text_structure.xml 26.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Protokół z poprzedniego posiedzenia w związku z niewniesieniem do niego uwag uznaję za przyjęty. Witam wszystkich państwa posłów, witam gości, witam panie minister i witam sekretariat Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Proszę państwa, dzisiejszy porządek dzienny przewiduje 2 punkty: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o miarach – uzasadnia Minister Gospodarki – tutaj występuje pani minister Henclewska, którą witam ponownie; rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym – tutaj w imieniu Ministra Gospodarki wystąpi pani minister Strzelec-Łobodzińska, którą także witam.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do punktu nr 1. Proszę bardzo, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GrażynaHenclewska">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Wyłącznym celem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o miarach, jest wdrożenie do prawa polskiego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 2009 r., która zmienia dyrektywę Rady z 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do jednostek miar.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GrażynaHenclewska">Dyrektywa ta wprowadza istotne zmiany, które dotyczą zakresu obowiązku stosowania legalnych jednostek miar. Zgodnie z jej postanowieniami, oprócz obszarów, w których obecnie obowiązuje nakaz stosowania jednostek miar legalnych, czyli m.in. gospodarka, zdrowie publiczne, bezpieczeństwo publiczne, czynności o charakterze administracyjnym, wprowadza się ten obowiązek w innych dziedzinach życia. Mówi o tym art. 6 ust. 1 projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#GrażynaHenclewska">Po drugie, w projekcie nowelizacji ustawy, oprócz obowiązujących legalnych jednostek miar, wprowadzono możliwość stosowania oznaczeń w innych jednostka miar i oznaczenia te mają charakter dodatkowy, czyli zawierają informację uzupełniającą dla odbiorców europejskich produktów. W dyrektywie wskazuje się, że oznaczenia legalnych jednostek miar nie mogą być mniejsze niż oznaczenia dodatkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#GrażynaHenclewska">W projekcie regulacji wprowadzono również zmiany o charakterze redakcyjno-prawnym, które są konsekwencją projektowanej zmiany w art. 6 ust. 1 obowiązującej ustawy. Dotyczy to zaproponowanej zmiany brzmienia art. 22 oraz art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy. Te regulacje pozwalają na to, aby przyrządy pomiarowe oprócz oznaczenia legalnymi jednostkami miar posiadały oznaczenia w jednostkach tradycyjnych dla danych regionów czy państw.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#GrażynaHenclewska">Zmiany mają charakter porządkowy i nie wprowadzają obowiązku ich natychmiastowego zastosowania przez podmioty gospodarcze, dlatego też proponuje się, aby projektowana regulacja weszła w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wyjątkiem byłby tylko przepis art. 1 pkt 3, dotyczący dostosowania przepisów karnych do nowego brzmienia ustawy i przepis ten wszedłby w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Inne przepisy dyrektywy zostały implementowane do prawa polskiego rozporządzeniem Rady Ministrów z 12 stycznia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie legalnych jednostek miar. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję pani minister. Otwieram debatę. Czy w tym punkcie ktoś z państwa posłów chciałbym zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">W takim razie zamykam pierwsze czytanie. Przystępujemy do rozpatrywania projektu w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, czy do tytułu ustawy są jakieś uwagi lub zastrzeżenia? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#WojciechJasiński">Tytuł uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#WojciechJasiński">Czy do zdania wstępnego w art. 1 są uwagi? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany nr 1 są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#WojciechJasiński">Zmiana nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany nr 2 są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#WojciechJasiński">Zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany nr 3 są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#WojciechJasiński">Zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#WojciechJasiński">Czy do całego art. 1 są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#WojciechJasiński">Art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#WojciechJasiński">Czy do art. 2 są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#WojciechJasiński">Art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#WojciechJasiński">Czy do całości ustawy są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, proponuję na sprawozdawcę Komisji pana posła Abramowicza. Czy pan poseł Abramowicz się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AdamAbramowicz">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Czy są jakieś inne kandydatury? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WojciechJasiński">W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy i posłem sprawozdawcą jest poseł Abramowicz.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, na tym zakończyliśmy punkt nr 1 porządku dziennego. Chwileczkę, pani minister Henclewska wraz ze współpracownikami teraz nas opuści.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do punktu nr 2 – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (druk nr 2702). Szanowni państwo, przypominam, że na poprzednim posiedzeniu odbyliśmy pierwsze czytanie ustawy i sam miałem pewne uwagi i wątpliwości, które trochę się pogłębiły. W tej chwili przystępujemy do pracy nad ustawą. Proszę o pewną dyscyplinę, to mam nadzieję, że tę pracę zakończymy dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#WojciechJasiński">Czy do tytułu ustawy są jakieś uwagi, szanowni państwo? Proszę bardzo, pan poseł Krasulski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LeonardKrasulski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym wrócić do meritum sprawy i do sensu całej ustawy. Wiem, że nowelizacja jest bardzo potrzebna, chociażby jeśli chodzi o zapasy paliw i naliczanie kar. Mieliśmy w przeszłości przykład niewłaściwego naliczenia kar przez podmiot, który je nakładał. Ta nowela jest nieodzowna. Chciałbym jednak zadać pani minister 2 pytania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LeonardKrasulski">Po pierwsze, kto i w jaki sposób monitoruje owe zapasy?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#LeonardKrasulski">Po drugie, czy – bez podawania konkretnych nazw – podmiot A, będący niewielkim podmiotem, ale liczącym się na rynku polskim, może się umówić z dużym podmiotem B, iż on będzie gromadził zapasy i zgadza się, że podmiot A będzie wskazywał na zapasy podmiotu B jako na swoje? Czy do takiej sytuacji może dojść i jeśli tak, to jak taką sytuację można wykluczyć? Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Proponuję, aby na te pytania odpowiedział pan z Agencji Rezerw Materiałowych, bo to ona monitoruje te zapasy. Co do drugiego pytania, to tzw. umowa biletowa jest możliwa na podstawie obowiązujących przepisów. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WiesławGórski">Wiesław Górski, dyrektor Biura Rezerw i Zapasów Interwencyjnych Paliw. Panie pośle, całą tę problematykę kontroluje, realizuje i egzekwuje akurat Agencja Rezerw Materiałowych. Ustawa obowiązująca obecnie bardzo szczegółowo to reguluje. Nie chciałbym wnikać w szczegóły, ale jest to kontrolowane dosyć szczegółowo i skutecznie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WiesławGórski">Mianowicie, każdy przedsiębiorca będący importerem, producentem lub nabywcą wewnątrzwspólnotowym paliw i ropy naftowej co miesiąc składa sprawozdanie o ilości paliw sprowadzonych, wprowadzonych na rynek, jak również o miejscu dyslokacji i utworzonych zapasach obowiązkowych. Jest to porównywane z danymi przedstawianymi przez Centrum Informacji Gospodarczej, które są robione na podstawie sprawozdawczości INTRASET. Niezależnie od tego, jeżeli mamy jakieś wątpliwości, Agencja występuje do Urzędu Celnego, który potwierdza lub nie potwierdza wielkości, które przedstawił przedsiębiorca w sprawozdaniu. Jeszcze jednym narzędziem jest bezpośrednia kontrola u przedsiębiorców, która sprawdza dane dotyczące produkcji czy importu, prawidłowość wyliczenia zapasów przez przedsiębiorcę, jak również poziom utrzymywanych zapasów obowiązkowych i handlowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WiesławGórski">Jeżeli chodzi o drugą kwestię, o zapasy tworzone w postaci tzw. biletu, to zanim przedsiębiorca zawrze taką umowę o zlecenie stworzenia zapasów przedsiębiorcy przez inny podmiot – może to być podmiot magazynujący, prowadzący działalność gospodarczą czy producent – ta umowa musi być zaakceptowana przez ARM. Jeżeli ona nie odpowiada