text_structure.xml 12.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Stwierdzam, że protokół z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia uwag uważam za przyjęty. Szanowni państwo, członków Komisji chciałbym też poinformować, że pismo do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, o którym wczoraj mówiłem, jest przygotowane i tuszę, że dzisiaj zostanie ono wysłane – podlega ono ostatnim poprawkom. Będziemy oczywiście kontynuować pracę nad wczorajszą ustawą na najbliższej sesji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Porządek dzienny dnia dzisiejszego przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (druk nr 2252) – w imieniu Rady Ministrów uzasadnia wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pani Małgorzata Kozak – witam uprzejmie. W punkcie nr 2: rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (druk nr 2154). Sprawozdawcą podkomisji jest pan Tomasz Nowak – witam pana posła, jak również wszystkich członków Komisji. Urząd Zamówień Publicznych reprezentuje pan prezes Jacek Sadowy, witam uprzejmie pana prezesa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, przystępujemy do realizacji punktu nr 1. Proszę uprzejmie panią prezes Małgorzatę Kozak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MałgorzataKozak">Panie przewodniczący, szanowni państwo! Projekt, który przedkładamy ma na celu dostosowanie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Zmieniające się regulacje wspólnotowe z zakresu pomocy publicznej dotyczące procedur udzielania pomocy zmusiły nas do przygotowania tego projektu. Implementuje on przepisy rozporządzenia Komisji nr 271/2008 z dnia 30 stycznia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie Wspólnot Europejskich nr 794/2004 w sprawie wykonywania rozporządzenia Rady ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu Wspólnot Europejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MałgorzataKozak">Zawarte w tym projekcie rozwiązania wskazują na niemożność wypłacenia beneficjentowi nowej pomocy do czasu wykonania obowiązku zwrotu pomocy już udzielonej. Następną kwestią jest konieczność przekazywania beneficjentowi informacji o nadanym przez Komisję Europejską numerze referencyjnym programu pomocowego. Ponadto projekt tej ustawy doprecyzowuje pewne obecnie już funkcjonujące rozwiązania, w szczególności w zakresie postępowania dotyczącego projektu ustawy będącej programem pomocowym opracowywanym przez podmiot niebędący organem administracji publicznej oraz zakresu dokumentów i informacji przedkładanych przez podmiot ubiegający się o uzyskanie pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MałgorzataKozak">Rozwiązania, które proponujemy, mają z jednej strony na celu implementację przepisów rozporządzenia, a z drugiej mają również ułatwić organom administracji przygotowanie wszelkich dokumentów i usprawnić proces udzielania pomocy publicznej. Bardzo proszę o przyjęcie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, pani prezes. Proszę państwa, otwieram dyskusję, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MaksKraczkowski">Nie ma zgłoszeń do dyskusji, wobec czego zaproponuję abyśmy powołali podkomisję, która będzie się zajmowała rozpatrzeniem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (druk nr 2252). Bardzo państwa proszę o zgłoszenia. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszNowak">W imieniu Platformy Obywatelskiej prosimy o uwzględnienie nazwisk Mirosławy Nykiel i Krzysztofa Gadowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Chciałbym zgłosić pana posła Krasulskiego i pana posła Poncyljusza. Panowie posłowie wyrażają zgodę? Tak. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławaNykiel">Panie przewodniczący, chciałam jeszcze zgłosić w imieniu Platformy pana Wojtka Saługę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo proszę, pan poseł Saługa. Proszę państwa, mamy więc skład. Są zgłoszeni posłowie: pani poseł Nykiel, pan poseł Gadowski, pan poseł Saługa, pan poseł Krasulski, pan poseł Poncyljusz. Zgłosiła się jeszcze pani poseł Streker-Dembińska z Lewicy. Czy są inne zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego składu podkomisji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Po zakończeniu posiedzenia zaproszę państwa do stołu prezydialnego, żebyśmy ukonstytuowali podkomisję. Bardzo dziękuję pani prezes.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MaksKraczkowski">Proszę państwa, punkt nr 2 to rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (druk nr 2154). Bardzo proszę, pan przewodniczący Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszNowak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo! Podkomisja nadzwyczajna do spraw rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (druk nr 2154) na posiedzeniach w dniach 16 lipca i 26 sierpnia rozpatrzyła proponowaną nowelę ustawy. Odbyły się stosowne dyskusje nad poszczególnymi punktami, brali w nich udział przedstawiciele strony społecznej. Przedkładamy stosowane sprawozdanie praktycznie bez żadnych zmian w stosunku do druku nr 2254, za wyjątkiem drobnych zmian stylistycznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Czy pan prezes będzie chciał zabrać głos? Jeżeli tak, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JacekSadowy">Nie, dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MaksKraczkowski">Proszę państwa, w takim razie przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MaksKraczkowski">Czy są zastrzeżenia do tytułu ustawy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MaksKraczkowski">Czy są z państwa strony zastrzeżenia lub uwagi do art. 1? Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TomaszNowak">Jeśli procedujemy nad całym art. 1, to do punktu 3 chcielibyśmy przedłożyć poprawkę, którą przed chwilą otrzymali wszyscy posłowie, zmieniającą ust. 2b. Jest to tak naprawdę poprawka doprecyzowująca implementację dyrektywy unijnej, która to powoduje, że na barkach wykonawcy spoczywa obowiązek udowodnienia, że podmiot, który ewentualnie jest zaproszony do wykonania przedmiotu zamówienia ma stosowne doświadczenie i dysponuje określonymi środkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Poprawka została państwu dostarczona – art. 26 ust. 2b otrzymuje nowe brzmienie. Czy jest potrzeba, żebyśmy odczytali poprawkę? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MaksKraczkowski">Proszę państwa, wobec tego – z uwzględnieniem zmiany, o której mówił pan przewodniczący Nowak, to jest poprawki nadającej ust. 2b w art. 26 nowe brzmienie – czy są zastrzeżenia do art. 1? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MonikaBiesOlak">Chciałam tylko przedstawić uwagę Biura, zamieszczoną pod zmianą nr 16 co do ust. 2 w art. 151a. Na późniejszym etapie legislacyjnym zajdzie potrzeba dostosowania tego ustępu do nowej ustawy o finansach publicznych, która nie jest jeszcze opublikowana, ale w dniu 27 sierpnia br. rozpatrzone już zostały do niej poprawki Senatu. Zwracam uwagę, że będzie potrzebne dostosowanie ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, pani mecenas. Proszę państwa, do art. 1 nie było dodatkowych uwag, nie było też sprzeciwu. Przyjęliśmy ten artykuł wraz ze zmianą w art. 26 ust. 2b poprzez poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MaksKraczkowski">Czy są uwagi do art. 2? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#GrzegorzLang">Dzień dobry, Grzegorz Lang z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Członkowie sygnalizują, że 5 mln zł opłaty za wpis jest dla nich stawką stanowczo wygórowaną, więc postulujemy pozostawienie obecnych przepisów. Proponowana opłata znacznie przekracza tą, która jest standardowo pobierana w postępowaniach cywilnych. Wydaje się więc, że w sporach o zamówienia publiczne nie jest celowy aż tak znaczący wyłom, a jest on też postrzegany jako ograniczenie dostępu do sądu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JacekSadowy">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, jak rozumiem, postulat dotyczy tego, aby nic nie zmieniać w tym zakresie i pozostawić opłatę w wysokości 3 tys. zł – bo trzeba sobie jasno powiedzieć, że dzisiaj w ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych opłata sądowa wynosi jedynie 3 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JacekSadowy">Chciałem zwrócić uwagę na to, że spory o zamówienia publiczne to są niejednokrotnie kwoty rzędu miliardów złotych, więc sytuacja, w której opłata od skargi wniesionej w sporze o charakterze majątkowym w wysokości 3 tys. zł wręcz zachęca wykonawców do jej wniesienia i nie stanowi absolutnie żadnej przeszkody by tę skargę wnosić właściwie niezależnie od podstaw merytorycznych skargi. Wykonawcy, a nieraz zamawiający, bo oni też mogą wnieść skargę, robią to niezależnie od podstaw merytorycznych, albowiem nie ponoszą tak naprawdę żadnego ryzyka finansowego związanego z jej wniesieniem.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JacekSadowy">W związku z tym, podtrzymuję propozycję dokonania zmian w zakresie art. 34 ustawy o kosztach sądowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, panie prezesie. Czy ktoś z państwa posłów chciałbym zabrać w sprawie propozycji art. 2 głos? Nie ma zgłoszeń, wobec tego pytam czy jest sprzeciw wobec propozycji treści art. 2? Sprzeciwu nie ma, bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MaksKraczkowski">Czy są uwagi do art. 3? Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma, bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MaksKraczkowski">Czy są uwagi do art. 4? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MaksKraczkowski">Czy są uwagi do art. 5? Uwag nie ma. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MaksKraczkowski">Proszę państwa, czy do całości ustawy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MaksKraczkowski">Chciałbym zaproponować, aby pan przewodniczący Nowak był tak uprzejmy i wziął na siebie rolę sprawozdawcy. Tak, pan poseł wyraża zgodę. Czy są inne propozycje posła sprawozdawcy? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pana posła? Nie ma. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MaksKraczkowski">Dla Komitetu Integracji Europejskiej wyznaczamy termin do 15 września b.r.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#MaksKraczkowski">Wyczerpaliśmy porządek obrad. Bardzo dziękuję, panie prezesie. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>