalną i zwolnioną od cła i podatku ilość paliwa w baku samochodu do 200 litrów. Jaka część pojazdów w transporcie samochodowym posiada zainstalowane zbiorniki ponadstandardowe? Czy zbiorniki o pojemności 1500 litrów występują w 15, 20 czy 30% pojazdów, czy też w 0,1%?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Potrzeby rynku mogą spowodować, że na rynek polski będą produkowane pojazdy posiadające w standardzie zbiorniki o pojemności np. 2000 litrów. Nie ma specjalnie trudności technicznych, aby takie pojazdy schodziły już z taśmy produkcyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma więcej pytań. Kto z panów ministrów udzieli odpowiedzi? Pan minister Jarmuziewicz, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Nie ma takich statystyk, ile pojazdów ma przerobione zbiorniki paliwa. Praktyka poszła jednak w tym kierunku, że wszyscy więksi producenci samochodów ciężarowych, biorąc pod uwagę polski rynek, zaczęli produkować pojazdy z bardzo dużymi zbiornikami. Z taśmy schodzą pojazdy fabrycznie wyposażone w zbiorniki o pojemności 1500 litrów i potem są w Polsce homologowane. Mamy w Polsce od producentów informacje, co jest standardowym wyposażeniem ich pojazdów, a co nie jest. Od tej strony nie ma zatem zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Mógłbym państwa epatować danymi statystycznymi, ile pojazdów dojeżdża do Polski przez drogowe przejścia na granicy z Białorusią, a ile wraca przez przejście graniczne od strony Litwy. Marszruty pojazdów są rażąco wykrzywione, nie ma powrotu do Polski tą samą drogą. Kierowcy jadą przez Białoruś, bo na granicy białorusko-litewskiej, która też jest granicą Unii Europejskiej, nie stosuje się tego rodzaju restrykcji. Jak słusznie pan minister Kapica powiedział, obecne ograniczenie jest kompletnie nieskutecznym sposobem uszczelniania przywozu do Polski ponad 200 litrów paliwa. Propozycja, o której mówił pan minister, uczyni sytuację normalną.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#TadeuszJarmuziewicz">Poza tym, jak państwo wiecie, kiedy spotykaliśmy się z przedstawicielami przewoźników w drogowym transporcie międzynarodowym, był to jeden z ich postulatów. Powiem więcej – decyzja o zmianie przepisu już nam bardzo pomogła w negocjacjach z Białorusinami, Ukraińcami czy Rosjanami na temat licencji i koncesji. Mieliśmy bowiem coś, co mogliśmy zaoferować partnerom z innych krajów. To bardzo wzmocniło naszą pozycję przetargową.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy pan minister Kapica chciałby jeszcze coś dodać do swej wypowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JacekKapica">Tylko ją uzupełnię. Przypomnę, że ograniczenie do 200 litrów zwalnianego z należności celnych i podatkowych paliwa, wprowadzono w roku 2000. W tym czasie znaczne ilości paliwa przywożono do Polski w ponadstandardowych zbiornikach mieszczących po 2000 litrów paliwa i więcej. Potem paliwo to było sprzedawane w obszarze przygraniczny. Ograniczenie wwozu paliwa ponad 200 litów zostało wprowadzone na wniosek Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JacekKapica">Przygotowując się do zniesienia ograniczenia przeprowadziliśmy rozeznanie rynku paliwowego, jak również pojazdów wprowadzonych ostatnio na rynek samochodowy, tak w sprzedaży, jak w produkcji. Na tej podstawie można jednoznacznie zidentyfikować, co jest standardem w ofercie wyjściowej sprzedawców i producentów pojazdów. Oczywiście, można sobie zamówić samochód z 1500-litrowym zbiornikiem paliwa, który także przejdzie homologację.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JacekKapica">Po zniesieniu ograniczenia od grudnia będziemy obserwowali sytuację na rynku. Jeśli nowe przepisy będą w jakiś sposób służyły obejściu prawa i odsprzedaży paliwa, to będziemy musieli zareagować. Dyrektywa unijna pozwala nam ograniczyć wwóz paliwa do kraju nie do 200, ale nawet do 600 litrów. Jeżeli się zorientujemy, że na rynku paliw są jakieś nadużycia przewoźników, a właściwie kierowców, którzy przewożą więcej taniego paliwa i je odsprzedają, to być może trzeba będzie wrócić do ograniczenia na poziomie, jeżeli nie 200, to np. 600 litrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy pan poseł jest usatysfakcjonowany odpowiedziami?