text_structure.xml 33.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Jest to kolejne posiedzenie w dniu dzisiejszym i jeszcze nie ostatnie. Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze spotkanie. Jest z nami pani minister Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam panią minister. Witam wszystkich państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Na początku chciałbym stwierdzić przyjęcie protokołów ze stycznia i lutego 2011 roku, wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń. Są to protokoły z posiedzeń nr od 362 do 373.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Proszę państwa, porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje, w punkcie pierwszym rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości (druk nr 2179), w punkcie drugim zaopiniowanie dla Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka poselskiego projektu ustawy o fundacjach politycznych (druk nr 3760) – jest to kontynuacja tego punktu, zajmowaliśmy się już nim na jednym z poprzednim posiedzeń – po trzecie, rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw (druki nr 4159 i 4311), po czwarte, rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druki nr 3869 i 4296).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Chciałbym zaproponować, aby punkt, który jest wpisany jako drugi do porządku obrad był rozpatrywany na końcu, abyśmy najpierw rozpatrzyli wszystkie projekty ustaw i poprawki do projektów ustaw. Jest to też niezbędne dla Biura Legislacyjnego, aby mogło szybciej przygotować sprawozdanie z naszych prac.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełArndt">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Rozpoczynamy od punktu pierwszego. Przypominam, że w dniu 6 października 2009 roku Komisja Finansów Publicznych skierowała komisyjny projekt ustawy zawarty w druku nr 2179 do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego. Sprawozdanie podkomisji zostało zamieszczone w serwisie informacyjnym Sejmu w Internecie oraz doręczone posłom w formie papierowej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PawełArndt">Bardzo proszę przewodniczącą podkomisji, panią poseł Marię Zubę, o przedstawienie sprawozdania z prac podkomisji nad projektem ustawy z druku nr 2179. Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaZuba">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chociaż projekt ustawy jest krótki, ale ma długą historię. Pozwolę sobie wprowadzić państwa do tematu, dlaczego prace nad projektem trwały tak długo. Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości przedłożony w druku nr 2179 wpłynął do Sejmu w dniu 17 października 2008 roku. Po pierwszym czytaniu w dniu 23 września na posiedzeniu Sejmu został skierowany do Komisji Finansów Publicznych, która skierowała go do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego. Prace nad projektem podkomisja rozpoczęła w dniu 22 października 2009 roku. Na wniosek Ministra Finansów prace te zostały wstrzymane. W uzasadnieniu wniosku pan minister argumentował, że rząd przygotowuje projekt, który ujmuje regulacje normujące obszary objęte projektem ustawy z druku nr 2179. Podkomisja zawiesiła prace, do których powróciła w dniu 14 kwietnia 2011 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MariaZuba">Tak długa historia procedowania projektu wynikała z faktu, że w opiniach do projektu znajdowały się zastrzeżenia formułowane zarówno przez Biuro Analiz Sejmowych, jak i przez Narodowy Bank Polski. Biuro Analiz Sejmowych wskazywało, że przepis art. 106 ust. 4a jest niezgodny z art. 226 dyrektywy unijnej 2006/112 określającej dane, jakie powinna zawierać faktura VAT. Natomiast Narodowy Banki Polski w swej opinii wskazywał, że proponowana zmiana ustawy jest szersza niż wynika to z celu projektu. Narodowy Bank Polski zwrócił również uwagę, że uznanie paragonu fiskalnego, który nie zawiera danych określających obie strony operacji księgowej za dowód księgowy, rodzi możliwości nadużyć, gdyż uniemożliwia przeprowadzenie rzetelnej kontroli tej operacji. Ponadto w swojej opinii wskazał na trudności w archiwizowaniu paragonów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MariaZuba">Po zawieszeniu prac nad projektem w styczniu 2010 roku wystąpiłam z pisemnym zapytaniem do Ministra Finansów, kiedy zgodnie z zapowiedzią do Sejmu trafi projekt rządowy. Otrzymaliśmy odpowiedź, że trwają procedury derogacyjne przed organami unijnymi, a o wynikach ustaleń Komisja Europejska poinformuje podkomisję odrębnym pismem. Podkomisja stała do spraw monitorowania systemu podatkowego w dniu 14 kwietnia na swoim posiedzeniu ostatecznie przyjęła projekt ustawy w kształcie, który mam zaszczyt przedstawić państwu w sprawozdaniu w imieniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MariaZuba">Krótko chciałabym powiedzieć, że pierwotny projekt zakładał zmianę w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Zmiana przewidywała wprowadzenie regulacji dotyczącej dowodów księgowych. Chodziło o takie operacje gospodarcze, które są udokumentowane dokumentami uznawanymi za fakturę. W drugiej poprawce projektodawcy proponowali dodanie w art. 106 przepisu ust. 4a, który zmieniał definicję faktury. W ostatecznym kształcie projektu, który został przedstawiony w sprawozdaniu, dokonujemy zmiany tylko w art. 106. Wprowadzamy przepis, który stanowi, że podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur nabywcom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, pod warunkiem że zaewidencjonują obrót i kwotę podatku należnego z tytułu świadczenia usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Chodzi o usługi taksówek osobowych, gastronomiczne i parkowanie pojazdów. A zatem został zmieniony sposób uproszczenia zasad księgowania.