postanowieniom, które są zawarte w ustawie, to Agencja w drodze decyzji odmawia wyrażenia zgody na zawarcie umowy na tzw. bilet, czyli na przechowywanie ropy, produktów naftowych przez innego przedsiębiorcę w zamian za stosowną opłatę. Takie przypadki się zdarzają. Jeżeli umowa spełnia warunki, a zapasy są pod kontrolą i są dostępne, to Agencja wyraża zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LeonardKrasulski">Dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejCzerwiński">A czy za granicą można przechowywać zapasy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiesławGórski">Tak, można aktualnie do 5% z tym, że zgodnie z dyrektywą unijną i naszym ustawodawstwem musi być zawarta międzyrządowa umowa bilateralna. Obecnie jednak w Unii Europejskiej brak jest pojemności magazynowej. Tylko pewna część zapasów jest utrzymywana zagranicą przez takie państwa jak Słowacja, która trzyma je w Czechach. Gdy doszło do podziału Czechosłowacji to nie było tam po prostu takiej infrastruktury. Część utrzymywana jest również we Włoszech.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WiesławGórski">U nas w tej chwili nie ma potrzeby zawierania takiej umowy – pojemności magazynowe, które aktualnie posiadamy i systematycznie powiększamy, póki co zapewniają możliwość tworzenia zapasów obowiązkowych, jak również funkcjonowanie rynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu dyrektorowi. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszCichoń">Jeszcze jedno pytanie – przepraszam, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałbym zapytać, czy Minister Gospodarki może zwolnić okresowo z obowiązku utrzymywania rezerw z jakiś przyczyn – jeśli tak, to z jakich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WiesławGórski">Nie, Minister Gospodarki nie może zwolnić z tego obowiązku. Ustawa nie przewiduje takiego rozwiązania, nie daje takiej delegacji Ministrowi Gospodarki. Minister w określonych warunkach może tylko wyrazić zgodę na okresowe niepowiększanie zapasów. Istnieje katalog warunków, na podstawie których może wyrazić taką zgodę, np.: jeżeli postój rafinerii trwa dłużej niż 14 dni. Zdarzają się takie sytuacje. Może się zdarzyć, że przedsiębiorca, pomimo najszerszych chęci z powodów niezależnych od siebie nie może sprowadzić paliw, bo np. jest strajk kolejarzy. Z Lotosu paliwa wożone są tylko i wyłącznie transportem kolejowym i autocysternami. My to sprawdzamy i jeżeli te warunki się potwierdzają, to przedstawiamy stan faktyczny Ministrowi Gospodarki i wówczas może on w drodze decyzji wyrazić zgodę na niepowiększanie przez pewien krótki okres tychże zapasów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, wracamy do właściwego porządku obrad, bo pytania panów posłów Cichonia i Krasulskiego raczej dotyczyły pierwszego czytania, ale wiadomo, że na posiedzeniu tego typu sytuacje są dopuszczalne. Ja przynajmniej mam zamiar tak robić, jeśli nie przekracza to jakiś granic, a w tym wypadku z całą pewnością nie przekroczyło.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WojciechJasiński">Czy do tytułu ustawy są jakieś uwagi? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#WojciechJasiński">W takim razie tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do art. 1. Czy do części wstępnej artykułu są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany nr 1 są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#WojciechJasiński">Zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany nr 2 są jakieś uwagi? Nie będę już czytał poszczególnych punktów. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#WojciechJasiński">Zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany nr 3 są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#WojciechJasiński">Zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#WojciechJasiński">Czy do całego art. 1 są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#WojciechJasiński">Art. 1 został przyjęty. Przepraszam, pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WiesławGórski">Jeżeli można, mam pewną wątpliwość co do zmiany nr 3 dotyczącej pkt 20 lit. a): „[...] wylicza się na podstawie: a) średniej ceny ropy naftowej gatunku Brent, obowiązującej na londyńskiej Międzynarodowej Giełdzie Paliwowej (IPE) w dniu stwierdzenia niedopełnienia obowiązków”.