text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji. Z uwagi na to, że nie zostały wniesione uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia stwierdzam, iż protokół został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Dzisiejszy porządek obrad Komisji obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Uzasadnienie do projektu nowelizacji przedstawi w imieniu Prezesa Rady Ministrów pan Dariusz Piasta – wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych. Zgodnie z pkt 2 porządku obrad rozpatrzymy projekt planu prac Komisji na okres od 1 sierpnia 2009 r. do 31 stycznia 2010 r. Czy są uwagi do porządku obrad Komisji? Nie ma. Udzielam głosu panu prezesowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DariuszPiasta">Dziękuję. Szanowni państwo. Mam przyjemność przedstawić w imieniu Urzędu Zamówień Publicznych projekt nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. W pierwszej kolejności uzasadnię, jakie przesłanki przemawiają za potrzebą dokonania nowelizacji tychże ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DariuszPiasta">Zgłoszony projekt nowelizacji zakłada realizację celów, które postawił sobie wnioskodawca. Po pierwsze, przede wszystkim należy sprostać wyzwaniom, przed jakimi postawiła nas aktualna sytuacja gospodarcza, co w konsekwencji wymaga dokonania zmian w obecnej regulacji Prawa zamówień publicznych. W związku z tym, przepisy tejże regulacji muszą uwzględniać obecną trudną sytuację finansową przedsiębiorców. Proponowane rozwiązania mają przede wszystkim zwiększyć płynność finansową uczestników postępowania przetargowego poprzez umożliwienie wcześniejszego zwolnienia wniesionych wadiów. Zamawiający będzie zobowiązany niezwłocznie zwrócić wadium na wniosek uczestnika postępowania, jeżeli wycofa ofertę przed upływem terminu do składnia ofert.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DariuszPiasta">Ponadto wnioskodawca proponuje rozwiązanie, które znosi obowiązkowe zabezpieczenie należytego wykonania umowy przez wykonawcę, czyli odstępuje od obowiązkowego zabezpieczenia na rzecz fakultatywnego. Wprowadza również możliwość stosowania przez zamawiającego systemu zaliczkowego finansowania wykonawcy podczas realizacji zamówienia publicznego, które będzie dopuszczalne w ograniczonym zakresie w stosunku do podmiotów należących do podsektora rządowego podlegającego finansom publicznym, natomiast w pełnym zakresie w stosunku do pozostałych zamawiających.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DariuszPiasta">Kolejnym celem nowelizacji jest ograniczenie negatywnych skutków dla rynku pracy, co również prowadzi do dostosowania polskiego prawa do wymogów wynikających z prawa europejskiego. Proponowana nowelizacja dopuszcza możliwość zastrzeżenia w ogłoszeniu przez zamawiającego, że o przyznanie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, u których ponad 50% zatrudnionych pracowników stanowią osoby niepełnosprawne w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DariuszPiasta">Kolejny cel proponowanych zmian to odformalizowanie i przyspieszenie procedur udzielania zamówień publicznych oraz zwiększenie konkurencyjności tego rynku. Zmiany mają uelastycznić sposoby potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu przetargowym. Szersze ich uzasadnienie nastąpi w odpowiednim momencie, a na chwilę obecną należy tylko wskazać, że będą polegały na tym, że wykonawca będzie miał możliwość wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie później, niż w określonym terminie do składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DariuszPiasta">Odformalizowanie postępowania będzie przejawiać się stosowaniem alternatywnych sposobów potwierdzania odpowiedniej sytuacji ekonomicznej wykonawcy, tj. w inny sposób, niż poprzez złożenie dokumentów, których żąda zamawiający. Jeżeli wykonawca nie będzie w stanie przedłożyć tych dokumentów, to będzie mógł przedłożyć inne wiarogodne dokumenty, z których będzie wynikało, że spełnia on warunki postawione przez zamawiającego. W szczególności wykonawca będzie mógł – co również odpowiada regulacji prawa europejskiego i orzecznictwu ETS – potwierdzić, że spełnia warunki udziału w postępowaniu przez wykazanie odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, posiadanie potencjału technicznego, osób zdolnych do wykonania zamówienia, czy zdolności finansowej współpracujących z nim podmiotów. Wykonawca będzie mógł przedłożyć oświadczenie podmiotu, który – niezależnie od łączących go z nim stosunków prawnych – udostępni zasoby, potencjał techniczny, czy osoby zdolne do wykonania zamówienia.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DariuszPiasta">Natomiast, jeśli chodzi o przyspieszenie procedur, to projekt wprowadza zmiany w zasadach zwracania się przez wykonawcę do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji, istoty warunków zamówienia. Regulacja zawarta w art. 38 przesuwa możliwość dokonania powyższej czynności na wcześniejszy etap postępowania. Projekt reguluje w sposób jednoznaczny dopuszczalny termin, w jakim wykonawca będzie mógł wystąpić z takim wnioskiem oraz zobowiązuje zamawiającego do udzielania odpowiedzi na wniosek w określonym, nieprzekraczalnym terminie, a także określa skutki złożenia wniosku po upływie tego terminu. Przede wszystkim należy zauważyć, że powyższa regulacja umożliwi szybsze rozstrzygnięcie przetargów o znacznej wartości na wykonanie infrastruktury, zwłaszcza przy realizacji zadań związanych z organizacją Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Rozwiązanie spełnia wszelkie wymogi stawiane przez prawo europejskie oraz dobrą praktykę udzielania zamówień publicznych. Proponowane zmiany zapobiegną obecnej sytuacji, która powoduje przedłużanie się postępowań na skutek masowego składania ogromnej liczby zapytań do zamawiającego tuż przed upłynięciem terminu do składania ofert.