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MariaZuba">W tym momencie mam ogromną prośbę, aby pani minister szerzej przedstawiła państwu ową zmianę. Jednocześnie już teraz proszę, abyśmy wystąpili do Biura Analiz Sejmowych o opinię do obecnego sprawozdania. Chodzi o to, abyśmy na dalszym etapie procedowania posiadali opinię Biura Analiz Sejmowych. W imieniu podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego serdecznie proszę Komisję o przyjęcie do procedowania przedłożonego sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Muszę powiedzieć, że nie do końca zrozumiałem pani wniosek. Myślałem, że skoro ukazało się sprawozdanie, to wszystkie wątpliwości dotyczące projektu zostały rozwiane w trakcie prac podkomisji. Czy pan poseł Stec chciał zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławStec">Tak. Panie przewodniczący, we wtorek Sejm podejmował decyzję o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mam pytanie do przedstawiciela Ministra Finansów, do pani minister, czy przedłożona zmiana jest tak potrzebna? Przecież nie możemy co drugi dzień zmieniać ustaw podatkowych. Co się stanie, jeżeli projektowana ustawa wejdzie w życie od dnia 1 stycznia 2012 roku? Wtedy powinny wchodzić w życie zmiany ustaw szczególnie dotyczących podatków dochodowych. Nie powinny być wdrażane w ciągu roku. Dajmy trochę odpocząć podatnikom od naszej wielkiej twórczości w zakresie zmian podatkowych, ponieważ nie „połapią się” w tym. Podobnie pracownicy urzędów skarbowych mają już problemy, a my ciągle tworzymy. Ktoś wpadnie na jakiś pomysł i zmienia kolejny artykuł. Dokąd idziemy?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławStec">Podzielam wniosek, aby najpierw przeanalizowało to Biuro Analiz Sejmowych. Proszę, aby pani minister powiedziała, co się stanie, jeżeli proponowana zmiana wejdzie w życie od dnia 1 stycznia 2012 roku, a nie wcześniej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, dotarł do nas pan minister Jacek Dominik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam serdecznie. Proszę się nie obawiać, pewnie pani minister będzie odpowiadała na pytanie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, ja także zastanawiam się nad tym, co dalej zrobić z tym „fantem”. Jeżeli są apele o to, żeby zlecić jakieś dodatkowe opinie, być może trzeba z powrotem zwrócić projekt do podkomisji. Niech podkomisja spróbuje uzyskać wszystkie niezbędne analizy i w efekcie przedstawić ostateczny kształt sprawozdania. Pani minister Majszczyk, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Na wstępie chciałabym jeszcze raz podkreślić to, co już zaznaczyła pani poseł, przedstawiając sprawozdanie podkomisji dotyczące projektu ustawy zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług, ale też przepisy o podatku dochodowym. Prace nad projektem trwały właściwie kilka lat, zostały zainicjowane w roku 2008. Dzisiaj mamy troszeczkę inną rzeczywistość. W sprawozdaniu podkomisji pojawia się dzień 1 lipca 2011 roku jako data wejścia w życie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#HannaMajszczyk">W całości zgadzam się z tym, co mówi pan poseł Stec. Dla czystości legislacyjnej utrwalonej w zakresie zmian podatku dochodowego lepiej byłoby, gdyby zmiany przepisów odnoszących się do owego podatku – być może nie dotyczy to rozliczeń, chociaż właściwie tak, ponieważ odnosi się do kosztów – były wprowadzane z początkiem roku.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#HannaMajszczyk">Tym niemniej w odniesieniu do akurat tego projektu, kluczowa sprawa leży jeszcze gdzie indziej. Od początku, kiedy rozpoczęły się dyskusje na temat zmian w tym zakresie, których głównym celem było uproszczenie funkcjonowania przepisów podatkowych, uproszczenie życia podatnikom poprzez łatwiejsze uzyskiwanie dokumentów zakupu określonych usług, stanowisko reprezentowane przez rząd, które zostało uwidocznione w oficjalnie przesłanym piśmie do parlamentu, wskazywało na oczywiste pozytywne cechy projektu oraz ich skutki. Tym niemniej od razu była mowa o tym, że po to, aby takie rozwiązania mogły być wprowadzone w prawie polskim, zgodnie z prawem unijnym niezbędne jest uzyskanie w tym zakresie derogacji. Dlatego też między innymi projekt został przekazany do podkomisji. Dlatego procedowano nad nim tak długo.