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WiesławGórski">Chciałem pokrótce przedstawić sytuację, która może budzić wątpliwości i problemy z wyliczeniem kary. Mianowicie, chodzi o to, że notowania na IPE są oznaczane w baryłkach amerykańskich – to jest 159 litrów. Natomiast, całą sprawozdawczość i rozliczenia ropy naftowej zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej z 1979 r. prowadzi się w tonach. Każdy gatunek ropy ma swoją wagę i trzeba przeliczyć baryłki – jednostki objętościowe – na jednostki wagowe. Rozumiem, że stosowane są przeliczniki, które jednak mogą się przed sądem nie obronić. W dużym uproszczeniu, kupując ropę na giełdzie w baryłkach, przelicza się je według następującej metody: cena baryłki w dolarach razy kurs dolara w NBP razy współczynnik 7,28. Ten współczynnik przystosowany jest do warunków polskich, ponieważ ponad 95% sprowadzanej ropy to rosyjski gatunek Ural, która jest cięższa od libijskiej ropy „słodkiej”. Jej współczynnik gęstości to ponad 0,86. Np. nasza ropa zielonogórska ma współczynnik 0,75.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WiesławGórski">Poddaję pod rozwagę, jeżeli byłoby to możliwe, aby uszczegółowić ten przepis w następujący sposób: „a) średniej ceny ropy naftowej gatunku Brent, obowiązującej na londyńskiej Międzynarodowej Giełdzie Paliwowej (IPE) w dniu stwierdzenia niedopełnienia obowiązków” – należałoby tutaj dodać następujące sformułowanie: „stosując następującą formułę cenową: cena baryłki ropy naftowej Brent określona w dolarze amerykańskim, pomnożona przez średni kurs dolara amerykańskiego z dnia stwierdzenia niedopełnienia obowiązku, pomnożona przez współczynnik 7,28 oraz ilość brakującej ropy naftowej wyrażonej w tonach”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechJasiński">Panie dyrektorze, ja nie mam nic przeciwko, tylko czy ta poprawka jest teraz gotowa na piśmie? Bo jeśli nie, to proszę ewentualnie w drugim czytaniu przekazać ją jakiemuś posłowi lub wnieść przez panią minister. Musimy to mieć przygotowane na piśmie. Problemu nie widzę, jest to logiczne, ale trzeba dopełnić względów formalnych. Bardzo proszę o przygotowanie tej poprawki, to zajmiemy się nią w drugim czytaniu. Proszę, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Niezgoda!)</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WojciechJasiński">Przepraszam, szanowni państwo, naprawdę tego nie ma wiele.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#komentarz">(Głos z sali: To jedziemy z art. 2.)</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#WojciechJasiński">Chwilkę, proszę państwa. Pani minister chce zabrać głos – ma do tego w każdym czasie prawo, niezależnie czy ja bym go jej udzielił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Jeśli już jesteśmy przy tym artykule i go uszczegóławiamy, to mamy autopoprawkę do lit. b) z kolei. W sformułowaniu „ceny sprzedaży paliwa” chcemy dopisać słowo „hurtowej”. Mam tę poprawkę wydrukowaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechJasiński">Muszę dokonać reasumpcji, bo według mojej wiedzy już przyjęliśmy zmianę nr 3. Państwo wracają do zmiany nr 2, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Tak, do pkt 3, lit. b).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechJasiński">Proszę również stronę rządową o większą jednak uwagę. Wiem, że państwo bierzecie zły przykład z posłów, ale pytałem czy są jakieś uwagi. Przepraszam. Proszę o tę autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Chodzi o dopisanie w pkt 3 w lit. a) po słowie „ceny” słowo „hurtowej”. To było w pierwszej literze pkt 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WojciechJasiński">Zaraz, zaraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Dotychczasowo ten fragment brzmiał „ceny sprzedaży paliwa”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechJasiński">Chodzi o zmianę nr 1 czy nr 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">O zmianę nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WojciechJasiński">Chodzi o zmianę nr 2...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Pkt 3...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WojciechJasiński">Pkt 3, tak...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Lit. a)...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WojciechJasiński">„a) średniej ceny ropy naftowej Brent [...]”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Nie – „ceny sprzedaży paliwa” – to jest pkt 3.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Lit. b).)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WojciechJasiński">Już, już. Przepraszam – „ceny sprzedaży paliwa stosowanej przez producenta lub handlowca mającego największy udział w krajowym rynku paliw, w dniu stwierdzenia niedopełnienia obowiązków [...]”