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Moje pytanie nie było podyktowane sprzeciwem wobec propozycji zniesienia ograniczenia wwozu paliwa do Polski zwolnionego od podatku i należności celnych powyżej 200 litrów. Wręcz odwrotnie, jestem za taką decyzją. Może jestem nazbyt liberalny, ale uważam, że raczej należy ograniczyć możliwość odsprzedaży takiego paliwa. Wiem jednak, że jest to znacznie trudniejsze. Nie czyniłbym jednak domniemania, że każdy, kto przewozi przez granicę duże ilości paliwa, robi to po to, aby je odsprzedać.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Życzyłbym sobie takiego prawa w kraju, które dbałoby o to, że jak ktoś ma w samochodzie większy zbiornik paliwa, to nie czyni się z tego powodu rozróżnienia, czy jest on standardowy i wykonany ze wszystkimi wymogami sztuki i technologią, czy ponadstandardowy. Ważniejsze jest prawidłowe wykonanie urządzenia do przewozu paliwa. Jest dla mnie mniej istotne, co pierwotnie jest określone przez producenta jako standard wyposażenia pojazdu. Chodzi przecież o to, aby przepisy były racjonalne. Ważne jest, aby pojazdy były w dobrym stanie technicznym gwarantującym bezpieczeństwo ruchu drogowego, a mniej istotne jest, czy ma on wyposażenie standardowe, czy ponadstandardowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy pan minister chciałby się odnieść do wypowiedzi pana posła? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JacekKapica">Zrozumiała jest dla mnie troska pana posła o bezpieczeństwo ruchu drogowego. Być może trzeba będzie się zastanowić nad tym, czy od razu nie wprowadzić ograniczenie wwozu paliwa zwalnianego z należności celnych i podatkowych do 600 litrów. Wiadomo, że tak czy inaczej będziemy kontrolowali rynek, czy wwożone paliwa nie jest odsprzedawane przez kierowców. Jakby na to nie patrzeć, odsprzedaż towaru akcyzowego zwolnionego z należności celnej i podatkowej jest nadużyciem i wykroczeniem skarbowym.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JacekKapica">Trzeba jednak szczerze powiedzie o innym efekcie ekonomicznym całej tej operacji, na rynku polskim nie będzie się sprzedawało takiej ilości paliwa, jak obecnie. Spowoduje to pewien ubytek dochodów z podatku VAT i z podatku akcyzowego. Stracą na tym także osoby trudniące się sprzedażą paliw.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy możemy kończyć tę wymianę informacji? Pan minister Jarmuziewicz, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Mimo dramatycznych gestów wykonywanych w moim kierunku z lewa i prawa, powiem państwu o skutku ubocznym obowiązującego obecnie przepisu o ograniczeniu wwozu paliwa zwolnionego z należności celnych i podatkowych do 200 litrów. Ograniczenie zostało wprowadzone między innymi dlatego, że taki był wówczas postulat przewoźników w transporcie drogowym, głównie międzynarodowym. Dzisiaj ci sami przewoźnicy między sobą się skłócili, bo niewątpliwie jest to beneficjum dla tych przewoźników, którzy przekraczają wschodnie granice. Ci przewoźnicy, którzy jeżdżą na zachód, nie mają możliwości dorobienia na sprzedaży paliwa.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Po zmianie przepisu nadal przewoźnicy drogowi pozostaną podzieleni. Cześć z nich będzie namawiała pana ministra, aby zniósł ograniczenie do 200 litów paliwa, a część będzie temu przeciwna. Dzisiaj górą są ci, którzy chcą, aby można było więcej paliwa zwolnionego z należności celnych i podatkowych wwozić do kraju. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wobec nie zgłoszenia innych propozycji stwierdzam, że Komisja zaakceptowała odpowiedź Ministra Finansów na dezyderat nr 1 Komisji do Prezesa Rady Ministrów w sprawie trudnej sytuacji polskich przewoźników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję wszystkim państwu. Na tym kończymy posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>