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DariuszPiasta">Przedstawiłem ogólnie najważniejsze rozwiązania zawarte w projekcie. Kiedy zajmiemy się szczegółowo poszczególnymi rozwiązaniami, to przedstawię bardziej szczegółowe uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Szanowni państwo, jest propozycja, aby powołać podkomisję, ale za nim nastąpi głosowanie nad jej powołaniem otwieram debatę. Czy ktoś chce zgłosić zmiany do projektu w pierwszym czytaniu? Nikt. Pan dyrektor Lech Oniszczenko również nie zgłasza żadnych propozycji. Przepraszam, że nie przywitałem pana dyrektora Lecha Oniszczenki z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo. Zamykam pierwsze czytanie i przystępujemy do głosowania nad propozycją powołania podkomisji. Uprzejmie proszę o zgłaszanie kandydatów do składu podkomisji. Ze strony Platformy Obywatelskiej kandydatami są pan Tomasz Nowak i pan Janusz Cichoń. Ze strony Prawa i Sprawiedliwości panowie Leonard Krasulski i Adam Abramowicz. Proszę zgłaszać kolejnych kandydatów. Proszę, pan poseł Zbrzyzny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardZbrzyzny">W imieniu Klubu Lewicy zgłaszam pana Tadeusza Motowidłę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Szanowni państwo. Czy ktoś sprzeciwia się powołaniu podkomisji w następującym składzie: Aldona Młyńczak (PO), Tadeusz Motowidło (Lewica), Janusz Cichoń (PO), Tomasz Nowak (PO), Adam Abramowicz (PiS) i Leonard Krasulski (PiS)? Nikt. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję do opracowania przedstawionego projektu ustawy. Uprzejmie proszę, aby po zakończeniu posiedzenia podkomisja zgłosiła się w celu jej ukonstytuowania. Wyczerpaliśmy pkt I porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WojciechJasiński">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt II. Szanowni państwo, otrzymaliście propozycję planu prac Komisji na okres od 1 sierpnia 2009 r. do 31 stycznia 2010 r. Plan został ułożony według zgłoszonych propozycji przez posłów oraz możliwości zajęcia się nimi przez Komisję. Informuję, że zwróciła się do Komisji pełnomocnik rządu do spraw energii jądrowej z prośbą o spotkanie, a więc również zostało ono wpisane do planu. Wydaje się, że wszystkie życzenia zostały uwzględnione. Jeżeli nie, to proszę zgłaszać uwagi, a wówczas skorygujemy plan. Proszę, pan przewodniczący Andrzej Czerwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejCzerwiński">Mam propozycję, która wydaje mi się nie będzie zbytnio obciążać Komisję. Proponuję rozważyć propozycję zorganizowania przez Komisję Gospodarki konferencji z udziałem przedstawicieli skandynawskich i włoskich, poświęconej inteligentnym licznikom energii elektrycznej. Moim zdaniem, jest to zagadnienie warte przedyskutowania, ponieważ wydaje się, że za pomocą tego urządzenia jest możliwe zrewolucjonizowanie naszego rynku energetycznego, tj. doprowadzenie w stosunkowo krótkim czasie do zbudowania prawdziwego wolnego rynku energii, w którym każdy odbiorca mógłby wybierać w dowolnym czasie, dowolnego dostawcę, który jest dla niego atrakcyjny cenowo, czy jakościowo. Przygotowaliśmy z Ministerstwem Gospodarki propozycję regulacji i planujemy jej przedstawienie prawdopodobnie we wrześniu. Jeśli pan przewodniczący i szanowni państwo uwzględnią naszą propozycję, to chcielibyśmy, aby zajęła się nią Komisja, a nie podkomisja. Chcielibyśmy podnieść ragę tego zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Panie przewodniczący, wspomniał pan o konferencji. Z tego co wiem, to Komisje pracują wyłącznie na posiedzeniach. Należy zastanowić się nad właściwą formą organizacyjną takiego spotkania. Trzeba to koniecznie ustalić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejCzerwiński">Zgadza się. Sądzę, że Komisja powinna przyjąć zwyczajowo stosowaną formułę zapoznania się z „informacją o”, a w jaki sposób Komisja uzyska informację ustalimy z panem przewodniczącym w odpowiednim czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejCzerwiński">Dyrektor Dąbrowski również będzie z nami współpracował. Gdy poczynimy odpowiednie ustalenia, to przedstawimy prezydium Komisji sposób uzyskania tej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Jeśli chodzi o mnie, to nie widzę przeszkód. Na chwilę obecną zapiszemy to jako posiedzenie Komisji poświęcone inteligentnym licznikom energii elektrycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejCzerwiński">Sądzę, że należałoby ująć temat bardziej precyzyjnie, tj. jako „wprowadzenie i funkcjonowanie operatora systemu pomiarowego”, czy „informacja o możliwości wprowadzenia do systemu elektroenergetycznego operatorów systemów pomiarowych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Czy są uwagi do tej propozycji? Nie ma. Czy ktoś sprzeciwia się przedstawionemu projektowi planu prac Komisji wraz z propozycją zgłoszoną przez pana posła Czerwińskiego? Nikt.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WojciechJasiński">W związku z tym, stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>