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Chodzi o uściślenie – „ceny hurtowej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WojciechJasiński">„Ceny hurtowej paliwa”, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Dalej tak samo. Chcielibyśmy, żeby nie było wątpliwości, że nie chodzi o cenę detaliczną. Analogicznie, w pkt 3 lit. b): „ceny hurtowej sprzedaży paliwa”, bo to jest powtórzone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WojciechJasiński">Czy to jest jasne dla Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JarosławLichocki">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WojciechJasiński">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, po pierwsze, ze względów formalnych prośba do państwa posłów o przejęcie tych poprawek, bo rozumiem, że to nie jest autopoprawka wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JarosławLichocki">Natomiast, żeby doprecyzować – rozumiem, że chodzi o art. 1, zmianę nr 2 dotyczącą ust. 16. W ust. 16 w pkt 1 lit. a) po słowie „ceny” dodajemy wyraz „hurtowej”. Taka sama poprawka w pkt 3 tej zmiany w lit. b) po wyrazie „ceny” dodajemy wyraz „hurtowej”. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WojciechJasiński">Kto z państwa posłów tę poprawkę przejmuje? Pan przewodniczący Czerwiński. Proszę bardzo, pan poseł Krasulski chciał zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#LeonardKrasulski">Trochę wcześniej chciałem zabrać głos, panie przewodniczący. Widać, że projekt jest nie do końca przygotowany. Tekst z poprawkami powinniśmy mieć przed sobą i odnieść się dopiero do pełnego tekstu. Teraz wyłapywać te błędy – jest trzeci punkt, a są już cztery poprawki. To wygląda dość chaotycznie.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#komentarz">(Głos z sali: To jest jeden wyraz!)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#WojciechJasiński">Panowie z BL, czy mamy już jasną sytuację? Tak, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#WojciechJasiński">W takim razie jeszcze raz pytam, czy do zmiany nr 2 z poprawką załączoną przez posłów Tomczykiewicza, Czerwińskiego i Jasińskiego są jakieś uwagi? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#WojciechJasiński">W takim razie zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany nr 3 są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#WojciechJasiński">(Głos z sali: Nie ma.)</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#WojciechJasiński">Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#WojciechJasiński">Zmiana nr 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#WojciechJasiński">Czy do całego art. 1 są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-45.8" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie ma.)</u>
          <u xml:id="u-45.9" who="#WojciechJasiński">Nie słyszę uwag. Szanowni państwo, będzie mi łatwiej bez podpowiedzi. Zapewniam, że tak będzie szybciej.</u>
          <u xml:id="u-45.10" who="#WojciechJasiński">Czy do art. 2 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-45.11" who="#WojciechJasiński">Art. 2 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-45.12" who="#WojciechJasiński">Czy do art. 3 są uwagi? Proszę bardzo, pan poseł Krasulski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#LeonardKrasulski">Mój iloraz inteligencji jest chyba zbyt mały, żeby dokładnie zrozumieć o co chodzi z ciężarem ropy naftowej rosyjskiej, a tymi przelicznikami, baryłkami itp...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, ale o tym będziemy mówili w drugim czytaniu! Pytam w tej chwili, czy do art. 3 są uwagi. O tym będziemy mieli czas rozmawiać – ta poprawka nie została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, czy do całości projektu ustawy są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#WojciechJasiński">Proszę uprzejmie o kandydata na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Wojciech Saługa.)</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#WojciechJasiński">Pan poseł Saługa, czy zgadza się? Dobrze. Czy są głosy przeciwko panu posłowi Sałudze? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#WojciechJasiński">Do 25 lutego br. wyznaczam termin dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE na wydanie opinii o zgodności ustawy z prawem europejskim.</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>