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#HannaMajszczyk">Wspomnianej derogacji nie mamy. Zatem wprowadzanie zmiany w chwili obecnej, kiedy wiadomo, że wymaga ona derogacji – na etapie dyskusji nad projektem nie było co do tego wątpliwości, ponieważ przepisy dyrektywy wyraźnie o tym stanowią – naszym zdaniem oznaczałoby złamanie przepisów dyrektywy w zakresie podatku od wartości dodanej. Zwracaliśmy się, korespondowaliśmy z Komisją Europejską w zakresie możliwości uzyskania derogacji dotyczących rozwiązań, o których jest mowa w projekcie. Korespondencja tak naprawdę trwa dwa lata, od czasu kiedy projekt się pojawił. W tym okresie pomimo ciągłego argumentowania nie mogliśmy otrzymać derogacji, a nawet wręcz nie mogliśmy rozpocząć procedury, ponieważ Komisja odmawiała zainicjowania prac, odwołując się do pewnych uzgodnień poczynionych pomiędzy państwami członkowskimi jeszcze w roku 2009 co do konieczności, potrzeby zharmonizowania we wszystkich państwach członkowskich zasad dotyczących wystawiania faktur.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#HannaMajszczyk">Zasady dotyczące wystawiania faktur w zakresie ich jednolitości ziściły się w postaci zmiany dyrektywy dotyczącej podatku od wartości dodanej w roku 2010. Tak naprawdę stoimy przed koniecznością rozpoczęcia prac legislacyjnych w zakresie w ogóle podatku od towarów i usług, w celu dostosowania przepisów do nowej dyrektywy, którą jesteśmy zobowiązani zaimplementować do dnia 1 stycznia 2013 roku. W okolicznościach braku zgody, braku derogacji ze strony Komisji, która powołuje się na nową dyrektywę wprowadzającą jednolitość postępowania, wprowadzenie proponowanych rozwiązań, naszym zdaniem, narazi nas na zastrzeżenia ze strony Komisji Europejskiej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję, pani minister. Pani przewodnicząca Maria Zuba, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MariaZuba">Dziękuję bardzo. Pani minister, panie przewodniczący. Rozumiem zdziwienie w pana głosie. Takie samo zdziwienie w trakcie prac podkomisji wyraził zarówno pan minister uczestniczący w naszych obradach, jak i ja, kiedy nadal chcieliśmy odłożyć prace nad projektem, niemniej padł wniosek, aby głosować nad całością. Wniosek został przegłosowany. Następnie całość projektowanej ustawy została przegłosowana. Jest to decyzja większości podkomisji. Stąd proszę zrozumieć, że z mojej strony nie ma naruszenia procedury. Podobne stanowisko do tego, jakie wyraziła dzisiaj pani minister, właściwie nawet nie podobne, ale takie samo stanowisko prezentował pan minister uczestniczący w posiedzeniu podkomisji. Chyba wszyscy mamy jedno zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Przepis art. 5 projektowanej ustawy stanowi, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2011 roku, czyli jutro. Wszyscy widzimy, że jest to mało prawdopodobne. Myślę, że jeśli zwrócimy projekt do podkomisji, uzyskamy dodatkowe opinie i zajmiemy się nim za jakiś czas, nic wielkiego się nie stanie. Czy jest sprzeciw, aby tak właśnie postąpić? Nie ma. Pani przewodnicząca, proszę o zaproponowanie przygotowania kolejnych ekspertyz, po czym wrócimy do przeanalizowania sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, na tym kończymy omawianie w tym momencie sprawozdania podkomisji o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości. Przechodzimy do realizacji kolejnego punktu porządku obrad, a przewiduje on rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw (druki nr 4159 i 4311). Do projektu ustawy zgłoszono aż czterdzieści jeden poprawek.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PawełArndt">Proszę państwa, proszę się przygotować do głosowania kartami. Bardzo proszę, przystępujemy do omówienia poprawki nr 1 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Pan poseł Jacek Brzezinka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JacekBrzezinka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Powiem krótko, że poprawka nr 1 wiąże się z tym, że w dniu jutrzejszym wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to dostosowanie przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników do wspomnianej nowelizacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu. Pan minister Dominik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JacekDominik">Zgadzamy się na przedstawioną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PawełArndt">Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawki nr 1, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięło udział 33 posłów. 30 posłów głosowało za, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Pan poseł Brzezinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JacekBrzezinka">Poprawka nr 2 wiąże się ze zmianami stanowiącymi w wielu ustawach konsekwencje zmian przyjętych w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W toku prac podkomisji szukaliśmy rozwiązania, które generalnie usystematyzowałoby przepisy w tym zakresie. Poprawka ta stanowi propozycję wpisania ogólnej zasady do ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W przypadku wszystkich pozostałych ustaw będzie to po prostu zasada nadrzędna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Mamy tu uwagę Biura Legislacyjnego, że poprawkę nr 2 należy głosować łącznie z poprawkami nr 3–7, 11–15, 17–19, 21, 24, 25, 30–32, 36, 38 i 39. Jednocześnie mamy informację, że pozytywna rekomendacja dla wymienionych poprawek skutkuje negatywną rekomendacją dla poprawki nr 27.