text_structure.xml
8.43 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Witam członków Komisji, witam gości, witam pracowników sekretariatu, witam Biuro Legislacyjne, witam wszystkich obecnych. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Protokół z poprzedniego posiedzenia w związku z niewniesieniem uwag uznaję za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, dzisiejszy porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 2590). Uzasadnia minister gospodarki. Witam uprzejmie pana ministra Korolca wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Druk do pierwszego czytania został skierowany wczoraj, nie dochowano regulaminowego terminu pomiędzy zgłoszeniem a zwołaniem posiedzenia Komisji. W związku z tym mam obowiązek spytać, czy ktoś z państwa posłów sprzeciwia się takiemu procedowaniu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechJasiński">Uznaję, że porządek dzienny został przyjęty. Panie ministrze, udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKorolec">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, dziękuję za szybkie procedowanie ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa ta implementuje dyrektywę usługową, która jest niezwykle ważnym aktem prawnym w całym procesie integracji europejskiej. Po raz pierwszy od czasu ustanowienia Wspólnoty Europejskiej w 1957 r. mamy akt prawny, który wprowadza swobodę świadczenia usług, a raczej ją urealnia, bo swoboda została wprowadzona już przepisami traktatu. Chociaż trzeba zaznaczyć, że państwa członkowskie poprzez kolejne legislacje wewnętrzne uniemożliwiały realizację swobody zapisanej jeszcze w traktacie rzymskim. Jest to również niezwykle ważny akt prawny, jeśli chodzi o całą architekturę instytucjonalną między poszczególnymi instytucjami Wspólnoty. Po raz pierwszy Parlament Europejski zajął bardzo stanowcze stanowisko, zmieniając pierwotne propozycje Komisji Europejskiej. Komisja tymi propozycjami wprowadzała regułę państwa pochodzenia, czyli w zasadzie powielała przepisy traktatu z 2005 i 2006 r. Były to niezwykle emocjonalne dyskusje nie tylko pomiędzy państwami członkowskimi, ale również pomiędzy społeczeństwami, czy poszczególnymi grupami tych państw. Pamiętają państwo, że jednym z głównym haseł używanych w tym dyskursie było hasło, że polski hydraulik zagrozi Europie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKorolec">Dyrektywa zawiera trzy główne elementy. Pierwszy, to kwestia uproszczenia procedur administracyjnych stosowanych wewnątrz państwa członkowskiego. Drugi, to przepisy dotyczące swobody przedsiębiorczości dla usługodawców. Trzeci obszar określa generalne ramy transgranicznego świadczenia usług.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKorolec">W czasie, gdy trwały prace nad dyrektywą, wzbudzała ona w Polsce dosyć duży entuzjazm i większość głosów, które wtedy słyszałem w dyskursie publicznym, była za jak najambitniejszym kształtem dyrektywy. Polska, obok Holandii i Wielkiej Brytanii, należy do państw opowiadających się za najbardziej ambitnym, maksymalnie zbliżonym do propozycji Komisji Europejskiej kształtem dyrektywy. Chodzi o to, żeby reguła państwa pochodzenia znajdowała się w dyrektywie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKorolec">Dla przypomnienia – reguła państwa pochodzenia według projektu komisyjnego polegała na tym, że jeżeli usługi danego usługodawcy są dopuszczone w jego rodzinnym państwie członkowskim, to co do zasady powinny być dopuszczone do obrotu w innym państwie członkowskim. Jest to powtórzenie zasady, która już funkcjonuje w obszarze swobodnego przepływu towarów: jeżeli twój produkt jest dopuszczony w twoim państwie członkowskim, to automatycznie musi być dopuszczony do obrotu w innym państwie członkowskim.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarcinKorolec">Część tej dyskusji w 2005 i 2006 r. była niesłusznie odbierana jako konflikt między nowymi i starymi państwami członkowskimi.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKorolec">W naszej ocenie propozycja Komisji była literalnym zapisem gwarancji, które funkcjonują od 1958 r. w traktacie rzymskim.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarcinKorolec">Dyrektywa w ostatecznym kształcie, przyjętym w 2006 r., wyłącza ze swojego stosowania 13 obszarów. Są to usługi nieekonomiczne świadczone w interesie publicznym, na przykład szkolnictwo, usługi finansowe, usługi sieci łączności elektronicznej, usługi transportowe, usługi agencji pracy tymczasowej, usługi zdrowotne, usługi audiowizualne, działalność hazardowa, usługi związane z wykonywaniem władzy publicznej, usługi społeczne, usługi ochrony osobistej, usługi notariuszy i komorników, jak również cały obszar spraw podatkowych. Te obszary zostały wyłączone z regulacji i pozostawione państwom członkowskim do szczegółowego określenia.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarcinKorolec">Przedstawiony dzisiaj projekt ustawy zakłada zmianę około 50 ustaw szczegółowych, dlatego jest to skomplikowany technicznie projekt aktu prawnego. Ustawa wprowadza uproszczenia procedur administracyjnych, na przykład wprowadza w części procedur tzw. instytucję domniemanej zgody. Polega ona na tym, że jeżeli podmiot albo obywatel zwróci się do organu władzy publicznej z wnioskiem o wydanie zgody czy zezwolenia i ten wniosek jest poprawny, a podmiot występujący nie dostanie w przepisanym terminie odpowiedzi negatywnej, to uważa się, że automatycznie otrzymuje zezwolenie zgodnie z przedłożonym wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarcinKorolec">Ustawa wprowadza również zawartą w dyrektywie instytucję pojedynczego punktu kontaktowego. Instytucja ta ma ułatwić usługodawcom, zwłaszcza usługodawcom transgranicznym uzyskanie wszelkich niezbędnych informacji, przeprowadzenie wszelkich niezbędnych procedur administracyjnych w jednym punkcie. Taki punkt kontaktowy jest przewidziany w strukturze Ministerstwa Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MarcinKorolec">Transgraniczne świadczenie usług mają ułatwić regulacje, które zapewniają możliwość świadczenia tych usług również w sytuacji, gdy podmiot świadczący usługi nie ma siedziby ani oddziału na terenie państwa, w którym wykonuje usługę. Tyle tytułem wstępu. Jeżeli będą pytania, spróbuję na nie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram debatę. Kto z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos w debacie? Nikt się nie zgłasza. W takim razie zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">Chcę poinformować, że mamy bardzo mało czasu, gdyż końcowy termin prac nad ustawą wyznaczono na 6 stycznia. Będziemy występować o przedłużenie tego terminu. Niemniej dyrektywa jest ważna dla Polski i nie powinno się zbyt długo czekać na uchwalenie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, jest propozycja, żeby powołać podkomisję ds. ustawy o świadczeniu usług. W jej skład weszliby: pani poseł Mirosława Nykiel (PO), pani poseł Alicja Olechowska (PO), pan poseł Tomasz Nowak (PO), pan poseł Krzysztof Borkowski (PSL), pani poseł Elżbieta Streker-Dembińska (Lewica), Adam Gawęda (PiS), Michał Jaros (PO) i Leonard Krasulski (PiS). Przepraszam, że nie wyczytałem nazwisk wszystkich pań w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WojciechJasiński">Czy do zaproponowanego składu są jakieś uwagi? Nie słyszę. W związku z tym uznaję, że Komisja powołała podkomisję w składzie przed chwilą wymienionym. Podkomisję proszę o zbliżenie się do stolika prezydialnego celem ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WojciechJasiński">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>