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PawełArndt">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JacekDominik">Zgadzamy się z przedstawionymi propozycjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Bardzo proszę, pan poseł Wiesław Rygiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WiesławRygiel">Panie przewodniczący, wycofuję poprawkę nr 27 z uwagi na to, że poprawka omówiona przez mojego przedmówcę rozwiązuje problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Poddaję wymienione poprawki pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawek, które wymieniłem przed chwileczką, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięło udział 35 posłów. 26 posłów głosowało za, 9 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnej poprawki nr 8. Pan poseł Brzezinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JacekBrzezinka">Przyjęcie poprawki nr 8 spowoduje, że wszystkie osoby fizyczne, niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą czy nie, w stosunku do funduszy, zakładów emerytalnych w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych, a więc tam, gdzie występują nie jako przedsiębiorcy, ale jako osoby fizyczne, nie będą zobowiązane do używania numeru identyfikacji podatkowej. Jest to korzystne dla podatników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Pan minister Dominik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JacekDominik">Zgadzamy się na przedstawioną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Poddaję poprawkę nr 8 pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawki nr 8, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PawełArndt">Przepraszam, proszę państwa, ale jest tu uwaga, że poprawkę nr 8 należy głosować łącznie z poprawkami nr 9, 10, 16, 22, 23, 29, 33–35 i 37. Czy dla wszystkich jest to jasne?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PawełArndt">Wobec tego jeszcze raz poddaję pod głosowanie poprawkę nr 8 razem z poprawkami, które przed chwileczką wymieniłem.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem wskazanych poprawek, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przypisku. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięło udział 37 posłów. 26 posłów głosowało za, 11 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnej poprawki, która jeszcze nie została przegłosowana. Jest to poprawka nr 20. Łączy się ona z poprawką nr 40. Pan poseł Brzezinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JacekBrzezinka">Poprawka nr 20 wiąże się z tym, że w dniu 12 maja tego roku została uchwalona nowa ustawa o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich. Poprawiamy tu odniesienie do obecnie obowiązującej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JacekDominik">Zgadzamy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nikt słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PawełArndt">Poddaję poprawki nr 20 i 40 pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawek, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięło udział 38 posłów. 26 posłów głosowało za, 2 było przeciwnych, 10 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnej poprawki, którą powinniśmy przyjąć. Jest to poprawka nr 26. Pan poseł Brzezinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JacekBrzezinka">Chodzi o to, że odnosimy się do przepisu, który jest nieaktualny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JacekDominik">Zgadzamy się na przedstawioną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos na temat poprawki nr 26? Nie widzę zgłoszeń. Poddaję poprawkę nr 26 pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawki nr 26, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięło udział 36 posłów. 26 posłów głosowało za, 2 posłów było przeciwnych, 8 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PawełArndt">Kolejna nieomówiona poprawka to poprawka nr 28. Pan poseł Rygiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WiesławRygiel">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Propozycja poprawki nr 28 sprowadza się tylko i wyłącznie do dodania normy, na podstawie której informacja o NIP przedsiębiorcy zawsze będzie wpisywana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Osoba posiadająca NIP będzie podawać go we wniosku, a system teleinformatyczny będzie weryfikował poprawność. Jest to dodanie normy, która ma charakter porządkujący. Myślę, że jest to zasadna propozycja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę o zaprezentowanie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JacekDominik">Zgadzamy się na przedstawioną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 28? Nikt się nie zgłasza. Poddaję poprawkę nr 28 pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięło udział 38 posłów. 31 posłów głosowało za, 1 poseł był przeciwny, 6 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia ostatniej poprawki. Jest to poprawka nr 41. Pan poseł Brzezinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JacekBrzezinka">Poprawka ta dotyczy zachowania w mocy przepisów wykonawczych wydanych na podstawie przepisów ustawy do czasu, kiedy będą one zmienione. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JacekDominik">Zgadzamy się na przyjęcie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 41? Nikt się nie zgłasza. Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawki nr 41, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięły udział 34 posłów. 26 posłów głosowało za, 8 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PawełArndt">Proszę państwa, były to wszystkie poprawki, jakie mieliśmy do rozpatrzenia w tym punkcie porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PawełArndt">Komisja musi dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał dotychczasowy sprawozdawca omawianego projektu ustawy, pan poseł Jacek Brzezinka. Czy pan poseł wyraża zgodę? Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji posła sprawozdawcy panu posłowi Brzezince? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że pan poseł Jacek Brzezinka został wybrany posłem sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PawełArndt">Termin na przedstawienie stanowiska o zgodności sprawozdania z prawem Unii Europejskiej wyznaczam do dnia 30 czerwca, a więc dzisiaj do godz. 18.00. W dniu jutrzejszym chcielibyśmy przegłosować poprawki.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#PawełArndt">Proszę państwa, na tym zakończyliśmy omawianie poprawek zgłoszonych do projektu ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.</u>
          <u xml:id="u-39.7" who="#PawełArndt">Przystępujemy teraz do omówienia poprawek, a właściwie poprawki zgłoszonej w trakcie drugiego czytania do komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druki nr 3869 i 4296). Kto przedstawi poprawkę? Bardzo proszę, pan poseł Jan Kulas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JanKulas">Panie przewodniczący, panie ministrze. Poprawka ta dotyczy Funduszu Rezerwy Demograficznej. Chodzi o to, aby doprecyzować termin wprowadzenia określonych przepisów w życie, a mianowicie, że wchodzą one w życie z dniem ogłoszenia. Stąd wziął się tak precyzyjny zapis. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu. Pani minister Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#HannaMajszczyk">Opowiadamy się za przyjęciem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie poprawki? Nikt się nie zgłasza. Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięło udział 31 posłów. 26 posłów głosowało za, 5 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PawełArndt">Proszę państwa, były to jedyna poprawka, jaką mieliśmy do rozpatrzenia w tym punkcie porządku obrad. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał dotychczasowy sprawozdawca projektu ustawy, pan poseł Jan Kulas. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji posła sprawozdawcy panu posłowi Kulasowi? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że pan poseł Jan Kulas został wybrany posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PawełArndt">Termin na przedstawienie stanowiska o zgodności sprawozdania z prawem Unii Europejskiej wyznaczam również na dzisiaj, a więc do dnia 30 czerwca do godz. 18.00.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#PawełArndt">Proszę państwa, przed nami ostatni punkt. Dziękuję bardzo wszystkim, którzy uczestniczyli w naszych dotychczasowych pracach. Chciałbym przypomnieć, że w dniu 4 lutego Sejm skierował poselski projekt ustawy o fundacjach politycznych z druku nr 3760 do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Jednocześnie Sejm zalecił zasięgnięcie opinii Komisji Finansów Publicznych. Rozpatrywaliśmy ów projekt już wcześniej. Przypomnę, że Komisja skierowała go do podkomisji stałej. Podkomisja przygotowała opinię. Dyskutowaliśmy nad nią na poprzednim posiedzeniu. Nie udało się wówczas osiągnąć kompromisu. Chciałbym zapytać, czy dzisiaj są konkretne propozycje uwag do projektu opinii, którą przedłożyła podkomisja stała do kontroli realizacji budżetu? Nie ma uwag. Wobec tego proponuję, abyśmy przyjęli opinię w treści zaproponowanej przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#PawełArndt">Proszę państwa, poddaję pod głosowanie projekt opinii. Pozwolą państwo, że nie będę odczytywał treści opinii. Wszyscy państwo ją mają. Mieli ją państwo już na poprzednim posiedzeniu i z pewnością mają także teraz. Jest ona dość obszerna.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#PawełArndt">Kto z państwa posłów opowiada się za przyjęciem opinii Komisji Finansów Publicznych do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w sprawie poselskiego projektu ustawy o fundacjach politycznych, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.8" who="#PawełArndt">W głosowaniu wzięły udział 33 osoby. 18 posłów głosowało za, 12 było przeciwnych, 3 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
          <u xml:id="u-43.9" who="#PawełArndt">Proszę państwa, to wszystko, co mieliśmy dzisiaj do omówienia. Bardzo dziękuję wszystkim za obecność, za pracę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>